emerce

304 nieuwsberichten gevonden
Daan Dohmen (Luscii): ‘Arts bij algoritmes betrekken is noodzaak’
1 dag
Vanuit de relatieve luwte staat medtechbedrijf Luscii ineens perfect voorgesorteerd. Het speelt tijdens de pandemie een centrale rol in patiëntmonitoring en schaalt in hoog tempo op. “Met AI geven we zorgverleners hun creativiteit terug”, stelt oprichter Daan Dohmen. Nog voor hij FocusCura aan een Zweedse multinational verkoopt, legt Dohmen intern het fundament voor zijn volgende onderneming. Na de digitalisering van de ouderenzorg stelt hij zich ditmaal tot doel terugkerende ziekenhuisbezoeken te vervangen door thuiscontroles. “Wat begon met een signaal bij een hoge hartslag, groeide uit tot een set complexe algoritmes.” Zijn behoefte het managen te verruilen voor ondernemen, maakte de bedrijfsafsplitsing eind 2018 rond. “Een idee met een grote investeringsbehoefte ging naar mijn gevoel moeilijk samen met een miljoenenbedrijf in een andere niche”, zegt Dohmen over die keuze. Het geeft hem alle ruimte om met twee compagnons Luscii uit te bouwen tot het huidige medtechplatform. Legodoos De technologie stelt patiënten onder meer in staat hun belangrijkste waardes uit (medische) wearables, eigen metingen of labtests voor thuis geautomatiseerd door te geven aan een arts. Die ontvangt na de interpretatie een eventuele waarschuwing waarna digitaal contact ontstaat. Ditmaal richt Dohmen zich primair op de doktoren en leveranciers van thuisapparatuur. Bovenop het generiek bruikbare platform, ontwikkelen artsen bijvoorbeeld specifieke ziektebeelden voor het bedrijf. Daarmee voeden ze de onderliggende Clinical Engine – een bundel configureerbare algoritmes die vervolgens klinisch worden gevalideerd. “Uit een soort legodoos selecteren ze de belangrijkste signaalwaarden, tekenen het zorgpad uit en verfijnen zo de werking. Artsen en verpleegkundigen willen snappen wat algoritmen doen en niet te veel onverklaarbare magie.” Die geschiktheid voor inmiddels veertig ziekten gaf Luscii bij het uitbreken van de pandemie een uitstekende uitgangspositie. In samenwerking met het Amsterdamse OLVG-ziekenhuis werd in no-time ‘De Corona Check’-app ontwikkeld waarmee gebruikers hun gezondheidsgegevens invoeren en op afstand een medisch advies krijgen. “Tijdens de eerste paniekweken zaten er vijftig artsen achter hun schermen. Twee weken en tweehonderdduizend gebruikers verder werd het algoritme slimmer en konden we het af met acht.” Was Dohmen voorheen opgetogen zodra een ziekenhuis besloot een test te doen met 25 patiënten, inmiddels telt hij er dagelijks een veelvoud. “Afgelopen jaar groeiden we van een paar duizend registraties naar ruim twintig miljoen.” Ziekenhuizen uit zeven landen waaronder heel Engeland, Ierland en enkele Afrikaanse regio’s sloten overeenkomsten. In Nederland werkt de helft van de ziekenhuizen met Luscii. “Ook voor mij is dit tempo ongekend.” Zelfsturing Nog altijd is het een uitdaging om zorginnovaties te laten landen. Wat, behalve een geforceerde stroomversnelling in digitalisering, vergemakkelijkt de adoptie? “Patiënten zijn nog meer dan we denken bereid technologie te gebruiken”, weet Dohmen als part-time hoogleraar Digitale transformaties in de zorg en overheidsadviseur bij Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Vooral in de sector ziet hij de koudwatervrees. “Door medici aan de knoppen te vragen, groeit de bereidheid. In een wereld waarin protocollen en voorspelbaarheid de norm zijn, geven we ze ruimte hun toekomst niet te laten bepalen door een techbedrijf. Ze willen hun creativiteit terug.” Dat het zorgsysteem draait om controle en het financieel onaantrekkelijk is om aan zorg op afstand en preventie te doen, helpt niet bepaald mee. Geleerd van het verleden staat de werkwijze van Luscii hier met de zelfsturing van holocracy diametraal tegenover. Gevolg: een structurele samenwerking met Apple leverde een eenvoudigere UX op met aandacht voor toegankelijkheidsprincipes. En na gesprekken met de sector werd het verdienmodel aangepast. In plaats van te rekenen per patiënt vraagt het bedrijf nu een vaste afdelingsfee. “De ruimte voor medewerkers om naar eigen inzicht afslagen te nemen, maakt ons flexibel genoeg bij verzekeraars en ziekenhuizen aan te schuiven. Voor digitale ondernemers blijft het navigeren door een zeer complex stelsel.” * Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#184).
