emerce

333 nieuwsberichten gevonden
Zeewolde krijgt hyperscale datacenter
6 uur
Zeewolde krijgt naar alle waarschijnlijk een zeer groot (hyperscale)datacenter op bedrijventerrein Trekkersveld. De gemeente heeft dat vrijdagmiddag bekendgemaakt. Hiervoor wordt 166 hectare nieuw bedrijventerrein aangelegd, naast het bestaande Trekkersveld. Het gaat in totaal om vijf grote hallen met servers. Daartussen moeten kantoren komen voor het personeel. De bouw van het datacenter neemt 5 tot 7 jaar in beslag. De werkzaamheden verschaffen werk voor zo’n 1500 mensen, meldt Omroep Flevoland. In de toekomst komen er 500 mensen te werken. De gemeente Zeewolde wil nog niet zeggen om welk bedrijf het gaat, behalve dat het om een grote Amerikaanse partij gaat. Hyperscale datacenters worden meestal in verband gebracht met bedrijven als Apple, Amazon, Google en Microsoft. Amazon (AWS) is het meest voor de land liggend, aangezien dat bedrijf in 2018 al interesse toonde voor een locatie voor een datacenter in het Noord Hollandse Middenmeer. Sindsdien is daarover niets meer vernomen. Na het eerste deel van het center houdt het Amerikaanse bedrijf er rekening mee dat er nog een deel bijkomt. Daarvoor is ook al grond naast het datacenter gereserveerd. Een deel van de warmte die de computers van het datacenter produceren, wordt gebruikt om huizen in Zeewolde, Harderwijk, Lelystad en Almere mee te verwarmen. De gemeente hoopt halverwege 2021 te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’
12 uur
Delftse wetenschappers de komende jaren onderzoek doen naar de vraag hoe je met kunstmatige intelligentie de wetenschappelijke vooruitgang kunt versnellen. De razendsnelle ontwikkelingen in AI, datawetenschappen en digitalisatie kunnen zorgen voor een versnelling in wetenschappelijke vooruitgang in alle domeinen, van medische wetenschappen tot onderzoek naar infrastructuur, en van fundamenteel tot toegepast onderzoek. Omdat AI een rol speelt in alle wetenschapsgebieden, komen wetenschappers die onderzoek doen in AI en met AI in achts labs bij elkaar. In de loop van 2020 en 2021 worden deze acht interdisciplinaire AI labs uitgebreid met nog eens zestien labs. Zo werken binnen het MACHINA-lab onderzoekers in onder andere machine learning samen met materiaalwetenschappers aan de analyse van bestaande materialen en de ontwikkeling van nieuwe materialen. Binnen het AidroLab werken onderzoekers in geometric deep learning samen met onderzoekers in watermanagement aan het verbeteren van de waterhuishouding en het voorspellen van overstromingen in de stedelijke omgeving. De onderzoekers van het CiTyAI-Lab gaan met behulp van zeer gevarieerde databronnen in kaart brengen welke impact het ‘weefsel’ van de stad heeft op de inwoners, om zo de leefomgeving te kunnen verbeteren. TU Delft is van plan om het budget op het gebied van AI, data & digitalisatie te verdubbelen tot 70 miljoen euro per jaar. Deze middelen zullen worden gebruikt voor nieuw talent en onderzoekseenheden (‘labs’), onderwijsprogramma’s over AI, data en digitalisatie, versnelde onderwijsinnovatie en de intensivering van samenwerking, partnerschappen en netwerken.
Nieuwe Chromecast Ultra ovaalvormig
13 uur
De opvolger van de Chromecast Ultra van Google krijgt mogelijk een andere vorm. Gelekte foto’s tonen ovaalvormig ontwerp. De huidige Chromecast modellen zijn rond. De video toont ook een afstandsbediening met Google Assistent-knop. Waarschijnlijk worden ook veegbewegingen ondersteund. De Ultra krijgt verder een Android TV-gebruikersinterface. Aan de onderkant vind je een lijst met programma’s en films met daarboven groot weergegeven plaatjes van aanbevolen content. De foto’s van de vermeende Chromecast Ultra-opvolger zouden afkomstig zijn uit een al wat oudere marketingvideo van Google.
