emerce

192 nieuwsberichten gevonden
Reddit breidt zijn AI-gestuurde zoekfunctie uit naar vijf nieuwe talen
11 uur
Reddit heeft aangekondigd dat het zijn AI-gestuurde zoekervaring uitbreidt naar vijf nieuwe talen: Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Portugees. Met deze uitbreiding is de functie nu beschikbaar in landen zoals Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Mexico en Italië. Gebruikers die een van deze talen als hun standaardtaal hebben ingesteld (in plaats van Engels) kunnen nu in vraag-en-antwoordvorm met de AI chatten. Reddit gebruikt een Google AI-model om de functie aan te drijven. Reddit introduceerde deze AI-gestuurde zoekfunctie vorig jaar en is sindsdien bezig geweest deze op verschillende manieren uit te breiden. De functie maakt deel uit van Reddit Answers, dat naast de traditionele zoekfunctie op het platform bestaat. De CEO van Reddit, Steve Huffman, zei in augustus dat de Reddit-zoekfunctie meer dan 70 miljoen wekelijkse gebruikers heeft, terwijl Reddit Answers door meer dan 6 miljoen mensen wordt gebruikt. Bestaande zoekmachines zoals Google en Brave hebben vergelijkbare functies geïntroduceerd om gebruikersbetrokkenheid en retentie te verbeteren. Nieuwere startups zoals Perplexity hebben ook tractie gekregen met chatgebaseerde zoekinterfaces.
Google stopt ontwikkeling 3rd party-tracking in Chrome
12 uur
Na zes jaar duwen en trekken om een reclame- en trackingsysteem in Chrome krijgen, gooit Google de handdoek in de ring. Het stopt met de meeste tools in de Privacy Sandbox, de basis voor cookieloze reclames in de browser. Slechts een enkel onderdeel van de Privacy Sandbox leeft door, zo valt te lezen in een aankondiging van Google afgelopen weekend. De meeste hoop ligt bij de Attribution-standaard, die vanuit de W3C kan worden doorontwikkeld. Technieken die uit Chrome en Android worden uitgefaseerd zijn er vooral op gericht om gebruikersdata lokaal op te slaan en geschikt te maken voor doelgroepsegmentatie door adverteerders. Critici stellen dat dat tegen het conceptuele idee van een webbrowser ingaat: het helpen ‘bladeren’ door het web. Zij stellen dat Google bezig was Chrome om te bouwen tot een reclamemachine, iets waar zij zich juist van distantiëren vanwege zorgen over de privacy van de gebruiker. Foto: Oziel Gómez / Unsplash
Waymo lanceert in 2026 zelfrijdende taxidienst in Londen
13 uur
Google dochteronderneming voor autonoom rijden Waymo betreedt Europa en is van plan om volgend jaar al een commerciële dienst op de straten van Londen te lanceren. Als de planning wordt gehaald, zou Waymo de eerste speler in de sector kunnen zijn die een dergelijke dienst op het oude continent lanceert. Waymo werkt samen met autofinancieringsbedrijf Moove ter voorbereiding op de uitrol. Het ‘robotaxibedrijf’ levert de technologie, Moove zorgt voor de hardware. Nog niet alle vergunningen zijn binnen, maar Waymo krijgt uit de gesprekken met lokale en nationale toezichthouders, voldoende vertrouwen om de introductie aan te kondigen. De rototaxi’s kunnen worden opgeroepen via Waymo’s eigen app. Waymo verzorgt volgens persbureau Reuters in de VS meer dan 250.000 betaalde ritten per week met ongeveer 1.500 voertuigen in steden als San Francisco, Los Angeles, Phoenix, Arizona, Atlanta, Georgia en Austin, Texas. Concurrenten in dit domein zijn Pony, Tesla en WeRide.
Thuiswinkel.org start campagne tegen onveilige webshops
14 uur
Met de feestdagen in aantocht wil Thuiswinkel.org extra aandacht vestigen op hoe consumenten betrouwbare webshops kunnen herkennen en daarmee aankoopfraude voorkomen. Dat is geen campagne uit luxe, want de belangenorganisatie voor Nederlands e-commerce rekent voor dat vorig jaar 1 miljoen mensen slachtoffer waren van onveilige webshops. De campagne die vandaag van start gaat heet ‘Neem geen risico. Check het logo’. ‘Was het maar zo duidelijk’, is de creatieve insteek van de campagne. Rond Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen neemt de drukte online toe en worden look-alike-sites vaker ingezet. Boeven pakken het geld, maar leveren geen producten. Praktische handvatten helpen consumenten om juist ook in deze periode teleurstelling te voorkomen. “Als je twijfelt, check dan het logo en de registratie. Zo verklein je in één klap het risico op aankoopfraude.” Concreet betekent dat: controleer of de URL afwijkt van wat het verwachte en of de productprijs niet iets té aantrekkelijk is. Dat tweede is zeker in de periode rond Black Friday een valkuil van jewelste. Of een winkel lid is van Thuiswinkel.org en onder het waarborgfonds valt, is te checken op de publieke ledenlijst. Een fraudepraktijk waar de webwinkels zélf last van hebben, is retourfraude. Kwaadwillende shoppers misleiden winkels door te doen alsof ze een item retourneren, maar het toch houden. Daarbij maken ze misbruik van gaatjes in de retourprocessen. De Nederlandse start-up Guzco is een van partijen die deze miljardenfraude tracht uit te bannen met een AI-oplossing. De campagne loopt louter online, van 20 oktober tot en met 12 december, en is ontwikeld met True Ideas, MODU.Amsterdam en Zuiver Media. De uitingen zijn te zien bij online videodiensten als YouTube en streamers als Videoland en Disney+. Daarnaast de bekende social kanalen als Facebook, Instagram, Snapchat en Tiktok en Digital Out of Home als massamedium, bij sportscholen en het OV.
