emerce

390 nieuwsberichten gevonden
Facebook lanceert betaalsysteem voor apps
4 uur
Facebook Pay is vanaf nu beschikbaar in Facebook en Facebook Messenger, en op termijn ook in WhatsApp en Instagram. Wel nog alleen in de VS. De betaaldienst is er alleen voor apps (in-app aankopen binnen games bijvoorbeeld) en voor producten die via Facebook Marketplace worden aangeboden. Betalen kon al wel binnen apps, maar niet via een eigen betaaldienst van Facebook zelf. Facebook Pay ondersteunt de meeste creditcards, betaalpassen en PayPal, en staat los van de Calibra wallet die Facebook voor zijn cryptomunt Libra wil gebruiken. Facebook zegt ruime ervaring met betalingen te hebben, waarbij sinds 2007 2 miljard dollar aan donaties is verwerkt.
wehkamp reduceert 64 procent CO2 met nieuwe verpakking
11 uur
Vanaf het nieuwe jaar zijn de koraalrode Wehkamp pakketten verleden tijd en kiest de webwinkel voor nieuwe duurzamere verpakkingen. Deze zijn gemaakt van 100% gerecycled materiaal en bevatten minder inkt. Per jaar verstuurt wehkamp zo’n 11 miljoen pakketten, waarvan ongeveer 70 procent in plastic zakken wordt verpakt. De nieuwe zakken zijn gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Met de overstap naar deze nieuwe verpakkingen, reduceert Wehkamp naar eigen zeggen 64 procent CO2. Wehkamp kiest bewust voor het verzenden in zakken. Deze bevatten minder lucht dan dozen, waardoor bestelbussen efficiënter beladen kunnen worden, wat ook weer zorgt voor minder CO2 uitstoot. Als het niet mogelijk is om producten in een plastic zak te versturen, kiest Wehkamp voor een duurzame kartonnen doos. De dozen zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd en gerecycled karton, zodat zeker is dat de materialen een verantwoorde oorsprong hebben.
‘Online aankopen steeds vaker via nieuwe technologieën’
11 uur
Iets meer dan de helft van de Nederlandse consumenten verwacht dat een groot gedeelte van de online aankopen via nieuwe technologieën zal plaatsvinden in 2024. Vooral voice wordt veel genoemd. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd. Sociale media zijn een opkomend verkoopkanaal. Zowel voor Facebook als voor Instagram geldt dat ongeveer een kwart van alle ondervraagden aankopen doet op deze manier. Zo geeft 17 procent aan weleens een aankoop te hebben gedaan via Facebook. Dit medium steekt met kop en schouders uit boven de andere social media; Instagram wordt door slechts 6,6 procent gebruikt voor een aankoop. Kopen via Instagram is namelijk nog niet heel makkelijk. Pas als er een eigen seamless check-out komt, gaat de verkoop via het platform groeien, verwacht ShoppingTomorrow. De komende vijf jaar neemt het aandeel van mobiel binnen online aankopen snel toe. Zo gebruikt nu ongeveer twee derde van de online kopers hun mobiel om via internet te shoppen en verwacht de helft van deze groep dat zij over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via een smartphone doen. Het onderzoek laat zien dat 94 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder het afgelopen jaar een online aankoop heeft gedaan. Van al deze online kopers heeft 65 procent zijn mobiele telefoon gebruikt bij het online winkelen (tegenover 55 procent in 2018). De consument verwacht dat de rol van de smartphone de komende jaren alleen maar toeneemt: 47 procent van de online kopers voorspelt dat hij over vijf jaar zijn meeste online aankopen via een mobiele telefoon doet (tegenover 40 procent in 2018). Waar het online aandeel in de totale bestedingen van 25 procent in 2018 naar 27 procent in 2019 is gegroeid, denkt de consument dat dit in 2024 naar 38 procent stijgt. De helft van de consumenten vindt het nog altijd prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Wanneer consumenten echter advies willen over bepaalde producten of diensten, vinden ze een winkelbezoek de fijnste methode om in contact te komen met de verkoper (73 procent in 2019 tegenover 58 procent in 2018). Consumenten verwachten wel dat de fysieke retail meer met technologieën gaat doen, zoals contactloos betalen via hun smartphone en zelfscankassa’s. Consumenten vinden technologie in winkels overigens eerder efficiënt (46,4%) dan leuk (20,2%). Foto van Sebastian Scholz (Nuki) via Unsplash
Douane geeft online shoppingtips aan consumenten, hulpsinten en -kerstmannen
11 uur
De Douane is een campagne gestart voor iedereen die online winkelt. De kosten zijn bij bijna vier op de tien internetshoppers weleens hoger uitgevallen, omdat bij aflevering van aankopen uit een webshop buiten de Europese Unie extra kosten in rekening werden gebracht. Veel van deze internetshoppers werden hierdoor verrast. Toch besluit 81,5 procent de bijkomende kosten bij aflevering te betalen en geen afstand te doen van hun pakket. Consumenten kunnen voortaan vooraf checken waar zij online kopen en welke regels er gelden, via douane.nl/internetaankopen. Hier vinden ze ook uitleg over producten die niet, of met restricties, ingevoerd mogen worden. Vragen kunnen 24/7 worden gesteld aan de virtuele assistent. De lijst met populairste internetaankopen in webshops buiten de Europese Unie ziet er als volgt uit: elektronica en gadgets (56,6 procent), kleding, schoenen, tassen en/of accessoires (48 procent) en speelgoed en spellen (22,4 procent). Foto Douane
Dataplace breidt uit naar zes datacenters door Nederland
11 uur
Dataplace heeft branchegenoot Datacenter Nedzone overgenomen. Met deze vierde overname van een datacenter versterkt Dataplace naar eigen zeggen haar positie in de nationale datacentermarkt. Datacenter Nedzone is gevestigd in Steenbergen en speelt een belangrijke regionale rol als het gaat om datacenterdienstverlening in Brabant en het zuidelijk gebied van Nederland. Deze locatie zal voornamelijk het westen van Noord-Brabant en Zeeland gaan versterken met een verlenging naar de regio Antwerpen.
