emerce

2448 nieuwsberichten gevonden
Teufel opent pop-up store Rotterdam
1 uur
De fabrikant van audioproducten Teufel opent een pop-up store als extra kanaal naast zijn webwinkel. Het is het vierde fysieke verkooppunt van de Duitsers. Afgelopen vrijdag opende Teufel aan de Coolsingel in Rotterdam zijn eerste fysieke verkooppunt in Nederland. Dat blijft in elk geval tot het einde van 2019 open en afhankelijk van eventuele bouwplannen van de pandeigenaar langer. De winkel, gevestigd in INCONCEPT op nummer 83, deelt de vloerruimte met retailconcepten die variëren van fashion tot lifestyle en van boeken tot designmeubelen. De locatie geniet steeds meer aandacht van retailers. CEO Sascha Mallah van Teufel in Duitsland zegt in een persbericht: “Onze kracht ligt met name in de verkoop van audioproducten via onze uitgebreide online winkel. Los van de flagshipstore in de shoppingmall Bikini Berlijn en een brandstore in Essen en Wenen hebben we verder geen fysieke winkels. Het pop-up storeconcept is voor Teufel dan ook uniek. We kijken ernaar uit om Nederlanders, en met name de Rotterdammers, nog bekender te maken met ons uitgebreide assortiment van audio-oplossingen.”
Slim gordijn IKEA komt in augustus
1 uur
Er moest lang op gewacht worden, maar de slimme rolgordijnen van IKEA komen er nu echt aan. In eerste instantie was het de bedoeling dat de KADRILJ and FYRTUR smart blinds in februari al op de markt zouden verschijnen. Dat werd uitgesteld naar augustus en uiteindelijk naar oktober. Nu wordt het toch weer augustus. De slimme rolgordijnen verschijnen in twee varianten, die voor resp. 99 euro en 159 euro op de markt komen. Het Kadrilj-gordijn is lichtdoorlatend, de Fyrtur verduisterend. Uiteraard zijn de rolgordijnen eenvoudig te bedienen met de afstandsbediening of aansluiten op de TRÅDFRI-verbindingshub.
Amazon: groter dan Libelle, kleiner dan Startpagina
2 uur
Amazon is in Nederland een fractie groter dan damesblad Libelle online maar kleiner dan Bing, Yahoo en Wordfeud. De Amerikaanse e-commercegigant is hier nog maar een kleintje, een shop die door vier van de vijf mensen nog niet maandelijks wordt bezocht. Cijfers van marktonderzoeker GfK laten zien dat Amazon een maandelijks bereik heeft 21,9 procent van de Nederlandse online populatie van dertien jaar en ouder. Ter vergelijking: het bereik van Libelle.nl is 21,5 procent, dat van Startpagina.nl 22,3 procent en dat van Bing.com 31,2 procent. Amazon is net iets groter dan dan de SBS-zenders van Talpa en de Volkskrant. Niettemin staat het e-commerceplatform wel in de top 50 grootste sites van GfK. Bovendien hebben de Amerikanen wat de Nederlandse markt betreft nooit haast gehad. En toch realiseren ze hier al een omzet van enkele honderden miljoenen dollars per maand en is Amazon bijvoorbeeld op Black Friday al een populaire bestemming voor elektronica. Qua bereik zijn de grootste e-commerceapps die van bol.com (19%), AliExpress (16%), Appie van AH (12%), Hema (12%) en Wish (9%). Opvallend is dat de bezoekfrequentie aan AliExpress en Wish met gemiddeld 12 bezoeken per maand hoger ligt dan bij bol.com, waar het gemiddelde op 7 bezoeken per maand ligt. De grootste stijgers ten opzichte van een jaar eerder zijn apps uit de food sector zoals Thuisbezorgd, Picnic, Jumbo en Too Good To Go. Apps zijn in E-commerce Nederland inmiddels de favoriete manier van de consument om te snuffelen en te shoppen. In het eerste halfjaar van 2019 lag het bereik van mobiele shoppingapps voor het eerst boven de vijftig procent (51%). Een jaar geleden was dat nog 43 procent (2017) en de jaren daarvoor 33 (2016) en 21 procent (2015). Wat verder opvalt is dat slechts negen van de top 25 websites uit Nederland komt: Foto Shutterstock
F1 Zandvoort krijgt ‘tweedehandssite’ tickets
2 uur
Wie morgen geen toegangskaartje voor de Grand Prix in Zandvoort krijgt toegewezen, maakt nog een kleine kans op de officiële tweedehandssite die er nog komt. De ticketingpartner van het event, CM.com uit Breda, bevestigt dat er een secundair ticketingplatform komt. Dat wordt een officieel platform waar tickethouders die onverhoopt toch niet naar het circuit kunnen hun kaartjes, die op naam zijn, toch kunnen verkopen. De organisatie wil daar woekerpraktijken mee tegen gaan. Volgens Jeroen van Glabbeek van CM.com is het een noviteit in Formule 1-races. Geen andere F1-race elders in de wereld, noch zo’n groot event als dit in Nederland kent zo’n systeem. De directeur verwacht dat de showcase de interesse zal wekken van andere eventorganisatoren. Morgen gaat de ticketverkoop van de Grand Circuit Zandvoort de volgende fase in. Honderdduizenden mensen schreven zich voor ongeveer een miljoen tickets, maar er zijn slechts 105.000 kaartjes beschikbaar op elk van de drie dagen van het lange raceweekend. Daarom vond er een loting plaats. Vandaag krijgen de gelukkigen die zijn ingeloot tickets toegewezen en een betaallink. Voor het voldoen van de betaling krijgen de racefans vijf dagen. “We gaan in deze fase ook de persoonsgegevens van de bezoekers uitvragen. Met die gegevens kunnen we in de komende maanden klantrelaties opbouwen. Bijvoorbeeld om te vragen of bezoekers parkeer- of treinkaartjes willen, maar ook engagement rondom rondom teams en coureurs. Alles gaat per mobiel.” Aangezien CM een van de eerste aanbieders van RCS is, de multimediale opvolger van SMS, zal dat ook groots worden ingezet richting het publiek. CM.com is samen met Jumbo, Talpa, pon, VolkerWessels en Heineken sponsor van de Formule 1 in Zandvoort.