MediaMarkt zet in op sociale media voor ‘electronica experience’
15 uur
MediaMarkt Nederland gaat zijn aanwezigheid op sociale media drastisch herzien. Het concern verschuift van een retailer die zich profileert op prijs naar een merk dat klanten ondersteunt in een complexe wereld van consumentenelektronica. Sociale media moet daarbij dienen als toegangspoort tot de klant. Dina Awwad, verantwoordelijk voor customer experience bij MediaMarkt Benelux, licht in een interview met Emerce TV toe dat het bedrijf onderzoekt wie het op sociale kanalen bereikt en hoe het op een andere manier met die doelgroepen in contact kan komen. “Op social media voel je het sentiment van het merk”, stelt zij tegenover interviewer Ronald ter Voert. Die gevoelswaarde wil MediaMarkt nu beter benutten, al zijn er volgens Awwad nog geen concrete plannen voor bijvoorbeeld social live shopping. De herpositionering op sociale media past in een bredere transformatie waarbij MediaMarkt afstapt van zijn imago als ‘hard seller’. Het bedrijf wil uitgroeien tot de kampioen in ‘experience electronica’ . Daarbij staat de ervaring van de klant centraal. Die verschuiving heeft alles te maken met de complexiteit waarmee consumenten worden geconfronteerd. “Consumentenelektronica is te ingewikkeld geworden”, analyseert Awwad. Klanten moeten bij aankoop talloze keuzes maken, terwijl ondersteuning na de aanschaf vaak ontbreekt. Een wasmachine koop je niet omdat het zo’n leuk product is, maar omdat het oude exemplaar kapot is. De customer journey begint dus bij een probleem, niet bij verlangen. MediaMarkt wil daar beter op inspelen door klanten door het aankoopproces heen te leiden. De strategie draait om omnichannel-ondersteuning, waarbij verschillende kanalen verschillende manieren van communiceren vereisen. Het bedrijf bestudeert hoe het via elk kanaal relevante interacties kan aangaan zonder mensen het gevoel te geven dat ze worden lastiggevallen. De Net Promoter Score had als KPI voorheen geen prioriteit. Vandaag de dag staat deze op hetzelfde niveau als de omzetcijfers. MediaMarkt wil dat er meer over zijn winkel en dienstverlening wordt gesproken door consumenten onderling. De opwaardering van de NPS illustreert de cultuuromslag binnen het concern. MediaMarkt is volgens Awwad vooral populair bij jongeren, mede dankzij groei in gaming en events, en bij 35-plussers. Voor de leeftijdscategorieën daartussen zoekt het bedrijf naar manieren om relevanter te worden. Bij die zoektocht speelt ook kunstmatige intelligentie een rol. Generative AI baseert zich op online bronnen, wat volgens Awwad bewuste keuzes vereist. MediaMarkt wil nuttige, gegenereerde content inzetten om klanten te begeleiden door het productaanbod. Eenvoud staat daarbij voorop, iets wat volgens haar de kern vormt van goede klantbeleving. Het moederbedrijf van MediaMarkt, CECONOMY, valt binnenkort in handen van de Chinese retailgroep JD.com. De Duitse toezichthouder gaf daar vorige maand groen licht voor.
CM.com verlaagt verwachtingen voor 2025 ondanks recordresultaat
16 uur
Het technologiebedrijf CM.com uit Breda boekte in het afgelopen kwartaal een record in bedrijfsresultaat, maar heeft desalniettemin zijn vooruitzichten voor heel 2025 naar beneden bijgesteld. Dit kwam dinsdag naar voren bij de presentatie van de halfjaarcijfers.  Volgens CEO Jeroen van Glabbeek heeft CM.com, ondanks een uitdagend macro-economisch klimaat en volatiele wisselkoersen, een sterke prestatie geleverd: “Ondanks … wisselkoersschommelingen, hebben we een record-EBITDA behaald en de basis voor toekomstige groei versterkt.” De omzet daalde licht met 1  procent op jaarbasis, naar 65,0 miljoen euro. De brutowinst klom met zo’n 1 procent naar circa 21,2 miljoen. De genormaliseerde EBITDA steeg van 4,7 miljoen naar 6 miljoen (+29 %). De reguliere EBITDA kwam uit op 5,4 miljoen (tegenover 4,7 miljoen vorig jaar). (pdf) Voor het volledige boekjaar 2025 verwacht CM.com nu een genormaliseerde EBITDA tussen 18 en 20 miljoen. Eerder was de voorspelling gesitueerd in de onderkant van een range van 22 tot 27 miljoen. Daarnaast voorziet CM.com in het tweede halfjaar een stijging van de brutowinst en een afname van de operationele kosten — waar aanvankelijk een stabiele kostenbasis werd verwacht.
Fortnite, Snapchat en andere grote apps uit de lucht door wereldwijde storing bij Amazon Web Services
17 uur
Een storing bij Amazon Web Services (AWS), de clouddivisie van Amazon, heeft maandag wereldwijd gezorgd voor uitval van talloze populaire websites en apps. Onder meer Fortnite, Snapchat, Signal, Coinbase, Robinhood en Venmo waren urenlang onbereikbaar. Ook Alexa en delen van Amazons eigen winkel- en videoplatform hadden te maken met problemen. Volgens Amazon begon de storing in de Amerikaanse regio US-EAST-1, één van de belangrijkste datacenters van AWS. Het bedrijf meldde dat er sprake was van verhoogde foutpercentages en vertragingen bij meerdere diensten. De oorzaak lag vermoedelijk bij de DNS-resolutie (Domain Name System) van een intern API-endpoint. Daardoor konden verschillende platforms wereldwijd geen verbinding maken met de servers van AWS. De storing legt nogmaals bloot hoe groot de afhankelijkheid is van een klein aantal grote cloudleveranciers. Een probleem in één datacenter kan miljoenen gebruikers tegelijk raken, omdat talloze websites en apps draaien op dezelfde infrastructuur. AWS, dat wordt beschouwd als marktleider in cloudcomputing, leverde volgens branchecijfers in het tweede kwartaal van 2025 ongeveer 31 procent van de wereldwijde cloudcapaciteit. Door de storing ontstond op sociale media massale verwarring: gamers klaagden dat hun favoriete spellen offline waren, terwijl gebruikers van financiële apps geen transacties konden uitvoeren. De storing van maandag is de grootste bij AWS sinds december 2023, toen eveneens miljoenen gebruikers wereldwijd getroffen werden.
AP waarschuwt: chatbots geven vertekend stemadvies
17 uur
