emerce

1 uur geleden
Producenten van films en tv-programma’s profiteren van de groeiende behoefte aan kwalitatieve visuele online content. Telecombedrijven daarentegen zien de omzetten dalen en moeten nieuwe verdienmodellen zoeken. Dat stelt ABN AMRO in een nieuwe sectoranalyse van de telecom- media- en technologiesector in Nederland. Die verscheen vanochtend. De bank ziet dat AV-producenten profiteren van de vraag naar kwaliteitscontent. Dat geldt zowel voor televisie als voor online, waar ook marketeers steeds meer budget neerleggen voor branding en campagnes. “De vooruitzichten voor dit segment zijn positief. [We verwachten] een omzetgroei van 4,5 procent in 2017 en 3,5 procent in 2018”, aldus de bank. In datzelfde rapport wordt programmatic trading als een nieuw, of alternatief, verdienmodel genoemd voor uitgevers. Die stelling is al lang achterhaald, tenzij de rapporteur doelt op de televisiewereld. Maar juist daar zal programmatic, of addressable tv in Nederland slechts gestaag doordringen. Het perspectief op de telecomsector is niet bijster positief. “Sinds 2008 is de omzet met zo’n 18 procent gedaald. De sector kan klanten aan zich binden door de introductie van nieuwe abonnementsvormen.” Maar de hier gesuggereerde multiplaypakketten zijn ook al lang alledaagse praktijk en hebben de omzetdaling niet gekeerd, maar slechts de marktposities van de grote drie beklonken. Kasper Buiting, sectorconoom TMT van ABN AMRO: “Vooral telecombedrijven en uitgevers staan voor de uitdaging deze transitie vorm te geven door het introduceren van nieuwe verdienmodellen. In 2017 en 2018 is sprake van een overgangsfase waarin deze omschakeling gestalte zal krijgen.” Foto: Dramatify (cc)
1 uur geleden
Picnic krijgt 100 miljoen euro van diverse investeerders waaronder De Hoge Dennen, Hoyberg en NPM Capital om het concept landelijk uit te rollen. Het bedrijf verwacht 10.000 nieuwe banen te creëren. Picnic wil vijf distributriecentra laten bouwen, plus lokale 70 hubs. Er komen 2000 elektrische voertuigen voor bezorging, zo maakte het bedrijf zojuist bekend in Amsterdam. Op welke termijn men dat wil realiseren is nog niet duidelijk. “We zien dat de behoefte veel groter is dan we zelf hadden vermoed.” Het gaat om een investering op de lange termijn. De uitbreiding vindt plaats vanuit de Randstad. Volledige landelijke dekking is vermoedelijk niet nodig. In dunbevolkte gebieden wordt bezorgen te duur. Picnic realiseert nu 30 miljoen euro omzet, dit jaar moet dat 100 miljoen worden. In iedere stad waar Picnic zich vestigt wordt al winst gedraaid. Maar die verdiensten zullen de komende tijd nog in de infrastructuur worden gestoken. Picnic overweegt ook uitbreiding in het buitenland, maar niet op de korte termijn. De app speelt een enorm belangrijke rol, zegt Michiel Muller, één van de vier ondernemers achter de internetsupermarkt. “Mensen gebruiken het als een boodschappenlijst, we zien dat die app de hele dag wordt bijgewerkt, ook tijdens de reclame van GTST.”  
