emerce

354 nieuwsberichten gevonden
Amazon heeft 20.000 bezorgtrucks op de weg
55 min
Amazon heeft momenteel niet minder dan 20.000 trucks op de weg rijden, dubbel zoveel als een jaar geleden. Reden is dat Amazon meer capaciteit nodig heeft nu het binnen een dag wil bezorgen. Het aantal trucks wordt bevestigd tegenover techsite GeekWire. De techgigant investeert dit seizoen alleen al 1,5 miljard dollar in one day delivery en de verwachting is dat Amazon uiteindelijk geen beroep meer hoeft te doen op logistieke partners FedEx, UPS en USPS. Cyber Monday was de drukste dag ooit voor de Amerikaanse retailer. Amerikanen gaven in totaal 9,2 miljard dollar uit. Het bedrijf nam 200.000 extra mensen in dienst om de vele orders te verwerken. Seeing these out on the road just never gets old. Huge thanks to everyone getting those Black Friday shipments out for delivery and getting ready for a massive Cyber Monday tomorrow! pic.twitter.com/z3d2K1ofXD — Dave Clark (@davehclark) December 1, 2019
Oud-voorzitter Nederlandse mediatoezichthouder naar Netflix
1 uur
Madeleine de Cock Buning, een van de prominente gezichten van het Commissariaat voor de Media, wordt hoofd Public Policy bij Netflix. Ze maakte bijna tien jaar deel uit van het bestuur van de Commissariaat voor de Media, waarvan zes jaar als voorzitter. De Cock Buning is onder meer hoogleraar Recht aan de Universiteit Utrecht en aan het European University Institute van Florence. In 2027 liep Johan Keetelaar, directeur Telecom, Vervoer en Post bij de Autoriteit Consument & Markt, over naar Facebook. Foto Ruud Pos (cc)
Europese e-sportfederatie vestigt zich in Brussel
2 uur
Esports Europe, de Europese federatie voor e-sports, gaat zich in Brussel vestigen. De internationale uitstraling en de aanwezigheid van een groeiende audiovisuele sector gaven mee de doorslag. Februari 2020 wordt de keuze voor de Belgische hoofdstad tijdens het oprichtingscongres in Brussel in detail besproken, weet Datanews. Onder e-sports worden competities verstaan die draaien rond computerspellen. Gamers spelen er op een hoog niveau tegen elkaar. Foto Pexels
OMS past kortingssysteem radioadvertenties aan
2 uur
Mediabedrijf One Media Sales (OMS) stopt per 1 januari 2020 met het verlenen van bestedingsaandeelkorting bij de verkoop van radioadvertentieruimte. Dat heeft het bedrijf aan Autoriteit Consument & Markt (ACM) beloofd. OMS is de grootste speler bij de verkoop van zendtijd voor advertenties op de radio. Ze verkoopt alle zendtijd voor reclamespots op acht populaire commerciële radiozenders van onder andere Talpa Radio en RadioCorp. Onderdeel van het kortingssysteem van OMS is de bestedingsaandeelkorting waarmee OMS adverteerders en mediabureaus stimuleert om meer van hun jaarlijkse advertentiebudget bij OMS te besteden en minder bij andere radiozenders. Door deze korting dreigen andere radiozenders onvoldoende advertentie-inkomsten te krijgen om goed te kunnen functioneren. De commerciële radiozenders van Talpa Radio en RadioCorp hebben enorm veel luisteraars. Bedrijven die willen adverteren op de radio kunnen nauwelijks om de radio-advertentieverkoper OMS heen om voldoende luisteraars te bereiken. Door de toezegging hebben concurrerende radiozenders betere mogelijkheden om advertentieruimte te verkopen.
Veel gemeenten stoppen met dienstverlening via WhatsApp
3 uur
Veel gemeenten gaan stoppen met dienstverlening via WhatsApp vanwege de nieuwe voorwaarden van de Facebook dochter. Zeker 54 Nederlandse gemeenten zijn vanaf zaterdag voor inwoners niet meer bereikbaar via WhatsApp, zo blijkt uit een rondgang door NU.nl. De gemeenten mogen vanaf 7 december geen gebruik meer maken van een externe koppeling om inkomende berichten te monitoren. Deze regels gelden alleen voor de gratis versie van WhatsApp, waarvoor het bedrijf HowAboutYou een eigen API beschikbaar stelde aan gemeenten. Voor het alternatief WhatsApp Business moet betaald worden. Sommige gemeenten gaan overstappen op de betaalde versie, anderen gaan over op livechat op hun sites.