Infographic: digibeten op het werk
1 dag
Twee derde van de werkende Nederlanders stoort zich weleens aan collega’s met beperkte computervaardigheden. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1098 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Vooral Nederlanders tot dertig jaar zijn gevoelig voor digibetisme. Zo stoort driekwart van hen zich weleens aan de computervaardigheden van een collega en schaamt twintig procent zich voor zijn of haar eigen skills. Onder de werkende veertigplussers ergert de helft zich aan digibeten. Beperkte computervaardigheid leidt niet alleen tot frustraties, maar ook tot waardeoordelen. Zo vindt maar liefst dertig procent van de respondenten dat collega’s met beperkte computervaardigheden minder zouden moeten verdienen dan collega’s die wel tech-savvy zijn. Mannen nemen hier een stevigere positie in (35 procent) dan vrouwen (24 procent). Foto Shutterstock
Gebruik tweefactorauthenticatie bij Twitter valt tegen
1 dag
Slechts 2,3 procent van alle Twitter-gebruikers gebruikt tweefactorauthenticatie (2FA) om het eigen account te beschermen, zo blijkt uit eigen gegevens van het microblog. In de meeste gevallen wordt ingelogd via sms, een authenticator-app wordt minder vaak gebruikt, en een fysieke beveiligingssleutel vrijwel niet. Kennelijk zien gebruikers tweefactorauthenticatie toch als een belangrijke barrière, ondanks het risico dat het account makkelijk kan worden gekraakt. Ook wordt Twitter kennelijk minder belangrijk gevonden. Bij Facebook ligt het gebruik hoger, maar exacte cijfers ontbreken. Ondanks het kleine percentage nam het gebruik van tweefactorauthenticatie bij Twitter wel met 9,1 procent toe.
‘Google moet consumentenrechten beter naleven’
2 dagen
De Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten roepen Google op zich te houden aan de consumentenregels om misleiding te voorkomen. Onder leiding van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie zijn verschillende diensten van Google onder de loep genomen, zoals de zoekmachine, Play Store en de Google Store. Daarna is een reeks van verbeterpunten opgesteld. De nationale consumentenautoriteiten van de lidstaten van de EU en de Europese Commissie werken nauw samen in het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network. Als onderdeel van de samenwerking en handhaving hebben de ACM en de Belgische Economische Inspectie het voortouw genomen en de diensten van Google getoetst aan de Europese consumentenregels. Google (Play) Store moet bijvoorbeeld duidelijk aangeven wie de verkoper van het product is en hoe die te bereiken is. Ook moet de appwinkel tijdig en duidelijk essentiële product- en servicevoorwaarden tonen. De Google zoekmachine moet duidelijk aangeven hoe de ranking tot stand is gekomen en of ervoor is betaald. Google Flights en Google Hotels moeten de prijzen tonen inclusief belasting en andere onvermijdelijke kosten. Die verbeterpunten moet Google in de komende tijd opvolgen, anders volgt er nader onderzoek en mogelijke boetes. Foto Shutterstock  
Kaseya krijgt universele decryptor in handen na cyberaanval
2 dagen
IT-bedrijf Kaseya, slachtoffer van een grote ransomware-aanval, heeft met behulp van een niet nader genoemde derde partij toch een universele decryptor in handen gekregen, waardoor klanten hun versleutelde bestanden terug kunnen krijgen. Of er losgeld is betaald, is niet duidelijk. Begin juli werd het Amerikaanse bedrijf dgetroffen door een ransomware-aanval, waarbij zestig klanten zijn geïnfecteerd en via deze bedrijven nog eens 1500 ondernemingen. Dat waren er heel wat minder dan de 1 miljoen die de Russische cyberafpersers claimden. Oud-werknemers zeggen dat Kaseya verzuimde om routinematig software te repareren. De Virtual System Administrator (VSA) van het bedrijf, de externe onderhoudstool die voor de ransomware aanval werd misbruikt, zou zoveel problemen hebben gehad dat sommige werknemers de software het liefst hadden vervangen. Het bedrijf reageerde overigens wel op signalen van Nederlandse onderzoekers die het bedrijf op kwetsbaarheden wezen, maar die waarschuwing kwam te laat.
Marcel van der Heijden begint bureau GoodKarma
2 dagen
Marcel van der Heijden, die in het verleden oprichter en managing director was van A friend of mine, lanceert samen met Allard Warmelink en Orsi Szentes het nieuwe bureau GoodKarma. “Ik miste het ondernemerschap in dit vak. Ik ben een bureauman in hart en nieren. Na mijn vertrek bij Dept ben ik aan de slag gegaan bij Karma Kebab. Wat ik daar heb geleerd over duurzaamheid en inclusiviteit gaan we gebruiken bij GoodKarma“, vertelt Van der Heijden aan Emerce. Het nieuwe bureau richt zich op het het creëren van ervaringen waarbij branding en commerce elkaar versterken. Van der Heijden legt uit: “Merken kiezen vaak tussen het creëren van awareness voor hun merk of het vergroten van hun sales. Wij zien echter steeds vaker dat sterk groeiende merken zoals Ace & Tate, Polestar, VanMoof, Crisp en modemerken zoals Colourful Rebel en Labfresh in staat zijn om hun branding en commerce activiteiten met elkaar te laten samensmelten. Wij willen onze klanten laten zien dat het bouwen van een sterk merk en het vergroten van je sales hand in hand met elkaar moeten gaan.” Medewerkers van het bureau kunnen aandeelhouder worden. Zo participeren ze in de groei en het succes van het bureau. GoodKarma is bezig zijn B-Corp-certificering te behalen. Van der Heijden richtte in 2010 het social agency a friend of mine op en verkocht dat in 2016 aan Dept, dat toen net in zijn eerste groeistuip zat. De ondernemer vertrok in 2019 en werd marketingdirecteur en aandeelhouder bij Karma Kebab, maker en verkoper van vegetarische shoarma. Bij dat bedrijf blijft hij betrokken. De compagnons bij GoodKarma zijn Allard Warmelink en Orsi Szentes. Warmelink was eerder commercieel directeur bij Boomerang Agency, dat net is gekocht door Publicis. Orsi Szentes was eerder verantwoordelijk voor de groei bij LabFresh.