20 jaar geleden: Apple lanceert als eerste wifi
18 uur
Het is inmiddels zo wijdverbreid dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat het er ooit niet was: Wifi. Twintig jaar geleden lanceerde Apple de draadloze technologie als eerste in zijn schelpvormige iBooks. Met behulp van Nederlanders. Samen met Cees Links ontwikkelde Nederlander Vic Hayes van Lucent Technologies eind jaren tachtig de draadloze WaveLAN-technologie. Het lukte Hayes maar niet om die technologie aan computerfabrikanten te slijten. Totdat Links werd ontboden op het hoofdkantoor van Apple in Cupertino op 20 april 1998. Steve Jobs wilde de benodigde radiokaart voor vijftig dollar inkopen, maar het viel niet mee om hem tegen die kostprijs te maken. Tijdens de presentatie in New York juli 1999 haalde Jobs de iBook door een hoelahoep om duidelijk te maken dat er toch echt geen kabels aan vast zaten. De iBook werd overigens nog wel met modem en Ethernetpoort geleverd. Apple ging niet verder met de iBook, die vergeleken met de zeer platte notebooks van bijvoorbeeld Toshiba onhandig groot waren. Wifi leefde voort en de laatste standaard is WiFi 6, die mogelijk dit najaar in de nieuwste iPhones is te vinden. Het verhaal van wifi is door Cees Links opgetekend in het gratis boek The Spirit of Wifi.
KPN NetwerkNL rolt opnieuw glasvezel uit in Hengelo
19 uur
Vanaf eind augustus wordt er ‘doorgepakt’ met de aanleg van glasvezel in Hengelo ten zuiden van de A1. Het is de ambitie dat er circa 27.000 huishoudens voor eind 2021 zijn aangesloten. Vier jaar eerder werden alle huishoudens in Hengelo-Noord op glasvezel aangesloten. De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hengelo en KPN is op 10 juli getekend. KPN is van plan om een glasvezelnetwerk aan te leggen in gebieden van Hengelo waar op dit moment nog geen glasvezel ligt. Alle Hengeloërs kunnen straks zelf de kiezen voor wel of geen glasvezel KPN NetwerkNL is verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van het vaste netwerk van KPN. Aangezien het een open netwerk is, kunnen naast KPN ook andere providers hierover diensten aanbieden. Foto Pixabay
Half miljard euro investering voor FlixMobility
21 uur
Het moederbedrijf van Flixbus, FlixTrain en Eurolines ontvangt een investering van bijna vijfhonderd miljoen euro. Investeerders TCV en Permira leiden de ronde. Het geld wordt ingezet om de vervoersactiviteiten uit te breiden naar Zuid-Amerika en Azië en om een carpooldienst op te tuigen. Het is niet onlogisch als dat in Europa gebeurt aangezien dat het streepje is dat concurrent BlaBlaCar voor heeft op de Duitse onderneming. De Fransen breidden vorig jaar juist uit met busactiviteiten en werken ook pan-Europees. De carpooldienst gaat FlixCar heten. Het is nog niet duidelijk of FlixMobility dat label organisch wil opbouwen of via overnames. De investering werd eind vorige week bekendgemaakt. HV Holtzbrinck Ventures doet ook weer mee in deze ronde en de European Investment Bank stapte recent in. De transactie waardeert de onderneming op ongeveer twee miljard euro. Flixbus is anders dan traditionele busvervoerders in het feit dat het zelf geen bussen heeft. Het is een softwarebedrijf dat buseigenaren helpt hun vloot in te zetten op routes. Daarbij verzorgt het de marketing en boekingen. Sinds 2018 exploiteert moederbedrijf FlixMobility het op vergelijkbare wijze ook treinen in Duitsland en wil dat dus ook voor auto’s gaan doen.
Voor het eerste seksspeeltjes op de CES
21 uur
De Consumer Technology Association wil het volgend jaar dan toch maar proberen. Op de aanstaande Consumer Electronics Show in januari 2020 mogen voor het eerst techseksspeeltjes worden getoond. Vorig jaar nog trok de CTA nog een innovatie onderscheiding in voor LoraDiCarlo, dat robotica inzette voor seks. Later bood de organisatie daarvoor zijn excuses aan. De CTA wil echter geen uitdagende ‘booth babes’ en de speeltjes worden onderdeel van een nieuwe afdeling voor gezondheidsproducen. Enkele tientallen jaren geleden viel de CES nog steevast samen met een grote vakbeurs voor de seksindustrie in Las Vegas. Die moest uiteindelijk het veld ruimen.
Tinder passeert Google bij betalingen Google Play Store
21 uur
Tinder laat transacties voor Tinder Gold en Tinder Plus abonnementen niet meer via de Google Play Store lopen, in plaats daarvan moeten gebruikers hun creditcardgegevens invoeren. Daarmee is Tinder het volgende bedrijf dat probeert de transactiekosten van Google te ontlopen, zo’n dertig procent van de aankoopwaarde. Ook Spotify en Epic Games trekken de betalingen naar zich toe. Epic Games heeft zijn spel Fortnite niet eens bij de Play Store ondergebracht.