ChatGPT, Mistral en Gemini zijn onbetrouwbaar als hulpje bij het bepalen van de voorkeur van een politieke partij, stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. Steeds meer kiezers gebruiken AI-chatbots om te bepalen op welke partij zij gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Maar deze adviezen zijn onbetrouwbaar en duidelijk gekleurd. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP vergeleek ChatGPT, Gemini, Mistral en Grok met de online stemhulpen Kieskompas en StemWijzer. Uit het onderzoek, waarbij 21.000 stemadviezen met dertig stellingen werden gevraagd. blijkt dat de AI-chatbots opvallend vaak op dezelfde twee partijen uitkomen, ongeacht de vraag of opdracht van de gebruiker. In ruim 56 procent van de gevallen staat of de PVV bovenaan of GroenLinks-PvdA. Bij één chatbot is dat zelfs in meer dan 80 procent van de gevallen zo. Andere partijen, zoals D66, SP, VVD of PvdD, komen veel minder vaak als eerste keuze naar voren. Sommige partijen, zoals BBB, CDA, SGP of DENK, zelfs bijna nooit. Ook niet wanneer de input van de gebruiker precies overeenkomt met de standpunten van een van deze partijen. Sc “Chatbots zijn niet specifiek ontworpen om neutrale en transparante informatie over politieke partijen te geven, maar genereren antwoorden op basis van patronen in een grote hoeveelheid trainingsdata. De inzet van chatbots als stemhulp kan hierdoor zorgen.” Een verklaring voor deze enorme afwijking heeft de toezichthouder niet. De AP roept aanbieders van AI-chatbots op maatregelen te nemen die voorkomen dat hun AI-systemen kunnen worden gebruikt voor het geven van stemadvies. Daartoe zijn ze volgens de AI-verordening sowieso verplicht, maar dat lappen de techbedrijven aan hun laars. Anthropic, Google, OpenAI en xAI hebben nog minder dan tien dagen om hun misleidende praktijk te staken. Sc Stemhulpen zoals StemWijzer en Kieskompas zijn zeer populair en worden in verkiezingstijd door miljoenen kiezers geraadpleegd. Maar onderzoekers Naomi Kamoen en Christine Liebrecht van Universiteit Tilburg stellen dat gebruikers soms te weinig informatie hebben om een stelling goed te beantwoorden – en zo een passend advies te krijgen. De onderzoekers werken aan een gecontroleerde chatbot bij de stemhulp die de stellingen en moeilijke begrippen uitlegt, zodat de gebruiker meer kennis krijgt over de verkiezingen. ‘Wij zochten daarom naar een laagdrempelige methode om mensen te helpen meer kennis te krijgen van de verkiezingen’, vertelt Christine Liebrecht, chatbotonderzoeker ‘Als mensen al gaan googelen voor meer informatie, dan worden ze overspoeld met informatie. Daarom werken we aan een chatbot die gekoppeld kan worden aan de stemhulp en die je meteen informatie op maat kan aanbieden: alleen het antwoord op die specifieke vraag die je stelt. Dat kan bijvoorbeeld informatie zijn over een moeilijk woord, of meer uitleg over de stelling. Of over welke argumenten er door politieke partijen in discussies worden gebruikt. Onze chatbot is gecontroleerd. Dat betekent dat het alleen antwoorden teruggeeft die door mensen zijn geschreven en gecontroleerd, want tot nu toe blijken AI-gegenereerde antwoorden niet altijd correct te zijn.’ Kamoen en Liebrecht deden de afgelopen jaren onder diverse doelgroepen onderzoek naar zo’n chatbot en de resultaten waren veelbelovend. Liebrecht: ‘Mensen waren positief over de tool. Ze snapten de politieke kwesties beter en bleken ook meer gemotiveerd om te gaan stemmen als ze hulp van de bot kregen.’ Kamoen: ‘Let wel, het gaat om een informatieve chatbot, deze geeft geen advies maar moet je zien als kennisbank.’ Omdat de potentiële gebruikersgroep heel divers is, vroegen de onderzoekers uiteenlopende mensen de chatbot te gebruiken: ze gingen ervoor naar ROC’s, stonden bij de Albert Heijn, het gemeentehuis, de kapper, het buurthuis. Dat gaf een gevarieerder beeld dan bijvoorbeeld alleen studenten in een laboratorium. Foto: Amber Weir / Unsplash  
‘Flink zoekt nieuwe investering’
1 dag
Na de dure strijd tussen de flitsbezorgers achter de rug is en overblijver Flink financieel goed presteert, overwegen externe partijen in te stappen. Behalve Amazon zou ook investeerder Prosus willen overwegen mee te doen aan een investeringsronde. Flink zou daar, volgens de krant Handelsblatt, honderd miljoen euro mee willen ophalen. Flink zou dit jaar overal zwarte cijfers schrijven. Dat betekent: in tachtig steden in Nederland en Duitsland. Amazon is in meerdere landen actief als retailer voor dagelijkse boodschappen. Niet https://www.emerce.nl/nieuws/amazon-sluit-engelse-supermarkten elke formule is succesvol, maar het concern blijft investering supermarktachtige diensten en bezorging van boodschappen. Prosus ís al aandeelhouder in Flink en wil mee-investeren in de groeikansen die het ziet.
Apple koopt uitzendrechten Formule 1
1 dag
Apple betaalt 750 miljoen dollar om de komende vijf jaar alle Formule 1-wedstrijden in de VS te mogen uitzenden op zijn streamingdienst Apple TV. Die deal werd gisteren bekendgemaakt bij de Grand Prix van Las Vegas, die door Max Verstappen werd gewonnen (samenvatting onderaan). Amerikanen schakelen volgend jaar niet meer naar ESPN, maar naar Apple TV om de races te bekijken. Een klein deel van het aanbod zal gratis beschikbaar zijn. Het meeste achter een abonnement. Wie betaalt, krijgt behalve de live races en kwalificaties ook de sprintraces en testritten te zien. Via zijn andere apps zal Apple race- en sportfans wijzen op de F1-races. Hoe dat exact vorm krijgt in Apple News, Maps, Music en Fitness+ moet nog blijken. Er zal in elk geval veel realtime data over teams, coureurs en competities worden gedeeld. Formule 1 is een van de snelstgroeiende competities ter wereld, met een Amerikaanse fanbase die in 2024 de 52 miljoen bereikte. Nieuwe Amerikaanse Formule 1-fans zijn tussen de 18 en 24 jaar oud. Apple is in de VS ook al eigenaar van de exclusieve uitzendrechten van de voetbalcompetitie. De speculatie dat Apple sportzender ESPN zou kopen heeft even de ronde gedaan. Nu blijkt dat de telefoon- en computermaker gewoon meer biedt dan ESPN op exclusieve uitzendrechten als die op de markt komen. Apple heeft al verschillende belangen in F1. Het produceerde een succesvolle big-budget F1-film met Brad Pitt in de hoofdrol en een documentaire over racelegende Lewis Hamilton. Foto: Mathias Dargnat / Unsplash
Beatport breid uit met eventticketing
1 dag
Beatport, een internationaal platform voor dj’s, producers en fans van elektronische muziek, breidt uit met ticketing. Labels, promotors en locaties in de EU en het VK kunnen hun evenementen gaan aanbieden op Beatportal, het contentplatform van Beatport. Hiertoe werkt de muziekgroep, onderdeel van SFX, samen met Weeztix. Dat levert de technologie om via het web en app toegangskaartjes te verkopen. Het muziekportaal kan hierdoor bijvoorbeeld muziek en ticketverkoop combineren. Een event kan dan een pagina maken waarop het zijn feest aankondigt met daarin tracks en playlists direct geïntegreerd zijn, voor meer engagement en ticketverkoop. Daarnaast is het binnenkort mogelijk om op artiesten- en labelprofielen tickets voor aankomende evenementen te verkopen. Beatportal heeft een bereik van ongeveer veertig miljoen muziekliefhebbers en -professionals per jaar. Foto: Simon Boxus / Unsplash
TikTok Shop begint steunprogramma lokaal MKB
1 dag
