emerce

310 nieuwsberichten gevonden
Kunstmatige intelligentie helpt ecologen sneller tellen
1 uur
Wetenschappers van het NIOZ (Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee), WUR (Wageningen University & Research) en EPFL (Swiss Federal Institute of Technology Lausanne) hebben een nieuw deep-learning model ontwikkeld voor het tellen van het aantal zeehonden op luchtfoto’s. Ecologen houden al tientallen jaren zeehondenpopulaties in de gaten en hebben daarbij enorme archieven van digitale luchtfoto’s verzameld. Het handmatig tellen van de zeehonden op deze foto’s is een tijdrovende klus die vele uren van nauwgezet werk vergt. Een interdisciplinair team van onderzoekers heeft nu een efficiëntere aanpak bedacht om objecten in dergelijke ecologische onderzoeken te tellen. Voor de zeehondenfoto’s kan het model 100 beelden in minder dan een minuut verwerken – tegenover een uur voor een menselijke expert.  
Geen GSM-paraplu voor gevangenissen
2 uur
Er komt geen zogenoemde GSM paraplu voor gevangenissen. Met zo’n paraplu zouden gevangenen niet met (gesmokkelde) telefoons kunnen bellen. Volgens demissionair minister Dekker voor Rechtsbescherming is de methode niet effectief. Mobiele telefoons mogen niet in bezit van gedetineerden zijn, omdat ze dan ongecontroleerd met de buitenwereld kunnen communiceren en zo door kunnen gaan met crimineel handelen. Justitie heeft onderzoek gedaan naar de toepassing van een GSM paraplu in de penitentiaire inrichtingen. Daarna hebben diverse marktpartijen oplossingen gepresenteerd en er is een offerte uitgebracht. Doch de technische complexiteit, de beperkte effectiviteit en de hoge kosten die gemoeid gaan met de GSM-paraplu hebben ertoe geleid dat de opdracht niet is gegund. Justitie doet nu wel verderonderzoek naar de mogelijkheden van GSM-detectie binnen het gevangeniswezen. Hierbij wordt samengewerkt met de politie. Gedetineerden hebben wel recht op communicatie met de buitenwereld, dat is belangrijk voor hun re-integratie. Bij gedetineerden met een hoog risicoprofiel houdt justitie intensief toezicht op deze contacten. Zo worden telefoongesprekken standaard opgenomen en afgeluisterd.
Tesco in retailmedia, bereik vergelijkbaar met Facebook
3 uur
Engelands grootste supermarktketen Tesco bundelt de digitale en offline mediakanalen, die in de winkels, om adverteerders een propositie te bieden. Daarbij maakt het gebruik van zijn datatak Dunnhumby. De media-activiteiten zijn ondergebracht in de nieuw opgerichte tak ‘Tesco Media and Insight’. Aan de basis hiervan ligt de combinatie van de klantenkaart van de supermarkt, die door twintig miljoen huishoudens wordt gebruikt, en de zeven miljoen actieve gebruikers van de app. De kennis en ervaring van datadochter Dunnhumby worden gebruikt om regiogerichte profielen te ontwikkelen waar adverteerders op kunnen intekenen. Het effect van de reclames worden ook in-house gemeten. De samenwerking met Facebook wordt uitgebreid, zodat adverteerders specifiek huishoudens kunnen benaderen die en Clubcard hebben. Tesco beschikt een breed scala aan eigen media. Dat varieert van de klantenkaart en de app tot winkelradio, tot klantenservice via Whatsapp, digitale beeldschermen in de voerduizend Engelse winkels en ouderwetse e-mailcontacten. Daar geldt een openrate van vijftig procent. Het opgeteld bereik van Tesco-media, zo luidt de claim is 58 procent van de totale Britse populatie per week. Dat is meer dan Sky en vergelijkbaar met Channel 4 en Facebook. De Europese markt voor online retailmedia stijgt volgens IAB Europe tot dertig miljard euro in 2026, zo bleek eerder deze week tijdens een presentatie. Foto: David Howard (cc)
Digitale zender KINK wil via rechter op FM
4 uur
Radiostation KINK gaat naar de rechter om toegang tot een FM-frequentie mogelijk te maken. Het kabinet wil namelijk een noodverlenging geven aan de zittende FM-partijen. Daar is volgens KINK helemaal geen noodzaak toe. Het lost geen wezenlijk probleem op. Met het verstrijken van de huidige FM-vergunningen op 31 augustus 2022 zouden er weer nieuwe veilingen worden gehouden. KINK is een van de partijen die daar aan zou willen meedoen, maar de overheid besloot tot een noodverlenging tot 1 september 2025. Het argument luidt, dat de radiomarkt tijd nodig heeft om te herstellen van teruggelopen advertentie-inkomsten door de pandemie. De advertentiemarkt voor radio en TV is, zo betoogt KINK, al geruime tijd spectaculair aan het herstellen. Het zou daarom buitenproportioneel zijn om de vergunningen voor drie jaar te verlengen. “Hierdoor zouden de FM-vergunningen 22 jaar in handen van dezelfde marktpartijen blijven.” Het mediabedrijf, dat nu uitzendt op DAB+, internet en podcasts, stapt naar de bestuursrechter om een streep te halen door de noodverlenging. Het doel: de regering te gebieden de huidige FM-frequenties opnieuw aan te bieden aan marktpartijen. Dit zou ook een drempel wegnemen voor nieuwe toetreders. De zender van algemeen directeur Jan Hoogesteijn beschouwt de voorgestelde noodverlenging ‘als flagrante marktafscherming van partijen die hun lucratieve vergunningen koste wat het kost willen behouden en handig gebruik hebben gemaakt van de cooronacrisis’, zo vertelt hij in een persbericht. KINK behaalde in de meest recente meting van het Nationaal Luister Onderzoek zijn hoogste marktaandeel. In de doelgroep twintig tot 49 jaar steeg dat van 1,3 naar 1,9 procent. Foto: iggyshoot (cc)
Retourvignet.com wil retouren webwinkels verminderen
5 uur