‘TikTok onder kinderen bijna even groot als YouTube’
14 uur
Een internationale steekproef onder duizenden kinderen laat zien dat ze per dag bijna even lang TikTok-filmpjes kijken als YouTube. Zestigduizend kinderen in Spanje, Engeland en de VS zijn in de afgelopen maanden onderzocht op hun mediagedrag. Het bedrijf dat de peiling hield, is Qustudio. De Spanjaarden exploiteren een app om online gedrag van kinderen te laten monitoren door ouders. Het blijkt (PDF) dat qua kijktijd YouTube en TikTok elkaar amper ontlopen onder kinderen tussen vier en vijftien jaar. “Naarmate er meer videomakers komen met aantrekkelijke content, zal de aantrekkingskracht verder groeien.” Het is niet uitgesloten dat de onderhoudende muziek-app Googles videodienst zal inhalen. Temeer daar de onderzoekers verwachten dat de schermtijd onder kinderen niet zal terugkeren naar pre-COVID niveaus. Ook voor Facebook is de opkomst van de nieuweling uit het verre oosten geen goed nieuws. Naar verwachting zal de interesse in Facebook en Instagram voor vermaak afnemen ten gunste van TikTok. De onderzoekers stellen wel dat de infrastructurele functie van Facebook voorlopig niet wezenlijk zal veranderen. In Nederland zijn er, zo bleek onlangs, in een paar maanden tijd een miljoen nieuwe TikTok-gebruikers bij gekomen. De Autoriteit Persoonsgegevens kondigde vorige maand aan, dat het een onderzoek begint naar TikTok om te zien of de privacy van Nederlandse kinderen voldoende geborgd is in de populaire app. Foto: ineedair (cc)
Google Cloud krijgt voorkeur Engelse overheid
15 uur
Het Verenigd Koninkrijk sluit een raamcontract met Google Cloud om deze dienst zo breed en diep als gewenst in te zetten bij alle overheden. Met het aangaan van de overeenkomst selecteert Londen in feite Google als voorkeurspartner waar het cloudtechnologie betreft. Vanwege de omvang van de deal krijgt de overheid kortingen voorgespiegeld. Er is geen exclusiviteit bedongen door Google. De UK Crown Commercial Service, de inkopende partij, beoogt met het contract om de markt voor clouddiensten bij overheden en impuls te geven. Instanties die met andere leveranciers werken, kunnen Google-technologie gebruiken om toch te kunnen werken met lokaal opgeslagen data en data die in andere clouds zit. Er komt een brede waaier van nieuwe technologieën onder de muisknop van de IT-managers van de overheidsdiensten. Daaronder: infrastructuur, analytics, artificial intelligence, modernisering van applicaties en hulpmiddelen voor ontwikkelaars. Foto: dimpah (cc)
Telefonica Duitsland bouwt 5G kernnetwerk met Ericsson
16 uur
Het Duitse 5G-netwerk van de mobiele operator O2 zal voornamelijk bestaan uit onderdelen van leverancier Ericsson. Het Zweedse bedrijf wordt verantwoordelijk voor het zogeheten 5G-kernnetwerk. Ondanks de bezorgdheid over de sterke aanwezigheid van de Chinese leverancier Huawei in Europese mobiele netwerken, heeft Europa de deur nog niet dichtgegooid voor Huawei. Dat kan veranderen nu er een wijziging van de IT-beveiligingswet op komst is. Ondertussen blijven Duitse netwerkbeheerders vertrouwen op Huawei-producten voor draadloze toegangsnetwerken, maar zijn ze al wel begonnen met het vervangen van Huawei-technologie in de kernnetwerken. In die netwerken worden gegevens van de meer dan 26.000 mobiele locaties samen gecombineerd met klantgegevens.
Pieter Meulenhoff benoemd tot bijzonder lector Cyber Security
16 uur
Het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam heeft Pieter Meulenhoff per 1 september 2020 benoemd tot bijzonder lector Cyber Security. Meulenhoff is momenteel werkzaam bij Qbit Cyber Security en is door dit bedrijf voor één dag per week vrijgemaakt voor zijn werk aan de HvA. Met de komst van Meulenhoff wordt volgens de hogeschool een stevige impuls gegeven aan een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt. Het bijzonder lectoraat Cyber Security gaat praktijkonderzoek doen naar het op verantwoorde wijze ontwikkelen van digitale technologie, met oog voor maatschappelijke waarden en de menselijke maat. Meulenhoff zal onder meer bijdragen aan het praktijkgerichte onderzoek en de nieuwe master Cyber Security. Daarnaast versterkt hij de band van het IT onderwijs met het bedrijfsleven. In 1999 is Meulenhoff gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was Meulenhoff een van de ontwikkelaars van GROMACS, op dit moment nog steeds een van de leidende en snelste softwarepakketten voor het uitvoeren van chemische simulaties, zoals het uitrekenen van de interactie tussen moleculen. Na zijn promotie, en voor Qbit, heeft Meulenhoff bij KPN Research en TNO gewerkt als onderzoeker naar de kwaliteit van ICT met specifiek de onderwerpen performance, robuustheid en security.
Nieuw bureau voor story marketing
17 uur
Voormalig WhizPR eigenaar Willemijn Vader en HP van Tilburg zijn The Robins begonnen, een bureau waarin zeven marketing en communicatie professionals samenwerken. Het bureau wil zich richten op de tech-, food- en innovatie sector. Story marketing is een methode waarbij verhaallijnen worden gebruikt om communicatie-, marketing- en sales-activiteiten inhoud te geven en met elkaar te verbinden. Instrumenten als PR, sociale media, digitale marketing, adverteren, events en media zijn daarin geïntegreerd. Naast HP van Tilburg, ooit hoofdredacteur van DutchConnect en ConnexieMagazine, zijn Dominique Kneepkens (By Deau), Marieke Hollenberg (EmmeHa Communicatie), Ruben Dissel (Deventrade en Stef Bosman (Yellowbrand) op freelance basis betrokken bij The Robins.