TikTok Shop begint in Engeland een soort ambassadeursprogramma om lokale MKB’ers te interesseren voor het platform voor e-commerce. Daarvoor stelt het bijna een miljoen euro beschikbaar om vijf projecten op te tuigen met ondernemers. De resultaten van die samenwerkingen moeten als voorbeeld dienen voor andere kleinere ondernemers. Het ‘shop local’-initiatief zal Britse bedrijven die lokale producten produceren helpen nieuwe klanten te vinden en nieuwe verkoopkansen te creëren door gebruik te maken van het ‘discovery commerce’-model van het platform. Elke ondernemer krijgt een TikTok-businessbon van een kleine twee ton. In andere landen tuigde het Chinese bedrijf afgelopen jaren vergelijkbare programma’s op om e-commerce door het MKB op zijn platform te stimuleren. Ondernemers en winkeliers zijn nieuwsgierig naar dit nieuwe e-commercekanaal vanwege het grote bereik. Hierdoor wist TikTok Shop in Duitsland in een half jaar tijd meer dan 14.000 retailers aan zich te binden. Het social platform verdient aan de transacties (commissie) en aan reclames die ondernemers wegzetten op de videosite. Foto: Bonnie Kittle / Unsplash
Cryptomarkten herstellen licht na handelsruzie VS en China
1 dag
Nog maar enkele weken geleden noteerde de grootste cryptomunt Bitcoin zijn hoogste koers ooit. Bitcoin steeg tot ruim 126.000 dollar, maar was kort voor het weekend 19.000 dollar goedkoper geworden, een daling van 15 procent in nog geen twee weken tijd. Cryptofans rekenden eerder deze maand nog op een UPtober, zo genoemd omdat in oktober vaak hoge cryptokoersen worden genoteerd. De val is in eerste instantie toe te schrijven aan de handelsruzie tussen de Verenigde Staten en China. Nadat Donald Trump een extra invoerheffing van 100 procent had aangekondigd op alle Chinese goederen als reactie op de aanscherping van Chinese exportregels van zeldzame aardmetalen, volgde de grootste cryptocrash in jaren. Toen er toch weer licht aan het einde van de tunnel gloorde, en vooral de vicepresident verzoenende woorden sprak, herstelden de koersen zich niet. In tegendeel. Vrijdag ging de koers weer onderuit door problemen van het Amerikaanse regionale bankwezen. De zwakke dollar, de inflatieverwachtingen en geopolitieke onzekerheid helpen ook al niet echt. Binnen 24 uur verdween op de hele cryptomarkt ruim 230 miljard dollar aan waarde. ‘Meer dan wat dan ook denk ik dat crypto zich gedraagt als een kanarie in de koolmijn – een waarschuwing dat de markt gespannen is vanwege opkomende zorgen over kredietmarkten,’ aldus Matthew Hougan, Chief Investment Officer bij Bitwise. De markt likte zijn wonden met gigantische verliezen bij Ethereum (ETH), Ripple (XRP) en Solana (SOL). XRP heeft 6,36 procent verloren, Solana 7,29 procent en Cardano (ADA) zelfs 8,20 procent. Memecoins, verloren ruim 30 procent van hun waarde. De markt voor digitale verzamelobjecten (NFT’s) zakte opnieuw onder de grens van 5 miljard dollar, een niveau dat sinds juli niet meer is gezien. Beleggingsfondsen die in Bitcoin en Ether investeren, de zogenoemde spot-ETF’s, laten forse uitstromen zien. Dit weekend stabiliseerde de koersen zich, In een gesprek met Fox News zei Trump dat hij niet uit is op de vernietiging van China en noemde hij president Xi Jinping een ‘slimme leider’ die openstaat voor een deal. Vooralsnog is de koers van Bitcoin weer hersteld naar 10.000 dollae. Conocrete afspraken tussen de VS en China lijken echter nog ver weg. Bitcoin wordt in ieder geval niet langer gezien als een veilige haven, oftewel digitaal goud. Echt goud wel. De goudprijs is de afgelopen week voor het eerst door de grens van 4.000 dollar per ounce gegaan. Sommige banken zoals Goldman Sachs en Bank of America hebben zelfs de 5000 dollar in vizier. Toegegeven: de huidige koers van Bitcoin is altijd nog fors hoger dan een jaar geleden, toen de slotkoers op 70.000 dollar lag. Sindsdien is de koers enorm gestegen, mede door het soepele cryptobeleid van de regering Trump. Sindsdien lukt het Bitcoin echter nog maar amper om records te breken, alsof beleggers aanvoelen dat er niet heel meer in zit. Experts wijzen om mogelijke katalysatoren die de koers weer enigszins kunnen herstellen:, zoals de goedkeuring van nieuwe spot-crypto ETF’s door de Amerikaanse SEC. Sommige crypto’s zijn ‘goedkoop’ en beleggers zijn mogelijk bereid te kopen. De markt herstelt zich daarnaast vaak na grote crashes: denk aan het herstel na de pandemie, en de val van FTX of Terra. Foto Kaboompics.com (cc)
Google laat Search-ads wegklikken
1 dag
Google voert opnieuw een opvallende wijziging door in de manier waarop advertenties binnen de zoekresultaten worden weergegeven. Het bedrijf wil de gebruikerservaring verbeteren en tegelijk de effectiviteit van advertenties behouden — wat in de praktijk betekent dat reclames nu duidelijker in beeld komen, maar ook na verloop van tijd kunnen worden verborgen. Tot nu toe werden advertenties tussen de zoekresultaten gemarkeerd met kleine labels zoals ‘Ad’ of ‘Gesponsord’. Die aanpak leverde echter kritiek op, omdat de verschillen tussen betaalde en organische resultaten niet altijd even duidelijk waren. Met het nieuwe ontwerp kiest Google voor meer transparantie, al blijft er ruimte voor discussie. In de vernieuwde lay-out worden alle gesponsorde links gegroepeerd in één blok bovenaan de pagina, voorzien van een opvallende titel: ‘Sponsored results’. Het label blijft zichtbaar, zelfs wanneer je naar beneden scrolt, zodat gebruikers voortdurend weten dat ze zich in het advertentiegedeelte bevinden. De losse, individuele aanduidingen per advertentie verdwijnen. Wat nieuw is, is dat gebruikers na het bekijken van de advertenties een optie krijgen om deze te verbergen. Zodra je op de knop Hide sponsored results (in het Nederlands: Gesponsorde resultaten verbergen) klikt, worden de advertenties samengevouwen onder de kop ‘Sponsored results’. Je kunt ze daarna met één klik weer zichtbaar maken. Volgens Google helpt dit om de pagina overzichtelijker te maken en gebruikers meer controle te geven over hun zoekervaring. Critici merken echter op dat de nieuwe opzet in de praktijk vooral de zichtbaarheid van advertenties vergroot. Omdat gebruikers eerst langs het volledige blok met gesponsorde resultaten moeten scrollen voordat ze de verbergknop bereiken, is de kans groter dat advertenties worden gezien of aangeklikt. Dat zou Google’s advertentie-inkomsten ten goede komen, zonder dat de gebruikerservaring wezenlijk verbetert. Google benadrukt dat het maximaal vier advertenties in dit blok zal tonen en dat de grootte of opmaak van individuele advertenties niet verandert. De techgigant zegt dat de wijziging bedoeld is om een duidelijker onderscheid te maken tussen betaalde en niet-betaalde zoekresultaten, en om verwarring bij gebruikers te voorkomen. De aanpassing wordt de komende weken wereldwijd uitgerold, te beginnen met Engelstalige zoekopdrachten. Later volgen ook andere talen en markten, waaronder Nederland. Over de jaren heen heeft Google de vormgeving van de reclames zodanig aangepast dat ze steeds meer op gewone, organische zoekresultaten zijn gaan lijken. Niet zelden tot ergernis van de gebruiker en haaks op Googles oorspronkelijke filosofie om organisch en betaald gescheiden en onderscheidend te houden. Of en hoe de inklapbare reclameblokken in de AI-resultaten zullen verschijnen is nog niet duidelijk. Het format en design leent zich er in elk geval goed voor.