Een nieuw initiatief van drie ondernemers moet het misbruik van de retouroptie bij webwinkels terugdringen. “Ik stoor mij al jaren aan het misbruik van retourneren”, vertelt ondernemer Niels Oude Luttikhuis. “Veel consumenten maken misbruik van de aankopen die ze online doen. Dit is echt een probleem. Schoenen dragen op een feestje en daarna terugsturen. Skischoen kopen en na de wintersport terugsturen.” Oude Luttikhuis lanceerde samen met Hilko Hooijer en Wolter Hoekman het initiatief Retourvignet.com. Effectief in zijn simpelheid. Het werkt zo: de winkelier verbindt een fysiek label aan het nieuwe product en stuurt het pakketje naar de klant. Zodra deze de order ontvangt en het label verwijdert, belooft hij het item te houden. Retourneren is geen optie meer. De lancering van Retourvignet, opgericht als een apart bedrijf, is goed getimed. Deze dagen en weken worden er massaal pakketjes gekocht en cadeau gedaan, maar gaan er ook bergen doosjes retour. Dagelijks gaat het om bijna 200.000 items die retour afzender gaan. Daarbij vormt de maand januari een absoluut dieptepunt wanneer consumenten hun aankopen tijdens Black Friday, Sinterklaas en Kerst massaal retourneren. Een kwart van de teruggestuurde artikelen is na retourzending echter onverkoopbaar omdat het artikel beschadigd is of vervuild. Oude Luttikhuis, medeoprichter van ikwilvanmijnautoaf, Dorst & Lesser, SocialReblz en Social1nfluencers, zegt tegen Emerce: “Er is geen initiatief dat dit landelijk aanpakt. Alle vignetten liggen al klaar. Ze kosten vanaf zestien cent per stuk. Dat is goed te overzien. Ze zijn hufterproof.” Naast de plasticen labels brengen de ondernemers ook een keurmerk uit. “We leveren alleen aan webwinkels die dit willen. Hopelijk brengt dit een proces van bewustwording over misbruik op gang. Let wel, dit is niet enkel een financieel probleem maar ook een zaak van duurzaamheid. Het heeft een bredere impact.” Achter de schermen worden gesprekken gevoerd met winkels die de labels grootschalig willen inzetten. Foto: Samule Breen (cc)
Kansspelautoriteit pakt reclame tegen illegale kansspelen aan
5 uur
De Kansspelautoriteit (Ksa) treedt handhavend op tegen 15 affiliates die op websites reclame maakten voor illegale online kansspelen. In totaal startte de toezichthouder 22 onderzoeken. Dat leverde 15 websites op die daadwerkelijk de Wet op de kansspelen overtraden. In 13 gevallen is (of wordt) er een last onder dwangsom opgelegd. In enkele gevallen werd de overtreding direct gestaakt, of stapte de reclamemaker (ook wel: ‘affiliate’) over naar reclame maken voor kansspelaanbieders met een vergunning. Het aanbieden van kansspelen zonder vergunning is verboden. Hetzelfde geldt voor het maken van reclame voor kansspelen die geen vergunning hebben. Bij affiliate marketing ontvangen sites geld als er wordt doorgeklikt naar het online kansspel.
‘Buckaroo verkocht aan Franse investeerder’
6 uur
Buckaroo wisselt van eigenaar. De ene Franse investeerder neemt het over van de andere en zou daar tussen de 100 à 150 miljoen euro voor betalen. Dat bevestigen bronnen aan Het Financieele Dagblad. De sites van de betreffende bedrijven zelf geven nog niets prijs over de aanstaande transactie. Deze zou volgens de krant ter goedkeuring bij de toezichthouder liggen. Het groen licht zou in de eerste maanden van 2022 kunnen worden gegeven. Buckaroo is in handen van het Franse investeringshuis BlackFin Capital Partners. Dat wil zijn belang overdoen aan het eveneens Franse Keensight Capital. Al tien jaar koestert Buckaroo internationale ambities, maar anders dan Mollie en Adyen weet het zijn bereik niet wezenlijk te vergroten buiten de beneluxmarkt. Sinds de verkoop aan Intrum Justitia in 2012, waarbij de earnout nog voor de rechter kwam, heeft het bedrijf internationale ambities. De Zweden deden hun deelname in 2017 van de hand. Onder BlackFin Capital Partners moest toen echt vaart worden gemaakt. Nu, weer vijf jaar later, wil Buckaroo met hulp van de nieuwe eigenaar zijn positie in de Benelux verstevigen. Dat laat directeur Paul Scholten (foto) aan de krant weten. In 2020 kocht het betaalbedrijf Sisow, een gespecialiseerde paymentserviceprovider voor het MKB.
Duurzame bezorgingen webwinkels verdubbeld
7 uur
De Nederlandse consument laat zijn bestellingen bij webwinkels steeds vaker duurzaam bezorgen als hij de keuze heeft. Logistiek techbedrijf Paazl signaleert een kleine verdubbeling van vier procent vorig jaar naar zeven procent in de afgelopen week. Deze kleine verdubbeling is volgens het bedrijf het directe gevolg van de promotie die webshops doen voor minder vervuilende bezorgopties. Zeker de webwinkels die multicarrier verzending promoten merken dat, omdat ‘groen bezorgen’ vrijwel automatisch worden gepresenteerd als een van de opties. “We verwachten dat duurzame opties in 2022 een nog groter aantal zullen vormen”, aldus een persbericht. Dat heeft mede te maken met de groeiambities van nieuwe toetreders, bijvoorbeeld met bezorgkluizen, en met het laten afhalen van orders bij pakketpunten van andere verzenders. Paazl telde het aantal zendingen naar pakketpunten en combineerde dat met die van vervoerders die gebruikmaken van fiets-, CO2-neutrale en elektrische voertuigen. Dat leverde een benadering op van hoe lastmiledelivery minder vervuilend wordt. Verder signaleert het bedrijf uit Amsterdam dat uitdagers als Fietskoeriers.nl, Budbee, Instabox en Trunkrs het aantal verzendingen tijdens Black Friday zagen vertienvoudigen ten opzichte van vorig jaar.