24/7 toegang tot gegevens in Mijn Amsterdam
12 uur
Mijn Amsterdam is sinds maandag live. De site is het persoonlijke digitale portaal waar alle Amsterdammers 24/7 hun persoonlijke gegevens en gemeentelijke producten en diensten kunnen inzien. In MijnAmsterdam vinden bewoners persoonsgegevens uit de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). Zo kun je de status bekijken van een aanvraag voor een Stadspas met groene stip en de status van de aanvraag van een bijstandsuitkering. Ook informatie over afvalpunten, evenementen en bekendmakingen is zichtbaar. Op dit moment is de informatie nog beperkt. De komende maanden en jaren voegt de gemeente stapsgewijs nieuwe producten, diensten en informatie toe. Zoals vergunningen en Stadspas-saldo. Daarnaast wordt het portaal ook ontwikkeld voor Amsterdamse ondernemers. ‘Mijn Amsterdam’ is een van de producten van de Agenda Digitale Stad. De ontwikkeling van ‘Mijn Amsterdam’ gebeurt samen met Amsterdammers. Zij zijn vanaf de start betrokken geweest bij het ontwerp en tests.
Dalende advertentie-inkomsten voor Tencent
13 uur
De kwartaalresultaten van het Chinese internetbedrijf Tencent, vooral bekend van videogames en WeChat, vielen tegen door verminderde advertentie inkomsten. De totale omzet ging wel met 21 procent omhoog naar 13,7 miljard dollar. De operationele winst bedroeg iets meer dan 4 miljard, de nettowinst kwam uit op 3,5 miljard. In het derde kwartaal telden de diensten Weixin en WeChat 1,1 miljard gebruikers, 6 procent meer dan een jaar geleden. De gamingomzet steeg 11 procent, en vooral mobiele games zorgden voor meer inkomsten. De omzet steeg 25 procent, mede dankzij PUBG Mobile, de op een na meest gedownloade mobiele game met 94 miljoen nieuwe installaties. Topman Pony Ma Huateng ziet op termijn wel weer herstel, onder meer op het vlak van t Daarnaast wil Tencent gaminghardware ontwikkelen met Qualcomm.
Eerste eigen Amazon supermarkt in Los Angeles
14 uur
Amazon opent zijn eerste eigen supermarkt, dus niet onder de noemer Whole Foods, in Los Angeles. Nieuwssite CNET ontdekte personeelsadvertenties voor de nieuwe winkel in Woodland Hills. Dat de retailer de supermarkt zou gaan opzetten, was vorige maand al duidelijk, toen The Wall Street Journal als eerste de plannen onthulde. Naast L.A. komen er supermarkten in Chicago en Philadelphia. In Los Angeles, een gebied zo groot als de Randstad, zijn ook winkels voorzien in de wijken Studio City en Irvine. Kennelijk wil Amazon een alternatief bieden voor de relatief dure Whole Foods keten. De nieuwe winkels zijn meer bedoeld voor de doorsnee consument. Desondanks groeit Whole Foods nog altijd, met 17 nieuwe locaties alleen al dit jaar. Foto Pixabay
‘Succes op Instagram is het creëren van herkenning’
15 uur
Bram van Houtum van Instagram Nanny stopte enkele jaren terug met zijn succesvolle ondernemingen in de dance om zich toe te leggen op sociale media, en dan met name Instagram. Via verschillende accounts bereikt hij 2,7 miljoen volgers. Gisteren sprak hij op Emerce Update Instagram. “Ik deel niets dan niet dicht bij mijzelf staat”. Hoe ben je met Instagram Nanny begonnen? “Dat is zo’n twee jaar geleden geweest. Ik help bedrijven meer uit hun sociale media te halen, vooral Instagram. Sociale media hebben mij altijd gefascineerd, al heb ik een heel andere achtergrond. Ik heb 17 jaar lang meerdere ondernemingen gehad in de dance industrie. Ik had platenmaatschappijen, een muziekuitgeverij, een management- en boekingskantoor voor aanstormend talent, eigen merchandise en ik organiseerde evenementen in binnen- en buitenland. Marketing was (en is nog steeds) mijn creatieve speeltuin. Ik krijg enorm veel energie van het begrijpen van mijn fans, hier content voor te verzinnen waar ze echt iets aan hebben of waar ze voor stoppen met scrollen. “Zo had ik meerdere topdeejays van de wereld onder contract staan zoals Dimitri Vegas & Like Mike, en heb ik tracks van Tiesto en Nicky Romero mogen uitbrengen. Dit was alleen mogelijk door sterke social accounts neer te zetten waar de fan echt iets aan heeft. Ik geloof er heilig in dat je meer moet geven dan nemen.  Zodra ik een nieuw nummer uitgebracht had, gaf ik deze gratis weg aan mijn fans. En weet je wat het toffe was? Ze kochten het daarna gewoon! “Ik had op een gegeven moment meerdere top 100 deejays onder contract staan zoals Dimitri Vegas & Like Mike, maar heb ook tracks van Tiesto en Nicky Romero mogen uitbrengen. Dit was alleen mogelijk door sterke social accounts neer te zetten waar de fan echt iets aan heeft. Ik geloof heilig in dat je meer moet geven dan nemen. De tijd van schreeuwen ligt achter ons. Zodra ik een nieuw nummer uitgebracht had, gaf ik deze gratis weg aan mijn fans. En weet je wat het toffe was? Ze kochten het daarna gewoon! “Nadeel was wel dat ik mij steeds meer bezig begon te houden met de zakelijke kant van de muziek, en minder met de creativiteit. Ik merkte dat ik steeds meer bezig was met andermans dromen te realiseren, de muziekindustrie is zien en gezien worden en veel was nep. Het was niet langer in lijn met mijn normen en waarden en ik verloor mijzelf langzaam.” En toen? “December 2016 heb ik mijn leven omgegooid. Ik was ongelukkig, zat tegen obesitas aan en werkte veel te hard. Ik stond niet stil bij de signalen die mijn lichaam mij gaf. Op 14 december voelde ik mijn arm tintelen, en niet veel later een druk op mijn borst. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben naar de spoedeisende hulp gegaan. Terwijl ik daar aan de hartbewaking lag heb ik een keuze gemaakt: Ik ben per direct met mijn succesvolle ondernemingen gestopt. “Ik heb 12 maanden de tijd genomen om mijzelf weer te ontdekken. Ik ging weer gezonder leven, sporten, nam een diëtiste aan en mijn focus ging naar zelfontwikkeling. Ik hou ervan om mensen te inspireren, en deze reis wilde ik graag delen met de massa. Ik ben toen Fit Trainers gestart. Ik deel gratis content over mijn reis en wat ik gaandeweg leer. Dit kan zijn welke (fitness) oefeningen je thuis kunt doen, wat de kracht van meditatie is, welke voeding je moet eten, waarom een (semi)vegetarisch dieet geen slecht idee is tot aan hoe je om moet gaan met angst & paniek. Fit Trainers heeft nu 615.000 volgers op Instagram.” Je lezing op Emerce Update heette Exponentieel groeien zonder te adverteren. Wat moet je doen om ‘viraal’ te gaan op Instagram? “Ik zeg vaak: iedereen kan posten, maar niet iedereen kan viraal gaan. Ik gebruik hiervoor het Social Media Canvas. Een enorm krachtige tool die ik in de afgelopen 15 maanden heb ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht in je superkrachten op sociale media, de behoefte (wie is jouw ideale doelgroep, en hoe vind je deze?) en je content. “Momenteel heb ik 2,7 miljoen volgers op Instagram, verdeeld over meerdere accounts. Dit succes is alleen mogelijk geweest omdat deze accounts over onderwerpen gaan die mij 100 procent interesseren. Ik zal dan ook niet iets delen dat niet dicht bij mijzelf zou staan. “We leven in een tijd waarin we alleen maar naar onszelf kijken, waarbij alles perfect moet zijn. En daar gaat het mis. Succes op Instagram is het creëren van herkenning. Ik zie de relatie tussen account & volger als die tussen mentor en held. “Met een sterke belofte kun jij angsten en onzekerheden weghalen, vertrouwen opwekken, het persoonlijk maken en in de inner circle van je doelgroep komen. Met Fit Trainers doe ik dat door mijn tekortkomingen te delen, maar ook bruikbare handvatten aan te bieden hoe je dit op kunt lossen. “Een vraag die je kunt stellen om achter je belofte te komen is: Waarom sta jij ’s ochtends op om je werk te doen? Voor mij is dat: Mensen helpen het beste uit zichzelf naar boven te halen en hun behoeden voor de fouten die ik heb gemaakt.” “Belangrijk is verder om je doelgroep beter te leren kennen dan wie dan ook. Dit doe ik onder meer aan de hand van de empathy map. Probeer waarde te delen met je volgers. Wat houdt ze bezig? Welke problemen kun jij voor ze oplossen? Stel je verkoopt T-shirts, dan kun jij delen waarom paars een modekleur is, en met welke andere kleding jij paarse R-shirts kunt combineren. Je kunt wasvoorschriften delen, hoe je een T-shirt het beste kunt opvouwen en opbergen zonder dat er kreukels in komen, hoe je gele vlekken bij de oksels kunt voorkomen of juist kunt verwijderen. Je hebt nu al zeven stukken content. Een andere manier is evergreen content te maken die je het gehele jaar door kunt gebruiken.” Instagram is een medium voor met name tieners en twintigers of gaan we hetzelfde meemaken als Facebook, dat gaandeweg oudere gebruikers aantrok? “Dit hangt heel erg af van het soort account dat je hebt. Op Fit Trainers is pakweg 40 procent tussen de 25 en 34 jaar en 20 procent tussen de 35 en 44. Maar op andere accounts die ik heb (over cartoons) is bijna 60 procent een tiener. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd op Instagram, net als op alle platforms, langzaam hoger wordt. Met 1 miljard actieve gebruikers is iedere leeftijd op Instagram wel aanwezig. Als bedrijf zijnde dien je goed te kijken naar je belofte en behoefte, de juiste mensen trek je dan 100 procent zeker aan naar jouw account.” Wat maakt Instagram zo’n interessant medium vergeleken met andere platforms? “Picasso zei eens: Good artists copy, great artists steal. Daar is Instagram heel goed in. Kijk naar Stories, IGTV, stickers, etc. Instagram ‘steelt’ elementen van andere platformen en implementeert het in haar ecosysteem. Ook met shopping gaat Instagram een game changer worden. In mijn ogen gaat Instagram (ooit) richting een mother of all apps waarbij je bijna alles doet vanuit Instagram. Een soort van WeChat van de westerse wereld.” Waar hoop je dat Instagram over pakweg vijf jaar zal zijn? “Ik hoop dat er meer ondernemingen zullen zijn die echt waarde willen delen met de massa. Ouders niet langer neplikes en volgers kopen voor de verjaardag van hun kind (dit gebeurt helaas nog steeds), er meer content creators zullen komen, en minder lifecasters. Wij niet langer bang zijn om ook onze zwaktes te delen met als doel anderen behoeden voor de fouten die we hebben gemaakt. En we langzaam afstappen van het ‘perfecte plaatje’.” Foto door ian dooley via Unsplash

Pan-Europese marktplaats gaat concurrentie aan met Amazon
16 uur
Een nieuwe marktplaats International Marketplace Network (IMN) van Metro dochter Real wil de concurrentie aangaan met Amazon. Voor real.de zijn al 30.000 handelaren aangetrokken. Het gaat om een initiatief van Cdiscount uit Frankrijk, eMAG uit Roemenië en ePrice uit Italië. Samen hopen zijn 230 miljoen klanten te bereiken. Real.de doet 608 miljoen euro omzet. De marktplaats is een jaar lang getest, maar verkeert nog steeds in betafase. Intussen wil de IMN de technische infrastructuur verder ontwikkelen en verbeteren en meer handelaren aantrekken. Terwijl Amazon is goed voor ongeveer 45 procent van de omzet in de Duitse online retail, moeten kleinere marktplaatsen, met inbegrip van real.de, met 2,2 procent van de totale verkoop genoegen nemen.