2 uur geleden
Internationale klusmarktleider HomeAdvisor, het moederbedrijf van Werkspot.nl, neemt MyBuilder uit Engeland over. De marktplaats verbindt consumenten en klussers met elkaar. Met deze overname heeft HomeAdvisor, onderdeel van het beursgenoteerde IAC, vijf Europese klusplatformen onder beheer. Vanuit Nederland wordt naast Werkspot.nl ook Instapro gerund. Laatstgenoemde is het eigen label waarmee HomeAdvisor nieuwe markten betreedt. MyHammer uit Duitsland en Travaux.com uit Frankrijk bestonden reeds. Ronald Egas, CEO van Werkspot en Instapro, licht toe: “Het is indrukwekkend om te zien hoe snel de online klusmarkt zich ontwikkelt in Europa. Onze missie is de meest betrouwbare en makkelijke manier te worden om klussen te regelen. De klusmarkt is momenteel minder dan 10% online, dus dit is nog maar het begin. Er liggen nog zoveel kansen om consumenten en vakmannen elkaar online te laten vinden en wij werken er hard aan om die kansen te grijpen.” MyBuilder is in 2008 opgericht en bemiddelt nu maandelijks bij zestigduizend klussen, aangenomen door ruim 25.000 vakmannen. De online klusmarkt in het Verenigd Koninkrijk wordt geschat op zestig tot zeventig miljard dollar en beslaat ongeveer vijftien procent van de totale Europese markt. Foto: steve Johnson (cc)
2 uur geleden
CM is naar eigen zeggen als eerste Nederlandse bedrijf gecertificeerd is om bedrijven te helpen om iDIN in te zetten op hun eigen website. Het bedrijf mag zich voortaan Digital Identity Service Provider (DISP) noemen. iDIN is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken. Via de nieuwe dienst kunnen consumenten zich identificeren bij onder andere webwinkels, gemeenten en verzekeraars. Ze gebruiken daarbij de vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Een voorwaarde voor het verkrijgen van deze certificering is dat CM kon aantonen dat ze een efficiënt, veilig en betrouwbaar identificatiemiddel kan waarborgen. CM nam eerder deel aan een pilotproject van de Betaalvereniging, dat op 31 maart afloopt. CM verwacht dat er in de markt veel behoefte in de markt is aan iDIN. Bijvoorbeeld ter ondersteuning van de online verkoop van artikelen zoals alcohol, waarbij het belangrijk is dat klanten kunnen aantonen dat ze 18 jaar of ouder zijn. Ook is iDIN geschikt als organisaties zekerheid willen hebben over de identiteit van de consument; zoals online registratie of de wijziging van persoonsgegevens bij overheidsinstellingen, zorgorganisaties en verzekeraars. Tenslotte verwacht Van Glabbeek ook dat iDIN een uitkomst kan bieden bij het terugdringen van cybercriminaliteit. Binnen cybercrime is identiteitsfraude het grootste probleem, omdat het vaak lastig is te bepalen of mensen daadwerkelijk zijn voor wie ze zich uitgeven.
2 uur geleden
Het bureau MWM2 zal de komende jaren voor de KvK een Ondernemerspanel gaan opzetten en beheren. Het panel wordt gebruikt om onder andere behoefte- en productonderzoek uit te voeren onder ondernemers. Het portfolio van onderzoeksoplossingen bij MWM2 bestaat onder andere uit online research gemeenschappen waarin ondernemers de dialoog aan kunnen gaan, online vragenlijsten, een research app om in het moment te meten en zogenoemde agile-methoden als de MWM2 Concept Scrum.
3 uur geleden
Mobiele aanbieder Youfone stapt in vast internet en tv. Het bedrijf heeft voor een onbekend bedrag Mobicross overgenomen, in 2001 ontstaan vanuit Euphony Benelux. Youfone heeft de ambitie om televisie kijken ‘as we know it’ te veranderen. Achter de schermen werkt de organisatie in samenwerking met technologiebedrijf Huawei aan een digitaal platform dat toegang biedt tot live-televisie, video on demand, apps en games. De gebruiker heeft de mogelijkheid om specifieke content af te nemen. In een later stadium wordt het mogelijk om binnen Nederland op ‘any device, anywhere’ televisie te kijken. Ook zal Youfone breedband internet leveren aan haar klanten. Mobicross maakt net als Youfone gebruik van het KPN-netwerk.
4 uur geleden
Albert Heijn breidt wil het online aanbod voor de zakelijke markt per 1 september flink uitbreiden. Daartoe wordt samengewerkt met DeliXL, zo bevestigt retailer na vragen van Distrifood. ‘De online boodschappenservice van Albert Heijn groeit de laatste jaren ook hard op de zakelijke markt. In samenwerking met een aantal van onze partners en leveranciers hebben wij, mede op verzoek van een aantal (potentiële) klanten, het voornemen om het specifieke B2B-assortiment uit te breiden’, aldus de woordvoerster. Albert Heijn wil onder bulkverpakkingen, in kleine porties verpakte vleeswaren, een ruimer assortiment in koffie voor professionele machines en specifieke schoonmaakmiddelen gaan leveren.
