emerce

242 nieuwsberichten gevonden
Infographic: podcast- en luistertrends 2024
6 uur
Uit onderzoek van Podimo blijkt dat ongeveer 20 procent van de Nederlandse bevolking minstens maandelijks naar podcasts luistert. Deze groep is relatief jong vergeleken met de totale bevolking, met de meeste luisteraars tussen de 25 en 54 jaar oud. Mannen en vrouwen zijn gelijk vertegenwoordigd, en een groot deel van de luisteraars heeft een hogere opleiding. Gemiddeld besteden Nederlandse podcastluisteraars 5,1 uur per week aan het luisteren naar podcasts, terwijl Podimo-luisteraars zelfs 9 tot 12 uur per week luisteren. Podcastluisteraars van 45-64 jaar luisteren vaker naar nieuws- en politieke podcasts, terwijl de groep van 25-34 jaar een voorkeur heeft voor entertainment en comedy. Ook persoonlijke verhalen, documentaires en geschiedenis blijven populair bij diverse leeftijdsgroepen. Jongere luisteraars (18-24 jaar) luisteren het meest naar podcasts of audioboeken tijdens het reizen met het openbaar vervoer (50%), terwijl 25-34-jarigen vaker luisteren tijdens huishoudelijke taken (38%), koken (32%), sporten (26%) of zelfs tijdens het werken/studeren (23%). Daarnaast luistert 27% tijdens het autorijden en 29% in het openbaar vervoer. Opvallend is dat 20% in slaap valt met een podcast en dat er ook vaak wordt geluisterd tijdens sporten, fietsen (18% en 19%) of zelfs in de badkamer (10%).  
Geen onbeperkte overdrachten meer met gratis versie WeTransfer
7 uur
WeTransfer gaat zijn gratis bestandsdienst inperken tot tien overdrachten per maand, maar er kunnen wel grotere bestanden worden verzonden. De limiet voor bestandsoverdracht gaat van 2 GB naar 3 GB. Daarnaast geldt wachtwoordbeveiliging voor alle overdrachten. Het Nederlandse bedrijf, dat in juli werd overgenomen door het in Italië gevestigde Bending Spoons, verandert ook zijn prijsstructuur. Er is een nieuw WeTransfer Starter-abonnement dat 6,99 dollar per maand kost. Het startpakket heeft dezelfde voordelen als het gratis abonnement, maar met een verhoogde limiet van 300 GB. Voorheen had WeTransfer een Pro- en Premium-abonnement dat 15 dollar per maand kostte en 25 dollar per maand in de VS. Nu bundelt het bedrijf alle voordelen in een Ultimate-abonnement van 25 dollar per maand. De Italianen volgen dezelfde tactiek als met de overname van Evernote in 2022. Na een ontslagronde, die voor WeTransfer overigens al is voltooid, werd het gratis abonnement beperkt.
Bitcoin ETFs voor het eerst groter dan goudfondsen
1 dag
Nog geen jaar nadat de Bitcoin ETFs van start gingen, beheren ze meer kapitaal dan de goudfondsen. Begin deze week beheerden ze 129 miljard dollar, meer dan alle Amerikaanse Goud ETFs bij elkaar. In november werd voor het eerst de grens van 100 miljard dollar aan assets doorbroken. BlackRock is met zijn IBIT Bitcoin ETF de grootste met 60 miljard dollar aan Bitcoin. Centrale banken houden vooralsnog Bitcoin aan als reserve en zullen dan blijven doen, omdat de koers van Bitcoin nog te volatiel is. De Franse Europarlementariër Sarah Knafo heeft opgeroepen tot de oprichting van een strategische Bitcoin-reserve voor de Europese Unie. Tijdens een toespraak in het Europees Parlement pleitte Knafo tegen de invoering van de digitale euro (CBDC). ‘Europa moet het paradigma veranderen,’ betoogde Knafo. ‘We moeten ons beschermen tegen inflatie en de slechte economische keuzes van onze staten.’
FBC B.V. krijgt last onder dwangsom voor illegaal gokaanbod
1 dag
De Kansspelautoriteit (Ksa) legt FBC B.V. een last onder dwangsom op voor het aanbieden van illegale kansspelen op de website freebitco.in. Het aanbieden van kansspelen zonder de daarvoor benodigde vergunning is in Nederland verboden. De Ksa roept FBC B.V. met de last onder dwangsom op het illegale aanbod per direct stop te zetten en gestopt te houden. Wanneer hier geen gehoor aan wordt gegeven, wordt een dwangsom van €280.000 per week met een maximum van 840.000 euro opgelegd. Op de onderzochte site was het mogelijk een spelersaccount aan te maken, stortingen te verrichten en deel te nemen aan de aangeboden illegale kansspelen. Er zijn op de site geen technische maatregelen genomen om deelname vanuit Nederland te voorkomen.
Surseance voor online onderwijsbedrijf Wizenoze
1 dag
Het gaat niet goed met onderwijsbedrijf Wizenoze. Het Nederlandse bedrijf verkeert in surseance. Wizenoze vindt informatie op het internet, checkt of dit relevant is voor educatie, voegt een leesniveau toe en matcht het juiste resultaat met het curriculum. ‘De grootste collectie educatieve internetbronnen,’ zo afficheert het bedrijf zich. ‘Zorgvuldig geselecteerd en aanbevolen door educatieve experts en de nieuwste Kunstmatige Intelligentie technologie. Kwalitatief hoogwaardig en op maat voor elk curriculum. Voor educatieve uitgeverijen en platformen de slimste manier om hun business een krachtige impuls te geven.’ Wizenoze startte eind 2013 en richt zich naast Nederland op Engeland, India en het Midden-Oosten. De doelgroep strekt zich uit van de lagere school tot beroepsonderwijs. Diane Janknegt startte vlak voor de eeuwwisseling bij Microsoft toen er nog maar dertig mensen in dienst waren in de Benelux. Niet lang daarna kwam ze in contact met haar latere medeoprichter Theo Huibers, die net een groot academisch onderzoek over de rol van internet bij leren had afgerond. De bekende zoekmachines werken niet voor educatie, stelde Janknegt. De getoonde informatie wordt niet gerangschikt door algoritmes die op educatie gericht zijn. Zoekers komen vaak uit op producten of diensten. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
Luxe merken overwegen cryptobetalingen
1 dag
De stijgende waarde van Bitcoin heeft de aandacht getrokken van high-end modemerken en retailers, zo meldt Reuters. Luxe merken als LVMH, horlogelabels Hublot en Tag Heuer en modemerken Gucci en Balenciaga hebben geëxperimenteerd met cryptobetalingen. In de afgelopen weken kondigde het luxe Franse luxe warenhuis Printemps aan dat het samenwerkt met cryptobeurs Binance, en het Franse financiële technologiebedrijf Lyzi om cryptomunten waaronder Bitcoin en Ethereum, te accepteren in zijn winkels in Frankrijk. Luxe aansteker- en penfabrikant S.T. Dupont vertelde Reuters dat het van plan is om voor de feestdagen cryptobetalingen in twee Parijse winkels te accepteren. Cruisemaatschappij Virgin Voyages accepteert verder crypto voor een jaarpas van 120.000 dollar. Hoewel Bitcoin ooit is ontwikkeld voor transactiedoeleinden, is betalen met crypto niet van de grond gekomen, behalve in criminele kringen. De hoge volatiliteit is een steeds een belangrijke drempel geweest. Bitcoin dook vannacht onder de belangrijke grens van 95.000 dollars, terwijl veel altcoins dubbele cijfers aan verliezen noteerden. De liquidaties liepen op tot ruim 1 miljard dollar.