Battle dashcams: Nextbase vs Garmin
17 uur
Een paar jaar terug waren dashcams niet meer dan videocamera’s die in een loop van dertig minuten continu de weg filmen, waarbij het nieuwe materiaal het oude wist. Tegenwoordig moeten ze zijn verbonden met een app, waarschuwingen geven bij gevaar en de auto ook nog bewaken als deze stilstaat. Maar de één kan net wat meer dan de ander. Bouwkwaliteit Compact, klein, licht, stijlvol, de Garmin 66w lijkt bijna een GoPro die je met een magneetsluiting makkelijk van en op je raam klikt. Hij heeft daardoor wel een wat kleiner beeldscherm. Tijdens gebruik wordt het apparaat erg heet. De Nextbase 422GW is een stukje groter, maar voelt een stuk steviger aan met zijn metalen behuizing. Het display is wat groter en aanraakgevoelig. De camera heeft een kleinere beeldhoek, maar daardoor minder dashboard in beeld en meer weg. Winnaar: Nextbase Functies Beide camera’s hebben extra functies als parkeerstand (opnames als er beweging is) en spraakbediening. Garmin heeft daarnaast ook nog functies als rijstrook verlaten en aanrijdingswaarschuwing, een functie die al in veel auto’s aanwezig is. Nextbase gaat weer wat verder en kan bij een aanrijding de nooddiensten waarschuwen (na een gratis jaar, kost dit €3,99 per maand). Winnaar: Nextbase Extra mogelijkheden Als spraakassistent gebruikt Nextbase Alexa, hierdoor kun je naast de functies van de camera (opnames starten of stoppen), ook extra functies van Alexa gebruiken (volume muziek zachter of verwarming thuis aan). De extra videoaansluiting is voor drie optionele camera’s waarmee je tegelijkertijd de auto van binnen kunt filmen of de achteruit. Je kunt hier ook rechtstreeks een videoscherm op aansluiten. De Garmin heeft geen extra mogelijkheden. Winnaar: Nextbase Apps Garmin kan in de app tot aan vier verschillende camera’s synchroon laten zien. Leuke mogelijkheid, maar zal in de praktijk niet vaak voorkomen. In de app van Nextbase kun je de videobeelden bekijken met daaronder de route op een kaart en tevens je snelheid volgen. Die interne GPS komt dus van pas. De beelden worden in volle kwaliteit op de SD-kaart opgeslagen en in lagere kwaliteit gelijk naar je telefoon alsook online naar Nextbase Cloud. Winnaar: Nextbase Conclusie De Garmin 66W is een prima dashcam, beeldkwaliteit is goed, hij is lekker licht en compact. Hij zou bij een enkele test prima scoren. Maar hij moet het opnemen tegen de Nextbase 422GW, die meer functies biedt, meer uitbreidingsmogelijkheden heeft, een uitgebreide app heeft, Alexa-ondersteuning, mooie bouwkwaliteit en twintig procent goedkoper. Wat de Gramin een eervolle verliezer maakt. Specificaties Nextbase 422GW Resolutie: max 1440p Lenshoek: 140 graden Display: 2.5” HD IPS touchscreen Connectie: bluetooth 4.2, wifi, USB Features: GPS, SOS oproep, Parkeermodus Uitbreidingen: rear view, cabin view, rear window camera Opslag: MicroSD Online opslag: 30 dagen Nextbase Cloud App: Android/iOS Spraakassistent: Alexa Afmetingen: 8,5 x 4,7 x 4,5 cm Gewicht: 105 gram Prijs: €199,99 Website: nextbase.com Garmin 66W Resolutie: max 1440p Lenshoek: 180 graden Display: 2-inch LCD Connectie: bluetooth 4.2, wifi, USB Features: SOS oproep, Parkeermodus Uitbreidingen: rear view, cabin view, rear window camera Opslag: MicroSD App: Android/iOS Spraakassistent: Intern Afmetingen: 4 x 5,6 x 2,1 cm Gewicht: 59,7 gram Prijs: 249,5 euro Website: garmin.com * Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#173).
Google Stadia begint bescheiden
17 uur
Gamedienst Stadia van Google lanceert volgende week met slechts twaalf games. Wel komen er nog 14 bij voor het einde van het jaar. Stadia, dat 19 november live gaat, is gebouwd op Google Cloud Platform. Games worden rechtstreeks gestreamed naar een Chrome-browser. Binnen vijf seconden staat het spel klaar zonder download en installatie. Uitgevers kunnen hun bestaande games betrekkelijk eenvoudig geschikt maken voor deze nieuwe cloudomgeving. Zelfs met battle royals met duizend spelers zou weinig op snelheid worden ingeleverd. Gamers hebben bij de start nog niet veel keuze (zie onder). Waarom Google niet met een groter aanbod begint is niet duidelijk. Games als Doom: Eternal, WatchDogs, Legion, Gods & Monsters en Cyberpunk 2077 worden zelfs in de loop van volgend jaar verwacht. Foto Google Assassin’s Creed Odyssey Destiny 2 Gylt Just Dance 2020 Kine Mortal Kombat 11 Red Dead Redemption 2 Thumper Tomb Raider Rise of the Tomb Raider Shadow of the Tomb Raider Samurai Shodown
Hanneke ten Hove nieuwe hoofd van Accenture Interactive Nederland
17 uur
Ron Vrijmoet zal de komende weken de leiding over Accenture Interactive Nederland overdragen aan Hanneke ten Hove. Zij wordt wordt per begin 2020 verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Ten Hove heeft een achtergrond in consultancy en technologie. Die expertise wordt in het managementteam gecombineerd met onder meer de expertise in digitale marketing van Viktor van der Wijk van acquisitie Storm Digital en Gijs de Bruijn. Hij is sinds vorig jaar Creative Strategy Director bij Accenture Interactive. Het managementteam zal op basis daarvan verder bouwen aan groei van de organisatie en de integratie van disciplines. Het nieuwe hoofd van Interactive komt van over van Accenture, waar ze managing director is, en Senior Client Executive van de Communications, Media en Technology Industry Group. Ron Vrijmoet, wiens bedrijf Mobgen in 2016 de eerste digitale overname van Accenture in Nederland was , blijft vanaf januari 2020 aan als adviseur van het Accenture Interactive-team in Amsterdam. Verder hij zal hij zich weer gaan richten op het ondernemerschap. Details van zijn plannen daarmee zijn nog niet bekend. Foto: Luca Sartoni (cc)
Albert Heijn opent grootste Home Shop Center
18 uur
Albert Heijn begint deze week met de online bezorging van boodschappen vanuit een nieuwe locatie in Amsterdam. Het 20.000 vierkante meter tellende pand is het vijfde en met afstand grootste Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn. In het nieuwe HSC gaan zo’n 1000 nieuwe medewerkers aan de slag die per week 40.000 bestellingen verzamelen en bezorgen bij klanten in de regio Amsterdam, Haarlem en de rest van Noord-Holland. Het nieuwe HSC bevindt zich aan de Beiraweg in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Het pand, waar het hele Albert Heijn-assortiment onder één dak komt, is volledig gerenoveerd en voorzien van voldoende stroomvoorziening om op termijn alleen nog elektrische bezorgauto’s in te zetten. Albert Heijn bezorgt in Amsterdam de boodschappen bij een deel van haar klanten al met elektrische bezorgauto’s en -fietsen. De ambitie is om de komende jaren in dit gebied volledig over te gaan naar elektrisch vervoer. Terwijl deze week de eerste bestellingen vanuit de het HSC in Amsterdam bij klanten worden bezorgd, is Albert Heijn alweer bezig met de volgende locaties waarvan de eerstvolgende in 2020 opent.
