emerce

284 nieuwsberichten gevonden
Lightyear schaalt op: kan de zonneauto gemeengoed worden?
1 dag
In november rolt in Finland het eerste model van de Lightyear 0 van de band, een zonneauto die volledig is toegespitst op minimaal energieverbruik. De Helmondse start-up haalde onlangs in een nieuwe financieringsronde maar liefst 81 miljoen euro op. Brengt deze Nederlandse droom van Lex Hoefsmit Tesla de zonnesteek toe? De start van een veel langere ontwikkeling naar de massamarkt. Dat beloofde oprichter Lex Hoefsloot in juni bij de presentatie van zijn eerste zonneauto Lightyear 0. Een auto voor, althans nu nog, de happy few. De eerste lichting kostte namelijk honderdvijftigduizend euro en voor de eerstvolgende modellen moeten liefhebbers nog een ton extra op tafel leggen. Ter vergelijking: een Tesla Model S heb je voor minder dan een ton. Ook Hoefsloot kan zich geen auto van tweehonderdvijftigduizend euro veroorloven, zo moest hij in een interview toegeven, maar er is volgens hem geen andere auto met zulke specifieke technologie voor de motoren, elektronica en zonnepanelen. Ook is er wat hem betreft geen auto die zoveel kilometers op zonne-energie kan rijden en die zo efficiënt is. Toch wil de CEO uiteindelijk de massamarkt gaan bedienen. Al over vier jaar moet Lightyear per jaar tweehonderdduizend auto’s van de band laten rollen vanaf dertigduizend euro per stuk. De lancering van de nieuwe auto wordt een grote gok, want hoewel er alom waardering is voor de technische prestaties van de Nederlanders, moet het commerciële succes nog worden aangetoond. De turbulente geschiedenis van Spyker Cars, een Nederlandse fabrikant van exclusieve sportwagens naar ontwerpen van Maarten de Bruijn, laat zien dat het in de markt zetten van een Nederlandse auto bepaald niet altijd soepeltjes verloopt. Nederland is een van de moeilijkste landen voor zonneauto’s, zo gaf Hoefsloot volmondig toe. Radicaal anders Hoewel de voorverkoop al geruime tijd geleden is begonnen, zijn er bijvoorbeeld nog nergens showrooms. “We geven regelmatig demonstraties in Nederlandse steden”, zegt Gearte Nynke Noteboom, sinds najaar 2021 analist bij Lightyear. Ooit was zij communicatiemanager voor het Solar Team Twente dat ook zonneauto’s ontwikkelde. Want ervaring op het gebied van zonneauto’s heeft Nederland al wel in ruime mate. Lightyear begon dan ook met een clubje studenten van de TU Eindhoven dat vier keer op rij de World Solar Challenge won. Met de zonneauto’s Stella en Stella Lux werd bijvoorbeeld de prestigieuze World Solar Challenge Cruiser Class gewonnen (in 2013 en 2015). De vijf Solar Team Eindhoven-alumni Lex Hoefsloot, Arjo van der Ham, Martijn Lammers, Qurein Biewenga en Koen van Ham besloten al bij de oprichting van Lightyear in 2016 gelijk met de reserveringen te beginnen voor wat toen nog de Lightyear One heette. In 2017 vestigde het jonge bedrijf zich in Helmond, ook wel het Nederlandse Motown genoemd (naar autostad Detroit) vanwege de aanwezigheid van VDL. Daar werken inmiddels vijfhonderd specialisten. Het duurde vijf jaar, veel langer dan gepland, om de technologie voor de Lightyear 0 te ontwikkelen. Om aan de gestelde doelen te voldoen, moest het bedrijf eigen motoren en eigen zonnepanelen ontwikkelen. Dat leverde een radicaal ander ontwerp op: de eerste productieauto maakt bijvoorbeeld gebruik van vier elektromotoren die in de wielen zijn geïntegreerd, waardoor transmissieverliezen tot nul zijn gereduceerd. Dezelfde technologie die werd toegepast voor de Solar Challenge. Nadeel is de volgens sommige testrijders wat zware besturing, maar deze aanpak laat ook veel ruimte vrij in de rest van de auto. Je kunt makkelijk een opgevouwen fiets in de kofferbak stoppen. Peertje Technisch moest er het nodige ontwikkeld worden om de nadelen van een klassieke auto te overwinnen. Je hebt niet alleen superlichte materialen nodig, de aerodynamica is minstens zo belangrijk. Door de gestroomlijnde druppelvorm is de luchtweerstand minimaal en hoeven de elektromotoren iets minder hard te werken. De buitenspiegels, die frictie kunnen veroorzaken, zijn vervangen door camera’s. De auto heeft geen achterruit, want daar ligt een zonnepaneel. De vijf vierkante meter zonnepanelen op de zonneauto kunnen onder ideale omstandigheden iets meer dan één kilowatt aan elektrische energie produceren. De 0 kan volgens Lightyear zo’n tien kilometer bereik per uur ‘tanken’ via de zon. Als de weersomstandigheden meezitten, kan de Lightyear wel zeventig kilometer vooruit op zonnekracht. Dat lukt zeker in het zonovergoten Spanje, waar de zon recht op het dak schijnt, maar iets minder goed in noordelijk gelegen landen als Nederland. Het is niet voor niets dat op Nederlandse daken zonnepanelen in een hoek van 10 tot 15 graden staan. In Nederland zou je de auto voor bescheiden woon-werkverkeer in de zomer hooguit twee maanden kunnen gebruiken zonder oplader of stopcontact. Voor mensen die dagelijks lange stukken rijden, is de Lightyear dan ook niet de meest aangewezen auto, al kun je hem nog altijd aan het net hangen. Met een gevulde accu kan de wagen 625 kilometer afleggen. Fors meer dan een gemiddelde elektrische auto. Zonnepanelen zijn al vaker geïnstalleerd op de daken van bepaalde auto’s, maar die leverden slechts stroom om een deel van de componenten van het voertuig te laten werken. Het zal nog wel even duren voordat het rendement van zonnecellen zover is toegenomen dat bijtanken uit het stopcontact niet meer nodig is. Natuurlijk zou de ideale zonneauto volledig moeten kunnen rijden op zonlicht, en wellicht komen er ooit zonnecellen die minder oppervlak nodig hebben. Lightyear is zeker niet het enige bedrijf dat zonneauto’s maakt, andere voorbeelden zijn de Mercedes-Benz Vision EQXX, Hyundai Ioniq 5 en de Sono Motors Sion, maar die halen niet de door Lightyear geclaimde zeventig kilometer extra per dag. De grote afwezige in dit domein is Tesla. CEO Elon Musk heeft zich de laatste jaren er niet meer over uitgelaten, maar in 2017 zag hij alleen maar praktische problemen met zonneauto’s. Je hebt erg veel oppervlak nodig om voldoende energie te genereren, vertelde hij. Daarnaast is het zo dat mensen hun auto doorgaans in garages zetten, waar hooguit een peertje hangt. Bescheidenheid Tesla lost het dan ook anders op. Het bedrijf levert grote accu’s die worden opgeladen met behulp van een aantal zonnepanelen. Individuele auto’s worden vervolgens opgeladen met behulp van deze batterijen. Lightyears Noteboom ziet de andere fabrikanten van zonneauto’s niet meteen als concurrenten. “We hebben er alleen maar baat bij als meerdere partijen deze technologie verder ontwikkelen. Uiteindelijk is onze missie