Twinsense 360 gaat verder als Total Reality
18 uur
Twinsense 360 krijgt een nieuwe naam en gaat verder als Total Reality. Twinsense is het fullservice online communicatiebureau dat in 2005 werd gestart door Maurice Kruse. Twinsense 360 BV is de spin-off die in 2015 werd gestart door Kruse en Albert Hoekstra. Waar Twinsense zich bezighoudt met marketing voor het MKB, werd de doelgroep van Twinsense 360 steeds industriëler. Dit bedrijf begon met 360 graden-video’s, maar is uitgegroeid tot een XR-bedrijf. Virtual reality, augmented reality en mixed reality worden daarbij gecombineerd tot XR. Om verwarring te voorkomen, hebben Kruse en Hoekstra besloten om Twinsense 360 om te dopen tot Total Reality. De naam Twinsense blijft dus bestaan voor het fullservice online communicatiebureau.

OCW stelt 1,4 miljoen beschikbaar voor innovatief online hoger onderwijs
18 uur
Een dezer dagen is in samenwerking met SURF de nieuwe ronde van de subsidieregeling Open en Online Hoger Onderwijs opengesteld. Met deze meerjarige regeling kunnen innovatieve en experimentele online projecten in het hoger onderwijs een subsidie ontvangen van maximaal 175.000 euro. In totaal stelt minister Van Engelshoven (OCW) voor deze ronde 1,4 miljoen euro beschikbaar. OCW wil hogescholen en universiteiten stimuleren om met online onderwijsvormen de kwaliteit van het onderwijs te verhogen en om kwalitatief hoogwaardige collecties van open leermaterialen te delen, te hergebruiken en te verbeteren. Met de stimuleringsregeling voor Open en Online Hoger Onderwijs worden hiervoor sinds 2015 door OCW jaarlijks middelen beschikbaar gesteld voor hoger onderwijsinstellingen. Dat gebeurt samen met SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor onderwijs en onderzoek in Nederland. Een voorbeeld van een online onderwijsproject dat eerder al voor de regeling in aanmerking kwam is ‘PleitVRij’. Door het gebruik van virtual reality kunnen rechtenstudenten in een virtuele, maar authentieke rechtszaal met elkaar oefenen in het pleiten, waarbij zij verschillende rollen vervullen die in een rechtszaal terugkomen. Tijdens het pleiten kunnen medestudenten in real time peer feedback geven. Door PleitVRij hebben studenten de mogelijkheid om hun juridische vaardigheden te verbeteren.
Telecompaper: KPN blijft breedbandklanten verliezen
19 uur
Een jaar na het opschalen van de uitrol van glasvezel, is KPN er nog altijd niet in geslaagd zijn breedbandactiviteiten te laten groeien. Uit de meest recente gegevens van Telecompaper blijkt dat KPN in het eerste kwartaal van 2020 nog eens 17.000 breedbandabonnees heeft verloren, terwijl concurrent VodafoneZiggo met bijna 10.000 nieuwe aansluitingen is gegroeid. T-Mobile was opnieuw de grootste winnaar en wist in het eerste kwartaal de meeste nieuwe breedbandklanten aan zich te binden. KPN blijft volgens Telecompaper kwakkelen op de consumentenmarkt, waar het bedrijf de verkoop aan nieuwe klanten bij zijn merken Telfort en XS4All heeft stopgezet KPN verloor in het eerste kwartaal nog 23.000 consumentenbreedbandklanten en groeide 8.000 klanten in het B2B-segment. In totaal had KPN eind maart bijna 3,15 miljoen breedbandklanten. Ziggo groeit grotendeels in het zakelijke segment. In het eerste kwartaal kwamen er bijna 8000 zakelijke breedbandabonnees bij en slechts 2000 nieuwe klanten in het consumentensegment. Dit was nog steeds beter dan de prestaties in dezelfde periode een jaar eerder, toen Ziggo klanten in het consumentensegment verloor. Telecompaper verwacht dat de klantgroei vanaf eind maart al vertragen. Nu meer mensen vertrouwen op breedband om vanuit huis te werken, is het minder waarschijnlijk dat klanten van aanbieder veranderen om onderbreking van de dienstverlening te voorkomen.