Digiship wil tekort digitale marketingspecialisten aanpakken
7 uur
Beeckestijn Business School, Mediaflex en Inhousing.Agency slaan de handen ineen door gezamenlijk talent te werven, te toetsen en op te leiden tot digital marketing specialisten via gespecialiseerde traineeships onder de naam Digiship. Binnen Digiship worden jonge professionals gedurende zes tot 18 maanden begeleid en gecoacht. De talenten worden getraind in alle facetten van de digital marketing. Van e-mail marketing tot social advertising, van analytics tot marketing automation. Daarnaast zijn ook twee specialistische traineeships opgezet voor Campagne Management en CRM – Marketing Automation. Na afronding van het traineeship krijgen de talenten een officieel post-HBO diploma en de titel als Certified Professional toegekend. Hans Molenaar, directeur van de Beeckestijn Business School, ziet een grote behoefte aan instroom van nieuw talent in de markt. Er is een stoelendans gaande binnen de gehele marketingwereld, gevoed door de schaarste in de markt. Naast de behoefte aan generalisten ziet hij ook een enorme behoefte aan specialisten. Enerzijds op het gebied van campagne management voor social, search en display, anderzijds getrainde personen die invulling kunnen geven aan het beleid door middel van CRM en customer data platforms. Steven Pieneman van Inhousing.Agency ziet een duidelijke verschuiving in de samenwerking tussen bureaus en adverteerders en een verdieping van de hybride relatie. “Aan beide zijden van de tafel is digital marketing talent onontbeerlijk. Ontwikkeling van talent in de vorm van nieuwe aanwas is daarbij net zo belangrijk als het opleiden van bestaand talent.” Op 10 december vindt er een online informatiesessie over de traineeships plaats. Tijdens deze informatiesessie geven huidige talenten, alumni van het traineeship, Hans Molenaar (directeur Beeckestijn), Hielko van der Molen (kerndocent) en Digiship een nadere toelichting.

Pakjesavond blijft ook online populair
8 uur
Webwinkels hebben het ook na Black Friday nog druk gehad. Webwinkels draaiden de afgelopen zeven dagen een vijfde meer omzet dan dezelfde week een jaar geleden. Die conclusie trekt Betaalvereniging Nederland op basis van betaaldata van de afgelopen week. Op zaterdag 4 december werd rond het middaguur 760 keer per seconde gepind. In totaal werd er afgelopen week voor ruim 2,5 miljard euro aan cadeautjes gekocht, evenveel als vorig jaar. De Betaalvereniging keek naar de betaaldata van iDEAL-merkeigenaar Currence en pincijfers van transactieverwerker Wordline tussen zondag 28 november tot en met zaterdag 4 december, de dag voor Pakjesavond. eel gepind als op zaterdag 27 november, de dag na koopjesfestijn Black Friday. Na Cyber Monday, maandag 29 november, was voor webwinkels woensdag 1 december de drukste dag.
Bol.com troeft Amazon af op piek feestdagen
9 uur
De Nederlandse consument ging afgelopen inkoopperiode vaker naar bol.com dan naar Amazon. De gemiddelde korting op Black Friday-deals, zo blijkt nu, lag rond de dertig procent. De drukte koopjesweek ooit verliep zonder grote kleerscheuren. Dat zijn enkele inzichten die naar voren komen in Tweakers Pricewatch, een populaire vergelijkingssite voor voornamelijk elektronica. De techuitgave deelde zijn cijfers met Emerce, dat afgelopen weken nauwlettend de ontwikkelingen rondom e-commerce voor de feestdagen volgde. De cijfers laten zien dat bol.com qua marktaandeel uitloopt op Amazon. Vorig jaar was het verschil 0,24 procentpunt tussen de twee. Dit jaar neemt bol.com de leiding over en sprint qua marktaandeel weg. In Nederland was het verschil 5,41 procentpunten en in België zelfs 7,33. Tijdens een normale week ligt het verschil in marktaandeel in de Pricewatch tussen beide partijen rond de drie procentpunten, in het voordeel van bol.com. Bovenstaand overzicht laat verder zien dat Mediamarkt zijn marktaandeel in de actieperiode eind november praktisch verdubbelde. De genoemde cijfers betreffen overigens geen omzet bij de webwinkels. Pricewatch heeft enkel zicht op de zogeheten click-outs. Dat zijn de klik vanaf de productvergelijker naar aangesloten webwinkels. De genoemde percentages zeggen hooguit iets over de aankoopintentie. Het valt de DPG-vergelijker ook op dat vooral de grote winkels groeiden, maar dat de kleinere partijen en niche-shops inleverden. De redenen daarvoor kunnen divers zijn. Een reden is dat ze minder producten met korting verkopen, minder kortingsacties deden of minder reclamebudget beschikbaar stelden voor de periode rondom Black Friday. Ze deden dus gewoon minder of niet mee aan de koopgekte. Het koopjesseizoen begint tegenwoordig al na de zomervakantie (‘Terug naar School’) en kan lopen tot januari wanneer de magazijnen worden leeggeruimd voor de voorjaarscollecties. De gemiddelde aankoopprijs van de Black Friday-deals liggen dit jaar in Nederland 0,33 procent en in België 6,4 procent hoger dan 2020. Vergeleken met 2019 lag dit percentage met 21,3 procent in Nederland en 22,7 procent in België zelfs significant hoger dan 2019. Het gemiddelde kortingspercentage van de deals ligt, in zowel Nederland als