eBay investeert in Indiase martktplaats
23 uur
Veilinghuis eBay neemt een belang van 5,5 procent in de Indiase marktplaats Paytm. Hoeveel daarvoor is betaald is niet bekend gemaakt, al circuleren er bedragen variërend van 150 tot 200 miljoen dollar. eBay kan meer dan 1 miljoen artikelen aanbieden via de Indiase marktplaats die concurreert met Flipkart (deels eigendom van Walmart) en Amazon India. E-commerce kan in India een omvang van 72 miljard dollar bereiken binnen drie jaar, voorspelt eMarketer. Paytm Mall, met als investeerders SoftBank, Alibaba, Ant Financial en SAIF Partners, is nu nog verliesgevend. Het platform streeft naar een getal van 100.000 verkooppartners. Het is de derde investering van eBay in India. In 2013 investeerde het veilinghuis in Snapdeal, later in Flipkart. Toen Walmart 16 miljard dollar bood voor een belang in Flipkart, verkocht eBay zijn belang voor 1,1 miljard. De grootste investeerder in Paytm is Alibaba.
Ahoy krijgt toekomstvast mobiel netwerk
1 dag
Vodafone, KPN en T-Mobile gaan in Rotterdam Ahoy een toekomstvast mobiel indoor netwerk aanleggen voor een optimale mobiele gebruikerservaring voor de bezoekers van de evenementenaccommodatie. Vrijdag 12 juli werd tijdens het North Sea Jazz Festival in Ahoy de 15-jarige overeenkomst ondertekend en inmiddels zijn de voorbereidingen voor de aanleg van het uitgebreide antennenetwerk gestart. Het gewone mobiele signaal van buitenaf kan onvoldoende binnenkomen en heeft ook niet de capaciteit om alle bezoekers te bedienen. Het nieuwe netwerk wordt gerealiseerd met behulp van circa 120 antennes. Om al die antennes aan te sturen, wordt binnen de locatie meer dan 11 kilometer kabel aangelegd. Het netwerk moet eind dit jaar gereed zijn. Foto Ahoy
Zalando wil meer duurzame kleding verkopen
1 dag
Zalando gaat duurzame kledingmerken toevoegen aan het assortiment. Op veler verzoek: de vraag naar dit soort kleding neemt toe. Aanvankelijk zal kleding van Ecoalf, het Nederlandse Mud Jeans, Swe-s, Girlfriend Collective en Stripe + Stare te koop zijn, maar het is de bedoeling op het aanbod nog verder uit te breiden. De interesse naar dit soort kleding blijkt uit een analyse van de zoekopdrachten op de site van de retailer. Er wordt vaker op termen als ‘organic’ en ‘fairtrade’ gezocht. Zalando levert naar eigen zeggen al meer dan 15.000 duurzame artikelen van meer dan 240 merken, waaronder Patagonia, Veja, Mother of Pearl, Nudie Jeans en Filippa K. Die worden sinds 2018 ook als duurzaam gelabeld. Een deel van het aanbod kan ook via externe partijen komen. De omslag van winkel naar platform werd vier jaar geleden al ingezet, maar de leiding moest al die tijd prioriteit geven aan de opbouw van de digitale en fysieke infrastructuur. Nu lijken de Duitsers toch vaart te willen gaan maken met de transformatie tot marktplaats. Op de foto Sara Diez, chef dameskleding bij Zalando (foto Zalando)
Online fietsenwinkel FietsUniek failliet
1 dag
De naar eigen zeggen ‘snelstgroeiende online fietsenwinkel’ van Nederland en België FietsUniek uit Hillegom is failliet. Vorige week werd al surseance verleend. Onder Fietsgroep BV vallen webwinkels als Omafiets.nl, Juniorfiets.nl, Bakfietsweb.nl en Directfiets.nl. Het bedrijf beheerder verder de databank BikeData, die fietshandelaren in staat moest stellen te voorspellen welke fietsmodellen goed lopen. FietsUniek werd in 2010 door de toen 20-jarige Edwin de Jong opgericht als een online prijsvechter in de fietsenbranche. Vier jaar terug werd de eerste fysieke vestiging geopend. In 2017 kwam er een winkel van 1.200 vierkante meter in Hillegom bij. De Jong liet eerder weten te willen uitgroeien tot de ‘Coolblue van de fietsenhandel’. Daartoe moesten minstens vier experience centers worden geopend, en in 2020 zou het bedrijf 20 miljoen euro moeten omzetten. Foto Pixabay
Candid Group neemt daily dialogues over
1 dag
Candid Group maakt de overname bekend van daily dialogues, een specialist uit Rotterdam in socialmediamarketing. De bedrijven maken dat vanochtend bekend aan de markt. Hoeveel geld met de transactie is gemoeid, houden de partijen voor zich. Het specifieke domein socialmediamarketing ontbrak nog in het uitdijende portfolio van Candid Group, dat zijn hoofdkantoor in Amsterdam Noord heeft. “De vraag naar targeted social blijft groeien. Met de toevoeging van daily dialogues vergroten we onze capaciteit en spelen we goed in op de groeiende vraag van klanten”, aldus Gérard Ghazarian, oprichter van Candid Group. Het bureau uit de havenstad werd in 2011 opgericht. Het won meerdere FD Gazelles en vermeldingen in de EMERCE 100. “daily dialogues is door de jaren heen meegegroeid met toptalenten en hun expertise. Dit is ook de kracht van Candid Group. Met elk bureau dat we verwelkomen, transformeren wij tot een nog sterker en slimmer bedrijf.” De nieuwe telg blijft op zijn huidige locatie op de grens tussen Rotterdam en Schiedam. De toetreding van daily dialogues volgt kort op de aankondiging van de Candid-overname van XXS Amsterdam. Dat brengt het totaal aantal werknemers van de groep op 220. De groep heeft online en offline mediabureaus en digitale marketingkennis onder een dak heeft heeft, zoals bijvoorbeeld: the online company, havana harbor, M2Media, Stroom en 6circles.