Spaans Lagerhuis akkoord met omstreden internetbelasting
19 uur
Het Spaanse Lagerhuis heeft donderdag gestemd over een internetbelasting van 3 procent voor Amerikaanse internetreuzen. De belasting is van toepassing op inkomsten die lokaal worden gegenereerd door techbedrijven als Facebook, Google, Apple en Amazon en levert de schatkist ongeveer 1 miljard euro per jaar op. Tot nu toe kon Spanje geen belasting heffen over de opbrengsten aangezien de hoofdkantoren van de bedrijven in andere landen zijn gevestigd. Het gaat echter nog zeker enkele maanden duren voordat de belasting er komt. Bovendien wordt belasting alleen ingevoerd als de lidstaten van de Organisatie voor Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) overeenstemming bereiken over een gezamenlijke digitale heffing. Amerika gaat echter zeker met straftarieven terugslaan als de belasting wordt ingevoerd, zo heeft een Amerikaanse handelsvertegenwoordiger tegenover Reuters verklaard. ‘We zijn bereid om alle passende maatregelen te nemen om onze bedrijven en werknemers te verdedigen tegen een dergelijke discriminatie,’ verklaarde Robert Lighthizer. Van de EU landen heeft alleen Frankrijk een soortgelijke belasting ingevoerd. Foto Pixabay
Arlo Videodeurbel gelanceerd in Nederland
19 uur
De strijd om de videodeurbel lijkt losgebroken nu ook Arlo zijn gelijknamige videodeurbel in Nederland introduceert voor 199 euro. De deurbel valt op door zijn bijzondere vierkante kijkhoek. Je krijgt dan een beeldverhouding van 1:1, wat tamelijk uniek is voor een videodeurbel. Dankzij een bewegingssensor laat de deurbel weten wanneer er iemand voor de deur staat. Beelden met een video-opnamehoek van 180 graden worden in HD-kwaliteit vastgelegd en ook in nachtzicht. Voor het gebruik van de Arlo Videodeurbel is een Arlo SMART-abonnement vereist. Met een abonnement vanaf 2,79 euro per maand kun je als gebruiker alle geavanceerde beveiligingsfuncties ontgrendelen.
Heel Amazon gaat Slack gebruiken, Amazon Chime onderdeel platform
20 uur
Alle 840.000 Amazon werknemers gaan Slack gebruiken. Daartoe is een meerjarig contract getekend. Op zijn beurt gaat Slack voor videovergaderen Amazon Chime gebruiken, een eigen chatapp van Amazon. De integratie vervangt de technologie van Superhero, een startup die in 2015 werd overgenomen. Amazon is daarmee ook in een klap de grootste klant van Slack geworden. De grootste klant na Amazon is IBM met 350.000 gebruikers. Slack gaat ook meer gebruik maken van de clouddiensten van Amazon (AWS), waaronder de AWS Chatbot. Slack was al een groot gebruiker van AWS, en betaalde daarvoor 50 miljoen dollar per jaar. Chatapp Slack heeft inmiddels 122.000 betaalde klanten, zo maakte het bedrijf donderdag nabeurs bekend. Alleen al in het afgelopen kwartaal kwamen er 12.000 nieuwe klanten bij. Een kleine 900 betaalt 100.000 dollar per jaar. De omzet over het eerste kwartaal, dat 30 april eindigde, steeg 50 procent naar 201 miljoen dollar. Het verlies bedroeg 76,2 miljoen, 37,8 procent van de omzet. Voor het huidige kwartaal houdt Slack rekening met 206 tot 209 miljoen dollar omzet.
Adverteerders besteedden 65 miljard aan internetreclame
21 uur
In 2019 gaven adverteerders 64,8 miljard euro uit aan online reclame, twaalf procent meer dan in 2018. Voor 2020 verwacht IAB Europe een gemiddelde daling van 5,5 procent, waar traditionele media teruglopen met 21 procent. Dat komt naar voren in het jaarlijkse AdEx-onderzoek van IAB Europe. Vorig jaar, zo blijkt nu, is het jaar waarin digitale reclameuitgaven een miljard euro groter waren dan de optelsom van de mediabestedingen bij alle andere kanalen. Het kanaal ‘video’ groeide Europees gezien met dertig procent tot tien miljard euro. Search is verhoudingsgewijs nog steeds de grootste netto-ontvanger: 28 miljard euro, een plus van 11,8 procent. Het meeste daarvan gaat naar Google. Google boekte in 2019 een searchomzet van 98 miljard dollar (PDF). In Nederland gaven adverteerders 2,3 miljard euro uit aan uitingen op online kanalen. Dat is 13,3 procent meer dan het jaar ervoor. Dat groeipercentage is al jaren vrij stabiel. De verwachting voor 2020 is echter dat dit er dit jaar een daling is van zo’n tien procent als gevolg van het coronavirus. Een nadere blik op de cijfers laat zien dat display-advertising voor het tweede jaar achter elkaar groter was dan search. Daarnaast gaat nu net iets meer dan vijftig procent van de reclamebudgetten, zowel voor display als search, naar mobiele kanalen. ‘Desktop internet’ is kleiner. Eenderde van de displayuitgaven gaat gemiddeld naar videoreclame. In Nederland is dat 28 procent, een toename van 22 procent ten opzichte van 2018. De jaren 2020 en 2021 worden in Europa een periode waarin men op grote schaal zal afstappen van third party cookies voor trackingdoeleinden. In hoeverre dat impact zal hebben op de reclamebudgetten is niet duidelijk. Foto: Frank Michel (cc)
Nieuwe website voor internetprovider Freedom
1 dag
Internetprovider Freedom heeft zijn website in het nieuw gestoken, een bestelstraat in bedrijf genomen en wil een webshop openen. De site ging gisteren live en dient als vervanging van het domein dat in allerijl werd opgezet toen duidelijk werd dat Freedom van een idee zou uitgroeien tot een bedrijf. Het nieuwe uiterlijk van Freedom.nl is van de hand van Two Kings en Eend. Het nieuwe logo is ontworpen door WIM Ontwerpers. Ruim een jaar geleden besloot KPN om de merken XS4ALL, Telfort en Yes Telecom op te heffen. Een groep oud-medewerkers en klanten van XS4ALL besloot toen zelf een internetprovider te beginnen. Die zou worden gestoeld op het oorspronkelijke gedachtegoed van XS4ALL. Privacy staat er hoog in het vaandel. “Er staan geen trackers op onze website. Er wordt geen informatie geslurpt en dus ook geen informatie doorverkocht aan derden. Freedom gebruikt Matomo, voorheen Piwik, om webstatistieken bij te houden. We slaan je IP-adres geanonimiseerd op. We slaan gedurende anderhalf uur een sessie cookie op om de website gebruiksvriendelijker aan jou te presenteren. We sturen niets door aan andere partijen, tenzij we daar wettelijk toe verplicht worden.” Inmiddels zijn de eerste paar honderd abonnees aangesloten en schaalt Freedom Internet het aansluittempo gefaseerd op. Vandaag konden 512 nieuwe abonnees zich rond lunchtijd aanmelden.