Certificering influencers sluit jaar af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner
1 dag
Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af metruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met gecertificeerde influencers gaan werken en is daarmee de 14e prominente adverteerder die het initiatief actief ondersteunt. Ook hebben 30 management- en mediabureaus zich aangesloten bij het initiatief en stimuleren zij hun influencers om het certificaat te behalen. Transparantie in reclame-uitingen is een belangrijk uitgangspunt van zelfregulering en wetgeving, en essentieel voor het behoud van vertrouwen bij consumenten. Daarom hebben bvA, DDMA en Stichting Reclamecode (SRC) op 22 april 2024 het certificaat en openbaar register ‘Certified by influencerregels.com’ gelanceerd. Hiermee kunnen influencers en creators laten zien dat zij op een transparante en verantwoorde manier reclame maken. Albert Heijn, ANWB, Coca-Cola Nederland, JDE, L’Oréal Group, TUI, Heineken Nederland, McDonald’s, Kruidvat, Nestlé, Unilever, Vrumona en VTech sloten zich eerder aan en geven hun actieve steun. Dat betekent dat zij nu of in de nabije toekomst voor hun merken alleen nog met gecertificeerde influencers werken. Zij hebben dit gecommuniceerd naar de bureaus en influencers met wie zij werken en hebben de certificering als voorwaarde opgenomen in hun samenwerkingsovereenkomsten. Succes door samenwerking Het certificeringsprogramma biedt influencers de mogelijkheid om via een e-learning de belangrijkste reclameregels die gelden tot zich te nemen. Na het succesvol afronden ontvangen zij een certificaat waarmee ze aantonen voldoende kennis te hebben van de regels voor duidelijke en eerlijke reclame. Gecertificeerde influencers worden opgenomen in een openbaar register op influencerregels.com. Stichting Reclamecode (SRC) monitort deze influencers en ondersteunt hen bij eventuele vragen of onduidelijkheden over het naleven van de regels. Inmiddels hebben ruim 2.000 influencers en creators het certificaat behaald – van micro tot macro, in diverse categorieën en actief op verschillende kanalen. Onder hen zijn recent bekende namen als Gio Latooy, Rianne Meijer, Qucee, Dave Roelvink en Marlijn Weerdenburg gecertificeerd.
Mobiel dataverbruik breekt wederom record, ook glasvezel zet verder door
1 dag
Steeds minder consumenten hebben een televisieabonnement, circa 6,92 miljoen in het derde kwartaal. Met name het aantal televisieabonnementen op het kabelnetwerk (-1%) en kopernetwerk (-5,45%) laten een daling zien. Dit wordt voor een deel gecompenseerd doordat televisiekijken via het glasvezelnetwerk toeneemt. Dat lijkt uit de nieuwste cijfers van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt. Voor het eerst is het mobiele dataverbruik in Nederland de grens van 600 miljoen GB gepasseerd. Ook de uitrol van glasvezel is dichtbij de barrière van een rond getal: inmiddels hebben 7,94 miljoen huishoudens toegang tot een glasvezelnetwerk en 3,03 miljoen daarvan hebben ook daadwerkelijk een abonnement. In het vorige kwartaal betrof dat respectievelijk 7,69 miljoen huishoudens, waarvan 2,99 miljoen met een abonnement. Hoewel Nederlanders meer data verbruiken met de mobiele telefoon, bellen en sms’en ze steeds minder. Met name het aantal sms-berichtjes daalt flink ten opzichte van het vorige kwartaal. In het tweede kwartaal van dit jaar werden er nog 520 miljoen sms’jes verstuurd, in het derde kwartaal blijft de teller steken op 503 miljoen berichtjes. Ook het aantal huishoudens met een vaste telefoon daalt verder: van 4,15 miljoen huishoudens in Q2 naar 4,10 miljoen in het derde kwartaal. Machine to machinetoepassingen (M2M) worden steeds belangrijker. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters) die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten. Het aantal M2M-aansluitingen bleef ongeveer gelijk in het derde kwartaal van 2024 met 17,8 miljoen simkaarten. De marktaandelen van de telecomaanbieders bleven stabiel ten opzichte van het vorige kwartaal. KPN en VodafoneZiggo domineren nog steeds de breedbandmarkt. Voor de mobiele telefoniemarkt blijven dat KPN en Odido.
