emerce

364 nieuwsberichten gevonden
Amerika grootste markt voor HelloFresh
15 uur
Meer dan de helft van de omzet van HelloFresh genereert het bedrijf in de VS. Het aantal klanten op de andere markten groeide daarentegen harder. De bezorger van maaltijdboxen HelloFresh zag zijn klantenbestand in 2020 met 78 procent toenemen tot 5,3 miljoen. Daarvan zitten er 2,6 miljoen in de VS en 2,7 miljoen daarbuiten. De omzet steeg met 107 procent tot 3,7 miljoen euro. Dit is af te leiden uit de jaarcijfers die het bedrijf uit Berlijn vanochtend publiceerde (PDF). De winst voor belasting van 7,5 miljoen naar 92 miljoen euro. Het bedrijf profiteerde afgelopen jaar enorm van de uitbraak van het coronavirus. Dat geeft ook de CEO Dominik Richter toe: ” Effectief zijn onze groeiverwachtingen voor vier à vijf jaar gecondenseerd in één jaar. Daarvoor hebben we de kapitaalbestedingen verdubbeld om de productie en infrastructuur versneld op te schalen. En met resultaat, want we bereidden meer dan zeshonderd miljoen gezonde maaltijden”, 114 procent meer dan het jaar ervoor. Ondanks de focus op de operatie heeft Richter ook aandacht kunnen besteden aan productvernieuwing. Klanten kunnen nu ook soepen, salades en vlees als extra aan het pakket toevoegen en snacks en brood. Ook is HelloFresh begonnen met de uitrol van het goedkopere merk EveryPlate buiten de VS.
Stationswinkels bezorgen via Thuisbezorgd
16 uur
De stationswinkels van Julia’s zijn deze week begonnen met bezorgen aan huis, zodat reizigers niet alleen onderweg ‘kunnen genieten van hun favoriete Italiaanse pasta of broodje’. NS werkt hiervoor samen met Thuisbezorgd.nl. Julia’s bezorgt thuis vanaf 16 stationswinkels verspreid door het land. Bestellen kan via Thuisbezorgd.nl of de Thuisbezorgd.nl-app en is elke dag mogelijk vanaf 11.00 uur tot sluitingstijd. Eerder was het al mogelijk om via Thuisbezorgd.nl bij deze Julia’s winkels een bestelling af te halen op een tijdstip naar keuze. De thuisbrengservice is hierop een aanvulling. Julia’s biedt de afhaal- en thuisbrengservice tot 1 juli 2021 aan als proef.
Nog maandenlang productieproblemen bij PlayStation 5 verwacht
17 uur
De PlayStation 5 zal voorlopig maar mondjesmaat beschikbaar zijn als gevolg van een tekort aan computerchips. Dat heeft Jim Ryan, de CEO van de gamingdivisie van Sony (Sony Interactive Entertainment), gezegd tegen de Financial Times. Sony kan zelfs niet garanderen dat er voldoende consoles geproduceerd kunnen worden om de vraag te volgen. In november en december gingen al wel zo’n 4,5 miljoen exemplaren van de nieuwe PlayStation over de toonbank. Sony had naar eigen zeggen meer toestellen kunnen leveren. Het tekort aan computerchips is een direct gevolg van de coronapandemie. Doordat veel mensen thuis moeten blijven, is de vraag naar elektronica, zoals smartphones en laptops, fors gegroeid.
Beursapp Robinhood zelf naar de beurs
18 uur
Beursapp Robinhood, een van de hoofdrolspelers in de beursgekte rond fondsen als GameStop en AMC Entertainment, wil versneld naar de beurs. Het bedrijf lijkt te willen profiteren van de populariteit van de app. Het platform verkeerde onlangs in geldnood als gevolg van acties van kleine beleggers op internetforum Reddit. Vanwege de kapitaalvereisten had het bedrijf te weinig geld in kas om eventuele aankopen bij te passen. Robinhood wist uiteindelijk 3,4 miljard dollar aan extra financiering aan te trekken. Robinhood werd bij een financieringsronde vorig jaar gewaardeerd op 11,7 miljard dollar.