‘Banken moeten slachtoffers betaalfraude ruimhartiger compenseren’
3 uur
De Consumentenbond wil dat banken schade door (oplichting via) phishing ruimhartiger compenseren. Veel banken vinden dat consumenten oplettender moeten zijn, maar de trucs van oplichters worden juist steeds geraffineerder. Een op de zes consumenten kreeg in 2018 of 2019 te maken met bankfraude of een poging daartoe. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder meer dan 11.000 panelleden. Bij 276 panelleden werd daadwerkelijk geld afhandig gemaakt. Dergelijke schade vergoeden de banken in de regel, tenzij de klant ‘grof nalatig’ is geweest door bijvoorbeeld zijn bankgegevens te delen met derden. Die nalatigheid wordt echter door banken verschillend geïnterpreteerd, zegt de Consumentenbond. Zo vergoedt de Rabobank wél de schade van een panellid dat via een nep klantenservice geld kwijtraakte. Maar 2 klanten van ING kregen niets vergoed toen ze op dezelfde manier flinke bedragen verloren. Twee anderen werden slachtoffer van QR-fraude waarbij ze zijn overgehaald om een QR-code met hun mobiel te scannen om een transactie goed te keuren. De bank, ING, oordeelde dat zij ‘vrijwillig’ toestemming hadden gegeven tot hun bankomgeving. Pas na druk vanuit de media kreeg één van de gedupeerde zijn geld terug. Het Openbaar Ministerie Noord-Nederland meldde eerder deze week dat een man die slachtoffer was geworden van een nagemaakte bankenwebsite, 1 miljoen euro is kwijtgeraakt. Details over het bedrag of de bank zijn niet bekend gemaakt. Om het geld te innen, werden geldezels ingezet. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt dat banken zich niet kunnen beroepen op hun voorlichtingscampagnes. Die zijn uiteraard belangrijk, maar sluiten oplichting niet uit. Foto door Silas Hao via Unsplash
NU.nl breekt met ANP
4 uur
NU.nl breekt met het ANP. Sinds 1 oktober werd al geen gebruik meer gemaakt van het persbureau en per 1 januari zal de samenwerking volledig beëindigd zijn. De partijen praten nog wel over een beperkt fotocontract, weet Villamedia. Met ongeveer honderd journalisten is er geen behoefte meer aan de diensten van het ANP. ‘Wij zijn altijd heel tevreden geweest met het ANP, maar het medialandschap verandert en ook onze behoeften. Het ANP wil dat we alles of niets afnemen. Daar lijken we niet uit te komen,’ aldus NU-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. Ook wordt nog overlegd of de ANP-berichten en -foto’s die nu online staan in de database van NU.nl mogen blijven. Die zijn in principe in licentie geleverd en zouden aan het einde van het contract verwijderd moeten worden. ANP-directeur Martijn Bennis rekent erop dat NU.nl zich vanaf januari niet meer baseert op ANP content die andere afnemers online zetten. Foto Anefo
De Buik begint marketingbureau
5 uur
De populaire culinaire website De Buik, over restaurants in Rotterdam en Amsterdam, begint een marketing- en activatiebureau. “We kennen en de horeca en de consument goed. In die combinatie zit onze kracht”, vertelt een van de initiatiefnemers Gijsbregt Brouwer. Hij stond met Robert de Boer aan de wieg van de Buik. De leiding over de Buik Food Marketing Agency is in handen van Willem van de Sar. Hij zal de organisatie helpen op- en uitbouwen. Momenteel werkt er vier man. Brouwer licht toe: “Vanaf de oprichting is het onze missie geweest om de horeca en de bedrijven achter de horeca een podium te geven en hen vooruit te helpen. Onze sites hebben ons enorm geholpen om deze missie te realiseren en om een onmisbare plek te claimen in deze wereld. Met dit bureau nemen we de volgende stap en zetten we onze expertise, ervaring, netwerk, creativiteit en data in om de branche vooruit te helpen.” De dienstverlening van het bedrijf is breed en varieert van content produceren en het meedenken aan marketingconcepten tot het opzetten van activaties, kwalitatief marktonderzoek en foodtrendtours. “We kijken vooral waar naar we de marketingpraktijk voor grote producten en MKB’ers in food, drinks en hospitality kunnen ondersteunen.” “We snappen het verschil tussen chefs en ondernemers en weten tegelijkertijd de foodies te bereiken.” De reden voor de oprichting van het bureau ligt in het feit dat De Buik als mediaplatform niet in alle commerciële vragen kan voldoen. Beurzen en marktonderzoek zijn twee voorbeelden. Daarom besloten de ondernemers de aparte marketing- en activatietak op te zetten. “We willen onze onafhankelijkheid ook niet te grabbel gooien.” Het nieuwe bureau werkte reeds voor bedrijven als Zegro, Licor43, Ben & Jerry’s, Purple Pride en Swinckels. De Buik is in Rotterdam al jaren ene gevestigde naam in de culinaire wereld en onder restaurantbenzoekers. Sinds het voorjaar van 2018 is de titel ook beschikbaar voor Amsterdam.