Britse creatieve industrie wil AI-bescherming overheid
1 dag
Bijna 40 Britse creatieve groepen, waaronder uitgevers, auteurs en fotografen, hebben de overheid opgeroepen om de auteursrechtregels van de miljardensector te beschermen tegen AI-bedrijven. De nieuw opgerichte actiegroep roept de overheid op het op te nemen voor de creatieve sector in wetgeving. Daartoe start vandaag een consultatieronde, die de creatieve sector wil beïnvloeden. De organisatie stelt dat de ontwikkeling en inzet van generatieve AI zo snel gaat, dat er geen tijd wordt genomen om na te denken over ethiek, verantwoordelijkheden en de financieel-economische zijde van creatieve productiviteit door mensen. “Beleidsmakers moeten ervoor zorgen dat elke implementatie van kunstmatige intelligentie de bijdrage erkent die onze makers leveren aan onze creatieve en financiële economie, evenals aan ons culturele welzijn, en hen op die manier robuuste bescherming biedt.” The Creative Rights in AI Coalition richt zijn pijlen vooral op regels voor bescherming van intellectueel eigendom. Creatief werk dat door AI’s is gemaakt, moet volgens hen toevallen aan het publieke domein. Werk van mensenmakers moet beschermd blijven. Het onderscheid tussen AI- en mensgeproduceerd creatief werk moet ook als zondanig herkenbaar zijn. Bovendien stellen ze dat AI-exploitanten vooraf expliciet toestemming moeten vragen aan creatieven en andere mediaproducenten om hun werk te gebruiken om computermodellen te mogen trainen. “Er moeten licentieovereenkomsten komen waarin de gebruiksvoorwaarden duidelijk zijn vastgelegd en die ervoor zorgen dat makers op een passend niveau worden beloond.” Volgens de coalitie draagt zijn achterban gezamenlijk voor 140 miljard euro bij aan de Britste economie. Een derde van deze industrie bestaat uit freelancers. Leden van de groep zijn onder meer Daily Mail Group, Financial Times, The Associated Press, British Phonographic Industry en fotografengroepen. Foto: Giuseppe Milo (cc)
Domeinnaammarkt stabiliseert na krimp in eerste drie kwartalen
1 dag
Na acht maanden krimp zag domeinorganisatie SIDN in het vierde kwartaal een stabiel .nl-domein. Voor komend jaar zijn de vooruitzichten gemengd: de terugslag na de piek in coronatijd lijkt definitief voorbij, maar het aantal startende ondernemers daalt sterk. Van februari tot en met september kromp de markt met 1,7 procent. Een laag aantal nieuwe registraties (-10% YOY) in combinatie met een hoog aantal opheffingen (+10% YOY) leidde tot een continue krimp. Veel van die opheffingen ontstonden doordat providers en ondernemers ongebruikte domeinnamen uit de coronaperiode ophieven. Vaak waren die namen ongebruikt, omdat de bedrijven achter die registraties stopten met hun activiteiten. Eind september veranderde het beeld. Momenteel zijn er 6,2 miljoen .nl-domeinnamen. .nl was niet het enige domein dat kromp in de Nederlandse markt. De meeste gTLD’s en .eu krompen eveneens, waardoor de totale marktomvang iets boven de 10 miljoen domeinnamen bleef steken. Opvallend was wel de toenemende vraag naar .com-domeinnamen in de zomer. In de eerste drie kwartalen groeide .com in Nederland met 7,5 procent, terwijl het domein wereldwijd in omvang afnam. Het is lastig om exact aan te geven waardoor domeinnamen opgeheven worden, maar uit de cijfers komt wel duidelijk naar voren dat de overgang van het eerste naar het tweede jaar een belangrijke factor is. Gemiddeld wordt 85 procent van alle domeinnamen jaarlijks verlengd. Voor domeinnamen aan het einde van het eerste jaar is dat 68 oriënt. Deels is dat te verklaren vanuit de houder zelf: hij of zij had een plan en zag daar uiteindelijk vanaf, maar deels speelt ook prijs een rol. De meeste houders registreren nieuwe domeinnamen tegen actietarieven die gemiddeld genomen maar 10 procent van het tarief in het tweede jaar bedragen. Daardoor is de overgang naar het tweede jaar vaak aanleiding om het aanhouden van een domeinnaam te heroverwegen. Deze tarieven bepalen de .nl-registrars zelf. Een belangrijke rol in de ontwikkeling van .nl is weggelegd voor het ondernemersklimaat en dan vooral het aantal ondernemers dat start of uitbreidt versus het aantal ondernemers dat stopt. In dit opzicht was vooral de eerste helft van 2024 geen goed jaar: het aantal bedrijfsbeëindigingen steeg met 15 procent en het aantal starters daalde met 8 procent YOY (bron: KvK). Aan het einde van het jaar stabiliseerden deze cijfers weer, maar was er veel onrust over de aanstaande handhaving op de wet tegen schijnzelfstandigheid die 1 op de 7 zzp’ers nu al opdrachten kost.
Sendcloud neemt Lox over om bezorgproblemen op te lossen
2 dagen
Sendcloud neemt Lox over, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in het managen van bezorgproblemen, zoals verloren of beschadigde pakketten. Alleen al in de EU worden jaarlijks zo’n 19 miljard pakketten verzonden. Bezorgproblemen, zoals verloren, vertraagde of beschadigde pakketten, kosten webwinkels daarbij veel tijd en middelen. Het verwerken van een claim duurt gemiddeld 25 minuten, terwijl onopgeloste problemen webwinkels zo’n 5 tot 10 procent van hun totale verzendkosten kunnen kosten. Lox heeft dit proces vereenvoudigd door het beheer van bezorgproblemen bij meerdere vervoerders op één plek te centraliseren. De oplossing, die al gebruikt wordt door merken als Vestiaire Collective, Fairphone en het Franse Dafy Moto, detecteert en lost bezorgproblemen automatisch op. Daardoor wordt de verwerkingstijd van claims teruggedrongen met 80 procent en kunnen webwinkels niet alleen tijd en kosten besparen, maar ook hun klanttevredenheid verhogen.
H&M Group aandeelhouder technologieplatform Voyado
2 dagen
Retail technologieplatform Voyado kondigt een strategische samenwerking aan met modegigant H&M Group. H&M heeft een minderheidsbelang in het bedrijf verworven. De technologie stelt retailers, e-commerce bedrijven en merken in staat om langdurige klantrelaties op te bouwen – van de eerste interacties tot langdurige loyaliteit. H&M, dat al jarenlang klant is van Voyado, ziet deze strategische investering als een natuurlijke evolutie van hun samenwerking. In de afgelopen jaren heeft Voyado een jaarlijkse groei van 35 procent gerealiseerd in Scandinavië en de Benelux. Deze bbasis vormt nu de springplank voor de volgende groeifase van het bedrijf: uitbreiden naar belangrijke markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Tot de bestaande investeerders van Voyado behoren Novax, Verdane en eEquity. H&M Group zal geen deel uitmaken van de raad van bestuur, maar H&M’s vertegenwoordigers zullen actief bijdragen aan strategische discussies in andere fora. De technologie stelt retailers, e-commerce bedrijven en merken in staat om langdurige klantrelaties op te bouwen – van de eerste interacties tot langdurige loyaliteit. H&M, dat al jarenlang klant is van Voyado, ziet deze strategische investering als een natuurlijke evolutie van hun samenwerking. In de afgelopen jaren heeft Voyado een jaarlijkse groei van 35 procent gerealiseerd in Scandinavië en de Benelux. Deze bbasis vormt nu de springplank voor de volgende groeifase van het bedrijf: uitbreiden naar belangrijke markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Tot de bestaande investeerders van Voyado behoren Novax, Verdane en eEquity. H&M Group zal geen deel uitmaken van de raad van bestuur, maar H&M’s vertegenwoordigers zullen actief bijdragen aan strategische discussies in andere fora.