LessonUp krijgt 350.000 euro kapitaalinjectie van Peak Capital
20 uur
Peak Capital investeert 350.000 euro in de Haagse startup LessonUp, het grootste online onderwijsplatform van Nederland dat door duizenden leraren in het Basis- en Voortgezet Onderwijs dagelijks wordt gebruikt om digitaal les te geven. Het platform verzamelde in twee jaar meer dan 250.000 open lessen, gemaakt door de leraren zelf. Met deze investering krijgt LessonUp de mogelijkheid om nog meer contentmakers en scholen aan zich te binden en uit te breiden naar het buitenland. Niet alleen leraren ontwikkelen materialen in LessonUp. Ook instellingen gebruiken het platform. Zo plaatst het Van Gogh Museum al haar digitale lesmaterialen in LessonUp. Het platform biedt hun een bereik onder leraren en leerlingen dat ze via hun eigen website niet zomaar kunnen bewerkstelligen. Dat bereik is, samen met de interactieve technologie achter het platform, ook voor partijen zoals FutureNL en Uitgeverij Young and Connected de belangrijkste reden om hun materialen via LessonUp uit te leveren. Het bedrijf wil naar eigen zeggen steeds slimmere manieren vinden om nog meer docenten en leerlingen te activeren binnen hun platform. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er straks 200.000 leerlingen overal ter wereld gelijktijdig mee kunnen doen aan interactieve les die wordt gegeven door één docent. Foto’s LessonUp
Lean Innovation Summit: de foto’s
20 uur
De Europese Lean Innovation Summit, beter bekend als ‘de beste innovatietraining voor teams’ was dinsdag mede op initiatief van Emerce neergestreken in Rotterdam. In de afgelopen anderhalf jaar hielp initiatiefnemer Thijs Sprangers verspreid over Europa tientallen meet-ups organiseren voor 3500 man. De grote events (summits), eerder gehouden in Berlijn en Amsterdam, zijn in hoge mate interactief. Het publiek varieert van innovatie- en portfoliomanagers van corporates tot productowners, oprichters CTO’s van start- en scala-ups. De impressies zijn van Peter Boer.
Emerce Update: Instagram ideaal voor de synthetische generatie
20 uur
bol.com vreest de komst van Amazon.nl niet. Voor het eerst reageerde de retailer bij monde van Tom Hensen (manager social & content marketing) gisteren bij Emerce Update Instagram op de komst van de Amerikaanse internetreus naar Nederland. “Ik denk dat we de Nederlandse en Vlaamse consument wat beter begrijpen. Wij weten wat Koningsdag is en wat de Gentse Feesten zijn.” bol.com wil persoonlijker worden en gaat dat uitdragen via sociale media. Bol.com had begin 2019 nog geen Instagram-pagina, maar besloot die alsnog te bouwen om doelgroepen beter te segmenteren. “We bereikten te veel verschillende mensen van uiteenlopende leeftijden, bijvoorbeeld via Facebook,” vertelde Hensen in Amsterdam. Voor Instagram is doelbewust gekozen voor Generatie Z, oftewel jongeren tot 24 jaar. “Het uitgangspunt is dat we hun persoonlijke leven begrijpen, weten wat ze bij de koffieautomaat aan elkaar vertellen. We volgen waar ze het over hebben bij TikTok en YouTube. Niet wat er op Facebook gebeurt.” Ook HEMA maakte met Instagram een inhaalslag. De retailer had lange tijd geen sociale media manager, laat staan een Instagram account. Tegenwoordig is de winkelketen een belangrijke vernieuwer. Zo introduceerde de keten onlangs in samenwerking met social mediabureau GoSpooky een zogenoemd branded make-up filter. Hiermee kunnen de producten van B.A.E., het nieuwe beautylabel van HEMA, worden uitgeprobeerd. Net als bij veel andere merken draait het bij HEMA om inspireren, niet om verkoop. Volgens Jessica Berghout, content strategist, heeft dat laatste ook weinig zin: “Er is een HEMA op iedere hoek van de straat. Wat we wel graag delen is hoe onze klanten onze producten gebruiken.” KLM ziet sociale media als het nieuwe entrypoint naast de website. Verkoop, klantenondersteuning en marketing worden op creatieve wijze gecombineerd in onder meer WhatsApp en in Instagram. Dat laatste medium wordt grotendeels ingezet voor inspiratie. De crew levert zelf plaatjes aan van mooie bestemmingen. Onder accomodatieshoppers is Instagram veruit favoriet, niet Facebook of Facebook Messenger, vertelde Sharon Geervliet van KLM. De vliegtuigmaatschappij lanceerde onlangs Jet Legs, een paar comfortabele trainers in de bekende hemelsblauwe kleur, tot stand gekomen in samenwerking met modeontwerper Fred van de Leer. De luchtvaartmaatschappij besloot ze in een beperkte oplage van 5000 exemplaren te bieden op een webshop, maar ook op Instagram, om een jonger publiek aan te spreken dat kleding ziet als een belangrijk onderdeel van hun lifestyle. In het liveprogramma Sleutels van het Rijks van het Rijksmuseum kregen BN’ers als Tim Hofman, Eric Corton en Anna Drijver na sluitingstijd de sleutels van het Rijksmuseum. Zij namen de kijkers mee het museum in. Tijdens elke aflevering konden kijkers meedoen en vragen stellen via Instagram Live. De eerste aflevering van ‘Sleutels van het Rijks’ op Instagram live had een organisch bereik van meer dan 10.000 kijkers binnen 24 uur, vertelde Nanet Beumer. “De BN’ers hebben een bescheiden vergoeding gekregen, ze vonden het gewoon leuk om mee te doen.” De grote uitdaging: begrijpen wat de doelgroep beweegt. Trendwatcher Sander Duivestein hield de bezoekers van de Emerce Update een komische spiegel voor: sociale media maakt van ons kamikazepiloten, niet klokken kunnen lezende domoren, narcistische selfieschieters en kuddedieren. Ons ultieme ideaalbeeld is een Instagram filter. De synthetische generatie – geboren na 1995 en opgegroeid in een wereld waar alles ‘niet echt’, nagebouwd en gemanipuleerd is – is een generatie die nieuwe waarden introduceert: postmaterialistisch, posthiërarchisch en postrealistisch. Hun manier van denken is volgens de aan Sogeti verbonden trendwatcher heel anders dan die van voorgaande generaties. Ze zijn gefocust op zelfexpressie en zelfactualisatie. Duivestein (achterin de veertig) moest toegeven dat hij zelf grote moeite had om het moordende tempo van veranderingen bij te benen, “maar wie het nieuwe gedrag wil begrijpen, moet zich erin verdiepen.”
