emerce

242 nieuwsberichten gevonden
Amazon naar Nederland: ‘pay to play’
3 uur
De grootste webwinkel op aarde komt officieel naar Nederland. Amazon bereidt volgens gelekte mails op LinkedIn de lancering begin 2020 voor van een Nederlandse webwinkel via Amazon.nl, waar nu nog e-books worden aangeboden. In elk Europees land waar het de markt betrad is het Amerikaanse bedrijf inmiddels marktleider. En er is geen twijfel over mogelijk dat de relatieve rust waarin bol.com en Coolblue konden opereren definitief voorbij is. Wat staat ons te wachten? De geruchten dat Amazon zijn Nederlandse site Amazon.nl gaat uitbouwen tot een volwaardige webwinkel deden al langer de ronde, maar concrete aanwijzingen daarvoor kwamen pas dit najaar aan het licht. Bedrijven die rechtstreeks leveren aan Amazon kunnen een apart account aanmaken voor de Nederlandse markt, een mogelijkheid die ook bestaat voor wederverkopers. Inmiddels heeft Amazon de uitbreiding van Amazon.nl ook zelf bevestigd. Sinds november 2017 was Amazon via Duitsland op de Nederlandse markt actief. Stapje voor stapje kropen de Amerikanen de laatste jaren al dichter op ons land. Zo werd het mogelijk om met iDeal te betalen op Amazon.de, de site die eerder al gedeeltelijk in het Nederlands werd vertaald. Ook de mobiele app van Amazon kwam in het Nederlands beschikbaar. Vanuit Duitsland levert de webgigant al drie miljoen producten naar Nederland die de volgende dag bezorgd kunnen worden. Ruim één miljoen producten kunnen tot middernacht worden besteld. “Nergens ter wereld hanteren we een dergelijke cut-offtijd voor next day delivery”, aldus Alex Ootes, verantwoordelijk voor de Europese expansie van de e-commercegigant, eerder dit jaar tijdens een persconferentie van Amazon in Amsterdam. Toch heeft de Duitse omweg ervoor gezorgd dat veel Nederlanders Amazon nog niet ontdekt hebben of uit de weg gaan. Er is bijvoorbeeld geen Nederlandse klantondersteuning, soms worden typisch Duitse producten geleverd en de bezorgopties via Amazon.de zijn beperkt vergeleken met Coolblue en bol.com. Ophalen bij PostNL-pakketpunten of Albert Heijn is er niet bij. In Nederland staat Amazon volgens de Twinkle100 nu nog op een zesde plaats met een geschatte omzet van 350 miljoen euro in 2018. Dat is best een opmerkelijke prestatie, want de internetreus adverteert nauwelijks op de Nederlandse markt. Marktleiders blijven vooralsnog bol.com (1,6 miljard euro omzet) en Coolblue (1 miljard). Boodschappen Amazon gaat de Nederlandse markt naar verluidt bewerken met een team van tachtig man, maar zonder Nederlands distributiecentrum. Dat komt niet als een grote verrassing. De e-commercereus bediende de Nederlandse klant lange tijd vanuit Koblenz en Rheinberg, zo’n zeventig kilometer van de Nederlandse grens. Een nieuw centrum in Mönchengladbach, voorzien van de modernste robots, werd in augustus in gebruik genomen, op twintig kilometer van de Nederlandse grens. Logistieke operaties heeft Amazon in Nederland alleen in Oss. Daar verzorgt Vos Logistics een overslaghub. Hier worden goederen door Amazon zelf of door Vos doorgevoerd naar distributiecentra van pakketvervoerders die de last mile voor hun rekening nemen. Het ligt wel in de lijn der verwachting dat Amazon uiteindelijk ook Nederlandse hubs en dc’s gaat inrichten. Nederlandse bedrijven die gebruik willen maken van de logistieke diensten van Amazon moeten namelijk hun goederen nu nog naar het buitenland brengen en worden ook daar btw-plichtig. Geen enorme opgave voor een grote retailer, wel voor kleinere spelers. Met de komst van Amazon.nl wordt ook het Prime-abonnement aantrekkelijker voor Nederlanders. Niet alleen kunnen ze daarmee naar Prime Video kijken, een concurrent van Netflix, maar ook tegen kortingen producten kopen tijdens Amazons eigen koopjesfeest Prime Day, dat afgelopen zomer twee dagen duurde. De doorslag voor Nederlanders om te gaan winkelen bij Amazon zal toch de prijs worden. De verschillen met bijvoorbeeld bol.com of Coolblue zijn aanzienlijk. Amazon kan anders dan lokale spelers veel betere prijzen bedingen en doet vaak rechtstreeks zaken met fabrikanten, zonder tussenhandel. bol.com en Coolblue houden meer eigen voorraden aan en hebben hogere kosten. Of via Amazon.nl meteen een enorme hoeveelheid producten wordt aangeboden, is de vraag. Retaildeskundige Cor Molenaar houdt er rekening mee dat Amazon.nl zich in eerste instantie gaat richten op producten van internationale merken. Er zijn echter ook aanwijzingen dat Amazon in Nederland boodschappen wil bezorgen. Volgens Forbes zijn de gesprekken over de levering van consumer packaged goods (CPG), oftewel verpakte goederen, al volop gaande, al is het niet waarschijnlijk dat Amazon Fresh op korte termijn naar Nederland komt. Deze bezorgdienst is al geruime tijd beschikbaar in Duitsland, maar groeit niet erg snel, voornamelijk door de populariteit van Aldi en Lidl. Let wel, in Nederland worden meer boodschappen online bezorgd. FireTV De komst van Amazon.nl heeft ook consequenties voor de Vlaamse markt. Franstalig België wordt momenteel door Amazon via amazon.fr bediend. De webwinkel is in Wallonië en Brussel al marktleider, met volgens Ecommerce Foundation een omzet van 153 miljoen euro. Het is vrijwel zeker dat ook Vlaamse klanten straks naar Amazon.nl worden doorverwezen. De domeinnaam Amazon.be is namelijk in handen van een verzekeringsmaatschappij. Net als in Nederland heeft Amazon in België de potentie om heel groot te worden. Wanneer je de omzet van Amazon.de en Amazon.com meerekent, gaat het om 296 miljoen euro. Dat zit al aardig dicht in de buurt van de Vlaamse omzet van bol.com (386 miljoen) en Coolblue (322 miljoen). Internationaal is het beeld overal hetzelfde. Zodra Amazon zich op een bepaalde markt stort, worden concurrenten weggeblazen of gemarginaliseerd. Amazon is in Duitsland overtuigend de allergrootste e-commercepartij. De retailer is drie keer groter dan nummer twee OTTO en bijna acht keer groter dan nummer drie Zalando. In 2019 heeft zelfs 84 procent van de Duitse consumenten een of meerdere keren bij Amazon Duitsland