België, zo rond de dertig procent, net als voorgaande jaren. In de categorieën tv’s, koptelefoons en SSD’s waren goede deals te scoren. Vooral de LG C1 series OLED zorgde voor veel kliks in de Pricewatch. De categorie laptops viel juist tegen: niet alleen waren de kortingen minder spectaculair, ook op het gebied van specificaties was men zuiniger. Smartwatches vielen op dit jaar. Dat heeft vooral te maken met de marketingpush van Samsung voor zijn Galaxy Watch 4-serie. Vorige week werd ook duidelijk hoeveel meer pakketjes er zijn verstuurd in de afgelopen week. Een drukkere week heeft e-commerce in de Nederlandse geschiedenis niet gekend, maar toch signaleert logistiek techbedrijf Sendcloud geen wezenlijke problemen bij pakketvervoerders. Black Friday was drukker dan ooit, maar Cyber Monday sloeg alles. Op Black Friday werden er maar liefst 134 procent meer pakketten verzonden dan op een normale dag in 2021. Afgelopen maandag spande echter absoluut de kroon. De piek lag toen 260 procent hoger dan op een normale dag doordat veel webwinkels hun orders pas na het weekend verwerken. Het feit dat er geen enorme verstoppingen in de logistieke keten waren, laat zien dat winkels, warenhuizen en vervoerders goed waren voorbereid. Al in half oktober begon belangenorganisatie een campagne die Nederland ertoe moest stimuleren om tijdig zijn aankopen te doen. Niet op het allerlaatste moment. Warenhuizen zoals Active Ants en Montapacking en het fulfillmenthuis van bol.com zijn al in de zomer ruimte gaan maken. Minder courante artikelen moesten vanaf dat moment plaats maken voor de decembervoorraad met hoger omloop. De pakketvervoerders op hun beurt hebben de capaciteit, zowel inzetbaar personeel als de wagens, fors opgeschaald op grond van de voorspellingen die webwinkels moeten afgeven. Foto: Kevin Dooley (cc)
GGD-datalek leidt tot collectieve rechtszaak tegen ministerie van VWS
10 uur
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) moet aansprakelijk gehouden worden voor het datalek dat begin dit jaar bij de GGD is ontdekt. Dat eist stichting ICAM in een collectieve procedure tegen het ministerie vanwege gebrekkig toezicht. Eerder dit jaar werd bekend dat door callcenter medewerkers grootschalig misbruik is gemaakt van de toegang tot de privé-informatie van ruim 6,5 miljoen Nederlanders. Ook werd deze informatie door medewerkers in bulk gedownload en online doorverkocht aan criminelen. Het GGD-datalek is qua omvang het grootste dat Nederland ooit heeft gekend, meent de stichting. Een RTL Nieuws journalist legde eerder dit jaar via besloten chatgroepen de hand op een bestand met daarin de privégegevens van zeker 600 personen. Deze gegevens bleken afkomstig uit twee IT-systemen van de GGD voor het maken van test- en vaccinatie-afspraken en voor bron- en contactonderzoek. De systemen waren oorspronkelijk bedoeld voor een klein team artsen, maar werden in 2020 toegankelijk gemaakt voor meer dan tienduizend nieuwe callcenter medewerkers. Zij kregen vrij toegang tot onder meer BSN-nummers, adressen en telefoonnummers, maar ook medische informatie, testresultaten en personen met wie de betreffende persoon in de dagen daarvoor in contact was geweest. Via een exportfunctie kon deze informatie eenvoudig worden gedownload. Informatie van vrienden, familie en BN’ers werden ingezien en vrijuit gedeeld via WhatsApp. Andere callcenter medewerkers gingen nóg verder en boden de informatie in besloten chatgroepen te koop aan criminelen. Zeker zeven medewerkers werden opgepakt door de politie, waarvan er inmiddels twee zijn veroordeeld. Er is door het ministerie van VWS een onaanvaardbaar risico genomen met de persoonsgegevens van miljoenen mensen, zegt Astrid Oosenbrug, oud-Tweede Kamerlid en woordvoerder van Stichting ICAM. Een jaar na ontdekking heeft het ministerie nog steeds niet scherp wat de omvang van de datadiefstal is en hoe ver de consequenties ervan reiken. Het ministerie en de GGD hebben vooralsnog pas van 1250 personen kunnen vaststellen dat hun gegevens gestolen zijn. Pas negen maanden na de eerste waarschuwingen over misbruik schakelde het ministerie de exportfunctie uit. Volgens de stichting heeft het ministerie van VWS de belangrijkste privacywet (AVG) niet nageleefd. Daarin wordt voor persoonsgegevens onder meer het principe van dataminimalisatie voorgeschreven: organisaties moeten beperken wie er toegang heeft, en alleen tot datgene wat zij daadwerkelijk nodig hebben. Zo had het ministerie bijvoorbeeld veel duidelijkere afspraken over de omgang met deze gegevens moeten maken met alle partijen die door de GGD ingehuurd werden. Ook had fraudegevoelige informatie zoals het BSN-nummer direct na registratie moeten worden versleuteld, om zo een extra beveiligingslaag in te bouwen. Stichting ICAM vordert een schadevergoeding van 500 euro voor iedere persoon van wie gegevens in de GGD-systemen zaten en dus gestolen konden worden. Ze vordert verder 1500 euro voor iedereen waarvan bewijs is dat gegevens zijn gestolen. De komende maanden kunnen mensen zich aanmelden voor de claim en zich zonder kosten inschrijven via de website www.datalek-ggd.nl.
