emerce

372 nieuwsberichten gevonden
Krantenkoppen scannen terug in Blendle
52 min
De zestigduizend abonnees van Blendle kunnen vanaf vandaag koppen scannen van de meeste Nederlandse kranten en, desgewenst, tegen betaling betalen per artikel om dat te lezen. De toevoeging aan Blendle brengen de journalistieke leesdienst in zekere zin weer terug naar de basis. Het bedrijf begon ooit met een dienst waarbij lezers per artikel konden betalen, maar de betaaldrempel bleek te hoog. Nu biedt het toegang tot 54 tijdschriften en biedt het een gepersonaliseerde dagelijkse selectie krantenartikelen. Abonnees kopen vanaf vandaag tien uur voor 2,50 euro vijftig credits. Die punten kunnen ze uitgeven om een extra krantenartikel te lezen. Een kort artikel kost minstens vijf punten, een lang artikel wat meer. Vijftig credits geven volgens commercieel directeur Willem-Jan Lems ergens tussen de vier en tien verhalen. Belangstellenden kunnen eerst de kop van krantenartikelen lezen en de eerste paar zinnen. Ze zien een kleine weergave van het hele verhaal in Pdf. Op grond daarvan kunnen ze beslissen of ze de tekst helemaal willen lezen. En mocht dat nadien toch tegenvallen dan kunnen de punten gewoon weer terug worden gevraagd. Net als voorheen. Zeventig procent van de verdiende krantengelden gaat naar de uitgevers. Lems hoopt dit ook een gespreksstarter is met NRC en De Telegraaf om hen terug te krijgen in zijn schappen. De titels de DPG Media zitten er wel in. In totaal bestaat het krantenaanbod uit 22 Nederlandse en buitenlandse kranten en 16 internationale tijdschriften. Blendle heeft rond de zestigduizend abonnees. In deze tijd van het coronavirus blijkt de nieuws- en informatiehonger van Nederland. Het aantal gelezen artikel is met de helft gestegen. Dagelijks ontvangt een half miljoen mensen de e-mailnieuwsbrief van Blendle met daarin een overzicht van nieuws en achtergronden. Lems hoopt dat de mogelijkheid om alle nieuwskoppen uit de kranten te scannen een deel van deze groep converteert tot betalend klant. De krantenkoppenscanner zit in de app onder het tabblad Ontdek en op het web onder de knop Kranten. Foto: Frederike Moortgat (cc)
RTL Nederland kondigt ‘stevige maatregelen’ aan
1 uur
RTL Nederland overweegt om diverse activiteiten te staken als die niet op de korte of middellange termijn winstgevend zijn. Besluiten daarover zijn nog niet genomen. De directie van het mediabedrijf heeft intern ‘stevige maatregelen’ aangekondigd om kosten te besparen nu het omroepbedrijf vanwege de coronacrisis zijn inkomsten uit advertenties ziet teruglopen. Dat blijkt uit een mail van CEO Sven Sauvé aan zijn personeel, waaruit Villamedia citeert. Afspraken met freelancers worden heroverwogen en werknemers hoeven dit jaar niet op loonsverhoging te rekenen. Tot het einde van 2020 geldt een vacaturestop. Ook mogen geen externe adviseurs meer worden aangetrokken. John de Mol kondigde voor Talpa al eerder ‘draconische maatregelen’ aan, wat hem op sociale media op veel hoon kwam te staan gelet op het enorme eigen vermogen waarmee hij het mediabedrijf makkelijk uit de problemen kan helpen.
Mobiele videodienst Quibi uit de startblokken
2 uur
Geen uitstel voor de nieuwe Amerikaanse videodienst Quibi, die maandag live ging met 50 eigen producties. Sterker nog: de timing lijkt met miljoenen Amerikanen die gedwongen thuiszitten tamelijk gunstig. Het bedrijf van Jeffrey Katzenberg (DreamWorks Animation) en CEO Meg Whitman (eBay en Hewlett Packard Enterprise) heeft maar liefst 1,75 miljard dollar opgehaald. Daarvoor kon content van Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Lena Waithe en Catherine Hardwick worden aangekocht. Quibi richt zich volledig op smartphones. Gebruikers kunnen de content schermvullend in portret- of landschapsmodus kijken. In landschapsmodus is het beeld meer cinematisch, in portretmodus worden de karakters meer uitgelicht. In principe worden twee opnamen gemaakt, voor portret- en landschapsmodus, en over elkaar gelegd. De dienst kost 5 dollar met advertenties en 8 dollar zonder. De eerste negentig dagen zijn gratis. Foto Pixabay Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2020
3 uur
Vandaag verschijnt de vijftiende editie van Emerce 100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hier geven we weer hoe beslissers uit de online industrie de prestaties beoordelen van dienstenleveranciers, verdeeld over tientallen categorieën. Het onderzoek bestrijkt uit een vijftal gebieden: Bureaus, E-business services, Media & Advertising, Software en Venture. In het verleden ging het over honderd bedrijven, maar inmiddels is de lijst aanmerkelijk gegroeid. Dit jaar onderzochten we 868 bedrijven, veertien procent meer dan vorig jaar. Een van de oorzaken voor die toename is het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uitgesplitste analyse. Wat we presenteren is een imago-onderzoek, weergegeven op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven. Dat onderzoek is uitgevoerd door Motivaction en is verrijkt met andere relevante marktdata. BUREAUS Analytics & optimalisatiebureaus Bedrijf Score Oogst (part of Merkle) Braingineers WUA! ClickValue (part of Level-Up) MeasureWorks MeMo2 Netprofiler (part of Level-Up) Online Dialogue Digital Power Adversitement Green Orange Begradient De categorie E-mailmarketingbureaus is hernoemd naar Marketing automation bureaus. Daarnaast is er dit jaar de nieuwe categorie Influencer marketing bureaus. Vorig jaar stonden er iets minder bureaus in dit lijstje, deze keer groeit het aantal weer aan tot twaalf. We zien dezelfde aanbieders als vorig jaar, aangevuld met Green Orange (vorig jaar in Digital agency online campaign) en Adversitement (terug sinds 2016). Oogst, Braingineers en WUA! delen de koppositie met allen 5 sterren. Digital agency fullservice groot Bedrijf Score Merkle Nederland ISAAC TRIMM INFO Xebia Nederland Osudio Accenture Edenspiekermann Fabrique Conclusion Digital Incentro Digitas We are you Clockwork Mirabeau Emakina Indivirtual Lukkien Youwe Macaw Valtech Dept Deloitte Digital The Valley RIFF Nederland In de categorie grote bureaus deze keer 25 vermeldingen (tegen 24 in 2018). Merkle Nederland – eerder niet hier vermeld – komt binnen met 5,5 sterren en nestelt zich naast ISAAC, dat al voor de derde keer op rij diezelfde score heeft. Ook nieuw in dit rijtje grote bureaus zijn Xebia Nederland en We are you. Accenture, INFO, Incentro en Conclusion Digital verbeteren zich met een halve ster, Osudio doet dat met een hele ster. Digital agency fullservice middelgroot Bedrijf Score E-sites (part of Handpicked) Bitfactory Arlanet Lab Digital a&m impact Kaliber 4Net (part of 4NG) Adwise - Your Digital Brain Burst DotControl Gravity Hoppinger Feshheads theFactor.e Redkiwi Greenberry One Shoe Label A Jungle Minds Magneds Alien Trick Grrr Intracto Limesquare iWink IN10 Netvlies Gracious WebNL Snakeware Finalist Het grote aantal van 31 vermeldingen in de middelgrote lijst blijft gelijk. Nieuwe namen in het overzicht zijn 4Net (part of 4NG), Gravity, Limesquare, iWinke, WebNL, Lab Digital en a&m impact. Deze laatste twee noteren direct al 5,5 sterren. Arlanet gaat van 4,5 naar 5,5 sterren. E-sites had er vorig jaar al 5,5. Bitfactory schaart zich nu bij de 5,5-sterrenbureaus. Freshheads, theFactor.e en DotControl behalen allemaal een halve ster meer dan vorig jaar. Opvallend in deze categorie zijn de bovengemiddelde scores op kennis/knowhow. Digital agency fullservice klein Bedrijf Score Elevate Digital Goeiezaak.com PUURPXL BERT Vruchtvlees Digital Natives 050media Dutchwebdesign Maatwerk Online Elephant Zicht online /CMCG Zeo Het aantal kleine bureaus is weer terug op het niveau van twee jaar geleden. Zes namen die al eerder genoteerd werden, zeven nieuwe namen. Elevate Digital laat als nieuwkomer een uitzonderlijke score zien van 6 sterren. De andere nieuwkomers zijn Zeo, Elephant, MaatwerkOnline, 050media, Vruchtvlees en BERT. Digital agency online campaign Bedrijf Score Media Science GuiltyPeople Born05 ACHTUNG! RLVNT C2B Energize Woedend! Havana Harbor CODE D'AZUR Dept Isobar DDB Unlimited Havas Lemz In deze categorie zijn er dit jaar geen nieuwe namen; het lijstje is van achttien naar veertien gegaan. RLVNT, ACHTUNG! en Born05 plussen op en hebben 5 sterren, naast Media Science, Guilty People en C2B dat na een jaar afwezigheid weer terug in de lijst is. Digital agency specialized Bedrijf Score Bikkelhart Hike One Cooler Media Informaat Concept7 Funk-e Keen Design Entopic Valsplat De lijst hier is even lang als de vorige editie. Drie bureaus eruit, drie erin. Hike One is nieuw en voert het overzicht samen met Bikkelhart aan met 5,5 sterren. Beiden worden gewaardeerd om hun kennis/knowhow. Cooler Media en Keen Design stonden ook nog niet eerder in dit overzicht. Informaat heeft er een halve ster bij in vergelijking met vorig jaar. Digital marketingbureaus groot Bedrijf Score Yourzine (part of Adeptiv) Reprise Storm Digital Oogst (part of Merkle) Searchresult (part of Adeptiv) Artefact Greenhouse Group Traffic Builders Netprofiler (part of Level-Up) Maxlead OrangeValley In deze editie van de E100 zien we de volgende verschuivingen in aantallen Digital marketingbureaus. Deze keer negen grote (vorig jaar dertien), veertien middelgrote (vorig jaar vijftien) en zeventien kleine (vorig jaar zestien). In het overzicht van de grote bureaus zijn in de elf noteringen (vorig jaar dertien) drie nieuwe namen te onderscheiden: Netprofiler, Artefact (komen van middelgroot) en Reprise. Yourzine behaalt voor het derde jaar op rij 5 sterren. Digital marketingbureaus middelgroot Bedrijf Score Pink Marketing Fingerspitz (part of Handpicked) Orangedotcom DailyDialogues Happy Leads PauwR Happy Cactus SDIM Tomorrowmen AdResults Booming daar-om.nl Nochii Brandfirm Happy Idiots Hoewel het aantal middelgrote bureaus vrijwel gelijk blijft, zijn er toch de nodige verschuivingen. Nieuw zijn hier daar-om.nl, SDIM, Happy Cactus, Pink Marketing en Tomorrowmen, waarbij de laatste twee van klein komen. Pink Marketing en Orangedotcom gaan van 4,5 naar 5 sterren. DailyDialogues houdt aan de 5 sterren van vorig jaar vast. Digital marketingbureaus klein Bedrijf Score Harvest Digital Rockboost DEA.Amsterdam DoubleSmart RED Online Marketing DBOM Fosby Copper IM Bambuu Crowdmedia Traffic Today WeLikeMilk Online Klik Olifant Media Whello Rocket Digital BlooSEM Conversive Het aantal kleine bureaus groeit van zestien naar negentien. DEA.Amsterdam en Rockboost hebben opnieuw 5,5 sterren, en worden nu vergezeld door Harvest Digital (vorig jaar goed voor 5 sterren). Ook Happy Leads en Copper IM krijgen er een halve ster bij. Nieuw zijn Fosby, Crowdmedia, Traffic Today, Online Klik, Olifant Media en Rocket Digital.  