besteld, zo becijferde het bureau Mintel onlangs. Op grote afstand volgen eBay (47 procent) en kleinere partijen als Bonprix, en BAUR (25 procent). Mintel verklaart het succes uit het gecombineerde aanbod van muziek en video, de Kindle Shop voor e-books en snelle leveringen. Frankrijk is zelfs de derde Europese markt voor Amazon na Engeland en Duitsland, met een marktaandeel van 17,3 procent. In Engeland hebben naar schatting 15 miljoen mensen een Prime-abonnement en bijna 90 procent van de volwassen bevolking heeft weleens bij Amazon besteld. En geen Spaanse webwinkel komt ook maar in de buurt van Amazon.es. In Italië versloeg Amazon eBay Italië met een marktaandeel van 14,4 procent. Er is nog wel een verschil in het koop- en oriëntatiegedrag in Europese landen waar Amazon al langer actief is, zo blijkt uit onderzoek van Mediabrands. In de Amazon-markten begint driekwart van de klantreizen online, twintig procent meer dan in Nederland. In landen waar Amazon al actief is, wordt ook ruim de helft van alle aankopen online gedaan. Zover zijn we in Nederland nog niet. Nederlanders kopen nog relatief vaak bij fysieke winkels, zeker als het om speelgoed en elektronica gaat. De verwachting is dat deze ketens, maar ook kleding-, meubel- en cosmeticawinkels, veel concurrentie gaan krijgen van Amazon. In Amazon-markten is de impact van socialmediaplatformen in het nemen van aankoopbeslissingen ook veel groter dan in Nederland. De formele introductie van Amazon.nl betekent verder ook dat Amazon haast gaat maken met de ontwikkeling van een Nederlandse versie van zijn spraakhulpje Alexa en met de Nederlandse verkoop van spraakgestuurde slimme luidsprekers als Echo en FireTV, waarmee uiteraard ook besteld kan worden bij de webwinkel. Hulp Geen wonder dat allerlei partijen zijn opgestaan om retailers zoveel mogelijk te helpen met de verkoop en marketing via Amazon. Sommige van deze partijen proberen alles uit handen te nemen, van registratie tot het transport. Tim van der Bilt richtte samen met The Valley bureau Maze-One op, de eerste echt Nederlandse specialist in Amazon-marketing. Een van Europa’s grootste specialisten op het gebied van Amazon Marketing Services factor-a kwam enkele jaren terug al in handen van het Nederlandse bureaunetwerk Dept. In Nederland is verder het bedrijf Profitwiser, als spin-off van Dexport, gespecialiseerd in marketing op en rondom Amazon. De meest recente toevoeging is AMZ Consultancy van Thijs van der Haak en Sjors van Hest. Ook dit fullservicebureau helpt klanten bij het optuigen van (merk)winkels en ondersteunt ze met de marketing. Digitaal marketingbureau iProspect ten slotte, onderdeel van Dentsu Aegis Network, bracht dit voorjaar een hulpmiddel uit waarmee adverteerders op grote schaal geautomatiseerd reclamecampagnes kunnen draaien op Amazon. De tool iActivate werkt op basis van miljoenen productnamen, categorieën en prijzen die gekoppeld zijn aan actuele voorraad. Winkeliers die handelen op Amazon bepalen zo zelf onder welke voorwaarden ze welk deel van hun voorraad wanneer op de markt brengen. Externe hulp is zeker niet overbodig. Amazon heeft zo zijn eigenaardigheden. Leveranciers (vendors) en wederverkopers (sellers) moeten bijvoorbeeld een aparte inventaris inrichten voor Nederland, ook als ze al via Duitsland of een ander Amazon-land aan Nederlanders verkopen. Reden is het verschil in regelgeving rond en voorwaarden die aan artikelen worden gesteld. Ook om rekening mee te houden: merken die een overeenkomst sluiten met Amazon kunnen niet alleen een eigen etalage inrichten, ze krijgen ook de exclusieve zeggenschap over het beeldmateriaal en de tekst van de producten die derden aanbieden. Exclusieve overeenkomsten die verkoop van bepaalde artikelen door derden uitsluiten, komen overigens nauwelijks voor. Lever je als fabrikant producten rechtstreeks aan Amazon, dan bepaalt Amazon wel de prijs. Geen luxe In het onderhoud, management, klantondersteuning en trouble shooting gaat over het algemeen heel veel tijd zitten. Volgens Martine Kevelham, de van bol.com afkomstige Director Retail Media van Maze-One, wordt vooral de klantondersteuning onderschat. Kleinere partijen zijn in het weekend vaak niet bereikbaar, terwijl juist dan veel wordt besteld. “Het wil niet zeggen dat je meteen een callcenter moet inhuren, maar de klant moet wel weten waar hij voor klachten of vragen terechtkan.” Partners krijgen overigens van Amazon zeer waardevolle inzichten, zoals het winkelgedrag, hoe concurrenten het doen en zelfs het potentieel om het totale aantal kliks en conversies per zoekwoord in te schatten. Verkopen via Amazon gaat niet vanzelf. Zonder marketinginspanningen komt je product niet eens in beeld. Amazon is, zoals adviseur Maze-One het noemt, ‘pay to play’ geworden. Je start met een lage seller ranking, waardoor je ergens op pagina dertig staat met je product. Om deze seller ranking te ‘boosten’ heb je sales en beoordelingen nodig. De snelste manier om aan sales te komen, is door gebruik te maken van Sponsored Products. Een stelregel die veel sellers gebruiken is dat je tien procent van je omzet via Amazon terug moet investeren in Sponsored Products. Amazon.com is verreweg het duurste e-commerceplatform met een gemiddelde klikprijs van twee dollar. Naar alle waarschijnlijkheid onderschatten Nederlandse verkopers nog wel de omvang van Amazon. Ze hebben bij Amazon veel meer concurrenten dan bij bol.com. “Amazon is gigantisch”, zegt Van der Bilt van Maze-One. Om boven te drijven, moet je dan ook flinke marketingkosten maken. “Je zult je in prijs en assortiment moeten onderscheiden”, vult Thijs van der Haak (AMZ) aan. “Een kosten-batenanalyse vooraf is geen overbodige luxe.” Verkopersrol Amazon onderscheidt verkoper- en leveranciersaccounts. Verkopers betalen voor de dienstverlening 39 euro per maand. Dat bedrag wordt ook afgeschreven als je niets verkoopt. De platformcommissies variëren van tien tot vijftien procent van de bruto verkoopwaarde van het product (exclusief btw). De tarieven worden op basis van omloopsnelheid, vraag en concurrentie voortdurend