Frank Volmer (Ster) wordt de nieuwe voorzitter van marketingorganisatie Screenforce
5 uur
Frank Volmer, algemeen directeur van Ster, wordt voorzitter van Screenforce, de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Screenforce verzorgt informatie over tv en andere premium videoplatforms en biedt diensten aan adverteerders en bureaus. Volmer volgt Ton Rozestraten (CCO van RTL) op, voor wie de termijn van twee jaar verstreken is. Volmer heeft, met een korte onderbreking, ruim 20 jaar gewerkt bij Telegraaf Media Groep (TMG) waar hij diverse posities bekleedde. Het Screenforce bestuur wordt gevormd door Frank Volmer (Ster), Ton Rozestraten (RTL), Allard Ruyl (Talpa Network), Susan van Geenen (The Walt Disney Company), Rogier van de Paverd (Viacom), Max Schoorl (Discovery) en Screenforce directeur Michel van der Voort.

EU verbiedt stablecoins bij gebrek aan regelgeving
19 uur
Europese ministers houden stablecoins zoals de Libra van Facebook voorlopig tegen. Eerst willen zij de risico’s in kaart brengen. Zo zou de organisatie achter de Libra te weinig informatie hebben verstrekt om nadere conclusies te kunnen trekken. Er zijn zorgen over fraude, witwassen en financiering van terrorisme. Het is de vraag of het besluit erg nadelig is voor Facebook. Die wilde de munt toch in eerste instantie in ontwikkelingslanden, en dus buiten de EU, introduceren. Facebook kondigde Libra in juni aan. De organisatie achter de munt heeft al aangegeven dat het mogelijk langer wacht met de uitrol van de munt. Die was voorzien voor 2020. Overigens werkt ook de Europese Centrale Bank aan een digitale munt.
Amazon lanceert testomgeving voor kwantumtechnologie
21 uur
Amazon lanceert een testomgeving voor kwantumtechnologie. De dienst, die Braket is gedoopt, draait bij partnerbedrijven als D-Wave, IonQ en Rigetti. Binnen de testomgeving werken ontwikkelaars aan algoritmes voor kwantumcomputers. Die kunnen vervolgens getest worden op de hardware van de partners. De lancering van de dienst komt relatief kort nadat Google heeft aangekondigd ‘quantumsuprematie’ te hebben bereikt met een quantumcomputer met een chip van 53 qubits, genaamd Sycamore. Dit aantal qubits kan 253 mogelijke combinaties van rijen met 53 1-tjes en 0-tjes tegelijkertijd gebruiken voor zijn berekeningen. AWS lanceert ook een Center for Quantum Computing en een AWS Quantum Solutions Lab.
Ivo Roefs wordt CMO IT-bedrijf Schuberg Philis
22 uur
Ivo Roefs is begonnen als marketingbaas van het Nederlandse, internationaal werkende IT-bedrijf Schuberg Philis. Met zijn aanstelling wil de onderneming zichtbaarder worden en, in eigen worden, een ‘superbrand’. Zijn aanstelling is vandaag bekendgemaakt, maar was per 18 november jongstleden effectief. Managing Director Tom den Hartog licht toe: “Wij zijn autonoom een merk geworden, nu zijn we van plan om een superbrand te worden. Dus besloten we om een echt merkenmens in huis te halen.” Roefs werkte zeventien jaar bij communicatiebureau DDB, waarvan tien jaar als CEO, en zat in het bestuur van Dutch Digital Agencies, VEA en Sire. Schuberg Philis realiseerde in 2018 een omzet van 68,3 miljoen euro (+15%) en een nettowinst van 3,3 miljoen.
ICI Paris XL introduceert Click & Collect
22 uur
Parfumketen ICI Paris XL start met een eigen click & collect-dienst in haar Belgische winkels. Klanten kunnen online bestellingen al na een uur ophalen in een winkel naar keuze, zo meldt Retail Detail. Real-time inzicht in de voorraad per winkel zorgt ervoor dat de klant niet met legen handen naar huis gaat. ICI Paris XL zegt zelf de eerste beautyretailer in België te zijn die uitpakt met Click & Collect. Foto Pixabay
Talpa Network nieuwe eigenaar van TVGids.tv en Gids.tv
22 uur
Talpa Network heeft TVGids TV B.V. overgenomen en is daarmee eigenaar van de merken TVGids.tv en Gids.tv. Beide populaire online platformen bieden via apps en websites film-, serie- en programma-informatie, afkomstig van alle in Nederland gangbare tv-zenders. TVGids.tv (1,4 miljoen gebruikers per maand) is dagelijks het start- en oriëntatiepunt voor het kijken naar lineaire TV via de apps voor iPhone, iPad en Android. De website Gids.tv bereikt maandelijks meer dan 3 miljoen mensen. Stijn Veeger, oprichter van TVGids, blijft verantwoordelijk voor TVGids.tv en Gids.tv.