NLdigital: Volt meest digitaal
1 dag
Volt heeft het meest digitale partijprogramma, zo blijkt uit een analyse van NLDigital. De top 3 wordt verder gevormd door de VVD die van een 4e plek naar het zilver rees, terwijl de gedeelde derde plaats is voor D66 (net als in 2023) en verrassend voor het CDA. Voor de analyse is gekeken wat de programma’s te zeggen hebben over 12 thema’s. Op ieder thema is gekeken hoe de partijen scoren. “Dat veel partijen inzetten op AI, innovatie en digitalisering van de zorg is positief. Dit zijn de thema’s waar we in Nederland grote potentie voor hebben als we erin gaan investeren,” zegt Dagmar Lens, directeur van NLdigital. “Maar tegelijk zien we te weinig aandacht voor thema’s als cybersecurity en digitale overheid. Dat moeten we echt niet onderschatten.” Er komt namelijk ingrijpende cybersecuritywetgeving aan, maar het thema wordt veelal alleen bij naam genoemd of in de context van autonomie (wat veel te beperkt is). Bij de vorige verkiezingen was ook al veel aandacht voor AI, maar moest het Nationaal Groeifonds – dat hierop juist kon helpen aanjagen – het ontgelden. Met het stopzetten van het Groeifonds stopte het PVV-VVD-NSC-BBB kabinet ook met de grootste innovatie-financieringsimpuls die Nederland in jaren had gezien. Dit jaar kiezen CDA, D66, Volt en VVD voor investeren in innovatie, terwijl alleen BBB, PVV en SP dit uitgesproken niet doen. Gezien de relatieve stabiliteit in de Peilingwijzer de afgelopen twee maanden, lijkt het aannemelijk dat een nieuwe coalitie tenminste zal bestaan uit een combinatie van drie partijen uit de lijst CDA, GroenLinks/PvdA, VVD, D66, JA21 mogelijk aangevuld met kleinere partijen. Uit deze partijen ziet NLDigital op digitalisering met name goede scores van VVD, CDA en D66, terwijl GroenLinks/PvdA vooral neutrale scores kent en JA21 een veel negatiever beeld.
Uitgevers willen Europese ingreep tegen Google AI Overviews
1 dag
Een groep van meer dan honderd uitgevers in Italië wil onderzoek laten starten bij de Europese Commissie tegen Google AI Overviews. Deze nieuwe, opkomende interface van Google rooft veel te veel digitaal verkeer weg. Door AI-overzichten en sinds kort ook de AI-modus in Italië te introduceren, zo redeneert belangenbehartiger Fieg, schendt Google een aantal belangrijke bepalingen van de Digital Services Act, met nadelige gevolgen voor Italiaanse gebruikers, consumenten en bedrijven. Tot de klagende groep behoren grote krantenuitgevers als Corriere della Sera, La Repubblica, Il Sole 24 en La Stampa. De nieuwe Google-interface, die geen hyperlinks maar ántwoorden geeft, drukt de organische zoekresultaten verder naar onderen. Daardoor verliezen de resultaten met links naar de uitgevers zichtbaarheid en daarmee verliezen de mediabedrijven verkeer naar hun sites en daardoor omzet. Een andere groep klagers, uit het Engelse taaldomein, betoogde deze zomer al dat AI Overviews een soort samenvatting van de content zijn van de uitgevers. Anders gezegd: ze vinden dat Google op oneigenlijke manier de vruchten van hun werk plukt. Zonder toestemming, zonder betaling. Ook deze klacht moet leiden tot een onderzoek door de Europese Commissie. Die zal moeten beoordelen of er nog sprake is van eerlijke verhoudingen, kansen en concurrentie. Amerikaanse cijfers lieten dit voorjaar al zien dat Google AI Overviews makkelijk tientallen procenten verkeer wegpakken van digitale uitgevers. Een recent Engels onderzoek bevestigt dat beeld nog eens. Bij Engelse nieuwssites kan het verlies aan verkeer oplopen tot tachtig procent. De baas van de Amerikaanse nieuwstitel The Atlantic gaat ervan uit, dat het verkeer naar zijn sites komende jaren praktisch tot nul zal dalen. Nicholas Thompson zegt dat Google met zijn AI Overviews zo veel verkeer kaapt dat online uitgevers wel moeten overstappen op andere verdienmodellen. Techbedrijf Cloudflare neemt het op voor de uitgevers onder zijn klanten en heeft voor hen miljoenen robots.txt-bestanden aangepast in hun voordeel. Hiermee wil Cloudflare het verschil maken tussen web- en AI-traffic. Foto: Eugeniya Belova / Unsplash
Havas schroeft omzetverwachting 2025 op
4 dagen
‘Naar boven aangescherpt’, noemt reclame- en marketinggroep Havas zijn gecorrigeerde financiële voorspelling voor het jaar 2025. Het aandeel Havas, zoals sinds vorig jaar in Amsterdam aan de beurs genoteerd, kwam deze week amper van zijn plaats op publicatie van de kwartaalcijfers en positieve jaarverwachting. De organische omzet steeg met 3,8 procent tot 656 miljoen euro. Dat komt met name door de sterke ontwikkelingen op de Noord-Amerikaanse markt en het Midden-Oosten. Europa hinkelt achteraan, deels omdat het lastig blijkt de Olympische component van 2024 te overtreffen. Voor heel 2025 verwacht Havas een omzetgroei van 2,5 à drie procent, versus een eerdere aanname van twee procent. In de komende maanden verwacht het Franse concern nog twee à drie overnames af te ronden. Eerder deze week publiceerde Publicis Groupe ook zijn kwartaalcijfers en een opwaartse aanpassing van de verwachtingen voor dit jaar. Onder de grote bureaugroepen heerst onrust. Omnicom wil fuseren met IPG en Dentsu International staat in de etalage. Publicis wil die niet-Japanse tak niet hebben. S4 Capital vond bij MSQ Partners toch geen nieuw onderdak. Foto: Liam Heywood / Unsplash
Robotaxi’s Waymo gaan maaltijden bezorgen
4 dagen
Klanten van de maaltijdbezorger Doordash in de Amerikaanse stad Phoenix lopen de kans dat ze geen fietskoerier maar een robottaxi treffen als hun eten wordt bezorgd. Doordash is namelijk een samenwerking aangegaan met Waymo, een bedrijf dat bij Google ontstond, om deze nieuwe manier van bezorgen uit te proberen. Het betreft in eerste instantie een proef van een paar maanden bij online supermarkt Dashmart. Dit bezorgt geen conmplete maaltijden, wel de verse ingrediënten daarvoor. Afhankelijk van de resultaten kan de testopstelling naar andere steden worden uitgebreid. De robottaxi zal nooit echt als een verrassing voor iemands deur verschijnen. In de check-out van Doordash moet hij wel expliciet aangeven dat hij naar buiten wil lopen om zijn order uit de kofferbak van de auto te pakken. Wil hij dat echt niet, dan belt er gewoon een fietskoerier aan. Naast de techproef houden de bedrijven ook een gezamenlijke promotie. Leden van klantenprogramma DashPass krijgen tijdelijk tien dollar korting op ritjes die ze bij Waymo bestellen. Dat betreft klanten in de steden Phoenix, San Francisco en Los Angeles. In de VS is Doordash bekend onder zijn eigen naam, in Europa onder die van de overgenomen labels Wolt en Deliveroo.
