business

1290 nieuwsberichten gevonden
PwC trapt nieuw boekjaar af met negentien nieuwe partners
17 min
PwC start het nieuwe financiële jaar met negentien nieuwe partners. Zeven van hen zijn werkzaam binnen de Advisory-praktijk. De nieuwe partners treden per 1 juli 2026 toe tot het partnerschap (PwC hanteert een gebroken boekjaar).
Breedbandmarkt groeit nauwelijks meer
49 min
KPN groeit, Ziggo verliest klanten en de groei van Odido vlakt af: de Nederlandse consumentenbreedbandmarkt groeide in het eerste kwartaal 2026 met slechts 4.000 aansluitingen tot 7,76 miljoen lijnen. De markt lijkt de adem in te houden voor de komst van hollandsnieuwe en Ziggo op het glasvezelnetwerk van Delta Fiber later dit jaar. Dit blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Broadband 2026-Q1. Glasvezel is nog altijd de motor van de markt: het aantal glasvezelaansluitingen voor consumenten steeg naar 3,78 miljoen, goed voor een marktaandeel van 48,7 procent, 2,9 procentpunt hoger dan een jaar eerder. Telecompaper verwacht dat de totale markt in 2026 met 0,7 procent groeit en dat glasvezel in 2030 een marktaandeel van bijna 60 procent bereikt. KPN (inclusief Solcon, Kabeltex en Youfone) is marktleider met een marktaandeel van 36,8 procent na 4.000 nettotoevoegingen. Ziggo verloor netto 9.000 klanten in het eerste kwartaal, minder dan in voorgaande kwartalen, en sloot het kwartaal af met 2,7 miljoen klanten en een marktaandeel van 34,8 procent. Odido voegde 13.000 breedbandklanten toe en bereikte 1,18 miljoen aansluitingen en een marktaandeel van 15,2 procent, 1,4 procentpunt hoger dan een jaar eerder. De groeiversnelling via FWA-dienst Klik&Klaar lijkt voorbij. Delta Fiber groeide met 2.000 nettotoevoegingen naar een marktaandeel van 7,3 procent. Om het klantverlies te keren lanceerde VodafoneZiggo in april breedband- en tv-diensten via hollandsnieuwe, aangeboden op het eigen kabelnetwerk. Pakketten kosten 35 euro per maand (100/25 Mbps) of 45 euro per maand (1 Gbps/100 Mbps), met vijf jaar prijsgarantie. Later in 2026 volgt een uitrol op het glasvezelnetwerk van Delta Fiber, voor gebieden waar Ziggo geen eigen netwerk heeft. Odido reageerde met een eigen prijsgarantie: drie jaar vaste prijs op 1 Gbps glasvezel vanaf EUR 40 per maand. ‘De markt staat op een kantelpunt’, zegt Kamiel Albrecht, senior analist bij Telecompaper en auteur van het rapport. ‘Ziggo verliest minder klanten dan eerder en zet nu stappen om weer te groeien. Of dat genoeg is om de trend te keren, wordt duidelijk in de tweede helft van 2026.’
Sendcloud boekt eerste winstcijfers
1 uur
Softwarespecialist voor logistiek e-commerce Sendcloud sloot het jaar 2025 voor het eerst af met een operationele winst. De omzet over het hele jaar steeg met 24 procent tot 53,3 miljoen euro. Het ebitda-resultaat, het bruto bedrijfsresultaat, ging van elf miljoen negatief in 2024 naar een kleine twee miljoen euro positief in het daarop volgende jaar. Sendcloud uit Eindhoven maakte deze cijfers eind vorige week bekend. Het bedrijf bedient naar eigen zeggen 28.000 webwinkeliers met zijn software, die hen in staat stelt verzendlabels in bulk te printen die het best passen bij de vervoerswensen van de consument. De onderneming heeft afgelopen decennium ruim 150 miljoen euro venture capital opgehaald. Twee jaar geleden werd er hardop gefilosofeerd over een beursgang, die zou toen binnen drie jaar kunnen plaatsvinden. De financiële openheid die ze vandaag betrachten kan een signaal aan de markt zijn dat die kaarten nog niet van de tafel zijn. Eerder maakte het geen jaarresultaten bekend. Directeur Rob van den Heuvel: “We verwachten dat de omzet en de ebitda-marges in de loop van dit jaar verder zullen verbeteren.”
Prinz Eugen-ransomware versleutelt nieuwste bestanden
2 uur
Een nieuwe ransomwarefamilie met de naam Prinz Eugen laat zien hoe afpersingsaanvallen steeds gerichter worden. De malware versleutelt niet simpelweg alle bestanden die zij tegenkomt, maar geeft voorrang aan recent gewijzigde data. Daarmee richten aanvallers zich direct op informatie die voor organisaties vaak het meest bedrijfskritisch is. Onderzoekers van de beveiligingsdivisie ThreatDown analyseerden de ransomware […]
Belgische Staatsveiligheid getroffen door Ivanti-datalek
2 uur
De Belgische Staatsveiligheid (VSSE) is getroffen door een cyberincident. Via kwetsbaarheden in software van Ivanti kregen aanvallers toegang tot persoonsgegevens van medewerkers van de inlichtingendienst.  Volgens RTBF bleven geclassificeerde gegevens buiten bereik, maar de blootstelling van contactinformatie roept vragen op over de operationele veiligheid van de dienst. De aanval vond plaats tussen mei 2025 en […]
E-commerce Hornbach groeit naar 257 miljoen
2 uur
De e-commerceactiviteiten bij Hornbach groeiden afgelopen jaar met negen procent tot 257 miljoen euro over het eerste kwartaal. Digitale handel is goed voor 13,6 procent van alle verkoopactiviteiten, zo valt af te leiden uit de kwartaalcijfers die de Duitsers vrijdag publiceerden. Over alle kanalen en landen heen steeg de omzet met vijf procent tot twee miljard euro. De digitale tak groeide dus bijna twee keer sneller. De doe-het-zelver claimt in Nederland een marktaandeel van 30,4 procent, een toename van 0,7 procentpunt. De omzet in de lage landen nam afgelopen kwartaal met 8,9 procent toe, iets minder dan het jaar daarvoor.
Zo beperk je de schade na een aanval met ransomware
2 uur
Goede voorbereiding minimaliseert downtime.