‘Vijf procent wil binnen jaar af van tv-abonnement’
23 uur
Kabel- en telecombedrijven kunnen binnen twee jaar tot bijna tien procent van hun tv-abonnees verliezen als het door Telecompaper gemeten sentiment juist is. Vijf procent van de Nederlandse huishoudens zegt binnen vijf jaar zijn tv-abonnement te willen staken en acht procent wil dat binnen twee jaar doen. In totaal overweegt een kleine twintig procent om op enig moment het tv-abonnement te beëindigen, aldus de onderzoeker uit Houten. Omgekeerd is het ook zo, dat 57 procent van de respondenten aangeeft dat ze hun tv-abonnement niet willen opzeggen. Zij hechten het meest waarde aan live naar uitzendingen te kunnen kijken en hechten minder belang aan on demand kijken. Toch is die acht procent die tv-opzeggers een substantiële hoeveelheid voor de kabel- en telecombedrijven maar ook voor de zenders. Hun verdienmodel is gebaseerd op het bereiken van een massapubliek aan wie zijn reclame kunnen laten zien. Zij kunnen steeds minder bereik gaan garanderen vanwege Netflix, Videoland, NPO Plus maar ook YouTube, Twitch en Amazon Prime. Foto: Christian Siedler (cc)
Julius Minnaar weg bij Dentsu Aegis Network
23 uur
Julius Minnaar stapt op als CEO bij de Nederlandse tak van Dentsu Aegis Network en draagt zijn taken komende weken over aan Mark van Dijk, momenteel zijn CCO. De functiewisseling vindt per 1 januari 2020 plaats en werd vanochtend aangekondigd door het marketingconcern. Minnaar (foto, links) was negen jaar directeur van Dentsu Aegis Network en maakte vanuit die achtergrond ook de fusie van Denstu en Aegis mee. In Nederland maakten daar onder meer iProspect, Isobar, Netsociety en Social Embassy deel van uit. In 2017 werd daar, via de overname door de buitenlandse dochter Merkle, Oxyma Group aan toegevoegd. Het bedrijf groeide in die negen jaar van 160 naar 750 man. De bestuurder verlaat het bedrijf op eigen verzoek om per 1 april 2020 een internationale ​​directiefunctie te gaan vervullen bij concurrent IPG Mediabrands als Benelux-baas. Minnaar was tussen 2008 en 2011 eindverantwoordelijk voor UM Nederland, onderdeel van wat nu IPG Mediabrands is.
Omzet Elastic groeit tot over 100 miljoen dollar
23 uur
Het Nederlandse technologiebedrijf Elastic heeft de omzet in het afgelopen kwartaal met 59 procent zien toenemen tot 101 miljoen dollar. Het aantal klanten met een abonnement steeg afgelopen jaar van 8.800 naar 9.700. Dat zijn vaak andere grote technologiebedrijven. Elastic is bekend geworden met zijn zoektechnologie, maar breidt zijn bereik uit met andere producten. De zogeheten stack bestaat uit Search, Kibana, Beats en Logstash. Meer dan negentig procent van de verkopen is afkomstig van bedrijven die een abonnement hebben, wat voor de onderneming redelijk gegaradeerde terugkerende klandizie en omzet is. Winst wordt er niet gemaakt. Het operationele resultaat was een verlies van 52 miljoen dollar. Aan het einde van het kwartaal had het beursgenoteerde Elastic 305 miljoen dollar in kas. Foto: Elastic (cc)
Consultatie veiling 5G gestart
23 uur
Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) heeft haar plannen voor de veiling van 5G frequenties onthuld. Zij stelt voor om in het voorjaar van 2020 de zogenoemde 700, 1400 en 2100 Megahertz (MHz) frequentiebanden volgens een meerrondenveiling te verdelen. Gedurende de veiling komt vanuit het ministerie van EZK geen informatie beschikbaar over het totaal aantal deelnemers en hun namen. Na afloop worden de winnende partijen bekend gemaakt en zal de staatssecretaris het gehele biedproces openbaar maken. De voorgestelde reserveprijzen voor de vergunningen, oftewel de minimum opbrengsten, bedragen in totaal 0,9 miljard euro. Op 98 procent van de oppervlakte van elke Nederlandse gemeente moet in de toekomst mobiele dekking zijn gerealiseerd. Dankzij de eisen komt de Nederlandse mobiele internetsnelheid op gemiddeld meer dan 100 Mbps (Megabit per seconde). De maximum snelheid nabij een netwerkantenne ligt zelfs nog eens twintig keer zo hoog (boven 2 Gigabit per seconde). Begin 2022 volgt de veiling van de 3,5 Gigahertz frequentieband. Boven de denkbeeldige lijn Amsterdam-Zwolle is deze band nu nog in gebruik voor het satellietcommunicatie interceptiestation van de inlichtingendiensten in Burum. Bij de veiling worden maatregelen genomen om te zorgen dat deelnemende marktpartijen over maximaal veertig procent van het totaal aan beschikbare frequenties kunnen beschikken. Daarbij worden ook de huidige vergunningen van de aanbieders dus meegeteld. Dat betekent dat er minimaal drie aanbieders komen van openbare, snelle mobiele communicatie zoals 5G. Op die manier borgt het ministerie van EZK dat er voldoende concurrentie blijft op de telecommarkt wat leidt tot kwaliteit, innovatie en redelijke prijzen voor consumenten. In de EU Telecomraad is door alle lidstaten afgesproken dat kritieke onderdelen van telecomnetwerken alleen afkomstig mogen zijn van betrouwbare leveranciers. Het vandaag genomen Nederlandse besluit is hierop gebaseerd en is iin lijn met maatregelen van andere lidstaten. Aanbieders van mobiele telecommunicatie in Nederland kan worden opgedragen dat zij bepaalde leveranciers zullen moeten uitsluiten op basis van criteria zoals vermoedens van misbruik of spionage. Een partij als Huawei kan hierdoor worden uitgesloten.