(Emerce TV): de laatste ontwikkelingen in recruitmentland
4 dagen
Er is een stijging in het aantal vacatures voor persoonlijke dienstverlening, zorg, onderhoudstechniek en IT, maar even opvallend is een sterke daling van 16 procent in vacatures voor administratief en cultureel personeel ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024, hoewel dit nog steeds 7 procent van het totaal uitmaakt. Er zijn regionale verschillen zichtbaar: dalende cijfers in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland, en stijgende cijfers in de periferie. De cijfers worden door Marco Boonstra van Bullhorn toegelicht in Republic Recruitment, de talkshow van Arjan Albers en Bas Westland die vanaf nu is te bekijken. Het mysterie van de stijgende vacatures in Groningen, Friesland en Drenthe wordt verklaard door een grotere vervangingsvraag, vooral in Zeeland, Gelderland, Drenthe, Groningen en Friesland, waar de bevolking ouder is, zegt Boonstra. Dit is met name zichtbaar in Emmen en Assen binnen sectoren als overheid en zorg. De vraag in de recruitmentbranche zelf is sterk teruggelopen, met 26,6 procent ten opzichte van vorig jaar Verwacht wordt dat dit de komende 3 tot 6 maanden weer aantrekt als de algemene arbeidsmarkt verder herstelt. Veel bedrijven werken aan het verhogen van hun productiviteit, de omzet mag dan weer op het niveau van 2019 zijn, de kosten zijn sterk toegenomen. Er wordt gespeculeerd dat AI startersfuncties kan vervangen, wat leidt tot minder startersvacatures bij grote bedrijven. Ook te gast Eric van Bourgonje van Jobsrepublic over het thema humor in employer branding. Zijn boodschap: Hoewel humor risicovol kan zijn, kan het, indien goed toegepast, emoties losmaken en een merk sterk laten landen. Daan Tuinman van Recruitment Tech Master bespreekt de recente overnames in de recruitment techwereld, Olfertjan Niemeijer, Managing Consultant Independent Recruiters Groep, neemt de covers & shakers door. De video Recruitment Update #4: Hoe ontwikkelt de vacaturemarkt in Nederland zich in Q2? is gratis te bekijken.
Nieuwe Europese techtitel ‘Pathfounders’ gelanceerd
4 dagen
De Engelse journalist Mike Butcher lanceert onder de naam Pathfounders een nieuwe nieuwsuitgave over de Europese en internationale techwereld. Butcher was eerder werkzaam voor nieuwssite Techcrunch en lanceert nu een eigen titel. Naast een site en nieuwsbrief bestaat de titel ook uit een podcast, YouTube-kanaal, socials en de ambitie om events te organiseren. De titel produceert nieuws, analyses en opiniesover start-ups en investeerders in Europa, Silicon Valley en daarbuiten. “Pathfounders Pathfounders gebruikt zijn netwerk om je te vertellen hoe de stemming is in Londen, Parijs, Stockholm, Barcelona en Berlijn. Van Ierland tot Istanbul, van Oslo tot Malta en het Midden-Oosten en Noord-Afrika.” Andere techtitels die de Europese markt bedienen met nieuws over start-ups en technologie zijn onder meer Silicon Canals (uit Nederland, EU-gericht), Sifted (van de Financial Times), Tech.eu en bijvoorbeeld L’Usine Digitale. Butcher werd mogelijk geïnspireerd om de nieuwe titel te starte nadat zijn oud-werkgever Techcrunch de Europese redactie opdoekte afgelopen zomer. Foto: Web Summit (cc)
Nieuw initiatief trekt advertising naar agentic AI-domein
4 dagen
Een groep adtechbedrijven legt de basis voor wat de volgende fase in geautomatiseerde advertenties moet worden. De groep ontwikkelde een protocol dat AI-agents namens adverteerders campagnes laat opzetten en uitvoeren. Onderliggend wordt het veilingproces van reclameruimte overboord gezet en praten de digitale vertegenwoordigers van uitgevers, adverteerders en bureaus direct met elkaar. Dat snijdt meerdere digitale bemiddelaars weg. Het protocol waar alles om draait heet Ad Context Protocol (AdCP). Zelf omschrijven ze AdCP als “De open standaard die advertentieworkflows op alle platforms verenigt. Zie het als de USB-C van de advertentietechnologie.” Het is ontwikkeld op het MCP-concept. Makkelijk gezegd is dat een bruggetje tussen interne bedrijfssystemen en de buitenwereld van AI-modellen. Anthropic, Cloudflare, Google, Microsoft en OpenAI ondersteunen dit. Twintig bedrijven doen mee aan AdCP, onder wie Triton, PubMatic en Yahoo. Het initiatief is een Amerikaanse aangelegenheid, maar de details van het protocol zijn voor iedere belangstellende beschikbaar op GitHub. Waar advertentietechnologie zich tot nu toe vooral richtte op het automatisch inkopen van advertentieruimte via veiling- en biedmechanismen, gaat deze ontwikkeling een stap verder. De autonome systemen moeten straks volledige campagnes kunnen beheren, van doelgroepselectie tot mediainkoop. Dit is anders dan anders, omdat de AI-agents van adverteerders rechtstreeks hun behoeften aan de systemen van uitgevers doorgeven. Vandaag de dag werkt dit nog omgekeerd: de uitgevers vertelt welke reclameruimte hij beschikbaar heeft en biedt dat op een digitale veiling aan. De hoogste bieder wint het recht op vertoning. Het concept in grote lijnen geïllustreerd: Foto: Mushvig Niftaliyev / Unsplash
Vier Europese marktplaatsen in top tien crossborder marketplaces
4 dagen
Minder dan de helft van Europa’s grootste crossborder online marktplaatsen komt uit Europa zelf. Drie andere uit de top tien komen uit de VS en drie uit China. Dat zijn: Amazon, eBay en Etsy enerzijds en Temy, AliExpress en Shein anderzijds. Vanochtend publiceerde kennisinstantie Cross-Border Commerce Europe de zesde editie van het rapport ‘TOP 100 Cross-Border Marketplaces Europe’ met daarin deze rangschikking aan de top. Deze grote spelers domineren ook dit jaar en nemen samen meer dan de helft van de door marketplaces gegenereerde omzet voor hun rekening. Toch vallen de top 100 cross-border marketplaces op met een gezamenlijke bruto omzet van 216,82 miljard, een stijging van tien procent ten opzichte van vorig jaar. “Ondanks deze groei zal het aandeel van marketplaces in de totale e-commerce GMV naar verwachting stabiel blijven tot 2026, wat wijst op een mogelijke marktrijpheid.” Dat laatst werd in het recente Amazon Shopper Report van Remazing inderdaad waargenomen. Dat constateerde dat Temu en Shein hun grootste groei in Europa achter de rug lijken te hebben.