ACM waarschuwt voor malafide dropshipper Digital Advice
2 dagen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de oneerlijke handelspraktijken van het bedrijf Digital Advice LLC via diverse websites. Digital Advice verkoopt verschillende producten, zoals sneakers, trainingsbroeken, tassen en bh’s, via een groot aantal websites. Het bedrijf maakt gebruik van dropshipping. Dit betekent dat het producten verkoopt die het zelf niet op voorraad heeft, maar die een derde partij maakt en verzendt. Daarbij moet de dropshipper zich houden aan de regels voor online verkoop. Het afgelopen jaar ontving de ACM meer dan duizend klachten over de websites van dit bedrijf. Waarschijnlijk is dit nog maar een beperkt deel van het werkelijke aantal consumentenproblemen. Omdat het bedrijf niet in Nederland gevestigd is, werkt de ACM nauw samen met buitenlandse toezichthouders om het bedrijf aan te pakken. Consumenten klagen dat Digital Advice, dat in Delaware zou zijn gevestigd, regelmatig niet of niet het bestelde product levert en dat dan niet duidelijk is dat een ander product wordt geleverd. Als consumenten producten willen terugsturen, is het bedrijf niet bereikbaar of moeten ze onverwacht hoge verzendkosten betalen voor het terugsturen naar het buitenland. Ook worden consumenten regelmatig niet geholpen en krijgen hun geld niet terug. Het bedrijf zet regelmatig nieuwe websites online, waarbij het meestal niet duidelijk dat ze van Digital Advice zijn. De bedrijfsnaam wordt vaak alleen vermeld in de algemene voorwaarden. oslobrands.com lucybreeze.com getevelynbag.com wideally.com nl.batumishoes.com gethypersoft.com nl.gethyperdark.com nl.thelacybra.com linalift.com nl.getlotusbreeze.com nl.nbynicole.com northernrules.com stridershoes.com nl.swatreact.com nl.swatpants.com swatshorts.com
ABN waagt zich nog niet aan cryptobeleggingen
2 dagen
ABN AMRO waagt zich nog niet aan cryptbeleggingen. De bank deed afgelopen half jaar onderzoek naar cryptocurrencies. ABN AMRO concludeert dat beleggen in cryptocurrencies nu nog te risicovol is omdat er nog veel onduidelijkheden zijn. Zo kwalificeren cryptocurrencies zich niet als financieel instrument en vallen ze niet onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. Door dit gebrek aan regulering en transparantie hebben cryptocurrencies nog altijd een sterk speculatief karakter, waardoor er kans is op grote verliezen, zegt ABN. Tevens is de toekomstige waardebepaling nog altijd lastig. Vanuit beleggingsoptiek vindt ABN AMRO het risico dat nu met cryptocurrencies gepaard gaat daarom niet wenselijk, zegt Ralph Wessels, Hoofd Beleggingsstrategie van ABN AMRO. Als puur naar cryptocurrencies wordt gekeken als mogelijke belegging, ligt het risicorendementsprofiel het dichtst bij dat van venture capital. Daarbij zouden cryptocurrencies als beleggingscategorie in theorie tot een lagere correlatie en meer diversificatie in de portefeuille moeten leiden, maar uit onderzoek komt hierover geen eenduidig beeld naar voren. Alles bij elkaar moet daarom voorzichtig worden omgegaan met de vraag of cryptocurrencies in een beleggingsportefeuille horen, aldus de bank.
Marcel Beerthuizen wordt directeur Ziggo Sport
2 dagen
Per 1 september start Marcel Beerthuizen in de functie van directeur Ziggo Sport. Met zijn bureau bigplans adviseerde hij merken op het gebied van partnership marketing, zoals ING en HollandCasino. Daarvoor heeft hij onder andere het bureau TBWA\Brand Experience Company opgericht en geleid. Beerthuizen is de opvolger van Will Moerer, die in 2015 startte als directeur van Ziggo Sport en nu met prepensioen gaat.