United Wardrobe breidt uit met baby- en kinderkleding
1 dag
Het tweedehands modeplatform United Wardrobe start een nieuwe sectie speciaal voor baby- en kinderkleding. Daardoor groeit het platform naar eigen zeggen mee met haar gebruikers. Daarnaast geeft het bedrijf ouders de optie eenvoudig tweedehands kleding voor hun kinderen te kopen. Het platform heeft in deze nieuwe sectie uiteraard dezelfde functies als in de volwassenen sectie. Zo kan er gefilterd worden op verschillende maten, prijzen en producttypes – zoals jurkjes, jeans en schoenen. Daarnaast kunnen kopers eenvoudig betalen met iDEAL, Paypal of creditcard en ontvangen verkopers automatisch hun verzendlabel in hun mailbox. Het platform heeft meer dan 3,5 miljoen gebruikers en verwerkt gemiddeld meer dan 100.000 transacties per maand.
Positieve gevoelens hebben de overhand bij appende jongeren
1 dag
De gevoelens van 14- en 15-jarigen tijdens het posten, scrollen, appen en snappen zijn vaker positief dan negatief. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam onder bijna duizend 14- en 15-jarigen in Nederland. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt – namelijk dat alle mooimakerij op social media het zelfbeeld van jongeren ondermijnt – blijken de positieve gevoelens de overhand te hebben. Bijna de helft van de jongeren zegt ‘soms’ tot ‘heel vaak’ positiever naar zichzelf te kijken als ze zich online met anderen vergelijken. Een kleiner deel zegt erdoor geïnspireerd te raken, of trots op zichzelf te worden. Negatieve gevoelens komen ook voor, maar minder vaak: jaloezie (22%), onzekerheid (21%) en somberheid (19%). Social media zijn bij uitstek geschikt om jezelf te spiegelen aan anderen. Toch gebeurt dat minder vaak dan je zou verwachten. Minder dan de helft zegt zichzelf soms of vaker met anderen te vergelijken als ze op WhatsApp, Instagram of Snapchat zitten. De onderwerpen waarover jongeren zichzelf vergelijken, zoals hoeveel leuke dingen ze doen of hoe sportief ze zijn, ontlopen elkaar weinig. Maar jongens en meisjes verschillen daar wel in. Ruim de helft van de meisjes vergelijkt zich ‘soms’ tot ‘vaak’ met anderen over hoe ze eruitzien, tegenover 40 procent van de jongens. WhatsApp blijkt het meest gebruikt door de ondervraagde jongeren: 96 procent gebruikt het. Instagram is een goede tweede (83%), op de voet gevolgd door YouTube (82%). Daarna komt Snapchat (67%) en pas veel later Facebook (35%), Pinterest (21%), Twitter (9%) en TikTok (8%). Ook blijkt dat gamen een sociale activiteit is, waarbij flink wat af gecommuniceerd wordt. Vrijwel alle jongeren (91 procent) gamen. De meeste van deze gamers communiceren over het gamen, via de game zelf (70%), via WhatsApp (66%) of andere platformen, zoals Discord (26%). Doordeweeks kijkt de helft van de jongeren (50%) nog na 10 uur ‘s avonds op de telefoon, waarvan 7 procent nog na middernacht. Etenstijd lijkt redelijk telefoonluw te zijn: bijna drie kwart van de jongeren gebruikt de telefoon niet of nauwelijks tijdens het eten. Het onderzoek is uitgevoerd binnen Project AWeSome (Adolescents, Well-being & Social Media), van het Onderzoekscentrum Jeugd en Media van de UvA. Foto Pixabay
ProSiebenSat.1 over op AWS voor advertising
1 dag
Tv-bedrijf ProSiebenSat.1 schakelt de machine learning-mogelijkheden van AWS in om zijn reclamepraktijken op de Duitstalige markt te automatiseren. Het mediabedrijf werkt al langer met AWS voor cloudfundamenten voor streaming en e-commerce. Daar komt nu ook de reclamepraktijk bij, omdat de leiding heeft besloten om alle IT-kernactiviteiten naar de cloud over te hevelen. Amazon legt uit dat Amazon Sagemaker wordt ingezet om conversieratio’s van tv-reclameslots te berekenen en om bereik te kunnen voorspellen. Met deze informatie willen ze adverteerders helpen om geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen.