CM.com koopt PayPlaza om omnichannel kassabusiness
18 uur
Techbedrijf CM.com neemt voor tien miljoen euro de verkoper van kassasystemen PayPlaza over. De acquisitie geeft CM.com een voet tussen de deur richting de fysieke retailmarkt. PayPlaza heeft namelijk technologie waarmee winkeliers in fysieke zaken en onderweg betalingen kunnen ontvangen. Het werkt met de point of sale-terminals van Sunmi en Ingenico. Die ondersteunen alle gangbare betaalvormen, inclusief Apple Pay en Google Pay. Het bedrijf uit Amsterdam is tien jaar oud, heeft vijftig man in dienst op kantoren in Nederland, Duitsland en Spanje. Er zijn zo’n twintigduizend betaalterminals verbonden met de gateway. Buiten de coronatijd faciliteerde het via vijftig partnerbedrijven ruim een half miljoen transacties per dag. Tot de klantenkring behoren onder meer Zeeman en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De jaaromzet van PayPlaza ligt op vier miljoen euro. CM zegt dat de nieuwe loot aan zijn stam hoge winstmarges heeft en direct aan het resultaat zal bijdragen. Verkopend directeur Edgar Plasa wil zijn bedrijf in de nieuwe constellatie verder naar het buitenland uitrollen. CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com zegt (PDF) in te spelen op toenemende vraag naar technologie die gecombineerd online en offline betalingen kan afhandelen in winknels. Zijn eigen digitale betaaldiensten leverden in de eerste helft van 2020 een omzet op 3,3 miljoen euro (+16%). Als payment service provider verwerkten de Brabanders een volume van 349 miljoen euro (+18%) in het digitale domein. In september 2020 gaf de communicatieleverancier nieuwe aandelen uit om via de beurs 31,8 miljoen euro nieuw kapitaal te verwerven. Dat zou worden gebruikt voor overnames. Foto: Michael Kumm (cc)
Uber in Brussel gemuilkorfd
18 uur
Een fikse tegenslag voor Uber in Brussel. Het stadsbestuur heeft bepaald dat Uber-chauffeurs geen ritten meer mogen aanvaarden via de app. Bovendien moet een verzoek voor een rit minimaal drie uur van tevoren worden ingediend. Brussel trekt hiermee de regelgeving voor Uber gelijk aan die voor verhuurders van auto’s met chauffeur. Onder de mogelijke sancties voor chauffeurs vallen een inbeslagname van hun wagen, strafrechtelijke vervolging, of een tijdelijke schorsing of permanente intrekking van de vergunning. Parlementariër Christophe De Beukelaer zegt dat het verbod gelijk staat aan een kok vragen om geen pannen meer te gebruiken. Zijn partij zal de minister-president deze week vragen om uitleg bij het parlement. Foto Pixabay
Emerce magazine #182 is uit, lees hem gratis
19 uur
Het nieuw verschenen maartnummer van Emerce magazine is – naast de gebruikelijke fysieke distributie – kosteloos te lezen als digitale variant. Met in deze editie onder andere: Een coverstory over The Future of Work: de toekomst van werk is er eerder dan gedacht. Een blik op hoe werken verandert volgens onder andere GitLab, Dropbox en Softbank. Een achtergrondverhaal over de positieve businesscases van synthetische media en hoe onder andere video’s en foto’s al door algoritmen worden gemaakt. Een feature over innovatie in videobellen. Een interview met Rutger Tuit, Agency Partnership Leader bij YouTube, over de veranderende focus binnen advertising naar ‘brand suitability’. Een artikel over het nieuwe Nederlandse sociale-videonetwerk Follow en de behoefte aan gespecialiseerde social platformen. Plus nog veel meer interviews, korte items, expert- en opiniestukken, zodat je ook in deze tijd up to date blijft met de ontwikkelingen in online business. Enkele van de stukken zullen later ook integraal op deze site zijn te lezen. Je vindt de nieuwe Emerce via deze link.
Oudgediende Worldpay wordt nieuwe CEO Mollie
20 uur
Shane Happach wordt per 1 april aanstaande de nieuwe CEO van het Nederlandse, internationaal werkende betaalbedrijf Mollie. De leiderspositie was al enkele maanden vacant, omdat Happachs voorganger Gaston Aussems eind augustus 2020 na bijna acht jaar vertrok. Happach is afkomstig van Worldpay, waar hij de functie vervulde van EVP en Head of Global eCommerce. Oprichter Adriaan Mol zegt in een persbericht: “We weten dat hij de juiste persoon is om de internationale expansie van Mollie te stimuleren en ervoor te zorgen dat onze productinnovatie tegemoet komt aan de steeds veranderende behoeftes van de meer dan 110.000 klanten van Mollie in Europa.” Anders dan Adyen richt Mollie zich juist op het faciliteren van de kassa bij kleine webwinkels. Dat betekent dat belangstellenden makkelijk en snel met de betaaldienst aan de slag moeten kunnen gaan. En dat moet weer in balans zijn met het monitoren, signaleren en uitsluiten van klanten die te grote risico’s opleveren. Dat zijn beiden technologische vraagstukken waar de unicorn bedreven in is. De aanstelling van een nieuwe CEO lijkt het sluitstuk van een behoorlijke stoelendans https://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-cto-mollie-daniel-ropers-aangesteld-strategisch-adviseur in de top. In juli 2020 kreeg de scale-up er een CCO en CTO bij in de personen van Ken Serdons en Marco dos Santos. Miriam van Dongen en Koen Köppen werden lid van de supervisory board en oud-directeur bol.com Daniel Ropers werd strategisch adviseur. Enkele weken daarna kondigde Mollie aan dat het negentig miljoen dollar venture capital kreeg van de Amerikaanse investeerder TCV.
Zalando test duurzaam bezorgen met Fietskoeriers.nl
20 uur
Zalando is in Amersfoort, Nijmegen, Arnhem en Zwolle een samenwerking gestart met de Nederlandse bezorgdienst Fietskoeriers.nl. De fietskoeriers bezorgen de pakketjes van Zalando tussen 17.00 en 22.00 met bakfietsen. Zalando wil naar eigen zeggen zo de bezorging duurzamer maken en bijdragen aan het verminderen van verkeer in en om steden. De eigen bedrijfsvoering van Zalando en het bezorgen en retourneren zijn sinds 2019 klimaatneutraal. Fietskoeriers.nl, onderdeel van Cycloon, is een landelijke dekkende pakketdienst met meer dan 700 fietskoeriers. Het is Cycloons ambitie om in 2025 in tenminste 75 steden met de fiets te bezorgen.