Goud voor ​Fingerspitz met IAB MIXX Award
1 dag
Digitaal marketingbureau Fingerspitz uit Breda heeft een gouden IAB MIXX Award gewonnen in de categorie Campaign Effectiveness. De prijs werd gisteren virtueel uitgereikt voor het werk van Fingerspitz heeft geleverd aan klant Plein.nl. Door een slimme toepassing van personalisatie is hierbij ruim tweehonderdduizend euro extra omzet per maand gerealiseerd, met een ROI van dertig (casevideo). Hiervoor zette Fingerspitz technologie in van Datatrics uit Twente. Dat levert een winkel op met verzorgingsproducten die voor iedere online bezoeker anders eruit moet zien. Het bedrijf van Jaap Jacobs liet Mercedes Benz (zilver), Coca-Cola en Eti Puf (beide brons) achter zich. Fingerspitz is onderdeel van bedrijvengroep Handpicked agencies. De IAB MIXX Awards zijn een initiatief van IAB Europe. De prijzen worden doorgaans uitgereikt op een jaarcongres dat elk jaar in een andere Europese stad is. Vanwege het coronavirus was dat meerdaagse event teruggebracht tot een online videobijeenkomst van een paar uur.
‘Geen braindrain wetenschappers op het terrein van kunstmatige intelligentie’
1 dag
Er is geen sprake van een braindrain uit Nederland van wetenschappers op het terrein van kunstmatige intelligentie (AI). Het aantal onderzoekers aan Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstellingen dat de afgelopen twintig jaar naar het buitenland vertrok, is in evenwicht met het aantal dat Nederland binnenkwam. Dat blijkt uit een overzicht van het Rathenau Instituut. AI-wetenschappers in Nederland zijn wel mobieler dan die in andere landen. Zo’n drie kwart van de AI-wetenschappers die de afgelopen twintig jaar in Nederland actief waren, had internationale ervaring. Bijna de helft van alle AI-wetenschappers in Nederland kwam vanuit het buitenland. Het merendeel bleef minder dan twee jaar hier. De groep die langer bleef, is ongeveer even groot als de groep Nederlanders die voor langer dan twee jaar naar het buitenland vertrok. In kwaliteit en productie ontlopen de binnenkomende en vertrekkende AI-wetenschappers elkaar niet veel. Vertrekkende wetenschappers publiceren iets meer en worden iets vaker geciteerd, maar dat verschil geldt voor bijna alle landen (behalve de VS en het Verenigd Koninkrijk). Wat betreft het aantal wetenschappelijke studies naar AI dat in de afgelopen tien jaar verscheen, staat Nederland op de twintigste plek. Chinese wetenschappers voeren de ranglijst aan (25,6%), gevolgd door die uit de Verenigde Staten (16,5%) en India (8,3%).

Verdubbeling SaaS-omzet Elastic
1 dag
Het van oorsprong Nederlandse technologiebedrijf Elastic, leverancier bij de grootste techbedrijven, ziet de omzet uit SaaS-producten meer dan verdubbelen in het afgelopen kwartaal. De totale omzet steeg met 53 procent naar 124 miljoen dollar, maar het cloudhosted gedeelte daarin nam met 110 procent tot tot 29 miljoen dollar. Het nettoverlies veranderde amper en lag net als vorig jaar rond de dertig miljoen dollar . Elastic levert technologie en diensten waarmee andere techbedrijven hun allergrootste bergen data razendsnel doorzoekbaar maken. Daarnaast heeft het inmiddels ook monitoring- en veiligheidsdiensten in portfolio. Meer dan negentig procent van verkopen komen terugkerend binnen, want zijn abonnementen. Het bedrijf zag het aantal abonnees in de drie maanden tot mei met achthonderd toenemen tot 11.300. Beleggers lijken niet enthousiast over de cijfers, want de koers opent vanmiddag zo’n zeven procent lager. Tot dat moment staat het aandeel op het hoogste peil sinds de beursgang in september 2018.