Reddit groter dan Twitter
1 dag
Het sociale netwerk krijgt in de media nauwelijks aandacht, maar Reddit is veel groter dan gedacht. Het online forum voor het delen van nieuws en opinies meldt 430 miljoen maandelijkse actieve klanten, 30 procent meer dan een jaar geleden. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar, is Reddit Twitter qua gebruikers allang gepasseerd. Twitter heeft rond de 321 miljoen gebruikers. Er zijn door gebruikers (Redditors) 199 miljoen berichten gedeeld met 1,7 miljard commentaren eronder en 32 miljard zogenoemde upvotes. Reddit bestaat al sinds 2005 en werd opgericht door studenten Steve Huffman en Alexis Ohanian. Hoewel er ook veel Nederlandse gebruikers zijn, is Reddit in Nederland nooit erg aangeslagen. Ondanks een nieuwe vormgeving, blijft Reddit in alle opzichten rommelig ogen, maar dat lijkt gebruikers nauwelijks af te schrikken. Het gaat om de inhoud en stevige discussies gaan Redditors doorgaans niet uit de weg. Reddit wordt tegenwoordig financieel gespekt door het Chinese Tencent. Dat leidde een financieringsronde van 300 miljoen dollar tegen een waardering van 3 miljard dollar.
Gadero naar de Franstalige markt
1 dag
Online houthandel Gadero verbreedt zijn activiteiten naar de Franstalige markt. Hiermee gaat het ook hout bezorgen in Wallonië, Luxemburg en noordelijke bestemmingen van Frankrijk. De onderneming uit Groningen, met een showroom in Breukelen, betreedt hiermee zijn derde taalgebied. In de zomer van 2018 ging het al op de Duitse markt van start. Aangezien de bestellingen behoorlijk fors van omgeving zijn en Gadero zelf het transport verzorgt, wordt niet de hele geografische markt daar bestreken maar tot voorbij pakweg het ruhrgebied en Hamburg. Zeventig procent van de leveringen lopen via het warehouse in Groningen. De rest verloopt via dropshipping. Mocht Gadero in de loop van de jaren willen opschalen in het buitenland dan zal het een kopie van zijn locatie op honderden kilometers van Nederland overwegen, bijvoorbeeld midden Duitsland. De Duitse ervaringen vormden de basis voor de expansie naar het zuiden. Oprichter Henk Jan Bijmolt legt uit dat ook daar de activiteiten bescheiden werden opgestart. “We willen vooral eerst leren wat wel en niet werkt en dan pas opschakelen.” Voor de Duitse webwinkel wordt deze winter het assortiment verdubbeld tot vierduizend items. “Met de learnings van 2019 weten we welke kant we daar op willen.” Wat de Franstalige markt betreft, mikt de ondernemer op vijfhonderd orders in 2020. “We kunnen niet alle 14000 artikelen in één keer vertalen, dus focussen we eerst op typische Belgische artikelen zoals Padouk en Ipé hout voor terrassen. Eveneens zijn kastanjehout en groengeïmpregneerd tuinhout in het lagere segment een hot item daar.” “We hebben zelf Franstaligen in dienst en breiden daarom het assortiment dagelijks uit vanuit ons hoofdlocatie Groningen. Hierbij kijken we goed naar de data. We richten ons eerst op hout, later gaan we kijken naar sierbestrating en binnenvloeren.” In de loop van volgend jaar beslist hij ook waar de Belgische showroom zal worden opgeopend. De Nederlandse ervaring leert dat zo’n fysiek contactpunt veel bezoekers kan trekken die per klant gemiddeld ook goed zijn voor hogere orderbedragen. In de loop van 2020 wil Bijmolt de oppervlakte van de winkel in Breukelen verdubbelen. Foto: Martin Delisle (cc)
Verliezen Slack lopen flink op
1 dag
Zakelijke chatapp Slack heeft nu 821 klanten die jaarlijks meer dan 100.000 dollar betalen. In het tweede kwartaal waren dat er nog 720. Vijftig klanten betalen meer dan 1 miljoen dollar. Beleggers reageerden woensdag verdeeld op de kwartaalcijfers van Slack, vooral omdat er zorgen zijn over de oplopende verliezen. De omzet was met 168 miljoen dollar wel hoger dan verwacht, namelijk 168 miljoen dollar. Ten opzichte van een jaar terug steeg de omzet zelfs met 60 procent. Maar het verlies van 95 miljoen dollar was wel flink hoger dan de ruim 50 miljoen van een jaar geleden. Voor het vierde kwartaal verwacht Slack tussen de 172 en 174 miljoen dollar omzet. Beleggers vrezen ook een concurrentieslag met Microsoft Teams, dat 20 miljoen dagelijkse actieve gebruikers heeft, terwijl Slack er 12 miljoen heeft. Microsoft integreert Teams bovendien in zijn populaire Office 365 dienst, een mogelijkheid die Slack niet heeft.