Digital production agency Bedrijf Score DPDK Superhero Cheesecake Q42 Studio Kraftwerk MediaMonks Us Media In deze, in 2018 nieuwe categorie, op één na dezelfde aanbieders, met bijna dezelfde goede waarderingen. Studio Kraftwerk is de enige nieuwe naam in het rijtje. DPDK krijgt de beste beoordelingen voor flexibiliteit; Q42 voor kennis/knowhow. E-commerce bureaus Bedrijf Score Evoworks Bluebird Day (part of Handpicked) Experius XSARUS MediaCT Wunderman Thompson Commerce Yellowgrape Divide Yellowlab ISM eCompany De Nieuwe Zaak Evident Netivity Na twee jaar met rond de twintig namen, terug naar dertien aanbieders. Nieuw hier is Wunderman Thompson Commerce, goed voor 4,5 sterren. Bluebird Day heeft net als vorig jaar 6 sterren. Evoworks weet ook 6 sterren binnen te halen, een halve meer dan vorig jaar. MediaCT heeft eveneens een halve ster meer en komt op 5 uit. Marketing automation bureaus Bedrijf Score 100%EMAIL Ematters Qamel RapidSugar Oxyma (part of Merkle) Online Marketing Group (OMG) e-Village Impress – 4DMS Emark Add to Favorites Het lijstje Marketing automation bureaus is flink uitgedund. Nog maar tien noteringen tegen zestien vorig jaar. Enige nieuwe naam is Online Marketing Group (OMG) (in eerdere jaren in een andere categorie). 100%EMAIL pakt deze editie de koppositie met maar liefst 6 sterren, Qamel, RapidSugar en Ematters verbeteren zich met een halve ster. Mediabureaus Bedrijf Score Universal Media Zuiver Media Abovo Media Initiative Media ZIGT Mediabureau M2Media The online company Vizeum Mindshare De Media Maatschap Carat MediaCom OMD Nederland Stroom mediacommunicatie Zenith Starcom Havas Media Geen nieuwe vermeldingen in deze categorie, terwijl er één bureau uit het overzicht verdwenen is. Daarbij zijn de waarderingen gelijk of iets minder aan die van vorig jaar. Uitzondering vormt Universal Media die van 4,5 naar 5 sterren gaat. Mobile bureaus Bedrijf Score aFrogleap (part of Merkle) Sharewire Oberon M2mobi The Mobile Company IceMobile Mobiquity Triple Nog maar acht vermeldingen in deze lijst, tegen elf in 2019. Viel aFrogleap vorig jaar al op met 6 sterren, nu zijn dat er zelfs 6,5! Oberon gaat van 4,5 naar 5 sterren, evenals Sharewire. Triple is na een jaar met te weinig vermeldingen terug in het overzicht. Social en content bureaus Bedrijf Score Your Social (part of Merkle) RauwCC SOCIAL.INC GoSpooky Dorst & Lesser Yune Blossom_Greenhouse Blauw Gras Wavemaker WeDigital Exact hetzelfde rijtje namen in deze categorie als vorig jaar. De lijst wordt opnieuw aangevoerd door Your Social, dat de stijgende lijn met weer een halve ster voortzet tot 6 sterren. RauwCC en SOCIAL.INC verbeteren zich naar 5,5 sterren. Maar ook Dorst&Lesser, Blossom en Yune doen het een halve ster beter dan vorig jaar. Tradingdesk bureaus Bedrijf Score Exponential Interactive Cadreon Searchresult (part of Adeptiv) Abovo Media Amnet DQ&A Exponential Interactive en Cadreon gaan naar 5,5 sterren en voeren daarmee de lijst aan. Exponential kent met name goede waarderingen voor betrouwbaarheid en flexibiliteit, Cadreon voor prijs-kwaliteit. Amnet haalde vorig jaar de lijst niet, deze keer zijn ze terug met 4 sterren.  Influencer marketing bureaus Bedrijf Score BRANDAMBASSADORS LinkPizza Influencer Marketing Agency Hot Pink Media Storyboard Social1nfluencers In deze nieuwe categorie zes aanbieders, waarvan we Hot Pink Media eerder in 2018 bij de e-commercebureaus zagen. Als Influencer bureau behalen ze 4,5 sterren. BRANDAMBASSADORS heeft de beste scores voor prijs-kwaliteit en flexibiliteit, LinkPizza voor betrouwbaarheid. E-BUSINESS SERVICES Consultants Bedrijf Score SparkOptimus Bain & Company Boston Consulting Group EY VODW McKinsey & Company Deloitte Boer & Croon DigitalWorks EY PwC Accenture KPMG Waren er vorige keer vijf Consultants die 5 sterren behaalden, nu zijn dat er nog drie. Boston Consultancy Group en SparkOptimus behouden hun 5 sterren en krijgen gezelschap van nieuwkomer Bain & Company. Alle andere consultants krijgen 4,5 sterren, wat voor EY VODW een kleine verbetering betekent. Fulfilment verzending Bedrijf Score Dynalogic DHL PostNL UPS B2C Europe DPD FedEx TNT Sandd GLS Halveerde de lijst verzenders vorig jaar, nu is deze stabiel gebleven. Dynalogic gaat met een hele ster omhoog en voert dit overzicht aan met 5,5 sterren. DHL en PostNL handhaven hun 5 sterren, UPS gaat van 4,5 naar 5 sterren. B2C Europe kwam vorig jaar niet in het overzicht voor, maar is nu terug. Fulfilment warehousing Bedrijf Score Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services Bleckmann DSV Multi-Channel Fulfilment Katoen Natie Nic. Oud MCS Fulfilment Active Ants CB Montapacking Rhenus Logistics Salesupply Bleckmann was even een jaartje uit de lijst, maar komt goed terug met 5,5 sterren, met name vanwege hun flexibiliteit. Daarmee zijn ze samen met nieuwe naam Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services topscoorder. Ook MCS Fulfilment en Nic. Oud zijn terug in de lijst, resp. met 4,5 en 5 sterren. Nieuw zijn DSV Multi-Channel Fulfilment, Montapacking, Rhenus Logistics en Salesupply. Hosting shared & managed Bedrijf Score True Argeweb Hipex TransIP Byte Antagonist Hostnet Yourhosting Mijndomein STRATO Met tien vermeldingen is dit lijstje opnieuw flink korter dan vorig jaar (toen vijftien, in 2018 nog negentien). Argeweb, True en Hipex blijven aanvoerder van de lijst met 5,5 sterren. Antagonist is nieuw in deze categorie. Hostnet heeft er een halve ster bij ten opzichte van vorig jaar. True kent de beste waardering voor hun flexibiliteit. IT-services, met vorig jaar achttien vermeldingen, is in deze editie opgesplitst in vier nieuwe categorieën: IT: Cloud Service Provider IT: Managed Service Provider IT: Outsourcing company IT: Telecommunications Service Provider IT: Cloud Service Provider Bedrijf Score RoutIT Amazon Web Services Dutch Cloud Google Cloud Platform IBM Cloud LeaseWeb IBM Cloud kende de voorgaande drie jaren ook steeds 5 sterren. Leaseweb staat opnieuw in het overzicht, na één jaar afwezigheid. RoutIT, Amazon Web Services, Dutch Cloud en Google Cloud Platform zijn namen die we nog niet eerder zagen. Amazon Web Services en Google Cloud Platform hebben goede scores voor hun kennis/knowhow. IT: Managed Service Provider Bedrijf Score Microsoft Azure Ilionx Intermax NTT Ltd. Netherlands NEC HP Enterprise Atos Cognizant Sentia Negen vermeldingen in deze categorie. Daarvan stonden Intermax, NEC, HP Enterprise en Atos vorig jaar ook in de lijst. NTT Ltd. Netherlands stond er in 2018 in, net als Sentia. Cognizant werd in 2016 genoteerd. Microsoft Azure en Ilionx stonden nog niet eerder vermeld bij de IT-serviceverleners. IT: Outsourcing company Bedrijf Score Siemens Capgemini Arvato Systems Accenture Siemens heeft voor het derde jaar 5 sterren. De overige Outsourcers kennen dit keer allemaal een iets lagere waardering.  IT: Telecommunications Service Provider Bedrijf Score KPN Ericsson Huawei VodafoneZiggo T-Mobile/Tele2 Fujitsu Orange Business Services Hitachi BT In deze categorie behalen alle aanbieders redelijke rapportcijfers, die over het algemeen iets lager zijn dan vorig jaar. KPN is terug in dit overzicht, Orange Business Services, VodafoneZiggo en T-Mobile/Tele2 zijn hier nieuwe namen.   Opleidingen & trainingen Bedrijf Score Frankwatching Beeckestijn Business School Nyenrode NIMA LOI TIAS School for Business and Society LECTRIC NTI ISBW NCOI SRM Bijna alle aanbieders van de vorige editie zien we terug. Frankwatching gaat er een halve ster op vooruit en wordt het best gewaardeerd. Nyenrode en Beeckestijn Business School en ISBW behouden hetzelfde aantal sterren als vorig jaar.   Payment methods Bedrijf Score iDEAL MasterCard PayPal AfterPay Klarna Visa American Express In de Payment methods zien we slechts minimale verschuivingen bij dezelfde aanbieders als vorig jaar. iDEAL heeft voor het vierde jaar achtereen 5,5 sterren. MasterCard doet al 5 jaar consequent 5 sterren. Klarna is nieuw in het overzicht. American Express haalt een halve ster meer binnen.    Payment service providers Bedrijf Score Pay.nl Mollie Adyen CM.com Buckaroo MultiSafepay Ingenico MultiCards Worldpay Sisow In plaats van de twaalf aanbieders in 2019, nog maar tien aanbieders in 2020. Pay.nl staat opnieuw bovenaan met 5,5 sterren. De overige aanbieders behalen allemaal 4,5 of 5 sterren. Buckaroo, Mollie, MultiSafepay en CM.com houden aan hun 5 sterren van vorig jaar vast. Adyen heeft de beste waarderingen voor hun kennis/knowhow. MEDIA & ADVERTISING Data suppliers Bedrijf Score digitalAudience Whooz Eyeota EDM Weborama Dit jaar hebben we twee nieuwe subcategorieën: Ad exchanges en Digital Asset Management. Deze categorie was vorig jaar nieuw binnen Media & advertising. Ook nu vijf namen: vier reeds bekend. Eén nieuwe, die ook als enige 5,5 sterren behaalt vooral op grond van betrouwbaarheid: digitalAudience.  