bol.com sluit deuren voor particuliere verkopers
21 uur
Bol.com stopt per 3 mei 2021 met de mogelijkheid voor particulieren om tweedehands boeken, muziek en films te verkopen. Het platform zal enkel nog bruikbaar zijn voor professionele handelaren. Dit besluit vloeit voort het uit succes van de marktplaatsfunctie die juist door deze particuliere verkopers is ontgonnen. Die functie wordt inmiddels overwegend gebruikt door professionele verkopers, van klein tot heel groot, en de verwachtingen van deze groepen beginnen te ver uiteen te lopen. “Zakelijke en particuliere verkopers verlangen andere functionaliteiten die niet meer passen in hetzelfde verkoopaccount. Omdat deze diensten te ver van elkaar verschillen en zakelijke verkopen de focus heeft, is de keuze gemaakt om alleen nog te richten op de ontwikkeling van zakelijke verkoopmogelijkheden.” Het is niet bekend hoeveel particulieren actief verkopen op bol.com. In 2014 was er sprake van een totaal van ‘enkele honderdduizenden’ tegenover vijfduizend professionele. Tegenwoordig zijn dat er iets meer dan veertigduizend. Inmiddels wordt bijna zestig procent van het aanbod op bol.com verkocht door zakelijke verkooppartners. Tot begin 2007 was bol.com een ‘gewone’ webwinkel waar het bedrijf het aanbod bepaalde. Vanaf april van dat jaar werd het voor particulieren mogelijk om tweedehands boeken in de schappen te leggen pal naast de nieuwe. Vier jaar later, in 2011, besloot het bedrijf om ook professionele handelaren toe te laten op zijn handelsplatform. Het productaanbod van derde partijen staat sindsdien schouder aan schouder met het eigen assortiment. Foto: Tiomax80 (cc)
Instagram lanceert Live Rooms
21 uur
Instagram heeft de nieuwe functie Live Rooms uitgerold. Het was al mogelijk om via Instagram met twee mensen tegelijk te streamen, nu lukt dat ook met vier mensen. Streamers kunnen deelnemers één voor één uitnodigen voor een livepresentatie. Instagram belooft ook moderatie-opties en audiofuncties. Mogelijk wil het bedrijf concurreren met Clubhouse, een app voor audio groepsgesprekken. Ook in Clubhouse kunnen meerdere mensen tegelijk spreken. Naar verluidt komt ook Facebook, moederbedrijf van Instagram, met een Clubhouse kloon.
Budbee lanceert shopping-app
21 uur
Budbee publiceert een app om mee te shoppen bij aangesloten winkeliers. Het techbedrijf laat de gebruiker daarnaast ook het bezorgen van pakketjes qua tijd nauwkeurig regelen. CEO en oprichter Fredrik Hamilton vertelde vorige week dat hij zijn bedrijf niet zozeer als logistieke speler ziet, maar eerder als techbedrijf. “We willen online winkelen makkelijk maken en bouwen daarom producten die dat faciliteren.” De Zweed benoemt de gevestigde logistieke partijen als zijn concurrenten, maar met enig bravoure ook weer niet. “Zij zijn bezig hun oude werkprocessen te moderniseren. Wij richten ons op het gemak van de gebruiker.” Vanuit die gedachte lanceerde Budbee in Zweden een shopping-app. Daarin zitten onder meer alle aangesloten webwinkels en een zoekmachine. De gewenste items kunnen vanuit de app worden gekocht en bezorgd laten worden. Het hoofdkantoor laat per e-mail aan Emerce weten: “Nederland staat [voor de uitrol van de app] hoog op de prioriteitenlijst.” Strikt genomen gaat het niet om een aparte app, maar een toevoeging op de bestaande app waarin de consument alle verzendopties beheert. Het bedrijf lanceerde vorig jaar ook een abonnement op zijn bezorgdienst. Die is al wel beschikbaar in Nederland. Budbee Plus kost vijf euro per maand. Winkelend publiek krijgt daarmee meer en geraffineerder opties voor welke orders, los of gebundeld, wanneer worden thuisbezorgd. Het is de eerste bezorgdienst die naast zijn reguliere dienstverlening ook een apart abonnement aanbiedt. Fredrik Hamilton was vorige week een van de sprekers op een investeerdersdag van kapitaalverstrekker Kinnevik. Dat heeft zijn belang van 29 procent voor 767 Zweedse Kronen, ongeveer 75 miljoen euro, in de boeken staan.
‘Onderwijs software Google niet veilig genoeg’
22 uur
Onderwijsministers Van Engelshoven en Slob raden het gebruik van Google Workspace en Google Workspace for Education (voorheen G Suite for Education) ten zeerste af, zo schrijven ze in een brief aan de Tweede Kamer. In het onderwijs worden steeds meer (persoons)gegevens digitaal opgeslagen en uitgewisseld. Het is belangrijk dat dit op een veilige en verantwoorde manier gebeurt, stellen de bewindslieden. Onderwijsinstellingen zijn verantwoordelijk voor de keuze van veilige digitale leermiddelen en platforms, voor een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens van leerlingen, studenten en docenten, en de naleving van privacywetgeving, waarvan de AVG de belangrijkste is. Uit onderzoek blijkt dat er privacyrisico’s zijn bij het gebruik van Google G Suite en G Suite for Education. Een van deze risico’s betreft de omgang met metadata. Google heeft als standpunt dat zij zichzelf als enige verwerkingsverantwoordelijke ziet voor metadata. Dit betekent dat zij mag bepalen voor welk doel