Inkomsten podcastreclame naar 1 miljard dollar
1 dag
De advertentie-inkomsten van podcasts gaan de komende drie jaar flink omhoog. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van IAB en PwC. In 2018 waren de advertentie-inkomsten van podcasts nog goed voor 479 miljoen. Over drie jaar is de 1 miljard gepasseerd. IAB en PwC baseren hun verwachtingen op de zelfgerapporteerde advertentieopbrengsten van podcasts van 22 bedrijven. Deze waren 34 gegroeid. Naar verwachting zullen 76,4 miljoen Amerikanen dit jaar naar podcasts luisteren (een kwart van de bevolking). Bedrijven als Spotify en Pandora investeren flink in podcasts. De eerste nam eerder dit jaar zelfs diverse podcastbedrijven Gimlet Media en Anchor over. Apple zou volgens Bloomberg ook flink willen investeren in podcasts die het exclusief op zijn platform kan aanbieden. Foto Pixabay
De groeiende business van privacy
2 dagen
Online zoeken zonder dat er geprofileerd wordt, digitaal winkelen met zo min mogelijk klantgegevens en de touwtjes omtrent je data in handen houden op social media. Na plug-ins en blockers krijgen ook andere producten en diensten die gebouwd zijn rond privacy meer tractie. Privacy mag geen luxegoed zijn, stelde Google-CEO Sundar Pichai onlangs, waarmee hij een verlate reactie geeft op een statement van Eric Schmidt, voormalig bestuurder van de zoekgigant, enkele jaren geleden. Het opiniestuk in de New York Times dat Pichai hiervoor aangreep, zette nog eens op een rijtje waar de nadruk op lag tijdens Googles meest recente developerdag: ‘Ja, we verzamelen enorm veel data, maar dat is een goede zaak, want daarmee kunnen we je leven aangenamer maken. En dus spannen we ons hard in om je gegevens goed te bewaken.’ Hiermee erkent de techgigant publiekelijk het taboeonderwerp dat het een dataslurper is. Overigens wel rond de tijd van de introductie van een feature om automatisch je data te verwijderen na drie of achttien maanden. Wat weer een verlate reactie is op onduidelijkheid en discussie omtrent het volgen van gebruikers buiten de eigen toepassingen. Hoewel dat vanuit gebruikersperspectief een stap in de goede richting is, is er op andere plekken in de techsector een trend van ‘simpelweg’ minder verzamelen van data te signaleren. “Het is een mythe dat je persoonlijke data nodig hebt om goede zoekresultaten te bieden of een succesvol bedrijf te bouwen”, stelt bijvoorbeeld Robert Beens, CEO en oprichter van Startpage.com. “Je groeit alleen minder hard.” Zijn bedrijf biedt sinds 2005 een privacyvriendelijke zoekmachine, later aangevuld met een e-maildienst en extra services zoals maps, en is een van het groeiende aantal partijen dat van privacy zijn corebusiness maakt. Wat in eerste instantie nog niet zoveel opleverde, door gebrek aan bewustzijn bij consumenten. De laatste jaren is het echter in een stroomversnelling gekomen. Niet vreemd, stelt Boot. In het verleden was het een technisch verhaal dat zich onder de oppervlakte afspeelde, nu is het mede door retargeting ads op andere plekken dan waar de data is ingewonnen zichtbaarder. “Dat wekt argwaan.” Startpage.com haalt zijn inkomsten bij search ook uit advertenties, maar dat zijn ads uitsluitend gekoppeld aan de zoekwoorden, niet aan de zoekhistorie van de zoeker. “We kunnen dus niet kijken hoe lang iemand bij ons blijft of terugkomt, want iedereen is anoniem.” Toch levert dat voldoende op voor winstgevendheid. “We verdienen minder aan advertenties. Maar genoeg om de kosten te dragen en te investeren in ontwikkeling.” GDPR-lite Dat er momentum is, ziet ook Fatemeh Khatibloo, VP, Principal Analyst bij Forrester. Zij stelt dat 2018 een tumultueus jaar was, waarin niet alleen de AVG/GDPR van kracht werd, maar ook de staat Californië de Consumer Privacy Act aannam, terwijl de schandalen rondom privacyschendingen zich opstapelden. Met Facebook en zijn aaneenschakeling van incidenten als grootste windvanger. Reden voor consumenten om niet langer af te wachten, meent Khatibloo. Forrester-gegevens tonen aan dat 79 procent van de online volwassenen in de Verenigde Staten ten minste één tool gebruikt om zijn digitale privacy en beveiliging te beschermen. Het bedrijf verwacht dan ook dat gedurende dit jaar de druk vanuit enerzijds consumenten en anderzijds overheden verder zal toenemen. Waarbij individuen hun privacy actief beschermen en zich zullen laten horen over slechte actoren. “We voorspellen een piek in de acceptatie van privacytools en het gebruik van opt-outinstellingen en rechten van betrokkenen waardoor ‘hyperpersonalisatie’ een praktische en ethische uitdaging wordt.” Consumenten zullen daarmee privacyhandhavers worden, die toezichthouders waarschuwen over misdrijven, class-action rechtszaken indienen en bedrijven boycotten die hun privacy niet beschermen. Tegelijkertijd proberen overheden ook grip op de zaak te krijgen. Zo namen politici in Vermont een wet aan die ‘data brokers’ ertoe verplicht zich te registreren en hun datapraktijken inzichtelijk te maken, inclusief datalekken. Iets wat met veel steun van het publiek gebeurde. Daarbij verwacht Khatibloo dat, mede door het gesoebat op nationaal niveau, meer staten federale wetten zullen formuleren en aannemen, gelijk aan een GDPR-lite. Kluif En ook vanuit het bedrijfsleven neemt de druk toe. Zoekbedrijf DuckDuckGo – dat zich net als Startpage.com richt op privacy – wil de Do Not Track-optie in browsers wettelijk verplicht stellen in de VS. Het stelt dat derde partijen internetgebruikers niet langer zouden mogen volgen als zij de Do Not Track-functie hebben ingeschakeld. Ook data die op plek A verzameld is, inzetten op plek B – denk aan een één-tweetje tussen WhatsApp en Instagram – moet hiermee voorkomen worden. Het wetsvoorstel dat het bedrijf hiervoor heeft geschreven, kan echter nog niet op veel steun rekenen onder politici. Neemt niet weg dat DuckDuckGo onder internetters een steeds groter bereik heeft, en het zoekbedrijf hoopt via de publieke opinie druk te zetten. Vorig jaar werd de grens van één miljard zoekopdrachten per maand overschreden. Naast search zijn er ook op socialmediavlak verschillende privacygerichte initiatieven. Veelal met een decentrale opbouw. Zoals het