Trump: Anthropic niet langer veiligheidsrisico
3 uur
Donald Trump beschouwt Anthropic niet langer als bedreiging voor de nationale veiligheid van de VS. Een week eerder lag dat nog anders. Het conflict draaide om buitenlandse toegang tot de AI-modellen Fable 5 en Mythos 5, die tijdelijk voor alle gebruikers werden geblokkeerd na een exportcontroledirectief van de Trump-administratie. Trump zei in een interview met […]
SK Hynix nu meer waard dan Samsung
3 uur
SK Hynix is Samsung voorbij als meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf van Zuid-Korea. De maker van high-bandwidth memory (HBM) profiteert maximaal van de wereldwijde AI-boom. Het aandeel steeg dit jaar meer dan 340 procent. SK Hynix steeg maandag 5,7 procent, waardoor de marktkapitalisatie uitkomt op 2.082,5 biljoen won (circa 1,35 biljoen dollar). Daarmee overtrof het zowel […]
Amsterdam krijgt The Stack: nieuwe AI-hub die Europa minder afhankelijk maakt van buitenlandse AI
4 uur
In september start een nieuwe AI-hub, die aan de beste AI-ondernemers een fysieke thuisbasis wil geven en verbindt hen met een netwerk van toonaangevende AI-hubs en bedrijven in Europa en daarbuiten. The Stack opent zijn deuren in september 2026 aan de Jacob Bontiusplaats 9 in Oostenburg, Amsterdam, met een oppervlakte van 4.500 m². De hub zal dan onderdak bieden aan een zorgvuldig geselecteerde groep veelbelovende, snelgroeiende startups. De eerste bevestigde huurders zijn Ubicloud, Dawnguard en Iconic Works. Het idee achter The Stack: wanneer founders, investeerders en mensen met ervaring in het bouwen en opschalen van techbedrijven één plek delen, trekken ze vanzelf meer talent, kapitaal en aandacht aan dan wanneer ieder bedrijf voor zich opereert. Werkplekken, labs en ontwikkelprogramma’s geven founders een basis, maar de echte kracht zit in het netwerk en de community die daaromheen ontstaan. Centraal in het gebouw komt een eventruimte, het kloppende hart voor het bredere tech-ecosysteem. Daar vinden programma’s, founder sessies, investeerdersdagen, hackathons en productdemo’s plaats. Zo groeien dagelijkse ontmoetingen uit tot financieringsrondes, productlanceringen en partnerships. Door de volledige AI-stack samen te brengen – van chips en hardware tot modellen, platformen en applicaties – zal The Stack de ontwikkeling van een Europese soevereine AI-stack moeten versnellen en de as Eindhoven-Amsterdam versterken als toonaangevende corridor voor AI-innovatie. De ambities zijn stevig: in 2029 wil The Stack doorgroeien naar 12.000 m² en ruimte bieden aan meer dan 200 founders. Het initiatief is mede opgericht door de Nederlandse AI-ondernemers Lennard Zwart (Ascending AI), Maarten Stolk (Deeploy, Enjins) en Philip Gast (AdamI, The AI Foundry), samen met Techleap. The Stack is gefinancierd met meer dan 10 miljoen euro aan privaat kapitaal. Ook het wereldwijde quantitative trading bedrijf IMC sluit zich aan als founding partner. IMC bouwt zijn onderscheidend vermogen op onderzoek van wereldklasse, toegepaste AI en machine learning. Daarnaast wordt The Stack ondersteund door founding partners ABN AMRO, ClickHouse, Deloitte, Google, Miro en Prosus, en gesteund door de gemeente Amsterdam. Founding director van The Stack is Esther Bisschop, haar vorige bedrijf Th3rd werd in 2022 overgenomen door Snap Inc.
Nederlandse B Corp-beweging groeit met 24%, juist nu de EU duurzaamheidseisen terugschroeft
4 uur
Nederland telt inmiddels 478 gecertificeerde B Corps. In 2025 groeide hun aantal met 24% – uitgerekend in het jaar waarin de Europese rapportagerichtlijn CSRD deels werd teruggedraaid en de ESG-ambitie op EU-niveau stokte.
SparkOptimus: Meeste bedrijven worstelen met opschalen van AI ondanks snelle adoptie
4 uur
De adoptie van AI is wereldwijd in een stroomversnelling geraakt, maar de kloof tussen experimenteren en opschalen blijft voor de meeste bedrijven een hardnekkige uitdaging. Dat blijkt uit een nieuwe benchmark van SparkOptimus, gebaseerd op interviews met meer dan vijftig beslissers in onder meer de financiële sector, de energiesector, consumentengoederen, de industrie en de zakelijke dienstverlening.
De energietransitie vraagt niet om meer plannen, maar om meer realisatiekracht
4 uur
De energietransitie is een nieuwe fase ingegaan, waarin de nadruk verschuift van plannen maken naar realiseren. Alexander Bijl en Maud Bruijs van Improven bespreken welke uitdagingen daarbij komen kijken en wat er nodig is om de uitvoering van de energietransitie succesvol vorm te geven.
‘Elke dag een beetje beter’: Lizette Beunders over groei, reflectie en haar passie
4 uur
Sinds 2024 werkt Lizette Beunders bij Infotopics als Principal BI & AI Adviseur. In die rol begeleidt ze organisaties bij datagedreven transformatie, het optimaliseren van de bedrijfsvoering en waardecreatie.
Supply Value: ‘Samenwerking cruciaal voor weerbare logistieke ketens’
4 uur
De Nederlandse transportsector staat onder toenemende druk door onder meer geopolitieke spanningen, personeelstekorten en strengere duurzaamheidsregels. Volgens Supply Value is nauwere samenwerking tussen alle betrokken partijen daarom geen keuze meer, maar een strategische randvoorwaarde.
Waarom standaard AI-oplossingen vaak niet werken
4 uur
AI levert pas echt waarde op als organisaties duidelijke kaders combineren met vertrouwen en bewustwording. Experts van Valid leggen uit hoe organisaties AI verantwoord kunnen inzetten door te investeren in AI-geletterdheid, heldere richtlijnen en een gezamenlijke aanpak.
Vertrouwen van intermediairs in verzekeraars op hoogste punt in jaren
4 uur
Het vertrouwen in de samenwerking tussen intermediairs en verzekeraars is naar een all-time high gestegen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de IG&H Performance Monitor van IG&H. Intermediairs en verzekeraars zijn in de praktijk sterk van elkaar afhankelijk.
