emerce

326 nieuwsberichten gevonden
Marijn Roozemond (MassiveMusic): ‘Steeds meer merken willen een sonische huisstijl’
1 dag
MassiveMusic en SoundOut hebben een sonic branding tool aangekondigd die het onderscheidend vermogen van muziek kan koppelen aan merkpersoonlijkheid. ‘Digitalisering jaagt dit aan’, weet initiatiefnemer Marijn Roozemond. De geluidjes van Nokia en Intel zijn aansprekende voorbeelden van een audio-identiteit. De ringtone van Nokia is weliswaar een compositie van wijlen Francisco de Asís Tárrega y Eixea, het Finse bedrijf heeft het zich volledig toegeëigend. Ook de muziek onder de legendarische Grolsch-reclame Vakmanschap is meesterschap van Clous van Mechelen heeft bijgedragen aan de merkidentiteit. Dat steeds meer merken interesse voor een audio-identiteit hebben, komt door de digitalisering, zegt Roozemond. Elk merk heeft een huisstijl, maar die is nog vaak alleen visueel. Bedrijven realiseren zich meer en meer dat ze ook een sonische huisstijl nodig hebben. “Denk aan geluid in apps of producten.” Roozemond is zelf muzikant. Hij begon met pianospelen toen hij vijf was, maar schakelde over op de saxofoon. Toch koos hij niet voor de muziek als vak. Na een opleiding aan Nyenrode werkte hij voor merkadviseur Interbrand. Zo kwamen twee interesses – merken en muziek – als vanzelf samen. Zes jaar geleden kwam hij terecht bij MassiveMusic. Dat Nederlandse bedrijf met kantoren in Amsterdam, Berlijn New York, Los Angeles en Tokio, heeft de muziek gemaakt voor duizenden reclamecampagnes van bijvoorbeeld Nike, KLM, Apple en Adidas. MassiveMusic maakte verder de muziek voor het WK voetbal voor vrouwen, een kerstcampagne van Zalando en een commercial van T-Mobile. Met partner SoundOut is onder leiding van Roozemond bijna een jaar gewerkt aan het analyseren van het emotionele DNA van muziek. Oftewel: hoe we ons voelen als we bepaalde geluiden horen. Aan meer dan vijfhonderdduizend consumenten legden ze honderden geluidsfragmenten voor, die werden beoordeeld op ruim tweehonderd verschillende waarden (vertrouwd, authentiek, cool, verleidelijk, gewaagd, plezierig et cetera). Gloeilampen Dat emotionele DNA verandert overigens niet heel erg, zelfs al hebben mensen verschillende muziekvoorkeuren die met de tijd wel kunnen wijzigen. Een mineurakkoord wordt in de meeste gevallen geassocieerd met negatief sentiment. De nieuwe tool Brand Attribute Sound System biedt marketeers de mogelijkheid hun merkwaarden aan muziek te koppelen. Roozemond: “Voorheen hadden merken weinig houvast, nu kunnen we veel beter aangeven waarom we voor bepaalde muziek kiezen.” Bij het merk Volvo staat veiligheid bijvoorbeeld voorop, bij Mercedes draait het om luxe en bij BMW staan prestaties centraal. En daar hoort een verschillend sentiment bij. En dat gaat verder dan een kek geluidje in een app. Voor Philips heeft Roozemonds bedrijf een complete klankwereld bedacht. Met gloeilampen zijn zoveel mogelijk geluiden gecreëerd. Door ze kapot te slaan bijvoorbeeld of er met een strijkstok overheen te gaan. En zo werkt hij nu aan een klankomgeving voor een fabrikant van keukenapparatuur. Het kan zijn dat de wetenschappelijke database in de toekomst nog voor andere doeleinden wordt ingezet. Niet om hits te voorspellen, wat al vele malen met wisselend succes is geprobeerd, maar bijvoorbeeld om de emotionaliteit van films of series beter in te schatten. Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce) * Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#183).
