emerce

268 nieuwsberichten gevonden
Nederlandse consument geeft in 2023 online meer uit aan vakanties dan ooit
40 min
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor 34,7 miljard euro online uitgegeven, een groei van 3 procent vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1 procent naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. De groei wordt verklaard door de aanschaf van diensten. Het aantal online aankopen in de dienstensector is met 4% gestegen en de online bestedingen zelfs met 10 procent. Daarnaast is er een lichte verschuiving van fysiek naar online te zien. Aankopen van en online bestedingen aan producten zijn nagenoeg gelijk gebleven. Er werd in 2023 21 procent meer online uitgegeven aan pakketreizen en 15 procent meer aan losse vliegtickets en accommodaties. Dit is meer dan ooit tevoren. Ook gaven we online niet eerder zo veel uit aan tickets voor attracties en evenementen, met een groei van 10 procent. De online cross-border bestedingen zijn met 13 procent gestegen, en bedragen nu bijna 4 miljard. Het aantal online cross-border aankopen laat een nog sterkere groei zien van 17 procent, goed voor 40 miljoen aankopen. Nederlandse consumenten geven nu 12 procent van hun totale online bestedingen cross-border uit. Duitsland staat op nummer 1, een kwart van de online cross-borderbestedingen gaat naar onze oosterburen. China laat de grootste stijging zien, in zowel online cross-border bestedingen (van 5% naar 7 procent in aandeel, goed voor 265 miljoen bestedingen) als aantal online cross-border aankopen (van 18 naar 22 procent in aandeel, goed voor 8,9 miljoen aankopen). Categorieën die vaak online bij Chinese webshops worden gekocht zijn bijvoorbeeld DIY/Garden, Home & Living en Kleding. Ongeveer de helft van alle online aankopen werd in 2023 gedaan via de desktop/laptop. Dit aandeel is stabiel ten opzichte van 2022. Het gebruik van de smartphone is opnieuw toegenomen (van 33% naar 35 procent), maar de snelle groei van de afgelopen jaren lijkt iets af te zwakken. Daar waar het toegenomen gebruik van de smartphone de afgelopen jaren vooral ten koste is gegaan van het gebruik van desktop of laptop, is dit in 2023 vooral ten koste gegaan van het gebruik van de tablet. iDEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt voor het betalen van online aankopen, op afstand gevolgd door creditcards. In 2023 is het aandeel iDEAL op het totaal aantal online aankopen weer licht gestegen van 70 naar 72 procent. Het aandeel creditcards is met 8 procent stabiel. IDEAL wordt niet alleen het meest gebruikt bij Nederlandse websites, maar ook cross-border. Daar ligt het aandeel met 51 procent echter een stuk lager.
Geld voor datacenters in de ruimte
14 uur
Het Amerikaanse Lumen Orbit, een startup die slechts drie maanden oud is, heeft 2,4 miljoen dollar opgehaald voor zijn plan om honderden satellieten in een baan om de aarde te brengen. Die moeten fungeren als datacenters in de ruimte. De investeerders zijn onder meer Nebular, Caffeinated Capital, Plug & Play, Everywhere Ventures, Tiny.vc, Sterling Road, Pareto Holdings en Foreword Ventures. Er zijn ook meer dan 20 angel-investeerders bij betrokken. CEO en mede-oprichter Philip Johnston werkte ooit voor accountant McKinsey en is oprichter van e-commerce bedrijf Opontia. De andere medeoprichters van Lumen zijn chief technology officer Ezra Feilden (Oxford Space Systems en Airbus Defense and Space) hoofdingenieur Adi Oltean, die bij SpaceX’s Starlink actief was. Het plan van Lumen vereist de inzet van ongeveer 300 satellieten in een zeer lage baan om de aarde, op een hoogte van ongeveer 315 kilometer. De eerste satelliet van 60 kilogram wordt mei 2025 gelanceerd. Er zijn kapers op de kust. ASCEND, een project dat wordt gefinancierd door de Europese Unie, heeft ook gekeken naar de haalbaarheid van een vloot ruimtedatacenters, waarbij Thales Alenia Space een leidende rol op zich neemt. En het in Texas gevestigde Axiom Space zegt dat het samenwerkt met Kepler Space en Skyloom om een eigen ruimtedatacenter te lanceren.
Herre Deurloo nieuwe e-commercemanager van Amac
15 uur
Herre Deurloo is in dienst getreden als nieuwe e-commerce- en categoriemanager van Apple-specialist Amac. In die rol is hij verantwoordelijk voor alle e-commerce- en marketingactiviteiten en het gehele accessoiresassortiment van Amac. Deurloo (41) werkte de afgelopen jaren in Chili als retailmanager bij Apple Premium Partner MacOnline en hij was in verschillende functies actief bij Inchcape, ’s werelds grootste auto-importeur en -distributeur. Daarvoor was Deurloo al een aantal jaar in dienst bij Amac als retailmanager. Deurloo studeerde elektrotechniek aan de Hogeschool Rotterdam en hij behaalde zijn master consultancy en ondernemerschap aan de Rotterdam Business School. Amac heeft 48 vestigingen in het hele land, een webshop en Amac Pro voor zakelijke klanten en onderwijs. Amac biedt een compleet aanbod aan Apple-producten en accessoires voor Mac, iPad, iPhone en Apple Watch.