Miljoeneninvestering voor Click & Boat
2 dagen
De verhuursite van vaartuigen Click & Boat heeft een significante investering gekregen van investeerder Permira en diens portfoliobedrijf Boats Group. Het is niet bekend hoe hoog het geïnvesteerde bedrag is, maar het bedrijf stelt dat het aanmerkelijk meer is dan de tien miljoen euro die tot op heden is opgehaald. Naast de financiële component kent de transactie ook een operationeel gezicht. De marktplaatsen Click & Boat en Boats Group, hier bekend met Botentekoop.nl, gaan elkaars diensten promoten. Click & Boat krijgt bijvoorbeeld toegang tot het consumentenpubliek van Boats Group, evenals tot de grote en snelgroeiende bootverhuurmarkt in Noord-Amerika, waar Boats Group een gevestigde aanwezigheid heeft. De sites van Boats Group worden in drukke periodes door twintig miljoen bezoekers gezien. Foto: Mustad Marine (cc)
Klarna koopt klantenkaartapp Stocard
2 dagen
Het spel is op de wagen: Klarna doet in een maand tijd zijn derde overname. Met de aankoop van Stocard krijgt het een veelgebruikte app met daarin digitale klantenkaarten van retailers en mobiele betalingen. Gisterenavond bevestigden de Zweden dat ze weer een kraal aan de ketting rijgen. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar het zou volgens Duitse bronnen om 113 miljoen euro gaan. Een van Europa’s grootste fintechs Klarna krijgt hierdoor zicht op hoe consumenten winkelen bij fysieke retailers. De klantenprogramma’s van vrijwel alle grote ketens, maar ook van bijvoorbeeld sportclubs, zijn namelijk beschikbaar via Stocard. Geen stapel plastic kaarten meer, maar één app. Stocard uit Mannheim gebruikt de inzichten over winkelgedrag om op maat reclamefolders van de retailers in zijn app aan te bieden. Nederland is een van de grotere markten voor de Duitsers, maar onder de vleugels van Klarna krijgt het de tijd en middelen om zijn bereik naar andere markten in de EU, maar zeker ook de VS uit te breiden. Klarna, opgericht in 2005, levert financiële diensten aan webwinkels. Het is gespecialiseerd in achteraf laten betalen van aankopen. Het bedient ruim 250.000 webwinkels in zeventien landen. Daarnaast is het bezig zijn betaaldienst uit te rollen naar klanten met fysieke winkels. Consumenten kunnen daar dan een product kiezen, mee naar huis nemen en hoeven pas later te betalen binnen een gestelde termijn. De dienstverlener heeft negentig miljoen klanten aan de consumentenkant. Het gerealiseerde betaalvolume steeg in 2020 met 46 procent tot 45 miljard euro. De overname van Stocard past in een lijn waarbij de Zweden hun pallet marketingdiensten voor digitale en fysieke retailers uitbreiden. Twee weken geleden werd het Britse HERO ingelijfd, een techbedrijf dat social shopping faciliteert voor fysieke retailers. Eerder, in maart 2021, kocht Klarna het Zweedse marketingbedrijf Shoptail. Dat is in Europa actief met productvergelijkers. De technologie is omgebouwd en geïntegreerd tot een marketingmiddel dat Klarna verkoopt aan webwinkeliers. Die kunnen er hun bereik mee vergroten. Stocard heeft naar eigen zeggen zestig miljoen gebruikers. Investeringsfondsen waarderen Klarna op ongeveer veertig miljard euro. Er wordt al langer op gespeculeerd dat de fintech beursplannen heeft. Concreet is daar niets over bekendgemaakt.
Reclamebedrijf Teads begint proces beursgang
2 dagen
Adtech-bedrijf Teads kondigt een roadshow aan langs investeerders om hen warm te maken voor de aanstaande beursgang. Met de emissie willen het Amerikaanse bedrijf, opgericht in het Franse Montpelier, tussen de 700 en 800 miljoen dollar ophalen. In de komende weken verschijnt het prospectus en wordt bekendgemaakt tegen welke koers TEAD zijn notering op de Nasdaq in New York krijgt. Analisten waarderen het bedrijf op ongeveer vijf miljard dollar. Twee jaar geleden opende het techbedrijf een kantoor in Nederland. Teads levert technologie waarmee uitgevers in lopende geschreven artikelen videoreclame kunnen plaatsen. Teads kan verbindingen leggen met verscheidene grote DSP’s voor het aanbod. Sinds 2017 is het onderdeel van telecombedrijf Altice. In het derde kwartaal van 2020 noteerde Teads een omzet van 128 miljoen euro, vijftien miljoen euro meer dan het jaar ervoor (PDF). Over heel 2020 kwamen de verkopen uit op 458 miljoen euro. Foto: Le Web (cc)
Ontwikkelaar en verkoper phishing software opgepakt
2 dagen
De politie heeft dinsdag een 24-jarige man uit Arnhem aangehouden die een belangrijke faciliterende rol speelde bij phishing aanvallen. Het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt de man van het ontwikkelen, voorhanden hebben en verspreiden van zogenoemde phishing panels. De politie heeft ook een 15-jarige jongen uit Loenen aan de Vecht aangehouden. Hij wordt verdacht van de verkoop van phishing panels. Met phishing panels kunnen andere kwaadwillenden phishing websites opzetten. Bij phishing bewegen criminelen slachtoffers ertoe om op een valse (betaal)link te klikken. De link leidt naar een vervalste bankensite die bijna niet van echt te onderscheiden is. De criminelen die achter de site zitten, zien de gegevens die het slachtoffer invoert. Zij loggen vervolgens met die gegevens in op de echte bankensite van het slachtoffer en halen zijn/haar rekening leeg. Het onderzoek naar deze verdachten gebeurde onder het gezag van het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie. De Landelijke Eenheid, Team High Tech Crime (THTC) van de Dienst Landelijke Recherche, en de Eenheid Zeeland West Brabant werkten samen in dit onderzoek dat eind april van dit jaar startte. Group-IB, een internationaal cybersecurity bedrijf met het Europees hoofdkantoor in Amsterdam, informeerde de politie over personen die onder een nickname op Telegram actief zouden zijn met het ontwikkelen van de software voor phishing panels en met de verkoop er van. Bij de doorzoekingen zijn een vuurwapen, telefoons, laptops en andere gegevensdragers in beslaggenomen. hieraan is de broncode van het panel aangetroffen.