langst lopende Diaspora* Project, dat gestart is in 2010. In plaats van alle persoonlijke gegevens in de centrale servers op te slaan, wordt gebruikgemaakt van lokale servers (pods) die overal in de wereld kunnen staan. Waarbij alle informatie eigendom blijft van de gebruikers en dus niet wordt overgedragen aan het medium. En gebruikers ook hun identiteit niet prijs hoeven te geven. Wat volgens de makers vrijheid moet geven, maar waar in het verleden ook al misbruik van werd gemaakt door IS-sympathisanten, toen zij geweerd werden van de mainstream social media. Het gebruikersaantal is door de genoemde opzet lastig vast te stellen, menen de makers. Naar schatting zijn dat er meer dan zeshonderdduizend. Mastodon, dat in 2015 startte na onvrede over Twitter en zich aardig in de kijker speelde, zit met ruim achthonderdduizend gebruikers wat hoger, maar laat eveneens zien dat het lastig is om het grote publiek aan nieuwe initiatieven te binden. Het platform kenmerkt zich naast de decentrale opzet door een set antimisbruiktools en heeft moderators die vrij vlot kunnen ingrijpen. Recenter nog, en dichter bij huis, is er Openbook dat al enkele jaren bezig is. Het verzamelt naar eigen zeggen geen persoonsgegevens, er zijn geen advertenties en de populariteit van bijvoorbeeld bedrijfspagina’s wordt niet bepaald door het aantal volgers. Plus: de berichten worden op de tijdlijn zelf versleuteld. Geld zal er verdiend worden met premiumfuncties, vertelde oprichter Joel Hernández Fernández eerder aan Emerce. Zoals een limiet op het aantal reacties en likes. Eveneens een initiatief dat op interesse kan rekenen, en zich naast het rumoer omtrent Facebook ook gesteund ziet door recente incidenten als het lekken van contactinformatie van miljoenen Instagram-influencers, bekendheden en merkaccounts. Maar desondanks een kluif zal hebben aan de groei in gebruikers. Instemming Een andere factor is de afhankelijkheid van big tech. Ook een partij als Startpage.com heeft ze nodig voor zijn diensten. Want het maakt gebruik van de zoekindex van Google. Beens: “Daar betalen we netjes voor. Het bijhouden van zo’n enorme index is alleen voorbehouden aan enkele grote spelers, zoals Google, Yahoo, Bing, Yandex en Baidu.” Maar, benadrukt hij, Google krijgt alleen te zien in welke taal gezocht wordt en in welk land. “Dat is de minimale informatie die nodig is om resultaten te bieden, want woorden kunnen meerdere betekenissen hebben.” Ondanks de behoefte aan privacy is er voor sommige zoekopdrachten aanleiding voor lokalisatie. “Als je in Amsterdam zit en een timmerman zoekt, wil je dat wel lokaal kunnen doen, niet in heel Nederland. Dat kan door specifiek voor zo’n opdracht met een random IP-adres uit die regio te kunnen zoeken. De gebruiker krijgt dan én privacy én lokale relevantie.” Wat minder data verzamelen met zich meebrengt voor marketeers, wordt onder andere duidelijk bij Lush, dat zichzelf heeft opgelegd om het werk te doen met zo min mogelijk data over klanten. Het verwerkt online bestellingen bijvoorbeeld op basis van gegevens die daadwerkelijk nodig zijn voor levering, zoals naam en adres. Inzage in betaalgegevens heeft het bedrijf niet. Ook is de traffic geanonimiseerd en kan het klanten niet op de persoon nauwkeurig volgen, waardoor personalisatie niet mogelijk is. Hiervoor kiest de cosmeticaretailer een andere weg, blijkt onder andere uit customer-experienceonderzoek door KPMG: het (winkel)personeel gaat het gesprek aan. Fatemeh Khatibloo (Forrester) ziet op haar beurt verrassend genoeg ook marketingkansen in de fel bekritiseerde opzet van social credit scoring, zoals we dat kennen van China. Dat kan ondanks het nachtmerriescenario dat het oproept volgens haar zorgen voor transparantie. Met potentie voor onder andere high profile lifestylemerken. Khatibloo voorziet dat een merk als Everlane of goop een dergelijke methode zal testen als uitbreiding van zijn influence-marketingprogramma. Waaraan klanten zullen willen deelnemen als het is gebaseerd op transparantie en instemming. En het daadwerkelijk waarde toevoegt. Gemak Het zal echter een flinke inspanning en missiewerk vergen om de status quo te veranderen. Beens: “Wij zijn te klein om awareness bij grote groepen te realiseren. Dat zal vooral door nieuws over datalekken, machtsmisbruik en dergelijke moeten komen.” Wat helpt is de AVG, zoals ook Forrester al aanhaalt. Bedrijven overwegen daardoor welke data ze willen delen met de wereld, merkt Beens, die het zakelijk verkeer naar zijn zoekmachine ziet groeien. Ook organisaties zijn zich bewuster van de risico’s. “Denk aan de researchafdeling van Philips die voortdurend zoekt naar patenten. Daar zijn patronen uit te halen.” Want die patronen tekenen zich sneller af dan mensen zich doorgaans realiseren, vervolgt hij. Zoals bleek uit een database met zoekgegevens van 650.000 mensen over drie maanden, die de Amerikaanse internetaanbieder AOL in 2006 online zette. Zonder IP-adres, maar wel met een uniek nummer. “Mensen waren door het samenstellen van hun zoekopdrachten vlot te identificeren.” En dan is er naast bewustzijn en bekendheid nog een belangrijke uitdaging: gemak. De producten die in ruil voor persoonlijke data zijn te gebruiken, zijn uiterst verfijnd, erg gemakkelijk in gebruik en mede daardoor vervlochten in het dagelijks leven. Wat een drempel opwerpt. Want op het moment dat Facebook WhatsApp overneemt, wordt al gauw geroepen dat we beter met de chatapp kunnen stoppen. Door de netwerkfunctie – ‘iedereen zit er al’ – blijven mensen er echter toch. En dus zullen alternatieven nog overtuigender moeten zijn. Solid Op één centrale plek nagenoeg alle digitale persoonlijke gegevens bewaren, van foto’s tot adresboeken. Waarbij gebruikers het eigendom behouden en de gegevens kunnen delen met anderen. Dat is de gedachte achter Solid, een initiatief van Tim Berners-Lee, uitvinder van het World Wide Web. Gebruikers kunnen zo bedrijven als Facebook toestemming geven een deel van de gegevens te gebruiken, maar kunnen die toestemming ook op elk moment intrekken. Als een private website met je eigen API, aldus de bedenker. * Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#172).  