Aantal startup investeringen weer op laagste niveau sinds 5 jaar
4 dagen
In het derde kwartaal van 2025 is circa 464 miljoen euro geïnvesteerd in Nederlandse startups. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (Q3 2024: €434 miljoen), maar een daling van 35 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar (Q2 2025: €716 miljoen). Dit blijkt uit de laatste editie van het Quarterly Startup Report, een driemaandelijkse data-analyse van Golden Egg Check, Dealroom.co, KPMG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), Invest-NL, Techleap onder leiding van de Dutch Startup Association (dSa). In totaal werden er in het derde kwartaal 79 investeringen geteld. Dat is 22 procent minder dan in Q2 (toen 101 deals), en 1 procent minder dan vorig jaar (80 deals). Dit is het laagste aantal deals sinds 2020. Na de opleving in het vorige kwartaal viel het aantal pre-seed investeringen (onder 1 miljoen euro) opnieuw terug: van 20 naar 12. Ook het totaalbedrag aan pre-seed investeringen daalde, van 5,3 miljoen euro in het derde kwartaal van vorig jaar naar 4,2 miljoen euro nu. Seed-investeringen (tussen 1 en 4 miljoen euro) bleven de meest voorkomende categorie, met 42 procent van alle deals. Deze vertegenwoordigen echter slechts 9,7 procent van het totale geïnvesteerde bedrag. Series B+ investeringen (rondes van 15 miljoen euro of meer) namen af van 12 in het tweede kwartaal naar 10 in het derde kwartaal. Toch groeide hun relatieve aandeel opnieuw: deze categorie vertegenwoordigt nu 68,5% van het totaal geïnvesteerde kapitaal dit kwartaal. Het derde kwartaal telde één mega-investering: Framer haalde een Series D ronde van 100 miljoen dollar op bij Meritech en Atomico. Het Amsterdamse bedrijf wordt met deze ronde gewaardeerd op 2 miljard dollar, wat het de laatste Nederlandse unicorn maakt. De foodtechsector liet een opvallende stijging zien met zeven deals ter waarde van circa 60 miljoen euro, waar normaal 2 à 3 deals per kwartaal plaatsvinden. Ook cleantech en hightech bleven stabiel goed presteren: hightech kwam uit op circa 70 miljoen euro. Van alle investeringen ging bijna een derde naar startups waar AI de kern van het product is. Er zijn geen investeringen in fundamentele AI gemeld. Volgens verwachting past het overgrote deel, twee derde, AI toe. Top 10 grootste investeringen in Q2, 2025 Framer $100.000.000 ViCentra (Kaleido) $85.000.000 The Protein Brewery €30.000.000 Revyve €24.000.000 Dexter Energy €23.000.000 Sympower €19.000.000 Insify €16.300.000 Carbyon €15.300.000 QuiX Quantum €15.000.000 LeydenJar €13.000.000
Stijging online verkopen tempert omzetdaling IKEA
4 dagen
Het succes van IKEA’s online kanaal heeft ervoor gezorgd dat de algehele omzetdaling van de retailgroep ruim halveerde. De digitale omzet steeg met zeven procent. Web en app zijn voor IKEA goed voor dertig procent van de omzet in het afgelopen boekjaar, zo werd gisteren duidelijk bij de publicatie van de jaarcijfers. Dankzij de digitale verrichtingen daalde de groepsomzet bij Retail met maar 1,6 procent tot 39 miljard euro. De optimist in de directie zal betogen dat dat stukken beter is dan de omzetdaling van vijf procent het jaar ervoor. Het aantal winkel- en onlinebezoeken steeg met respectievelijk 1,3 procent en 4,6 procent. Anders bekeken: bezoekers van de fysieke winkels verlaten de zaken met iets minder spulletjes in hun winkelwagen. Hoe groot het vervangingseffect is (kijken in de winkel, online aanschaffen), is niet bekend. Eerder deze week deden de Zweden, die de belangrijkste kantoren in Nederland hebben staan, een strategische overname van een Amerikaans techbedrijf. Locus automatiseert een proces dat IKEA tot nu toe altijd handmatig heeft gedaan of bij derde partijen heeft ingekocht. Dat is: het inplannen van bezorgingen en het logisch inrichten van de routes. De meubelgigant denkt met de nieuwe technologie in huis op jaarbasis 100 miljoen euro te kunnen besparen. De omzet van IKEA Nederland steeg met 2,5 procent naar 1,7 miljard euro. De kassabonnen bij de fysieke winkels waren 4,1 procent procent hoger, online 6,2 procent. Foto: Zheka Kapusta / Unsplash
Winstgevend Whoppah koopt Showroommodellen.nl
5 dagen
Marktplaats Whoppah voor designmeubels en kunst kondigt de overname aan van Showroommodellen.nl, ook een marktplaats maar dan voor retailers om showroommodellen te verkopen. Het gaat puur om de overname van de digitale activa, zoals klanten en data. “Ze zijn de grootste bestemming in dit segment voor retailers in Nederland en België”, zegt mede-oprichter Thomas Bunnik van Whoppah tegen Emerce. “Ze hebben een miljoenenomzet.” Nadere financiële details over de transactie worden niet vrijgegeven. Whoppah zal de gebruikers van Showroommodellen.nl uitnodigen om over te stappen naar zijn platform. Dat krijgt op zijn beurt een nieuwe optie in de interface die retailers uitnodigt hun showroommodellen via de marktplaats van de nieuwe eigenaar aan te bieden. Bunnik: “We gaan retailers in Europa proactief benaderen om hen aan te bieden showroommodellen te verkopen.” Whoppah heeft een paar grondige veranderingen achter de rug die ervoor zorgden dat het bedrijf sinds augustus 2025 winstgevend opereert. “Je moet bedenken dat een bedrijf als het onze en marktplaats als Vinted de operaties moeten betalen uit een commissie van vijf tot vijftien procent, terwijl retailers tot veertig procent marge rekenen.” “We laten onze groei niet meer afhangen van paid media.” Kortom, dure reclamecampagnes worden niet meer gevoerd. De kostenbasis is verder omlaag gegaan door de logistiek en warehousing uit te besteden. Dat vond vorig jaar plaats. “En AI heeft een enorm positieve impact bij ons gehad. Er zijn veel processen geautomatiseerd, de aanbevelingen zijn veel beter geworden en de klantcontactprocessen zijn geautomatiseerd. Het aanmaken van een advertentie, bijvoorbeeld, kon voorheen tot vijf minuten duren en kost nu een halve minuut.” Bijvoorbeeld door AI de productkenmerken uit de afbeeldingen te laten extraheren. Komend jaar staat in het tegen van het bestendigen van de organische groei en de winst en waar mogelijk strategische acquisities te plegen.
DrupalCon Europe 2026 komt naar Rotterdam
5 dagen
De Europese editie van DrupalCon komt in 2026 van 28 september tot 1 oktober naar Rotterdam. Het internationale evenement, georganiseerd door de Drupal Association en de Europese Drupal-community, brengt duizenden professionals samen die het open source-platform Drupal gebruiken, ontwikkelen en ondersteunen. DrupalCon biedt vier dagen lang inspirerende keynotes, technische sessies, trainingen en netwerkmogelijkheden. Dit werd gisteren in Wenen bekendgemaakt tijdens een gebruikersconverentie. Het is de derde keer dat DrupalCon naar Nederland komt. De laatste keer was in 2019 in Amsterdam. Binnenkort wordt bekend op welke locatie in Rotterdam de conferentie gehouden wordt. Het komend jaar zal er ook meer bekend worden over het programma. Vaak worden tijdens DrupalCon belangrijke releases van het Drupal CMS aangekondigd. Bert Boerland, voorzitter van Stichting Drupal Nederland is blij met de komst van DrupalCon: “We zijn enorm trots dat DrupalCon opnieuw naar Nederland komt, dit keer naar Rotterdam. De Drupal-community is levendig en divers en deze conferentie biedt een uitgelezen mogelijkheid de banden met de gemeenschap aan te halen, kennis uit te wisselen en een kans om te leren van de besten.”