schone mobiliteit voor iedereen.” Onlangs werd bekend dat Lightyear financiële en technische ondersteuning krijgt van supercarfabrikant Koenigsegg. De Zweden treden toe als partner en investeerder. Beide bedrijven gaan gepatenteerde technologie met elkaar delen. Oprichter Christian von Koenigsegg wordt ook wel de Scandinavische Elon Musk genoemd, omdat hij briljante technieken weet te ontwikkelen voor zijn auto’s. Het Zweedse bedrijf gaat de Helmonders helpen de energie-efficiëntie van het tweede model, de Lightyear 2, verder te verbeteren. De productie staat gepland voor eind 2024 of begin 2025. Er zijn meer samenwerkingen: Lightyear en chipmaker NXP uit Eindhoven hebben hun krachten gebundeld in het Europese ITEA3-subsidieprogramma met een project genaamd COMPAS. Daarbij worden digitale tweelingen ontwikkeld van Lightyears auto’s om een realtime digitale weergave te bieden en zo de ontwikkelingstijd te verkorten. Voor de productie blijft Lightyear zoveel mogelijk in Europa. Voorlopig zal de Finse autofabrikant Valmet de Lightyear 0 produceren. Dat bedrijf assembleert reeds auto’s voor Mercedes-Benz, Saab en Porsche in zijn fabriek in Finland. Hoefsloot stelde in het FD dat de ervaring van de Finse autofabrikant met de productie van elektrische auto’s de doorslag heeft gegeven. De productie uitbesteden aan Aziatische partijen zal Lightyear niet zo snel overwegen. Het vervoer over zee is niet duurzaam. En duurzaamheid moet hoog in het vaandel blijven staan. Zelfs het interieur is duurzaam. Zo zijn de zittingen van de stoelen bekleed met ecologisch microvezel-suède en zijn er delen van de rotanpalm gebruikt voor sierdelen. Deze ambities maken ook dat de zonneauto geen krachtpatser is. Lightyear gaat niet concurreren met elektrokanonnen die in minder dan vier seconden van nul naar honderd kilometer per uur kunnen optrekken, de huidige wagen doet daar zo’n tien seconden over. Ook de topsnelheid is verhoudingsgewijs bescheiden. Financiering Het is nu vooral zaak dat het Lightyear lukt om de periode te overbruggen tussen de eerste – beperkte – productie en de start van de massaproductie. Tot voor kort teerde het bedrijf op 150 miljoen euro. Onder meer verzekeraar Dela en investeerder Joop van Caldenborgh staken geld in het bedrijf. Van Caldenborgh is een zogenoemde SPAC-investeerder (Special Purpose Aquisition Company) en is onder meer ook de oprichter van Museum Voorlinden in Wassenaar. SHV, een internationale handelsgroep, heeft twintig miljoen in Lightyear gestoken. Begin september werd een nieuwe financieringsronde aangekondigd van 81 miljoen euro. Onder meer de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) en de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij LIOF stappen in, naast de provincie Noord-Brabant en Invest-NL. Volgens Lightyear is het geld onder meer bedoeld om de auto verder te ontwikkelen en massaproductie mogelijk te maken. Hoewel het bedrijf zich nu grotendeels richt op de (vermogende) particulier, liggen er ook kansen voor de ontluikende markt van robotaxi’s, zelfrijdende wagens die passagiers in steden vervoeren. Zo zullen de zonneauto’s van Lightyear ook ingezet worden als deelwagens op het deelplatform MyWheels. In totaal moeten er duizenden Lightyear-auto’s bij MyWheels beschikbaar komen, maar dat kan pas als de goedkopere versie op de markt komt. In die zin kan er nog van alles gebeuren met de Helmondse organisatie. Het bedrijf kan zelfstandig groeien of zijn octrooien delen met grotere fabrikanten. Ook een overname mag zeker niet worden uitgesloten. De te produceren aantallen vergen nu nog geen miljardeninvesteringen, maar die zijn wel nodig als Lightyear geautomatiseerde productielijnen bouwt. — Kleine zonneauto Lightyear heeft al zijn eigen concurrentie voortgebracht. Twee oud-medewerkers demonstreerden enkele jaren terug een kleine zonneauto voor in de stad. De Squad is een tweepersoons autootje met zonnepanelen op het dak dat 45 kilometer per uur kan rijden. Het zonnepaneel zou goed zijn voor een actieradius van twintig kilometer per dag. Het gemiddelde gebruik van de microcar ligt volgens het bedrijf rond de twaalf kilometer per dag. Het ontwerp van Squad is van Chris Klok, die bij Lightyear verantwoordelijk was voor de technische afdeling. Squad werd daarnaast opgericht door Robert Hoevers, een vroege medewerker van Lightyear. De productie laat echter op zich wachten. De eerste voertuigen staan gepland voor 2023. Het in Breda gevestigde Squad Mobility zal beginnen met de leveringen in Europa, waarbij de eerste voertuigen naar Nederland gaan. Koopman in zonlicht In de jaren zestig was er al een auto die kon rijden op de kracht van de zon. Koopman in zonlicht Charles A. Escoffery ging er zelfs mee op tournee langs Parijs, Amsterdam, Kopenhagen en Londen. Goed verpakt in een blinkende metalen laadkist werd de zonaangedreven auto in 1960 van een grote vrachtauto getild en in een Amsterdamse garage opgeborgen. De ZOXNK-auto was een voorhistorische elektrische Baker Electric van een type dat vroeger ook als taxi in de hoofdstad werd gebruikt. Moderne elektrische auto’s waren er niet in de jaren zestig, dus moest Escoffery teruggrijpen op oude technologie. Uiterlijk 35 km per uur kon er mee gereden worden en dan nog niet langer dan drie uur achtereen. De auto is, niet verwonderlijk, nooit in productie genomen. Nederland als voorloper Ons land heeft een lange traditie als het gaat om elektrische auto’s. De Groningse hoogleraar scheikunde Sibrandus Stratingh wordt vaak aangehaald als de uitvinder van de elektrische auto. Hij ontwikkelde reeds in 1834(!) een goed werkende roterende elektromotor met een draaiende anker. Zelfs rond 1900 was de benzineauto nog niet vanzelfsprekend. De stoomauto wist zich zelfs ongeveer twintig jaar op de weg te handhaven. Ook waren er voertuigen die reden op een mengsel van benzine en water dat omgezet werd in oververhitte stoom. Ook de elektro-industrie stortte zich op de automobiel. De Kampioen was er in de zomer van 1898 nog stellig van overtuigd dat het ‘vervoermiddel der toekomst voornamelijk door electrische drijfkracht zal worden bewogen’. Elektrische auto’s waren mechanisch betrouwbaarder en comfortabeler dan auto’s met verbrandingsmotoren. Rond 1914 reden er in Amsterdam en Haarlem al elektrische taxi’s, maar die zouden uit het straatbeeld verdwijnen. De actieradius bleef gering en de snelheid was, ook al vanwege de loodzware accu’s, te laag. Namens Lightyear spreken Gearte Nynke Noteboom en Liz Engelberts tijdens EDAY 2022 op 6 oktober in de Kromhouthal in Amsterdam. Beeld: Lightyear Dit artikel is ook verschenen in het oktobernummer van Emerce magazine #191.