bijgesteld. Wanneer je ervoor kiest om Amazon de logistieke afhandeling te laten doen – Fulfillment By Amazon (FBA) – dien je alle producten eerst naar een magazijn van Amazon op te sturen. Zeker bij kleine aantallen is dit goedkoper dan wanneer je zelf een contract met een vervoerder zou afsluiten. De kosten die Amazon rekent voor het versturen via FBA liggen rond de vijf procent van de verkoopwaarde. Amazon kent ook een zogeheten pan-FBA. Op die manier kun je in alle vijf EU-markten van Amazon verkopen. Amazon regelt daarvoor de opslag en distributie. Geringe communicatie Groot verschil met bol.com is dat de communicatie met Amazon niet erg makkelijk is. Bij bol.com kun je mensen bellen die je helpen met je account, bij Amazon wordt de communicatie door partners over het algemeen gekenmerkt als ‘belabberd’. Bij het minste of geringste kan Amazon ook nog je account opschorten en moet je een adequaat verbeterplan inleveren (appeal-procedure). Gouden regel bij Amazon is dat je alle vragen en klachten binnen 24 uur af moet handelen met een foutmarge onder de 1 procent. Kijk ook uit als je ter oriëntatie ooit al een Amazon-account hebt aangemaakt en daar betrekkelijk weinig mee hebt gedaan of onder een andere bedrijfsnaam een zeperd hebt gehaald. Tim van der Bilt (Maze-One): “Amazon onthoudt alles.” Illustratie: Annemarie Gorissen * Dit artikel is eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce Magazine #175.
Infographic: tech en travel trends
5 uur
De manier waarop reizigers zoeken, boeken en op reis gaan, verandert. Hoe beïnvloeden technologie en de reiziger zelf het reizen in 2020? KLM zet het op een rijtje. De helft van Gen Z en millennials houden bij het boeken rekening met het Instagramgehalte van hun bestemming – hoeveel likes levert het op? Voor 25,8 procent van hen is het zelfs een vereiste dat op de vakantiebestemming mooie foto’s gemaakt kunnen worden. Instagram vormt ook in 2020 een steeds belangrijkere bron van reisinspiratie. Daarbij kijken reizigers vooral naar posts van vrienden en familie (65,3 procent) of van onbekenden via hashtags (45,9 procent). Influencers en bekende mensen worden minder vaak gezien als inspiratiebron voor de vakantie (14,5 procent). Sterker nog, meer dan de helft van de reizigers vindt foto’s van reisbestemmingen die influencers delen niet geloofwaardig. Veel mensen besteden uren aan het afspeuren van zoekmachines en websites op zoek naar de ideale reisbestemming. De smart speaker neemt dit uitzoekwerk direct van hen over. Reizigers vinden de ideale bestemming en een passend vliegticket steeds vaker met behulp van voice-technologie. De boeking service van KLM, die voornamelijk wordt gebruikt met de Google Assistent, groeit met 10 procent gebruikers per maand. Foto Pixabay
Floryn krijgt PSD2-vergunning
6 uur
Floryn heeft een PSD2-vergunning ontvangen van De Nederlandsche Bank. Daarmee is Floryn naar eigen zeggen het eerste Nederlandse financieringsplatform met een PSD2-vergunning. Floryn, dat met behulp van innovatieve technologie razendsnel kredietaanvragen beoordeelt, wordt opgenomen in het openbaar register van DNB en de European Banking Authority (EBA). Met de vergunning kan Floryn toegang krijgen tot bankrekening van klanten, die daarvoor wel toestemming moeten geven. In Nederland mag reeds een handvol bedrijven diensten aanbieden op het gebied van PSD2, waaronder Google, Revolut en Adyen. Maar een financieringsplatform met een PSD2-vergunning was er nog niet. Floryn zal in het eerste kwartaal 2020 beginnen met het uitrollen van de PSD2 functionaliteiten.
Shell investeert in online logistieke marktplaats
22 uur
Shell Ventures neemt voor een onbekend bedrag een belang in de Duitse bemiddelaar in vervoerscapaciteit InstaFreight. De investeringstak van de oliemaatschappij gaat helpen met de Europese uitrol van de dienst. InstaFreight is een start-up uit Berlijn waar vervoerders (vrachtwagencapaciteit) en verschepers terecht kunnen als op een soort markt met vraag en aanbod. Verschepers kunnen aangeven welke capaciteit ze wanneer hebben en om prijsopgave vragen. Dat is een dynamisch gegenereerde prijs die ze ook direct kunnen vastleggen. Met deze participatie wil Shell leren van vragen en behoeftes die bij zijn klanten leven: eigenaren van vrachtvloten met tankpassen. Het minimaliseren van ongebruikte vervoerscapaciteit zal een van die diensten zijn, maar het spreekt ook over telematica, mobiliteitsdiensten en veiligheid (PDF). Als investeerder omschrijft Ventures zich met: “We nemen belangen in bedrijven die kosten verlagen, uitstoot verminderen, data-inzichten opleveren en ons helpen ons energiesysteem te elektrificeren.” Eind 2017 rondde InstaFreight zijn eerste grote investeringsronde af en haalde daarmee acht miljoen euro op (PDF). Foto: Rab Lawrence (cc)
WhizPR en Clipit bieden klanten inzicht in ontwikkelingen rond merk of thema
23 uur
PR- en digital marketingbureau voor technologie- en lifestylemerken WhizPR lanceert met Clipit het Whizpr Realtime Brand Dashboard. Het geeft real time inzicht geeft in de ontwikkelingen van een merk of thema in online en printmedia. Veel organisaties gebruiken meerdere tools en bronnen om te monitoren wat er over hun merk wordt gezegd. Dit levert volgens de beide bedrijven een onoverzichtelijk geheel op. Daarnaast is het een tijdrovend proces en kan er daardoor vaak niet tijdig op ontwikkelingen worden gereageerd of zijn trends en rapportages niet snel inzichtelijk te maken voor het management. Whizpr maakt gebruik van de grote hoeveelheid data die Clipit verzamelt. Het gaat daarbij om data uit duizenden Nederlandstalige nieuwsbronnen en miljoenen social media-posts van platformen zoals Twitter en Facebook. Data over vooraf ingestelde zoektermen zoals een merknaam, thema of wellicht de naam van een persoon of product wordt direct doorgezet naar het Realtime Brand Dashboard. Het Whizpr Realtime Brand Dashboard is per direct in te zetten voor bestaande klanten van Whizpr, zusterbedrijf Deepr en voor andere organisaties die behoefte hebben aan realtime inzicht in hun merk en heldere duiding daarbij.