Demand Side Platforms Bedrijf Score Google Marketing Platform Platform 161 Adform ORTEC | adscience AppNexus Criteo Was het aantal Demand Side platforms na een kleine teruggang vorig jaar weer op niveau, daar is nu weinig van over. Nog slechts zes aanbieders in de lijst. Aangevoerd door Platform 161 en Google Marketing Platform met 5 sterren. AppNexus en Criteo staan stabiel voor het derde jaar op 4,5 sterren. Marketplaces Bedrijf Score bol.com Wehkamp Zalando Marktplaats AliExpress fonQ eBay Exact dezelfde zeven aanbieders als vorig jaar. Allemaal moeten ze het met een halve ster minder doen dan. bol.com blijft met 5 sterren lijstaanvoerder. De andere zes gaan hun tweede jaar in deze categorie in met 4,5 sterren. Jobboards Bedrijf Score Monsterboard Nationale Vacaturebank Indeed Vacatures.nl Werkzoeken.nl Glassdoor In deze categorie dezelfde aanbieders als in 2019. Daarvan behaalt alleen Vacatures.nl hetzelfde aantal sterren, de overige jobboards hebben een halve ster ingeleverd. Media - Affiliate networks Bedrijf Score TradeTracker Daisycon Tradedoubler Awin Dezelfde vier aanbieders als de vorige editie, waarbij Daisycon en TradeTracker iets beter gewaardeerd worden. Media - Broadcasters Bedrijf Score RTL Nederland Ster Fox Networks Talpa Network Radio Vice Media Talpa Network TV Lieten de Broadcasters vorig jaar nauwelijks verschuivingen zien, nu zijn er drie aanbieders uit de lijst, en vervangen door nieuwe namen Talpa Network TV en Vice Media. De overige vier zijn al drie jaar constant met hun 4,5 sterren. Media - Publishers Bedrijf Score DPG Media MT MediaGroep Business Insider FD Mediagroep NRC Media Hearst Netherlands IDG Audax ANWB Media Bindinc. Reed Business Information Sanoma (nu DPG Media) Sdu Mediahuis (voorheen TMG Media) WPG Media Nieuw bij de Publishers is Business Insider, met 5 sterren. FD Mediagroep verbetert zich naar 5 sterren, DPG Media en MT MediaGroep handhaven zich op de 5. Sdu kan ook een halve ster meer bijschrijven.  Media - Sales Houses Bedrijf Score WebAds MediaBookers Adfactor Massarius BrandDeli MannenMedia MediaBookers is nieuw in dit overzicht, waarin vijf van de acht namen terugkomen van vorig jaar. MannenMedia blijft stabiel met 4,5 sterren, de andere aanbieders worden iets beter gewaardeerd en stijgen naar 5 sterren. Mobile en video advertising Bedrijf Score MobPro Smartclip SpotX Streamads Video Media Group In dit overzicht geen nieuwe namen. Scores zijn ook nagenoeg gelijk. MobPro zet de stijgende lijn door van 4,5 sterren in 2018, 5 sterren in 2019 naar 5,5 sterren in 2020.  Social platform Bedrijf Score YouTube LinkedIn Instagram Pinterest Facebook Snapchat TikTok Twitter Tumblr Er is niet veel veranderd bij de Social platforms. Bijzonder zijn de constante scores: LinkedIn en YouTube hebben al vijf jaar 5 sterren. En ook Pinterest en Snapchat zijn heel constant met al vijf jaar 4,5 sterren. Vergelijkers Bedrijf Score Tweakers Kieskeurig.nl Prijsvergelijk.nl Vergelijk.nl besteproduct.nl beslist.nl Twenga Enkele Vergelijkers die vorig jaar het overzicht niet haalden vanwege te weinig vermeldingen zien we weer terug: Twenga en besteproduct.nl. Tweakers voert voor het vijfde jaar de lijst aan met 5 sterren, opnieuw vanwege goede scores voor kennis/knowhow. Ad exchanges Bedrijf Score Google Ads JustPremium OpenX Rubicon Project Een nieuwe categorie, met verschillende namen die eerder in andere categorieën binnen de media-aanbieders opgenomen waren. Zo stond bijvoorbeeld Rubicon Project in 2019 bij Demand side platforms, en was JustPremium in 2018 te vinden bij de Sales houses. Google Ads heeft de 5 sterren met name te danken aan de goede waarderingen voor kennis/knowhow. Digital Asset Management Bedrijf Score Cordeo Comrads Solutions Bynder Cocoon Er worden hoge ogen gescoord bij deze nieuwe categorie: twee maal 5,5 sterren en twee maal 5 sterren. De kennis/knowhow en flexibiliteit worden bij Cordeo en Comrads Solutions exact gelijk gewaardeerd. SOFTWARE Analytics & optimalisatie software Bedrijf Score AdCalls Google Analytics Hotjar Datatrics Visual Website Optimizer Clicktale SalesFeed Adobe Analytics Optimizely SiteSpect Webtrends SAS Marketing Automation Hier 1 nieuwe subcategorie: Product information management In deze categorie één aanbieder minder dan in de vorige editie. Daarbij is er één nieuwkomer –SalesFeed – en één ‘herintreder’: SiteSpect. AdCalls en Google Analytics hebben opnieuw 5,5 sterren. Google Analytics heeft de beste cijfers voor kennis/knowhow, AdCalls voor betrouwbaarheid. CMS software commercial Bedrijf Score e-Spirit Bloomreach Magnolia Kentico Acquia Episerver CMS Sitecore Open Text GX Software Smartsite Hier zien we OpenText als enige nieuwe, of beter terugkerende naam na een jaar uit de lijst te zijn geweest. Alle 5 sterren-aanbieders van vorig jaar hebben hun 5 sterren behouden, Acquia heeft zich bij hen gevoegd. CMS software open source Bedrijf Score Umbraco WordPress nopCommerce Drupal TYPO3 Joomla Bij de aanbieders van CMS open source dezelfde namen als vorig jaar, aangevuld met nopCommerce. Umbraco wordt opnieuw beter gewaardeerd en gaat nu naar 5,5 sterren. WordPress behaalt al jaren achtereen dezelfde goede score van 5 sterren.  E-commerce software commercial Bedrijf Score Spryker Systems Magento Episerver Commerce Shopify Intershop Communications Lightspeed Mijnwebwinkel Salesforce Commerce Cloud CCV Shop IBM WebSphere Commerce Oracle Commerce Cloud SAP Commerce Cloud Het overzicht E-commerce software commercial is aan veranderingen onderhevig. Groeide het aantal vorig jaar van vijf naar dertien, nu zijn het er weer twaalf, waarvan drie nieuwe: Spryker Systems, Shopify en SAP Commerce Cloud. Episerver Commerce gaat van 4,5 naar 5 sterren. CCV Shop, Magento, Lightspeed en Salesforce Commerce Cloud behouden het sterrenaantal van de vorige editie.  E-commerce software open source Bedrijf Score Shopware Magento OpenCart WooCommerce PrestaShop Drupal Commerce Nagenoeg dezelfde lijst als die van vorig jaar, met het verschil dat Shopware een hele ster erbij heeft gekregen dankzij positieve waarderingen voor kennis/knowhow, prijs-kwaliteit en flexibiliteit. E-mailmarketing software Bedrijf Score Copernica MailChimp Spotler Nederland Clang Oracle Responsys Campaign Monitor Tripolis Solutions In dit overzicht opnieuw twee aanbieders minder dan vorig jaar. Geen nieuwe namen die erbij komen. Copernica gaat van 4,5 naar 5 sterren, Clang gaat van 4 naar 4,5 sterren. IT security Bedrijf Score F-Secure ESET Sophos IBM McAfee RSA Security Symantec Trend Micro De uitstekende scores van vorig jaar zijn iets getemperd. We zien hier alleen namen die al eerder in het overzicht stonden. ESET is na twee jaar afwezigheid in de lijst – na eerder 5 sterren als antivirusaanbieder – weer terug. Had F-Secure vorig jaar de beste betrouwbaarheidscijfers, nu is dat voor kennis/knowhow. Marketing automation software Bedrijf Score Ternair HubSpot SharpSpring Notificare Marketo Spike Adobe Campaign Active Campaign Salesforce Marketing Cloud ACTITO Netherlands Salesforce Pardot Selligent Bronto Act-On Oracle Eloqua Webpower DotDigital Na vorig jaar een groei van dertien naar zeventien blijft het aantal nu gelijk. Vier nieuwe namen in het overzicht: Spike, ACTITO Netherlands, Act-On en DotDigital. Webpower is na één jaar afwezigheid terug. Ternair gaat van 5 naar 5,5 sterren en voert daarmee de lijst aan. Social software Bedrijf Score inSided Tracebuzz Coosto Salesforce Social Studio Sprinklr The Next Ad OBI4wan Media Injection Hootsuite Meltwater SocialBrands Bij de Social software zien we al een aantal jaar een vast groepje aanbieders. Media Injection is terug, met het voor hen vertrouwde aantal van 4,5 sterren. Insided gaat met een halve ster in de plus naar 5,5 sterren en de koppositie, en ook Tracebuzz, Salesforce Social Studio en Meltwater mogen een halve ster bijschrijven ten opzichte van vorig jaar. Product Information Management (PIM) Bedrijf Score Akeneo inRiver Benelux Oracle Nederland SAP Product Content Hub In deze nieuwe categorie vier aanbieders met gemiddeld tot zeer goede waarderingen. VENTURE Accelerators Bedrijf Score Collider MediaMatters HighTechXL Rockstart PortXL Startupbootcamp Accelerators halen opnieuw goede en uitstekende rapportcijfers. Twee nieuwe namen: Collider en Rockstart (deze laatste stond eerder met 5 sterren bij de Incubators). HighTechXL en MediaMatters gaan van 5 naar 5,5 sterren. Crowdfunders Bedrijf Score CrowdAboutNow Seedrs Collin Crowdfund Symbid Oneplanetcrowd Kapitaal Op Maat Geldvoorelkaar.nl Funding Circle De lijst Crowdfunders is met één naam uitgebreid, waarbij de scores iets zijn teruggelopen. Seedrs is hier de nieuwkomer. Oneplanetcrowd, Collin Crowdfund en Kapitaal op Maat houden vast aan hun sterren van vorig jaar. Incubators Bedrijf Score Inqubator Leeuwarden Dutch Game Garden Braventure YES!Delft STARTUP/eindhoven Crosspring Erasmus Centre for Enterpreneurship Van de tien namen die vorig jaar in het overzicht stonden, zijn er nog drie over. Dutch Game Garden gaat nu naar 5,5 sterren. Nieuw zijn Inqubator Leeuwarden – dat hoog scoort op betrouwbaarheid – Braventure, STARTUP/eindhoven en Crosspring. Opvallend is dat opnieuw geen van de aanbieders minder dan 5 sterren behaalt. Venture Capitalists Bedrijf Score Newion Axivate Capital Vectrix Peak Capital Slingshot Ventures Prime Ventures Main Capital Partners Endeit Capital Finch Capital henQ Holland Capital Walvis Participaties RTL Ventures Hier zien we net als vorig jaar alleen maar gemiddelde tot goede prestaties. Finch Capital is nieuw in het overzicht, Slingshot Ventures is na een jaar afwezigheid weer terug met dezelfde 5 sterren als voorheen. Vectrix pakt de 5 sterren van 2018 weer terug, Peak Capital handhaaft zich op die score en Prime Ventures sluit zich nu ook aan met 5 sterren. Lees meer informatie over Emerce100 en de onderzoeksverantwoording. De Emerce100 is alleen in print verkrijgbaar, deze is te verkrijgen bij een abonnement of als losse editie te koop. Je kunt hem hier bestellen.