Hands-On: iPhone 14 (Pro)
1 dag
De nieuwe iPhone kan 112 bellen als je een auto-ongeluk hebt gehad. Een nieuwe versnellingsmeter voor G‑krachten detecteert extreme snelheids­veranderingen tot 256 G. De gyroscoop met groot dynamisch bereik monitort drastische veranderingen in de oriëntatie van een auto. Ook kun je een SOS-bericht via een satelliet sturen als je geen normaal bereik hebt. Maar dan heb je wel een abonnement nodig en dat kan voorlopig alleen in de VS. Crash detectie en satelliet SOS zijn twee opvallende innovaties van de nieuwe iPhone 14 en mooie voorbeelden van toepassingen die bedacht zijn om toch nog iets nieuws te kunnen bieden. Het valt niet mee om nog nieuwe functies te bedenken voor smartphones, en je ziet dat Apple daar ook mee worstelt. Het aardige is dan wel weer dat crashdetectie en satelliet SOS niet alleen zijn voorbehouden aan de duurste modellen, met die aantekening dat crashdetectie reeds verplicht is in recente auto’s. In veel opzichten is de iPhone 14 lijkt een kopie van de 13, zelfs met de chip uit het vorige Pro-model in het ‘goedkopere’ model. De beschermhoesjes van de vorige modellen passen perfect. En USB-C is nog altijd niet gearriveerd bij de iPhone. Same old, same old? Niet helemaal. Uiteraard zijn er weer verschillen tussen de Pro en reguliere iPhones. Qua snelheid merk je geen enkel verschil meer. De opvallendste toevoeging aan de Pro is dat het, in navolging van premiumtoestellen van bijvoorbeeld Samsung, een scherm heeft dat altijd aan staat, waardoor je bijvoorbeeld de tijd of notificaties ziet zonder dat je op de ontgrendelknop hoeft te drukken. Dat is het werk van de nieuwe processor, die naar zijn zuinigste stand schakelt. Op deze manier is de iPhone heel goed als nachtwekker te gebruiken, berichtjes worden ook weergegeven op het schemerscherm, maar zijn amper te lezen. Verder is de inkeping bovenaan het scherm iets naar beneden gehaald om zo een nieuwe functie te creëren: het dynamische eiland. In inkeping verandert door animaties in een notificatiescherm. Log je ergens succesvol in, dan verandert het eiland in een groene bevestiging. In eerste instantie ontgaat het nut ervan een beetje, al is het wat eleganter opgelost dan de huidige notificaties, maar ontwikkelaars hebben straks ook toegang tot het scherm en kunnen daar volledig op uitleven (zie video). Wat je nu nog wel ziet is dat veel apps nog niet aangepast zijn aan de nieuwe positie van de inkeping. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen Uiteraard heeft de camera van het Pro model ook weer een flinke upgrade gekregen, al is een lens met 48 megapixels niet zo uitzonderlijk meer in premium smartphones. Een nieuw machinelearning-model zorgt voor scherpere beelden en minder ruis, wat volgens Apple ongekend veel detail oplevert. Dankzij de quad‑pixel sensor kan de iPhone Pro veer verder kijken dan voorheen: 0,5x, 1x, 2x en 3x zoom. De camera opties van de reguliere modellen zijn ook weer verbeterd, maar met de Pro camera kan je op millimeters haarscherp inzoomen op tekst, wat bij de goedkopere variant niet lukt. De Pro kun je om die reden ook heel goed als vergrootglas gebruiken. Het meermalen gemelde probleem van de rammelende 14 Pro-camera bij het gebruik van Snapchat, TikTok en andere apps ben ik in de paar dagen wat dat ik het toestel te leen heb gekregen ook tegengekomen. Inmiddels is er een software update. Bij de reguliere iPhone is er nu voor het eerst een Plus model, zodat je toch voor een groot (6,7 inch) scherm kunt kiezen zonder een premiumprijs te betalen. Dit model kan volgens Apple 26 uur achterelkaar video afspelen. Waar Apple ook steeds beter in wordt, is het overbrengen van gegevens van je oude naar het nieuwe toestel. Vroeger moest je een kopie terugzetten uit iCloud, maar was zo lang bezig om apps opnieuw in te stellen. Tegenwoordig leg je het oude en het nieuwe toestel naast elkaar en pakweg een kwartier later kun je gewoon verder werken. Ik schat dat nu 95 procent van de instellingen succesvol wordt overgezet. Apps als WhatsApp, Signal, ING Bankieren en Microsoft Authenticator vereisen nog wel dat je de apps opnieuw activeert, maar dit keer werden de bankkaarten voor Apple Pay keurig meegekopieerd, en zelfs de cookies van Safari, waardoor je met je nieuwe toestel niet eerst weer honderd irritante cookieschermen hoeft weg te drukken. Het slechte nieuws hebben we voor het laatst bewaard: de iPhones zijn 200 tot 300 euro duurder geworden. Voor de 14 Pro (128 GB) betaal je 1329 euro, daar kun je zelfs een vrij nieuwe MacBook Air voor kopen. De Max variant (groot scherm, 6,7 inch) begint hij 1479 euro, daar heb je bijna een MacBook Pro voor. Ik weet zeker dat geen gebruiker van een Pro 13 voor die prijs zijn toestel inruilt. Voor alle duidelijkheid: niet dat de iPhone dat geld niet waard is. Je krijgt een preniumtoestel dat ver boven de concurrentie uitstijgt. Maar zo langzamerhand loont het om minstens een jaar te wachten met de aanschaf van een nieuwe iPhone. De iPhone 13 is inmiddels sterk in prijs verlaagd en je kunt er van uitgaan dat allerlei functies van het Pro model ook in de goedkopere iPhones opduiken. Naar verluidt krijgen alle iPhone 15 modellen Dynamic Island.  
Infographic: Contactloze betalingen naar 10 biljoen dollar
1 dag
De waarde van wereldwijde contactloze transacties zal rond 2027 10 biljoen dollar bereiken, een forse stijging ten opzichte van de 4,6 biljoen in 2022, volgens Juniper Research. Ook de omzet van contactloze ticketing zal tussen 2022 en 2027 wereldwijd met meer dan 440 procent toenemen, met dank aan Apple Pay, Google Pay en Samsung Pay. Tegen 2027 zal 99 procent van alle smartphones in staat zijn om contactloze betalingen te verrichten, een stijging van 94 procent. De prognose identificeert de VS als ’s werelds toonaangevende markt voor NFC mobiele betalingen naar volume, met 4,4 miljard NFC mobiele betalingen in 2022, oplopend tot 8,3 miljard in 2027.  
Ambities voor hightechbedrijven XL Businesspark 2 lastig te realiseren
1 dag
De gemeente Almelo wil met het toekomstige XL Businesspark 2 vooral hightech bedrijven aantrekken, maar in en rond Almelo te weinig hoogopgeleiden voor de gewenste hightech-bedrijven. Dat is de harde conclusie van een ‘geheim’ rapport, meldt Tubantia. Volgens de plannen moet driekwart van de ruimte (75 hectare) worden toegekend aan bedrijven in hightech en maakindustrie. Daarbij wordt onder meer aan aan robotica en 3D-printing en fotonica gedacht. Bureau Ecorys heeft onderzoek verricht. Het rapport van deze zogeheten ‘impactanalyse’ is vertrouwelijk. De 35 raadsleden in Almelo beschikken er sinds een paar dagen over. Een van de opmerkelijke conclusies is dat de arbeidsmarkt in en rond Almelo te kort schiet voor de zo gewenste komst van hightechbedrijven. De Almelose beroepsbevolking bestaat vooral uit mensen met MBO-3/4 niveau, meldt het rapport. Een andere optie die is onderzocht, is meer maakindustrie op XL Park 2. Daarbij worden de voedingsmiddelensector, metaalbewerking en meubelindustrie als voorbeelden genoemd. De onderzoekers van Ecorys concluderen tevens dat een scenario met vooral hightech op XL Park 2 de meeste werkgelegenheid zal opleveren én daarbij de regionale economie een flinke impuls gaat geven.