Infographic: vakantiebestemming vooral bepaald door sociale media
3 dagen
Uit onderzoek van de Reputatiefabriek onder 1000 respondenten blijkt dat 57 procent van de vakantiebestemmingen is geboekt vanwege foto’s die zijn gezien op sociale media. Vakantietips op Facebook, Instagram en blogs worden serieuzer genomen dan suggesties van vrienden en familie. Daarnaast zegt 60 procent van de mensen hun vakantie-ervaringen tijdens de vakantie graag online te willen delen. 45 procent van de respondenten geeft toe wel eens Instagramfoto’s te bewerken om de vakantie beter te laten lijken dan dat het was. Twaalf procent heeft wel eens oude vakantiefoto’s gepost tijdens een huidige vakantie. Ook heeft 7 procent wel eens gedaan nog op vakantie te zijn, terwijl zij alweer thuis waren. Foto Pixabay
Mijn Verkoopmakelaar start in Rotterdam
3 dagen
Woningeigenaren kunnen straks vanaf de bank een makelaar kiezen voor de verkoop van een woning, zonder dat alle makelaars eerst thuis over de vloer hoeven te komen. Vanaf 1 augustus 2019 wordt Mijn verkoopmakelaar van Ron Kesting, Michel Bardelmeijer, Antoine Steenkamer en de Rotterdamse ondernemer Stefan Lazarov officieel in Rotterdam uitgerold. Woningeigenaren kunnen online foto’s van hun woning plaatsen en kiezen van welke makelaars zij graag een reactie ontvangen. De makelaars nemen vervolgens de informatie door en stellen een reactie op met hoe zij de woning zouden willen verkopen, welke kosten zij daarvoor rekenen en hoeveel zij denken dat de woning kan opleveren. Het is tegenwoordig heel normaal om op websites als Funda een nieuw huis te vinden, maar het kiezen van een geschikte makelaar is nog steeds een tijdrovend, offline proces, zeggen de initiatiefnemers. Ongeveer 230 makelaarskantoren in Nederland hebben zich al aangesloten bij Mijn Verkoopmakelaar. Bij goede resultaten gaat Mijn Verkoopmakelaar ook officieel van start in Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

Na John de Mol Duncan Laurance mikpunt bitcoinoplichters
3 dagen
Duncan Laurance is na onder meer John de Mol en Humberto Tan de volgende bekende Nederlander wiens naam wordt misbruikt voor nepinvesteringen in bitcoins. Na eerdere waarschuwingen over Bitcoin Revolution pakken de oplichters de draad gewoon weer op. ‘Ik ben succesvol geworden omdat ik snel en zonder aarzeling nieuwe kansen grijp,’ zo wordt Laurance geciteerd in een volledig verzonnen interview. ‘En op dit moment verdien ik het meeste geld met een programma voor automatisch handelen in cryptovaluta dat Bitcoin Code heet. Het is de grootste kans die ik in mijn hele leven heb gezien om snel een klein fortuin op te bouwen. Ik druk iedereen op het hart om snel gebruik van deze kans te maken voordat banken deze mogelijkheid dwarsbomen.’ De nep-Duncan vervolgt: “De economie bevindt zich in een lastige periode en dit is de oplossing waar mensen op gewacht hebben. Nog nooit is er zo’n geweldige kans geweest die gewone mensen eenvoudig kunnen aangrijpen om in zeer korte tijd enorm rijk te worden.’ Het interview, waarvoor reclame wordt gemaakt via het advertentienetwerk van Google, is weggestopt op een website van een marketingbureau die vermoedelijk helemaal niet bestaat. Gebruikers worden er doorverwezen naar de eigenlijke site van Bitcoin Revolution, waar onder meer te lezen valt: ‘Bitcoin Revolution leden genieten van maandelijkse tripjes over heel de wereld terwijl ze nog steeds geld verdienen met hun laptop door dagelijks slechts een uurtje te werken.’ John de Mol stapte onlangs naar de rechter omdat Facebook de nepadvertenties waarin de Talpa oprichter bitcoins aanprijst niet hard genoeg aan zou pakken. De zaak is enkele weken aangehouden in verband met de vakantieperiode. De Mol wil onder meer dat Facebook hem de gegevens verstrekt van de adverteerders. Mensen die reageren op de advertenties worden gebeld door een bedrijf genaamd Olympus Markets. Deze handelsnaam wordt gebruikt door een buitenlands bedrijf in cfds en bitcoins Next Trade Ltd, dat in november 2018 van start zou zijn gegaan en een postbus op het eiland Vanuatu heeft.