Emerce Health: ‘Happi-app vermindert de ziektelast’
2 dagen
De Stichting Happi ziet een toekomst voor zich waarin de chronisch zieke patiënt zijn ziekte en gezondheid regelt met zijn smartphone. Het platform biedt patiënten kennis, gemak en vertrouwen in de omgang met hun chronische ziekte via monitoring op afstand, medicatie bestellen en tweewekelijkse berichten van de patiëntenvereniging. Initiatiefnemers Joop Arends en Roy Niemantsverdriet vertellen er dinsdag over op Emerce Health, een collectie video’s over innovaties in de zorg. De Happi app wordt door ervaren dokters met hulp van patiënten ontwikkeld. Momenteel biedt die ondersteuning aan HIV-patiënten (Happi Hiv), leverpatienten (Happi Lever), huidpatiënten (Happi Huid) en patiënten met een bloedziekte (Happi Hematologie). De interactie vindt plaats via een sympathiek botgesprek. Dus geen standaard vragenlijsten, maar iets wat volgens de initiatiefnemers ‘wetenschappelijk bewezen’ leuker en makkelijker voor patiënten is. De conversatie heeft zelfs menselijke trekjes, zegt Arends. Andere kenmerken van de app zijn contact met de patiëntenvereniging en een game tegen eenzaamheid. De Lever app helpt patiënten bijvoorbeeld door inzicht te geven in gezonde voeding en lichamelijke activiteit. De ingevoerde gegevens kunnen desgewenst ook worden gedeeld met zorgverleners. Daarbij kan de patiënt zijn eigen zorgteam samenstellen. De app bestaat al enkele jaren. Het begon met de Happi HIV-app van infectiologen Guido van den Berk (OLVG) en Joop Arends (UMC Utrecht). Zij stelden zich de vragen: kan techniek helpen de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren? Gaat de ziektelast omlaag als er meer regie is over de eigen situatie? En is een chronische ziekte beter te monitoren met behulp van een app? Veertig procent van de psychische klachten wordt bijvoorbeeld niet herkend tijdens reguliere consulten. Arends is inmiddels gestopt met zijn werk bij het UMC om zich volledig op de ontwikkeling van de app te richten. “Ontwikkelen vanuit het AMC vonden we niet wenselijk, er zijn wel heel veel pilots, maar opschalen vanuit bijvoorbeeld een ziekenhuis is vaak lastig. Ook zien we de app als een landelijk en uiteindelijk internationaal initiatief.” De app wordt nog altijd verbeterd. Het installatieproces was lange tijd nogal ingewikkeld. In september verscheen de nieuwe versie waarbij minder gegevens gevraagd worden tijdens de installatie. Nu hoef je in het begin na het aanmaken van een account, alleen de gebruikersvoorwaarden te accepteren, te kiezen welk type app je wil gebruiken en een pincode aan te maken. Gaandeweg moeten dan nog wel meerdere gegevens ingevuld worden. De stichting zoekt financiering voor verdere opschaling. Ook is het de bedoeling om nieuwe ziektedomeinen toe te voegen. De presentatie ontwikkeling van een patiëntenapp: hoe pak je dat aan? is 7 december na registratie gratis te bekijken.  
Infographic: Een opkomende epidemie ransomware
2 dagen
Iedereen heeft het over corona, maar de virtuele pandemie heet ransomware, oftewel gijzelsoftware. Nieuwe prognoses voorspellen dat ten minste 75 procent van de IT-organisaties tegen 2025 ten minste één ransomware-aanval zal ervaren. Ransomware-aanvallers stemmen hun eisen steeds vaker af op hun slachtoffers. Grote bedrijven worden geconfronteerd hogere losgeldbedragen. Bedrijven zullen zich nog beter moeten beschermen tegen informatiediefstal, gegevensverlies en inbreuk op de privacy.
Moederbedrijf Blokker en BCC stelt beursgang uit
2 dagen
Mirage Retail Group (MRG), het moederbedrijf van onder meer Blokker en Intertoys, ziet voorlopig af van een beursgang. Het winkelconcern doet dat vanwege de ‘grillige marktomstandigheden’ in retailland. MRG was al een eind op weg met de voorbereidingen. De beursgang had volgend jaar plaats moeten vinden. Topman Michiel Witteveen zou de dagelijkse leiding uit handen geven en voorzitter van de raad van commissarissen worden. Ook die wijziging wordt nu uitgesteld. Eerder besloot ook Coolblue zijn beursgang uit te stellen.
Blockchain investeerder Maven 11 Capital sluit tweede fonds
3 dagen
Blockchaininvesteringsmaatschappij Maven 11 Capital heeft op 30 november haar tweede fonds, Venture Fund II, gesloten op een bedrag van 120 miljoen dollar. De groep investeerders in het Venture Fund II van Maven 11 Capital is divers. Onder meer zijn het vermogende particulieren uit de financiële en technologiesector, crypto-ondernemers en institutionele partijen. Maven 11 Capital biedt meer dan alleen financiering. Het team steunt de ontwikkeling van hun participaties actief. Een goed voorbeeld hiervan is Maple Finance, waar Maven 11 Capital de rol van ‘Pool Delegate’ op zich heeft genomen. Maven 11 Capital is opgericht in 2015 en sinds 2017 actief als durfinvesteerder.
Microsoft Teams krijgt versie voor kleine bedrijven
3 dagen
Microsoft lanceert een aparte versie van Microsoft Teams voor kleine bedrijven. Hiermee kunnen gebruikers onbeperkt videogesprekken van maximaal 30 uur lang voeren. Met Teams Essentials kunnen gebruikers met maximaal 300 mensen tegelijk gesprekken voeren. Bij de gratis versie liggen deze limieten respectievelijk op maximaal 1 uur en 100 deelnemers. Ook krijgen Teams Essentials-gebruikers 10GB cloudopslag. Bij de gratis variant is dit 5GB. Verder krijgen zakelijke gebruikers technische ondersteuning. De dienst kost per gebruiker 3,40 euro per maand.
