Vervoersplatform umob, dat het gebruik van deelmobiliteit, taxi en openbaar vervoer volledig integreert in één app, wordt zichtbaar in het Londense stadsverkeer.
De Nederlandse app, waarmee je onder meer fietsen en scooters van bijvoorbeeld Lime en Felyx huurt, mag zijn merk-met-QR-code gaan stickeren op de 14.000 fietsen van verhuurder Forest.
Op het eerste oog lijkt dat niet meer dan een sticker, maar voor de reiziger die zich dagelijks door Londen beweegt met gedeeld vervoer is het een eye-opener. Het zal hem namelijk snel duidelijk worden, dat de Nederlandse app álle apps van fiets- en stepverhuurders overbodig maakt. Umob is een soort Booking.com voor vervoerders: het biedt vanuit één interface toegang tot alle beschikbare zadels, OV-modaliteiten en aangesloten taxi’s.
Nederlandse gebruikers van het Rotterdamse Umob kunnen op dit moment al terecht bij de buitenlandse takken van internationale verhuurders en vervoerders die ook in Nederland actief zijn. Dat is in die betreffende landen echter amper bekend omdat die stickers en andere merkuitingen ontbreken. Daar komt in Londen dus nu verandering in en, als het aan oprichters Raymon Pouwels en Bibi Jorissen ligt.
De laatste is ceo en was in een vorig leven netwerkmanager bij Greenwheels. Pouwels was mede-oprichter en directeur bij GO Sharing.
Umob, een zogeheten mobility-as-a-service (MaaS)-platform, is actief in 26 landen in Europa. Dit omvat meer dan 400 steden. De nieuwe internationale focus, het stickers, is dus niet toevallig. In Nederland werkt Umob momenteel samen met zo’n twintig partijen. Veel meer worden het ook niet, zegt Pouwels tegen Emerce.
De anderhalf jaar oude app heeft 250.000 gebruikers in Europa, waarvan ongeveer driekwart uit Nederland komt. Voor de expansie leunt het ook stevig op kruisbestuiving tussen steden. Nederlandse gebruikers die op reis gaan, gebruiken de app ook elders in binnen- en buitenland, wat de waarde van het platform vergroot.
Een Nederlander die op Lime-fietsen rijdt, kan in bijvoorbeeld Stockholm met dezelfde app een Voi-fiets pakken en daarna een Bolt-taxi. Wie vervolgens doorreist naar Barcelona stapt daar op een step van Bird en fietst terug met Lime of neemt bij regen een taxi van Cabify. Alles op een en hetzelfde account.
In Londen toont de start-up app-advertenties in de Forest-app. Als het regent dan krijg je optie naar umob te klikken voor een taxi.
Pouwels benadrukt dat zijn klanten breder zijn dan alleen de vaste afnemers van deelmobiliteit. “Wij richten ons juist op die 99 procent die dit niet dagelijks gebruikt.” Er is ruimte zat voor groei. De data laat zien, dat een publieke vervoersmodaliteit gemiddeld iets meer dan dertig minuten per dag is bezet. Er is dus nog 97 procent ruimte voor groei.
Het bedrijf beweert dat mensen via hun platform vijf keer meer ritten maken dan bij traditionele aanbieders. Die claim vormt de kern van het businessmodel: Umob wil vooral schaal creëren door het gebruik van het netwerk te vergroten. Het platform is momenteel aanwezig in 26 landen met toegang tot een half miljoen deelvoertuigen. Als er een nieuwe partner wordt toegevoegd, gaat Umob vaak in één keer een heel land in.
De ambitie reikt verder dan alleen de consolidatie van bestaande diensten. Begin 2027, zo stelt Pouwels, wil het bedrijf een planning kunnen maken voor gebruikers. “Nu is het pay-as-you-go. We willen naar: morgenochtend naar werk, wij maken de planning dan voor je. Modaliteit maakt niet uit.” Die verschuiving moet ook de betaalbaarheid vergroten.
Het bedrijf overweegt abonnementsmodellen te testen in kleinere steden, waarbij niet meer per minuut wordt afgerekend maar op basis van onbeperkt gebruik.
Alle groei wordt aangejaagd door data. Bij elke scan van een QR-code ziet Umob waar mensen aankomen, overstappen en wat de invloed van het weer is op de keuze voor een vervoermiddel. Die informatie helpt bij het onderbouwen van marketingbeslissingen en het verbeteren van de routeplanner, die binnenkort wordt vernieuwd. Ook kunstmatige intelligentie wordt ingezet, zowel om de beste vervoersopties te suggereren als bij de softwareontwikkeling zelf.
De inzet op voertuigbranding in grote Europese steden past in die datagedreven aanpak. Als Umob met stickers maar een paar procent van de klanten weet te pakken in drukke markten als Parijs en Londen, kan dat volgens Pouwels al een aanzienlijke impact hebben. Of die strategie de slag om de Britse markt en andere Europese steden daadwerkelijk gaat beslissen, moet de komende tijd blijken.
Umob werkt met een team van 25 man, van wie 17 developers. “Alles bij ons draait om software, data en schaal.” Het bedrijf haalde in de afgelopen twee jaar 11,5 miljoen euro venture capital op. De meest recente ronde was een uitbreiding op de Series A van 3,5 miljoen euro in juni 2025.
“We hebben een stabiele basis om op door te bouwen. Alles doen we in house en we werken met langdurige contracten. De grootste concurrent is de eigen auto van reizigers.”