Electronicabeurs CES mogelijk ‘hybride’
1 dag
In navolging van IFA overweegt ook de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas een hybride versie, waarbij een deel virtueel kan worden gevolgd. De CES is nog ver weg, januari 2021, maar het is niet ondenkbaar dat er tegen die tijd nog geen vaccin is voor het coronavirus en de Consumer Technology Association niet de gebruikelijke 175.000 bezoekers kan accommoderen. Bovendien zijn de meeste congressen die voor het najaar waren gepland reeds geschrapt en moet ook CES zo langzamerhand voorbereidingen gaan treffen. In januari van dit jaar had de CES nog geen enkele hinder van het coronavirus, dat nog alleen in de Chinese stad Wuhan was aangetroffen. De organisatie is in elk geval van plan om de hallen regelmatig te desinfecteren en anderhalvemetermaatregelen te treffen. Het tweedaagse CES Unveiled evenement in de Beurs van Berlage in Amsterdam (15 en 16 oktober) is nog niet geschrapt, maar lijkt erg onzeker geworden.
Adverteerders vechten monopolie Google aan
1 dag
Drie online adverteerders dagvaarden Google vanwege zijn monopolie op de Amerikaanse advertentiemarkt. De partijen vinden dat Google de markten voor zoek- en display advertenties in een ‘wurggreep’ houdt. De zaak is aangezwengeld door Grand Atlas Tours, Prana Pets (honden- en kattenvoer) en advocatenkantoor Hanson Law. De partijen zijn in actie gekomen nu het Amerikaanse ministerie van Justitie en een coalitie van procureurs-generaals antitrust rechtszaken tegen Google aan het voorbereiden zijn. Google zou zijn marktdominantie gedeeltelijk hebben bereikt door rivalen te verwerven, de toegang tot zijn zoekresultaten en het YouTube-videoadvertentieplatform te beperken en ervoor te zorgen dat deze systemen niet compatibel waren met die van concurrenten. Ook Googles beslissing om cookies van derden in Chrome te blokkeren wordt veroordeeld. Daardoor wordt het voor adverteerders moeilijker om advertenties af te stemmen op individuele voorkeuren. Google is overigens ook aangeklaagd omdat de Chrome-browser de privacy van gebruikers zou schenden. Het bedrijf zou ook de gegevens verzamelen van mensen die gebruikmaken van de privémodus van de internetbrowser. De aanklagers willen een schadevergoeding van 5 miljard dollar. Foto Pixabay
Red je Pakketje lanceert VanavondBezorgd
1 dag
Bezorgdienst Red je Pakketje, die vooral voor kleinere webwinkels werkt, lanceert de dienst VanavondBezorgd. Webshops leveren hun pakketten zelf af bij een drop-off point in de buurt. Er zijn 60 drop-off points in Nederland, volgens planning zijn dat er aan het einde van het jaar 200. Het afleveren van pakketten kan tot uiterlijk 13:00 uur. Daarna haalt Red je Pakketje alle zendingen op en bezorgt ze nog dezelfde avond bij de consument. Verzenden via VanavondBezorgd kan al vanaf 6,36 euro per pakket. Door de pakketten zelf af te leveren bij een drop-off point, kunnen webshops bestellingen tot 23:59 uur aannemen en de volgende dag al bezorgen. Bijkomend voordeel is dat de webshops de volgende ochtend de pakketten kunnen inpakken, in plaats van diep in de nacht.
Joomla waarschuwt voor datalek
1 dag
Contentmanagementsysteem Joomla heeft duizenden gebruikers gewaarschuwd voor een datalek met onversleutelde back-ups. Daarbij zijn persoonsgegevens op straat komen te liggen. Het gaat om gebruikers van de Joomla Resources Directory, waar partijen Joomla-gerelateerde diensten kunnen aanbieden. Naar aanleiding van het incident zijn er verschillende aanpassingen doorgevoerd. Joomla wordt door meer dan 1,5 miljoen websites gebruikt.