René Brouwers over de beste werkgevers van Nederland
4 uur
Begin juni reikte Great Place to Work voor het 9e jaar op rij awards uit aan de beste werkgevers van Nederland. René Brouwers, CEO van het onderzoeksinstituut, blikt terug op wat hem dit jaar is opgevallen bij ’s lands beste werkgevers.
American Express koopt TheFork voor 700 miljoen
5 uur
TripAdvisor doet zijn boekings- en recensieplatform voor restaurants TheFork van de hand. Creditcardmaatschappij American Express legt er 700 miljoen dollar voor op tafel, zo maakten de partijen vorige week bekend. De verwachting is, dat de transactie voor het einde van het jaar wordt afgerond. Met de overname breidt American Express zijn positie op de Europese markt uit met een propositie die slechts indirect aan de betaalmarkt is gelieerd. American Express gebruikt dining als een contactpunt om kaarthouders vaker en langer in het eigen ecosysteem te houden. Ze bundelen reserveren, ontdekken, betalen en spaarpunten verzamelen in één flow. Het haakje in dit geval is het bieden van reserveringen, waarna uiteindelijk vanzelf ook betalingen volgen. Restauranthouders, zo klinkt de redenering, moet dat op hun beur weer meer gasten bezorgen. TheFork geeft de Amerikanen een sterke Europese positie met bestaande restaurantrelaties, want meer dan 50.000 boekbare gelegenheden in elf landen. De creditcardmaatschappij kocht in de afgelopen jaren vergelijkbare bedrijven in de vorm van Resy (2019) en Tock (2024). Beiden komen uit de VS en richten zich op restaurantreserveringen en hospitalitysoftware. Tripadvisor verkoopt TheFork vooral omdat het bedrijf zijn portefeuille wil vereenvoudigen en kapitaal wil vrijmaken voor de Experiences-tak, waar het de meeste groei ziet. Dat er een activistische investeerder aan boord is, speelt ook mee. Deze dwingt de focus af. Foto: Simon Karemann / Unsplash
Simac wil met Nederlands cloud- en ai-platform weg omhoog inslaan
5 uur
Het in Veldhoven gevestigde Simac heeft een volgende stap gezet in de ontwikkeling van zijn cloudplatform. Het bedrijf heeft binnen zijn Nederlandse infrastructuur nieuwe technologie voor open virtualisatie en multicloud-orkestratie in gebruik genomen. Daarmee wil Simac een basis leggen voor een nieuwe generatie cloud- en ai-diensten waarbij klanten meer controle houden over data en systemen. Voor het it-huis een belangrijke stap na een aantal moeizaam jaren. Volgens Simac is de ontwikkeling het resultaat van een meerjarig innovatietraject in samenwerking met HPE, IBM en Cisco. De nieuwe opzet combineert open virtualisatie op basis van KVM (Kernel-based Virtual Machine) met een centraal orkestratieplatform voor verschillende omgevingen, zoals virtual machines, containers en ai-toepassingen. Ook koppelingen met publieke cloudomgevingen zijn mogelijk, waardoor workloads tussen infrastructuren kunnen worden verplaatst zonder afhankelijk te zijn van één leverancier. Simac speelt met het platform in op de groeiende vraag naar digitale autonomie. Organisaties willen volgens het bedrijf beter inzicht hebben in waar hun data staan, wie er toegang toe hebben en in hoeverre zij afhankelijk zijn van internationale cloudproviders. Het platform wordt volledig beheerd vanuit Nederlandse datacenters, waarbij ook beheer, governance en servicemanagement in Nederland plaatsvinden. Zelf in beheer De infrastructuur is verdeeld over juridisch gescheiden locaties en verbonden via glasvezelnetwerken die Simac zelf beheert. Het bedrijf kiest daarnaast voor een multi-vendorstrategie, waarbij technologie van verschillende leveranciers wordt gecombineerd. HPE levert componenten voor virtualisatie en orkestratie, terwijl IBM wordt ingezet voor onder meer erp-omgevingen, databasefunctionaliteit en beheeroplossingen. Met Cisco creëert Simac een ai-ready infrastructuur voor de volgende generatie ai-workloads, waarop de Veldhovense it-groep een volledig open ai-stack bouwde: van containers en besturingslaag tot opensource ai-modellen. Met de introductie positioneert Simac zich als alternatief voor organisaties die minder afhankelijk willen zijn van hyperscalers. Het familiebedrijf van de Van Schagens richt zich daarbij op sectoren als detailhandel, industrie, logistiek en zorg, waar het al langer bedrijfskritische it-omgevingen ondersteunt. Positieve omslag Voor Simac is het autonome platform een belangrijke stap om het bedrijf weer in een positieve flow te laten komen. De afgelopen jaren verliepen moeizaam met vorig jaar zelfs een verlies (op een omzet van zo’n 365 miljoen) en werknemers die ontslagen werden (eerder dit jaar nog zo’n vijftig). Simac-baas Maartje van Schagen zei daarover kortgeleden tegen het Eindhovens Dagblad: ‘We zitten nu in de transformatie naar een nieuwe structuur. Ik vind dat het beter moet. Een marge van één of twee procent is voor de lange termijn niet genoeg.’ Halverwege 2025 zorgde een nieuw functiehuis bij Simac voor onrust en ontevredenheid. Een groot deel van het personeel werd teruggezet naar een lagere schaal waarbij een deel van het salaris was omgezet naar een persoonlijke toeslag. Daardoor konden veel van deze medewerkers niet meer groeien in hun schaal. Volgens Simac was het oude functiehuis echter gedateerd en bood de nieuwe opzet betere doorgroeimogelijkheden voor (technische) medewerkers. Diverse ervaren werknemers pakten echter hun biezen en vonden dat van de warme, familiaire sfeer weinig meer overgebleven is. Volgens de directeur, die zegt nog steeds achter de familiewaarden te staan, komt de onrust vooral door de verandering zelf. ‘We moeten ook veranderen om over vijftig jaar nog te bestaan’, benadrukte ze tegen het Eindhovens Dagblad. Voor de reorganisatie heeft het bedrijf ruim vijf miljoen euro uitgetrokken.   Het in 1971 opgerichte Simac is actief in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Tsjechië. In totaal werken er circa 1250 mensen.
