Marketingsoftwareleverancier Spotler Group heeft drie bedrijven overgenomen om zijn positie in Europa te versterken. Met de acquisities van Hive Marketing Cloud, Upvisit en Webpower Adria breidt het bedrijf zowel zijn technologische mogelijkheden als zijn geografische bereik uit.
De overnames passen in de groeistrategie van Spotler, dat zich richt op middelgrote organisaties in de commerce- en b2b-sector. Het bedrijf wil een totaaloplossing bieden voor marketingautomation, customerdata en eventmanagement. “We kijken steeds naar hoe we marketeers, eventmanagers of customer service professionals beter kunnen bedienen met de technologie die we nu hebben”, legt CMO Mark van den Berg aan Emerce uit.
Met het Britse Hive Marketing Cloud haalt Spotler een Customer Data Platform (CDP) binnen. Van den Berg: “We hebben inmiddels meerdere CDP’s overgenomen en kijken steeds naar overlap en aanvulling. Dit is een strategische overname waarmee we ook marktaandeel kopen.”
De technologie moet helpen bij het opbouwen van complete klantprofielen en het uitvoeren van gesegmenteerde campagnes. Spotler integreert de overgenomen oplossingen geleidelijk in zijn bestaande aanbod. “Typisch duurt dat zo’n twaalf maanden. Dan worden ze geïntegreerd of uitgefaseerd, zodat we klanten het betere product kunnen bieden.”
Upvisit brengt een event-app in het portfolio die bezoekers kunnen gebruiken tijdens beurzen en evenementen. Via de applicatie bekijken ze informatie en netwerken ze met andere aanwezigen. De app sluit aan bij de bestaande eventoplossingen Momice en Let’s Get Digital die Spotler al in huis heeft.
Het bedrijf ontwikkelt stapsgewijs een compleet event management-platform. Naast de bezoekersapp omvat dat registratiesystemen, badgeprinting, indeling van beursvloeren en sprekersbeheer.
Webpower Adria vertegenwoordigt een andere vorm van acquisitie. Het bedrijf fungeerde als zelfstandige entiteit met exclusieve distributierechten voor Spotler-producten in Kroatië en omliggende landen. Door de overname koopt Spotler in feite een stuk van zijn eigen omzet terug en krijgt het directe toegang tot de markt.
De deal geeft Spotler een steviger voet aan de grond in Zuidoost-Europa. Het lokale team blijft actief maar krijgt nu volledige toegang tot het bredere productecosysteem van Spotler.
De drie overnames brengen het totale aantal acquisities sinds de oprichting boven de twintig. Het grootste deel van de activiteiten bevindt zich in Nederland. Daarnaast deed Spotler twee overnames in Duitsland en met Hive de zesde in het Verenigd Koninkrijk.
Van den Berg sluit niet uit dat er snel meer bij komen. “Er staan nog wel een paar acquisities aan te komen.” Het bedrijf richt zich daarbij op technologie die aansluit bij de behoeften van zijn doelgroepen: marketeers, eventmanagers en customer service professionals.
Private equity-partij CNNB uit Rotterdam heeft een meerderheidsbelang in Spotler Group. De financiële backing ondersteunt de buy & build-strategie waarmee het bedrijf zijn Europese positie wil verstevigen.
Artificial intelligence speelt een rol in de productontwikkeling, vertelt Van den Berg. Intern zet Spotler de technologie in om sneller en efficiënter te werken. In de software die het bedrijf aan klanten levert, blijft AI echter optioneel. “Je kunt het aanschaffen en aanzetten of niet. Dat geldt zeker omdat we veel klanten in de overheid hebben, waar het wat gevoeliger ligt.”
De urgentie verschilt per klant en situatie. Intern ervaart Spotler die urgentie wel. “We zijn een grote organisatie die veel werk verzet. Met AI kunnen we dat sneller, beter en efficiënter doen.”
De overnames vonden afgelopen maand plaats. De partijen doen geen uitspraken over de financiële kant van de transacties.
Foto: Diggity Marketing / Unsplash
emerce
08-12-2025 06:18