ACM: Informeer gebruikers tijdig over afschakelen van 2G en 3G
2 dagen
De ACM vindt dat goede en tijdige voorlichting richting gebruikers over het afschakelen van 2G en 3G van groot belang is om de overgang soepel te laten verlopen. De toezichthouder verwacht dat telecomaanbieders en andere betrokken partijen hier tijdig invulling aan geven en periodiek een update geven over de voortgang. Voor de meeste smartphones en andere eindgebruikersapparaten zal de uitfasering geen problemen opleveren. Die werken ook op 4G of 5G. Maar er zijn ook apparaten waarvoor dit niet geldt. Bijvoorbeeld oudere mobieltjes waarmee je alleen kunt bellen en sms’en, en sommige medische alarmapparaten. Ook sommige bedrijven gebruiken nog 2G/3G voor toepassingen, zoals verouderde pinapparaten en alarmsystemen. Als op termijn geen enkel Nederlands netwerk meer 2G of 3G ondersteunt, kunnen mensen die vanuit het buitenland ‘roamen’ in Nederland met 2G-telefoons ook geen gebruik meer maken van mobiele diensten in ons land. Ook eCall, een veiligheidssysteem dat in 2018 verplicht werd aan boord van nieuwe auto’s waarmee bij een botsing automatisch een noodoproep wordt gedaan naar 112, werkt dan mogelijk in sommige auto’s niet meer. Het is met name aan de Mobile Network Operators (MNO’s; telecombedrijven met een eigen landelijk dekkend netwerk) om goed in kaart te brengen welke problemen kunnen optreden, bestaande en nieuwe klanten goed en tijdig te informeren wat ze in de nieuwe situatie kunnen verwachten en oplossingen aan te reiken om problemen te ondervangen. De ACM wil de uitfasering goed blijven volgen en wil daarom dat de MNO’s periodiek een update geven over de voortgang van de informatievoorziening. Het uitfaseren van de netwerken verschilt per provider. In Nederland zijn drie aanbieders van een mobiel netwerk: KPN, VodafoneZiggo en Odido. VodafoneZiggo en KPN zijn al gestopt met het aanbieden van het 3G netwerk, Odido doet dit op zijn vroegst in augustus 2026. Ook de ondersteuning van het 2G netwerk loopt ten einde. Odido is daar al mee gestopt en KPN zet het netwerk in december 2027 uit. Vodafone Ziggo heeft aangegeven dit niet voor eind 2026 te doen. Ook in andere landen is de afschakeling van de oude netwerken in gang gezet, maar nog nergens afgerond. Het uitfaseren van oudere netwerken is wettelijk toegestaan, maar wel aan voorwaarden gebonden, zoals een informatieplicht, zodat bestaande en nieuwe klanten tijdig weten wat ze van de nieuwe situatie kunnen verwachten. Het advies is bij de aanschaf van nieuwe apparatuur ook goed op te letten of deze geschikt is voor de nieuwere netwerken.
12 miljoen euro naar Nederlands kenniscentrum halfgeleiders
2 dagen
De Europese Commissie heeft goedkeuring verleend voor ChipNL CC, een consortium dat het Nederlandse kenniscentrum wil opzetten in de regio’s Brainport Eindhoven en Twente. Hiervoor is via de EU Chips Act een publieke financiering van 12 miljoen euro beschikbaar. 8 miljoen is afkomstig vanuit het ministerie van Economische Zaken en €4 miljoen vanuit de EU. De kenniscentra bieden straks bijvoorbeeld technische expertise op het gebied van halfgeleiders, quantum en fotonica. Met name startups, scale-ups in het mkb en hun toeleveranciers krijgen daardoor sneller en eenvoudiger toegang tot nieuwe markten, groeifinanciering en investeerders. Maar ook tot vaardigheden op het gebied van personeel en productiekennis waar zij anders jaren voor nodig hebben om die intern op te bouwen. ChipNL vormt bovendien een onderdeel van een Europees netwerk van 27 kenniscentra om deze cruciale technologie strategisch te versterken. Bij het consortium ChipNL zijn Brainport Development, ChipTech Twente, High Tech NL, imec Netherlands, Oost NL, TNO en Technische Universiteit Eindhoven betrokken. De Chips Joint Undertaking (Chips JU) is de Europese publiek-private samenwerking die onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het terrein van halfgeleidertechnologieën en -toepassingen ondersteunt. Het bestaat uit bedrijven, kennisinstellingen en overheden uit verschillende landen (EU en niet-EU) en de Europese Commissie. De Chips JU financiert projecten zoals de Chips Competence Centres die bijdragen aan het versterken van de Europese concurrentiepositie. Voor deze EU-samenwerking hebben het ministerie van Economische Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de nationale voordracht gedaan.
Amerikaanse Hooggerechtshof beslist in januari over TikTok
2 dagen
Het Amerikaanse Hooggerechtshof buigt zich pas 10 januari over het verzoek van TikTok om het verbod van de app dat per 19 januari ingaat op te schorten. De rechters hebben niet onmiddellijk gehandeld op een noodverzoek van TikTok en moederbedrijf ByteDance, waarmee de onzekerheid blijft bestaan. Het Congres keurde de maatregel om ByteDance te verplichten zijn Amerikaanse activiteiten af te stoten in april goed en president Joe Biden ondertekende het tot wet. TikTok zei woensdag dat het blij was dat het Hof de kwestie zal onderzoeken. ‘We zijn van mening dat de rechtbank het TikTok-verbod ongrondwettelijk zal vinden, zodat de meer dan 170 miljoen Amerikanen op ons platform hun recht op vrijheid van meningsuiting kunnen blijven uitoefenen,’ zegt het bedrijf. TikTok heeft gezegd dat het geen onmiddellijke bedreiging vormt voor de veiligheid van de VS, waarvoor ook geen bewijs is aangeleverd.