Copilot Cowork wereldwijd algemeen beschikbaar
5 uur
Microsoft maakt Copilot Cowork wereldwijd algemeen beschikbaar. Hun agentic systeem moet complexe, langlopende taken met meerdere tools zelfstandig uitvoeren en een afgewerkt resultaat opleveren. Tegelijk zou Microsoft het Chinese DeepSeek overwegen als goedkoper alternatief voor de huidige modellen. Na drie maanden preview in het Frontier-programma gebruikt meer dan de helft van de Fortune 500-bedrijven Copilot Cowork al, samen met onder meer Accenture, Avanade, Capital Group en Zurich Insurance. Toepassingen variëren van het vergelijken van duizenden bestanden tot het analyseren van verkooppijplijnen op risicovolle opportuniteiten. Cowork is, volgens Microsoft, de snelst groeiende functie in de geschiedenis van zijn Frontier-programma. ‘En Cowork behaalt een van de hoogste gebruikerstevredenheidsscores van alle Copilot- of agentervaringen die we ooit hebben uitgebracht’, zegt Charles Lamanna, Executive Vice President Copilot, Agents en Platform bij Microsoft in een blog. Verbruiksgebaseerde facturatie Bij de algemene beschikbaarheid draait Copilot Cowork op Anthropic-modellen, waaronder Opus 4.8 en Sonnet 4.6. Frontier-klanten kunnen ook GPT 5.5 gebruiken. Een eigen model, Cowork 1, moet binnenkort volgen voor kostenefficiëntere taken. Microsoft voegt daarnaast partnerplugins toe. Copilot Cowork vereist een Microsoft 365 Copilot-licentie en wordt daarnaast verbruiksgebaseerd gefactureerd in Copilot Credits, op basis van modelgebruik, context, tools en rekentijd. Bedrijven kiezen tussen pay-as-you-go aan 0,01 dollar per credit of een vooraf vastgelegd volume met korting. In een eigen test claimt Microsoft dat Copilot Cowork 30 tot 40 procent goedkoper uitkomt dan Claude Cowork met Microsoft 365-connector. Die vergelijking werd echter intern uitgevoerd en niet onafhankelijk geverifieerd. Mogelijk goedkoper model van Chinese makelij Volgens Axios overweegt Microsoft om ook een gefinetunede versie van DeepSeek V4 of een ander opensource-model aan te bieden als goedkoper alternatief voor de Anthropic- en OpenAI-modellen die Copilot Cowork vandaag aandrijven.Een definitieve keuze wordt de komende weken verwacht. De stap zou bij Microsoft passen in een bredere multimodel-strategie, maar de toevoeging van een Chinees AI-model kan ook kritiek uitlokken. Een eventuele DeepSeek-optie zou volgens Microsoft optioneel zijn voor klanten en volledig op Azure draaien, binnen de bestaande beveiligings-, compliance- en dataresidentiecontroles van Microsoft. Het bedrijf zegt het model bijkomend te hebben gefinetuned en voorzien van extra waarborgen, onder meer om bias te beperken. Aan Axios verklaarde Lamanna dat onbeperkt gebruik van Cowork niet haalbaar bleek: bij gebruikers die wekelijks honderden taken laten uitvoeren, kunnen ‘de kosten heel hoog’ oplopen. Net die kostendruk ligt aan de basis van de overstap naar verbruiksgebaseerde facturatie.
Mollie investeert 350 miljoen in Europese groei
6 uur
Met de lancering in Kroatië en IJsland rondt Mollie zijn Europese expansiestrategie af. Het bedrijf maakt bekend ruim een kwart miljard te investeren in verdieping van zijn positie op de EU-markten. Mollie is van plan om 350 miljoen euro te investeren in de komende vijf jaar om zijn producten, diensten, infrastructuur en teams uit te breiden. Dat gebeurt in de hele Europese economische regio, behalve Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dat gaat om in totaal 28 landen: EU-lidstaten plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. In de praktijk betekent dat: ondersteuning in eigen taal, de juiste lokale betaalmethoden en eenvoudige toegang tot de lokale en internationale betaalmethoden. Dat laatste is waar Mollie al jaren sterk de nadruk op legt, om ook de kleinste winkelier goed te kunnen bedienen. Het Amsterdamse bedrijf zit op twaalf locaties verspreid over de EU. Er wordt geïnvesteerd in groei in Lissabon, Milaan, Stockholm en Warschau.
Nederlandse webshops negeren gehandicapte klanten nog steeds
6 uur
Eén jaar na invoering van de Toegankelijkheidswet kunnen blinde consumenten nog steeds niet zelfstandig winkelen bij Nederlands grootste webshops. Dit raakt miljoenen Nederlandse internetgebruikers op dagelijkse basis. De een heeft er heel veel last van, de ander ondervindt alleen hinder. Maar de de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) is er juist op gericht om al deze groepen gelijke digitale behandeling te geven. De huidige stand van zaken op het gebied van e-commerce komt naar voren in een nieuw rapport van digital agency Level Level. Dat deed onderzoek onder driehonderd Nederlandse webwinkels. De Rotterdammers constateren dat bij dertien van de vijftien grootste webshops blinde gebruikers grote problemen ondervinden tijdens het bestelproces. Bij vier is zelfstandig bestellen zelfs onmogelijk. Het bureau doet niet aan naming and shaming. Wel geven ze pluimen aan wie het scoort. De partij die al jaren in de top staat is Apple, maar 2026 kent wel een nieuwe nummer één: IKEA. Digital Agency Level Level ziet een grote kloof tussen technische naleving van de regels en de daadwerkelijke gebruikservaring. Veel organisaties voldoen op papier steeds beter aan toegankelijkheidseisen, terwijl gebruikers in de praktijk nog steeds vastlopen tijdens belangrijke stappen zoals zoeken, navigeren en afrekenen. Fabio Bindels, toegankelijkheidsadviseur bij Level Level: “Veel organisaties verbeteren onderdelen die eenvoudig meetbaar zijn, zoals kleurcontrast en alternatieve teksten. Maar zolang er niet wordt getest met schermlezers of gebruikers met een beperking, blijven belangrijke barrières bestaan. Uiteindelijk gaat het niet om een hogere score, maar om de vraag of iemand zelfstandig een bestelling kan plaatsen.” Het onderzoek laat zien, dat webshops gemiddeld 26 automatisch detecteerbare toegankelijkheidsproblemen bevatten per pagina. Het aantal automatisch meetbare fouten daalde dit jaar van 108 naar 26 per homepage. Vandaar klinkt Level Levels advies: “De grootste toegankelijkheidsproblemen worden vaak pas zichtbaar tijdens het uitvoeren van complete gebruikersstromen met ondersteunende technologieën zoals schermlezers of volledige toetsenbordbediening.” Door de bank genomen steeg de gemiddelde technische toegankelijkheidsscore met vijftien procent ten opzichte van vorig jaar.