Mastercard en MetaMask testen allereerste blockchain betaalpas
16 uur
MetaMask, een populaire crypto wallet voor Ethereum (ETH), test samen met MasterCard een op blockchain gebaseerde betaalkaart. Die is nog niet officieel aangekondigd, maar nieuwssite CoinDesk heeft al wel het promotiemateriaal ingezien. Gebruikers van de nieuwe betaalpas zouden dan direct hun crypto uit kunnen geven voor dagelijkse bestedingen, waaronder boodschappen. De kaart zou dankzij MasterCard al meteen breed worden uitgegeven. Dat gebeurt door Baanx, een fintech-bedrijf gericht op dienstverlening in de crypto-wereld. Mastercard heeft enkel bevestigd dat het aan nieuwe initiatieven werkt binnen de crypto-industrie, maar wil geen verdere details verschaffen. Concurrent Visa werkt ook aan meerdere crypto-projecten.
Mark Appel nieuwe CMO bij Sendcloud
17 uur
Mark Appel treedt bij e-commerceplatform Sendcloud aan als marketingdirecteur. Appel zal de algehele marketingstrategie van Sendcloud leiden en zich richten op het vergroten van de merkbekendheid, het versterken van Sendclouds positie als marktleider. Als CMO heeft hij een staat van dienst in het versnellen van omzetgroei en het bouwen aan merken voor verschillende softwarebedrijven zoals Exact, CM.com en Backbase.
Apple wil Googles Gemini AI en ontwikkelt eigen LLM
18 uur
Apple onderhandelt met Google om diens Gemini AI in de iPhone te verwerken. Ondertussen ontwikkelt het ook een eigen multimodale LLM, zo lijkt. Het einde van spraakassistent Siri lijkt in zicht nu Apple met Google spreekt over de implementatei van diens Gemini AI. Dat is een AI die – al dan niet gecombineerd – overweg kan met tekst, beeld en geluid. Persbureau Bloomberg brengt het nieuws en meldt dat direct bij, dat de bedrijven niet eerder dan komende zomer op details van de deal zullen ingaan. Dan vindt namelijk Apples Worldwide Developers Conference plaats. CEO Tim Cook had al aangekondigd zijn AI-plannen te zullen detailleren tijdens die bijeenkomst. Gemini is Googles variant op ChatGPT. De twee techreuzen hebben al een strategische samenwerking met elkaar. Google is de voorkeursleverancier van de webzoekmachine in Apples hardware. Daarvoor betaalt het 36 procent van de reclameomzet die via Safari binnenkomt. Eind vorige week publiceerden onderzoekers van Apple een artikel waarin ze hun hun visie op AI-taalmodellen weergeven. Daarin staat de vraag centraal op welke fundamenten en met designprincipes een LLM gebouwd moet worden. Voorts presenteren ze de contouren van en eigen AI onder de naam MM1. De onderzoekers beloven daarmee een systeem dat efficiënt, contextafhankelijk kan redeneren. Een andere AI-ontwikkeling van afgelopen dagen is de publicatie van de fundamenten van Grok, xAI’s chatbot. Dat is het AI-bedrijf van Elon Musk. Foto: Brandon Romanchuk, op Unsplash
LinkedIn van plan om gaming aan zijn platform toe te voegen
20 uur
LinkedIn, het sociale platform van Microsoft met meer dan 1 miljard gebruikers, zou van plan zijn om games te introduceren. Daarbij moet worden gedacht aan puzzelgames zoals Queens, Inference en Crossclimb. Aanwijzingen hiervoor zijn gevonden in de code van de app. Het idee is om het zakelijke platform dat zich vooral op werving richt, plezieriger te maken. Een woordvoerder van LinkedIn heeft aan TechCrunch bevestigd dat het aan gaming werkt, maar kan niet zeggen wanneer het wordt gelanceerd. De introductie van ganming komt niet al een verrassing. De games-activiteiten van Microsoft – waaronder Xbox, Activision Blizzard en ZeniMax – brachten vorig kwartaal 7,1 miljard dollar aan inkomsten op.
Utrechtse bezorgstartup Trunkrs verhuist naar Woerden
20 uur
Pakketbezorger Trunkrs verhuist naar een groter sorteercentrum in Woerden. Het bedrijf ziet dat er in een uitdagende e-commerce markt steeds meer vraag is naar bezorging ‘waarbij niet het bezorgproces maar de ontvanger centraal staat’. Op de nieuwe locatie in Woerden kan Trunkrs haar dienstverlening significant uitbreiden. Zo kan de bezorgdienst minimaal twee keer zoveel pakketten per uur sorteren. Ook zijn er mogelijkheden om goederen op te slaan voor webshops. Dit alles gebeurt in een extreem goed beveiligde omgeving. Trunkrs stelt zijn nieuwe sorteercentrum in Woerden ook open voor gebruik door andere koeriersbedrijven. Daarnaast wordt er een nieuw sorteersysteem van Valor geïntroduceerd, het eerste in zijn soort dat in Nederland wordt geïnstalleerd. Dit systeem onderscheidt zich door zijn flexibiliteit, schaalbaarheid en circulaire eigenschappen.