4 uur geleden
Soundcloud rolt zijn betaalde abonnementen Go- en Go+ ook in Nederland uit. Deze waren vorig jaar al beschikbaar, maar niet in deze contreien. De maandelijkse kosten voor de muziekstreamingdienst bedragen resp. 5,99 en 9,99 euro per maand. Zowel het Go-abonnement als Go+ bieden muziek zonder en gebruikers kunnen ook offline luisteren. Het verschil tussen de twee abonnementen zit hem in de omvang van het muziekaanbod.
4 uur geleden
Luchtvaartbedrijf easyJet wil in Nederland nu ook de energiemarkt openbreken door per dag verschillende energieprijzen aan te bieden. Gebruikers moeten over een slimme gas- en elektriciteitsmeter beschikken en krijgen de prijzen dagelijks per mail toegestuurd. Aan de hand van de actuele kosten per kilowattuur op specifieke tijden kunnen consumenten hun gebruik aanpassen, bijvoorbeeld een was draaien op een goedkoop moment. De dienstverlening wordt volledig via internet aangeboden. In een online omgeving vinden klanten ‘tot op de cent nauwkeurig’ wat de  kosten zijn. Naast variabele verbruikskosten (tegen handelsprijs, zo belooft het bedrijf) betalen klanten 5 euro per maand, per aansluiting. Het contract is ieder moment kosteloos opzegbaar en kent geen opzegboetes. ‘Er zijn maar weinig sectoren immuun voor veranderingen die in het voordeel van de consument werken. De energiesector vormt daarop geen uitzondering’, zegt easyJet-oprichter Sir Stelios Haji-Ioannou. easyEnergy begint (met een kantoor in Den Haag) in Nederland, daarna volgen andere Europese landen. Initiatiefnemer Maarten Roelfs blijkt al sinds juni aan het concept te hebben gewerkt. Hij is eigenaar van NXT Capital en komt onder meer uit de brandstofindustrie. easyEnergy krijgt het ondanks de stuntprijzen niet makkelijk. De Nederlandse energiemarkt telt al zo’n vijftig aanbieders.
5 uur geleden
Bureaunetwerk Dept neemt eBrella over, een community van freelance digital professionals. “Bedrijven voegen steeds vaker freelancers toe aan hun eigen scrumteams. Daar haken we op aan”, aldus mede-oprichter Paul Manuel. Vanochtend maakt Dept bekend een volgend specialisme toe te voegen aan zijn netwerk. eBrella uit Den Haag, gevestigd in de Caballero Fabriek, heeft een netwerk van ruim tweehonderd freelance specialisten. Daarvan zit nu ongeveer dertig man op een klus bij klanten, als onderdeel van het vaste scrumteam van een bedrijf. Hoeveel voor de overname is betaald, houden de partijen voor zich. eBrella heeft een jaaromzet (BBI, bruto bureau-inkomen) van twee miljoen euro. Paul Manuel van Dept: “Bart [Manuel en ik hadden al een belang in eBrella. Zij werken al langer voor TamTam. Dat gaat goed. Zodoende kennen we oprichter Rachid Lechheb ook al langer. Onze eigen labels hebben amper tot geen detachering bij klanten. Die hebben vaak al goede, eigen teams zitten. Je ziet wel steeds vaker dat ze behoefte hebben aan extra mensen”, al is het maar tijdelijk “aan hun teams.” Die levert de Haagse digitale specialist. eBrella is anders dan veel andere detacheerders vanwege zijn specialisme op digital freelancers. Manuel wil eBrella’s model, freelance specialisten detacheren, ook over de specialismen van zijn andere labels heen leggen. Dat is niet moeilijk voor te stellen bij marketing, design en e-commerce. De oprichter acht het goed denkbaar dat de nieuwe dochter in de komende jaren twee tot drie groter groeit.

Pagina's

Abonneren op emerce