Cryptohype is nog niet begonnen op de arbeidsmarkt
2 dagen
Terwijl crypto alle records breekt, reageert de arbeidsmarkt nog niet op de nieuwe hype. De vraag naar crypto gerelateerde skills en kennis (Bitcoin, NFT, Bitbucket, Bitlocker, Crypto, Ledger, Ripple) bereikte haar piek in (de zomer van) 2022 en is daarna afgenomen, zegt Intelligence Group. Op dit moment zijn er in Nederland minder dan 100 cryptovacatures per maand. Wanneer de markt zou worden opgerekt naar de vraag van ook crypto aanverwante bedrijven, ligt de vraag op 400 vacatures per maand. Beide arbeidsmarkten liggen gemiddeld 55 procent lager dan in 2022. Gezien de groei van de waarde van Bitcoin en de push- en bullmarkt die in Amerika aan het ontstaan is rondom crypto met het presidentschap van Donald Trump, lijkt de lage arbeidsmarktvraag vooral stilte voor de storm. De top-5 functies waarin het meeste gevraagd wordt naar cryptoskills zijn, Java ontwikkelaar, Software engineer, DevOps engineer, Tester software en Full stack developer. Nagenoeg alle functies zijn ICT of ICT gerelateerd waarin cryptoskills worden gevraagd. Naast de Belastingdienst en Politie, die vanuit een financieel controlerende rol, mensen zoeken met cryptoskills, zijn het vooral detacheerders en consultants die veel vraag hebben naar cryptoskills. ABN AMRO is de enige bank in de top-40 grootste vragers. Bij de grootste vragers ontbreken DNB, AFM of andere toezichthouders.
Eerste Nederlandse verkopers op Temu
2 dagen
Temu laat de eerste Nederlandse ondernemers toe. Nederlandse verkopers kunnen zich via het seller central van Temu aanmelden en daarna direct beginnen met verkopen. Dat meldt een woordvoerder aan Twinkle. De ondernemers kunnen hun producten ook meteen in andere Europese markten aanbieden, onder meer in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, en Spanje. Verkopers op het platform kunnen hun eigen logistiek beheren via lokale magazijnen voor verzending en retouren. Producten die vanuit Europese magazijnen worden geleverd, zijn op de webshop te herkennen aan het label ‘Local – Fastest Delivery’. In Nederland maakt Temu nog geen gebruik van magazijnen, maar dat zal waarschijnlijk niet lang duren.
Televisiemarkt krimpt in derde kwartaal
2 dagen
De omzet van de Nederlandse televisiemarkt daalde in het derde kwartaal van 2024 met meer dan 3 procent ten opzichte van een jaar eerder door de aanhoudende daling van het aantal abonnees. Hiermee kwam een einde aan een jaar van omzetgroei door inflatie gerelateerde prijsverhogingen. Ondertussen blevenonline videodiensten groeien met een omzetstijging uit streaming van 12 procent op jaarbasis, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Het onderzoek laat zien dat traditionele televisieaanbieders marktaandeel blijven verliezen, tot minder dan 60 procent van de omzet uit de totale tv-videomarkt in het derde kwartaal van 2024. Tegelijkertijd groeien internetbedrijven (27 procent) en omroepen (13 procent) gestaag dankzij hun streamingdiensten. Zo was er in het derde kwartaal een sterke groei zichtbaar bij RTL’s Videoland (+28 procent) en Netflix (+11 procent) dankzij prijsverhogingen in augustus en mei en een toename in het aantal abonnees. Disney+, de op drie na grootste streamingaanbieder op basis van omzet, groeide in het derde kwartaal minder hard (7 procent), maar de omzet zou in het vierde kwartaal harder moeten groeien na de introductie in oktober van zijn nieuwe abonnementsvormen. Telecompaper verwacht dat de omzetdaling op de traditionele televisiemarkt zal aanhouden over een periode van vijf jaar tot 2028. Jaarlijkse prijsverhogingen kunnen het effect verzachten van het verlies aan consumenten die hun tv-abonnement opzeggen, maar deze prijsverhogingen zullen het structurele effect van het opzeggen van traditionele televisiediensten niet kunnen compenseren. Het enige groeigebied binnen de televisiemarkt lijken de premiumpakketten te zijn, en dan vooral sport. Daar kunnen tv-aanbieders profiteren van de voordelen van live-content ten opzichte van de grotendeels VOD-streamingmarkt. Onder aanvoering van ESPN en Ziggo Sport aan het begin van het voetbalseizoen steeg de omzet uit premium tv-pakketten in het derde kwartaal van 2024 met meer dan 27 procent tot een recordhoogte van 65,5 miljoen euro.
ING: GenAI leidt tot tweedeling in de flexmarkt
2 dagen
Kunstmatige intelligentie (AI) is onmiskenbaar heeft ook zijn impact op de flexbranche. Generatieve AI (GenAI) zal naar verwachting op termijn de bemiddelingsrol van veel traditionele uitzenders en arbeidsbemiddelaars grotendeels kunnen overnemen. Dit leidt tot een tweedeling in de markt, met enerzijds flexbedrijven die zich volledig transformeren naar platformen. Anderzijds specialiseren flexbedrijven zich in dienstverlening met een hogere toegevoegde waarde, zoals loopbaanbegeleiding, omscholing en HR-advies aan bedrijven, stelt ING. Een combinatie van beide is ook mogelijk, met name voor de grotere spelers in de markt. Om toekomstbestendig te blijven is het belangrijk dat flexbedrijven GenAI tijdig en succesvol inzetten, zodat ze efficiënter en productiever werken en daarmee een concurrentievoordeel hebben. GenAI maakt het werk van recruiters leuker en interessanter en levert ze op korte termijn vooral tijdwinst op. Echter, naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, worden de functionaliteiten van AI steeds breder en beter. Voor de langere termijn is de impact van GenAI dan ook ingrijpender voor de flexbranche en kan het een groot deel van de intermediaire rol overnemen. Zeker als de menselijke maat minder belangrijk wordt doordat werving en selectie en het plaatsen van kandidaten in de toekomst veel meer datagedreven wordt dan nu nog het geval is.’ GenAI wordt in de flexbranche inmiddels ingezet voor routinematige administratieve taken, zoals het schrijven van vacatureteksten en functieprofielen en voor het matchen van kandidaten met vacatures of opdrachten. Aan de hand van een CV of een functieprofiel kan GenAI passende vacatures, opdrachten of geschikte kandidaten vinden. Dat kan de AI-technologie veel sneller dan een recruiter of intercedent omdat het in korte tijd grote hoeveelheden data kan analyseren. Hierdoor zijn de matches veelal ook kwalitatief beter dan die van een intercedent. Ondanks dat GenAI sneller en beter kan matchen, wordt de uiteindelijke match veelal nog door een intercedent gedaan. Dit komt omdat de huidige GenAI-modellen dit nog niet altijd foutloos kunnen. Het gebeurt nog te vaak dat wanneer een matching wordt herhaald, er verschillende resultaten uitkomen. Ook ontbreekt het de technologie aan emotie, zodat het bijvoorbeeld geen goede inschatting kan maken of een sollicitant in een team past of bij de cultuur van een bedrijf. Hierin zijn mensen nog altijd beter. Naarmate er meer datagedreven wordt gewerkt, zal de menselijke maat minder belangrijk worden. … Het gebruik van GenAI leidt in eerste instantie vooral tot tijdsbesparingen in de flexbranche. Recruiters krijgen hierdoor meer ruimte voor werkzaamheden met een hogere toegevoegde waarde, zoals HR-gerelateerde diensten als loopbaanbegeleiding en het opleiden en omscholen van kandidaten en andere werknemers. Voor deze diensten kunnen flexbedrijven hogere tarieven vragen, wat uiteindelijk leidt tot betere winstmarges.