Verdachten aangehouden in onderzoek naar gestolen wachtwoorden
23 uur
Het cybercrimeteam Oost-Nederland heeft in nauwe samenwerking met het team digitale ondersteuning Oost-Nederland een 22-jarige inwoner aangehouden op verdenking van het online aanbieden van omstreeks 12 miljard inlognamen en gestolen wachtwoorden. Gebruikers konden deze tegen betaling inzien en downloaden. De politie werd getipt door de National Crime Agency. Op grond daarvan is door het cybercrimeteam van de politie in de Eenheid Oost-Nederland zelfstandig een onderzoek gestart. In de woning van de verdachte werd professionele apparatuur aangetroffen die het mogelijk maakte de aangeboden diensten via de website ‘We leak info’ te verlenen. De verdachte is betrokken bij het bezitten en aanbieden van ontvreemde gebruikersnamen en wachtwoorden en heeft een faciliterende rol als het gaat om cybercriminaliteit. In het kader van het internationale onderzoek van de NCA is ook een 22-jarige man uit Noord-Ierland aangehouden. De website “We leak info” is door de FBI uit de lucht gehaald. Het onderzoek is nog niet voltooid. Om die reden kan er geen meer specifieke onderzoeksinformatie worden gedeeld.
Shopify vertrekt starterskrediet beginnende webwinkels
1 dag
Webwinkelplatform Shopify gaat in de VS microkredieten verstrekken aan startende ondernemers die een webwinkel willen beginnen. Winkeliers die Shopify Payments gebruiken in hun kassa komen in aanmerking van een lening van initieel tweehonderd dollar. Shopify Capital, de verstrekkende instantie, wekt de indruk dat het ook vervolgleningen wil aanbieden, maar vertelt niet waar de bovengrens ligt. Het idee achter de leningen is, dat een zekere groep ondernemers wel een bedrijfsplan in e-commerce heeft maar niet de middelen om te beginnen. Die mensen wil de onderneming net dat ene duwtje in de rug geven. De tweehonderd dollar is bijvoorbeeld genoeg om een half jaar een Basic-account op het platform te huren. Overigens bleek gisteren uit een verhaal van Het Financieele Dagblad dat startende webwinkels in Nederland ook makkelijk een andere, bestaande shop overnemen. Er is een levendige handel in bestaande webwinkels. Momenteel staan tientallen, veelal kleine, online winkels te koop. Een kwart meer dan vorig jaar. Die wisselen voor twee tot vier keer de operationele winst van eigenaar. Het is niet duidelijk of Shopify Capital ook op andere markten kleine starterskredieten gaat aanbieden. Foto: Matt Wiebe (cc)
Europa dubt over tijdelijk verbod gezichtsherkenning
1 dag
De Europese Commissie overweegt om automatische gezichtsherkenning met kunstmatige intelligentie te verbieden voor een periode van drie à vijf jaar. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie wil op die manier tijd kopen om langer na te denken over de regels rondom gezichtsherkenning in publieke ruimtes. Zonder fantasie kan dit soort technologie makkelijk worden gezien en ervaren als een grondige inbreuk in de privacy van burgers. Persbureau Reuters had inzage in een whitepaper waarin EU-ambtenaren de beeldvorming over deze materie trachten vorm te geven. Daarin staat onder meer dat de Commissie tijd wil nemen om goed na te denken over de voor- en nadelen van automatische gezichtsherkenning en hoe daarmee om te gaan. Het beschermen van de privacy en bewaken van de publieke veiligheid zijn de twee uitersten waar men tussen moet laveren. Naar verwachting licht Margrethe Vestager in de loop van februari haar plannen over dit onderwerp toe. Mocht er inderdaad een technologieverbod komen in publieke ruimtes dan kan ze nog een uitzondering maken voor politie- en veiligheidsdiensten. Duitsland zou dit omarmen, omdat dat automatische gezichtsherkenning wil invoeren op drukke treinstations en luchthavens ter beveiliging. Een groep grote burgerrechtenorganisaties verzet zich daartegen. In de VS laat het leger technologie ontwikkelen die gezichten in het donker maar ook in de mist en met tegenlicht kan herkennen op afstanden tot vijfhonderd meter. Foto: Andrew Parnell (cc)
‘5G ready abonnement’ T-Mobile toch vooral een wassen neus
1 dag
T-Mobile introduceert vandaag een 5G ready abonnement in Nederland. Naast direct toegang tot het 5G netwerk ‘zodra dit beschikbaar’ is, belooft het bedrijf zorgeloos bellen in Nederland en veiliger internetten. Het aanbod is echter nogal misleidend: Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zal pas in het voorjaar de 700-, 1400- en 2100-MHz-frequenties voor het 5G-netwerk veilen. Die bieden sowieso geen topsnelheden. De veiling voor de 3,5GHz-band, de primaire band voor 5G op lage frequenties, is pas voorzien voor 2022. T-Mobile heeft dan ook geen datum genoemd waarop het 5G kan aanbieden.  Het telecombedrijf stelt nu overal nieuwe netwerkapparatuur te installeren die geschikt is voor 5G, waardoor deze direct na de veiling zou kunnen worden geactiveerd. Tisha van Lammeren, directeur Consumentenmarkt T-Mobile, belooft in het persbericht: ‘We liggen op schema om als eerste in Nederland een landelijk dekkend 5G netwerk uit te rollen. We bieden daarom de klanten met een 5G toestel in combinatie met dit uitgebreidere Unlimited abonnement nu al de zekerheid en de primeur om als eerste toegang te krijgen tot dit allernieuwste 5G netwerk.’ De extra’s zijn op dit moment dan ook weinig meer dan ingebouwde antivirussoftware waarmee onveilig dataverkeer van websites en apps volgens T-Mobile direct wordt geblokkeerd. Onbeperkt bellen in de EU, een andere belofte van T-Mobile, kan voor sommige gebruikers wel aantrekkelijk zijn. Het nieuwe uitgebreidere Unlimited abonnement is niettemin al beschikbaar vanaf februari. De prijs is 37,50 euro per maand. Budget Mobiel lanceert vandaag Budget Thuis compleet, een totaalpakket aan energie- en telecomdiensten onder één dak. Gericht op huishoudens die gemak, overzicht en blijvend lage kosten belangrijk vinden, zo laat het bedrijf weten. Elke combinatie van Budget Energie, Budget Alles-in-1 en Budget Mobiel is mogelijk en ‘levert iedere maand korting op’.