zij metadata verzamelen en op welke manier dat gebeurt. Ook heeft Google in de privacyovereenkomsten opgenomen dat zij de voorwaarden rondom metadata eenzijdig mag aanpassen, zonder de gebruiker om toestemming te vragen. Dat betekent dat onderwijsinstellingen die Google G Suite for Education gebruiken, geen of onvoldoende grip houden op wat er met deze gegevens gebeurt. De scholen en onderwijsinstellingen zullen in de komende periode via de diverse informatiekanalen die hen ter beschikking staan (websites, nieuwsbrieven) vanuit SURF, SIVON, PO-Raad en VO-raad worden geïnformeerd en ondersteund. Ook wordt de Autoriteit Persoonsgegevens om advies gevraagd. Overigens kunnen de scholen de Googleproducten gewoon blijven gebruiken, schrijven de onderwijsminsters. Rijksambtenaren zullen geen gebruik maken van Google Workspace, schrijft minister Grapperhaus van Justitie in een andere Kamerbrief. Foto Arenda Oomen voor Rijksoverheid
Dertig miljoen euro voor supermarkt-app Crisp
1 dag
De Nederlandse supermarkt-app Crisp haalt dertig miljoen euro venture capital op om zijn groei te versnellen. Nieuwe aandeelhouder is Target Global, een fonds uit Berlijn dat eind vorig jaar zelf nog driehonderd miljoen euro ophaalde. Ook Keen Venture Partners is een fonds dat instapt. Verder participeren Nederlandse onder meer oprichters van Just Eat Takeaway en Adyen in deze ronde en hernieuwen ook bestaande aandeelhouders waaronder Opportunity Partners hun steun. Crisp is anders dan andere boodschappen-apps omdat het zich vooral richt op vers aanbod uit het seizoen uit de nabije omgeving van de afnemer. Het nieuwe geld wordt, aldus het persbericht, vooral geïnvesteerd in het verstevigen van de basis onder de groei: de uitbreiding van het elektrische wagenpark, een forse toename van het assortiment en digitalisatering van de gehele bevoorradingsketen. Het bedrijf uit Amsterdam geeft geen cijfers over aantallen klanten of verkopen. De enige vrij abstracte indicatie luidt: ‘Crisp groeide in 2020 ruim zeven keer in omzet’ en ‘sinds een jaar is het bedrijf blijvend winstgevend per bestelling’. Er werkt vijfhonderd man en meer dan 85 procent van de omzet komt van terugkerende klanten. In juni 2019 haalde Crisp reeds vijf miljoen euro op. Foto: Gemma Billings (cc)
Koers Zoom omhoog na gunstige vooruitzichten
1 dag
De koers van het aandeel Zoom is maandag flink gestegen nadat het Amerikaanse bedrijf een omzet voorspelde van tussen de 900 miljoen en 905 miljoen dollar. Analisten hadden op minder gerekend. Het bedrijf rapporteerde een kwartaalomzet van 882,5 miljoen, vergeleken met schattingen van 811,8 miljoen. De winst kwam uit op 260 miljoen. Het platform heeft 1.644 klanten die meer dan een ton bijdragen. Bijna een half miljoen klanten heeft meer dan 10 werknemers. Toen de COVID-19-pandemie toesloeg, was Zoom een kleine starter van een voormalige Cisco-werknemer die naar de beurs was gegaan met de belofte om videoconferentiesoftware gemakkelijker te gebruiken. Omdat het platform voor een korte tijdsduur gratis kon worden gebruikt, nam het aantal gebruikers explosief toe.
ABN: Corona zorgt voor tweedeling in retail; online platforms blijven terrein winnen
1 dag
ABN AMRO verwacht dat online platforms sterk blijven groeien als gevolg van de grote behoefte aan gemak en lage prijzen. Zo zijn in 2020 de online verkopen met 35,8 procent gestegen en dit jaar wordt een groei van 20 procent verwacht. De coronacrisis heeft voor een tweedeling in de retailsector gezorgd. Zo profiteren retailers in voedingsmiddelen – zoals supermarkten en voedingspeciaalzaken – van de lockdown, terwijl retailers in non-food juist zwaar getroffen worden, blijkt uit de sectorprognose Retail 2021/2022. Na een dip in 2020 van min 2 procent is 2021 voor de sector een overgangsjaar. Zo zullen in de eerste helft van dit jaar nog allerlei restricties gelden, terwijl er in de tweede helft van 2021 uitzicht is op licht herstel. De crisis heeft zowel winnaars als verliezers opgeleverd. Branches die in 2020 het sterkst zijn gegroeid, zijn de bouwmarkten (+17,8 procent), woon- en meubelwinkels (+5,8 procent), consumentenelektronica (+5,7 procent) en supermarkten (+4,6 procent). Deze groei komt dit jaar vrijwel tot stilstand. Voor supermarkten en voedselspeciaalzaken geldt dat zij in 2022 rekening moeten houden met krimp (-1 procent), en ook bij woon- en meubelwinkels (-4) is de verwachting dat de rek er uit is. Omdat veel consumenten in 2020 hebben geïnvesteerd in een nieuwe bank of klussen in en rondom het huis. Retailers die het zwaarst zijn getroffen door corona zijn kledingwinkels (-19,2 procent) en schoenenwinkels (-17 procent). Voor hen ligt dit jaar wel groei in het verschiet, met respectievelijk 4 en 2 procent. Na de lange lockdown zal een deel van de consumenten het namelijk fijn vinden om weer te kunnen ‘funshoppen’ in fysieke winkels. Maar de coronacrisis heeft de ontwikkeling waarbij de fysieke kleding- en schoenenwinkels steeds meer concurrentie krijgen van online kanalen verder versterkt.