bunq lanceert loyaliteitsprogramma
3 dagen
bunq lanceert bunq Points, een eigen loyaliteitsprogramma om gebruikers te belonen voor het dagelijks gebruik van hun bunq-rekening. Voor iedere uitgegeven euro ontvangen bunq-gebruikers met een bunq Core, bunq Pro of bunq Elite abonnement gratis punten. Die kunnen ze vervolgens omwisselen voor exclusieve aanbiedingen bij partners zoals Tiqets. Een gebruiker met een bunq Elite abonnement die gemiddeld duizend euro per maand uitgeeft, ontvangt hierdoor jaarlijks al gauw tweehonderd euro korting. Naast dagelijkse uitgaven verdienen gebruikers ook gratis punten op hun verjaardag, door vrienden uit te nodigen en/of volledig over te stappen naar bunq. Nog geen drie maanden na de lancering van bunq Stocks in Nederland en Frankrijk, is het beleggingsproduct voor digital nomads nu ook beschikbaar in België, Ierland, Italië en Spanje. De neobank voegt daarnaast ruim tweehonderd nieuwe ETF’s (Exchange Traded Funds) en aandelen toe aan het bestaande Stocks-aanbod. Ook kunnen Stocks-gebruikers vanaf vandaag hun investeringen inplannen en ervoor kiezen om hun automatisch afgeronde betalingen geautomatiseerd te beleggen in een ETF of (fractioneel) aandeel naar keuze. Alle zakelijke bunq-gebruikers ontvangen vanaf vandaag tot één procent cashback over hun creditcardtransacties. Dankzij een samenwerking met Mastercard maken zij daarnaast aanspraak op exclusieve kortingen op bedrijfssoftware (Google Workspace, Docusign, Hubspot), reis- (Sixt, Booking.com), inhuur- (Fiverr) en verzendkosten (FedEx). Bovendien kunnen zakelijke gebruikers met een bunq Pro of bunq Elite abonnement hun medewerkers.
Threads naar 300 miljoen actieve gebruikers
3 dagen
Meta’s Threads-app is gegroeid tot 300 miljoen gebruikers, met meer dan 100 miljoen mensen die de dienst elke dag gebruiken. Topman Mark Zuckerberg heeft herhaaldelijk gezegd dat Threads een goede kans heeft om de volgende miljarden-gebruikers-app van het bedrijf te worden. Hoewel de app nog ver van dat doel verwijderd is, lijkt de groei te versnellen. De app bereikte afgelopen herfst 100 miljoen gebruikers en begin november 275 miljoen. Deze week onthulde Apple dat Threads de op één na meest gedownloade app was in 2024, achter de winkelapp Temu. Het bedrijf heeft naar verluidt plannen om begin 2025 te beginnen met de eerste advertenties, hoewel nog niet op grote schaal.
Orange Belgium biedt breedband via satelliet
3 dagen
Orange Belgium heeft een nieuwe internetoplossing gelanceerd. Met Orange Satellite is breedbandinternet beschikbaar op de meest afgelegen locaties in België. De dienst is ontwikkeld in samenwerking met Nordnet en richt zich op klanten die geen toegang hebben tot bijvoorbeeld glasvezelverbindingen. Orange Satellite maakt gebruik van de Eutelsat Konnect VHTS-satelliet, een Europese geostationaire satelliet die in 2022 werd gelanceerd. Voor 49 euro per maand biedt de dienst downloadsnelheden tot 200 Mbps en onbeperkt dataverbruik. De dienst is beschikbaar voor retailklanten, kleine ondernemingen (SoHo) en geselecteerde zakelijke klanten. Het benodigde installatiepakket, dat onder andere een paraboolantenne en een modem met Wi-Fi 6 bevat, kost 399 euro.
Topgeschenken opent derde distributiecentrum in Helmond
3 dagen
Topgeschenken Nederland, bekend van onder andere Topbloemen.nl en Topgeschenken.nl, heeft zijn distributiecentrum in Helmond geopend. Deze nieuwe stap maakt het mogelijk om vanaf januari 2025 een aanzienlijk deel van de totale bloemenorders in eigen beheer te verzorgen. Met de opening van het nieuwe distributiecentrum in Helmond bouwt Topgeschenken verder aan haar landelijke dekking. De locatie is strategisch gekozen om efficiëntere bezorgroutes mogelijk te maken en de klantbeleving verder te verbeteren. Het nieuwe centrum zorgt voor nog snellere levertijden en meer controle over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de bezorgdiensten. Naast de uitbreiding van de logistieke capaciteit werkt het bedrijf aan verdere groei van het aantal distributiecentra en het team van medewerkers.