Infographic: Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie
1 dag
Ongeveer 34 procent van de werkende Nederlanders deelt weleens privégegevens met derden. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.027 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Een mogelijke verklaring hiervoor is gebrek aan relevante kennis. Zo zeggen vier op de tien ondervraagden dat zij te weinig van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) afweten. Mogelijk doordat werkende Nederlanders zelf losjes met de regels omspringen, stelt maar liefst een kwart van hen dat hun bedrijf op dit moment niet AVG-proof is. Opvallend genoeg zijn respondenten jonger dan dertig jaar (dertig procent) hierin kritischer dan vijftigplussers (twintig procent). Niet alleen het delen van persoonlijke informatie zorgt voor problemen, ook het opslaan ervan gaat geregeld mis. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 27 procent van de respondenten gevoelige gegevens niet altijd opslaat in een beveiligde omgeving. Foto Shutterstock
Aantal downloads Facebook neemt wereldwijd af
1 dag
Facebook merkt steeds meer de aanwezigheid van TikTok. Concludeert het app-analysebureau AppFigures. In mei 2020 telde Facebook nog zo’n 15 miljoen downloads per week via de App Store en Google Play wereldwijd. In juni was dat aantal al gedaald tot 13 miljoen. En in april 2021 ging het nog maar om 11 miljoen. TikTok blijft voorlopig de meest gedownloade app in zowel de App Store als Google Play, met een totaal van 52 miljoen downloads in april 2021. Daarna volgen diverse apps uit de stal van Facebook: Instagram op de tweede plaats, WhatsApp derde, Facebook vierde en Messenger achtste. Die laatste is daarmee minder populair dan de nummer zes Telegram Messenger. Veel verschil tussen iOS en Android is er niet wat betreft de rangschikking. Instagram, met 45,5 miljoen downloads in april, lijkt veruit het beste alternatief voor TikTok.
110 miljoen dollar voor Zweedse robotrucks Einride
2 dagen
De Zweedse maker van zelfrijdende elektrische vrachtwagens Eindride heeft 110 miljoen dollar venture capital opgehaald om de uitrol van zijn plartform te versnellen. Nieuwe investeerders in deze ronde zijn Temasek, Soros Fund Management, Northzone, Maersk Growth en Build Capital. Ook de eerdere geldschieters EQT Ventures, Plum Alley Investments, Norrsken VC, Ericsson en NordicNinja VC doen mee. Het opschalen gebeurt via het huidige klantenbestand van Einride. Dat zijn partijen als Coca-Cola, Oatly, Lidl en Electrolux. Het bedrijf wil daar meer van zijn robotrucks neerzetten. De logistieke sector staat een grote revolutie te wachten, want komend decennium neemt men afscheid van diesel en de menselijke bestuurder. Je ziet het nu al gebeuren. In Amerika, China en Europa ontstaan zelfrijdende auto’s, bestelbussen en vrachtwagens bij zowel start-ups als incumbants. Zoals bij alle hypes zal een groot deel van hen sneuvelen, maar de idealen en technieken overleven. Het Zweedse bedrijf Einride, opgericht in 2016, is in elk geval al voorbij de testfase en staat op het punt de commerciële leveringen te beginnen. In eerste instantie verkoopt men robotische vrachtwagens voor op afgesloten bedrijventerreinen. Lage snelheid, korte afstanden. In 2023 à 2024, als de nationale regelgevingen ook wat zijn opgeschoven, volgt de introductie voor de long haul: de lange strekken.
‘Digitale autonomie Nederland staat onder druk’
2 dagen
Onze digitale autonomie staat onder druk en dat raakt het hart van de Nederlandse samenleving. Dat is de belangrijkste conclusie uit het CSR Advies Nederlandse Digitale Autonomie en Cybersecurity van de Cyber Security Raad dat vrijdag verscheen. Het rapport verscheen toevallig in de week dat de Amerikaanse president Joe Biden de noodtoestand afkondigde vanwege een grote ransomware-aanval op de oliepijplijn van Colonial Pipeline. Deze verzorgt 45 procent van de diesel-, benzine- en vliegtuigbrandstofbevoorrading voor de oostkust van de Verenigde Staten. De oliepijpleiding is sinds donderdag weer in gebruik. Dergelijke