Google: kleine ondernemers slecht vindbaar
1 dag
Tweederde van de kleine MKB’ers is online slecht vindbaar en een derde heeft niet eens een website. Google brengt daarom een hulpmiddel uit waarmee retailers hun webshop kunnen optimaliseren. Vanochtend presenteerde het bedrijf in Amsterdam de dienst Grow My Store. Dat is een online scan die een webshop analyseert op 22 variabelen, relevant voor omnichannel retail, en een gratis adviesrapport uitbrengt. Kim Spalding, Global Product Director Small Business Ads bij Google: “Negentig procent van de bezoekers van een fysieke winkel gaat na een bezoek nog eens naar de website. Het is dus belangrijk dat je goed vindbaar bent. Het merendeel van de ondernemers onderkent het belang van een goede webshop, maar ze hebben geen tijd of geen idee hoe te beginnen.” “Met deze online scan en het rapport krijgen ondernemers houvast in de vorm van een takenlijst. Een van de belangrijkste punten, vaak over het hoofd gezien, is de snelheid van je mobiele site. Als de site niet goed inlaadt, klikken bezoekers zo weer weg.”

‘Apple brengt in 2022 AR-headset uit’
1 dag
Apple gaat niet eerder dan 2022 een AR headset lanceren. Dat zou blijken uit een interne presentatie bij Apple, waarover The Information schrijft. In 2023 zou er een lichtgewicht bril volgen. De presentatie zou vorige maand bij Apple zijn gehouden door Mike Rockwell, die de AR activiteiten bij Apple overziet. Apple Glasses, zo luidt de naam van het product, zou eerst begin 2020 verschijnen. Ook werden aanwijzingen voor een dergelijk product aangetroffen in iOS 13, de software voor iPhones en iPads. In het openbaar heeft Apple nog nooit gepraat over een eigen AR headset of bril. Ook is het op zijn minst vreemd dat Apple al zo vroeg details deelt over een toekomstig product (het Steve Jobs Theater was gevuld). Meestal probeert het bedrijf nieuwe producten ook intern stil te houden. Een introductie in 2022 of nog later zou betekenen dat Apple erg laat deze markt betreedt. AR gaat vermoedelijk al wel een rol spelen bij de nieuwe iPad Pro’s, die volgens Bloomberg begin 2020 worden verwacht. Naast twee camera’s krijgt de iPad een klein gat voor een 3D sensor. Daarmee worden eerdere geruchten over drie camera’s tegengesproken. De 3D sensor zou onder meer voor FaceID worden gebruikt, waarmee het gezicht van gebruikers wordt herkend. Mockup via iLounge
Applicatiebeveiliger Guardsquare opent een kantoor in Boston
1 dag
De Leuvense applicatiebeveiliger Guardsquare opent een kantoor in Boston. Het Belgische bedrijf had al een kantoor in San Francisco, maar Boston wordt het nieuwe hoofdkwartier. De nieuwe locatie wordt geleid door John Vigeant, die chief revenue officer wordt, en Erica Sheehan, die de taak van vice president marketing op zich neemt. Guardsquare werd in 2014 opgericht door Heidi Rakels (momenteel president) en haar man Eric Lafortune (CTO). Foto Pixabay
Takeaway.com sponsor van UEFA EURO 2020
1 dag
Takeaway.com wordt een van de sponsoren van het EK Voetbal dat in 2020 in meerdere Europese landen wordt gespeeld. De Europees werkende maaltijdbezorger is een zogeheten ‘Official Partner of UEFA EURO 2020‘. Dat geeft het bedrijf van Jitse Groen meerdere vehikels om de Europese zichtbaarheid van zijn bedrijf te vergroten. Naast uitzendrechten voor sponsoren krijgt het bedrijf ook reclameruimte in stadions, duizenden tickets om naar eigen idee te verstrekken en ‘player escort experiences’ voor kinderen. Het is niet bekend hoeveel Takeaway.com voor de sponsordeal betaalt. De nieuwe EK-sponsor wordt zichtbaar voor een cumulatief publiek van vijf miljard man die naar de wedstrijden zal kijken en drie miljoen toeschouwers in de stadions. Opvallend is dat er meer speelsteden zijn in Just Eat-landen dan in Takeaway.com-landen. Takeaway.com is actief in EK-steden in Nederland, Duitsland, Hongarije en Roemenië en daarnaast in zeven landen waar het zelf geen activiteit heeft. Just Eat daarentegen heeft posities in Engeland, Ierland, Denemarken, Italië en Spanje, maar daar is de sponsor zelf helemaal niet actief. Takeaway.com verkeert in een biedingenstrijd met investeerder Prosus, de Nederlandse beursgenoteerde tak van Naspers, om Just Eat. Foto: giewor (cc)
Schikking met Tempo-Team voor medewerkers PostNL
1 dag
De FNV is een dezer dagen een schikking overeengekomen met Tempo-Team (dochterbedrijf van Randstad) over pakketsorteerders die werken bij PostNL. Doordat werkgevers werknemers via bijvoorbeeld contracting laten werken, krijgen zij een lager loon dan zij volgens de cao moeten krijgen. Dit komt onder meer voor in distributiecentra, bij pakketbezorgers en installateurs. In februari dit jaar kondigde Tempo-Team aan te gaan stoppen met contracting, maar de postbezorger weigerde afspraken te maken. De FNV daagde de uitzendgigant én PostNL daarom in mei 2019 voor de rechter. De schikking betreft circa 10 pakketdepots van PostNL.