‘Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid’
1 dag
Bijna alle ziekenhuizen zijn niet digitaal toegankelijk. Hiermee zijn ze in overtreding van de wetgeving die in 2018 is ingevoerd om te voorkomen dat mensen met een functiebeperking digitaal worden buitengesloten. Dat stelt Stuurlui Online Marketing. Tegenwoordig worden steeds meer zaken in de zorg online geregeld, denk bijvoorbeeld aan het inzien van medische gegevens of het inplannen van een consult.Toch valt er nog veel te winnen om alle burgers een goede gebruikerservaring te bezorgen. Van alle 84 ziekenhuiswebsites voldoen momenteel maar twee thuispagina’s aan de vastgestelde toegankelijkheidsrichtlijnen. De ziekenhuizen die wel goed scoren, zijn UMC Utrecht en het Diakonessenhuis. Voorbeelden van geconstateerde problemen zijn onduidelijke knoppen zonder beschrijving, complexe en drukke vormgeving, het ontbreken van ondertitels en felle kleuren zonder contrast. Ook opvallend is dat bijna alle ziekenhuizen de bezoeker geen inzicht geeft in hun maatregelen om toegankelijkheid te borgen. Slechts 4 ziekenhuizen hebben een toegankelijkheidsverklaring op de website gepubliceerd. Het is voor de (semi-)overheid sinds juli 2018 verplicht om websites en apps toegankelijk te maken. Deze wet stelt eisen aan de techniek en het design om er voor te zorgen dat iedereen de website kan gebruiken. Websites die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018 moeten voor 23 september 2020 voor iedereen in Nederland toegankelijk zijn. Sites die na 23 september 2018 zijn gepubliceerd moeten hier sinds vorig jaar september al aan voldoen. Voor mobiele apps geldt 23 juni 2021. Foto Pixabay
Aanhoudingen in grootschalig oplichtingsonderzoek Marktplaats
1 dag
Het Cybercrimeteam van de politie Oost-Nederland heeft meerdere aanhoudingen verricht in een onderzoek naar oplichting van verkopers via de verkoopsite Marktplaats. De hoofdverdachte, een man van 28 uit Enschede, is aangehouden en zit momenteel vast. De politie is het onderzoek gestart nadat er rond de 130 aangiftes binnen zijn gekomen. De verdachte zocht contact met slachtoffers via de verkoopsite Marktplaats. Op de site adverteerde de slachtoffers met campers of caravans. Om buiten de beveiligde omgeving van Marktplaats afspraken te kunnen maken werd contact gelegd met de slachtoffers via WhatsApp. De hoofdverdachte wist het vertrouwen te winnen van de verkopers die zonder argwaan ID-documenten en bankrekeningnummers deelden. Op die manier wist de man uit Enschede toegang te krijgen tot de digitale bankomgeving van de slachtoffers. Van de talloze gedupeerden is een totaal bedrag weggenomen van 200.000 euro. Dat geld is weggesluisd via verschillende bankrekeningen. Een man van 31 uit Borne, een man van 39 uit Deventer en een man van 31 uit Deventer zijn hiervoor aangehouden en inmiddels weer op vrije voeten. In het onderzoek is naar voren gekomen dat verkopers gemakkelijk buiten de beveiligde omgeving van Marktplaats handelen. Om geen slachtoffer te worden van oplichting via dergelijke verkoopsites is het advies geen mobiele nummers te vermelden bij verkoopadvertentie(s).
Googles marktaandeel Nederlands onderwijs: 50-70%
1 dag
Tussen de vijftig en zeventig procent van de software en hardware in het Nederlands basisonderwijs komt uit de stal van Google. Dat blijkt uit onderzoek van de Niels Kerssens van de Universiteit Utrecht. Hij besprak zijn bevindingen vanochtend op BNR. De onderzoeker ziet een probleem in de dominante positie van Google. En dat onderwerp wordt amper tot niet besproken op scholen, in de politiek en in de media. De vraag is namelijk hoe groot de greep van een private techgigant moet kunnen zijn op een publieke zaak als het basisonderwijs in Nederland. Dat gaat niet enkel om de economische component, maar ook de maatschappelijke. Kennisnet verwoordde de discussies over dit soort waarden afgelopen najaar met: “Er is ook een andere kant: platformisering zet publieke waarden onder druk. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen die opgroeien in een digitale omgeving, uiteindelijk door Google of Microsoft gedomineerd. Gebruiken leerlingen alleen Gmail, Google Docs en Google Presentaties en zoeken ze standaard met Google? Dit leidt onvermijdelijk tot een verschraling van hun digitale geletterdheid.” Producten als de Chromebook en G Suite https://edu.google.com/ worden veel gebruikt in het onderwijs. Ze zijn makkelijk en kostenefficiënt te gebruiken en te onderhouden. Daarmee, zo beaamt Kerssens, helpen ze ook de werkdruk verlagen. Foto: Kevin Jarrett (cc)
Frankrijk veilt 5G frequenties in april, tijdelijke oplossing Belgische impasse
1 dag
Frankrijk gaat midden april de frequenties voor 5G-netwerken veilen. De winnende partijen krijgen dan in juni de uitslag te horen. Telecomaanbieders in Frankrijk zullen in juli al 5G-abonnementen kunnen aanbieden, al is het waarschijnlijker dat ze beginnen met een verbeterde versie van 4G. In ons land komen dit voorjaar de frequenties voor het zogeheten 700 MHz-spectrum onder de hamer. Deze veiling wordt medio juni afgerond. De frequentieveiling voor 5G in Belgie is nog altijd niet opgestart, eigenlijk vooral omdat de politieke partijen en verschillende regeringen het niet eens zijn over hoe de inkomsten, naar schatting 680 miljoen euro, moeten verdeeld worden. Data News vernam uit goede bron dat er wordt gewerkt aan een voorlopige ‘innovatieve oplossing’.