Groot datalek bij Ticketcounter, ook hack bij InHolland
1 dag
Gegevens van bezoekers van Diergaarde Blijdorp, Apenheul, Dierenpark Amersfoort en tientallen andere attractieparken liggen op straat. Kaartverkoper Ticketcounter wordt ook nog eens afgeperst voor 3 ton. Een medewerker heeft per ongeluk gegevens ergens online neergezet waar dat niet moest. Daardoor waren de gegevens daar maandenlang (van 5 augustus 2020 tot 22 februari 2021) te vinden. De gegevens worden daarna te koop aangeboden op het darkweb. Het betreft voornamelijk gegevens van mensen die via de website dagtickets hebben gekocht. Het lek kon zeer snel worden gevonden en is ook direct dichtgezet. Het verschilt per attractiepark om welke tijdsperiode het gaat. De dierentuinen hebben hun klanten via e-mail ingelicht over het datalek. De hackers dreigen meer gegevens vrij te geven als niet 7 bitcoins, zo’n 3 ton, wordt betaald. Directeur Sjoerd Bakker van Ticketcounter is dat niet van plan. De Volkskrant meldt dat de persoonsgegevens van mogelijk 56.000 studenten met een Inholland Moodle-account op een forum aangeboden. De gegevens zijn vorige week buitgemaakt bij een hack. De data bevat mailadressen, woonadressen, telefoonnummers en versleutelde wachtwoorden. Foto Pixabay
‘Google Stadia mist interne doelen met grote marges’
1 dag
Googles gamedivisie Stadia mist de interne maandelijkse doelen voor omzet en controlerverkopen met honderdduizenden, aldus Bloomberg. Het persbureau baseert zich daarbij op interne bronnen bij Google die enkel anoniem willen optreden. Google Stadia zou een gameplatform worden dat de spellenindustrie op zijn kop zou zetten. Voor pakweg tien euro per maand zouden gamers veel spellen onbeperkt vaak kunnen spelen. Grote, bekende spellen zouden ze kunnen kopen. Vele miljoenen dollars maakte de techgigant vrij om zijn ambitie vorm te geven. Er werden zelfs eigen gamestudio’s aangelegd om in eigen beheer spellen te ontwikkelen. Die zouden naast de titels van grote uitgevers komen te staan. De belofte blijkt echter groter dan de praktijk. Waar andere platformen honderden games huisvesten, komt Stadia niet verder dan tachtig. En de eigen Google-games gaan voor eeuwig de vriezer in, want de bouwstudio’s zijn al weer gesloten. Googles initiatief heeft toch effect, want Microsoft en Amazon investeren serieus in een vergelijkbaar Netflix-achtig model voor gamestreaming. Het evangeliewerk is al gedaan en beide partijen hebben een betere staat van dienst met het exploiteren van eigen werk dan de zoekmachine. Foto: Falco Ermert (cc)

Klarna haalt 1 miljard dollar op
1 dag
De betaalprovider voor webwinkels Klarna heeft een miljard dollar opgehaald bij private investeerders. De waardering van het bedrijf lag daarbij op 31 miljard dollar, drie keer meer dan een half jaar geleden. Vanochtend werd het nieuws over de nieuwe financiering bekendgemaakt. Dertig nieuwe en reeds zittende investeerders doen mee in deze nieuwe ronde. Ondanks de hoge waardering, te vergelijken met die van sommige traditionele banken, zien zij nog steeds groeimogelijkheden met een beursgang op de horizon. Het geld wordt gebruikt om Klarna’s positie op de Amerikaanse markt uit te bouwen. In Europa is het bedrijf al een redelijk gevestigde naam. Het levert financiële diensten om bij winkels achteraf te betalen. In de VS is dat concept bekend bij creditcards, maar online niet op de geruisloze manier zoals de Zweden die bieden. De onderneming belooft een procent van het nieuw aangetrokken kapitaal in te zetten voor duurzaamheidsprojecten. De details daarvan wordt bekendgemaakt op 22 april 22 op World Earth Day. Vorige week publiceerde Klarna financiële kerncijfers over het jaar 2020. In het eerste coronajaar verwerkte het voor 48 miljard euro aan betalingen bij webwinkels, 46 procent meer dan in 2019. Het aantal actieve gebruikers kwam vorig jaar uit op 87 miljoen, waarvan vijftien miljoen in de VS. De winst ligt net onder de miljard euro.
Blockchain geen wondermiddel bij digitale transformatie van agrifood
1 dag
In potentie biedt blockchain veel kansen voor het verbeteren van transparantie, traceerbaarheid, efficiëntie, en de positie van de boeren en tuinders in agrifoodketens – aspecten die essentieel zijn voor een duurzame agrifood. Maar de technologie heeft ook zijn beperkingen en knelpunten. Dat concludeert Wageningen University en Research dat in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur, en Voedselkwaliteit (LNV) onderzoek deed naar de toepasbaarheid van blockchain in agrifood. Bij een blockchain moet je deelnemers in een informatiesysteem, bijvoorbeeld boeren, producenten en verkopersinformatiesysteem, voorstellen als zogenaamde nodes of knooppunten in een digitaal netwerk. Elke node heeft alle informatie van het hele netwerk. Hierdoor is er bij het overdragen van informatie tussen partijen geen centrale toezichthouder meer nodig: de nodes in het netwerk controleren onderling of hun kopieën nog overeenkomen. Als er bij één van de nodes afwijkende informatie wordt gevonden, is het duidelijk dat die gegevens niet kloppen. Hierdoor kunnen data betrouwbaar en transparant worden gedeeld, waarbij alle stukken informatie voor iedereen toegankelijk blijven. Toch is blockchain niet een wondermiddel. Door de complexiteit van het proces van informatiecontrole kan blockchain juist minder efficiënt worden dan een centrale database. En er is bij cryptovaluta veel rekenkracht en dus energie nodig om transacties te verwerken. In de agrifood wordt blockchain al door verschillende partijen ingezet. Zo heeft binnen Nederland Albert Heijn een blockchainplatform en zijn er wereldwijd honderden initiatieven die blockchain toepassen in de land- en tuinbouw. Doel: duurzaamheid of meer transparantie creëren richting consumenten.