BNR lanceert geautomatiseerde pre-roll advertising voor livestream en podcasts
1 dag
Bij BNR Radio is het voortaan mogelijk om (geautomatiseerd) een pre-roll voor de livestream én voor alle podcasts van BNR Nieuwsradio te plaatsen. Adverteerders kunnen nu zowel via FM, als ook op alle online platformen waar de content van BNR Nieuwsradio te horen is, communiceren met de luisteraars van BNR. Het aantal zogenoemde plays op de livestream is de afgelopen periode ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar flink gestegen: een groei van 89 procent voor de livestream op BNR.nl en voor de app een stijging van 34 procent. Het aantal luisteracties van het eigen podcastaanbod ligt sinds april 2020 al boven de 2 miljoen per maand. Foto Pixabay
Nederlands MeMo2 domineert IAB Europe Research Awards
1 dag
Genomineerd voor zes prijzen en uiteindelijk neemt MeMo2 vijf van de acht beschikbare IAB Europe Research Awards mee naar huis. De Nederlandse onderzoeker oogst lof voor zijn nieuwe crossmediale bereiksplatform THX. Gisterenmiddag ontving directeur Marcel Vogels de prijzen voor zijn inzendingen in de rubrieken: Research Innovation, Best Use of Research Budget, Data Effectiveness, Cross-Media Measurement en Audience Measurement. In de categorie Brand Advertising Effectiveness werd helemaal geen hoofdprijs uitgereikt. Normaalgesproken vindt de uitreiking plaats tijdens het Europese Interact-congres van belangenorganisatie IAB. Vanwege de coronacrisis echter vond het hele event digitaal, via Zoom, plaats tussen twaalf en half drie. MeMo2 won de prijzen voornamelijk vanwege zijn nieuwe THX Platform. Dat verbindt de consumentenpanels van vier grote researchspecialisten met een gelijknamige app en brengt zodoende het bereik van radio, televisie, outdoor, bioscoop en alle digitale media geïntegreerd realtime in beeld. Merken, bureaus en exploitanten kunnen hierdoor zelf geautomatiseerd crossmediaal bereik en effect in kaart te brengen. Foto: diva007 (cc)
Deelstepbedrijf Bird ‘pauzeert’ activiteiten in Midden Oosten
1 dag
Deelstepverhuurder Bird moet afslanken. In de Verenigde Arabische Emiraten heeft Bird 100 medewerkers op straat gezet en 10.000 elektrische steps voor recycling weggebracht. In de Verenigde Arabische Emiraten werden de activiteiten uitgevoerd door startup Circ. Bird benadrukt dat het zich niet uit het Midden Oosten terugtrekt, maar de activiteiten tijdelijk pauzeert. In Tel Aviv worden de diensten nog wel aangeboden. Ook elders heeft Bird zich gedeeltelijk teruggetrokken. Het aantal elektrische steps dat was uitgezet in de VS, Canada en Europa is flink teruggebracht. Begin dit jaar maakte Bird nog een extra kapitaalinjectie bekend van 75 miljoen dollar. De nieuwe investering brengt het totaal een venture capital op 350 miljoen dollar.
VoetbalTV daagt ‘besluiteloos AP’ voor rechter
1 dag
VoetbalTV van de KNVB en Talpa daagt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de rechter. De toezichthouder op de privacy laat zo lang zijn eindoordeel wachten dat faillissement dreigt voor het sportieve videoplatform. In 2017 begon VoetbalTV met het idee om langs alle voetbalvelden in Nederland hoog in een mast videocamera’s te plaatsen. Software zou automatisch samenvattingen kunnen maken, doelpunten belichten en thuisblijvers toch live beeld geven. De streams zouden gesponsord zijn, de clubs zouden delen in de inkomsten. De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde echter negatief over deze opzet. Een commerciële instantie kan niet zonder de nadrukkelijke toestemming van de spelers hen filmen. Kinderen onder de dertien mogen zelfs niet in beeld. VoetbalTV laat vanochtend via een persbericht weten: “Dit oordeel aanvechten is pas mogelijk als ook de consequenties hiervan door de AP worden bekendgemaakt, maar die stap wordt al maandenlang niet gezet.” De toezichthouder zit met een tekort aan personeel, heeft te veel zaken op zijn bordje om deze binnen de gestelde termijnen af te handelen. Directeur Maarten Hoffer (foto) van de sportvideostreamer heeft afgelopen maanden tweederde van zijn medewerkers moeten ontslaan. “In afwachting van de eventuele consequenties van de AP, kan VoetbalTV namelijk geen nieuwe contracten afsluiten met clubs en sponsors.” Als er nog langer niets gebeurt, dan zou op uiterlijk 1 september het doek vallen. Tot op heden hebben 150 van de ongeveer 7.500 amateurclubs voetbal in Nederland een contract met de streamer. Bij aandeelhouder Talpa vindt een reorganisatie plaats die alle takken van de onderneming raakt. Onder hen: Jeroen de Bakker die vorige week zijn vertrek bekendmaakte en Suzanne Pronk van Talpa Social. Naast honderd vaste medewerkers verliezen ook tweehonderd mensen met flexibelere betrekkingen hun werk bij het mediabedrijf.