Boete AP van 4,75 miljoen euro voor Netflix
3 dagen
Netflix gaf klanten tussen 2018 en 2020 niet genoeg informatie over wat het bedrijf met hun persoonsgegevens doet. En de informatie die Netflix wel gaf, was op sommige punten onoverzichtelijk. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de streamingdienst daarom een boete op van 4,75 miljoen euro. Netflix heeft inmiddels de informatievoorziening verbeterd. Netflix verzamelt verschillende soorten persoonsgegevens van klanten. Van e-mailadres, telefoonnummer en betaalgegevens tot gegevens over wat klanten kijken op het platform, en wanneer precies. Onderzoek dat de AP startte in 2019 wijst uit dat Netflix klanten in de privacyverklaring van het bedrijf niet duidelijk genoeg informeerde over wat Netflix precies met die gegevens doet. Bovendien kregen klanten te weinig informatie wanneer zij aan Netflix vroegen welke gegevens het bedrijf over hen verzamelt. Dat zijn overtredingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Netflix gaf op verschillende punten te weinig informatie aan klanten of op een onoverzichtelijke manier. Het bedrijf was niet duidelijk genoeg over de doelen van en wettelijke basis (grondslag) voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, welke persoonsgegevens Netflix met andere partijen deelt, en waarom precies, hoe lang Netflix persoonsgegevens bewaart en hoe Netflix ervoor zorgt dat persoonsgegevens veilig blijven wanneer het bedrijf die naar landen buiten Europa verstuurt. De AP is dit onderzoek gestart naar aanleiding van klachten van None of your business (noyb), een Oostenrijkse stichting die zich inzet voor privacy. Die klachten zijn ingediend bij de Oostenrijkse privacytoezichthouder en doorgestuurd naar de AP, omdat het Europese hoofdkantoor van Netflix in Nederland zit. De AVG regelt namelijk dat bedrijven die gegevens in verschillende EU-landen verwerken, met één privacytoezichthouder te maken hebben: die in het land waar het bedrijf is gevestigd. De AP heeft het onderzoek en de hoogte van de boete afgestemd met andere Europese privacytoezichthouders. Netflix heeft bezwaar gemaakt tegen de boete.
D66 voor minimumleeftijd van 15 jaar voor sociale media
3 dagen
D66 wil in navolging van Australië een wettelijke minimumleeftijd introduceren voor sociale media van 15 jaar. D66 wil dat het kabinet deze leeftijd voor sociale media zoals Instagram en TikTok in de wet vastlegt. In Australië zijn sociale media vanaf volgend jaar verboden voor kinderen onder de 16 jaar. ‘Landen als Denemarken en Frankrijk pleiten ook voor een leeftijdsgrens van 15 jaar. We willen dit graag Europees gaan regelen. Want samen met andere landen kunnen we grote techbedrijven effectief aanpakken. Daarom kiezen we ook voor 15 jaar’, zegt D66’er Van der Werf tegen RTL. Sociale media hebben een grote invloed op de ontwikkeling en mentale gezondheid van kinderen. Verslavende algoritmes maken kinderen kwetsbaar, blijkt uit onderzoeken. Van der Werf: ‘Het houdt kinderen eindeloos bezig, verstoort hun slaap, concentratie en beïnvloedt de schoolprestaties. En het heeft invloed op het zelfbeeld van kinderen. Dit moeten we stoppen.’ WhatsApp wil D66 niet verbieden voor jongeren onder de 15 jaar. Deze apps zijn gericht op privécommunicatie tussen ouders en vrienden en hebben geen verslavende algoritmes.
Snap trekt reclameprogramma contentmakers strakker
3 dagen
Snapchat voegt de reclameprogramma’s in Snapchats Spotlight en Stories samen. Contentmakers kunnen vanaf februari 2025 deelnemen aan het zogeheten unified monetization program’. Concreet houdt dat in, dat ze de verdienmogelijkheden van Spotlight en Stories worden samengevoegd. Adverteerders krijgen hierdoor op hun beurt één loketje waar ze bereik kunnen inkopen op het sociale netwerk. ‘Creators’ met minstens vijftigduizend volgers die dagelijks posten komen in aanmerking om reclame-inkomsten met Snap te delen. Tweakers laat zien, dat niet iedere influencer hier blij mee zal zijn, omdat de cijfermatige lat hoger wordt gelegd dan hij lag. Minder mensen komen ervoor in aanmerking. Snap claimt dat Spotlight, een variant op bijvoorbeeld YouTube Shorts, afgelopen jaar 25 procent meer werd bekeken dan de periode daarvoor. CEO Evan Spiegel is bezig met de herinrichting van de reclame-opties op zijn netwerk. Hij test twee nieuwe reclamevormen: Sponsored Snaps en Promoted Places en wil naast branding- meer geld uit performancebudgetten naar zich toe trekken. Foto: Web Summit Qatar (cc)
‘SHEIN-slippers 325 keer giftiger dan wettelijk toegestaan’
3 dagen
Sommige kleren van de populaire Chinese webshop SHEIN overschrijden de gezondheidsnorm voor de wettelijk toegestane hoeveelheid toxische stoffen met honderden keren. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer Checkt (KRO-NCRV). Het onderzoeksprogramma bestelde vijf artikelen met een hoog risico op giftige stoffen en liet deze testen in een lab. Daaruit blijkt dat twee van de vijf producten, een paar badslippers en een regenjas, veel meer ftalaten (beter bekend als ‘weekmakers’) bevatten dan wettelijk toegestaan. Ftalaten worden gebruikt om kunststoffen zoals pvc soepeler te maken en kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Volgens de Europese REACH-afspraken (registration, evaluation, authorisation and restriction of chemicals) mag kleding voor maximaal 0,1 procent uit ftalaten bestaan. De SHEIN-slippers die Pointer liet testen bleken voor 32,5 procent uit het ftalaat ‘DEHP’ te bestaan. De regenjas bestond voor 17 procent uit DEHP. Daarmee overschrijden deze artikelen de gezondheidsnorm met respectievelijk 325 en 170 keer. DEHP staat op de lijst van ‘zeer zorgwekkende stoffen’ van REACH omdat het een hormoonverstorende werking heeft en zowel de vruchtbaarheid als het ongeboren kind kan beschadigen. In een reactie laat SHEIN aan Pointer weten dat het de veiligheid van producten serieus neemt. Naar aanleiding van de bevindingen van Pointer heeft het kledingbedrijf de slippers en regenjas uit haar webshop verwijderd. Verder zegt SHEIN dat het samenwerkt met internationale partners en regelmatig steekproeven doet om ervoor te zorgen dat haar producten veilig zijn. Toch vond Pointer al een onaanvaardbaar hoge hoeveelheid toxische stoffen in twee van de vijf producten die het liet testen. De webshop van SHEIN bevat 600.000 tot 700.000 producten en dagelijks komen er 6.000 nieuwe items online. Het is niet de eerste keer dat de Chinese webshop in opspraak komt. Britse onderzoeksjournalisten die in 2022 bij SHEIN undercover gingen, ontdekten dat arbeiders in de textielfabrieken dagen van 18 uur maakten, geen weekend kregen en maar een derde van hun salaris ontvingen als ze een fout maakten. In datzelfde jaar kwam naar buiten dat SHEIN katoen gebruikt uit de Chinese provincie Xinjiang, waar Oeigoeren worden onderdrukt en dwangarbeid verrichten. Ook is de afgelopen jaren al meerdere keren gebleken dat SHEIN-producten te veel schadelijke stoffen kunnen bevatten. Eerdere onderzoeken van onder meer Greenpeace, het Canadese CBC MarketPlace en de Belgische VRT vonden schadelijke stoffen in producten van SHEIN. Pointer Checkt, woensdag 18 december om 16:00 uur bij KRO-NCRV op het Youtube-kanaal van NPO 3.