Nog steeds klachten over online discriminatie door geoblocking
1 dag
Hoewel geoblocking al een jaar is verboden in de EU, krijgt het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht nog steeds klachten van consumenten over deze vorm van online discriminatie. De regels zijn voor zowel ondernemers als consumenten nog altijd onduidelijk. De klachten komen met name van consumenten die door buitenlandse websites worden geweerd, maar ook van buitenlandse consumenten die door Nederlandse ondernemers worden geweigerd. De interventie van de juristen van het ECC heeft in een aantal klachten ertoe geleid dat bedrijven hun website aanpasten en hun diensten openstelden voor alle EU-inwoners. Zo heeft een bekend Nederlandse online veilingplatform zijn diensten opengesteld voor alle EU-inwoners nadat Bulgaarse consumenten bij het ECC klaagden over dat ze geen toegang kregen tot dit platform. Na interventie van het ECC besloot het platform de restricties voor de Bulgaren op te heffen, zodat ook zij er producten kunnen kopen en verkopen. Ook heeft een Nederlandse scooterverhuurdienst, dankzij de tussenkomst van het ECC, andere betalingsmethoden ingevoerd. De dienst accepteert voortaan rijbewijzen uit alle Europese lidstaten ter verificatie voor het online reserveren van een scooter. Sinds de inwerkingtreding van de Verondering geoblocking mogen webshops en websites in de EU consumenten uit het buitenland niet langer blokkeren op grond van hun nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats. Ze moeten overal in Europa vrij online kunnen winkelen, prijzen vergelijken en kiezen voor het beste aanbod. Het centrum stelt vast dat 1 jaar na intreding van de Verordening nog veel onduidelijk is bij zowel consumenten als ondernemers over wat deze regels nu precies inhouden. Zo verwijzen ondernemers consumenten in de praktijk nog steeds automatisch naar lokale websites met hogere prijzen en weigeren om producten te verkopen aan buitenlandse consumenten. Ook maken nationale betalingssystemen het verrichten van betalingen vanuit het buitenland vaak onmogelijk, waardoor consumenten nog steeds niet altijd toegang hebben tot de beste deals. Foto Pixabay
Internetomzet was in het derde kwartaal 17,5 procent hoger
1 dag
In vergelijking met het derde kwartaal van 2018 namen de verkopen via internet in het derde kwartaal van 2019 sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het derde kwartaal 17,5 procent hoger, meldt CBS. De internetomzet van de multichannelers, oftewel winkels met fysieke vestigingen, was in het derde kwartaal 21,7 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 14,9 procent hoger. De omzet van de totale detailhandel was in het derde kwartaal van 2019 3,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,1 procent groter. De omzet van de detailhandel is al bijna 6 jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De laatste daling ten opzichte van een jaar eerder dateert van het vierde kwartaal van 2013. In de non-foodsector werd in het derde kwartaal van dit jaar 3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2018. Vooral meubelwinkels en de keuken- en vloerenwinkels zaten in de lift. Daarentegen was de omzetontwikkeling in het derde kwartaal bij de winkels in consumentenelektronica en de modebranches negatief. Winkels in consumentenelektronica, schoenen en kleding zetten minder om. Foto Pixabay
Crisis bij Expedia: CEO en CFO ontslagen
1 dag
:CEO Mark Okerstrom en CFO Alan Pickerill hebben reisbedrijf Expedia plotseling verlaten. Bestuursvoorzitter Barry Diller heeft de leiding tijdelijk op zich genomen en spreekt van een ‘ongelukkige en moeilijke situatie’. Er is onenigheid ontstaan tussen de leiding en het bestuur over de integratie van activiteiten. Daardoor zou de focus op de lopende activiteiten zijn verslapt en vielen de resultaten over het derde kwartaal tegen. Diller (foto) was ooit voorzitter van Paramount Pictures en is de bedenker van het Fox netwerk. Diller wil in elk geval de zakelijke markt gaan versterken met Expedia Business Services. Dit onderdeel zal bestaan uit Expedia Partner Solutions en Egencia. Mark Okerstrom gaf twee jaar leiding aan Expedia, nadat voorganger Dara Khosrowshahi verhuisde naar Uber. Overigens waren de afgelopen maanden ook al bestuurders verdwenen, onder wie Aman Bhutani, die ging over Travelocity en Orbitz.