Alibaba vergroot belang in logistieke dochter Cainiao
1 dag
Alibaba breidt zijn belang in zijn logistieke dochter Cainiao uit, van 51 naar 63 procent. De Chinese internetreus betaalt 3,3 miljard dollar voor het belang. Het resterende belang blijft in handen van warenhuiseigenaar Intime, Fosu Group en een een aantal logistieke bedrijven. Alibaba stond in 2013 aan de wieg van Cainiao, een bedrijf dat zich helemaal toelegt op e-commerce bezorgingen. In 2017 werd het belang al uitgebreid van 47 naar 51 procent. In het afgelopen kwartaal zette het bedrijf 680 miljoen dollar om. Begin dit jaar nam Alibaba ook een belang in STO Express. Foto Shutterstock
‘Nieuw innovatiebeleid moet nu van tekentafel naar de praktijk’
1 dag
Nederlandse bedrijven committeren zich aan meer dan 2 miljard aan investeringen in R&D op voor Nederland belangrijke maatschappelijke uitdagingen en nieuwe technologie, zoals slimme klimaatoplossingen, nieuwe medicijnen, en kunstmatige intelligentie. Dat blijkt uit de nieuwe kennis- en innovatieconvenanten die maandag 11 november door bedrijven, wetenschappelijke instellingen en het Rijk zijn afgesloten. Staatssecretaris Keijzer presenteerde het convenant bij het bedrijf Airborne in Den Haag, samen met minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). In totaal brengen alle partners in 2020 zo’n 5 miljard euro bij elkaar op 25 belangrijke terreinen en een aantal sleuteltechnologieën. Volgens de brancheorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW liggen er mooie afspraken, maar zullen deze zich nog wel moeten bewijzen. Zo lijkt het nieuwe missie gedreven innovatiebeleid ingewikkeld en is sprak van vele verkokerde potjes geld, en te weinig aandacht voor het mkb. Dat hogescholen en de regio’s deelnemen in deze afspraken is ook winst voor bijvoorbeeld de kennisverspreiding, aldus Hans de Boer voorzitter van VNO-NCW. Wel zal het beleid zich volgens De Boer het komende jaar moeten bewijzen. Zo is het volgens De Boer opvallend dat er een groot gat zit tussen waar het bedrijfsleven in wil investeren en het publieke aanbod van amper 100 miljoen euro. Foto van Octavian Rosca via Unsplash  
KWF selecteert Energize als activatiebureau
1 dag
KWF Kankerbestrijding heeft Energize geselecteerd als digitaal en activatiebureau. Momenteel wordt gewerkt aan een tweetal campagnes die deze wintermaanden te zien zullen zijn. KWF Kankerbestrijding wil stappen zetten in de werving van nieuwe donateurs. Enerzijds door het aanspreken van nieuwe doelgroepen, waaronder jongeren en anderzijds door innovatieve manieren van merkactivatie. Energize is gestart met de ontwikkeling van twee campagnes. Sinds 2016 organiseert KWF de lampionnenactie, waarbij je tijdens de donkere dagen in december een lampion voor een dierbare kunt doneren. Dit jaar zorgt Energize voor het creatieve concept en de uitwerking van de activatiecampagne. Daarnaast is Energize verantwoordelijk voor de online campagne van de KWF Loterij. Deze campagne heeft als doel de bekendheid van de KWF Loterij te vergroten en verkoop van loten te stimuleren. Energize werkt momenteel ook aan het merkmanifest en waardeproposities voor Oncode. Dit is het virtueel instituut dat ernaar streeft wetenschappelijke inzichten efficiënter en sneller als behandeling naar patiënten te krijgen.
Albert Heijn app 3 miljoen keer gedownload
1 dag
De Albert Heijn app is 3 miljoen keer gedownload. De populairste functie is het bekijken van de bonusaanbiedingen. En ongeveer 50 procent van de klanten opent de Albert Heijn app op een iPhone. Dat zijn enkele wetenswaardigheden die de supermarkt deelt in het kader van het tienjarig bestaan van zijn app. In 2009 introduceerde Albert Heijn als eerste supermarkt in Nederland een app om boodschappen doen. De app is de afgelopen jaren uitgebreid met allerlei functies zoals mobiel zelfscan en digitaal sparen. Vanaf 6 december helpt de app klanten met het samenstellen van het kerstmenu. Zij kunnen heel makkelijk gerechten selecteren, de boodschappen op hun lijstje zetten en het menu een persoonlijke touch geven. Het product dat dit jaar het vaakst – meer dan één miljoen keer – op het boodschappenlijstje werd gezet is de komkommer.