Nederlander wordt baas van Vodafone Duitsland
21 uur
Philippe Rogge treedt terug als CEO van Vodafone Duitsland en verlaat het bedrijf op 31 maart. Dat maakte het bedrijf vrijdag in Düsseldorf bekend. De functie wordt overgenomen door het voormalige hoofd van de particuliere klantenactiviteiten van Vodafone Duitsland, de Nederlander Marcel de Groot. Rogge nam de functie twee jaar geleden over van Hannes Ametsreiter. Sindsdien heeft hij Vodafone weer op het groeipad gebracht en veel nieuwe mobiele klanten aangetrokken. Rogge heeft niettemin besloten ontslag te nemen, aldus Vodafone. Dat nieuws kwam vrijdag vrij plotseling. De Nederlander Marcel de Groot is een telco-veteraan. Na managementfuncties te hebben bekleed bij Vodafone in Nederland en Ierland, trad hij samen met Rogge in dienst bij Vodafone Duitsland als hoofd klantzaken. De Groot speelt echter een kleinere rol dan de Duitse bazen tot nu toe. Hij zal niet langer lid zijn van het Executive Committee onder leiding van CEO Margherita Della Valle. Ahmed Essam, CEO van Vodafone UK, zal als uitvoerend voorzitter van Vodafone Duitsland de vertegenwoordiging van Duitsland in het uitvoerend comité plaatsnemen. De herstructurering op groepsniveau is ook het gevolg van de verkoop van de Italiaanse activiteiten aan Swisscom. De bedrijven hebben nu een bindende overeenkomst bereikt, zo maakte Vodafone vrijdag in Londen bekend. Swisscomlegt 8 miljard euro of tafel. Vodafone heeft 17 miljoen mobiele klanten en bijna 3 miljoen vaste netwerkklanten in Italië. De verkoop is onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties. Eerder was Vodafone al begonnen met de verkoop van zijn Spaanse dochteronderneming en de fusie van zijn Britse activiteiten met Three UK. Met deze reorganisatie wil de Groep zich in de toekomst richten op markten met groeipotentieel in Europa.
DHL bouwt sorteercentrum in Zwolle
23 uur
Met het slaan van een groene paal is DHL vrijdag gestart met de bouw van een nieuwe nationale sorteerhub voor pakketten in Zwolle. Het wordt de vijfde vestiging in zijn soort in Nederland die samen met de twaalf RegionHubs de 130 lastmile CityHubs rechtstreeks beleveren. De groene paal staat symbool voor de hoge duurzaamheidseisen waar het gebouw en straks ook de processen aan voldoen. DHL investeert 60 miljoen euro in dit energieneutrale sorteercentrum dat 200.000 pakketten per dag gaat verwerken. Zwolle wordt de spil van Noordoost-Nederland en zal voor de eindejaarsdrukte van 2025 meedraaien in het DHL-netwerk. Met 21.000 m2 sorteerloods en 1.300 m2 kantoorruimte wordt het een moderne werkplek voor ruim 300 medewerkers. Het gebouw gaat voldoen aan de hoogste BREEAM duurzaamheidsnorm, het wordt gasloos en voorziet met zonnecollectoren in de eigen stroombehoefte. Vanuit het sorteercentrum worden 130, aan de rand van stedelijke gebieden gelegen CityHubs beleverd, die op hun beurt met relatief korte routes pakketten afleveren bij alle huishoudens in Nederland. Dat afleveren gebeurt in de meeste gevallen met elektrische bestelbussen en verder grotendeels met bussen op (HVO) biodiesel . Het sorteercentrum van de DHL eCommerce divisie is gelegen aan de Pommerenstraat 1 op bedrijventerrein Hessenpoort. Op Hessenpoort bevindt zich ook een Service Center van DHL Express, de exprestak van de DHL Group.
Faillissementsaanvraag in voorbereiding tegen webwinkel TI-84shop
23 uur
E-Legal Advocaten roept zowel Nederlandse als Belgische gedupeerden van de webshops van TI-84shop op om zich te melden voor een faillissementsaanvraag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft afgelopen week meerdere sites van webwinkel TI-84shop uit de lucht laten halen. Het bedrijf verkocht verschillende elektronische consumentenproducten zoals spelcomputers. Er kwamen veel klachten van consumenten binnen bij consumentenloket ACM ConsuWijzer. Nu de webwinkel offline is, kunnen er geen bestellingen worden gedaan. De ACM raadt gedupeerde consumenten die nog op een product wachten of geld terug willen ontvangen aan via de bij hen bekende contactgegevens contact op te nemen met de webwinkel. Maar E-Legal Advocaten denkt dat een gezamenlijke procedure meer oplevert. Zo hoeven schuldeisers niet ieder afzonderlijk naar de rechter te stappen en hoeven zij geen kosten te maken voor vorderingen van doorgaans relatief lage bedragen (vaak een paar honderd euro per gedupeerde) Gedupeerden kunnen zich vanaf maandag 18-03-2024 aanmelden op de website.