Nieuwe chipset Qualcomm maakt Android smartphones ‘even snel als de iPhone’
2 dagen
Qualcomm zou werken aan een nieuwe Snapdragon chipset, die Android smartphones minstens zo snel moet maken als iPhones. Volgens de berichten krijgt de chipset een klokfrequentie die tussen de 3,4 en 3,5 GHz ligt. De huidige Snapdragon 8+ Gen 1 heeft een maximale klokfrequentie van 3,2 GHz. Ook zou de grafische chip van de Snapdragon 8 Gen 2 krachtig genoeg zijn om de A16 Bionic chipset van Apple te verslaan. Vooralsnog is het onbekend welke grafische kernen gebruikt worden in de Snapdragon 8 Gen 2. OnePlus zou de eerste high-end smartphone mogen uitbrengen die gebaseerd is op de chipset, naar verluidt al in december in China, met een wereldwijde lancering in 2023. Samsung krijgt de chipset voor het eerst op zijn Galaxy S23-serie die het naar verluidt in februari 2023 lanceert.
Niels Walboomers nieuwe topman Warner Music Benelux en Warner Chappell Music Benelux
2 dagen
Warner Music Group heeft Niels Walboomers per 1 november benoemd als President, Records and Publishing Benelux. Hij krijgt daarmee de leiding over zowel de platenmaatschappij Warner Music Benelux als van muziekuitgever Warner Chappell Music Benelux. Binnen Warner Music Benelux volgt Walboomers Martin Jessurun op, die na 18 jaar zijn taken als President van Warner Music Benelux neerlegt. Bij Warner Chappell Benelux treedt Managing Director Arno van Berkel na 14 jaar terug. Walboomers was tot op heden werkzaam als Managing Director bij Sony Music Publishing Benelux, een functie die hij sinds 2010 heeft bekleed. Zijn opvolging is nog niet bekend.
Half miljoen voor vergelijker maaltijdbezorgers
2 dagen
Start-up Satelleat, een vergelijker voor maaltijdbezorgdiensten, heeft 500.000 euro opgehaald. Het geld wordt gebruikt om de dienst bekender te maken in Nederland. Het bedrijf uit Amsterdam maakte de investering gisteren bekend, samen met de herlancering van zijn website Satelleat.nl. De investeerders in deze prille fase zijn de internationale VC-firma Antler en het Graduate Entrepreneur Fund uit Rotterdam. Satelleat is momenteel enkel beschikbaar in Amsterdam, Rotterdam en Haarlem. In de komende dagen moeten daar ook Utrecht en Den Haag bij komen. Het plan is om richting de jaarwisseling de eerste buitenlandse steden aan te sluiten. Het twee jaar oude bedrijf van Nathalie Cohen en Amé Al-Rawi (foto, links) navigeert hongerige bezoekers naar de bezorgdienst die het beste bij hen past en helpt die diensten nieuwe klanten te bereiken en kosten te besparen. Al-Rawi legt aan Emerce uit: “Omdat de industrie zo concurrerend is, zijn maaltijdbezorgdiensten gemiddeld 21 euro kwijt om een klant te werven. Via Satelleat, kost dit hun minder dan de helft. Onze doelgroep heeft minimaal twee maaltijdbezorgdiensten op hun smartphone en tachtig procent daarvan vergelijkt deze apps met elkaar. Deze doelgroep kijkt waar het beste eten te bestellen is op basis van bepaalde factoren. Zij missen voornamelijk een overzicht van alle restaurants.” De dienst vergelijkt op basis van variabelen als bezorgtijd, bezorgprijs c.q. servicekosten, kortingen en acties, beoordelingen en duurzaamheid. “Nederland is een kleinere markt. Daarom is ons doel ook om zo snel mogelijk uit te breiden naar het buitenland.”
Proton brengt cloudopslagdienst Drive uit
2 dagen
Het privacyvriendelijke Zwitserse bedrijf Proton lanceert opslagdienst Drive. Daarmee zet het weer een stap om een serieus alternatief te bieden voor Google-diensten. Gisteren ging het doek van Proton Drive voor het brede publiek. Iedereen die dat wil, kan gratis een account nemen met 1 gigabyte gratis opslagruimte. Dat is minder dan de twee GB bij Dropbox en vijftien bij Google. Wie meer ruimte wil, kan bijkopen voor vier of tien euro per maand. Dat levert respectievelijk tweehonderd of vijfhonderd gigabyte opslagruimte op. Wie dat laatste kiest, krijgt er direct het uitgebreide pakket e-mail en VPN bij. De besloten beta van Drive werd afgelopen maanden getest door 450.000 abonnees. Proton profileert zich als een privacyvriendelijk bedrijf dat zo min mogelijk data van gebruikers verzamelt en vasthoudt. Hoe meer elementaire diensten het levert, hoe meer gebruikers. Daarom biedt het ook een online agenda, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Google Calendar. De Zwitsers hopen dat een deel van de gratis gebruikers converteert naar betalende klant. Die upgrade-route geldt ook voor Protonmail en ProtonVPN. Foto: pranavian (cc)
‘MKB vraagt meer van e-mail dan verwacht’
2 dagen
De e-mailexperts van het jaar oude bureau SOLVM verbreden hun dienstverlening. Het blijkt dat veel MKB-bedrijven uitgesproken wensen hebben over e-mailmarketing. Een ‘pakketje marketing automation’ voldoet niet om de brede mensenwaaier in het MKB te kunnen bedienen. Joris de Bruijne en Mick Lodder komen er na een jaar achter dat ze zich met hun nieuwe bureau SOLVM te veel beperkten. In eerste instantie richtten ze zich vooral standaard implementaties van marketing automation en workflows. Hun inzichten veranderen. “We zien dat MKB-bedrijven goed hun wensen kunnen verwoorden en niet per se bediend moeten worden vanuit één technische oplossing. De een heeft al een systeem en daar wil meer uit halen. De ander wil een ander systeem aanschaffen dan waar wij mee werken. Weer een ander wil alleen advies over templates en toepassingen van marketingautomation. Die gaan we allemaal helpen.” “We willen e-mailmarketing groot helpen worden voor de lange termijn. Daar zijn meerdere routes voor”, vertelt De Bruijne. De kant-en-klare automations in de vorm van een maandabonnement blijven. Daarnaast bieden ze twee nieuwe mogelijkheden: helpen verbeteren van de resultaten in de reeds aanwezige eigen systemen of helpen implementeren van een nieuw systeem zoals Maileon of Spotler.

Onderzoeksprogramma preventie kansspelverslaving van start
2 dagen
Het onderzoeksprogramma ‘Preventie van kansspelverslaving’ gaat dit jaar van start. Doel van het onderzoeksprogramma is een bijdrage leveren aan de preventie en behandeling van kansspelverslaving, gokgerelateerde schade en gokproblematiek. Het programma heeft een looptijd van drie jaar (2022-2025). Aan het onderzoeksprogramma ging een door kennisinstituut Trimbos gemaakte literatuurstudie vooraf. Die bracht in kaart welk onderzoek al is gedaan en aan welk onderzoek nog behoefte is. De eerste subsidieronde voor projectvoorstellen wordt binnenkort verwacht. ZonMw streeft bij de toekenning naar een mix van kortdurende projecten die snel tot resultaat leiden en projecten die op langere termijn waardevolle kennis opleveren. Het onderzoeksprogramma wordt gefinancierd vanuit het Verslavingspreventiefonds (Vpf). Hierin werken de Ksa (beheerder van het fonds) en de ministeries van Justitie en Veiligheid (verantwoordelijk voor het kansspelbeleid) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (verantwoordelijk voor verslavingszorg) nauw samen. Het Verslavingspreventiefonds ontstond als gevolg van de Wet Kansspelen op afstand en wordt gefinancierd door een uitbreiding van de kansspelheffing bij aanbieders van risicovolle kansspelen. Een van de bestedingsdoelen van het VPF is onderzoek naar preventie en behandeling van kansspelverslaving.