Uitgeverij BigSpark in handen van Shatho Beheer
1 dag
De uitgever van AndroidPlanet.nl en iPhoned.nl, BigSpark uit Nijmegen, is overgenomen door de Rotterdamse investeerder Shatho Beheer. Financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt. Afgelopen vrijdag werden de finale handtekeningen gezet en vanochtend om tien uur is het personeel van BigSpark geïnformeerd over de overname. Veertien jaar geleden begon Peter Geurts uit hobbyisme zijn website over iPhone-nieuws. Vandaag de dag is het een bedrijf met vijftien man personeel, waaronder reviewers en journalisten, en een stabiele toestroom van drie miljoen bezoekers per maand. Tegen Emerce zegt de Geurts dat hij met meerdere investeerders en uitgevers sprak. Een belangrijke voorwaarde was dat het team niet uit Nijmegen zou hoeven verhuizen. Shatho Beheer belooft te investeren in de verdere groei van het bereik en het merkenportfolio. Omgekeerd hoopt de investeerder te leren van de digitale expertise van het team aan de Waal. De dagelijkse leiding blijft in handen van interim-directeur Marco van Veen. Hij werd vorig jaar aangesteld om de dagelijkse leiding over te nemen. Peter Geurts verlaat het bedrijf om zich te oriënteren op nieuwe ondernemerskansen, maar blijft beschikbaar als adviseur. Shatho Beheer is een Rotterdamse informal investor en participeert voor de lange termijn. Een van de mensen achter het bedrijf is Anne Ringsma, een man met een geschiedenis in de drukwereld. De investeerder participeert ook in Senefelder Misset, Veen, Bosch & Keuning Uitgevers Groep (VBK) en F&L Media, ook uit Nijmegen. De laatste is bekend van magazines als iCreate, c’t, en Auto Review.
Veel praktijk op Google Analytics User Conference
1 dag
De Google Analytics User Conference geeft op aanstaande donderdag 4 maart veel beschouwingen en experttips over data-analytics, maar staat ook bol van praktische tips. Thomas de Ruiter van CloudNine, een spin-off van Netprofiler, is direct duidelijk. “Google Analytics 4 is nog niet af, maar begin wel alvast met plannen van de overgang naar deze versie.” De huidige versie gaat naar end of life en GA4 is geen update maar iets totaal nieuws. “Het is dus een planningsvraagstuk.” In zijn verhaal gaat hij in op planning, verloop en rollen. Timo Rietveld van HEMA laat zien dat de overgang van Universal Analytics naar Google Analytics 4 niet helemaal geruisloos liep. Maar ook, nuttig, hoe hij daar in de praktijk van alledag mee omgaat. HEMA heeft in het digitale domein zoals veel winkeliers uit zeker twee gezichten: een website en een app. De dataspecialist geeft laat zijn publiek met heldere illustraties zien hoe zijn datastructuur eruit ziet en hoe die wordt gebruikt. Wat verder de diepte gaat de presentatie van Charles Farina van Adswerve. Ook met veel illustraties schetst hij de verschillen tussen Universal Analytics naar Google Analytics 4. Hoe zijn ze anders? Wat kun je wel wat voorheen niet kon? Hoe maak je pathing en tunnel analyses? Wat kun je met ruwe data die je nu gratis tot je beschikking hebt? Brian Stark van Google verklapt in zijn presentatie wat de duurste knop in Universal Analytics was. Dat was de knop ‘create view’. Elke keer dat die werd aangeklikt maakte Google een volledige kopie van de dataset van de gebruiker. Op Google-schaal is dat een kostbaar grapje. En vanuit het perspectief van energiegebruik niet efficiënt. Stark geeft met zijn presentatie een interessant kijkje in de keuken van Googles datacentra en hoe het bedrijf streeft naar een klimaatneutrale werkomgeving. Teun de Keizer van Orange Valley blijft dichtbij de huidige analyticspraktijk: het verbeteren van datakwaliteit van de data die je al hebt. “Kwaliteit en het monitoren daarvan is een continu proces. Heb je goed materiaal voor je analyses, dan heb je goede inzichten voor vervolgstappen.” Hij behandelt een brede waaier aandachtspunten om die kwaliteit te bewaken. *) Voor een oriëntatie op het complete programma, klik naar de lijst met sprekers en thema’s staat online. Alle video’s blijven ook na 4 maart on demand te bekijken.
Streaming muziek nu 83 procent van de muziekomzet in VS
1 dag
In het afgelopen coronajaar werd er nauwelijks nog live muziek gespeeld, maar volgens de Recording Industry Association of America steeg de totale omzet uit opgenomen muziek desondanks met 9,2 procent tot 12,2 miljard dollar in 2020. De groei kwam vooral door streamingdiensten, tegenwoordig goed voor 10,1 miljard aan inkomsten, een stijging van 8,9 miljard in 2019. 2020 was het vijfde opeenvolgende groeijaar op dat vlak. Van de grote streamingplatforms waren Spotify en Apple Music de belangrijkste met gezamenlijk 7 miljard aan inkomsten. Tegelijkertijd steeg het gemiddelde aantal Amerikaanse abonnementen tot 75,5 miljoen, tegen 60,4 miljoen in het voorgaande jaar. Als je al die cijfers bij elkaar optelt, was streaming goed voor 83 procent van de totale omzet van de industrie. De verkoop van cd’s en digitale downloads bleef dalen, al had vinyl ook nu weer een sterk jaar. De verkoop steeg met 29,2 procent op jaar tot 619,6 miljoen. Toch is er niet alleen goed nieuws. Het streamingmodel betaalt royaal uit aan ’s werelds grootste acts, maar maakt het voor kleinere en onafhankelijke artiesten moeilijk om er van te leven. Foto Pixabay
Brugge laat digitale 3D-kopie van de stad maken
1 dag
In Brugge zal het stadsbestuur tegen het einde van dit jaar een digitale 3D-versie van de stad hebben, zo meldt de VRT. Via computersimulatie zal elke straat te zien en je zal er ook dingen kunnen uittesten. Op een congres in Barcelona zag schepen Esquenet hoe op een scherm een digitale kopie in 3D van een stad in China werd getoond. Voor veranderingen in het verkeer is zo’n digitale kopie nuttig. Om de mobiliteit te verbeteren onderbreekt men soms het verkeer in een bepaalde straat. Zo’n knip zorgt ervoor dat het verkeer andere wegen gebruikt. Nu moet men dat eerst in het echt uitproberen. Dat kost veel tijd en soms moet de ingreep bijgestuurd of herzien worden.