Eerste kwartaal voor Samsung nog redelijk
3 uur
Samsung sluit een minder dramatisch kwartaal af dan was verwacht. Voorlopige cijfers laten een omzet zien van 45 miljard dollar, 4,9 procent meer dan een jaar geleden. De operationele winst was wel een stuk lager. De gevolgen van het coronavirus worden vermoedelijk pas echt zichtbaar in het tweede kwartaal. Dan moet ook duidelijk worden of de nieuwe Galaxy S20 en de vouwbare Galaxy Z Flip redelijk lopen. Samsung moet het overigens vooral hebben van zijn halfgeleiderdivisie en ook die draaide nog redelijk goed. De definitieve cijfers worden over enkele weken bekend gemaakt.
Hotelboekingssites zwichten onder druk van ACM: meer ruimte voor maatwerk tussen hotel en reiziger
3 uur
Hotelboekingssites Booking en Expedia bieden hotels voortaan meer mogelijkheden om consumenten een alternatief te geven bij geannuleerde boekingen zoals een datumwijziging of een voucher. Deze veranderingen zijn doorgevoerd nadat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangeklopt. KHN had aangegeven dat hotelboekingssites ten onrechte annuleringen als gevolg van de coronacrisis accepteerden. Dat verergerde dat de financiële problemen van hotels, omdat ze alle geannuleerde boekingen moesten terugbetalen aan de reizigers. Daarbij kwam ook de eis dit bedrag binnen vijf dagen te voldoen. Booking en Expedia mogen gebruik maken van de ‘overmacht’ clausule in hun voorwaarden. Daardoor kunnen reizigers die een non-refundable boeking hadden hun geld terug krijgen. Maar inmiddels hebben de boekingssites een aantal maatregelen genomen die de balans tussen de belangen van de eigenaren van accommodaties en reizigers verbetert: Boekingssites bieden óf geen ‘non-refundable’ boekingen voor accommodaties meer aan óf zij geven duidelijk aan dat het voor het risico van de reiziger is als hij toch een ‘non-refundable’ boeking maakt en uiteindelijk hier geen gebruik van kan maken. Accommodaties en boekingssites krijgen verder meer mogelijkheden om met alle reizigers die annuleren individuele afspraken te maken, zoals een datumwijziging of een voucher. Voor die laatste optie heeft Expedia gekozen. De consument houdt overigens wel het recht op geldteruggave. ACM roept KHN verder op om met een gezamenlijk standaard voucher te komen die voldoet aan de eisen van de ACM en door alle aangesloten accommodaties kan worden gebruikt. Koninklijke Horeca noemt de maatregelen een kleine stap in de goede richting. De problemen die veel hoteliers in de afgelopen maand ondervonden zijn echter niet volledig opgelost. Woensdag praat Koninklijke Horeca met de directie van Booking.com. Foto Pixabay
Tesla en Ford maken beademingsapparaten
18 uur
Tesla heeft het ontwerp van zijn eerste beademingsapparaat getoond op YouTube, grotendeels bestaande uit auto-onderdelen. Het bedrijf van Elon Musk wil zijn fabriek in New York, die nu gesloten is, heropenen voor de productie van deze apparaten. De VS zijn zwaar getroffen door het coronavirus met inmiddels 300.000 infecties. Er is een nijpend tekort aan beademingsapparaten. Volgens Anthony Fauci, directeur van het Amerikaanse gezondheidsinstituut, volgt er een ‘heel heftige week’. Op zeer korte termijn kunnen de apparaten van Tesla nog niet geleverd worden. Tesla ingenieurs zeggen dat er nog veel gedaan moet worden. Het bedrijf wil ze gratis aan ziekenhuizen leveren. Ook autofabrikant Ford springt bij met de productie van beademingsapparaten in Michigan. Dat doet Ford samen met de medische divisie van General Electric. President Trump heeft vorige maand een wet ingeroepen om General Motors te dwingen kunstmatige beademingsapparatuur te produceren. De autofabrieken liggen momenteel stil. Intussen gaat miljardair Bill Gates met zijn fonds de bouw van vaccinfabrieken financieren. Er zullen zeven veelbelovende vaccins geselecteerd worden, waarvan er slechts een of twee daadwerkelijk zullen worden gemaakt. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
Investeerders vrezen faillissementen techbedrijven
18 uur
Durfinvesteerders uit Nederland vrezen dat tienduizenden medewerkers van start-ups in de techindustrie binnenkort op straat staan als de overheid geen financieel helpende hand toesteekt. In een brief aan de ministers van Financiën en Economische Zaken vraagt de groep bedrijven, samen goed voor meer dan een miljard euro aan geïnvesteerd vermogen, om steun voor start-ups en scale-ups. Het ziet ernaar uit dat een groot deel van de bedrijven bij gebrek aan inkomsten grote klappen krijgen. Het Financieele Dagblad zag de e-mail en leest daarin de vrees dat er op korte termijn ruim 53.000 ontslagen kunnen vallen. Landen als Frankrijk en Duitsland stellen juist grote sommen geld beschikbaar, in de vorm van leningen en kredieten, om jonge vernieuwende bedrijven overeind te houden. Zij worden gezien als brengers van vernieuwing maar ook als de grote werkgevers van de toekomst. Investeerders als Holland Capital, henQ, Endeit, LSP, Peak en HPE (overzicht VC-markt) spreken de Nederlandse overheid aan op haar gebrek aan start-upgericht beleid. Vanwege het uitbreken van de coronacrisis worden er geen bijeenkomsten meer gehouden waar start-ups en investeerders elkaar in formele en informele sferen kunnen ontmoeten. Daardoor droogt de stroom aan nieuwe deals, kapitaalinjecties, op. Foto: Thomas (cc)
NIMA Marketing Day 2020 verplaatst naar september
19 uur
De vierde NIMA Marketing Day, die oorspronkelijk zou plaatsvinden op 18 juni bij De Fabrique in Utrecht, wordt verplaatst naar dinsdag 1 september. De dag waarop leven en werken in marketing centraal staat wordt daarmee, zoals veel evenementen, over de zomervakantieperiode heen getild vanwege de coronauitbraak. Verkochte kaarten en registraties van NIMA Members blijven gewoon geldig. Verreweg de meeste sprekers – waaronder key note spreker Thomas Barta – hebben hun toezegging voor een presentatie op 18 juni kunnen verplaatsen naar 1 september. In de afgelopen jaren trok de NIMA Marketing Day zo’n 1700 bezoekers. Tot de bevestigde sprekers van NMD horen marketingprofessionals van onder meer Rabobank, Simon Lévelt, SRK Rechtsbijstand, Too Good to Go, Zeeman, Micazu, HMS Hosting, Watersportcamping Heeg, Triboo, Magnet Me, ANP, VodafoneZiggo, Professor Podcast van LINDA, Hooghoudt, Marketing Drenthe, De Bijenkorf, Westerkerk Amsterdam, FD Mediagroep, Noordhoff, Cloetta, Algorithmic Perfumery, Afas, NS, Karwei, Diergaarde Blijdorp, Autoriteit Consument & Markt, Etos, BOB en Het Scheepvaartmuseum (alle sprekers onder voorbehoud).