scenario’s zijn ook voor Nederland niet ondenkbaar. Er moet volgens de raad gericht geïnnoveerd worden en cyberweerbaarheid moet door de overheid en het bedrijfsleven gezamenlijk worden omarmd. Uitgangspunt daarbij dient te zijn: sterk in eigen huis, sterk in Europa, sterk in de rest van de wereld. Nederland is een van de meest gedigitaliseerde landen. De coronacrisis heeft dit proces verder versneld. Maar daardoor ontstaan ook steeds meer nieuwe afhankelijkheden en kwetsbaarheden. Onze digitale afhankelijkheid is inmiddels zo groot dat de digitale soevereiniteit van Nederland onder druk staat. Dat gaat verder dan het borgen van de cyberveiligheid van specifieke IT-systemen en daarmee gegenereerde data van onze burgers en bedrijven. De raad wil dat de problematiek op het hoogste politieke en ambtelijke niveau wordt geregeld, vanuit een integrale visie op cyberweerbaarheid, bij voorkeur op het niveau van de ministerraad (pdf). De raad adviseert om vooruitlopend op nationale strategie- en beleidsvorming een vijftal concrete zaken in gang te zetten. De raad noemt onder meer implementeren van een toetsingskader digitale autonomie cybersecurity, het verhogen van bewustwording van het belang van strategische autonomie in cybersecurity en het verbeteren van het Nederlandse valorisatie- en innovatieklimaat. Foto Shutterstock
Bank of England oriënteert zich op digitale munt
2 dagen
De centrale bank van het Verenigd Koninkrijk – de Bank of England – gaat de mogelijkheden van digitaal geld onderzoeken. Daartoe is een taakgroep in het leven geroepen. De Taskforce wordt voorgezeten door de vicegouverneur voor financiële stabiliteit bij de Bank of England, Jon Cunliffe, en de directeur-generaal financiële diensten van HM Treasury, Katharine Braddick. De Britse regering en de Bank of England hebben overigens nog geen beslissing genomen over de invoering van een digitale munt in het Verenigd Koninkrijk. Eerst moeten de voordelen, risico’s en praktische aspecten van een eigen digitale munt in kaart worden gebracht. De munt zal, wanneer ingevoerd, voor huishoudelijk en zakelijk gebruik worden gebruikt en naast contant geld. Foto Shutterstock
Delft doet WhatsApp in de ban
2 dagen
De gemeenteraad van Delft doet WhatsApp in de ban. Voor het onderling contact stappen de raadsleden over op de chatfunctie van Microsoft Teams, meldt de NOS. Aanleiding voor het besluit zijn de nieuwe gebruikersvoorwaarden die WhatsApp half mei invoert. De berichtendienst gaat gebruikersdata opslaan en delen met het moederbedrijf Facebook. Hoewel datadeling niet van toepassing is binnen Europa, spreekt D66-raadslid Christine Bel spreekt over een principekwestie. ‘We wilden vooral over het voetlicht brengen dat er een sterke mate van dwang in kan zitten.’ Het staat individuele raadsleden wel vrij om de app te gebruiken.
Proef met delen data energieleveranciers
2 dagen
Voor het eerst zullen drie energieleveranciers meedoen aan een proef waarbij consumenten via een digitaal systeem bepalen wie toegang krijgt tot hun energieverbruiksgegevens. Die data zijn voor leveranciers bijvoorbeeld nodig om de klant een passend contract te kunnen aanbieden. Nieuw is dat ook zakelijke klanten energiedata kunnen delen van één of meerdere bedrijfsvestigingen. Van apps voor inzicht in het eigen energieverbruik tot het slim laden van elektrische auto’s: er komen steeds meer diensten waarbij je als klant een partij inzicht wilt geven in je energiegegevens. Toestemming geven voor het gebruik is nu vaak nog omslachtig. Ook verlies je als consument snel het overzicht. Om het delen van energiedata eenvoudiger te maken voor klanten en diensten-aanbieders, werken de gezamenlijke netbeheerders aan een afsprakenstelsel rondom datadiensten. De klant heeft daarbij de volledige controle over zijn of haar verbruiksgegevens. In de nieuwe pilot, kunnen voor het eerst ook zakelijke klanten meedoen: bedrijven kunnen per vestiging toestemming geven voor het gebruik van hun energiedata. De deelnemende energieleveranciers zijn Gazprom Energy, Anode Energie en Van Helder.