Infographic: markt voor tweedehands smartphones in Nederland
2 dagen
Recommerce, bekend van inruil van hightech producten, presenteert de resultaten van de derde editie van zijn jaarlijkse marktonderzoek naar tweedehands smartphones, uitgevoerd door KANTAR in meer dan 12 Europese landen, inclusief Nederland. Veertig procent van de Nederlanders heeft al eens een tweedehands smartphone gekocht, van een professional of een particulier, een stijging ten opzichte van slechts 35 procent vorig jaar. Opmerkelijk is dat 27 procent een refurbished smartphone heeft aangeschaft bij een professional, wat een toename van 6 procentpunten betekent vergeleken met vorig jaar. Nederland volgt de trend van naburige landen, met ongeveer 83 procent nieuw verkochte smartphones. Voor het kopen van een refurbished smartphone geven consumenten de voorkeur aan gespecialiseerde kanalen, zowel in de winkel als online (59%). Operators blijven stabiel op 51 procent terwijl marktplaatsen groeien naar 37 procent (+7pt).
Uber-app toont passagiers CO2-besparing bij duurzame taxirit
2 dagen
Sinds deze week maakt Uber voor passagiers en bedrijven direct inzichtelijk hoeveel CO2 uitstoot ze kunnen besparen met een duurzame taxirit. Daarmee wil het bedrijf het bewustzijn over het belang van duurzaam rijden verder vergroten. De nieuwe functie in de app geeft passagiers inzicht in de geschatte besparing van CO2-uitstoot wanneer een passagier een volledig elektrische Uber Green rit neemt. De besparing wordt berekend ten opzichte van een rit in een niet-elektrisch voertuig van dezelfde afstand. Uber Green, gelanceerd in Nederland in 2020, geeft passagiers de mogelijkheid om bewust een volledig elektrische rit te boeken voor dezelfde prijs als een UberX rit. Momenteel worden er al honderdduizenden emissievrije ritten gereden via de Uber-app in Nederland. Uber biedt verschillende besparingsmogelijkheden aan die elektrisch rijden aantrekkelijker maken. Zo werkt Uber samen met partijen zoals Kia, waarbij chauffeurs korting krijgen op de aanschaf van een Niro EV. Chauffeurs krijgen via Wallbox korting op het installeren van een laadpaal rondom hun huis en via bp pulse op het laden bij bepaalde openbare snellaadpleinen.
RTL: Kleding shoppen vanuit videostreams
3 dagen
Duitse kijkers van de lokale ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ kunnen vanuit de iOS-app kleding shoppen die ze de acteurs zien dragen. Daarvoor legt RTL vanuit zijn streaming-app een directe link naar Zalando. Het is RTL in deze fase niet om het geld te doen, maar om de techniek. Ze willen onderzoeken of het werkt zoals beloofd door leverancier Jay. Wie op zijn iPhone naar ‘Gute Zeiten’ kijkt op RTL+ moet in de app blijven terwijl hij een Zalando-winkelscherm ziet. Met een paar vingervegen gaat de kleding in het winkelmandje. Tijdens het shoppen staat de video op pauze.
EU start onderzoek naar AliExpress onder Digital Services Act (DSA)
3 dagen
De Europese Unie heeft haar derde formele onderzoek geopend onder de Digital Services Act (DSA). Het gaat om het Chinese AliExpress. De Europese Commissie verdenkt het bedrijf ervan de DSA-regels te hebben overtreden op gebieden als klachtenbehandeling en de transparantie van advertentie- en aanbevelingssystemen. AliExpress werd in april vorig jaar aangewezen als VLOP (groot platform), naast andere marktplaatsen als Amazon en Zalando, wat inhoudt dat ze onder strengere regels vallen. Sociale mediaplatforms X en TikTok waren al eerder aan de beurt.
Databricks stapt in Mistral AI
3 dagen
De Franse AI-start-up Mistral AI sluit een samenwerking met softwarebedrijf Databricks. Databricks, een middenlaag op Google Cloud, AWS en Azure voor grootzakelijke toepassingen, blijkt bovendien investeerder in Mistral. In de Series A-ronde haalde de start-up eind 2023 385 miljoen euro op. Binnen de samenwerking gaat Databricks de Mistral-modellen aan zijn eigen gebruikers aanbieden. Waar OpenAI met zijn GPT’s de meeste aandacht krijgt, winnen LlAMA en Mistral AI onder ontwikkelaars rap aan interesse. Beiden zijn open source en kunnen zich kwalitatief gezien meten met de beste closed source-modellen.
Apple koopt Canadees AI bedrijf
3 dagen
Apple heeft stilletjes het Canadese bedrijf DarwinAI overgenomen. De Canadezen ontwikkelen AI-technologie voor het efficiënter maken van neurale netwerken. Daarnaast maakt Darwin AI-technologie voor het visueel inspecteren van onderdelen tijdens een productieproces. De websites en sociale media-accounts van DarwinAI zijn offline gehaald na de overname door Apple. Ook zijn tientallen voormalige DarwinAI-medewerkers overgestapt. Apple bevestigt de overname, maar gaat niet in op het doel of de plannen. Apple zou bezig zijn om grote taalmodellen (Large Language Models) te testen en generatieve AI-functies willen inbouwen in iOS 18 en macOS 15. Naar verluidt zijn die AI-functies binnenkort al te vinden in Siri, Berichten, Apple Music en andere apps. Apple CEO Tim Cook heeft al bevestigd dat Apple in 2024 grote nieuwe functies zal aankondigen op het gebied van generatieve AI.