Ook dit jaar fors meer mediabestedingen Black Friday, Amazon grootste adverteerder
3 dagen
Ondanks de pandemie is er ook dit jaar weer meer uitgegeven aan advertenties rondom Black Friday dan vorig jaar. In totaal werd door adverteerders dit jaar al ruim 28 miljoen euro uitgeven aan offline reclame rondom het uit Amerika overgewaaide koopfestijn. In vergelijking met 2020 is er in 2021 al ruim 3 miljoen euro meer uitgeven aan advertenties op radio, tv, (dag)bladen en buitenreclame. Dit blijkt uit onderzoek van Adfact. De meeste bruto mediabestedingen zijn gedaan voor televisiereclame: ruim 14,8 miljoen euro. Radio volgt met 6,2 miljoen, dan de (dag)bladen met 5,6 miljoen. ‘Out of home’ reclame (zoals abri’s) sluiten de lijst met ruim 1,4 miljoen euro. Sinds 2017 lopen de bruto mediabestedingen rond Black Friday op: van 9,7 miljoen naar 15,8 miljoen in 2018, 23 miljoen in 2019, 25 miljoen in 2020, tot ruim 28 miljoen dit jaar. Het bedrijf dat dit jaar het meest heeft uitgegeven aan (offline) reclame rondom Black Friday is niet geheel verrassend van oorsprong Amerikaans: Amazon. De online gigant gaf bijna 3,5 miljoen euro uit aan advertenties. Nederlandse bedrijven volgen met lagere mediabestedingen.

Mozilla publiceert lijst privacy(on)vriendelijke domotica
3 dagen
Duizend uur staken de onderzoekers van Mozilla in het onderzoek van bijna tweehonderd smarthome-apparaten. Met sinterklaas en de kerstman voor de deur publiceren ze hun lijst met uitleg aan de consument. Facebook en Amazon komen er in het onderzoek niet bekaaid vanaf. De bungelen aan de onderkant van het overzicht en krijgen voor nagenoeg al hun producten het stempel ‘privacy niet inbegrepen‘. Apple, Garmin en Sonos daarentegen behoren tot de bedrijven die uitstekend scoren op het lijstje van Jen Caltrider en Misha Rykov. Het duo schoof gisteren bij Reddit aan voor een publiek vragenrondje, een Ask me Anything. Ze zeggen, bijvoorbeeld, dat tot hun grote schrik de categorie connected fitnessapparatuur bijzonder slecht scooort. Fabrikanten nemen een ongegeneerd loopje met de privacy van hun gebruikers. In de lijst met 196 producten en apps leggen ze per item ook precies uit hoe ze op welke onderdelen scoren, welke persoonsgegevens worden verzameld en wie daarvoor verantwoordelijk is. Facebook Portal staat helemaal onderaan met 45 andere producten. Tweeëntwintig producten krijgen het stempel ‘uitmuntend’. Foto: mini malist (cc)
Afgelopen week voor 100 miljoen dollar virtueel land verkocht
3 dagen
Beleggers, ondernemers en crypto-enthousiastelingen hebben afgelopen week voor ruim 100 miljoen dollar aan grond en gebouwen gekocht in virtuele werelden. Het eigendom van deze NFT’s, unieke digitale objecten, is vastgelegd in een blockchain en kan via een specialistische marktplaats zijn verhandeld. The Sandbox had de grootste aantrekkingskracht op de kopende menigte. In deze spel- en bouwwereld werd voor 85 miljoen dollar aan grond en gebouwen verkocht, zo rekent Dappradar voor. De drie kleineren die daarop volgen zijn Decentraland, CryptoVoxels en Somnium Space. Deze virtuele werelden zijn tot op zekere hoogte te vergelijken met Roblox, omdat ook dat een platform is waar enthousiastelingen werelden, objecten en spellen in bouwen én kunnen verkopen. Het verschil is dat het beursgenoteerde Roblox objecten niet opslaat in de blockchain en wel een miljoenenpubliek heeft: dagelijks rond de 45 miljoen, van wie de helft dertien jaar of ouder. De duurste virtuele vastgoedtransactie afgelopen week was Fashion Street Estate in Decentraland. Dat ging voor 2,4 miljoen dollar van de hand. Facebook voorspelt een grote toekomst voor metaversa, maar heeft nog geen concreet aanreisbare bestemming. Foto: operabix (cc)
David Marcus weg bij Facebook
3 dagen
De belangrijkste man achter de stablecoin van Facebook David Marcus verlaat het bedrijf, een duidelijke aanwijzing dat het project op sterven na dood is. Marcus was de man die de ontwikkeling van de digitale munt Diem en de mobiele app Novi overzag. Marcus stapte in 2014 over van PayPal naar Facebook en bemoeide zich in eerste instantie met Messenger voordat hij aan financiële tools begon te werken. Facebook had grootste plannen met zijn eigen cryptomunt Libra, maar dat werd wereldwijd tegengewerkt. Facebook is inmiddels al wel begonnen met het testen van Novi in Guatemala en de Verenigde Staten, en gebruikt daar de stablecoin Pax Dollar voor. Stephane Kasriel neemt zijn plaats in.
Amazon.nl informeert klanten nu over updates bij aankoop slim apparaat
3 dagen
Amazon.nl informeert consumenten vanaf heden beter over software-updates als zij een ‘slim’ apparaat kopen bij Amazon zelf. Dit gebeurt na aandringen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Amazon vermeldt nu bij alle slimme apparaten die het zelf verkoopt of er informatie over updates bekend is. Daarnaast heeft Amazon informatie over updates opgevraagd bij zijn vijftig grootste leveranciers van slimme apparaten. Amazon zal de informatie toevoegen aan de productpagina’s, zodat consumenten dit kunnen meewegen in hun aankoopbeslissing. Consumenten moeten, voordat zij een slim apparaat kopen, kunnen weten hoe het is geregeld met software-updates. Om dit mogelijk te maken, moeten producenten die de apparaten leveren deze informatie beschikbaar stellen voor verkopers, zoals in dit geval Amazon. Verkopers moeten op hun beurt consumenten informeren. Eind 2019 kondigde de ACM aan na te gaan in hoeverre online aanbieders deze informatie verstrekten. De ACM heeft hierna een aantal grote aanbieders aangesproken. Drie grote aanbieders, bol.com, Coolblue en MediaMarkt, hebben in 2020 de informatie op de productpagina’s van een groot aantal slimme apparaten uitgebreid en verbeterd.