KPN en APG mogen een joint-venture oprichten voor aanleg glasvezel
2 dagen
KPN mag samen met pensioenbeheerder APG een joint-venture oprichten voor de aanleg van glasvezel. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. APG is beheerder van pensioenfondsen, onder andere van het ABP en doet investeringen om de pensioenaanspraken te dekken. KPN en APG hebben geen overlap in activiteiten. De oprichting van de joint-venture zal de concurrentie bij de aanleg en het beheer van glasvezelnetwerken in Nederland niet verminderen. De joint-venture gaat glasvezelnetwerken aanleggen naar huishoudens en bedrijven in gebieden waar KPN nog geen glasvezelnetwerk heeft liggen. KPN wordt hoofdgebruiker van deze netwerken, maar ook andere telecomaanbieders krijgen toegang. De ACM juicht toe dat het toekomstige netwerk van de nieuwe joint-venture open staat voor aanbieders van digitale diensten. De ACM gaat ervan uit dat dit op basis van volledig gelijkwaardige en concurrerende voorwaarden gebeurd. Op die manier hebben consumenten en bedrijven zo veel mogelijk keuze. Foto Shutterstock

Quantum Delta NL wil 13,6 miljard euro investeringspotentieel aanboren
2 dagen
Quantum Delta NL lanceert LightSpeed, een programma dat Nederlandse quantum startups in contact kan brengen met 13,6 miljard euro aan investeringskapitaal, ondergebracht bij Europese en Amerikaanse fondsen. Quantum startups werken aan toepassingen voor de quantumcomputer en het quantum internet. Dat is een nieuw soort computer waarbij de processor gebruikmaakt van de principes van de kwantummechanica. Zo’n processor kan in één keer (parallel) dezelfde berekeningen uitvoeren over een zeer grote hoeveelheid data. Momenteel telt Nederland 7 officiële quantum startups. Dat moeten er in 2028 100 worden. LightSpeed begeleidt momenteel al de Delftse startup QphoX die met behulp van het LightSpeed-team 2 miljoen aan financiering ophaalde om haar Quantum Modem op de markt te brengen. De financieringsronde werd geleid door Quantonation, Speedinvest en High-Tech Gründerfonds, met deelname van de TU Delft. Met LightSpeed krijgen quantum startups persoonlijke op maat gesneden hulp om hun bedrijf te schalen. Speciaal voor het project zijn contacten gelegd met Europese en Amerikaanse fondsen, goed voor in totaal aan 13,6 miljard aan investeringskapitaal. De leiding van het programma is in handen vab Quantum Delta NL’s Investor in Residence Ton van ’t Noordende (oprichter PHX en voormalig deep tech investor 01Ventures).
‘Eerste gepersonaliseerde lingerie-abonnement’
2 dagen
Savah claimt een primeur met de eerste gepersonaliseerde lingeriebox. Met een abonnement naar keuze ontvangen leden vier, zes of twaalf keer per jaar een complete lingerieset naar maat en smaak. Hoewel maandelijkse (beauty)boxen bekende fenomenen zijn, is Savah de allereerste die zich toespitst op lingerie. Gebruikers kunnen kiezen om elke maand, om de maand of ieder kwartaal een complete lingerieset naar voorkeur te ontvangen. Aan de hand van een stijlquiz wordt elke box gepersonaliseerd op maat, model, stijl en kleur. Voor consumenten die zich liever laten verrassen, is er de MysterieBox. Powervrouwen verdienen een verwenmomentje: vanuit die gedachtegang is Savah ontstaan. Om er zeker van te zijn dat je een BH met de perfecte pasvorm op de maat krijgt, geeft Savah tips en trucs om jezelf op te meten. Daarnaast kunnen klanten ook de maat van het merk dat zij vaak dragen vermelden.
Italiaanse boete voor Google, beperkingen voor TikTok
2 dagen
De Italiaanse concurrentiewaakhond heeft Google een boete opgelegd van 102 miljoen euro voor misbruik van zijn dominante positie ten opzichte van appontwikkelaars. Google zou volgens de waakhond de JuicePass voor Android Auto hebben geweigerd, een app voor elektrische voertuigen (EV) die in de auto kan worden gebruikt. JuicePass, een app van het Italiaanse nutsbedrijf Enel, stelt gebruikers in staat om laadstations op kaarten te vinden en hun gegevens te bekijken. Na de weigering bood Google soortgelijke diensten aan via Google Maps. De autoriteit gaat ook een onafhankelijke expert aanstellen die zal controleren of Google de opgelegde maatregelen nakomt. De Italiaanse Autoriteit Persoonsgegevens Garante heeft op zijn beurt eisen gesteld aan TikTok. Die moet meer doen om te voorkomen dat jeugd onder de 13 jaar gebruik maakt van het platform. De toezichthouder greep al eerder in na de tragische dood van een 10-jarig meisje in de Siciliaanse stad Palermo. Zij overleefde de ‘blackout challenge’ op het platform niet. Haar poging om zichzelf zo lang mogelijk te verstikken leidde tot ernstig zuurstoftekort in haar hersenen.