Ruim een kwart miljard euro schade door spoofing
2 dagen
Een deel van de fraude in het betalingsverkeer komt door spoofing. In 2021 werden 97.000 15-plussers slachtoffer van deze vorm van online criminaliteit, meldt het CBS. De schade bedroeg 261 miljoen euro, 11 procent van de totale financiële schade door criminaliteit. Drie kwart van de slachtoffers maakte zelf het geld over naar de oplichter (187 miljoen euro). Bankspoofing, een delict waarbij de oplichter zich voordeed als een medewerker van de bank, eiste 18.000 slachtoffers. De helft van deze gedupeerden leed ten minste 4 duizend euro schade. De schade was in totaal 94 miljoen euro. Meer mensen (26.000) werden slachtoffer van ‘vriend-in-noodfraude’. De helft van hen betaalde minstens 2000 euro aan zogenaamde vrienden of familieleden. De totale schade door dit delict was 73 miljoen euro. Van de aanvankelijke totaalschade van 261 miljoen euro kregen de spoofingslachtoffers 121 miljoen euro terug. 70 miljoen hiervan betrof vergoedingen voor bankspoofing door banken, creditcardmaatschappijen en online betaaldiensten. De overige 51 miljoen euro terugbetaalde schade had betrekking op de andere vormen van spoofing. Hierbij had een groot deel betrekking op bij de daders teruggevorderde schade.
Emerce Fashion: ‘Repair is the new cool’
2 dagen
De oprichter van het kledingmerk Patagonia en zijn familie hebben het bedrijf weggegeven zodat alle toekomstige winst kan worden besteed aan de strijd tegen de klimaatverandering. Het kwam voor Willem Swager, EMEA directeur Finance & Operations voor Patagonia, ook als een complete verrassing, zo vertelde hij donderdag op Emerce Fashion. Swager bracht vorige week voor het eerst sinds corona weer een bezoek aan het Amerikaanse hoofdkantoor. “Ik had allerlei afspraken staan die onder grote geheimzinnigheid werden afgezegd. Uiteindelijk moesten we ons verzamelen op het hoofdkantoor in het Californische Ventura, waar het verrassende nieuws bekend werd gemaakt.” Het eigenaarschap van het bedrijf, dat zo’n 3 miljard euro waard is, wordt ondergebracht in een beheerfonds en voor een ander deel in een non-profitorganisatie. Op deze manier kan alle winst ten goede komen aan de strijd tegen klimaatverandering, vertelde de hoogbejaarde oprichter Yvon Chouinard aan het personeel. Het bedrijf maakt naar schatting zo’n 100 miljoen euro per jaar winst. Dat zijn geen misselijke bedragen. ‘Onze enige aandeelhouder is de aarde,’ zo heette het. “De kledingindustrie is onderdeel van het probleem,” vertelde Willem Swager gisteren in Amsterdam. “De mode-industrie is de meest vervuilende op aarde. We moeten veel duurzamer omgaan met kleding. Patagonia werd in 1973 opgericht door een fervent bergbekimmer Chouinard, die zijn oude kleren repareerde. Dat is een model dat we willen omarmen: Repair is the new cool.” Het bedrijf is betrokken bij diverse reparatiehubs, zoals het United Repair Centre (URC) in Amsterdam dat onlangs de deur opende. De wordt aangeleverd door de aangesloten kledingmerken. Duurzaamheid was het centrale thema gisteren op Emerce Fashion, het eerste fysieke congres in twee jaar. Ook Xander Slager van New Optimist werkt aan een fundamentele en systemische verandering van de mode-industrie: lokaal, sociaal en circulair. De inzichten kwamen na een zwaar persoonlijke crisis, waarin Slager een drank en drugsverslaving probeerde te overwinnen. New Optimist opereert vanuit Amsterdam: een modebedrijf dat volledig opereert binnen de grenzen van de zogenoemde Donut-economie, een alternatief economisch model voor de 21ste eeuw. New Optimist biedt ruimte aan mensen die nog een beetje hulp en begeleiding nodig hebben. Alle kleding, van de stoffen tot de stiksels, is circulair. Over corona ging het dit keer wat minder, hoewel de gedwongen sluiting van fysieke winkels een enorme klap betekende voor detailhandel en kledingfabrikanten. Maar Filling Pieces, de verkoper van luxury streetwear, is sterker uit de crisis gekomen, vertelde Paulinho Chin, E-commerce Director bij Filling Pieces. “Wij verkochten online al behoorlijk, maar dat is wel meer geworden.” En nu een groot deel van het personeel heeft aangegeven thuis te willen werken, is het bedrijf verhuisd naar een kleiner kantoor aan de Amsterdamse Singel. De benedenverdieping is als flagstore ingericht. Opmerkelijk is dat het bedrijf naar eigen zeggen hinder ondervindt van de trackingbeperkingen die Apple op de iPhones heeft ingevoerd, waardoor consumenten minder goed gevolgd kunnen worden. “De kosten voor acquisitie zijn flink gestegen, we zijn ons meer op retentie van bestaande klanten gaan richten.” Het Duitse About You legde gisteren uit hoe snel het bedrijf zo snel heeft kunnen groeien. De onderneming is inmiddels in 26 markten actief, al komt de helft van de omzet nog altijd van Duitstalige landen. De recente omzet komt met name uit Oost en Midden Europa. Volgens Tom Dupont moet je in alle gevallen de markt zo lokaal mogelijk aansturen. “Doe lokale promoties, houd rekening met lokale feestdagen, gebruik de lokale taal en werk samen met partners die de markt door en door kennen.” Adopteer ook plaatselijke betaalmethoden. “In Midden Europa wordt vaak aan de deur betaald en ja, er verdwijnen soms bedragen bij bezorgers. Maar je kunt deze betaalvoorkeuren niet makkelijk naast je neerleggen.”
Amerikanen raken uitgekeken op Netflix
2 dagen
Netflix verloor in de eerste twee kwartalen van 2022 al 1,2 miljoen abonnees. Hoewel het bedrijf hoopt een miljoen nieuwe gebruikers toe te voegen dankzij een goedkoper abonnement met reclame, zou een op de vier Netflix gebruikers van plan zijn om hun abonnement op te zeggen. Reviews vroeg 1000 Amerikanen naar de plannen die zij hebben met videodiensten. Volgens het rapport is de gemiddelde Amerikaan geabonneerd op vier streamingplatforms. Dat zijn er twee meer dan Nederlanders. 1 op de 3 respondenten zegt dat Netflix niet langer de shows heeft die ze willen bekijken, 30 procent maakt meer gebruik van andere streamingdiensten. Netflix is nog steeds de populairste streamingdienst bij de Amerikanen. Daarna volgen HBO Max (9,91%), Disney+ (6,18), Pauw: (4,25), Hulu (3,86) en Apple TV Plus (2,70).
KLM lanceert sub-brand Tech & Data
2 dagen
KLM brengt een nieuw merk op de markt waarmee het zich als werkgever specifiek wil richten op digitaal technische personeel. Het nieuwe submerk het Tech & Data en is ontwikkeld in samenwerking met bureau Kaliber uit Utrecht. Deze wordt los geprofileerd van de reguliere vactureportal van de luchtvaartmaatschappij zodat men vanuit Tech & Data met gerichte verhalen de arbeidsmarkt op kan. “Het wordt ook een contentplatform”, IT’ers zitten overal in de organisatie, maar worden nu gepresenteerd onder één sub-brand. Het doel van Tech & Data is allereerst om KLM neer te zetten als werkgever met een brede waaier van IT-gerelateerde vacatures. Momenteel staan er 23 functies als vacant omschreven. Om de aandacht te krijgen van de juiste mensen is er een grootschalige campagne ontwikkeld: ‘UP FOR IT: Can your skills withstand a world of fiction?’ Een overtreffende trap waarin bestaande KLM-initiatieven als oplossing worden neergezet voor Hollywood-waardige scenario’s. Hugo van de Hoef, Creative Director bij Kaliber: “Met sci-fi en adventure trailers brengen we de meest ondenkbare situaties in beeld waarbij je de grootsheid en uitdaging zowel ziet als voelt. Juist deze, voor arbeidsmarktcommunicatie atypische, storylines en rijke werelden zorgen ervoor dat we bij deze doelgroep gaan opvallen.” Na afloop van deze campagne worden de opgedane inzichten bestudeerd. Daarmee worden de volgende campagnes dan weer vormgegeven.