Geen doorstart voor Thomas Cook Duitsland
1 dag
Er lijkt geen doorstart te komen voor Thomas Cook Duitsland en zijn circa 2100 werknemers. Een koper of investeerder heeft zich niet gemeld. Het bedrijf uit Oberursel, nabij Frankfurt, bereidt zich voor op de sluiting per 1 december 2019. Voor dochterondernemingen Öger Tours en Bucher Reisen is wel belangstelling. In meerdere landen, waaronder België, is Thomas Cook ondertussen overgenomen, maar nog altijd niet in Nederland. De Chinese Fosun Tourism Group heeft inmiddels voor de merkrechten, domeinnamen en licenties van het moederbedrijf 13 miljoen euro neergelegd. Fosun nam in 2015 een eerste belang in Thomas Cook, dat later werd uitgebreid. Foto Thomas Cook

Essent, HEMA en KLM naar Emerce Engage
1 dag
Maak kennis met het Concertgebouw; wat is zijn roemrijke geschiedenis en welke aanpak is gekozen voor persoonlijke campagnes die via diverse online kanalen worden ingezet? Hoofd marketing Job Noordhoff vertelt op Emerce Engage, eind novemb er, over de keuzes die het Concertgebouw heeft gemaakt. Tijdens Emerce Engage hoor je de beste strategieën om je klanten te bereiken, te ‘beraken’ en behouden. Hoe zorg je voor betrokkenheid, met welke middelen doe je dat, en wanneer bén je dan daadwerkelijk ‘engaged’? Energiedirect.nl wil energiezaken voor haar klanten graag zo eenvoudig, slim en voordelig mogelijk maken. Niemand is immers graag lang met energie bezig. Karlien Wolters, Head of Performance Marketing bij Essent, vertelt alles over de succesvolle Digital Performance strategie van Energiedirect.nl. In 2017 startte HEMA met haar loyaltyprogramma Meer HEMA. De belofte naar de klant ‘de klantenpas op z’n leukst’. Binnen no-time groeide de klantenpas uit tot het derde loyalty programma in retailland, achter Albert Heijn en Kruidvat. Nu beschikt HEMA, ruim 95 jaar na haar oprichting, voor het eerst over inzichten in klantgedrag. Hoe gebruikt HEMA deze inzichten om effectiever en persoonlijker met haar klanten om te gaan? Hoor meer van Alexandra den Hartog. Data is magie. Vooral als je hier creatief mee durft te zijn en data combineert met inzicht en goed getimede communicatie. Tempo-Team Live won de eerste prijs tijdens de DDMA Email Summit in de categorie Beste E-mail Campagne. En Mariël Tiemersma vertelt daar meer over. We zeggen allemaal wel dat we de klant centraal stellen, maar dóén we dat ook? Met de opkomst van digitale dienstverlening lijkt het probleem alleen maar groter geworden: meer kanalen, meer verwachtingen, meer vragen, meer technische uitdagingen. Polle de Maagt van Ministry of World Domination geeft zijn scherpe visie op basis van zijn eigen ervaringen als berucht kritische consument en zijn werk bij bedrijven als KLM, Heineken, LEGO, Nike en Starbucks. Hoe bereid je een groep van ruim 7000 wandelaars in ruim 100 dagen voor op hun eerste Vierdaagse Nijmegen? En hoe bind je ze aan je merk en leer je ze beter kennen? Koninklijke Wandel Bond Nederland deed dit met de speciale Wandel.nl app, gebaseerd op het Close Mobile Marketing platform. Meer dan twee jaar is KLM nu actief op Voice en het is tijd om de balans op te maken. Van een pleidooi voor geklooi op voice tot spraakdiensten door de hele klantreis heen. Maar de grootste stappen maakte KLM pas recent: het ontwikkelde een eigen KLM stem en gooide de volledige voice infrastructuur om niet vanuit de technologie, maar vanuit de klant te ontwikkelen. Martine van der Lee legt uit. Foto Peter Boer
Franchisers Sandd vechten postfusie aan
1 dag
De Vereniging Franchisenemers van Sandd (VFS) vecht bij de rechtbank in Rotterdam het besluit aan van staatssecretaris Mona Keijzer om de postfusie tussen PostNL en Sandd goed te keuren. De VFS verwijt de bewindsvrouw een onzorgvuldige belangenafweging te hebben gemaakt. De positie van de negen franchisenemers wordt volgens de VFS volledig genegeerd. ‘Waar Staatssecretaris Keijzer met het wetsvoorstel voor de Wet Franchise franchisenemers tegen franchisegevers wil beschermen, laat ze de franchisenemers van Sandd in de kou staan’, aldus voorzitter Mario de Koning van de VFS. Aanvankelijk was de voorgenomen fusie verboden door de Autoriteit Consument en Markt omdat er een monopolist op de postmarkt zou ontstaan. Staatssecretaris Keijzer verwierp dat verbod door gebruik te maken van artikel 47 van de Mededingingswet. Zij verbond daar wel enkele voorwaarden aan. Zo mag door de fusie geen schokeffect in de postmarkt optreden en moet de transitie geleidelijk plaatsvinden. In dat verband mogen de elfduizend bezorgers die nu in dienst zijn bij Sandd in dienst treden bij PostNL. De negen franchisenemers, die meer dan 20 procent van het netwerk van Sandd bedienen, vallen echter buiten de boot. Sterker, Sandd zou volgens hen uit zijn op een ‘keiharde contractbreuk’ zonder adequate schadeloosstelling. Bij deze MKB-bedrijven werken drieduizend postbezorgers met een OVO-contract en zijn vierhonderdvijftig medewerkers in dienst. Het gevolg zou kunnen zijn dat zij zonder enige vorm van transitievergoeding en begeleiding worden ontslagen. Door de fusie komt het overgrote deel van deze ‘vergeten’ mensen op straat te staan per 1 februari of 1 maart 2020. De VFS vecht het besluit aan zolang niet wordt voldaan aan enkele voorwaarden. Foto Shutterstock
Politie waarschuwt voor nepwebwinkels
1 dag
De politie start een campagne om consumenten te waarschuwen voor nepwebwinkels. Wie daar bestelt krijgt na betaling nooit iets geleverd. Dit jaar zijn al zo’n 200 van dit soort webwinkels gesloten. Er zijn ruwweg drie soorten webwinkels waarmee fraudeurs consumenten proberen op te lichten, zegt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Sommige webwinkels bieden hoge kortingen en zetten potentiële klanten onder druk met slogans als ‘beperkte voorraad’ en ‘zoveel mensen gingen u al voor’. Deze sites zijn te herkennen doordat niet met een creditcard te betalen of met iDEAL kan worden betaald. Je krijgt achteraf een betaalverzoek via de mail toegezonden. Het opkopen van domeinnamen van webwinkels die zijn gestopt komt vaa voor. Ze bieden dan dure sportschoenen aan met hoge kortingen. Volgens de teamleider zijn die sites te herkennen aan kromme vertalingen. Rond Black Friday, op 29 november, stunten veel winkels en ketens met prijzen. Ook dan is het zaak om alert te zijn bij aankopen bij webwinkels, zegt Van der Linden. De derde methode wordt ‘spoofing’ genoemd. Daarbij maken oplichters misbruik van de naam van bekende bedrijven. Vorig jaar doken rond deze tijd van het jaar websites op die zich voordeden als Coolblue, KPN, Tele2 en Kijkshop. Er wordt een toevoegsel aan het webadres gekoppeld, bijvoorbeeld -actie, -deals, -uitverkoop, -shop of -nederland. Op de site worden de logo’s en de kleuren gebruikt die de originele webwinkels ook gebruiken. Ook bij dit soort nepwebwinkels kan je alleen betalen via een betaalverzoek via de mail en niet via iDEAL of creditcard. Soms geven de oplichters een reden waarom ze dat doen, bijvoorbeeld omdat er een technische storing is. Foto boven Pixabay

Pagina's

Abonneren op emerce