Ook veel belangstelling voor Cisco’s WebEx
20 uur
Niet alleen Zoom, ook de vergadersoftware van Cisco WebEx doet het als gevolg van het gedwongen thuiswerken goed. Het aantal dagelijkse gebruikers nam in maart toe tot 200 miljoen tegen 10 miljoen in december. Het toenemende gebruik resulteerde in 73 miljoen virtuele vergaderingen met 22 miljoen vergaderingen per week alleen al gedurende de laatste twee weken. Zoom kwam vorige week onder vuur te liggen vanwege de gebrekkige beveiliging. Er werd een ernstig beveiligingslek in de wachtkamerfunctie ontdekt. Ook bleek het bedrijf gegevens te delen met Facebook. Het ruimtevaartbedrijf SpaceX van Elon Musk en NASA deden Zoom per direct de deur uit. Scholen in de staat New York hebben Zoom ook in de ban gedaan. CEO Eric Yuan heeft beterschap beloofd. Het bedrijf gaat zich de komende tijd volledig richten op de beveiliging.
‘Bestraf succesvolle scale-ups niet met de NOW-regeling’
20 uur
De nieuwe NOW-regeling die vanwege de coronacrisis is ingevoerd werkt bedrijven die jaar in jaar uit succesvol groeiden tegen. Vooral scale-ups zijn de dupe van deze regeling, zegt Daan Lammers, voorzitter van Jong Management, de vereniging van jonge ondernemers, tot 40 jaar, gelieerd aan VNO-NCW. Scale-ups hebben voortdurend grote investeringen gedaan om hun onderneming te laten groeien. Ze zijn ook in omzet en in arbeidsplaatsen gegroeid. Doordat de NOW-regeling alleen kijkt naar het omzetverlies en niet naar de investeringen en andere kosten kunnen zij géén gebruik maken van de regeling. Dit terwijl ook deze bedrijven tijdens de coronacrisis hun omzet zien verdampen. Jong Management pleit daarom voor aanpassing van de NOW-regeling zodat ook scale-ups er gebruik van kunnen maken. De Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) biedt de ondernemers geen hulp. Dat komt doordat de regeling enkel kijkt naar een minimale omzetdaling van 20 procent. Juist de scale-ups die eerder veel hebben geïnvesteerd moeten nu voorrang krijgen. Ze zijn volgens Jong Management bewezen succesvol, tonen veerkracht maar vechten tegelijkertijd ook voor hun bestaan. De NOW-regeling is bedoeld voor ondernemers met personeel die gedurende drie maanden minimaal 20 procent omzetverlies verwachten. Ze kijkt dus enkel naar de daling van de omzet en niet naar de kostenstructuur of financiële reserves. Door hun snelle groei en daarmee de hoge investeringen zijn de buffers juist bij scale-ups echter klein en komen klappen dus extra hard aan. Foto Pixabay
OBI4wan koopt HowAboutYou
20 uur
Na jaren van nauwe samenwerking besluit OBI4wan om zijn partner HowAboutYou te kopen, zo maakten de bedrijven vanochtend bekend. De transactie vond eigen vorige week plaats. Het is niet bekend tegen welke waardering de overname plaatsvond. OBI4wan is een technologiebedrijf dat grote organisaties voorziet van middelen voor media monitoring en online klantcontact. Tot de klantenkring behoren grote multinationals als Heineken, ING, IKEA, Hema, Jumbo en McDonald’s. HowAboutYou is al negen jaar een van de belangrijkste verkoop en implementatiepartners van OBI4wans softwareoplossingen. HowAboutYou werkt voor 440 organisaties in de publieke sector en levert daar social media, webcare en monitoring, live chat en chatbots. Klanten zijn onder meer gemeenten, provincies, ministeries, waterschappen en andere semi-publieke instanties zoals veiligheidsregio’s, brandweer, GGD/GHOR, waterschappen en woningcorporaties. OBI4wan is een meerderheidsdeelneming van MAIN Capital Partners.
Amazon in gesprek over coronatesten voor dc-werknemers
21 uur
Abbott Labs en Thermo Fisher Scientific zijn in gesprek met Amazon over het testen van werknemers voor het coronavirus, zo meldt Reuters. Het zou in eerste instantie gaan om werknemers van een distributiecentrum bij Seattle. Amazon gaat de komende week gezichtsmaskers leveren aan werknemers in zijn Amerikaanse en Europese distributiecentra. Ook wordt de temperatuur opgenomen. Bij zeker dertig distributiecentra van Amazon in de VS zijn de afgelopen weken besmettingen van het coronavirus geconstateerd. Werknemers maken zich steeds meer zorgen, zo blijkt uit een inventarisatie van GeekWire. In New York, Chicago en Detroit heeft personeel het werk uit protest stilgelegd. Zij eisen dat Amazon de dc’s tijdelijk sluit en desinfecteert. Meer dan 1 miljoen mensen zijn wereldwijd besmet, waarvan er 58.000 zijn overleden. Foto Abbott Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
Nieuwe hoofdredacteur voor Twinkle
22 uur
François Kroes, nu nog hoofdredacteur van CustomerFirst, wordt per 1 mei de nieuwe hoofdredacteur van e-commerce titel Twinkle. Hij volgt Arjan van Oosterhout op, die sinds 2008 werkte op de redactie van Twinkle. Van Oosterhout vindt de tijd nu rijp ‘om mezelf uit te dagen als zelfstandig ondernemer’. Sinds 2016 was hij projectleider van de Twinkle100. In de zomer van dat jaar werd hij hoofdredacteur, als opvolger van Marieke Verdonk. Kroes werkt inmiddels ruim een decennium bij BBP Media. Eerst als webredacteur, en vanaf februari 2017 als hoofdredacteur van CustomerFirst. Het redactieteam van Twinkle bestaat per mei aanstaande uit Kroes (hoofdredacteur), Danielle Scheffer (eindredacteur), Jelle Kempe (redacteur) en Tessa van Glabbeek (redacteur).
Sluiting Duitse grenzen geen gevolgen voor goederenverkeer
22 uur
De sluiting van de Duits-Nederlandse grens waarover maandag een besluit zal vallen heeft voor zover bekend geen gevolgen voor het goederenvervoer. Een verbod op het goederenvervoer zou een klap betekenen voor Amazon.nl, die alle bestellingen uit dc’s over de grens haalt. Vertragingen met bezorgingen kunnen echter niet worden uitgesloten. De grensovergangen die wel nog open blijven zullen streng worden gecontroleerd. Duitsland wil al het niet noodzakelijk verkeer beperken. Al langer was er een appèl vanuit Beieren om de grens met Nederland op slot te gooien. De beperkingen aan de grens golden al enige tijd Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Daar komen België en Nederland bij. Noordrijn-Westfalen is tegen sluiting. De deelstaat vreest voor economische problemen als vrachtwagens met geïmporteerde voedingswaren uit de haven van Rotterdam vast komen te staan in lange files aan de grens. Foto Pixabay
Gebruik van zoekmachine Film.nl ruim verdubbeld
23 uur
Mede geholpend door thuiszitters die vertier op televisie zoeken, is het gebruik van zoekmachine Film.nl meer dan verdubbeld van veertigduizend naar honderdduizend gebruikers afgelopen maand. Populaire zoekopdrachten zijn Contagion, Mocro Maffia and Frozen 2. De groei wordt echter ook ondersteund door een online brandingcampagne die eind vorige maand live ging onder de nieuwe slogan ‘Zoek, vind en kijk’ en de lancering van een nieuwe mobiele app. De campagne is ontwikkeld door AGCS. Film.nl is een zoekmachine om het online aanbod van films en series mee te verkennen. Daaronder zit een brede waaier qua aanbod: bioscopen, on-demand aanbieders, televisie en het assortiment van webwinkels. Het initiatief, dat draait vanuit een stichting en operationeel in handen is van de NVPI, wordt gesteund door Nederlands Filmfonds, Abraham Tuschinski Fonds, Filmdistributeurs Nederland, Filmproducenten Nederland, NLconnect, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Ministerie van Economische Zaken. Foto: blondinrikard (cc)
Stella start gratis haal- en brengservice voor e-bike
1 dag
Wie een Stella e-bike heeft, hoeft niet langer de deur uit voor een onderhoudsbeurt aan de fiets. Het bedrijf heeft veertig servicecenters met een werkplaats, maar tijdens de coronacrisis zijn e-bikebezitters voorzichtiger met deze diensten. Om toch de onderhoudsbeurten uit te kunnen voeren, introduceert Stella in een tijdelijke, gratis haal- en brengdienst. De e-bike wordt ’s ochtends met een rode bestelbus opgehaald en ’s middags weer teruggebracht. De servicebeurt is verder voor deze periode afgeprijsd naar vijftig euro.
Nationale ThuisBingo online voor ouderen in isolement
1 dag
Om aandacht te vragen voor alle ouderen in sociaal isolement organiseert FocusCura, samen met andere maatschappelijk betrokken organisaties (Wehkamp, KBO-PCOB, Aubergine IT), vanaf vandaag de Nationale ThuisBingo, een online bingo speciaal voor ouderen die door corona minder persoonlijk contact hebben. De Nationale ThuisBingo is zo gebouwd dat iedere bingowinnaar na het spel gebeld wordt door een vrijwilliger. FocusCura organiseert al sinds 2004 wekelijks een online bingo voor haar beeldzorggebruikers. Deze bingo was bewust kleinschalig en niet geschikt voor nationaal bereik. Na het uitbreken van corona werd FocusCura benaderd om deze bingo breder in te zetten. Bij de Thuisbingo zijn er ook prijzen te winnen, beschikbaar gesteld door Wehkamp.

Koude start voor crowdfunding in 2020, maar niet vanwege corona
1 dag
De markt voor crowdfunding in Nederland maakt een koude start in 2020. In het eerste kwartaal werd slechts 64 miljoen euro gefinancierd via crowdfundingplatformen. Maar dat ligt niet aan de coronacrisis, zegt Crowdfundmarkt, de brancheorganisatie voor crowdfunding in Nederland. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 is de markt gekrompen met 25 procent. Het uitbreken van de coronacrisis heeft in maart nog geen significante impact gehad op het aantal crowdfundingprojecten dat gepubliceerd is in Nederland. De krimp is voor een groot deel te verklaren door het vertrek van Funding Circle uit Nederland. In de eerste drie maanden van vorig jaar was dit crowdfundingplatform nog goed voor 14 miljoen euro financiering. Wellicht dat de markt ondanks de omstandigheden iets aantrekt. Op 30 maart is bekend geworden dat ook crowdfundingplatformen via de regeling Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) leningen mogen gaan verstrekken. Crowdfundingplatformen hebben veel ervaring met snel due diligence onderzoek. Dit is noodzakelijk voor de acute steun aan ondernemers.