Boldking opent eerste fysieke winkel op het Rokin
3 dagen
Scheermerk Boldking opent vandaag de deuren van haar eerste fysieke winkel op het Rokin in Amsterdam. De pop-up winkel The Store is een samenwerking met Adyen en bevindt zich in het nieuwe kantoorpand van het betaalplatform. De opening van de pop-up winkel valt samen met de lancering van Boldking’s Grow Back Foundation, een stichting die zich richt op het bieden van gelijke kansen voor jonge mannen uit lagere sociaaleconomische klassen. Alle Boldking producten zijn beschikbaar in ‘The Store’ om te proberen, zo er is een Change your shave bar om je scheermes van een ander merk in te ruilen voor een duurzamer Boldking scheermes en zijn er elke vrijdagmiddag jonge kunstenaars, sprekers en muzikanten te gast. Voor Boldking is het de eerste keer dat zij een fysieke winkel openen.
Born05 en Off The Record gaan Europese samenwerking aan met Steve Madden
3 dagen
Digitaal bureau Born05 is vanaf heden de lead agency voor modemerk Steve Madden. Het bureau werkt daartoe samen met growth agency Off The Record. Het gaat om campagnes voor de Europese markt. Hier bevindt zich de grootste groeimarkt voor het lifestyle fashionmerk. Off The Record in dit proces verantwoordelijk voor de optimalisatie en groei van de verkoopkanalen van Steve Madden. Steve Madden is een lifestylemerk voor dames, heren en kids maar staat vooral bekend om haar torenhoge hakken. Steve Madden is in Nederland onder andere verkrijgbaar bij de Bijenkorf, Nelson, Zalando en Asos.
E-commerce Nederland nieuwe werkgeversorganisatie voor de sector
3 dagen
De e-commerce sector heeft sinds deze week een eigen werkgeversorganisatie genaamd E-commerce Nederland. De sector groeit snel en het economisch belang stijgt zowel in omvang als werkgelegenheid. In 2025 bedraagt de omzet 55 miljard en werken er tienduizenden mensen in de e-commerce sector. Voorzitter Daan Hermes wil het beeld van een vernieuwende, aantrekkelijke sector verankeren. Door samenwerking kan men de e-commerce sector nog sterker maken en meer banen creëren voor de toekomst. E-commerce Nederland geeft aangesloten ondernemingen een stem richting beleidmakers en overheid. Verder worden collectieve arbeidsvoorwaarden afgesproken voor e-commerce ondernemingen. Ook tuigen men scholing- en ontwikkelmogelijkheden op voor de sector en stimuleert men samenwerking op innovatie en veiligheid, onder meer door kennisdeling. De organisatie hoop dat er op termijn één integrale e-commerce cao kan komen. Dat komt de eenduidigheid en uniformiteit ten goede en het voorkomt concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen de nationale spelers en internationale toetreders. De recent door Picnic samen met vakbond De Unie gesloten cao is ook toegankelijk gemaakt voor andere e-commerce ondernemingen die zijn aangesloten bij E-commerce Nederland. Er wordt gesproken met geïnteresseerde bedrijven die nu zonder cao werken.
Noorderslag wederom virtueel
3 dagen
Het Europese showcasefestival en de conferentie ESNS (Eurosonic Noorderslag) in Groningen van 19 – 22 januari 2022 vindt wederom geheel online plaats. Daartoe heeft organisatie besloten na de recente coronamaatregelen vanuit de overheid. De huidige maatregelen rondom Covid-19 laten het niet toe alle geboekte Europese acts en muziekprofessionals naar Nederland te halen en samen te brengen. ESNS organiseerde begin 2021 ook al een online editie voor zowel het showcasefestival als de conferentie. ESNS wil zo veel mogelijk geboekte ESNS acts een podium bieden op het gratis toegankelijke showcase-platform, in samenwerking met NPO 3FM. Kaartkopers die al eerder een ticket kochten voor de fysieke editie ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. De digitale versie van ESNS 2022 omvat naast de conferentie de programma’s van Noorderslag, Eurosonic, maar ook de award-ceremonie van de Music Moves Europe Awards, de uitreiking van de Popprijs, Popstipendium, Pop Media Prijs en de IJzeren Podiumdieren.
Amerikaanse waakhond wil overname arm door Nvidia blokkeren
3 dagen
De overname van chipontwerpspecialist Arm voor 40 miljard dollar door chipleverancier Nvidia wordt steeds onwaarschijnlijker. De Amerikaanse Federal Trade Commission heeft donderdag een rechtszaak aangespannen om overname te blokkeren. De FTC vindt dat de overname concurrentieverstorend is voor de chipindustrie en Nvidia onwettige controle zou geven over computertechnologie en -ontwerpen die rivalen nodig hebben om hun eigen chips te ontwikkelen. De Europese Commissie had al een uitgebreider concurrentieonderzoek aangekondigd naar de voorgenomen overname van Arm. De commissie denkt dat de overname kan leiden tot hogere prijzen en verminderde innovatie. Een vitale leverancier van onder meer Apple, Samsung en Qualcomm zou hiermee onder controle van een enkele speler komen. Qualcomm, de belangrijkste leverancier van processoren voor Android smartphones, maakte begin dit jaar al bezwaar tegen de voorgenomen overname van Arm Holdings, Qualcomm heeft naar verluidt zijn bezwaren gedeeld met de Federal Trade Commission (FTC), de Europese Commissie, de Britse Competition and Markets Authority en de Chinese staatsadministratie voor marktregulering.