Europese webwinkels verkochten ruim 63 procent meer aan Nederlanders
2 dagen
In het eerste kwartaal van 2021 gaven Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie 63 procent meer uit dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. Nederlanders spendeerden bijna 800 miljoen euro, tegenover ongeveer een half miljard een jaar eerder. Niet eerder sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 namen de bestedingen in een kwartaal zoveel toe ten opzichte van een jaar eerder. De bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels buiten Nederland lagen sinds 2014 elk kwartaal hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen, dit vervijfvoudigde tot 778 miljoen begin 2021. Dit is net iets meer dan de bestedingen in het laatste kwartaal van 2020. De laatste jaren waren de bestedingen in het eerste kwartaal juist altijd lager dan een kwartaal eerder. Met name sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 steeg de consumptie bij de Europese webwinkels sterk, waarschijnlijk door de coronamaatregelen. Zo sloten vanaf 15 december veel non-foodwinkels de deuren en was winkelbezoek alleen toegestaan voor het afhalen van bestellingen. De omzet van Nederlandse internetverkopers bereikte in het eerste kwartaal van 2021 eveneens een recordgroei, met een toename van ruim 85 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is fors, ook vergeleken met andere kwartalen sinds het begin van de coronacrisis. De sterkste toename in 2020 was in het tweede kwartaal, met ruim 55 procent. (Het gaat in dit onderzoek om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven die buiten Nederland en binnen de EU gevestigd zijn. De cijfers zijn exclusief btw, en berekend volgens een methode die ontwikkeld is in het CBS-onderzoeksprogramma naar de interneteconomie). Foto Shutterstock
Reclame-inkomsten Twitter stijgen 87 procent
3 dagen
De reclame-omzet bij Twitter is afgelopen jaar met 87 procent gestegen tot 1,1 miljard dollar. De berichtendienst profiteert sterk van herverdeling van reclamebudgetten in met name de VS. Het zijn met name merkbouwende reclamecampagnes waarvoor adverteerders zich tot Twitter wendden in het tweede kwartaal van 2021. Zojuist publiceerde het bedrijf de financiële cijfers over die periode (
Meer gebruikers en omzet voor Snapchat
3 dagen
Snap, het bedrijf achter Snapchat, sluit een goed tweede kwartaal af, waarin de omzet 116 procent steeg naar 982 miljoen dollar en het verlies 53 procent werd verkleind naar 152 miljoen. De cijfers waren boven verwachting, resulterend in een 13 procent hogere aandelenkoers. Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg ten opzichte van april met 5 procent naar 293 miljoen en 23 procent ten opzichte van de resultaten van een jaar geleden. Daarmee groeit Snap sneller dan ooit. Snap lanceerde in het verslagperiode acht nieuwe Snap Originals, waaronder Swae Meets World, een documentaire met de Amerikaanse muzikant Swae Lee, naast 177 nieuwe internationale Discover Channels, waaronder alleen al 36 kanalen in het VK. De omzet zal in het derde kwartaal naar schatting op jaarbasis met ongeveer 58 procent stijgen tot ruim 1 miljard dollar, vergeleken met 679 miljoen in het derde kwartaal van 2020.
Chipreus Intel verhoogt outlook
3 dagen
Intel verhoogt de outlook voor heel 2021. De chipreus ealiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 19,6 miljard dollar, nauwelijks een verschil ten opzichte van een jaar geleden. De nettowinst bleef steken op 5,1 miljard dollar (pdf), maar was boven verwachting van analisten. De opbrengsten bij de tak voor datacenter chips daalde 9 procent, terwijl de pc processoren een 6 procent hogere omzet behaalden. Voor het derde kwartaal rekent Intel op een omzet van 19,1 miljard dollar en een winst per aandeel van 1,08 dollar. Intel zou geïnteresseerd zijn in de overname van chipfabrikant GlobalFoundries. Daarmee kan het bedrijf zijn productie van processors opvoeren. Intel zou 25 miljard euro (30 miljard dollar) op tafel moeten leggen, de grootste aankoop die Intel ooit heeft gedaan. De fabrikant, ooit afgestoten door AMD, produceert processors voor andere chipfabrikanten, maar ontwerpt ze zelf niet.