Quantum-investeerder GSV: 'Door steeds meer toepassingen groeit quantum-omzet al keihard'
6 uur
Investeren in quantumcomputing, volgens Ground State Ventures (GSV) is dat de slimste zet. Investeerders kiezen de laatste jaren namelijk massaal voor AI, maar quantum wordt door Ton van ‘t Noordende, General Partner bij GSV, gezien als het nieuwe goud. Toch zal menigeen de wenkbrauwen hierbij optrekken, want quantum heeft de belofte nog helemaal niet waargemaakt. Waar is dat enorme vertrouwen dan op gebaseerd? Joe van Burik en Ben van der Burg gaan op een exclusieve bijeenkomst voor investeerders bij Ground State Ventures in Amsterdam het gesprek aan met General Partner Ton van ‘t Noordende. Vragen, opmerkingen of suggesties? Mail ons! Op: degrotetechshow@bnr.nl De Grote Tech ShowDe Grote Tech ShowTech verandert onze wereld, in De Grote Tech Show (DGTS) hoor je hoe. Joe van Burik en Ben van der Burg spreken met innovatieleiders en analyseren de techwereld, van AI tot cybersecurity en social media tot quantumcomputers. TechpodcastDe Grote Tech Show (DGTS) is dé techpodcast (en radioshow) voor iedereen die technologie en innovatie echt wil begrijpen. Over AI (of: kunstmatige intelligentie), chips, cloud, cyberveiligheid, social media, quantum en entertainment. Hier hoor je hoe technologie de wereld verandert en wat dat betekent voor bedrijven, investeerders en iedereen in de samenleving. Bij DGTS krijg je de analyses, inzichten en interviews die ertoe doen. Met diepgaande gesprekken en scherpe analyses brengen we de belangrijkste technologische ontwikkelingen in kaart. InnovatiesElke week spreken we kopstukken in de techwereld: ceo's, hoogleraren, ondernemers en investeerders die werken aan de innovaties van morgen. Wat betekenen de nieuwste AI-modellen voor werk en creativiteit? Hoe blijven Europese startups concurreren met het nog altijd machtige Silicon Valley en het ondoorzichtige China? Dit zijn geen oppervlakkige interviews, maar diepgaande gesprekken waarin we de hoofdrolspelers spreken die écht impact maken. De technologische revolutie is in volle gang en beïnvloedt elk aspect van ons leven—van de manier waarop we werken en communiceren tot de geopolitieke machtsverhoudingen. Daarom brengen we niet alleen de technologische kant in beeld, maar ook de economische en maatschappelijke implicaties ervan. Naast de grote innovaties kijken we naar de bedrijven die deze ontwikkelingen vormgeven. Wat is de strategie van big tech-bedrijven zoals Google, Apple, Microsoft en Meta? Hoe verandert de concurrentiestrijd tussen Nvidia, AMD en Intel de chipmarkt? Wat betekenen nieuwe wetten en regels in Europa en de VS voor de toekomst van technologie? AnalysesDaarnaast hoor je bij De Grote Tech Show, exclusief als extra podcast elke week, hoe Joe van Burik en Ben van der Burg de week in tech doornemen. Ze analyseren het laatste nieuws, plaatsen de ontwikkelingen in perspectief en geven scherpe inzichten over wat er écht speelt. Van de doorbraken in AI / kunstmatige intelligentie en de opkomst van nieuwe sociale mediaplatformen tot de impact van geopolitieke spanningen op de halfgeleiderindustrie. Regelmatig schuift een gast uit het netwerk aan om extra expertise te bieden en het debat te verdiepen. Door de combinatie van journalistieke scherpte, technische kennis en een kritische blik ontstaat een programma dat verder gaat dan de headlines en technologie in een bredere context plaatst. AIOf het nu gaat om de risico’s en kansen van AI-technologie of de positie van Europa in de wereldwijde technologische concurrentiestrijd, De Grote Tech Show biedt de achtergrond, de nuance en de inzichten die nodig zijn om deze ontwikkelingen echt te begrijpen. Dit maakt het programma onmisbaar voor professionals in de techsector, beleggers die strategische beslissingen willen nemen en iedereen die wil weten welke innovaties onze toekomst vormgeven. Met de combinatie van exclusieve interviews, deskundige duiding en een kritische kijk op innovatie biedt DGTS een unieke mix van diepgang en actualiteit. Over de makers:Joe van Burik volgt en analyseert de belangrijkste ontwikkelingen in tech, met scherpte, tempo en humor. Je hoort hem dagelijks op BNR Nieuwsradio met het belangrijkste nieuws in de Tech Update en hij presenteert De Grote Tech Show. In het bijzonder volgt Joe al twee decennia de wereld van videogames, waarover hij met bevlogen collega's en gasten praat in de podcast All in the Game. Eerder werkte hij als auto(sport)journalist voor diverse andere media en schreef het boek Formule 1 voor Dummies. Ben van der Burg is techondernemer en voormalig topschaatser. Ben is bezeten door technologie en wordt enthousiast van gadgets, elektrische auto's, goede businessmodellen en de toekomst. Naast De Grote Tech Show is hij ook wekelijks te horen als presentator van De Technoloog. Ook schuift hij regelmatig aan bij Vandaag Inside, Goedemorgen Nederland en andere talkshows, om te praten over het laatste nieuws rond technologie. Rosanne Peters is redacteur van De Grote Tech Show en De Technoloog. Ook is zij te horen in de Tech Update tijdens De Ochtend- en Avondspits. Daniël Mol is redacteur en samensteller van De Grote Tech Show. Hij presenteert zelf bij BNR de Cryptocast en maakt ook De Technoloog. Tevens is hij de vaste vervanger van Ben in De Grote Tech Show; Joe wordt bij afwezigheid vervangen door Iwan Verrips, co-host en eindredacteur van de Ochtendspits met Bas van Werven op BNR Nieuwsradio.See omnystudio.com/listener for privacy information.
Wat loopt er mis bij Accenture?