Worldcoin moet activiteiten in Spanje tijdelijk staken
3 dagen
Worldcoin (WLD, het crypto-project van Sam Altman, de oprichter van OpenAI en ChatGPT, moet zijn activiteiten in Spanje grotendeels staken. De Agencia Española de Protección de Datos (AEPD), de Spaanse autoriteit voor persoonsgegevens, moet stoppen met het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens. Het verbod wordt opgelegd voor een periode van drie maanden. De AEPD heeft klachten gekregen van gebruikers in Spanje die beweren dat zij hun toestemming voor de datacollectie niet kunnen intrekken. Met de Worldcoin wil Altman een universeel basisinkomen mogelijk maken, kennelijk vanuit het idee dat de waarde van die munt op den duur zal stijgen. De Worldcoin kun je niet zomaar kopen. Weliswaar maakt de munt gebruik van de zogenoemde Polygon-blockchain, bekend van Ethereum, maar je moet hem bewaren in een Worldcoin app die eerst geactiveerd moet worden door je iris te laten scannen in één van de 35 steden in deelnemende landen. In Duitsland is dat Berlijn, in Frankrijk Parijs en in Spanje zijn er scan-locaties in en om Barcelona en Madrid. Het apparaatje waarmee dat gebeurt heet de Orb. Onlangs kondigde Hongkong ook maatregelen aan omtrent Worldcoin. Eind vorig jaar moest het project ook al stoppen in Brazilië, Frankrijk en India. Ondanks het verbod behaalde Worldcoin onlangs de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers en was de WLD token met meer dan 240 procent gestegen.
Accenture in zee met Cohere voor zakelijke AI
3 dagen
Advieskantoor Accenture sluit een strategische samenwerking met Cohere om diens private LLM-technieken aan zijn klanten aan te bieden. Daarmee wil Accenture hen begeleiden bij de invoering van implementatie van AI-projecten en toepassingen. Het onderliggende doel, zo heet het in de persverklaring, is efficiënter te gaan werken. Cohere levert de techniek, Accenture het advies rondo zakelijke processen en de cloud. Bedrijven die hierop ingaan, leggen zich vast op een LLM die besloten is. In zekere zin een zwarte doos. Het AI-bedrijf levert drie producten: Command, Embed en Rerank. In essentie maken die het mogelijk om op laagdrempelige manier (chat en search) informatie uit de digitale bedrijfsspelonken op te diepen. De zoektool is te integreren met ElasticSearch en OpenSearch. Foto: Web Summit (cc)
Rechter maakt einde aan leugens ‘Faketoshi’
3 dagen
Rechter James Mellor heeft donderdag na zittingen die een maand duurden geoordeeld dat Craig Wright niet de persoon kan zijn achter het pseudoniem Satoshi Nakamoto, de mysterieuze oprichter van het Bitcoin-netwerk. De zaak was aangespannen door de Crypto Open Patent Alliance (COPA) in een poging een einde te maken aan ongegronde claims. Het bewijsmateriaal dat tijdens het proces werd gepresenteerd, is volgens de rechter ‘overweldigend’. ‘Deze beslissing is een overwinning voor ontwikkelaars, voor de hele open source-gemeenschap en voor de waarheid,’ aldus een COPA-woordvoerder in een e-mail aan CoinDesk. Al sinds 2008 wordt gespeculeerd over de uitvinder van de Bitcoin. Dat jaar publiceerde iemand onder de naam Satoshi Nakamoto een wetenschappelijk artikel over de Bitcoin, destijds het antwoord op de graaicultuur van banken en overheden. Craig Wright heeft ook in het verleden nooit hard kunnen maken dat hij Satoshi Nakamoto is. Nadat hij in mei 2016 aankondigde de vermeende bitcoins van Satoshi in beweging te brengen, die munten zijn tot op de dag van vandaag nooit aangeraakt, laat staan verzilverd, liet hij later in een (later verwijderde) blogpost weten daar ‘niet de moed’ voor te hebben. Alleen al in 2023 spande Wright rechtszaken aan tegen dertien bitcoin-ontwikkelaars en een groep bedrijven, waaronder Blockstream, Coinbase en Block, wegens auteursrechtinbreuken.