DNS-storing Akamai legt talloze websites plat
3 dagen
Een DNS storing heeft sinds 17.30 Nederlandse tijd honderden sites onbereikbaar gemaakt. Daaronder ook veel Nederlandse websites van onder meer de politie, de NS, Albert Heijn, TikTok, DigiD, Funda, DPG Media en verschillende banken. Rond 18.45 uur waren de meeste websites weer toegankelijk. In de VS werden Amazon, UPS, FedEx, Airbnb, websites van luchtvaartmaatschappijen en postbedrijven getroffen. De fout is ontstaan bij de Akamai Edge DNS-service. Dit bedrijf heeft meteen een oplossing geïmplementeerd. Akamai levert ‘content delivery networks’, die ervoor zorgen dat sites regionaal worden gehost en daardoor sneller bereikbaar zijn. Een Domain Name System (DNS) is een soort telefoonboek waardoor je in plaats van het IP adres een domeinnaam kunt typen. Foto Shutterstock

TikTok schendt privacy kinderen: boete 750.000 euro
3 dagen
De Autoriteit Persoonsgegevens legt TikTok een boete op van 750.000 euro. Jonge kinderen die zich voor de app inschreven, konden de privacyregels niet begrijpen omdat die in het Engels waren. Dat is in strijd met de privacywetgeving, waar het uitgangspunt is dat altijd duidelijk moet zijn wat er met je persoonsgegevens gebeurt. Het is kinderen onder 13 jaar niet toegestaan om überhaupt de app te gebruiken, omdat TikTok daarmee onwettig persoonsgegevens in handen krijgt van een jonge, kwetsbare gebruikersgroep. Toezicht op bedrijven zonder hoofdvestiging in Europa kan vanuit alle EU-lidstaten, terwijl dat anders primair gebeurt vanuit het EU-land met de hoofdvestiging. Toen de zaak werd geopend, hadden de Chinezen geen Europees hoofdkantoor. Nu wel, in Ierland. De Ierse toezichthouder staat niet als streng te boek wat de bescherming van privacy betreft. De Autoriteit Persoonsgegevens draagt zijn bevindingen over aan de Ierse toezichthouder. Die moet het onderzoek afronden en een definitief oordeel vellen. TikTok heeft bezwaar aangetekend tegen de boete. In Nederland heeft de appbouwer rond de 3,5 miljoen gebruikers. De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy eisen eeb schadevergoeding van 1,5 miljard euro voor het onrechtmatig verzamelen en verhandelen van persoonlijke gegevens van kinderen. Daartoe hebben de partijen recent een klacht ingediend. Foto: Gauthier Delecroix (cc)
DuckDuckGo lanceert speciale e-maildienst
3 dagen
Zoekmotor DuckDuckGo lanceert een gratis e-maildienst die trackers verwijdert uit mails en deze mails kan doorsturen naar andere e-maildiensten, zoals Gmail en Outlook. Gebruikers kunnen een @duck.com-mailadres aanmaken, waarmee ze zich kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief. Bij ontvangst verwijdert de dienst alle trackers en stuurt deze weer door naar de maildienst van de gebruiker. Trackers worden gebruikt om gebruikers te volgen. Zo kunnen bedrijven zien wanneer een mail voor het eerst is geopend en welk apparaat hij of zij gebruikt. De Email Protection-dienst is vooralsnog in bèta voor een beperkt aantal gebruikers.
‘Hackers maken veelvuldig gebruik van Nederlandse servers’
3 dagen
Nederlandse servers staan wereldwijd in de top vijf voor het veroorzaken van incidenten als ransomware of social engineering, waarbij een gebruiker een geïnfecteerd bestand downloadt. Dat beweert beveiligingsbedrijf Kaspersky. Nederland is aantrekkelijk voor hackers door zowel de snelle en betrouwbare internetverbindingen als de vele verschillende hostingbedrijven die er zijn, waarmee iedereen snel en gemakkelijk servers kan huren. In meer dan de helft (bijna 56 procent) van de gevallen ging het om de Adware URL-dreiging die via Nederlandse servers werd verspreid. Adware is software die ongewenste (en soms irritante) pop-upadvertenties weergeeft die op je computer of mobiele apparaat kunnen verschijnen. Veelvuldig duikt ook de Trojan.Script.Miner op. Die wordt gebruikt voor het delven van cryptovaluta zonder het medeweten van de gebruiker.
Zuid-Koreaanse LG-winkels gaan iPhones verkopen
3 dagen
Circa 400 Zuid-Koreaanse LG-winkels gaan iPhones verkopen. Naast de iPhone zijn er vanaf augustus ook iPads en Apple Watch-apparaten te koop bij LG. Desktop Macs en MacBooks overigens nog niet. LG heeft zich officieel teruggetrokken uit de smartphone-industrie, ook slimme horloges en tablets wil de grote concurrent van Samsung niet meer maken. Apple zelf heeft slechts twee winkels in een land met 50 miljoen mensen. De verkoop van iPhones loopt daarom online of via mobiele telefoonpartners. De iPhone zou een marktaandeel in het land hebben van ongeveer 22 procent; Samsung controleert bijna 70 procent van de smartphone-activiteiten in het thuisland. Foto Shutterstock
Coolblue opent tweede winkel in Rotterdam
3 dagen
Coolblue opent vandaag een winkel in winkelcentrum Alexandrium te Rotterdam, het tweede filiaal van de elektronicawinkel in de havenstad. Klanten kunnen er meer dan duizend producten uitproberen of er langskomen voor advies, reparaties en het ophalen van online bestellingen. Alexandrium is een druk winkelcentrum in het noord-oosten van Rotterdam. Vanuit de wijde omgeving is het goed bereikbaar met het OV en de auto. Dat geldt in mindere mate voor de Coolblue-winkel in het centrum van de stad. De nieuwe zaak heeft een vloeroppervlakte van 1.800 vierkante meter. Vorige week opende Coolblue zijn grootste retailzaak, in het centrum van het Duitse Düsseldorf. Voor het einde van 2021 staan nog vier winkelopeningen op de agenda, onder meer in Kortrijk en Nijmegen.