Sony BRAVIA X90J LED tv’s beschikbaar in de Benelux
2 dagen
De eerder aangekondigde Sony BRAVIA X90J LED 4K HDR-tv’s zijn vanaf nu verkrijgbaar bij alle erkende Sony dealers in de Benelux. Dit model is leverbaar in een 50, 55, 65 en 75 inch beeldformaat. De X90J BRAVIA XR-serie gebruikt een volledig nieuwe verwerkingsmethode die meer belooft dan conventionele kunstmatige intelligentie (AI). De Cognitive Processor XR zorgt volgens Sony voor ‘ongeëvenaard contrast met extreme helderheid en puur zwart’. Tevens heeft de X90J de XR Contrast Booster. Deze maakt lichte gebieden lichter en donkere gebieden donkerder, zonder dat er geen details verloren gaan in schaduwen of overbelichting. Naast beeldkwaliteit is geluidskwaliteit een belangrijk element van de kijkervaring. De X90J 4K Full Array LED-tv is uitgerust met Sony Acoustic Multi-Audio. Sony biedt een Sound-from-Picture Reality ervaring, waarbij de positie van de geluidsbron zeer nauwkeurig wordt bepaald, zodat het geluid direct uit de mond van de acteur lijkt te komen wanneer deze spreekt. Het goedkoopste model gaat 1350 euro kosten.
Virtueel Eurovision Village opent deuren voor miljoenenpubliek
2 dagen
Belangstellenden van over de hele wereld kunnen vanaf morgen een hele week 24×7 terecht in de virtuele wereld van Eurovision Village in Rotterdam. Van zaterdag 15 tot zondag 23 mei is het virtuele Eurovision Village voor iedereen toegankelijk op Eurovisionvillage.com. Bureau Dept heeft een hiertoe een virtuele afspiegeling van de stad Rotterdam gemaakt. Op meerdere locaties in de stad worden dagelijks events gehouden. Wie dat wil kan daar al zwevend over en door de havenstad bij zijn. Er is een uitgebreid meerdaags programma ontwikkeld door de organiasatoren, onder meer met optredens van Duncan Laurence, Afrojack, Paul de Leeuw, Johnny Logan en tal van andere artiesten uit binnen- en buitenland pakken het podium om duizenden bezoekers van over de hele wereld op te warmen. Normaal gesproken zou er op de Binnenrotte een festivaldorp zijn geweest voor de artiesten, hun aanhang, pers en andere belanghebbenden. Dat plein is deze dagen leeg, vanwege de pandemie, maar speelt wel een centrale rol in de virtuele wereld. Er staat een groot podium waar optredens worden uitgezonden, stands van sponsoren, een webwinkel en andere onderkomens waar tal van partijen zich presenteren. De echte optredens in de Ahoy’, de zangwedstrijd waar het allemaal om draait, vinden plaats op 18, 20 en 22 mei. Om het festivalgevoel in het virtuele festivaldorp op te wekken, is er mix gerealiseerd van optredens, rondleidingen en schijnbaar spontane verrassingen. Tribe Company brengt dat in beeld. Dat bedrijf verzorgde onlangs ook de digitale editie van De Vrienden van Amstel LIVE en The Streamers. Creative director Max Pinas van bureau Dept, dat de virtuele wereld bouwde, legt uit: “Er staan tientallen, zo niet honderden video’s online. Met een intuïtieve interface zweef je door de stad. Je ziet zeven landmarks, zoals de Markthal, Binnenrotte, Euromast en Ahoy’. Daar gebeurt van alles. Er staan indicatoren die aangeven waar livestreams starten.” “Daarnaast tref je verspreid over de stad tientallen personen aan die in tekst en video een sfeerbeeld geven. Denk aan burgemeester Aboutaleb die je toespreekt.” Pinas realiseerde afgelopen coronajaar reeds een aantal andere virtuele werelden om grote groepen mensen in een digitale omgeving bij elkaar te brengen. Dat moet een gevoel van nabijheid en betrokkenheid opleveren. De digitale ervaring zonder vertragingen wereldwijd aan te bieden, staat het virtuele festivaldorp op twaalf digitale locaties over de hele wereld verspreid in een CDN [?]. Foto: door StudioVollaersZwart voor Rotterdam Make It Happen.