2 dagen
De val van het traditionele consultancy-model Terwijl adviesbedrijf Accenture behoorlijke resultaten presenteert, dendert het aandeel van het bedrijf naar beneden. De reden? Ai, en daardoor de toekomst van consultancy en outsourcing. Al blijft Accenture niet bij de pakken zitten en richt het ook zijn pijlen op softwareplatforms en ot-beveiliging. ‘Ergens moet nieuwe omzet vandaan komen.’Onze professor economie vertelde het al te vaak: de hoogte van een aandeel staat voor de ingeschatte toekomstige waarde van het bedrijf. En als we die wetenschap in het achterhoofd houden, ziet het er op het eerste zicht belabberd uit voor Accenture, een van de vaandeldragers in de wereld van it-outsourcing. In juni verloor het aandeel al 18 procent en zakte het naar het laagste niveau in tien jaar. Groeimotor onder druk Tegelijk rapporteert het bedrijf sterke winstcijfers. Die disconnect is opvallend en vertelt iets cruciaal over hoe consultancy en ai elkaar raken. Want achter de koersdaling zit geen financieel probleem, maar een strategische vraag: hoe groeit een consultancybedrijf als de machine die decennia lang groei genereerde, begint te sputteren?Want als ai uren kan vervangen, dan is het traditionele consultancy-model fundamenteel bedreigd. Klanten betalen Accenture miljoenen voor advies over ai-transformatie. Tegelijk gebruiken diezelfde klanten ai om minder consultants nodig te hebben.Of zoals Chandan Joshi, voormalig managing partner bij EY en andere management consultants het stelt in een LinkedIn post: ‘Als je vooral uren verkoopt, komt ai voor jou.’ Als ai voor jou komt Op papier oogst het nochtans niet verkeerd. Het bedrijf groeit in omzet én in winstgevendheid. Tegelijk bouwt het zijn personeelsbestand af. Dat ziet er elegant uit – betere marges met minder mensen – maar in de praktijk sputtert de traditionele groeimotor, stelt Chandan Joshi vast. ‘Accenture kan niet eeuwig groeien door minder mensen in te zetten en dezelfde omzet te draaien. Ergens moet nieuwe omzet vandaan komen.’Bovendien worden nieuwe ai-bedrijven zelf consultants, haalt hij aan. Waarom zou je Accenture betalen voor ai-advies als Anthropic of OpenAI dat ook perfect kunnen? Inzetten op ot en softwareplatformen Accenture kondigde recent de aankoop van Dragos (meerderheidsbelang), runZero en NetRise aan. Deze drie bedrijven vormen samen het raamwerk van een geïntegreerd ot-cybersecurity-platform gericht op kritieke infrastructuur in energie, industrie en datacenters. Voor die overnames telde het bedrijf 4,2 miljard dollar neer.Het is avast een signaal dat het bedrijf niet op traditionele groei vertrouwt. Het bouwt aan iets anders. Dragos, runZero en NetRise genereren samen ongeveer 208 miljoen dollar jaarlijkse terugkerende inkomsten met 53 procent groei per jaar. Dit is geen traditioneel consultancy-werk, dat zijn softwareplatformen. De boodschap van Accenture is duidelijk: het vertrouwt niet op traditie. Het bouwt aan schaalbare, software-gedreven business modellen. Ot-cybersecurity groeit met 16 procent jaarlijks tot 2031. Kritieke infrastructuur – energienetten, industriële systemen, datacenters – wordt steeds afhankelijker van slimme beveiligingsplatforms. Dit is waar Accenture zijn toekomst ziet. Nu de aandeelhouders nog.
Naar binnen via de ventilatie
2 dagen
Ethisch hacker Alex Verbiest deed het snelOok klimaatinstallaties in gebouwen kunnen kwetsbaar zijn voor cybercrime. Ze worden vaak beheerd door leveranciers en kunnen een blinde vlek zijn voor de it-afdeling.Ethisch hacker Alex Verbiest ondervond ketenrisico’s toen hij via een Heating, Ventilation, Air Conditioning (HVAC)-installatie toegang kreeg tot het computersysteem van een onderwijsinstelling. Door slim te manoeuvreren kon hij ‘alles’ misbruiken wat hij maar wilde. Volgens Verbiest bieden afhankelijkheden in de supply chain nieuwe kansen voor criminelen en hij adviseert organisaties daarom hun rampenplan alvast klaar te hebben.Als ethisch hacker kun je niet zomaar al je troeven prijsgeven. ‘Klanten en kwetsbaarheden koppel je niet en publique aan elkaar’, zo luidt de ongeschreven wet en daar houdt penetratietester Alex Verbiest zich graag aan. Al sinds 2011 test hij bedrijfssystemen op kwetsbaarheden. In het verleden werkte hij voor Fox-IT, Grant Thornton en Capgemini. Over namen van opdrachtgevers en (al dan niet geslaagde) inbraakpogingen geeft hij geen details prijs. Wel is hij bereid in zijn algemeenheid te vertellen over een ‘pentest’ die hij als consultant moest uitvoeren voor een onderwijsinstelling en die hem deed realiseren dat afhankelijkheden in de supply chain hackers nieuwe troefkaarten in handen geven.ZIP-bestanden uitpakkenVerbiest blikt terug op deze opmerkelijke opdracht: ‘Het pand was publiek toegankelijk en aan de muur zat een netwerkaansluiting. Ik plugde mijn laptop in, scande de aanwezige systemen in het netwerk en vond Metasys, een gebouwbeheersysteem van Johnson Controls. Door de onderwijsinstelling was dat systeem volledig over het hoofd gezien omdat het onder de verantwoordelijkheid viel van een leverancier. Het was niet up-to-date gehouden en had een kwetsbaarheid waardoor ik zonder in te loggen gevoelige functionaliteit kon aanroepen. Denk bijvoorbeeld aan het uploaden en uitpakken van ZIP-bestanden.’Eerst zocht hij uit hoe de software werkte, welke functionaliteit werd aangeboden en hoe hij die zou kunnen misbruiken. Daarna schreef hij de benodigde code. Het lukte hem om een kwaadaardig bestand te plaatsen, waarmee hij het gebouwbeheersysteem volledig onder controle kreeg. Via dit systeem kon hij de infrastructuur bereiken van de it-beheerder (een leverancier). Ook daar kon hij kwetsbaarheden misbruiken. Daarmee kon de onderwijsinstelling uiteindelijk worden ‘gecompromitteerd’, zoals Verbiest het noemt. Hij kon ‘alles’ inzien wat hij maar wilde: de financiële administratie, opgeslagen wachtwoorden, e-mailberichten en het personeelssysteem met salarisstroken en contactgegevens. Van begin tot eind duurde zijn interventie ‘enkele uren’.Basis niet op ordeNogal wat onderwijsinstellingen liggen in de vuurlinie van