Huawei: ‘Meeste 5G-contracten in Europa’
3 dagen
Achtentwintig van de vijftig contracten om commerciële 5G-netwerken te bouwen, zijn bestemd voor Europa. Ondanks internationale vraagtekens over de staatsveiligheid van Huaweis telecomtechnologie laten Europese netwerken zich vooral leiden door de financiën. Dat vertelde het hoofd Communicatie van de Chinese telecomfabrikant gisteren in Brussel. Zij was er voor een rondetafelbijeenkomst met Europese pers, maar vertelde niet met welke operators in welke landen Huawei die contracten heeft gesloten. Concurrenten van Nokia en Ericsson hadden eind vorige maand respectievelijk 43 en 22 5G-contracten en ZTE uit China had er 25. “#Huawei does not have a risk management or cybersecurity mechanism with the Chinese government. Only with governments in #Germany, the #UK and #Canada.” Huawei's Catherine Chen at the Brussels round table pic.twitter.com/pltvRQQLPF — Huawei EU (@HuaweiEU) July 18, 2019 De Amerikaanse overheid is er stellig van overtuigd dat de Chinese overheid via achterdeuren in Huawei-technologie data kan afluisteren spioneren. Ze roept anderen landen op Huawei geen plek te geven in de harten van telecomnetwerken. De Chinezen ontkennen iedere aantijging en roepen landen juist op meer te investeren in telecomveiligheid. Foto: bmvi (cc)
Office 365 en Google Docs verboden op scholen in Hessen
3 dagen
Office 365 mag op sommige Duitse scholen in de deelstaat Hessen niet worden gebruikt vanwege privacyredenen. Ook Google Docs en Apples iWork worden niet geaccepteerd. De Hessense toezichthouder op het gebied van databescherming vreest dat persoonlijke informatie over scholieren en docenten in Amerikaanse handen komt. De verwerking van de data is onder de huidige Europese wetgeving volgens Hessen illegaal. Opslag in de cloud is niet het probleem. Veel scholen maken daar al gebruik van. Voorheen werden gegevens van Microsoft in een Duits datacenter gebruikt, maar die lijkt al enige tijd terug te zijn opgeheven. Foto Pixabay
HU-studenten ontwikkelen app voor medische patiëntinformatie
3 dagen
Studenten van de HU-opleidingen ICT en Technische Bedrijfskunde hebben een app ontwikkeld waarin patiënten die thuis beademd worden hun medische gegevens kunnen bewaren. Ze ontwikkelden de app in opdracht van het Centrum voor Thuisbeademing van het UMC Utrecht. Bij de ontwikkeling zijn patiënten nauw betrokken. De app geeft informatie over hij is, zijn thuissituatie en professionele achtergrond én zijn medische informatie: welke ziekte hij heeft, welke behandelaar en waarop gelet moet worden bij fysiotherapie, revalidatie, narcose en medicatie; welke vorm van beademing hij heeft, welke instellingen de machine heeft, de afdeling waar iemand mag liggen, maar ook algemene medische adviezen die met de zeldzame ziekte te maken hebben. De app is een aanvulling op de Elektronische patiëntendossiers (EPD). Een EPD bevat alleen de medische patiëntengegevens van van één enkele organisatie, zoals een ziekenhuis. Terwijl patiënten die thuis beademd worden meestal behandeld worden door specialisten van diverse ziekenhuizen. Bijvoorbeeld een neuroloog bij het ene ziekenhuis, thuisbeademing bij het UMCU en een revalidatiearts op een derde locatie. Met de patiëntenvereniging is er een panel georganiseerd over de doorontwikkeling van de app. Foto HU
Zooplus: verkoop eigen merken groeit twee keer harder
3 dagen
De verkoop van eigen merken groeit bij online dierenwinkel Zooplus met 29 procent twee keer sneller dan het gemiddelde, dat op 14 procent ligt. De omzet over het tweede kwartaal komt uit op 363 miljoen euro. Gisteren publiceerde de Europees werkende winkel zijn financiële resultaten over de drie maanden tot 1 juli 2019 (PDF). Die laten onderliggend bemoedigende cijfers zien. Niet enkel doen de eigen merken het goed, maar ook de aanwas van nieuwe klanten (+32%) wordt positief ontvangen. Immers, de retentieratio ligt boven de negentig procent. Een eenmaal gewonnen klant, blijft meestal lange tijd aan boord. Topman Cornelius Patt van Zooplus: “In het tweede halfjaar willen we de groei verder versnellen, al geeft de GDPR enige remming in de DM-activiteiten richting nieuwe klanten.” De omzetverwachting voor het hele jaar ligt ongewijzigd op een groei van tussen de 14 tot 18 procent. Foto: Eric Sonstroem (cc)
Zoomin maakt serie voor Tencent
3 dagen
Het Amsterdamse digitale mediabedrijf Zoomin heeft een contract getekend met de Chinese mediagigant Tencent voor de productie van All for Adrenaline the Realm, een driedelige tv-serie waarin Chinese jongeren avontuurlijke uitdagingen aangaan. De serie wordt op verschillende plekken ter wereld gefilmd, onder meer in het gebied van de Noordpool. Het format van is ontwikkeld door Tim Ye, country manager voor Zoomin China. De serie volgt durfal Xu Kai, de eerste wingsuit-piloot van China, op zijn weg naar een vlucht boven de Poolcirkel. De deal tussen Tencent en Zoomin is volgens het Nederlandse bedrijf het begin van een nieuw hoofdstuk in de lange relatie tussen de twee bedrijven.