Netflix verhoogt prijzen in Vlaanderen
1 dag
Netflix heeft voor Belgische abonnees een prijsverhoging aangekondigd. De verwachting is dat die ook zal gelden voor Nederland. De dienst verhoogt de prijzen van de standaard en premiumformules met respectievelijk 1 tot 2 euro per maand. Het standaard-abonnement komt daarmee op 11,99 euro per maand in plaats van 10,9 euro. Het premium-abonnement kost 15,99 euro in plaats van 13,99 euro. De tarieven gaan meteen in voor nieuwe abonnees, bestaande klanten krijgen later bericht. De goedkoopste variant blijft met 7,99 euro onveranderd. Een woordvoerder van Netflix verklaart tegenover de Standaard dat de prijsverhoging nodig is om te blijven investeren in nieuwe tv-series, films en algemene verbeteringen aan het platform. In Nederland heeft Caiway een prijsverhoging aangekondigd vanaf maart. De prijzen van internet- en Alles-in-1-abonnementen gaan bij Caiway 1,50 tot 2 euro per maand omhoog.
Netbeheerder Liander zet VR in voor werving
1 dag
Netbeheerder Liander is onder haar medewerkers een effectief aanbrengprogramma gestart. Daarvoor worden onder meer virtual reality-films ingezet. Deze techniek biedt de netbeheerder de mogelijkheid om haar werk zo goed mogelijk te laten zien. Zo kunnen potentiële nieuwe medewerkers vanaf de bank het werk van een technicus beleven. Technische medewerkers ontvingen een VR-bril om de VR-films aan vrienden en kennissen te laten zien en hen te interesseren voor een baan in de techniek. Nederland kampt met een aanhoudend tekort aan technici. Door de groeiende economie en de energietransitie is het werkpakket van Liander de afgelopen periode sterk toegenomen. Om dit werk te kunnen verzetten zijn veel nieuwe collega’s nodig.
HelloFresh verrast door hogere omzet
1 dag
HelloFresh heeft het afgelopen jaar beter gepresteerd dan verwacht. Het Duitse bedrijf rekent op een omzet van tussen de 1,808 en 1,811 miljard euro. Dat komt neer op een groei van 36 procent op jaarbasis bij constante wisselkoersen. Eerder werd rekening gehouden met 31 tot 33 procent omzetgroei. De resultaten in het vierde kwartaal overschreden ruimschoots de verwachtingen. Het bedrijf rekent verder op een aangepaste ebitda van 45 à 48 miljoen euro. De omzet in de Verenigde Staten zal vermoedelijk uitkomen op 1,024 à 1,026 miljard euro. De internationale activiteiten van het bedrijf leveren naar verwachting 784 of 785 miljoen euro op. Over de resultaten in de Benelux doet het bedrijf geen mededelingen. In 2019 werd Pauwel Wiertsema de nieuwe CEO van de Benelux organisatie. Op 1 september nam Wiertsema het stokje over van Maartje Frederiks, die de Nederlandse tak van Hello Fresh acht jaar geleden opzette. Op 3 maart publiceert het bedrijf zijn definitieve jaarcijfers.  
Voorlopig geen reclame bij WhatsApp
1 dag
Er komen voorlopig toch geen advertenties in WhatsApp. Het team dat hiervoor verantwoordelijk was is ontbonden, zo weet The Wall Street Journal. Aanvankelijk was het de bedoeling om advertenties te tonen in WhatsApp’s Status. In plaats daarvan richt het bedrijf zich op zakelijke toepassingen. Het wil overigens niet zeggen dat de plannen voor reclame nooit meer terugkeren. Reden voor de opheffing van het advertentieteam schijnt te zijn dat gebruikers negatief hebben gereageerd op de plannen. In 2014 betaalde Facebook 22 miljard dollar voor de chatapp, maar daarvan is nog niets terugverdiend. De beide oprichters Jan Koum en Brian Acton verlieten het bedrijf met ruzie. Koum had zijn gebruikers ooit beloofd dat er nooit reclame zou worden verkocht. Foto Pixabay
Beurswaarde Alphabet naar 1 biljoen dollar
1 dag
De beurswaarde van Alphabet, het moederbedrijf van Google, is donderdag door de grens van 1 biljoen (1000 miljard) dollar geschoten. Alphabet is daarmee het vierde bedrijf door die magische grens heenbreekt. Net als veel veel andere beursfondsen profiteert het bedrijf van het goede sentiment onder beleggers. In de laatste drie maanden is de koers 17 procent gestegen. Of het bedrijf de waarde zal vasthouden zal binnen enkele weken blijken als Alphabet zijn jaarcijfers publiceert. De andere bedrijven met een vergelijkbare waarde zijn Apple, Amazon en Microsoft. Foto Pixabay

Samsung Xcover Pro krijgt vier jaar lang updates
1 dag
Samsung geeft zijn nieuwe Xcover Pro-smartphone vier jaar lang updates en upgrades. Kom daar maar eens om bij andere smartphonefabrikanten. De Xcover Pro is dan ook alleen bedoeld voor de zakelijke markt en hij zal twee jaar lang beschikbaar blijven. Het gaat om een smartphone met verwisselbare accu van 4050mAh. De behuizing heeft een ip69-certificering en en blijft onder een fikse waterstraal werken. Ook is hij bestand tegen schokken. Het scherm heeft een zogenoemde handschoenmodus voor buitengebruik. Het toestel moet 509 euro gaan kosten.