Verkoop TikTok in VS stap dichterbij
3 dagen
Steven Mnuchin, voormalig minister van Financiën onder ex-president Donald Trump, is bezig om een investeerdersgroep samen te stellen die de Amerikaanse tak van TikTok kan overnemen. Dat meldt de Financial Times. Leden van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden hebben deze week in grote meerderheid voor een wetsvoorstel gestemd dat kan leiden tot een verbod voor TikTok. De Senaat kan nog dwarsliggen, maar Democraten en Republikeinen delen dezelfde zorgen over Chinese inmenging. President Biden heeft al aangegeven dat hij de wet zal tekenen als die wordt aangenomen. Het enige dat TikTok nog kan redden is verkoop aan een Amerikaanse partij, zoals dat onder Donald Trump ook al is geopperd. Net als toen circuleren al namen van mogelijke kopers, zoals voormalig Activision Blizzard CEO Bobby Kotick die ook OpenAI CEO Sam Altman zou hebben gesproken. Elke verkoop zou de goedkeuring van China vereisen onder de regels voor exportcontrole. Vorig jaar liet het ministerie van Handel van Beijing al weten dat het zich stevig zou verzetten tegen een gedwongen verkoop door ByteDance, de moedermaatschappij van TikTok. Donderdag sprak woordvoerder Wang Wenbin van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken over ‘roverlogica’. Immers komt de app met 170 miljoen Amerikaanse gebruikers in buitenlandse handen en heeft Bytedance er vermoedelijk niet meer over te zeggen. He Yadong, woordvoerder van het ministerie van Handel, riep Washington op om ‘te stoppen met het oneerlijk onderdrukken van buitenlandse bedrijven’. Opmerkelijk, want China verbiedt evengoed Facebook, Instagram en X op eigen bodem. De belangen zijn enorm. TikTok Shop debuteerde in september in de VS en genereerde sindsdien samen met externe verkopers 1,1 miljard dollar aan bruto inkomsten. TikTok heeft al meer dan 1,5 miljard dollar uitgegeven aan het Project Texas, een herstructureringsplan om Amerikaanse gebruikersgegevens te beschermen tegen Chinese invloed. TikTok werkt samen met de Amerikaanse cloudsoftwaregroep Oracle om hiervoor een oplossing te ontwikkelen. Opvallend is dat Europa niet van plan is om TikTok tot verkoop te dwingen.Er zijn daar eerder zorgen over de inhoud die door TikTok wordt gedeeld. TikTok kreeg deze week nog een boete van 10 miljoen euro opgelegd omdat het minderjarigen niet genoeg in bescherming heeft genomen. Het gaat om de zorgelijke trend waarbij jongeren bij zichzelf een ‘Frans litteken’ aanbrengen: ze trekken hard aan hun wangen of krabben om rode plekken te krijgen rondom hun jukbeenderen. De boete is opgelegd door de Italiaanse toezichthouder, de AGCM. Vorige maand werd bekend dat de Europese Commissie een onderzoek is begonnen naar de praktijken van TikTok. Men wil onderzoeken of het Chinese bedrijf voldoende doet om verslaving tegen te gaan.  
HelloFresh moet kosten verlagen en uittocht abonees tegengaan
3 dagen
HelloFresh moet de kosten verlagen en een uittocht van abonnees zien te stoppen. In de eerste negen maanden van vorig jaar verloor het meer dan een miljoen actieve klanten. De Duitse maaltijdkitsmaker schokte markten een dezer dagen met een tweede winstwaarschuwing in vijf maanden, onder verwijzing naar hogere marketingkosten. De EBITDA (winst voor de aftrek van belastingen, afschrijving en afboekingen) voor 2024 zal onder het niveau van 2023 blijven en ergens tussen 350 miljoen en 400 miljoen euro eindigen. HelloFresh realiseerde een geconsolideerde omzet van ongeveer 7,5 miljard euro in 2023, vergeleken met 7,6 miljard euro in 2022, en een aangepaste EBITDA van 448 miljoen euro (pdf). Voor 2024 mikt HelloFresh op een omzetgroei tussen 2 en 8 procent en een aangepaste EBITDA tussen 350 en 400 miljoen euro. HelloFresh verwacht dat de omzet in Noord-Amerika (NA) sneller zal groeien dan het internationale segment. Het bedrijf verwacht veel van twee belangrijke nieuwe fulfilmentcentra in de twee grootste markten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland/Oostenrijk.
Adobe maakt verwachtingen niet waar
3 dagen
Adobe heeft in het afgelopen kwartaal de omzet zien stijgen, maar de winst zien dalen. Ook de omzetverwachtingen, vooral bij het segment digital media, vielen tegen. Adobe realiseerde weliswaar een recordomzet in het eerste kwartaal, maar het bedrijf kreeg op de beurs een forse tik. De omzet steeg in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar met 11 procent tot 5,18 miljard dollar, van 4,4 miljard dollar een jaar eerder (pdf). De omzet bij het grootste onderdeel Digitale Media steeg met 12 procent naar 3,82 miljard dollar. Het nettoresultaat daalde naar 620 miljoen dollar van 1,3 miljard dollar een jaar geleden. Adobe verwacht komende kwartaal een omzet van 5,25 tot 5,30 miljard dollar en een aangepaste winst per aandeel van 4,35 tot 4,40 dollar.