Asus vernieuwt gaminglaptops
1 dag
De timing is onbedoeld gunstig: consumenten willen afleiding en dan komt de nieuwe generatie gamelaptops van Asus met 10e generatie Intel-processoren en de Nvidia RTX SUPER grafische kaarten wel zo gelegen. Het topmodel is de ROG Zephyrus Duo 15, een gaming laptop met 15-inch-scherm en een tweede scherm ScreenPad Plus van 14,1 inch (foto onder). Gamers kunnen kiezen tussen een display van 300 Hz met een verversingssnelheid van 3 ms of een 4K UHD scherm met 100% Adobe RGB ondersteuning. De adviesprijs is nog niet bekend. Ook de lijn ROG Strix laptops wordt vernieuwd. De Strix SCAR is er in een model van 17 en 15 inch. Onder de motorkap vind je een Nvidia GeForce RTX 2080 of 2070 SUPER GPU terug. Twee SSD’s in Raid 0 zorgen voor korte laadtijden. Ook presenteert Asus de nieuwe reguliere Zephyrus line-up, waarmee je ook foto’s en video’s kunt bewerken. Naast de ROG Zephyrus S15/S17 en M15 is er ook de G15. Met zijn gewicht van 2,1 kilogram en dikte van slechts 20 millimeter is hij opvallend dun en draagbaar. Prijzen beginnen vanaf 1500 euro.
Spoedwet voor Skypetestamenten
1 dag
Er komt een spoedwet die het tijdelijk mogelijk maakt dat mensen via een videobelverbinding met de notaris een testament kunnen opstellen. Dat heeft het kabinet vandaag na afloop van de ministerraad bekendgemaakt. Met de spoedwet geeft het kabinet gehoor aan een oproep van de Vereniging van estate planners in het notariaat (EPN), de vereniging van erfrechtadvocaten (VEAN) en een aantal hoogleraren notarieel recht. Ook komt er een oplossing voor andere rechtshandelingen waarvoor de wet normaal gesproken voorschrijft dat mensen persoonlijk bij elkaar moeten komen. de Vereniging van estate planners in het notariaat (EPN) merkt dat veel mensen juist nu hun zaken goed willen regelen voor als ze onverhoopt het slachtoffer worden van het coronavirus. Foto Pixabay
Nederlandse filmdistributeurs verdienen niets aan abonnementsdiensten
1 dag
Het toenemende kijkgedrag van de consument via abonnementsdiensten levert geen extra omzet op voor de Nederlandse filmdistributeurs en ook de waargenomen stijging bij on demand kijken compenseert op geen enkele manier het omzetverlies door het sluiten van de bioscopen en de winkels die dvd’s en Blu-rays verkopen. Dat zegt branchevereniging Film Distributeurs Nederland. Vanaf 15 maart hebben alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters hun deuren moeten sluiten en sindsdien geen inkomsten meer. De verwachte omzetderving zal voor de filmdistributeurs ongeveer 12 miljoen euro per maand zijn. Daarnaast stagneert ook de verkoop van dvd’s en Blu-rays en verliezen filmdistributeurs daarmee 3 miljoen euro aan omzet per maand. De omvang van de geschatte schade in de filmbranche is op de korte termijn (tot juni) 36 miljoen euro en op de middellange termijn (tot augustus) minimaal 60 miljoen. Deze bedragen zijn ook niet op te vangen in de aangekondigde reguliere maatregelen. Investeringen in films en marketinguitgaven gaan momenteel volledig verloren. Ook is de toekomstige opstart van Nederlandse filmproducties stil komen te liggen, wat na de coronacrisis een opeenhoping van te betalen filmfinanciering voor de filmdistributeurs veroorzaakt. Branchevereniging Film Distributeurs Nederland (FDN) heeft zich daarom aangesloten bij de nieuw opgerichte alliantie ENCORE – de Nederlandse Creatieve Industrie Alliantie – om samen in overleg met de overheid te inventariseren wat er specifiek nodig is om mede de aangeslotenen van FDN door deze onstabiele periode heen te helpen.
Dag en Nacht Media: podcastcijfers groeien met een kwart
1 dag
Podcastuitgever Dag en Nacht Media ziet de consumptie van de ene op de andere maand met ruim een kwart toenemen tot 5,3 miljoen beluisteringen in de maand maart. Adverteerders beginnen het voor hen nieuwe medium uit te proberen omdat ze toch bereik zoeken voor hun commerciële boodschappen. Ten opzichte van een half jaar geleden is er sprake van een kleine verdubbeling, maar pas met het uitbreken van de coronavirus laten de maandcijfers een enorme sprong in interesse zien voor podcasts. “Nu veel van die forenzen thuiswerken, zou je verwachten dat het aantal beluisteringen van podcasts afneemt tijdens de social distancing-maatregelen”, aldus ondernemer Tim de Gier. Het tegendeel blijkt echter waar. De uitgever merkt, zoals andere mediabedrijven, dat de interesse voor sportprogramma’s webebt. Simpelweg omdat er niet wordt gesport en dus geen gespreksstof is. Dat ondervinden streamingzenders als DAZN en Eurosport naar verluidt ook. “Actualiteitenshows als Dit wordt het Nieuws van NU.nl stijgen juist enorm in luisteraantallen.” De Gier: “Het lijkt er ook op dat deze heftige tijd een sterke behoefte creëert om verhalen te horen over hoe anderen hiermee omgaan. Podcasts lenen zich hier bij uitstek voor.” Wat de toenemende luistercijfers met de omzet van het bedrijf doet, houdt de ondernemer voor zich. Wel is duidelijk dat de adverteerdermix verandert. Campagnes die zich richtten op de sportzomer vielen weg, maar andere adverteerders zoeken juist extra of nieuw bereik. Podcastreclame wordt door hen gezien als alternatief voor buitenreclame. Nu abri’s en billboards geen volumes meer draaien, want geen passanten, worden podcasts uitgeprobeerd. Dag en Nacht Media is een netwerk van rond de veertig podcasts. Spotify wilde desgevraagd geen landspecifieke details over podcasts geven. NPO reageerde helemaal niet op verzoeken tot commentaar. Van Spotify is bekend dat het fors investeert in de bouw van een podcastinfrastructuur naast de muziekbusiness. Dat houdt in, dat het exclusieve aansprekende producties uitgeeft en derde podcasters geld laat verdienen met reclame-inkomsten. Om zijn platform aantrekkelijk te maken, kunnen adverteerdes sinds kort op programmtic-achtige wijze reclame als het ware injecteren in podcasts. Hoe beter de tagreting, hoe hoger de CPM, aldus CEO Daniel Ek van het Zweedse bedrijf. Een andere partij die ook hard bouwt, maar zich amper laat horen, is Google. Dat heeft al een geraffineerd advertentiesysteem met een programmatic reclameomgeving en reclameklanten. Om podcastluisteraars goed te bedienen, zoekt het nu naar de juiste features en interface voor de podcatchclient. Spotify heeft die al. Googles app is al twee jaar in ontwikkeling. Onlangs verscheen ging de app live met een nieuwe interface. Foto: hernanpc (cc)
No code: de democratisering van softwarecreatie
2 dagen
De wens om steeds sneller nieuwe diensten te testen, de nood tot digitale transformatie en een gebrek aan programmeurs. Er lijkt een perfect storm te ontstaan voor no code: software ontwikkelen zonder dat er kennis van programmeren nodig is. Gartner voorspelt dan ook enorme groei en een partij als Netflix lijkt zijn aannamebeleid er al op aan te passen. Welke kansen biedt deze snelgroeiende markt? Het is een zeer frequent terugkerend onderwerp de laatste jaren: het toenemende gebrek aan software engineers. De krapte op de markt heeft gezorgd voor een internationaal speelveld, waarin talentvolle developers een stevige positie hebben. En waarin bedrijven in alle uithoeken van de wereld naar geschikte kandidaten zoeken, teams op afstand inrichten en deals sluiten met nieuwe coding-opleidingen die als paddenstoelen uit de grond schieten. Het is mede door deze krapte dat de no code-beweging op steeds meer interesse kan rekenen. Kort gesteld wordt er bij no code voor gezorgd dat het niet meer nodig is om codes in te kloppen, maar gebruikers op visuele wijze een applicatie in elkaar kunnen zetten. Veelal met gebruik van drag-en-dropelementen, waarmee de lay-out van een toepassing als een blokkenbouwspel wordt ontwikkeld. Tegelijkertijd worden er koppelingen gemaakt met databronnen – onder andere via API’s – zodat allerlei diensten en functionaliteiten aan elkaar zijn te knopen. Een manier van werken die ervoor zorgt dat softwareontwikkelingen toegankelijk worden voor een veel grotere groep. Chris Obdam, CEO en medeoprichter van Betty Blocks – dat in 2012 pivotte van een maatwerksoftwarebedrijf naar een no code-platform – spreekt van citizen developers. In vrijwel alle sectoren is veel software nodig om de concurrentie bij of voor te blijven, terwijl development langzaam gaat en goede developers schaars zijn, schetst Obdam het veld. “Ondertussen wil je wel vooruit. Dat kan door een ander type ontwikkelaar te introduceren, die na een korte training zelfstandig applicaties kan bouwen. Zodat de business bij kan dragen aan het oplossen van problemen.” Niet sexy Los daarvan speelt bij het mkb ook nog het kostenaspect. Veelal is er geen geld voor complexe IT-projecten en willen ondernemers meer zelf doen, ziet Obdam. Bij grote concerns speelt dan weer dat werknemers uit onvrede over de beschikbare IT-toepassingen en -processen met eigen oplossingen als Excelsheets en Access-applicaties aan de slag gaan. De zogeheten schaduw-IT. “Als je geen grip meer hebt op wat er allemaal gedaan wordt, ontstaan er privacy- en veiligheidsproblemen.” No code wordt veel toegepast voor onder andere portalen, ziet Obdam. “Digitale transformatie is vooral informatie naar het web brengen. Zowel intern in bedrijven als naar de buitenwereld.” En ook voor processystemen wordt het veel gebruikt. Denk aan tijdregistratie of het embedden van veiligheidsinstructies. “We werken bijvoorbeeld met spelers in de olie- en gasindustrie, waar hoge veiligheidsnormen heersen. Dat is niet supersexy, het lost wel acute problemen op.” Uit onderzoek vorig jaar door Outsystems – de