Nike investeert in grote e-sportscompetitie
1 dag
Nike wordt sponsor van e-sportsteams en -spelers van de T1 Entertainment & Sports organisatie uit Zuid-Korea en gaat hen ook letterlijk aan het sporten helpen. De sportkledingfabrikant verbindt zijn naam voor langere duur aan het internationaal spelende T1. Gamers gaan kleding en schoenen van Nike dragen en ze zullen ook worden getraind door sportspecialisten van het Amerikaanse bedrijf. In het e-trainingscomplex van de T1-gamers wordt namelijk een heuse sportschool gebouwd waar de gamers met meer dan alleen hun ogen en vingers aan de slag moeten. E-sports is een opkomende vorm van vermaak dat dicht tegen echte sporten aan schurkt. Zo heeft in Nederland de Eredivisie mannenvoetbal ook een digitale tegenhanger in de vorm van een lokale FIFA-competitie. In Aziatische landen is e-sports al aanzienlijk groter en trekt het op live events makkelijk tienduizenden kijkers van live wedstrijden. T1 heeft teams in verschillende disciplines, ergo: games. Dat zijn League of Legends, Fortnite, Dota 2, PUBG, Super Smash Bros., Hearthstone, Apex Legends en Overwatch. Uit recent onderzoek blijkt dat er in 2019 253 merken waren die sponsor of adverteerder waren bij internationale e-sportscompetities. “Eenenzestig procent van hen is niet inhoudelijk gelieerd aan het spel. Vorig jaar was dat 55 procent”, vertelde Jeremy Jackson van marktanalist Newzoo eind vorig jaar op Emerce Performance. Foto: artubr (cc)
Mobiele games dit jaar goed voor 100 miljard dollar
1 dag
Mobiele games brengen dit jaar zeker 100 miljard dollar op aan omzet, tegen 90 miljard vorig jaar. Dat voorspelt onderzoeker App Annie in zijn State of Mobile 2020 rapport. Games zijn nu al goed voor 72 procent van de totale bestedingen in appwinkels. Ze brengen ook 25 procent meer op dan alle andere games (pc en Mac) samen. Bijna de helft van alle game downloads betreft zogenoemde arcade games, zoals Fun Race 3D en Good Job Games. Hardcore games vormen 18 procent van alle game downloads, maar qua tijdbesteding staan ze bovenaan. Het totale aantal appdownloads bedroeg 204 miljard in 2019, 45 procent meer dan drie jaar geleden enm zes procent meer dan in 2018. Alle apps samen waren goed voor 120 miljard dollar. Een deel van de appinkomsten komt van adverteerders: dit jaar gaat het alleen al om 240 miljard dollar, 26 procent meer dan in 2019. 95 procent van de bestedingen betreft abonnementen (Tender, Tencent Video). Een kwart gebruikers van Netflix op iPhone heeft ook Disney Plus. Gebruikers brachten gemiddeld 3,7 uur per dag door met apps op hun smartphones. Vooral generatie Z is daarin zeer bedreven. Foto Moritz Mentges/Unsplash
NPO staat open voor samenwerking rond hoogstaande dramaseries
1 dag
De Nederlandse Publieke Omroep staat open voor samenwerking met (inter)nationale mediapartijen op het gebied van groots opgezet nieuw Nederlands kwaliteitsdrama. De NPO wil vijf producties zien te realiseren met partijen als Netflix, Videoland, Disney Plus en Amazon. NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman maakte dat vandaag bekend in haar nieuwjaarstoespraak in Hilversum.’Samenwerking levert ons twee belangrijke voordelen op: meer budget voor de hele Nederlandse creatieve industrie en een breder zichtbaar Nederlands product.’ Het zou voor het eerst in de geschiedenis zijn dat de publieke omroep de samenwerking zoekt met commerciële partijen die eigen distributiemogelijkheden hebben. Los van dit experiment zal de NPO ook de komende jaren blijven investeren in Nederlands drama, een populair genre onder veel kijkers.
Ontslagen bij Firefox organisatie Mozilla
1 dag
Mozilla, de organisatie achter browser Firefox en mailprogramma Thunderbird, heeft zeventig mensen op straat moeten zetten om de kosten te drukken. De omzet blijft onder verwachting, en dat zal dit jaar niet anders zijn. In 2018 had de organisatie ongeveer duizend werknemers wereldwijd. De nonprofitorganisatie moest het in het verleden hebben van zoekdeals met bijvoorbeeld Google of Yahoo, en is nu op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen, zoals een betaalde VPN dienst. Ook komt er een Firefox Premium-dienst met daarin naast VPN ook webopslag. Er zou ook gekeken zijn naar sluiting van het innovatiefonds, maar de 43 miljoen dollar is nodig om nieuwe producten te ontwikkelen.
Miele met digitale oplossing voor wasruimtes
1 dag
Miele introduceert een digitale oplossing voor wasruimtes. Tot op heden werken veel van deze zelfbedieningswasruimtes met munten of kaarten. Gebruikers kunnen de appWash-app downloaden en hun prepaid saldo aanvullen met PayPal, creditcard of via iDEAL. Miele heeft vorig jaar de Operations & Payment Solutions opgericht, onder leiding van Frederik Wiedei en Martin Hünten, voorheen werkzaam in het digitale innovatielab van Miele. Men werkt samen met Involtum. Miele brengt het volledige klantenbestand, de Miele-hardware en het verkoopnetwerk in. Involtum levert de pay-per-use software. appWash by Miele is uitgerold in Duitsland, Nederland en Oostenrijk. Eind dit jaar moet de oplossing in heel Europa. Involtum (NL) from Involtum on Vimeo.