Emerce Retail: hoe Wehkamp het retourgedrag weet te beïnvloeden
3 dagen
De grote berg geretourneerde producten – tot voor kort 50.000 per dag – heeft webwinkel Wehkamp ongeveer een jaar geleden doen besluiten om kosten in rekening te brengen voor het terugsturen van pakketjes. 50 cent per artikel zelfs. Hoe heeft dat uitgepakt? Frans Falize van Wehkamp zal volgende week op Emerce Retail in Amsterdam de inspanningen en strategieën delen die de online retailer toepast om het klantgedrag te beïnvloeden. Bij Wehkamp merkten ze dat klanten vaak verschillende maten en kleuren bestellen van hetzelfde product, met de intentie om thuis een soort paskamer te creëren. Producten die passen mogen blijven en de rest wordt weer teruggestuurd. Dit is niet alleen kostbaar voor Wehkamp als organisatie, maar heeft ook een enorme impact op het milieu. Het grootste deel van de retouren komt van een vrij kleine groep klanten die heel veel artikelen bestellen, maar ook heel veel terugsturen. Wehkamp was zeker niet de enige die kosten rekent voor een retour. Eerder begonnen kledingwinkels H&M en Zara al met de maatregel in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Wehkamp was in Nederland wel de eerste grote online retailer die een dergelijke drastische stap nam. Retouren kosten bedrijven veel geld. Voor de hele verwerking kost het een webwinkel al gauw tussen de 10 en 15 euro per pakket. Wel is het zo dat 70 procent van de teruggestuurde artikelen gewoon als nieuw kan worden aangeboden. De overige 30 procent wordt met korting verkocht, naar een opkoper of een outlet gestuurd. Bij Wehkamp kan 0,5 procent niet meer worden verkocht, omgerekend een kleine 250 producten per dag. Ook Wehkamp hoopt het aantal retourneringen ook terug te dringen met technische hulpmiddelen. Zo kunnen klanten gebruikmaken van de ‘fit finder’, een systeem dat helpt bij het vinden van de juiste maat. Naast Wehkamp geven bol.com en AT Watson presentaties over retail media. Daarnaast volop aandacht voor Eijerkamp. Door de jaren heen is het merk doorgegroeid tot moderne woonwinkel met meerdere fysieke locaties en een webshop. Kaarten voor Emerce Retail zijn hier te bestellen.
ACM laat meerdere sites van webwinkel TI-84shop uit de lucht halen
4 dagen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week meerdere sites van webwinkel TI-84shop uit de lucht laten halen. Het bedrijf verkocht verschillende elektronische consumentenproducten zoals spelcomputers. Er kwamen veel klachten van consumenten binnen bij consumentenloket ACM ConsuWijzer. De ACM heeft na een gerechtelijke machtiging de website uit de lucht laten halen. Dit is de eerste keer dat de ACM deze bevoegdheid toepast. Nu de webwinkel offline is, kunnen er geen bestellingen worden gedaan. De ACM raadt gedupeerde consumenten die nog op een product wachten of geld terug willen ontvangen aan via de bij hen bekende contactgegevens contact op te nemen met de webwinkel. Ook kunnen consumenten zich melden bij ACM Consuwijzer als zij niet over die informatie beschikken of nieuwe meldingen willen doen van soortgelijke praktijken. Op de site van ACM ConsuWijzer leggen we in verschillende stappen uit hoe consumenten hun recht kunnen halen. In oktober had de teozichthouder het ook al aan de stok met de webwinkel. Die moest consumenten hun geld binnen 14 dagen terugbetalen als zij een beroep doen op de bedenktijd. Ook moest het bedrijf de levertijd duidelijk vermelden en de bereikbaarheid van zijn klantenservice verbeteren. De naam TI-84shop is afgeleid van de Texas Instruments TI-84 Plus grafische rekenmachine. TI-84shop is in 2014 begonnen met de verkoop van nieuwe en gebruikte grafische rekenmachines van het merk Texas Instruments, Casio en HP.
Vliegbewijs drones gaat digitaal
4 dagen
Het vliegbewijs voor drones is nu ook digitaal beschikbaar. De piloot van een drone moet het bewijs altijd bij zich hebben tijdens een vlucht. Vanaf nu kan de piloot dit gemakkelijk en snel opslaan in een wallet op zijn telefoon. Het digitale vliegbewijs is voorlopig alleen beschikbaar voor Android-telefoons. Tot nu toe was het vliegbewijs alleen beschikbaar als pdf. De piloot kon er dan voor kiezen om het uitgeprint bij zich te hebben of te bewaren in de mail. Het nadeel was de vindbaarheid: printjes raak je wel eens kwijt en de juiste mail moet je zoeken. Met de komst van de digitale versie is het vliegbewijs altijd makkelijk vindbaar op de telefoon. De piloot moet dan met de DigiD-app met ID-check het digitale vliegbewijs ophalen en toevoegen aan de wallet in de RDW voertuigapp. Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat onthulde bij de Drone Flight Academy in Valkenburg afgelopen week het digitale vliegbewijs via een drone. Het vliegbewijs is verplicht voor drones of andere onbemande luchtvaartuigen die zwaarder zijn dan 250 gram. Een piloot die is geslaagd voor het examen vraagt het vliegbewijs bij de RDW aan. Naast het vliegbewijs geeft de RDW ook het exploitantnummer voor drones af. Dat is nodig voor eigenaren van één of meer drones met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Er wordt wel aan gewerkt om de wallet ook voor Apple-gebruikers beschikbaar te maken. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
(Emerce TV): ‘Nog niet alle banken klaar voor digitale betaalpas Albert Heijn’
4 dagen
De digitale betaalpas van Albert Heijn wordt anderhalf jaar na de introductie nog steeds door slechts twee banken ondersteund. “Technisch lukt het nog niet alle banken om zich bij ons aan te sluiten,” vertelt Linda Junker-Kolk, product manager Checkout & Payments, in de videocollectie Future of Payment. Albert Heijn introduceerde enkele jaren geleden een nieuwe betaalmethode voor klanten die hun boodschappen online bestellen: de digitale betaalpas. Met de digitale betaalpas betalen klanten met hun vertrouwde betaalpas maar dan digitaal. Afrekenen hoeven zij dat niet meer aan de deur te doen. Klanten activeren éénmalig hun betaalpas in de AH-app. Vervolgens kunnen zij bij hun bestelling in de app of op ah.nl kiezen voor deze betaalmethode. De betaling is dan met één druk op de knop geregeld. Op de rekening van de klant wordt een reservering gemaakt die na het bezorgen van de boodschappen en het verrekenen van statiegeld van ingeleverde flessen of kratten definitief wordt gemaakt. Meteen na de bezorging staat de factuur klaar in de AH-app. De digitale betaalpas is een samenwerking tussen Albert Heijn, Adyen, ING, Mastercard en Rabobank. “We willen graag meerdere banken aansluiten, want de betaalpas is er voor iedereen,” zegt Junke-Kolk. Er was wel enig misverstand over de mate waarin Albert Heijn inzicht kan krijgen in de financiële transacties. “We gebruiken de technologie van MasterCard en Adyen om versleuteld een token op te halen. Albert Heijn krijgt geen inzicht in andere transacties.” De video De digitale betaalpas: betalen met één druk op de knop kan na registratie gratis worden bekeken.