maker van een low code-platform dat eveneens softwareontwikkeling vereenvoudigt, maar nog wel om enige coding skills vraagt – blijkt dat bedrijven laagdrempelige ontwikkeling met name voor versnelling van digitale transformatie (69 procent), het wegwerken van de IT backlog (55 procent) en een verminderde afhankelijkheid van moeilijk te vinden vaardigheden (38 procent) willen inzetten. Onder andere door de brede toepasbaarheid verwacht Forrester dat de markt voor laagdrempelige ontwikkelplatformen zal toenemen tot 21,2 miljard dollar in 2022, vergeleken met 3,8 miljard dollar in 2017, een gemiddelde jaarlijkse groei van 41 procent. Daarbij groeit de markt momenteel het hardst, menen de onderzoekers, met ruim vijftig procent. IDC voegt daaraan toe dat er afgelopen jaar naar schatting 810.000 no code-gebruikers waren. Wat volgens de marktvorser gelijkstaat aan 3,5 procent van de totale developerscommunity. Cijfers die volgens de onderzoekers de komende vijf jaar hard omhoog zullen schieten. Crowd sourcing Het werpt de vraag op welke impact no code heeft op een organisatie. Volgens Obdam is het belangrijk om als IT-afdeling te erkennen dat je niet volledige controle op de organisatie kunt hebben. Beter is het tegen de organisatie te zeggen dat het goed is om zelf zaken te proberen, mits medewerkers zich aan de door IT opgestelde regels houden. Wat leidt tot een soort crowd sourcing van digitale probleemoplossingen. De gehele organisatie wordt immers in staat gesteld om bij te dragen aan het oplossen van problemen. Wat het proces kan versnellen. Obdam: “Nadat we bij een klant enkele succesvolle cases hadden gedaan, zag je de mindset veranderen. Er was al jaren behoefte aan slimmere oplossingen, maar men liet het erbij, want IT had toch nooit tijd voor ze. Toen de dynamiek veranderde, kwamen de ideeën op tafel. Voor meer focus op klantsucces in plaats van op een minder urgente zaak als de polisadministratie bijvoorbeeld.” En ook binnen digitale marketing is no code in opkomst, geholpen door de aanhoudende trend van selfservice. Klanten willen in toenemende mate zelf informatie kunnen inwinnen en actie ondernemen, waardoor er steeds meer portals worden ontwikkeld – denk aan de toename van mijn-omgevingen. Maar ook bij leadgeneratie ziet Obdam een uplift in het gebruik. “Marketeers willen doorgaans graag nieuwe dingen proberen, snel campagnes opzetten of een app lanceren. Het liefst drie keer zo snel als de IT-afdeling.” Versnellen Raoul Schoenmakers, eigenaar van RMB Field Marketing, kwam voor zijn bedrijf bij no code-oplossingen uit, doordat er in de niche waarin hij zich bevindt maar weinig softwarepakketten zijn ontwikkeld. En met losse toepassingen werken, heeft niet de voorkeur. “We willen snel en flexibel oplossingen kunnen bedenken voor onze eigen processen en die van klanten”, zegt Schoenmakers. “Iedere vraag is net anders en je wilt klanten niet een half jaar laten wachten op een oplossing. Nu kunnen we dat in twee weken.” Onder andere de personeelsplanning, het CRM en de warehousing zijn bij RMB Field Marketing in no code-toepassingen ondergebracht. Onderdelen die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn. Schoenmakers: “De buitendienst werkt met een app waarin zij de gevraagde gegevens invoeren, zodat onze backoffice realtime feedback krijgt.” Schoenmakers startte aanvankelijk zelf met het bouwen van de applicaties – “Als je een proces kunt uittekenen, kun je het ook zelf bouwen” – maar door de groei aan applicaties en de business van zijn bedrijf is de bouw sinds een tijdje uitbesteed aan een extern bureau. “We hadden onze mensen allemaal nodig voor de corebusiness. Via een externe partij gaat het voor ons nog sneller.” Neemt niet weg dat hij nuttige learnings opdeed. “Mijn grootste fout was dat we de automatisering eerst volledig af wilden bouwen en pas dan gebruiken. Terwijl je juist kleine toepassingen kunt ontwikkelen die je snel test en gelijk verbetert. Een dag later heb je versie 1.1 en aan het eind van de maand zit je al gauw op versie 3.0.” Ook binnen een grotere organisatie als Univé wordt met no code gewerkt. Het innovatielab van de verzekeraar heeft er bijvoorbeeld mee getest of klanten zouden willen betalen voor nieuwe diensten binnen het Veilig Wonen-abonnement, waarin onder andere schoorsteeninspecties, alarmonderhoud en gootreiniging worden aangeboden. Door in plaats van de gebruikelijke statische mock-ups een daadwerkelijk functionerende applicatie te testen onder tienduizend gebruikers, was het mogelijk om niet alleen de intentie te peilen, maar ook het gedrag van klanten te meten, zo blijkt uit een casebeschrijving. Waarmee stakeholders in de organisatie overtuigd werden. Daarbij is de applicatie als een set van kleinere toepassingen en API-integraties opgebouwd. Wat volgens de betrokkenen de behoefte aan afzonderlijke systemen en licenties voor CRM- en betalingsbeheersystemen vermindert. Via no code worden dus medewerkers bij bedrijven die direct leveren aan eindgebruikers aan het roer gezet. Zij zijn echter niet de enigen die op de trend inspringen. Ook traditionele ontwikkelaars zien kansen. Verschillende softwareontwikkelhuizen hebben de afgelopen tijd afdelingen opgericht die zich richten op de no code-manier van ontwikkeling. Tegelijkertijd zijn er ook dienstverleners die zich alleen nog op no code richten. In Nederland bijvoorbeeld DailyOps en EsperantoXL. Status quo Kijkend naar de toekomst ziet Obdam no code als standaardgereedschap toegevoegd worden aan de digitale toolset voor werknemers, naast vertrouwde applicaties als Excel. “Het wordt gebruikelijk dat je als professional zelf een deel van je software kunt maken. Denk voor een fabriek aan het eenvoudig controleren van een apparaat dat van de band rolt. Dat kan met een interactieve checklist, waarvan quality & assurance-medewerkers zelf een eerste versie maken. Want het kennisniveau dat ervoor nodig is, is vergelijkbaar met Excel.” Het doet afvragen wat er voor de ‘hardcore’ coders overblijft. Volgens kenners wordt voor hen het werk leuker, doordat zij zich niet – of in ieder geval minder – met de relatief eenvoudige applicaties bezig hoeven te houden, waardoor er meer tijd is om zich vast te bijten in complexere toepassingen. Of het maken van moeilijkere onderdelen voor de niet-ervaren collega’s. “Het lost vooral het tekort aan developers op, maar maakt ze zeker niet overbodig”, aldus Obdam. Wat doet denken aan de automatisering van klantenservice via onder andere chatbots. Ook daar worden mensen vrijgespeeld van standaardvragen, zodat zij zich met diepgravende kwesties bezig kunnen houden. Serieondernemer en blogger Pieter Levels ziet op zijn beurt ook een tweeledige ontwikkeling. Het overgrote deel van het codeerwerk voor apps (Levels noemt 95 tot 99 procent) zal versimpeld worden door no code. De resterende één tot vijf procent betreft maatwerkcodering van bijzonder hoog niveau, werk dat uitgevoerd zal worden door bijzonder goedbetaalde engineers. Vaklieden die hiervoor gerust een miljoen dollar per jaar kunnen opstrijken, meent Levels, verwijzend naar ontwikkelingen bij Netflix. De online videogigant maakte onlangs bekend minder werknemers te willen hebben, die meer betaald zullen worden. Beter één topengineer voor een miljoen, dan drie voor hetzelfde totaalbedrag, zo luidt de visie. Een keuze die, als anderen daar ook gehoor aan geven, de status quo van de markt danig kan veranderen. No code vs. low code Low code en no code worden regelmatig in één adem genoemd. Het verschil is echter dat er bij low code nog enig codeerwerk komt kijken. Daarmee heeft het ook ontwikkelaars als doelgroep, die middels low code hun werk sneller kunnen doen. No code is erop gericht om mensen die geen achtergrond in softwareontwikkeling hebben toe te voegen aan het proces. Een genoemd voordeel van low code is dat er, door een grafische gebruikersinterface en softwarelaag over de systemen heen te leggen, nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd aan bestaande oplossingen. Waardoor oudere systemen toch informatie met elkaar kunnen uitwisselen zonder dat dit gelijk forse investeringen kost. Salesforce Ook Salesforce beschikt sinds enige jaren over een eigen no code-ontwikkelplatform, Lightning genaamd. Dit platform is gratis beschikbaar voor klanten van de SaaS-leverancier en kan worden gebruikt om applicaties te ontwikkelen die op een of andere manier integreren met Salesforce. Of die als een aanvulling gelden van de bestaande diensten. Hiervoor wordt, zoals ook bij andere toepassingen gebruikelijk is, gebruikgemaakt van drag-and-dropmethodiek om apps te bouwen. Daarbij is het ook mogelijk om spreadsheets, zoals Microsoft Excel en Google Sheets, op eenvoudige wijze om te zetten in cloudgebaseerde applicaties. Bronnen De no code-beweging kenmerkt zich door een open karakter. Op verschillende plekken zijn tools te vinden om ermee aan de slag te gaan. Wie zich verder wil verdiepen, kan bijvoorbeeld eens neuzen in NuCode, een omvangrijke database met no code-producten. En Zeroqode, dat tot doel heeft om gebruikers nieuwe producten een veelvoud sneller te laten lanceren, biedt verschillende templates die je op weg helpen. Toepassingen die overigens gebaseerd zijn op Bubble, een codevrije programmeertaal voor het bouwen van webapplicaties. Laatstens is ook Zapier – dat al eens eerder langskwam in dit magazine – een interessante tool om te bekijken. Deze verbindt apps aan elkaar om werk te automatiseren. Dit artikel verscheen eerder in de maarteditie van Emerce Magazine #176.