Video-agency Viduate wordt onderdeel van Happy Horizon
3 dagen
Digital marketinggroep Happy Horizon pleegt met de aankoop van Viduate uit IJsselstein zijn zevende overname in zeven maanden tijd. De bedrijvengroep groeit daarmee met vijftien man tot ruim boven de vierhonderd medewerkers. Het is niet bekend hoeveel geld met de transactie is gemoeid. Viduate is gespecialiseerd in het maken van video en animaties, een terrein waar de vraag alleen maar groeit. Deze expertise had Happy Horizon nog niet breed in huis. Tim Viergiever (foto, midden), die het bedrijf uit IJsselstein met broer Daan oprichtte zegt in een persbericht: “De video- en animatiemarkt groeit de komende jaren flink verder. Daar willen we als full service video-agency graag in meegroeien. En dat gaat veel sneller als we onderdeel zijn van een sterke marketinggroep. We kunnen video- en animatiecontent zo nog belangrijker maken in de totale klantreis van marketing-communicatie. Of het nu gaat om 2D of 3D-animatie of een commercial; elk type video of animatie kunnen we maken.”
Aanhoudingen in onderzoek sim-swapping
3 dagen
Dinsdag zijn drie personen aangehouden en vier panden doorzocht in verband met een onderzoek naar simwapping. Dat onderzoek ging in februari van dit jaar van start toen vanuit een telecomaanbieder een melding kwam van verdacht gedrag van een medewerker. In het daaropvolgende onderzoek wist het cybercrimeteam een sim-swapnetwerk bloot te leggen dat verder reikte dan enkel de provinciegrenzen. In het onderzoek van eind februari werden drie medewerkers van een telecomaanbiwswe aangehouden op verdenking van computervredebreuk. Deze personen hebben meegewerkt aan het herprogrammeren van telefoonnummers naar een nieuwe sim-kaart. Wanneer het telefoonnummer eenmaal gekoppeld was aan de nieuwe sim-kaart, kon de controle over het telefoonnummer overgenomen worden. Op deze manier kon er toegang verkregen worden tot de cryptovaluta-accounts. Een samenwerking met de cybercrimeteams van andere eenheden leidde uiteindelijk naar diverse personen die ervan verdacht worden de daadwerkelijke sim-swaps te hebben uitgevoerd. Daarnaast zouden zij ook verantwoordelijk zijn voor het verschaffen van de toegang tot de beoogde cryptovaluta-accounts. Deze personen zijn dinsdag aangehouden op verdenking van computervredebreuk, witwassen en diefstal van cryptovaluta.
Uber rolt boodschappendienst uit over heel Amerika
3 dagen
Amerikanen in meer dan vierhonderd grote steden kunnen hun dagelijkse boodschappen door Uber laten thuisbezorgen per auto of fiets. Dat vloeit voort uit de uitbreiding van een samenwerking van de vervoerder met supermarktconcern Albertson. De jaar oude samenwerking wordt qua bereik uitgebreid naar de meeste drukbevolkte steden in de VS, waaronder: Miami, Dallas, San Francisco, New York City en Washington DC. Klanten van Uber kunnen boodschappen bestellen bij de 1.200 filialen van formules als Albertson, Safeway, Jewel-Osco, Acme, Tom Thumb en Randalls. Het bezorgen van boodschappen werd vorig jaar een wezenlijk onderdeel van Ubers activiteiten. De taxibusiness draaide op een laag pitje, Eats daarentegen groeide tientallen procenten. De ongevulde vervoerscapaciteit werd aangewend om geen mensen naar boodschappen te bezorgen. De resultaten daarvan leiden nu tot een uitbreiding van samenwerking met Albertson. In Europa is een andere dynamiek zichtbaar. Ook hier heeft het bezorgen van via internet bestelde boodschappen een hoge vlucht genomen vanaf 2020. In de boeggolf van supermarkten ontstaan nu nieuwe diensten zoals Gorillas, Getir en Flink. Die winkels hebben echter geen eigen filialen, maar bezorgen vanuit magazijnen op centraal gelegen locaties.
Publicis herstelt van coronacrisis
3 dagen
De Franse mediagroep Publicis meldt een organische groei van 17 procent over het derde kwartaal. Een jaar geleden geleden leverde de groep nog 13 procent in. Op een omzet van 4,9 miljard euro werd afgelopen half jaar een nettowinst van 414 miljoen geboekt en een EBITDA van iets meer dan 1 miljard. Met dank aan de Amerikaanse en Aziatische markten, al was er ook groei in Europa. Nieuwe klanten in Europa waren onder meer La Poste, Nestlé, Daimler, Unilever, TUI Group, Etihad Airways, Comic Relief, DocMorris, Carrefour, Getir, LEGO en Biogen. De cijfers zijn volgens CEO Arthur Sadoun weer op het niveau van 2019. De verwachtingen voor het volledige jaar blijven dan ook positief. Het bedrijf rekent op organische groei van 7 procent voor 2021.