CopyRobin pioniert met AI-fotografie voor bedrijven
4 dagen
CopyRobin, naar eigen zeggen pionier in Nederland met AI-ondersteunde copywriting-as-a-service, introduceert nu een ‘toegankelijke AI-fotoservice’.CopyRobin biedt bedrijven daarmee toegang tot een netwerk van wat het neemt vakkundige digitale artiesten. ‘Toen we de visuele aspecten van onze eigen website aanpakten met AI-fotografie, waren we gelijk overweldigd door de potentie. De kwaliteit, snelheid en flexibiliteit van het maken van afbeeldingen overtrof onze verwachtingen. Op dat moment dacht ik: dit is revolutionair, hier zitten vast meer bedrijven op te wachten. En zo was het idee voor onze AI-fotoservice geboren,’ zegt Eric van Hall, oprichter van CopyRobin. AI-fotografie neemt volgens Van Hall snel de plaats in van traditionele fotografie, met voordelen in snelheid, kosten en personalisatie. De foto’s zijn volgens het bureau vrij van rechten en overal inzetbaar.
Proton publiceert desktop-app voor Mail en Calendar
4 dagen
Softwarebedrijf Proton brengt een desktop-app uit voor zijn e-mail- en agendadienst. De software werd zojuist voor Windows en Mac gepubliceerd na een besloten testperiode. Voor Linux loopt deze nog. Het bedrijf staat zich voor op de extra strenge beveiliging die het toepast op zijn diensten. Naast e-mail en agenda bieden de Zwitsers ook een VPN, Drive en wachtwoordmanager. CEO Andy Yen wil een alternatief bieden voor cloudgebaseerde diensten zoals die van Google. Hij oogst echter geen persoonsgegevens van gebruikers om reclamedoeleinden, maar laat gebruikers met geld betalen. De desktopsoftware staat volgens hem vaak op het verlanglijstje van zakelijke gebruikers. Protonmail werd uitgebracht in 2013 en ging in april 2023 over de grens van 100 miljoen gebruikers.
Bol helpt leveranciers bij CO2-reductie
4 dagen
Bol vraagt leveranciers voor eind 2024 zijn klimaatdoelstellingen te onderschrijven. Om dat traject te versoepelen richt het een klimaathub in met informatie en stappenplannen. In april 2024 ontvangen de 250 meest CO2-intensieve leveranciers al een uitnodiging om zich aan te sluiten. Het initiatief is onderdeel van Ahold Delhaizes doel diens uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 37 procent te hebben verminderd. Dat geldt voor de eigen inspanningen van het bedrijf, maar dat werkt ook via zijn leveranciers. “We [brengen] de uitstoot binnen de volledige toeleveringsketen in kaart. Daarom vragen we je om jaarlijks je Scope 1-2-3 emissies aan Ahold Delhaize te rapporteren. We vragne je [ook] uiterlijk op 31 December 2024 te committeren aan de Net Zero doelstellingen van het Science Based Targets initiative (SBTi).” Omdat dat een vrij pittig, boekhoudkundig proces is, zeker voor kleinere bedrijven, opent bol.com een zogeheten klimaathub. Daar vinden leveranciers veel praktische informatie die hen helpt bij de eerste stappen op weg naar het reduceren van CO2-uitstoot of het versnellen van hun CO2-reductie. Bij het verschijnen van dit verhaal was nog niet bekend hoe bol.com ‘leveranciers’ definieert. Anders gezegd: of de bijna zestigduizend verkooppartners daar ook toe behoren of niet. In maart 2023 publiceerde het bedrijf voor verkooppartners al een nieuwe sectie op zijn website met een overzicht duurzaamheidsspecialisten. Voorts werkt het aan een geraffineerd puntensysteem dat op termijn nauwkeurig moet aangeven hoe hoog individuele producten scoren die bij Bol in de schappen liggen. Bol.com lijkt vooralsnog niet van zins om de grootschalige verkoop van tweedehands producten te faciliteren. Dat zou de gebruiksduur van veel artikelen kunnen verlengen. Foto: eb78 (cc)

Pagina's

Abonneren op emerce