Annemarie de Munnik (LEGO) in Emerce Magazine #191: ‘Er gaat steeds meer marketinggeld richting conversie’
2 dagen
LEGO kan leunen op een groot merkbewustzijn onder consumenten en laat regelmatig zien dat het digitale experimenten niet schuwt. Ondertussen valt er online nog veel terrein te winnen en vloeit er steeds meer marketinggeld naar conversie, stelt Marketing Director LEGO Benelux Annemarie de Munnik in de nieuwe editie van Emerce magazine. Van video’s, apps, games en challenges tot influencer-campagnes: alle inspanningen bij LEGO zijn bedoeld om merkwaarde en brand awareness te creëren, die uitmondt in verkoop van pakketten, merchandise en andere goederen. Door te inspireren moeten fysiek en digitaal in elkaar overlopen, stelt De Munnik toe. Het is volgens haar typisch een gedachte van volwassenen dat het om twee gescheiden werelden gaat. Kinderen schakelen daartussen zonder onderscheid te zien. Iets wat binnen LEGO ‘fluid play’ genoemd wordt. “We weten dat kinderen heel erg van gamen houden en graag video’s kijken, dus is het logisch dat je dat inzet om er je campagnes mee te verrijken. Daardoor zijn we steeds meer een uitgever van content geworden.” Tussen 2020 en 2021 steeg LEGO’s omzet met 27 procent. Een stijging die mede ontstaan is door de groei in e-commerceactiviteiten, meldde het bedrijf bij de bekendmaking van de cijfers. Tegelijkertijd opende het dat jaar echter ook 165 nieuwe winkels, waaronder 95 in China, waarmee het totale aantal winkels wereldwijd op 832 kwam. Waardoor de (merk)zichtbaarheid in het straatbeeld dus wederom groeide. “Ik zal niet ontkennen dat marketing rond het merk heel belangrijk is, daar blijven we zeker aan werken, maar er gaat steeds meer marketinggeld richting conversie”, aldus De Munnik. Lees het volledige interview in het papieren magazine of kosteloos online via deze link. Met in deze editie ook: Een achtergrondverhaal over de toekomst van Lightyear, de markt voor EV’s en zonne-auto’s in het bijzonder. Een feature over niche socialmediaplatformen die in het gat duiken dat is ontstaan door de schaalgrootte van marktleiders als Facebook, Instagram, Snap en TikTok. Een interview met Kitepower over geavanceerde vliegers als groen alternatief voor windmolens. En een artikel over het belang van data voor een duurzamere mode-industrie. Plus nog veel meer interviews, korte items, expert- en opiniestukken, zodat je up to date blijft over de ontwikkelingen in online business.  
‘Sony werkt aan nieuwe variant Playstation’
3 dagen
Sony zou werken aan een nieuwe versie van de PlayStation 5 met verwijderbare diskdrive. Die kan eventueel worden aangesloten op de USB-C-poort die achter op de console zit, meldt Insider Gaming op basis van anonieme bronnen. De nieuwe PS5 zou verder niet verschillen van het huidige model. De PlayStation 5 is momenteel te koop in twee varianten, een met en een zonder zo’n drive. De PS5 heeft momenteel al een USB-C-poort aan de voorkant, maar daar komt nu nog een extra aansluiting bij. De nieuwe versie van de console zou over een jaar verkrijgbaar moeten zijn.
Ruim vijf miljoen groeigeld voor Instant Commerce
3 dagen
De Amsterdamse start-up Instant Commerce heeft in de seedronde 5,4 miljoen euro venture capital opgehaald. De investeringsronde is geleid door HV Capital. Hearst Ventures en de zittende investeerder firstminute capital doen ook mee. Met het nieuwe geld wil de onderneming zijn personeelsbestand verdubbelen van dertig naar zestig medewerkers. Tevens wordt al gedacht aan expansie elders in Europa en voorbereidingen voor de VS. Het echt maanden oude Amsterdamse bedrijf heeft een no-code platform ontwikkeld om razendsnel een webwinkel mee te bouwen en live te krijgen. De basis voor de webwinkel is de back-end van Shopify. Tussen die API’s en de voorkant, die een gespecialiseerd bureau bouwt, beweegt Instant Commerce zich. Doorgaans vindt hier veel technisch maatwerk plaats, een proces dat tijdrovend en duur kan zijn. Instant Commerce maakt dat laagdrempelig. In jargon spreekt men ook wel over ‘headless e-commerce’: een koploos systeem, enkel de technische fundamenten worden geleverd. De aankleding, het functioneel en grafisch design, vindt elders plaats.
IAB Europe in actie tegen CO2-emissies
3 dagen
De Europese club voor online adverteerders en exploitanten IAB Europe wil de CO2-uitstoot van de mediasector helpen terugdringen. Daartoe richt de organisatie het zogeheten Sustainability Standards Committee op. De commissie gaat standaarden opstellen die IAB-leden naar minder CO2-uitstoot moeten gidsen. Daarbij gaat het specifiek om de mediacampagnes die ze draaien. De techniek achter internet is goed voor twee tot vier procent van de CO2-uitstoot wereldwijd. Een gemiddelde reclamecampagne, zo rekent de belangenclub voor, is goed voor 5,4 ton koolstofdioxide. De nieuw gevormde commissie gaat in kaart brengen welke variabelen hierbij een rol spelen en aan welke knoppen met kan draaien om de milieuvervuiling te sturen. IAB Europa is in Nederland actief via VIA Nederland, een fusie van IAB en BvA. Om energie te besparen, worden in Duitsland sinds kort alle reclameborden en lichtgevende schermen tussen 22:00 en 16:00 uur uitgezet. Dat bespaart 18 GWh stroom. Het uitschakelen van deze beeldschermen levert ruwweg een besparing op van 860 miljoen euro. Op dit moment vindt in Keulen een van de grootste digitale marketingbeurzen plaats. Hier, op DMEXCO, staat het onderwerp CO2-emissies bij andere deelnemers totaal niet op de agenda. Foto: Peter Taylor (cc)

Regionale podcast dringt door tot top 10
3 dagen
De podcast ‘In de ban van Rian’ van de Twentse krant Tubantia is geland in de top 10 van het Nederlands luisteronderzoek. Het is voor het eerst dat een audiodocumentaire van een regionale krant in de top belandt van Nederlands meest beluisterde podcast. ‘In de ban van Rian‘ werd in augustus wekelijks 84.544 keer gedownload door 43.536 gebruikers. De podcast gaat over Rian van Rijbroek, de invloed die zij heeft op IT-miljonair Gerard Sanderink en de impact daarvan op zijn wijde leefomgeving. De documentaire in zes afleveringen wordt uitgegeven door DPG Media. Dat tuigde een professionele podcasttak op die dit soort tijdelijke en doorlopende audioproducties aflevert. De top tien van de jongste editie van het Nationaal Luisteronderzoek: Foto: kertojanaani.fi (CC BY 4.0) / Flickr
Bol.com begint met bezorging per fiets
3 dagen
Bol.com stuurt de eerste eigen vrachtfietsen op pad met pakketbezorgingen sinds de investering in bezorgdienst Cycloon. De pakketjes van bol.com gaan geleidelijk met de bezorgroutes van Cycloon mee. Dat geldt ook voor de bestellingen van verkooppartners die hun logistiek aan bol.com hebben uitbesteed. Door samen te werken, brengen de bedrijven de ambitie voor uitstootvrije pakketbezorging een stapje dichterbij. Het e-commercebedrijf wil in 2025 geen CO2 meer uitstoten in de directe operaties. In december 2021 kondigde bol.com de intentie aan een meerderheidsbelang te nemen in Cycloon. Over drie jaar neemt de marktplaats alle andere aandelen over. Dan stappen de oprichter, een informal en participatiemaatschappij Wadinko uit. Praktisch gezien ziet de samenwerking tussen Cycloon en bol.com er zo uit: busjes en vrachtwagens van Cycloon halen pakketjes op in Waalwijk en rijden die naar de distributiecentra in steden met fietskoeriers. Van daaruit begint de traproute naar de voordeuren. Bol.com is ook bezig de zakelijke kant van zijn pakketketen te vergroenen. Het startte daartoe een nieuw dochterbedrijf, Ampère. Dat haalt pakketjes op bij de verkooppartners en brengen de dozen op duurzame wijze in de bezorgketen. Verkooppartners zetten de orders ’s ochtends gereed voor collectie door de vervoerder, Ampère. Na verzameling in een depot gaan de pakketjes vervolgens het netwerk van pakketbezorger Budbee in. Dat rijdt zo duurzaam mogelijk. Waar bol.com net begint met fietsbezorging heeft Coolblue daar al jaren ervaring mee. In 2021 deed het 1,3 miljoen bezorgingen per fiets. Dat was twee keer meer dan het jaar ervoor.