Helft consumenten verkoopt via marktplaatsen
3 dagen
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten verkoopt (tweedehands) producten en diensten via internet of apps. In de meeste gevallen gaat het om de productcategorieën huis & tuin, kleding & schoenen en elektronica. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders. Online verkopers maken hun keuze voor een marktplaats voornamelijk op basis van gebruiksgemak (42%). Ook de populariteit (35%) van het platform is een belangrijk motief. Meer dan één op de vijf verkopers (22%) kiest op basis van (lagere) advertentiekosten. De top vijf wordt gecomplementeerd door betrouwbaarheid (16%) en gebruiksplezier (14%). Van alle online verkopers heeft 31 procent in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22%), kleding & schoenen (22%) en sport, spel & hobby. Onder vrouwen (28%) is het verkopen van kleding en schoenen populairder dan onder mannen (14%). Elektronica wordt daarentegen juist vaker door mannen via online marktplaatsen verkocht. Het gemiddelde verkoopbedrag is het hoogst in de categorie voertuigen & accessoires (704 euro). Op aanzienlijke afstand volgen de categorieën kunst & antiek (€119) en sport, spel en hobby (€119). Elektronica is goed voor een gemiddeld verkoopbedrag van €89 en huis en tuin voor €80. De laagste verkoopbedragen vinden we terug bij films, muziek, boeken (€38) en kleding & schoenen (€31). Marktplaats meldt vanochtend dat de afgelopen twaalf maanden ruim 1,5 miljoen advertenties met gratis spullen werden aangeboden via het platform, een stijging van bijna 15 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Met name meubels, babyspullen en doe het zelf-artikelen werden massaal belangeloos aan anderen weggegeven. Ook de interesse in het ‘gratis’ aanbod steeg het afgelopen jaar: deze advertenties werden in twaalf maanden tijd maar liefst 177,5 miljoen keer bekeken; een groei van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Twitter test downvote- en upvote-systeem
3 dagen
Twitter test een zogeheten downvote- en upvote-systeem voor een kleine groep gebruikers op Apples iOS, de software voor iPhones. Voor sommigen verschijnen de upvote- en downvote-knoppen als pijlen omhoog en omlaag, duimen omhoog en duim omlaag, of een hartpictogram en een pijl-omlaag. De downvotes worden niet meteen aan gebruikers getoond, en upvotes worden net als bij Facebook als likes weergegeven. De stemmingen hebben ook geen invloed op de volgorde van de commentaren bij een bericht. Het is niet duidelijk of en wanneer Twitter deze mogelijkheden voor alle gebruikers beschikbaar stelt. Some of you on iOS may see different options to up or down vote on replies. We’re testing this to understand the types of replies you find relevant in a convo, so we can work on ways to show more of them. Your downvotes aren’t public, while your upvotes will be shown as likes. pic.twitter.com/hrBfrKQdcY — Twitter Support (@TwitterSupport) July 21, 2021
Tweakers komt met Plus-abonnement
3 dagen
Online nieuwsuitgave en techplatform Tweakers.net introduceert een Plus-abonnement. Betrokken lezers kunnen een abonnement nemen voor meer achtergrondverhalen, exclusieve interviews en how-to’s. Het nieuwe abonnement werd eind vorige week aangekondigd en treedt vandaag in werking. Lezers betalen bij een tweejarig abonnement vier euro per maand voor toegang tot een nieuwe slag redactionele producties. “Uit gebruikersonderzoek hoorden we dat men ‘meer, meer, meer’ wil. Meer diepgang, langere verhalen, meer expertise.”, licht commercieel directeur Bart Zoetmulder van DPG Technologie toe. “Qua inkomsten zijn we voor 90 à 95 procent afhankelijk van b2b-inkomsten. Reclame is een gevoelige inkomstenstroom. We willen het risico spreiden met deze nieuwe stroom aan gebruikersinkomsten.” Over de verwachtingen wil Zoetmulder niets kwijt. Duidelijk is dat DPG Media voor langere duur investeert. Er wordt rekening mee gehouden dat er eerst twee jaar wordt geïnvesteerd voordat er geld wordt verdiend. Er is een nieuwe redacteur aangesteld die samen met zijn collega’s de Plus-producties zal verzorgen. In de toekomst zal de redactie worden uitgebreid. “Een herkenbaar deel van de totale content wordt Plus-content. We geven de garantie dat dat nieuwe content is. Andere media neigen ernaar om het reguliere werk achter een slotje te zetten. Dat doen wij niet.” Het nieuwe abonnement draait sinds december 2020 al als publieke proef. Tot vandaag kostten Plus-verhalen niets. Vanaf nu kunnen geregistreerde gebruikers drie plusproducties per maand gratis lezen. Actieve communityleden van de Tweakers-gemeenschap kunnen korting op het abonnement krijgen op basis van hun karma. Karmapunten krijgen leden bijvoorbeeld voor het schrijven van reacties of recensies. Productmarketeer Jelle Mol: “Die korting is het directe resultaat van feedback van onze gebruikers in de testperiode. Gedurende de bèta ontvingen we gemiddeld 25.000 bezoeken op Plus-artikelen, met uitschieters tot 100.000. De combinatie van waardering, bezoeken en kwalitatieve feedback waren wel de belangrijkste aanknopingspunten om het Plus-aanbod te fijnslijpen.” Zoals bij veel productontwikkeling op Tweakers wordt de gebruikersgemeenschap actief en vroeg bij de plannen betrokken. Eind november 2020 werden de plannen voor het nieuwe abonnement reeds aan het publiek uit de doeken gedaan. Plus is in zekere zin de vervanging van het gedrukte Tweakers Magazine dat eind 2020 verdween. Strikt genomen is Plus niet het enige abonnement van Tweakers. De titel werkt al jaren met drie abonnementen. De een geeft controle over zaken als advertenties en thirdparty-trackingcookies en een ander geeft bijvoorbeeld toegang ook tot speciale bijeenkomsten. Het redactionele abonnement wordt in de bestaande verwerkt. Foto: wocintechchat (cc)

Pagina's

Abonneren op emerce