Grote bedrijven verwachten steeds meer dat AI banen gaat vervangen
3 dagen
Bestuurders van grote Nederlandse bedrijven verwachten in toenemende mate dat kunstmatige intelligentie (AI) banen gaat vervangen. Waar vorig jaar nog slechts 6 procent dit voorzag, is dat nu 19 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse CEO-onderzoek van ING onder 263 bestuurders van grote Nederlandse (beursgenoteerde) bedrijven naar hun strategische prioriteiten. De ondervraagde topbestuurders vinden de toenemende inzet van AI de grootste zorg, maar ze zien daarin tegelijk ook een kans voor versnelling van innovatie. Andere zorgen zijn oplopende kosten, mede door de impact van hoge energieprijzen, maar ook de ontwikkelingen op de financiële markten. De belangrijkste strategische korte- en lange termijn prioriteit is het inspelen op duurzaamheid en klimaat. Wat opvalt is dat veel meer bestuurders verwachten dat AI banen gaat vervangen dan een jaar geleden: 19 procent zegt dat dit zeker zal gebeuren tegenover 6 procent vorig jaar en 54 procent zegt dat dat dit misschien gaat gebeuren, vergeleken met 39 procent in het vorige onderzoek. De afdelingen R&D, klantenservice, IT, human resources en productie ondervinden de grootste impact, aldus de bestuurders. De ontwikkelingen rond AI zijn ook terug te vinden in de prioriteiten rond innovatie. In 2025 verwacht 85 procent een versnelling van innovatie, wat vergelijkbaar is met 86 procent vorig jaar. Innovatie op het gebied van AI staat nu op nummer één waar het vorig jaar als derde op de lijst stond.
Reclamebestedingen Black Friday en Cyber Monday 2024 opnieuw hoog
3 dagen
De advertentiemarkt breekt rondom Black Friday en Cyber Monday ook dit jaar records. Uit een analyse van Adfact blijkt dat in de periode van week 42 tot en met week 49 ruim 69,1 miljoen euro aan bruto mediabestedingen is geïnvesteerd. Vooral in week 48, waarin Black Friday valt, zien we een piek met 31,6 miljoen euro aan mediabestedingen. Televisie blijft de grootste speler in de mediamix. 66 procent van de totale bruto mediabestedingen is ingezet op tv-campagnes, gevolgd door radio en dagbladen. Binnen televisie neemt RTL 4 de koppositie in met 23,5 procent van de mediabestedingen, gevolgd door NPO 1 en SBS 6. Bij radio zijn de belangrijkste spelers Qmusic, Radio 538 en Radio 10, terwijl in de dagbladen Algemeen Dagblad en De Telegraaf bovenaan staan. De reclamewereld wordt aangevoerd door grote namen als Amazon.nl, Coolblue en Bol.com. Samen met andere prominente merken is de top 15 goed voor 50% van de totale bruto bestedingen rondom Black Friday en Cyber Monday. Binnen de top 10 merken zijn 8 van de 10 actief in de detailhandel, waarbij vooral woninginrichtingszaken, warenhuizen, en elektronicazaken nadrukkelijk aanwezig zijn. Detailhandel domineert de campagnes. Binnen de woninginrichting zien we vooral bedden, matrassen en raamdecoratie als belangrijkste thema’s. Telecom adverteerders richten zich voornamelijk op mobiele telefonie en pakketten voor internet en tv. De top 5 merken in deze branche – Delta, Ziggo, Odido, KPN en Hollands Nieuwe – zijn samen goed voor 73,8 procent van de mediabestedingen in deze categorie. In de categorie Travel springen Corendon (1,1 mln), TUI (0,93 mln) en Stip Reizen (0,68 mln) er uit. Deze drie bedrijven vertegenwoordigen samen 86,9 procent van de toeristische mediabestedingen. In week 48 was 20,9% van de advertenties gericht op Black Friday en Cyber Monday, terwijl dit in week 47 14,3% betrof. Deze cijfers tonen aan dat de koopjesdagen een cruciaal moment blijven voor adverteerders om consumenten te bereiken.
AI & digital agencies: media en performance onder druk, resultaatgerichte prijsmodellen in opkomst
3 dagen
Door de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) zullen bureaus  steeds vaker van urenmodellen overstappen naar resultaatgerichte prijsmodellen. AI zorgt ervoor dat belangrijke schakels in de raclemeketen, waaruit bureaus een groot deel van inkomsten halen, drastisch veranderen of zelfs verdwijnen.  Dat zijn enkele conclusies uit onderzoek naar de impact van AI op digital agencies dat Emerce vandaag publiceert. Waar AI momenteel met name aangewend wordt om workflows te versnellen – denk aan snellere conceptontwikkeling, het automatiseren van repetitieve taken en het creëren en opschalen van (gepersonaliseerde) content – is de verwachting dat het domein mediaplanning en -inkoop sterk geautomatiseerd zal worden, waardoor traditionele rollen van mediaplanners en -inkopers minder relevant worden. Kort gesteld zullen er minder ‘hand-overs’ zijn. Ook zullen hyperpersonalisatie en optimalisatie versnellen; AI maakt het mogelijk om campagnes real-time te optimaliseren en hypergepersonaliseerde content te leveren, iets waar veel agencies eerder niet volledig in slaagden. Dat delivery en performance op media-uitingen de domeinen zijn waar het gros van de reclamebureaus zijn geld verdient, betekent dat er verandering nodig is. Reden voor Emerce om te onderzoeken welke impact AI tot op heden heeft gehad, hoe agencies daarop reageren en hoe zij hun business de komende tijd zien veranderen. Hoe zorg je dat je medewerkers, organisatie en businessmodel mee veranderen? Hiervoor zijn gesprekken gevoerd met onder meer Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam), Raymond Muilwijk (iO), Victor Knaap (Monks), Job Deibel (DEPT) en Pascal Rotteveel (Dentsu Lab EMEA). Het volledige onderzoek is hier te vinden.

Pagina's

Abonneren op emerce