Genomineerden Dutch Media Week Award bekend
3 dagen
Journalist/columnist Pepijn Keppel, filmmaker/presentator Ikenna Azuike en Angie Smets, studio director en executive producer bij Guerrilla zijn genomineerd voor de Dutch Media Week Award. Angie Smets is studio director en executive producer bij Guerilla, het Amsterdamse game-bedrijf achter onder meer Horizon Zero Dawn en Horizon Forbidden West. De jury waardeert de manier waarop Guerilla, met Smets als een van de aanvoerders, entertainmentproducten maakt waarin diversiteit een vanzelfsprekendheid is. Pepijn Keppel is schrijver, journalist en columnist. In 2022 verscheen zijn debuut De laatste man, waarin hij vertelt over zijn tijd als tophockeyer. Ikenna Azuike maakte de podcastserie Vluchtnummers. Hierin vertellen mensen die zijn gevlucht, aan de hand van muziekfragmenten, hun persoonlijke, aangrijpende en soms ontroerende verhaal. De jury roemt de manier waarop Azuike met zijn podcast een lans breekt voor de verhalen van vluchtelingen en een podium biedt voor andere culturen. De Dutch Media Week Award is een juryprijs. Deze jury bestaat uit radiopresentator, verslaggever en documentairemaker Mischa Blok, hoogleraar Mediastudies aan de Uva Mark Deuze en Len Maessen, redacteur NRC met een specialisme in tech, games, tv en film. Door jaarlijks de Dutch Media Award uit te reiken aan een bijzondere mediamaker wil de organisatie het belang van media en de impact ervan op ons dagelijks leven verder benadrukken. De award bestaat uit een speciaal vervaardigd glaskunstwerk van internationaal bekend kunstenares Ans Bakker.
Verkopen wearables vallen tegen
3 dagen
Er zit weinig beweging meer in de verkoop van wearables, zoals slimme horloges. Marktvorser IDC verwacht dan ook een tegenvallend derde en vierde kwartaal. In het tweede kwartaal daalde de markt al met 6,9 procent tot 107,4 miljoen eenheden als gevolg van de stijgende inflatie en angst voor een recessie. De ranglijst blijft met Apple, Samsung, Xiaomi, Huawei en Imagine Marketing ongewijzigd. Kleinere merken blijven zich richten op goedkopere producten. Een deek van het probleem is de aantrekkende Amerikaanse dollar, die deze producten duurder maakt.
‘1 miljoen gebruikers zochten hoe ze Meta konden hacken’
3 dagen
Een nieuwe studie van NordVPN laat zien wat mensen het liefst willen hacken. Instagram, WhatsApp en Facebook nemen het voortouw. Zeventig procent van de mensen wil weten hoe je Meta-accounts (Facebook, Instagram, WhatsApp) kan hacken, blijkt uit een onderzoek door NordVPN. Onderzoekers keken naar de populairste zoekopdrachten die het woord ‘hack’ bevatten op Google. In totaal heeft men bijna 2 miljoen zoekopdrachten uit 50 landen geanalyseerd, zowel in het Engels als in de lokale taal. Zeventig procent van hen betrof de diensten van Meta India heeft de meeste gebruikers op alle drie de platforms, dus het is logisch dat mensen in India het meest geïnteresseerd zijn in het hacken ervan. Een andere factor die het aantal zoekopdrachten in landen als Mexico, Argentinië en de Filipijnen wellicht verhoogt, is het lagere BBP in vergelijking met westerse landen. Bij gebrek aan economische kansen kunnen sommige internetgebruikers cybercriminaliteit als een waardevolle onderneming beschouwen. Landen als Rusland en China staan bekend om hun actieve hackergemeenschappen met een hoog niveau van technische expertise, maar deze landen ontbreken in deze lijst. De onderzochte zoekopdrachten worden vaak ingevoerd door mensen met entry-level kennis. How to hack Facebook is een entry-level zoekopdracht die wordt uitgevoerd door iemand die weinig tot geen idee heeft waar hij moet beginnen. Maar andere populaire gerelateerde zoekopdrachten bevatten de namen van specifieke tools die mensen voor dit doel gebruiken, wat aantoont dat ze meerdere zoekopdrachten uitvoeren om hun kennis te verfijnen voordat ze hun aanval beginnen. Wat eng is, volgens de experts van NordVPN, is dat alle top zoekresultaten populaire blogs en forums zijn waar anonieme gebruikers en schrijvers tips delen over hoe je in de social media-accounts van anderen kunt proberen in te breken. Mensen kunnen ook tools of diensten voor beginners vinden die vaak niet werken, maar die de gebruiker ervan grote schade kunnen berokkenen. Ze kunnen gegevens van gebruikers verzamelen en bevatten vaak spyware of malware.
Vodafone lanceert Network Slicing voor zakelijke klanten
3 dagen
Vodafone introduceert naar eigen zeggen als eerste Nederlandse telecombedrijf Network Slicing. Network Slicing is een technologie die de beschikbaarheid van het publieke mobiele netwerk in meerdere ‘plakken’ verdeelt. Zakelijke klanten van Vodafone kunnen zo’n ‘slice’ aan capaciteit reserveren voor hun essentiële bedrijfsprocessen. Uiteenlopende organisaties hebben volgens het bedrijf baat bij deze technologie, zoals hulpverleners in ambulances die onderweg contact moeten leggen met het ziekenhuis. Ook voor organisatoren van grote evenementen is het extreem belangrijk dat de beelden van de beveiligingscamera real-time binnenkomen. De afgelopen tijd voerde VodafoneZiggo drie tests uit waarbij de slicing-technologie is toegepast. Zo liet het telecombedrijf tijdens een concert in Nijmegen zien hoe network slicing bijdraagt aan de veiligheid van bezoekers. De technologie maakte het mogelijk om live beelden van de camera direct te analyseren, waardoor de gemeente Nijmegen de toenemende verkeersstroom van automobilisten, fietsers en voetgangers tijdig kon omleiden en kon voorkomen dat er een oncontroleerbare drukte ontstond. Ook tijdens het EK hockey en Pride Amsterdam experimenteerde Vodafone Business succesvol met deze techniek. 