Met Night Delivery optimaliseert bpost leveringen voor technici en bedrijven
5 dagen
Met Night Delivery, de nieuwe zakelijke dienst van bpost, wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of aan de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Na twee testfases lanceert bpost officieel Night Delivery, de nachtdienst die technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kan opleveren. Night Delivery speelt in op concrete behoeften van professionals die onderweg zijn, onder meer IT-technicus, een thuisverpleegkundige die zijn ronde voor dag en dauw start, of een automonteur die op een onderdeel wacht om een voertuig opnieuw te kunnen laten rijden. Night Delivery maakt gebruik van de bbox-automaten van bpost – het dichtste automatennetwerk met bijna 2.000 locaties in België. Zo wordt de levering van het materiaal gegarandeerd op een plek die de technieker of professional het beste uitkomt. Een verplaatsing naar een depot of andere tussenstop wordt zo onnodig gemaakt. Momenteel wordt al een honderdtal van de bbox-automaten voor Night Delivery ingezet. Daarnaast is ook levering rechtstreeks op locatie of in de bestelwagens van technici of professionals mogelijk. Zo krijgen bedrijven volledige flexibiliteit in de aanvoer van hun materiaal. Deze leveringen kunnen ook elektrisch uitgevoerd worden, zodat bedrijven die met bpost werken hun directe en indirecte uitstoot (scope 3) kunnen verlagen.
Coolblue krijgt twee nieuwe directieposities
5 dagen
Coolblue breidt zijn directie uit. Michiel van der Zanden wordt benoemd tot Chief Marketing Officer, Lars van der Hoorn wordt Chief Energy Officer. Laatstgenoemde krijgt daarnaast ook de verantwoordelijkheid over de Coolblue-winkels. Van der Zanden was hoofd marketing, Van der Hoorn finance director bij Coolblue Energie. Dit maakte de Rotterdamse elektronicaretailer vanochtend bekend. Met deze uitbreiding verdubbelt het aantal stoelen in de directiekamer van Coolblue. Tot vandaag zat algemeen directeur Pieter Zwart tegenover Daphne Smit, die de rollen van CFO en COO bekleedt. Met de toetreding van Michiel en Lars bestaat de directie van Coolblue nu uit: In een persbericht legt Coolblue uit: “De energie-activiteiten van Coolblue groeien hard door de succesvolle verkoop van energiecontracten via de winkels. Daarnaast groeit Coolblue stevig in Duitsland. Met de komst van Michiel en Lars in de directie is het team beter ingericht om deze groei in goede banen te leiden.”
Maandag 1 december wordt drukste pakketdag van 2025
5 dagen
De eerste maandag van december wordt waarschijnlijk de drukste e-commercedag van het jaar. Het is de maandag precies tussen piekdagen Black Friday én Sinterklaas. Cyber Monday wordt naar verwachting de drukste verzenddag van het jaar met een verwachte stijging van 186 procent in pakketvolume ten opzichte van een gemiddelde dag. De week ervoor, die van Black Friday (28 november), zal ook dit jaar de drukste week worden met een verwachte groei in verzendvolume van 73 procent. Dat komt naar voren uit de historische en voorspellende data die logistiek techbedrijf Sendcloud uit Eindhoven voor Emerce samenstelde. Het bedrijf publiceert vandaag zijn Peak Season Index voor 2025. Vergeleken met inwoners van andere EU-lidstaten is de Nederlandse consument een luxepaardje. Het blijkt namelijk, ondanks de enorme drukte in de laatste weken van het jaar, dat de logistieke diensten een kleine zestig procent van de pakketjes binnen een dag bezorgen. De gemiddelde levertijd in Europa bedroeg in 2024 iets meer dan twee dagen. Voor consumenten is de levering een cruciaal onderdeel van de winkelervaring. Of eigenlijk: de controle over het leverproces. Op grond van een enquête onder duizend respondenten stelt Sendcloud, dat 80 procent van de consumenten liever langer wacht dan dat hij extra moet betalen voor next-day delivery. En 62 procent zou zelfs van winkel wisselen als hij een levering mist. De Brabanders rekenen erop dat de logistieke drukte met pakketlevering de hele maand december te zien blijft. De minimale wekelijkse stijging in volume bedraagt 39 procent. Dat is de helft van, wat nu heet, ‘Black Week’. Foto: Sophie Popplewell / Unsplash
Nederlands PEXI lanceert adserver voor dynamische creatives
5 dagen
De Nederlandse adserver PEXI maakt zich los van moederbedrijf PINK en positioneert zich als onafhankelijk alternatief voor grote, internationale spelers. Met een volledig self-service platform voor dynamische en richmedia-advertising trekt het bedrijf grote adverteerders aan. Wat begon als intern gereedschap bij reclamebureau Pink Agency om creatie en marketing naadloos met elkaar te verbinden, is uitgegroeid tot een zelfstandige propositie die het volgens oprichter Willem Waardenburg kan opnemen tegen gevestigde namen als Google en Weborama. Die beweging was niet vanzelfsprekend. “We hadden het altijd in het achterhoofd dat we PEXI los zouden trekken, maar dat kon leiden tot conflicten met concurrenten, klanten en onszelf,” legt Waardenburg aan Emerce uit. Die behoedzaamheid blijkt inmiddels onnodig. PEXI is ondergebracht in een aparte BV, heeft een eigen leiding en ontwikkelteam en trekt volgens de oprichter op eigen kracht partijen aan die willen overstappen. Mediamarkt, Bol.com en Etos hebben volgens hem contact gezocht om hun adserving volledig over te zetten. Daarnaast gebruiken ook Videoland en DPG Media de technologie inmiddels voor hun campagnes. Het uitgangspunt van PEXI is simpel: automatiseer zoveel mogelijk zodat marketeers zich met de creatieve kant kunnen bezighouden. Via tags worden de meest recente creatives direct opgehaald in de uitingen, waardoor trafficking-uren grotendeels overbodig worden. “Klant en bureau kunnen nu het hele creatieve stuk managen zonder trafficer”, aldus Waardenburg. Die aanpak werkt volgens hem ook bij complexere rich media formats. De nieuwe versie van de adserver, die het bedrijf Adserver 2.0 noemt, biedt een volledig self-service platform. Gebruikers krijgen directe toegang tot alle functies: van upload en trafficking tot dynamic creative optimization en realtime rapportages. Campagnes kunnen binnen minuten worden aangepast of opgeschaald, zonder dat ontwikkelaars aan te pas hoeven te komen. “Iedereen wil dynamische creativiteit in display. Je kunt elke feed aan ons systeem koppelen. Dus ook het, target op iemands locatie, de beschikbaarheid van producten, de prijzen, et cetera. In de aanloop tot Black Friday kan een winkel bijvoorbeeld de bestverkopende producten met de scherpste prijzen adverteren zo lang de voorraad beschikbaar is. Daarna schakel je moeiteloos over naar een andere campagne.” Het platform ondersteunt daarnaast een breed scala aan rich media formats zoals interactieve banners, in-scroll video’s en high-impact takeovers. Met een gemiddelde laadtijd van negentien milliseconden blijven creatives volgens het bedrijf licht en snel, ook bij grote volumes. De beslissing om PEXI zelfstandig te maken, betekent ook een koerswijziging. Waardenburg neemt nu samen met de hoofdontwikkelaar beslissingen die niet per se in het belang van PINK zijn. “We gaan meer de tech-hoek in. Dat is nieuw voor ons, dus we zijn aan het leren leren”, erkent hij. Of het bedrijf nog leunt op het moederbedrijf? Waardenburg is stellig: “We leven niet op PINK, kunnen zelf de broek ophouden.”

Pagina's

Abonneren op emerce