Onlinebank N26 haalt weer 170 miljoen dollar op
3 dagen
De Duitse onlinebank N26 haalt 170 miljoen dollar op, luttele maanden na een vorige financieringsronde van 300 miljoen. Het bedrijf wordt nu gewaardeerd op 3,5 miljard. Daarmee is het de hoogst gewaardeerde Duitse startup ooit, en ook een van de best gefinancierde fintechs. Het geld werd opgehaald bij bestaande investeerders Insight Venture Partners, GIC, Tencent, Allianz X, Peter Thiel’s Valar Ventures, Earlybird Venture Capital en Greyhound Capital. In totaal is 670 miljoen binnengesleept. De bank begon een dezer dagen zijn activiteiten in de VS. Brazilie wordt de volgende bestemming.
Proef Reizen met je betaalkaart afgerond
3 dagen
De proef Reizen met je betaalkaart op het traject Leiden – Den Haag is vrijdag afgerond. Uit de proef blijkt dat reizigers overwegend enthousiast zijn over de nieuwe betaalmethode. Van 19 januari tot 19 juli konden deelnemers op het NS-traject in- en uitchecken met hun eigen contactloze bankpas of creditcard. Zij hadden daarvoor geen OV-chipkaart nodig. Duizend testreizigers meldden zich in januari aan, waarvan twee derde met hun bankpas en een derde met hun creditcard. Zo’n driehonderd van hen maakten afgelopen half jaar in totaal bijna tweeduizend reizen door in en uit te checken met de betaalkaart. Gemaakte reiskosten werden aan het eind van elke dag automatisch afgeschreven. Ervaringen uit de proef worden gebruikt om te bepalen wat er nodig is voor invoering van reizen met de betaalkaart. Hiervoor zijn de komende jaren ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken.
24Baby.nl lanceert gratis app
3 dagen
24Baby.nl lanceert een nieuwe Zwangerschaps-App. Met die app kunnen (aanstaande) ouders de ontwikkelingen rondom hun zwangerschap en baby volgen en met elkaar in contact komen. Na een testperiode van een maand, is de app deze week officieel gelanceerd. Tijdens de testperiode is de app al door ruim 15.000 personen geïnstalleerd, zijn er meer dan 1000 onderwerpen geopend en zijn er 15.000 berichten op het forum gepost. In de geboorteclubs zitten ouders die in dezelfde maand hun kindje verwachten of van wie de baby in dezelfde maand geboren is. Zo zijn er altijd mensen die op precies hetzelfde moment in hetzelfde schuitje zitten. 24Baby.nl heeft maandelijks ruim 1,2 miljoen unieke bezoekers en 5 miljoen impressies.

Google legt ticketverkoper advertentieban op
3 dagen
Ticketverkoper Viagogo mag niet langer adverteren bij Google. De ban geldt wereldwijd. Aanleiding zijn de hoge prijzen die in rekening worden gebracht voor doorverkochte kaarten. Viagogo is een van oorsprong Zwitserse marktplaats voor de doorverkoop van kaartjes en vergelijkbaar met StubHub of het inmiddels verdwenen Seatwave. Vorig jaar scherpte Google het beleid van AdWords al aan waardoor professionele doorverkopers zich niet zich als officiële verkooppunten kunnen presenteren. Onder druk van Britse belangenorganisaties als UK Music, de voetbalbond en politici is nu een volgende stap gezet. Foto Pixabay
18,6 procent meer online vacatures in het tweede kwartaal
4 dagen
In het eerste kwartaal van 2019 zijn 725.995 unieke vacatures online geplaatst. Het aantal vacature-advertenties kwam daarmee uit op ruim 4 miljoen, omgerekend 5,5 advertenties voor 1 unieke vacature. Dat blijkt uit cijfers van Jobfeed. De top 3 provincies blijft niet verrassend ongewijzigd: Zuid-Holland blijft met 19,1 procent van alle vacatures koploper, Noord-Holland volgt met 17,6 procent van alle online vacatures op de tweede plaats, op de voet gevolgd door Noord-Brabant met 16,8 procent. Het totale aandeel van deze drie provincies daalt wel licht ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De grootste beroepsklasse blijft ook in het tweede kwartaal van dit jaar Verkoop & Handel, met een marktaandeel van 9,1 procent. Daarmee komt de nummer 2 van het tweede kwartaal 2018, Administratie en klantenservice, op de tweede plek terecht. Het aandeel vacatures op mbo-niveau of lager groeit wederom harder dan het aantal unieke vacatures op hbo-niveau of hoger. Van alle 100 unieke vacatures wordt er gemiddeld in 65 van de gevallen om een opleiding op mbo niveau of lager gevraagd. De cijfers zijn afkomstig uit de arbeidsmarktanalysetool van Textkernel, die alle online vacatures verzamelt, categoriseert en doorzoekbaar maakt. In het tweede kwartaal van 2019 heeft Jobfeed 4.023.175 online-vacatureplaatsingen ontdekt en geanalyseerd. Foto Pixabay
Omzet voor refurbished naar 159 miljoen euro
4 dagen
In de afgelopen twaalf maanden zijn in Nederland 369.000 refurbished iPhones verkocht die een omzet vertegenwoordigen van 103 miljoen euro. Keurmerkretailers Forza Refurbihed, leapp en Renewd maakten de cijfers vandaag bekend. De gemiddelde verkoopprijs van een gereviseerd toestel bedraagt 280 euro. In een jaar tijd werden naast iPhones ook nog 64.000 refurbished laptops en 62.000 tablets verkocht. De retailers verwachten dat de totale omzet voor refurbished dit jaar uitkomt op 159 miljoen. De refurbished smartphonemarkt bestaat voor 95 procent uit iPhones. Dat heeft vooral te maken met de prijs van nieuwe toestellen die steeds verder toeneemt. Refurbished iPhones zijn minder prijzig, terwijl ze wel een hoge kwaliteit bieden, een lange levensduur en een langdurige ondersteuning van het besturingssysteem door Apple.

Pagina's

Abonneren op emerce