Bol.com heeft Trustpilot verbannen
1 dag
Bol.com toont sinds kort niet langer de sterrenrating van Trustpilot op zijn webpagina. De beoordeling zou volgens de retailer onbetrouwbaar zijn. Vaak laten ook niet-klanten beoordelingen op het Deense reviewplatform achter, onder meer over Zwarte Piet. Ook kan iedereen – klant of niet – meermaals achter elkaar beoordelingen op het Deense reviewplatform achterlaten. Het Deense bedrijf stelt tegenover het AD dat bol.com een totaal onjuist beeld schetst van de kwaliteit en werkwijze. Bol kan niet-relevante recensies rapporteren, maar laat dat na. Van de 2,2 miljoen verwijderde recensies in 2020 werd 70 procent gewist via de intelligente software en 30 procent handmatig, stelt Trustpilot.
Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen over toename hacks
1 dag
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meet een explosieve toename van het aantal hacks, gericht op het buitmaken van persoonsgegevens. Het aantal meldingen steeg in 2020 met maar liefst 30 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt de toezichthouder in zijn Rapportage Datalekken 2020 die AP-voorzitter Aleid Wolfsen vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Steeds vaker krijgt de AP meldingen van hacking, phishing of malware. Dat persoonsgegevens steeds vaker het doelwit zijn van criminelen is volgens de AP zeer verontrustend. Criminelen gaan volgens de toezichhoyder zeer geraffineerd te werk. Ze hebben vooral organisaties die veel persoonsgegevens verwerken in het vizier. Steeds vaker is daar een datalek ontstaan doordat criminele hackers al langere tijd in een netwerk aanwezig zij. De criminelen gebruiken deze tijd om het netwerk van de organisatie te verkennen en in kaart te brengen. Ze proberen om meer bevoegdheden te krijgen in het netwerk, bijvoorbeeld door ‘systeembeheerdersrechten’ te verwerven. In 2020 ontving de AP maar liefst 1173 meldingen van dergelijke datalekken, waarbij hacking, malware of phishing werd ingezet om persoonsgegevens te stelen. Opnieuw een stijging, want in 2019 waren dit soort meldingen ook al met 25 procent toegenomen. Door tekort aan personeel en budget kan de AP slechts bij een beperkt deel van de gemelde datalekken in actie komen. Naar schatting zijn er in 2020 tussen de 600.000 en 2.000.000 personen getroffen door een datalek waar slechts één stap nodig was om in te loggen. Vaak zijn complete systemen beveiligd met slechts één wachtwoord. Vooral bij datalekken door hacking, malware of phishing had ‘meerfactorauthenticatie’ de schade vaak kunnen beperken of voorkomen. Bij meerfactorauthenticatie moet een persoon of systeem op minimaal twee verschillende soorten inloggen om toegang te krijgen. Bijvoorbeeld met een wachtwoord én met een code die je per sms ontvangt.
Omzet horeca krimpt ongekend hard, ophalen en bezorgen verlicht de pijn nauwelijks
1 dag
De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse opleving door toen de maatregelen werden versoepeld. In heel 2020 kromp de omzet van de horeca met 33,9 procent ten opzichte van 2019. De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. De cijfers maken duidelijk dat ophalen en bezorgen de verliezen nauwelijks hebben gecompenseerd. In het vierde kwartaal van 2020 daalde de omzet van cafés het hardst. Cafés hebben 70,4 procent minder omgezet dan een kwartaal eerder. Restaurants boekten 56,7 procent minder omzet dan in het derde kwartaal en hotels 51,1 procent minder. Hotels hebben vorig jaar 50,8 procent minder omgezet dan in 2019. De krimp bij de overige logiesverstrekkers was met 13,1 procent een stuk kleiner. In totaal kromp de omzet van de logiesverstrekkers in 2020 met 40,6 procent. De reisbranche werd ook in het vierde kwartaal hard geraakt door de coronacrisis. De omzet was volgens het CBS 76,6 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Een kwartaal eerder daalde de omzet met 60,4 procent. Op jaarbasis daalde de omzet van de reisbranche in 2020 met 63,2 procent ten opzichte van 2019. Het reclamewezen zette in het vierde kwartaal 8,4 procent minder om en boekt daarmee na de reisbranche de grootste omzetdaling binnen de zakelijke dienstverlening. Markt- en opinieonderzoek zette in het vierde kwartaal 1,4 procent meer om en herstelde daarmee sterk na omzetdalingen van 20,2 procent en 9,2 procent in het tweede en derde kwartaal van 2020. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het vierde kwartaal 7,1 procent lager dan een jaar eerder, in het derde kwartaal lag de omzet 11,1 procent lager. Over heel 2020 daalde de omzet 9,1 procent ten opzichte van 2019. De omzet van IT-dienstverleners was in het vierde kwartaal daarentegen 1,8 procent hoger dan een jaar eerder, over heel 2020 steeg de omzet 1,2 procent ten opzichte van 2019. Dit is aanzienlijk lager dan de voorgaande 3 jaar waarin de omzet met 5 tot 8 procent per jaar steeg.