Hands-on: Arlo Ultra en Arlo Pro 3
3 dagen
Het vergelijken en testen van bewakingscamera’s komt aardig overeen met het testen van smartphones. De keuze was in het begin nog beperkt en na verloop van tijd kwam de strijd om de unieke kenmerken, maar ondertussen biedt elke fabrikant hetzelfde pakket en blijven de belangrijkste pijlers voor vergelijken over: prijs, kwaliteit, compatibiliteit en betrouwbaarheid. Laat Arlo nou net op drie van deze vier goed scoren. De Arlo Ultra is het vlaggenschipmodel bewakingscamera met 4K-cameraresolutie en reeds een jaartje op de markt. Onlangs is hieronder een 2K-versie aan toegevoegd in de vorm van de Arlo Pro 3. Om een idee te krijgen waar de grote verschillen liggen, zullen we deze per kenmerken aangeven, maar cameraresolutie is natuurlijk het overduidelijke verschil. De Ultra heeft een 8-megapixel half-inch sensor met een maximale resolutie van 3840×2160 pixels en de Pro 3 een 4-megapixel derde-inch sensor met een maximale resolutie van 2560×1440. In de praktijk zou dit moeten betekenen dat als je achteraf inzoomt in de opnames (er zit geen zoomlens op, maar je maakt in feite een uitsnede in het beeld), meer resolutie en duidelijker beeld hebt. Wel zo handig als er iemand in beeld komt die ongewenst is en achteraf visueel herkenbaar moet zijn. Eerlijk is eerlijk, de herkenningsalgoritmes van Arlo doen het prima, zo kunnen dieren, personen en voertuigen onderscheiden worden. Tevens kan worden bepaald of er een bekend persoon voor het systeem in beeld is of een onbekend persoon. Ik merkte echter geen verschil in nauwkeurigheid bij 4K of 2K. Sterker nog, visueel kon ik haast geen onderscheid zien. Bij het vergroten van het beeld was een gezicht in de verte iets minder ‘gekarteld’, maar ook onherkenbaar. De beeldkwaliteit is overigens afdoende, maar vergelijkbaar met de camera’s van Nest en Ring. Geen wifi In plaats van wifi, maakt Arlo gebruik van een eigen draadloos kastje, de smarthub. Dit is in de praktijk een stuk stabieler dan camera’s die naast 20 andere apparaten in je huis die vechten om voorrang in dataoverdracht op een variabel wifisysteem. De smarthub wordt per ethernet op je router verbonden en is op die manier verbonden met internet, zodat de camera’s via de bijhorende app van veraf zijn te benaderen en camerabeelden in de Arlo cloud kunnen worden opgeslagen. Valt internet uit, dan is er altijd nog een micro-sd kaartje in de hub te plaatsen waar lokaal de opnames kunnen worden opgeslagen. Arlo Smart Voor opslag in de Arlo cloud heeft Arlo meerdere opties. Bij een van de camera’s kost het 2,79 euro per maand met een opslag van 30 dagen en dit is uit te breiden in allerleid verschillende combinaties. Over het algemeen ben je goedkoper uit dan welke combinatie ook bij Nest en Ring, want Arlo alleen daarom al tot een interessantie optie maakt. Daarnaast werkt het systeem met Apple Homekit, Amazon Alexa en Google Assistant, daarin hoef je voor aanschaf dus geen keuze voor te maken. Draadloos Niet alleen de verbinding van de camera naar de hub is draadloos, de camera’s hebben ook geen stroomaansluiting nodig. Er wordt gebruik gemaakt van een herlaadbare accu die slechts om de paar maanden even hoeft worden bijgeladen. Voeg daaraan toe dat de camera’s waterdicht zijn, een goed bereik hebben, verschillende goed uitgewerkte montagemogelijkheden en je hebt niet alleen handig te plaatsen bewakingscamera’s, de functie is ook nog eens aan te passen. Het nieuwe vogelnestje in de tuin streamen, een babyfoon plaatsen, kattenluikcontrole of een alternatief voor skype calling, zijn maar een paar opties. En ook nog Allemaal pluspunten, maar slechts één functie vind ik bij dit soort camera’s echt wel een vereiste: geofencing. Oftewel een camera die pas meldingen gaat doorgeven op het moment dat je niet thuis bent en geen opnames maakt als je wel thuisbent, puur door plaatsbepaling in de app. Zo simpel, maar iets wat bij Ring nog steeds niet mogelijk is. Wat minder De minpuntjes zijn klein, maar wel aanwezig. De beeldkwaliteit is dus gemiddeld, wat voor de prijs wel wat beter had mogen zijn. De opnames zijn bij het terugkijken vaak wat te laat begonnen. Iets wat Ring juist heel goed aanpakt met pre-recording. Oftewel, er wordt continu beeld gebufferd, maar pas opgeslagen als er beweging is. Gevolg is een opname waarbij de eerste paar seconden nog even niets gebeurt en het begin van binnenkomst in een kamer of ruimte ook in de opname belandt.  Verschil Zou ik nog terugkomen op de verschillen tussen Ultra en Pro 3. Als gezegd zijn er eigenlijk geen verschillen bij de verschillende features, behalve de beeldkwaliteit (die te verwaarlozen is), de duurdere abonnementsvorm voor Arlo Smart en de aanschafprijs zelf. Een basispakket met vier camera’s met smarthub kost 1300 euro voor de Ultra en 1000 euro voor de Pro 3. De camera’s zelf zijn 379 euro voor de Ultra en 285 euro voor de Pro 3. Beiden pittig in prijs, maar was de ultra dat al dubbel en dwars waard, dan nog meer bij de Pro 3.
Infographic: houdt het internet stand onder corona?
3 dagen
Een niet onaanzienlijk deel van de wereldbevolking zit thuis als gevolg van het coronavirus en dat heeft gevolgen voor het internetverkeer dat fors is gestegen. Zo ook in de VS, waar het internet is uitgevonden. Peak Usage Is Now The Norm, staat te lezen in onderstaande infographic.
Rechtbanken gaan experimenteren met Skype en ‘telehoren’
3 dagen
Nu de rechtszalen leeg zijn wil de Raad voor de rechtspraak gaan experimenteren met het volgen van rechtszaken via Skype. De Vereniging Sociale Advocatuur Nederland maakt zich naar eigen zeggen grote zorgen over de rechtspraak tijdens de coronacrisis. De vereniging ziet veel organisaties overstappen op videobellen. Maar de rechtspraak heeft na twee en een halve week nog maar mondjesmaat ‘tele-horen’ via video mogelijk gemaakt. De Raad voor de rechtspraak benadrukt dat rechters de afgelopen week toch nog in ruim 22.000 zaken uitspraak hebben gedaan. Dat is een kleine 80 procent van het normale aantal zaken in een week. Wel ging het om zaken die grotendeels voor de coronacrisis waren aangebracht en behandeld. Het merendeel van de zaken wordt nu telefonisch of via een videoverbinding behandeld. Schriftelijke procedures gaan ook gewoon door. Op dit moment wordt gewerkt aan een plan hoe rechtbanken en -hoven verder gaan na 6 april.

Amazon stelt Prime Day minstens een maand uit
3 dagen
Amazon verplaatst zijn zomerse koopjesfeest Prime Day naar augustus vanwege het coronavirus. Het uitstel kost Amazon volgens een interne memo 100 tot 300 miljoen dollar. Prime Day begon in 2015 werd tot dusverre steeds in juli gehouden. Vorig jaar duurde de ‘dag’ 48 uur en bedroeg de handelsomzet (inclusief partners) naar schatting ruim 7 miljard dollar. In totaal zouden 175 miljoen artikelen zijn verkocht. Amazon geeft daarover zelf geen cijfers vrij. Vorig jaar trok Amazon het begin van zijn internationale koopjes Prime Day twee weken naar voren. Abonnees van Prime konden toen al tientallen procenten korting vangen, maar wel alleen op producten en diensten van Amazon. Prime Day 2020 wordt echter een uitdaging. Het is moeilijk te voorspellen of in augustus het virus onder controle zal zijn en of consumenten geld willen uitgeven. Daarnaast is er onzekerheid over de beschikbaarheid van personeel. Het geprojecteerde verlies bestaat volgens het gelekte memo, waarop Amazon nog niet heeft gereageerd, uit zeker 5 miljoen (onverkochte) artikelen die in een later stadium mogelijk moeten worden afgeprijsd.
Streep door Cannes Lion 2020
3 dagen
Het reclame- en marketingfestival Cannes Lion, dat al van juni naar oktober was verplaatst, gaat dit jaar niet door. De organisatie meldt dat het evenement pas weer in juni 2021 wordt gehouden. De organisatie schat in dat de sector de komende maanden alle aandacht moet gaan richten op overleven en ook in oktober veel mensen wegblijven. Directeur Simon Cook zegt dat ‘we allemaal uitkijken naar een meer positieve tijd’. Het is nog maar een paar weken geleden dat de organisatie aankondigde naar oktober te verhuizen. Voor het eerst zouden Amazon en Netflix prestaties geven, naast Microsofts Kathleen Hall, Procter & Gambles Marc Pritchard Burger Kings Fernando Machado. Cannes Lions wordt ook wel de jaarlijkse hoogmis van de internationale reclame genoemd. De Nederlandse vertegenwoordigers van Cannes Lions zijn de Orange Lions. Vorig jaar stuurde Orange Lions veertien Young Lions naar Cannes voor de Young Lions Competition. Het Duitse marketingcongres DMEXCO (23 en 24 september) gaat vooralsnog door. Het congres meent dat het een belangrijke rol kan spelen in een post-corona tijdperk. Productie, verkoop en communicatie gaan veranderen. Wel erkent de organisatie dat ontwikkelingen rond het coronavirus moeilijk te voorspellen zijn en men afhankelijk is van maatregelen die de Duitse overheid dicteert. Microsoft heeft inmiddels besloten om in 2020 geen fysieke evenementen meer te houden, wel virtuele.  
Amerikaanse winkels Apple blijven tot mei gesloten
3 dagen
Apple gaat zijn Amerikaanse winkels toch niet al in april weer openen, zo blijkt uit een memo van hoofd Retail & People Deirdre O’Brien waaruit 9to5Mac citeert. Op zijn vroegst gaan de winkels begin mei open. De meeste winkels in China zijn alweer enige tijd open, maar elders in de wereld is dat niet het geval. De drie Nederlandse winkels blijven vooralsnog gesloten. Dat geldt ook voor de Apple winkel in Brussel. In de memo verzekert O’Brien dat Apple de winkelmedewerkers blijft steunen en zij niet voor hun banen hoeven te vrezen. In Nederland neemt KPN tijdelijk afscheid van ruim tweehonderd uitzendkrachten die in de winkels van het telecombedrijf werken. 91 van de 107 winkels blijven vanwege de coronamaatregelen dicht. Foto Apple

Pagina's

Abonneren op emerce