Minder passanten, maar wel meer uitgaven in winkels
3 dagen
Consumenten zijn in aantallen niet volledig teruggekeerd naar de fysieke winkels, zo blijkt uit locatiedata van Google. Ook Black Friday heeft de consument daar niet toe kunnen verleiden. Wel besteden consumenten sinds eind september per week weer evenveel in niet-essentiële fysieke winkels als gemiddeld in 2019, zo blijkt uit transactiedata van ABN AMRO. Afgelopen zomer heeft ABN AMRO in samenwerking met Q&A Insights onderzoek gedaan onder consumenten naar het ‘nieuwe normaal’ in winkelgedrag. Per saldo gaf 9 procent aan te verwachten minder fysiek te gaan winkelen na corona. Daarnaast gaf per saldo 18 procent van de respondenten aan minder te gaan winkelen in de grote stad en 12 procent verwachtte minder ‘een dagje’ te gaan winkelen. Tegelijk gaf 68 procent van de respondenten aan dat de fysieke winkel wel favoriet blijft voor het doen van aankopen. Het aantal passanten in de winkelstraten blijkt dan ook nog niet teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. Uit de locatiegegevens van Google blijkt dat in de periode tussen 25 september en 6 november in de ‘retail en recreatiegebieden’ in de vijf grote steden minder mensen kwamen. Toch stijgen de bestedingen in niet-essentiële fysieke winkels langzaam weer. In de periode van 25 september tot 6 november toen alle maatregelen waren opgeheven, lagen de bestedingen in niet-essentiële winkels zelfs boven de gemiddelde week in 2019. De onlinebestedingen blijven intussen relatief hoog, voorals als het gaat om kleding en consumentenelektronica. Bij stringentere maatregelen tijdens de twee lockdowns was al een duidelijke verschuiving van bestedingen in de winkelstraat naar bestedingen online te zien. De consumenten pasten hun gedrag snel aan door over te stappen op online. Maar zodra maatregelen werden afgebouwd, keerden ze weer (gedeeltelijk) terug naar de fysieke winkels. Op de lange termijn zal onderzoek gedaan moeten worden of het winkelgedrag van consumenten daadwerkelijk is veranderd zoals uit de intenties van consumenten naar voor kwam in het ABN AMRO onderzoek naar het nieuwe normaal in winkelgedrag. Vooralsnog lijkt het erop dat consumenten niet hetzelfde winkelgedrag in fysieke winkels vertonen als voor corona. Foto Pixabay
HEMA wint de DDMA Customer Data Award 2021
3 dagen
De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2021 is HEMA geworden. Het Hollandse warenhuis troeft daarmee de andere genomineerde organisaties Corendon en VodafoneZiggo af. De publieksprijs ging eveneens naar HEMA, waarvoor kijkers dit jaar voor het eerst live konden stemmen. De grote uitdaging voor HEMA was het verhogen van de klantbeleving en de omzet door een relevant productaanbod tot stand te brengen, met bijbehorende communicatie en daarnaast een doordacht kanaalgebruik op basis van concrete klantinzichten. Met de case maakt HEMA volgens de jury op een overtuigende manier duidelijk dat ze hierin aan het slagen zijn. HEMA adresseert in deze case alle uitdagingen die hierbij rol spelen: professioneel data management, zowel technisch als organisatorisch, doordachte inzichten vanuit effectieve analyses en daarnaast een agile maar toch robuste infrastructuur die dit alles mogelijk ondersteunt. Complimenten voor deze winnende case! In de afgelopen drie jaar heeft HEMA zijn versnipperde datastrategie hervormd en gewerkt naar een centraal klantbeeld. Inmiddels is data geen ‘black box’ meer op de IT-afdeling, maar is data ook beschikbaar binnen de business. De DDMA Customer Data Award werd dit jaar uitgereikt in De Hallen Studio’s in Amsterdam tijdens de Online DDMA Talkshow: de Beste Customer Data Cases van 2021. Bezoekers konden via een livestream live meekijken
Tweakers lanceert BestGetest, platform met koopgidsen
4 dagen
Tweakers lanceert BestGetest, een site met koopgidsen voor een brede waaier gadgets en noodzakelijke elektronica. Met de nieuwe titel wil het techuitgave een algemener, breder publiek bedienen. De nieuwe site zet voor tal van producten in keurige overzichten op een rij welke producten waarom de beste zijn Vervolgens geeft het ook verwijzingen naar webwinkels waar de betreffende producten te koop zijn. Veel consumenten komen tijdens hun zoektocht bij Tweakers terecht. Daar worden ze geconfronteerd met een enorm aanbod, tientallen specificaties en jargon. “We zijn tot de conclusie gekomen dat het gelijktijdig bedienen van zowel de echte techliefhebbers als de meer mainstream doelgroep erg lastig is”, zegt Bart Zoetmulder, Sales directeur DPG Special Interest Media. “Daardoor bedien je eigenlijk beide doelgroepen niet ideaal.” Hoog tijd dus voor een toegankelijk alternatief. Dit inzicht leidde er een jaar geleden al toe dat de redacties van zustersites Tweakers en Hardware Info zijn gefuseerd. Daardoor deden ze geen dubbel werk meer en kon Tweakers terugkerern naar zijn kern: interesses van de hardcore techliefhebber. Dat was tegelijk een keuze om niet het mainstream publiek te bedienen. Met BestGetest is een weg gevonden om dat algemene publiek niet te vervreemden. Zoetmulder: “In plaats van een uitgebreide lijst van allé producten op de markt, vind je daar een zorgvuldige selectie van interessante producten binnen een bepaalde categorie. Denk aan ‘de top 5 beste smartphones’, maar ook aan ‘de beste smartphones voor minder dan 350 euro’. In elke koopgids benoemen we één product tot de beste in dat segment, die krijgt het BestGetest-label.” De artikelen op de koopgids worden geschreven door de onafhankelijke, inhoudelijk kritische redactie van Tweakers. Die baseert zich niet op de technische specificaties van de fabrikanten, maar de data die wordt gegenereerd in de eigen testlaboratoria. Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen Hoofdredacteur Wout Funnekotter schetst: “De redacteuren van BestGetest staan in nauw contact met ons reviewteam. Zo zorgen we ervoor dat we Tweakers-content, of dat nu een losse review, een round-up of een nieuwe Best Buy Guide is, op de juiste manier verwerken in een koopgids op BestGetest. Met deze werkwijze testen en reviewen we één keer en kunnen we er vervolgens twee doelgroepen mee helpen.”

Pagina's

Abonneren op emerce