emerce

1 uur geleden
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toch niet in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank Rotterdam in de zaak Datavrije Muziek van T-Mobile. De ACM had T-Mobile een last onder dwangsom opgelegd, maar die is met de uitspraak van de rechter komen te vervallen. T-Mobile heeft in oktober 2016 de dienst Datavrije Muziek in de markt gezet. Bij deze dienst gaat muziekstreaming niet ten koste van de databundel. Dit heet zero-rating. Volgens de Nederlandse wet is zerorating in alle gevallen verboden. De rechter heeft nu bepaald dat de Nederlandse wet op dit punt in strijd is met de Europese verordening. De ACM mag de wet op dit punt dus niet langer handhaven. De rechter deed bij zijn uitspraak op 20 april 2017 geen uitspraak of de dienst van T-Mobile is toegestaan onder de Europese Verordening Netneutraliteit. Daarom is de ACM na de uitspraak van de rechtbank gestart met een onderzoek hiernaar. Het is nog niet bekend wanneer dat onderzoek is afgerond. T-Mobile kan de dienst Datavrije Muziek blijven aanbieden zolang dat onderzoek loopt. Bits of Freedom heeft inmiddels een handhavingsverzoek bij de ACM ingediend. Hierin vraagt de belangenorganisatie formeel om het aanbod van T-Mobile te verbieden op grond van de Europese Verordening.
3 uur geleden
Wayne Parker Kent neemt het Apple blog One More Thing over. In totaal bestaat het portfolio van het Amsterdamse mediabedrijf nu uit zestien merken. Met gemiddeld 850.000 unieke bezoekers per maand en meer dan 60.000 leden is One More Thing een van de grootste Apple-gemeenschappen van de Benelux. Naast dagelijks nieuws over Apple-gerelateerde producten, tech en innovatie brengt het online magazine ook wekelijkse lifestyle-artikelen en opiniestukken. De oprichters – Lucas Raggers, Koen van Tongeren en Jan David Hanrath – verkopen hun aandelen aan Wayne Parker Kent voor een onbekend bedrag. Adriaan Mol blijft aan als aandeelhouder. Wayne Parker Kent verkoopt per direct de display- en native advertentieruimte op One More Thing. Deze zomer komt er een redesign en rebranding van het platform aan. De redactie blijft ongewijzigd en zal worden aangestuurd vanuit het tech- en innovatiecluster met WANT.nl.
4 uur geleden
Adverteerders gaven in 2016 42 miljard euro uit aan online reclame. De groei wordt met name veroorzaakt door meer uitgaven aan mobiele display en mobiele search. Bestedingen aan het mobiele kanaal groeiden in 2016 met meer dan vijftig procent, zo laten nieuwe cijfers van IAB Europe zien. Marktonderzoeker Daniel Knapp van IHS Markit publiceerde die zojuist op IAB Europes jaarcongres Interact, dit jaar gehouden in Amsterdam. De twee grootste markten, Duitsland en Engeland, zijn samen goed voor de helft van de totale online mediabestedingen. Het Verenigd Koninkrijk is veruit de grootste markt, volgens kenners ook de meest vooruitstrevende, wat zich laat vertalen naar een totaal van online budgetten van 14,2 miljard euro. In Duitsland eindigde de teller eind 2016 op 5,9 miljard. Nederland staat op de zesde plek. De zak digitaal reclamegeld was hier 1,7 miljard euro. Dat werd vorige maand al bekendgemaakt. De markten in Italië (2,3 miljard euro), Frankrijk (2,6 miljard) en Rusland (4,2 miljard) zijn groter dan Nederland. De online reclamemarkt in Europa is in de afgelopen zes jaar verdubbeld, zo laten IAB Europes cijfers zien. Foto: Per Gosche (cc)
4 uur geleden
Facebook stelt de introductie van zijn eigen videoprogrammering uit. Pas aan het einde van de zomer zullen de eerste programma’s te zien zijn, weet Recode. Wat precies de reden is van het uitstel is niet duidelijk. Facebook praat al enige tijd met producenten. Aanvankelijk hadden die in april al de eerste producties moeten opleveren. Facebook had die willen tonen tijdens Cannes Lions in juni. Facebook heeft Ricky van Veen (College Humor) aangetrokken om rechten in te kopen. Met eigen programmering hoopt het bedrijf dat gebruikers nog meer tijd besteden aan Facebook. Daardoor kunnen ook meer advertenties worden gekocht.
5 uur geleden
Amazon opent een nieuw R&D centrum voor drones in een buitenwijk van Parijs. In Clichy wordt het Prime Air Development Center gevestigd. De aankondiging komt kort nadat Amazon bekend maakte dat het ook in Engeland zijn R&D activiteiten zal uitbreiden. Ook daar wordt onderzoek naar drones gedaan. De diverse Prime Air centra in o.a. VS, Oostenrijk en Israël, zullen nauw samenwerken. Amazon moet voor Prime Air wel uitwijken naar het buitenland omdat het in eigen land maar beperkt kan experimenteren met bezorgdrones. Daar mag niet autonoom worden gevlogen, maar moet altijd een bestuurder op de grond aanwezig zijn.
6 uur geleden
