De advertentiemarkt breekt rondom Black Friday en Cyber Monday ook dit jaar records. Uit een analyse van Adfact blijkt dat in de periode van week 42 tot en met week 49 ruim 69,1 miljoen euro aan bruto mediabestedingen is geïnvesteerd. Vooral in week 48, waarin Black Friday valt, zien we een piek met 31,6 miljoen euro aan mediabestedingen.
Televisie blijft de grootste speler in de mediamix. 66 procent van de totale bruto mediabestedingen is ingezet op tv-campagnes, gevolgd door radio en dagbladen. Binnen televisie neemt RTL 4 de koppositie in met 23,5 procent van de mediabestedingen, gevolgd door NPO 1 en SBS 6.
Bij radio zijn de belangrijkste spelers Qmusic, Radio 538 en Radio 10, terwijl in de dagbladen Algemeen Dagblad en De Telegraaf bovenaan staan.
De reclamewereld wordt aangevoerd door grote namen als Amazon.nl, Coolblue en Bol.com. Samen met andere prominente merken is de top 15 goed voor 50% van de totale bruto bestedingen rondom Black Friday en Cyber Monday.
Binnen de top 10 merken zijn 8 van de 10 actief in de detailhandel, waarbij vooral woninginrichtingszaken, warenhuizen, en elektronicazaken nadrukkelijk aanwezig zijn.
Detailhandel domineert de campagnes. Binnen de woninginrichting zien we vooral bedden, matrassen en raamdecoratie als belangrijkste thema’s.
Telecom adverteerders richten zich voornamelijk op mobiele telefonie en pakketten voor internet en tv. De top 5 merken in deze branche – Delta, Ziggo, Odido, KPN en Hollands Nieuwe – zijn samen goed voor 73,8 procent van de mediabestedingen in deze categorie.
In de categorie Travel springen Corendon (1,1 mln), TUI (0,93 mln) en Stip Reizen (0,68 mln) er uit. Deze drie bedrijven vertegenwoordigen samen 86,9 procent van de toeristische mediabestedingen.
In week 48 was 20,9% van de advertenties gericht op Black Friday en Cyber Monday, terwijl dit in week 47 14,3% betrof. Deze cijfers tonen aan dat de koopjesdagen een cruciaal moment blijven voor adverteerders om consumenten te bereiken.