cybercriminelen, zoals blijkt op www.datalekt.nl, een platform dat cyberincidenten in Nederland registreert. In de afgelopen maanden werden de Hogeschool Rotterdam (hack studentenaccounts), Hogeschool Utrecht (e-mailfraude) en Hogeschool Arnhem Nijmegen (ongeoorloofd ai-gebruik door een docent) getroffen. Universiteit Leiden kwam in opspraak door datalekken bij derden (terwijl er in 2021 en 2022 ook al ernstige aanvallen hadden plaatsgevonden) en van drie middelbare scholen in Zeeuws-Vlaanderen werden e-mailaccounts van leerlingen gestolen en gebruikt voor phishing.Terwijl de nieuwste, door ai aangejaagde cyberdreiging al aan de poort rammelt (deepfakes, voicecloning, synthetische identiteiten) hebben veel bedrijven de basis nog niet op orde: het aloude phishing herkennen, multifactor-authenticatie toepassen, updates binnenhalen en sterke wachtwoorden gebruiken. Criminelen kunnen binnenkomen en problemen veroorzaken via slecht beveiligde ketenpartners. Denk bij leveranciers van onderwijsinstellingen aan het hele proces van inkoop, beheer en distributie van middelen, boeken, it-apparatuur en -diensten, facilitaire diensten (zoals HVAC-installaties), lesmateriaal en de schoolinrichting. Als er een dominosteen omvalt, kan dat het begin zijn van een kettingreactie, die uiteindelijk het primaire proces raakt. Ofwel: problemen in de klas.Secure codingOver hackers die ervoor kiezen een doelwit ‘indirect’ te raken, zegt Verbiest dit: ‘Als je een school schade wilt toebrengen, kun je je ook richten op een kwetsbare derde partij waarmee die samenwerkt. In de afgelopen jaren werd ik vaak geconfronteerd met kwetsbaarheden die eenvoudig te voorkomen waren geweest, zoals standaard wachtwoorden, verouderde software (zelfs Windows XP komt nog voor) en onveilig geconfigureerde rechten. Een schrijnend voorbeeld, dat ik nog steeds tegenkom, is dat alle medewerkers volledige toegang krijgen tot alle werkstations.’Springen naar jouw omgevingOnderschatting van supply chain-attacks door cio’s van organisaties zou volgens Verbiest uiterst naïef zijn: ‘Hoe meer inzicht je als cio hebt hoe beter. Wie zijn je leveranciers en hoe brengen die het er vanaf? Monitor bijvoorbeeld nieuwsberichten en het (dark)web op mogelijke incidenten bij jouw leveranciers. Kijk ook waar je leveranciers toegang toe hebben, denk aan een vpn of een systeem waarvandaan beheer wordt uitgevoerd. Welke accounts gebruiken zij en met welke rechten zijn deze geconfigureerd? Zijn die rechten ook echt nodig of kan het met minder? Als een derde partij wordt gehackt die toegang heeft tot jouw systemen, dan bestaat het risico dat cybercriminelen ook naar jouw omgeving (kunnen) springen. Stel processen en procedures op voor als het mis gaat, zodat je snel kunt handelen. Zorg dat je voorbereid bent en laat iemand meedenken met een hackermindset voordat er een handtekening wordt gezet voor belangrijke zaken.’Adviezen voor ketenpartners·     Zorg dat je inzicht krijgt in hoe ‘derde’ partijen aandacht besteden aan het beveiligen van hun producten en dienstverlening.·     Hebben derde partijen bepaalde certificeringen zoals ISO 27001? Laten zij geregeld penetratietesten uitvoeren?·     Zorg ook dat leveranciers bewijs aanleveren voor wat ze beweren.·     Als er nieuwe software wordt ontwikkeld, maken ze dan gebruik van security frameworks?·     Houden ze security-by-design in acht bij het ontwerpen van it-architectuur?·     Houden hun programmeurs zich aan secure coding practices om veilige applicaties te ontwikkelen?·     Een jaarlijkse pentest laten uitvoeren door een onafhankelijke derde partij zou geen gek idee zijn.Dit artikel staat ook in Computable Magazine 2026 #4.
Rotterdam gaat quantumbeveiligde communicatie in de praktijk testen
2 dagen
HPE wil supercomputers en quantumcomputers beter laten samenwerken Rotterdam verstevigt zijn positie als proefomgeving voor quantumveilige communicatie. Het Quantum Communication Fieldlab Rotterdam (QCFR) is donderdag op de innovatiehub RDM Rotterdam gelanceerd. Verder maakte HPE plannen bekend om supercomputers en quantumcomputers beter te laten samenwerken. Dit nieuwe fieldlab is bedoeld om quantumbeveiligde communicatie niet alleen in theorie, maar vooral in de praktijk te testen: in echte netwerken, met echte infrastructuur en met organisaties die deze technologie straks moeten gebruiken. Deelnemers kunnen bekijken hoe deze nieuwe technieken operationeel toepasbaar zijn in kritieke infrastructuur zoals havens, energie, telecom en overheidssystemen. Het fieldlab richt zich vooral op Quantum Key Distribution (QKD). Rotterdam heeft al een stevige basis. In 2024 demonstreerden Havenbedrijf Rotterdam, QBird (quantumveilige technologie) en Cisco en Eurofiber (digitale infrastructuur en datacenters) in de Rotterdamse haven ’s werelds eerste schaalbare quantum-internetverbinding. In 2025 kregen Eurofiber en QBird één miljoen steun voor het Quest‑project, dat QKD in datacenters van Eurofiber mogelijk maakt en commerciële quantumveilige diensten ontwikkelt. In de toekomst kunnen krachtige quantumcomputers delen van de huidige beveiliging van digitale communicatie kraken. Dat betekent dat gevoelige informatie – van bankgegevens tot medische dossiers en overheidscommunicatie – kwetsbaar kan worden. Daarom werken organisaties nu al aan quantumveilige communicatie, zodat systemen klaar zijn voordat de risico’s werkelijkheid worden.  HPE Verder maakte HPE plannen bekend om supercomputers en quantumcomputers beter samen te laten werken. De automatiseerder bouwt aan een systeem waarin klassieke supercomputers en quantumcomputers elkaar aanvullen. Tot de partners behoort onder meer Intel en het Delftse Qblox. Samen ontwikkelen ze een compleet hybride platform, inclusief testomgevingen voor software, algoritmes en prestatietests. HPE brengt verschillende soorten quantumtechnologie samen — zoals neutral atoms, ion traps, superconducting en silicon spin-qubits — en werkt aan systemen die fouten kunnen corrigeren en quantumprocessen kunnen aansturen. Zo kunnen ze onderzoeken welke technologie het beste werkt voor welke toepassing.