De account van Mijnbooking.nl is door Booking.com stopgezet. Mijnbooking.nl is een Nederlandse start-up die de affiliate commissie van Booking uitkeert deelt met zijn klanten. Op een boeking via een affiliate partner geeft Booking.com zo’n 3 procent commissie. Mijnbooking.nl geeft de consument daarvan 2,5 procent terug, zo vertelde oprichter Jens Voets op Emerce.nl. Op de vraag of hij niet bang was dat Booking zijn account zou blokkeren zei hij: “Er staat nergens dat je de commissie als affiliate niet mag delen. De totale prijs van een verblijf dat wordt geboekt via Booking bevat best hoge distributiekosten. Ik vind het goed dat zij daar via Mijnbooking.nl inzicht in krijgen en er iets van terug kunnen zien.” Booking.com geeft de volgende korte verklaring voor het blokkeren van Mijnbooking.nl als affiliate partner: “Deze persoon schendt de regels van ons partnerschap/contract met de betrekking tot misleidende reclame.” Waar die misleiding uit bestaat, daarop wil Booking.com geen antwoord geven.    
6 uur geleden
“Er is een grote storm gaande en als online reclameindustrie moeten we extra ons best doen om niet te verliezen”, aldus topman Dominique Delport van Havas Group. De Fransman was vanochtend een van de sprekers op Interact Europe, het jaarcongres van de internationale IAB’s. “Facebook en Google groeiden in 2006 met 43 en zestig procent terwijl de rest van de industrie met drie procent kromp.” Er komt wel meer geld de online media-industrie in, maar dat stroomt vooral naar twee partijen. Die twee Amerikaanse giganten hebben afgelopen jaren een immens publiek opgebouwd maar hun revenuen ook direct weer geïnvesteerd in nieuwe reclametechnologie. Daardoor kunnen ze de hele keten tussen consument, mediabureau en adverteerder controleren. Of het nu gaat om analytics, adserving, social advertising of om programmatic display, ze hebben alles in huis. Waar uit het westen de dreiging komt van Amazon, Apple, Facebook en Google rukken ook de partijen uit het oosten op: Baidu, Alibaba en Tencent. Delport: “Als klap op de vuurpijl is de merkentrouw van de consument erg laag. Uit eigen onderzoek blijkt dat 74 procent van de consumenten er niet om rouwt als een merk van de ene op de andere dag zou verdwijnen. Die overige, zeg, twintig procent is tevreden klant van de diensten van zo’n merk.” Een pasklare oplossing kon de Fransman aan zijn gehoor niet geven. Wel gaf hij aan welke elementen de digitale reclamewereld nog meer kunnen schaden: fraude, slechte zichtbaarheid van uitingen, intransparantie van waardetoekenning in nog steeds verder uitdijende de keten en betere meetbaarheid en vergelijkbaarheid van data. En een tip: “Adverteerders moeten bij programmatic met hele duidelijke KPI’s werken. Daar hebben alle partijen baat bij.”
6 uur geleden
Het Commissariaat voor de Media heeft een bezoek gebracht aan Berlijn om te horen hoe de Duitse mediatoezichthouder sluikreclame in online video’s aanpakt. Het Commissariaat vindt dat reclame altijd als zodanig herkenbaar moet zijn. Niet alleen op radio en tv, maar ook in online video’s, zoals vlogs op platforms als YouTube. Bij het opstellen heeft de Duitse toezichthouder goed geluisterd naar de behoeften, vragen en suggesties van onder meer YouTubers en de multichannel networks (MCN’s) waarmee ze samenwerken. Een bestand FAQ voor vloggers maakt onderdeel uit van die aanpak. De FAQ legt in toegankelijke taal uit wat er wel en niet mag, en hoe makers van online video’s transparant moeten zijn over reclame.
7 uur geleden
Satelliet radiobedrijf SiriusXM zou overwegen om de Amerikaanse online muziekdienst Pandora over te nemen. Hoewel nog geen prijs is overeengekomen, zouden er intensieve besprekingen gaande zijn, meldt de New York Post. Begin mei kreeg Pandora nog een investering van 150 miljoen dollar van KKR. Dat zou mogelijk ook het bedrag zijn dat voor Pandora wordt geboden. De belangstelling van SiriusXM komt niet als een verrassing. Het formaat is dat van online radio, tot voor kort konden wel genres worden geselecteerd, maar geen losse nummers. In maart werd Pandora pas echt een concurrent van Apple Music en Spotify met Pandora Premium. Pandora heeft 81 miljoen luisteraars, inkomsten komen vooral van advertenties. Na de overname door SiriusXM is niet de verwachting dat Pandora zijn werkterrein buiten de VS zal uitbreiden. Dat is wel eens geprobeerd, maar werd geen succes.
7 uur geleden
Microsoft staat niet toe dat Linux wordt gebruikt op pc’s die Windows 10S draaien. Via de Windows Store zijn drie Linux distributies Ubuntu, SUSE en Fedora verkrijgbaar, waardoor gebruikers Linux programma’s kunnen gebruiken zonder dual-boot. Deze werken alleen bij volledige Windows versies. De reden is, legt Microsoft uit, veiligheid. Op Windows 10S, een uitgeklede versie van Windows, draaien alle applicaties uit de Windows Store in een beschermde omgeving. Dat is niet het geval met de Linux versies. Microsoft waarschuwt dan ook dat  Windows 10S niet bedoeld is voor ‘ontwikkelaars en hackers’.

Pagina's

Abonneren op emerce