Klarna over op Amazon-cloud
1 dag
Technologiebedrijf Klarna, waarmee webwinkels achteraf betalen kunnen aanbieden, kiest voor Amazon AWS als zijn primaire cloud voor de doorontwikkeling van zijn producten. Op het meest basale niveau zetten de Zweden de wereldomspannende infrastructuur van AWS in om zijn redundancy en fouttolerantie te verkleinen. Daarnaast is het een flexibele basis om door te groeien voorbij de huidige 60 miljoen gebruikers en 170.000 aangesloten webwinkels in zeventien landen. Technisch gezien is Klarna gebouwd met microservices op Amazon Elastic Kubernetes Service. CTO Koen Köppen plan is om het nieuwe fundament te gebruiken om na het Open Banking Platform en Customer Authentication Platform nieuwe on demand-producten te bouwen. Daarvan worden geen namen of indrukken genoemd, wel de intentie om ML-dienst SageMaker in te zetten voor risicobeheer en trendvoorspellingen.
Amsterdam Drone Week: ‘The way out is the way up’
1 dag
Het in Enschede gevestigde dronecluster Space53 gaat samenwerken met KLM, Port of Rotterdam, Luchtverkeersleiding Nederland en Rijkswaterstaat in Dutch Drone Delta. De oprichting daarvan werd vanochtend aangekondigd in de RAI in Amsterdam tijdens Amsterdam Drone Week. Het consortium gaat vanaf januari 2020 aan de slag met een reeks van activiteiten zoals medische transporten, beveiliging en inspecties van havens en uiteindelijk het vervoer van vracht en personen door de lucht. In het begin zal de nadruk komen te liggen op de veilige integratie van bemand en onbemand verkeer, maar op termijn wil men vervoer van vracht en personen tussen en binnen steden realiseren. De kernpartners zijn naast Space53, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Royal Schiphol Group, Port of Rotterdam, KPN, a.s.r. schadeverzekeringen, RAI, Connekt, Antea Group, Koninklijke NLR, AirHub en Rijkswaterstaat. ‘The way out is the way up,’ sprak Patrique Zaman van Avy, fabrikant van drones, vanochtend tijdens de opening van de Amsterdam Drone Week. Zijn bedrijf is betrokken bij het experimentele vervoer per drone van bloedproducten tussen de Sanquin Bloedbank en Nederlandse ziekenhuizen. Door een drone in te zetten hoeft bijvoorbeeld een spoedlevering van bloed geen gebruik te maken van vervoer over de weg. Zaman gaf Rotterdam als voorbeeld, een stad waarvan het verkeer steeds meer dichtslibt. “De technologie die gebruikt wordt voor zelfrijdende auto’s kun je beter voor luchtvervoer inzetten. Dat maakt die steden schoner en meer leefbaar.” Drie burgemeesters Christian Lösel (Ingolstadt), Onno van Veldhuizen(Enschede) en Petra Dalunde (Stockholm) bespraken vanochtend hun ambities op het gebied van drones. Zo gaat Stockholm een praktijklab opzetten samen met de bewoners. “Mensen maken zich zorgen over de privacy, maar zien ook de voordelen. We moeten toepassingen samen met de publieke sector en bewoners ontwikkelen.”
ING: Goede start voor e-commerce in 2020
1 dag
Het nieuwe decennium begint veelbelovend voor e-commerce. De omzet van webwinkels neemt in 2020 met 12 procent toe, verwacht ING Economisch Bureau. Daarmee zit de groei voor het achtste jaar op rij in de dubbele cijfers. Ook bij bedrijven die fysieke winkels en online combineren groeit de online omzet sterk. Hoewel de koek groter wordt, komen de platformen in non-food in 2020 steeds nadrukkelijker in elkaars vaarwater. Marktleider bol.com voegt nog steeds nieuwe categorieën toe, Amazon lijkt zijn aanwezigheid op de Nederlandse markt te gaan vergroten en Google stuurt aan op het stimuleren van aankopen binnen de eigen Google Shopping omgeving. Intussen blijft de markt voor online boodschappen flink in beweging, zo bouwen Albert Heijn, Jumbo en Picnic aan uitbreiding van hun bezorginfrastructuur. In 2020 stijgt de omzet in de detailhandel met 3 procent. Dat groeicijfer geldt voor de gehele sector maar binnen de detailhandel zijn er grote verschillen. De omzettoename concentreert zich vooral bij webwinkels, supermarkten en de woon- en doe-het-zelfbranche. Elders is het beeld minder positief. De economische omstandigheden zijn in 2020 overwegend positief voor winkeliers. De toenemende koopkracht en lichte stijging van de werkgelegenheid geven consumenten ruimte om meer te besteden. Kleding-, schoenen- en elektronicawinkels zien hun omzet stagneren en zitten qua groei in 2020 rond de nul. Door de concurrentie van internet en de sluiting van winkels dalen de verkopen van fysieke speelgoedwinkels met ruim 15 procent in 2020. Foto Pixabay

Pagina's

Abonneren op emerce