Modulaire laptop
1 dag
Startup Framework uit San Francisco doet een beetje denken aan de Nederlandse smartphonefabrikant Fairphone. De eerste laptop van het bedrijf die ook Framework heet is grotendeels modulair opgebouwd. Je kunt daardoor makkelijk het geheugen van de laptop uitbreiden, USB-aansluitingen aanpassen en het toetsenbord vervangen. Hij wordt geleverd met een Intel Core i5-1135G7, i7-1165G7, or i7-1185G7 Tiger Lake processor met Intel Xe graphics. Je kunt kiezen tussen Windows 10 Home of Pro. Een lanceerdatum en een prijs zijn nog niet bekend gemaakt. Het wordt nog wel ergens in 2021.  
PostNL sluit uitzonderlijk jaar af met 337 miljoen bezorgde pakketten
1 dag
PostNL vervoerde in 2020 1,7 miljoen pakketten op piekdagen. Er werd een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgd, zo blijkt uit de jaarcijfers. Het bedrijf spreekt van een uitzonderlijke resultaatontwikkeling in 2020 bij zowel Pakketten als Mail in Nederland als gevolg van de coronacrisis. Dat leverde een handelsresultaat op van 245 miljoen, waarvan naar verwachting 55 miljoen eenmalig resultaat. De omzet ging naar 3,2 miljard. Voor 2021 verwacht de postvervoerden een handelsresultaat van 205 miljoen tot 225 miljoen. PostNL trekt 80 miljoen euro uit voor de versnelling van digitale transformatie ter versterking van concurrentiepositie. Door de coronamaatregelen werden in Nederland 103 procent meer pakketten bezorgd in 2020 dan in het jaar ervoor, blijkt uit vandaag vrijgegeven cijfers van Sendcloud. De groei werd gerealiseerd via het platform van Sendcloud. Het sluiten van de winkels in december leidde tot een hoogtepunt met een verdriedubbeling (+202 procent) van het pakketvolume. De drukste dag vond al plaats in november: op Cyber Monday gingen maar liefst 271 procent meer pakketten op de post. Zo’n 83 procent van de pakketten werd de volgende dag geleverd. Gemiddeld was de levertijd per pakket 1,25 dag. In december daalde het percentage dat binnen een dag geleverd werd licht, naar 74,3 procent. Dat heeft met name te maken met het lange kerstweekend, waardoor pakketten wat langer bleven liggen.
AI-hub Brightlands van start in Heerlen
2 dagen
De regio Limburg start de AI-hub Brightlands met de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen als kern. Dit initiatief verbindt Limburgse bedrijven, kennisinstellingen en andere organisaties die werken aan kunstmatige intelligentie en datawetenschap. Kunstmatige intelligentie en data zijn sterk medebepalend voor onze toekomstige welvaart en welzijn, zo stellen de betrokken partijen. ‘We staan pas aan het begin van het optimaal benutten van de meerwaarde voor de sociale en economische opgaven in onze regio en daarbuiten.’ De AI-hub Brightlands richt zich zowel op technisch AI onderzoek als op onderzoek naar de toepassing van AI in toepassingsgebieden zoals de publieke dienstverlening, publieke veiligheid, duurzame industrie, gezondheid en zorg. Qua technologie ‘onder de motorkap’ bezit de hub veel kennis en expertise op het gebied van onder andere machine learning, explainable AI, speltheorie, cognitieve robotica en mens-machine interactie. Wat de toepassing van AI betreft is er ook veel ervaring met veilig data delen, blockchain, privacy beschermende technieken, datavisualisatie, ethiek, en maatschappelijke en juridische aspecten. Limburg, met de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen als aanjager, heeft al een sterke positie op het gebied van kunstmatige intelligentie, datawetenschap en digitalisering. Op de in 2016 gestarte Brightlands Campus in Heerlen is een ecosysteem actief van 80 bedrijven, kennisinstellingen, overheden en andere organisaties die zich inzetten voor het ontwikkelen en toepassen van AI en data science. Bovendien maakt de campus deel uit van de vier Limburgse Brightlands Campussen. Ook op de Chemelot Campus in Sittard-Geleen (circulariteit), de Health Campus in Maastricht (gezondheid) en de Food Campus in Venlo (voeding) spelen data science en AI een belangrijke rol. De AI-hub Brightlands wordt onderdeel van het nationale netwerk van de Nederlandse AI Coalitie. De AI-hub Brightlands is een initiatief van de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen, de Universiteit Maastricht, Open Universiteit, Zuyd Hogeschool, VISTA College, de Provincie Limburg, Accenture, APG, de Gemeente Heerlen, Stadsregio Parkstad Limburg, LIOF, LWV, MKB-Limburg, Regitel, de Brightlands Chemelot Campus, de Brightlands Maastricht Health Campus, de Brightlands Campus Greenport Venlo, het Maastricht UMC+, Zuyderland, VDL Nedcar, de Nederlandse Politie en het CBS. Om de AI-hub Brightlands te realiseren, ontvangt de hub de zogeheten kickstartfinanciering van de Nederlandse AI Coalitie, waarmee ze een bijdrage kan leveren aan de ambities van de NL AI Coalitie om Nederland een leidende rol te bezorgen op het gebied van kunstmatige intelligentie. De komende maanden worden de plannen voor de AI-hub Brightlands verder uitgewerkt. Men verwacht dat veel partijen aanhaken.

Pagina's

Abonneren op emerce