Veel creativiteit bij gedwongen virtuele evenementen
1 dag
“We hebben veel geleerd van gamers,” vertelde Leon van Rooij, directeur van Playgrounds AV Arts Festival, gisteren tijdens het virtuele Cross Media Café met als thema Volle zalen online. Congressen, festivals en beurzen, ze konden vanwege corona ineens niet meer doorgaan. Een deel heeft zijn evenementen verplaatst naar volgend jaar, een ander deel zat niet bij de pakken neer en is virtueel gegaan. Dat is voor het ene evenement makkelijker dan voor het andere. Het Playgrounds Digital Arts Festival is een evenement op het gebied van digitale audiovisuele kunst. Het werd in het verleden steeds gehouden in 013 en andere locaties in de Tilburgse binnenstad en in het Klokgebouw in Eindhoven en leek virtueel moeilijk te evenaren. Na een eerste online editie van Playgrounds The Art Department met meer dan 30.000 unieke kijkers, werd half mei ook het festival Playgrounds Blend georganiseerd via twee op virtuele podia via gamingkanaal Twitch. Directeur Leon de Rooij was aanvankelijk sceptisch. “Ik ben toch eigenlijk meer een backstage persoon die graag met anderen een biertje drinkt. En met dit evenement zit je toch op je laptop naast de wasmachine te kijken. Maar toen er duizenden mensen in de wachtrij stonden realiseerde ik me wel dat er iets bijzonders gaande was.” Om het festivalgevoel zo goed mogelijk te benaderen werden de evenementen niet opgenomen. Je moest er dus echt bij blijven. Ook konden kijkers zoveel mogelijk direct reageren op de performances. De Universiteit van Nederland & Universiteit van Vlaanderen organiseren met regelmaat online wetenschapspresentaties die met publiek worden opgenomen. Sinds de coronacrisis kan dat niet meer en is men overgeschakeld op de virtuele collegezaal, waarbij AR ingezet wordt om de verhalen kracht bij te zetten. Met behulp van 3D-objecten, animaties en panoramafoto’s worden de presentaties zonder publiek in een greenscreen-studio opgenomen. “Het toeval wilde dat onze productiepartner hier al een half jaar aan werkte, dus konden we vrij snel schakelen,” aldus Maurice van Wordragen, directeur Universiteit van Nederland & Universiteit van Vlaanderen. Hij moest overigens wel toegeven dat deze producties duurder zijn dan sec liveregistraties. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen Daniël van der Waals, directeur en oprichter van Xplane VR, heeft onlangs een groot aantal Nederlandse sprekers en dagvoorzitters omgezet in levensechte avatars – te gebruiken bij interactieve lezingen, paneldiscussies en interviews. In tegenstelling tot een webinar biedt een event in VR direct interactie met het publiek en kunnen deelnemers ook met elkaar netwerken. Een virtueel evenement kan met Xplane direct op alle kanalen (YouTube, Facebook, LinkedIn, Twitter en website) worden gepubliceerd. Het moeilijkst zijn muzikanten die in een lege kille studio voor een virtueel publiek moeten spelen. Ook Nils Roemen, initiatiefnemer van Ruimte om te raken, worstelde met dat probleem. Hij organiseerde Project Touchscreen en #Hearts2Connect – evenementen die je via 50 iPads en Zoom kunt bijwonen in de ruimte zelf. De formule doet sterk denken aan het tv programma Even tot hier, dat met virtueel publiek wordt opgenomen door Zoom schermen te tonen. Roemen: “Artiesten waren ontroerd en geraakt, want zij voelden de aanwezigheid van het publiek. Intimiteit is tot op zekere hoogte virtueel ook mogelijk.” Juist in tijden waarin afstand houden van levensbelang is, moet je volgens Roemen met elkaar verbinding zien te blijven.  
Alsnog op safari met Virtual Gorilla bril
1 dag
Afrika specialist Matoke Tours stuurt klanten een VR-bril per post toe en haalt zo Afrika naar de Nederlandse huiskamer toe. De Bossche reisorganisatie heeft te kampen met de gevolgen van de coronacrisis. Sinds 12 maart is de omzet met 99 procent gedaald. Ondanks het negatieve sentiment over vouchers en verre reizen, willen veel klanten omboeken naar volgend jaar. Omdat een verre reis er even niet in, heeft Afrika specialist Matoke Tours zélf safari video’s geproduceerd in VR. De virtuele safari’s zijn thuis ‘levensecht’ te beleven in combinatie met de ‘Virtual Gorilla bril’. Naast de VR bril heeft Matoke Tours ook zelf de 360 graden videoproducties gemaakt samen met een filmbedrijf uit Amsterdam. Matoke Tours vraagt 12,50 euro voor het opsturen van de bril. De opbrengsten worden gedoneerd aan de freelance chauffeurs die voor Matoke Tours in Afrika werken en nu al enige tijd zonder inkomsten zitten.
Oud internetondernemer Marc de Hond overleden
1 dag
Marc de Hond, de laatste tijd vooral theatermaker en rolstoelsporter, is aan de gevolgen van kanker overleden. De zoon van Maurice de Hond is 42 jaar oud geworden. De Hond stopte op zijn 18de met zijn studie economie om de internetbedrijven Hatchoo! en veiling.com op te richten. Hatchoo! (met een knipoog naar Yahoo!) was een humoristische site waar bekende internetpagina’s uit binnen- en buitenland werden geparodieerd. In het voorjaar van 2000 werd Veiling.com verkocht aan de Duitse concurrent Ricardo. De Hond en zijn partners kregen daarmee aandelen in het beursgenoteerde Ricardo. Later werd hij dj bij de radiozenders 3FM en Caz! en presenteerde hij enkele televisieprogramma’s, zoals het Eindexamenjournaal. In 2002 werd bij De Hond een tumor ontdekt in zijn ruggenmerg, als gevolg waarvan hij gedeeltelijk verlamd raakte. Foto iDJ Bryan (cc)

Pagina's

Abonneren op emerce