Nederlanders lanceren ‘Netflix voor klassieke muziek’
3 dagen
De Nederlandse streaming video-ondernemers Henk Bout en Bauke Freiburg staan aan de wieg van een nieuwe ambitieuze streamingdienst: Symphony, door henzelf betiteld als ‘Netflix voor symfonische klassieke muziek’. Deze online dienst moet de wereld van Beethoven, Mahler, John Williams en andere grote componisten ontsluiten voor een groot publiek. Sinds juni loopt er een bètatest van Symphony in een beperkt aantal landen. Zaterdag 24 september is de officiële lancering met een wereldwijde stream van het Koninklijk Concertgebouworkest. Symphony bevat straks de meest uitgebreide verzameling van symfonische uitvoeringen, variërend van Mozart’s pianoconcerten tot symfonieën van Beethoven, Tsjaikovski en Mahler en filmmuziek van componisten als John Williams en Ennio Morricone. Alle deelnemende orkesten – nu zo’n tien, het streven is 25 – zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live. Avondvullende registraties compleet met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar door kenners. Muziekliefhebbers worden doorgaans niet bij de hand genomen of geadviseerd bij de keuze van muziek. Dat is precies wat Symphony gaat doen. De abonnee krijgt een stoel op de eerste rij, maar ook een backstage-pas: voor meeslepende verhalen achter de muziek en exclusieve interviews met solisten en dirigenten. De oprichters van Symphony zijn allemaal van Nederlandse komaf. Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer, bedacht het concept samen met Henk Bout, oprichter van het grootste videoproductiebedrijf van Nederland United Broadcast Facilitities (nu: EMG) en exploitant van streamingdiensten BeyondDutch. Het team werd compleet met de komst van José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam en Bauke Freiburg van het Amsterdamse digitaal creatief bureau Videodock. Twee jaar geleden startte Symphony met het benaderen van orkesten. De okesten hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een niet onbelangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten. Inmiddels nemen deel: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen nog meer orkesten. Dankzij veertien Nederlandse investeerders werken er nu zo’n dertig mensen bij de start-up. Sinds juni loopt er een bètatest in een beperkt aantal landen. Op 24 september gaat Symphony live in Nederland, Zweden en een groot aantal Engelstalige landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023. De kosten voor de abonnee bedragen 9,95 euro per maand.
YouTube deelt advertentie-inkomsten Shorts met makers
3 dagen
YouTube is van plan om inkomsten die voortvloeien uit zijn dienst Shorts, voor korte video’s, te delen met de makers. Zij krijgen 45 procent van de advertentie-opbrengsten. De dominante videosite heeft moeite om te concurreren met TikTok, de app die ooit begon met dansvideo’s, maar inmiddels een volwaardige concurrent is geworden van YouTube. Het aanbod bestaat inmiddels ook al niet meer uit korte filmpjes. YouTube reageerde eind 2020 op TikTok met Shorts, video’s die maandelijks meer dan 1,5 miljard kijkers zouden trekken. Voor langere video’s hanteert YouTube een andere verdeling: 55 procent.  
Nederland organiseert internationale top over Artificial Intelligence
4 dagen
Minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken heeft tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York aangekondigd dat Nederland in februari 2023 een internationale summit organiseert over de verantwoorde toepassing van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence AI) in het militaire domein. De bijeenkomst is bedoeld om gezamenlijk tot een agenda te komen, die uiteindelijk leidt tot internationale afspraken over hoe deze technologie op een verantwoordelijke manier binnen dit domein kan worden ontwikkeld en toegepast. Kunstmatige intelligentie is essentieel voor een technologisch geavanceerde en toekomstbestendige krijgsmacht. Tegelijkertijd brengt het dilemma’s en risico’s met zich mee als de inzet van AI bijvoorbeeld leidt tot gebrek aan menselijke controle, potentiële escalatie van geweld of onduidelijkheid over verantwoordelijkheid. De internationale summit (Responsible AI in the military domain Summit – REAIM 2023) wordt in samenwerking met het Ministerie van Defensie op 15 en 16 februari 2023 in het World Forum in Den Haag georganiseerd. Voor deze gelegenheid komen regeringsvertegenwoordigers, academici, bedrijfsleven, denktanks en het maatschappelijk middenveld uit de hele wereld bij elkaar.

Online bank Revolut geeft hack toe
4 dagen
Online bank Revolut heeft bevestigd dat het is getroffen door een zeer gerichte cyberaanval waardoor hackers toegang hebben gehad tot de persoonlijke gegevens van tienduizenden klanten. Revolut-woordvoerder Michael Bodansky vertelt aan TechCrunch dat een ‘ongeautoriseerde derde partij’ voor een korte periode toegang heeft gehad tot gegevens van nog geen 0,16 procent van zijn klanten Revolut ontdekte de kwaadaardige toegang op 10 september en isoleerde de aanval de volgende ochtend. Revolut, dat een bankvergunning heeft in Litouwen, kan niet precies zeggen hoeveel klanten getroffen zijn. Op de website staat dat het bedrijf ongeveer 20 miljoen klanten heeft; 0,16% zou zich vertalen naar ongeveer 32.000 klanten. Volgens de openbaarmaking van Revolut aan de autoriteiten in Litouwen, zou het echter gaan om 50.150 klanten. Vorig jaar haalde Revolut 800 miljoen dollar aan kapitaal op, waarmee de startup werd gewaardeerd op meer dan 33 miljard dollar.
Belfius breidt Apple Pay uit tot Bancontact
4 dagen
Belfius lanceert naar eigen zeggen als eerste Belgische ban Bancontact via Apple Pay. Met de Bancontact/Maestro-betaalkaarten die nu geïntegreerd zijn in Apple Pay, kunnen Belfius-klanten voortaan met hun iPhone of Apple Watch overal betalen waar contactloze betalingen aanvaard worden. Bancontact via Apple Pay is beschikbaar niet alleen voor Belfius-klanten, maar ook voor gebruikers van Banx, de gemeenschappelijke digitale bankapp imagined by Proximus and powered by Belfius. De klanten moeten enkel hun iPhone of Apple Watch naast een betaalterminal houden om contactloos te betalen. Klanten kunnen ook gebruikmaken van Apple Pay op iPhone, iPad en Mac om sneller en vlotter aankopen te doen via apps of de browser Safari, zonder een account te moeten aanmaken of voortdurend informatie over bezorging en facturatie te moeten invoeren.
22e Nederlandse vergunning online gokken voor Goldrun Casino
4 dagen
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een vergunning verstrekt voor het online aanbieden van kansspelen aan het Maltese gokbedrijf Holland Gaming Technology. Dit bedrijf opereert onder de naam Goldrun Casino. Goldrun Casino was een aantal jaren geleden ook al actief in Nederland, zij het met een vergunning van de Malta Gaming Authority (MGA) en een sublicentie van Curaçao eGaming. Toch ging de Nederlandse site op zwart uit angst voor uitsluiting. Goldrun gebruikt een andere type virtuele gokkasten dan veel andere aanbieders. Naast de gokkasten van HPG had het eerder ook spellen van NetEnt, Big Time Gaming, BetSoft en MicroGaming. Goldrun Casino is de 22e partij met een vergunning in Nederland. Wanneer het online casino live gaat in Nederland, is nog niet bekend.

Pagina's

Abonneren op emerce