Google verplicht registratie Android-ontwikkelaars vanaf september
2 dagen
Google voert vanaf 30 september een verplichte registratieplicht in voor Android-ontwikkelaars. Hoewel de regeling wereldwijd zal gelden, start deze eerst voor gebruikers in Brazilië, Indonesië, Singapore en Thailand. Zij kunnen vanaf dan alleen nog apps installeren van geverifieerde ontwikkelaars. In 2027 volgt een wereldwijde uitrol. De maatregel stuit op forse kritiek vanwege privacyzorgen en de […]
Europees internetregister gaat weg bij VS-hyperscalers
2 dagen
RIPE NCC, het Europese internetregister is van plan om zijn technische infrastructuur tussen nu en 2028 volledig te vernieuwen. Daarbij stapt de organisatie af van Amerikaanse hyperscalers en kiest men in plaats daarvan voor een zelfgehoste, onafhankelijke opzet. Het project zal naar schatting 5 miljoen euro kosten. Geopolitieke overwegingen en EU-regelgeving maken deze stap naar […]
Kort: Siemens steekt 6 miljoen in AI4Health, Amsterdam krijgt ai-hub The Stack (en meer)
2 dagen
In dit nieuwsoverzicht: Siemens Healthineers neemt deel aan het nationale AI4Health-programma, samenwerking Afas en Lefebvre Sdu, weinig vertrouwen in ai-apps, ai-hub Th Stack opent Amsterdamse deuren en VS bezorgd over mogelijke levering ASML-machine aan China. Siemens Healthineers stapt in nationaal ai-programma voor zorg Siemens Healthineers Nederland neemt deel aan het nationale AI4Health-programma dat ai-toepassingen in de zorg moet versnellen. Het programma omvat meer dan 35 publieke en private partijen en heeft een totale omvang van 112,6 miljoen euro. Het consortium, onder leiding van het UMC Utrecht, richt zich op de ontwikkeling, validatie en toepassing van ai in onder meer oncologie, neurologie en hart- en vaatziekten. Siemens Healthineers levert een bijdrage van circa zes miljoen euro, onder meer voor een landelijke data-infrastructuur. Daarnaast werkt het bedrijf mee aan ai-toepassingen in vijftien ziekenhuizen via het Digi X-Lab-platform van AI4Health (ontwikkeld door Siemens). Dit moet het mogelijk maken om medische data veilig te gebruiken voor training en implementatie van ai binnen klinische processen. Afas voegt juridische en fiscale ai-kennis toe aan Jonas Afas Software heeft juridische en fiscale kennis geïntegreerd in zijn ai-assistent Jonas. Via een samenwerking met Lefebvre Sdu krijgen gebruikers direct toegang tot de technologie GenIA‑L binnen hun bestaande werkomgeving.   De koppeling moet het voor professionals in onder meer HR, finance en compliance mogelijk maken om vragen te stellen zonder tussen systemen te wisselen. GenIA‑L levert antwoorden, signaleert terugkerende patronen en doet suggesties, zoals standaarddocumenten en controles. Volgens Afas zorgt dit voor minder zoekwerk en snellere besluitvorming. Het softwarebedrijf uit Leusden organiseert met Lefebvre Sdu op 7 juli een webinar over de integratie. Gebruik ai-apps groeit snel, vertrouwen blijft achter Het gebruik van ai-apps in Nederland neemt snel toe, terwijl het vertrouwen van gebruikers achterblijft. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2026 van het digital product agentschap Framna. Volgens het onderzoek gebruikt bijvoorbeeld 45,9 procent van de Nederlanders ChatGPT, maar scoort de app onder het marktgemiddelde op vertrouwen in dataverwerking. Van de onderzochte ai-apps blijft het merendeel achter op dit vlak. Alleen Claude scoort boven het gemiddelde, maar die app heeft nog een beperkt bereik onder gebruikers. Framna analyseerde het appgebruik van bijna vierduizend Nederlanders. Daaruit komt ook naar voren dat 85 procent van de apps niet wordt aanbevolen, ondanks regelmatig gebruik. Volgens het bureau verschuift de aandacht naar gepersonaliseerde app-ervaringen, waarbij ai het gebruik en de waardering van apps verder zal beïnvloeden. AI-hub The Stack opent in Amsterdam In Amsterdam opent in september The Stack, een ai-hub waar startups, investeerders en bedrijven samenkomen. Het initiatief is mede opgericht door de Nederlandse ai-ondernemers Lennard Zwart (Ascending AI), Maarten Stolk (Deeploy, Enjins) en Philip Gast (AdamI, The AI Foundry), samen met de investeerders HighBrook en Aroundtown en startup-belangenbehartiger Techleap. De hub krijgt een locatie van 4.500 vierkante meter aan de Jacob Bontiusplaats op het Oostelijk Eiland Oostenburg. Startups als Ubicloud, Dawnguard en Iconic Works behoren tot de eerste huurders. Het initiatief moet de ontwikkeling van ai in Europa stimuleren en minder afhankelijk maken van buitenlandse technologie. The Stack biedt werkplekken, labs en programma’s en richt zich op samenwerking tussen partijen. In het gebouw komt ook een eventruimte voor bijeenkomsten en demonstraties. Het project wordt gefinancierd met meer dan tien miljoen euro aan privaat kapitaal en ondersteund door partners zoals IMC, ABN Amro en Google. Amerikaanse regering verdenkt ASML van levering chipmachine aan China ASML uit Veldhoven ligt onder vuur van de Verenigde Staten na beschuldigingen over mogelijke leveringen aan China. Volgens nieuwsagentschap Bloomberg heeft de Amerikaanse minister van Handel, Howard Lutnick, bij het bedrijf aangegeven dat een van de meest geavanceerde chipmachines mogelijk in China is terechtgekomen.  Amerikaanse functionarissen zeggen aanwijzingen te hebben, maar gaven volgens Bloomberg geen bewijs vrij. Het zou gaan om EUV‑lithografiesystemen, waarop al jaren exportbeperkingen richting China gelden. Als de apparatuur daar inderdaad aanwezig is, kan dat in strijd zijn met de regels. ASML ontkent de aantijgingen en stelt in een reactie aan persbureau Reuters dat het nooit EUV‑machines of onderdelen daarvoor aan China heeft geleverd.

Pagina's

Abonneren op business