Happyslider wint ‘Beste Reisidee 2020’
1 dag
Start-up Happyslider uit Amersfoort heeft gisteren op de Vakantiebeurs-vakdag de prijs ‘Beste Reisidee 2020’ gewonnen na een eindbeoordeling door een jury. Het winnende concept is een digitale dienst op feedback van klanten te winnen op een simpele en toegankelijke manier. Reizigers krijgen op het moment dat de reisaanbieder of locatie-eigenaar dat wenst een schermpje op hun telefoon waarmee één beoordeling moeten geven, een cijfer. Reizigers willen, zo luidt de onderliggende aanname, geen ellenlange vragenlijsten of enquêtes meer invullen. Met de inzet van Happyslider kan het klantsentiment zeer fijnmazig realtime worden gemeten door touroperators, campings en hotels. Zelfs tot op het kamernummer. Door het genereren van meer data kan er direct sterk worden gestuurd op betere klantervaring. De andere finalisten waren Go Here en Via Ella. Beiden bieden diensten om reiservaringen persoonlijker te maken in het aanbod. Deze wedstrijd om het ‘Beste Reisidee’ is een initiatief van ANVR’s Travel Tomorrow, Emerce, Travel Impact Lab en de Vakantiebeurs.
Booking.com publiceert stedengidsen in mobiele app
2 dagen
Booking.com wordt uitgever van stedengidsen en begint daartoe vandaag met testen in Amsterdam, Londen en Parijs. De zogeheten CityBooks zijn digitale stedengidsen die inspiratie willen brengen, maar ook planning, navigatie en ervaringen onder een dak brengt. Tripadvisor, maar dan net weer anders. Wie nu naar Amsterdam, Londen en Parijs reist, krijgt op de plaats van bestemming in de Booking.com-app op maat gemaakte aanbevelingen voor activiteiten, lokale aanbiedingen en kortingen. Dat gaat automatisch op basis van algoritmes. Als blijkt welke tips en bestemmingen het meest worden gewaardeerd dan worden die opgenomen in de reguliere boekingapp. Het reisbedrijf legt uit: “CityBook doet aanbevelingen door het gebruik van machine learning-modellen die rekening houden met de locatie van de reiziger, de samenstelling van de groep hoe ver de reis gevorderd is, het weer en de real-time beschikbaarheid. Dit gebeurt op basis van contextuele gegevens, zo onthoudt de app bijvoorbeeld de route naar je accommodatie vanaf elk punt in de stad.” Individuele reizigers die net zijn gearriveerd voor een meerdaags verblijf krijgen zodoende andere tips dan gezinnen wiens trip er bijna op zit. Citybooks verschijnen in de komende maanden ook in Berlijn, Barcelona, New York City, Rome en Tokio. Foto: 0x FF (cc)
Nieuw platform dat bedrijven rechtstreeks koppelt aan ontwikkelaars
2 dagen
Recruitmentprofessional Jeroen Jansen uit Amsterdam lanceert het nieuwe platform DefDev, dat ontwikkelaars koppelt aan bedrijven in Nederland. Het platform zorgt ervoor dat er geen externe recruiters meer aan het wervingsproces te pas hoeven te komen. Veel bedrijven schakelen IT-recruitmentbureaus in om de vacatures te kunnen vervullen. Dit gaat echter gepaard met hoge kosten en doorgaans weinig transparante procedures, vindt Jansen. Niet alleen worden ontwikkelaars vrijwel dagelijks ‘belaagd’ door bureaus via telefoon en social media, ook moeten zij bij interesse in een bepaalde functie vaak inboeten op het salaris of hun uurtarief. Dit geldt tegelijkertijd ook voor bedrijven die veel geld kwijt zijn aan bemiddelingskosten. Op DefDev zijn externe recruiters niet welkom. Sterker nog: Tussenpersonen, externe recruiters, brokers, recruitment consultants en headhunters worden van de website geweerd. Jansen over zijn intiatief: ‘Door de ervaringen die ik in de recruitment heb opgedaan, ben ik tot de conclusie gekomen dat de traditionele vorm van IT-recruitment stilstaat en zich niet doorontwikkelt. Er is duidelijk behoefte aan een platform dat op een nieuwe en directe manier de werknemer/freelancer en de werkgever/opdrachtgever bij elkaar brengt.’

Felix Tenniglo (InShared) nieuwe CEO Independer
2 dagen
Felix Tenniglo volgt de huidige directeur van Independer, Coen de Ruiter, per 1 maart 2020 op. Tenniglo is medeoprichter en voormalig directeur van verzekeringsmerk InShared. De Ruiter stond drie jaar aan het roer van het digitale vergelijkings- en adviesplatform van Nederland voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie.  De Ruiter had een opmerkelijke achtergrond. Hij was onder meer directeur van de Apenheul. De Ruiter vindt dat zijn tijd erop zit. ‘We zijn nu ruim een jaar verder na de overname door de Persgroep en Independer is goed geland binnen DPG Media (nieuwe naam voor de uitgever – red.).’ Na zijn studie rechten aan de Radboud Universiteit Nijmegen, begon Tenninglo bij Centraal Beheer. Ongeveer 10 jaar vervulde hij daar de rol van Directeur Marketing en Sales. Tenniglo stond in 2009 aan de wieg van het innovatieve verzekeringsmerk InShared. Tenniglo is daar tot 2016 directeur geweest. Daarna vervulde hij diverse interim functies. Om een goede aanloop te kunnen nemen, start Tenniglo zijn werkzaamheden in februari.
Malafide apps uit Google Play Store verwijderd
2 dagen
Onderzoekers van antivirusbedrijf Bitdefender hebben zeventien Android apps ontdekt die op agressieve wijze malwaretechnieken gebruiken. De apps zijn inmiddels uit de Play Store verwijderd. Het betrof games, QR-codelezers, bestandshulpjes, wallpapers en weerapps. Na installatie duurde het vaak vier uur voordat de eerste advertenties werden getoond, onder meer na hjet ontgrendelen van het toestel. De apps zijn bij elkaar al 550.000 keer gedownload.
Sony slaat gamebeurs E3 opnieuw over
2 dagen
Sony slaat opnieuw de grote gamebeurs E3 in Los Angeles over. De Japanse fabrikant gaat eigen evenementen organiseren rond de lancering van de PlayStation 5. Sony wil dat fans zich ‘onderdeel voelen van de PlayStation-familie en toegang hebben tot het spelen van hun favoriete content’. Sony brengt zijn aankomende console PlayStation 5 nog voor de kerst uit. Microsoft heeft bij monde van Xbox-baas Phil Spencer laten weten dat dat het wel naar de E3-gamingbeurs komt om de nieuwe XBox te presenteren. De nieuwe Xbox werd een maand geleden aangekondigd en krijgt een radicaal ander ontwerp. Foto Nvidia

Pagina's

Abonneren op emerce