Apple marktleider voor hearables
2 dagen
Apple is de grootste speler op de Nederlandse markt voor koptelefoons en oortjes, zo blijkt uit een onderzoek van het Telecompaper Consumer Insights Panel over het eerste kwartaal van 2021. Samsung en JBL komen op plek twee en drie. Inmiddels heeft 72 procent van de Nederlandse markt een headset of earphones met draad en 49 procent een koptelefoon of oortjes die draadloos werken. Een stijging ten opzichte van 2020, toen de percentages nog op respectievelijk 67 en 44 procent lagen. In-ear blijkt verreweg het populairste hearabletype: 57 procent van de Nederlandse hearablebezitters geeft aan dit type hearable te hebben. 27 procent zegt een over-earheadset te hebben en 14 procent heeft on-earhearables. Apple is met 29 procent aandeel marktleider, gevolgd door Samsung (17%) en JBL (15%). Vooral onder jongeren tussen de 16 en 24 jaar is Apple verder verreweg de grootste speler, met een marktaandeel van 51 procent. JBL komt hier met 17 procent op plek twee en Samsung neemt met 12 procent de derde plek in. Het is waarschijnlijk dat Apple onder meer voordeel heeft doordat het relatief vroeg in de markt voor ‘truly wireless earbuds’, oftewel compleet draadloze oordopjes, is gestapt, denkt Telecompaper. Foto Pixabay
Minder nieuwe abonnees voor Disney Plus
2 dagen
De groei van Disney Plus lijkt alweer af te nemen. Analisten hadden gerekend op 109 miljoen betalende abonnees voor het afgelopen kwartaal. Het werden er 103,6 miljoen. In maart passeerde Disney nog de grens van 100 miljoen abonnees. Ook de gemiddelde maandelijkse omzet per gebruiker daalde met 29 procent tot 3,99 dollar. Dat kwam vooral door de lancering van Disney+ Hotstar in India, waar de tarieven voor een abonnement lager liggen. Het aantal abonnees voor Disneys andere platforms ESPN Plus en Hulu nam nog wel toe. Daarmee komt het totaal op 159 miljoen. Het entertainmentbedrijf behaalde wel een hogere winst van 79 dollarcent per aandeel, maar de omzet daalde met 13 procent tot 15,6 miljard dollar. De Disney parken zijn recentelijk weer opengegaan, maar de opbrengsten daarvan zijn niet meegenomen in de kwartaalcijfers. Bij de themaparken daalde de omzet met 44 procent en was sprake van een operationeel verlies van 406 miljoen dollar. Foto Pixabay
Fors meer omzet voor cryptowisselkantoor Coinbase
2 dagen
Beleggers zijn teleurgesteld in de eerste kwartaalcijfers van Coinbase, het Amerikaanse wisselkantoor voor cryptomunten dat in april naar de beurs ging. De cijfers waren ondanks een omzet van 1,8 miljard dollar niet zo goed als verwacht. Het aandeel leverde 2,7 procent in. De
Airbnb krabbelt overeind, maar lijdt miljarenverlies
2 dagen
Er schijnt weer licht in de tunnel voor Airbnb. Afgelopen kwartaal viel de omzet 5 procent hoger op 886 miljoen dollar.  In het vierde kwartaal daalde de omzet nog met 22 procent jaar op jaar. De uitbraak van het coronavirus heeft ernstige gevolgen gehad voor het bedrijf, dat in december naar de beurs ging. Lockdowns en aanhoudende reisbeperkingen in veel landen, waaronder Groot-Brittannië, Italië en Duitsland, zaten Airbnb ook afgelopen kwartaal weer dwars. De verhuurders van Airbnb bestrijken meer dan 220 landen en ongeveer 100.000 steden. Via Airbnb werden niettemin 64,4 miljoen overnachtingen geboekt, 13 procent meer dan een jaar geleden. De bruto boekingen bedroegen zo’n 10,3 miljard dollar, 52 procent meer dan een jaar eerder (pdf). Beleggers straften het aandeel toch af doordat het nettoverlies is verdrievoudigd (1,2 miljard dollar). Het bedrijf moest leningen terugbetalen die het aan het begin van de pandemie had afgesloten en er waren kosten voor reorganisaties. Airbnb verwacht een flink hogere omzet voor het huidige kwartaal.  

Verlies voor Alibaba door miljardenboete
3 dagen
Alibaba sluit het eerste kwartaal af met een nettoverlies van 836 miljoen dollar door een forse boete van de Chinese mededingingsautoriteit. Het bedrijf zou zijn machtspositie misbruiken door partners te verbieden op andere e-commerce platformen hun producten te verkopen, waardoor Alibaba 18,2 miljard yuan, oftewel 2,3 miljard euro, moest betalen. Wanneer de boete niet wordt meegerekend zien de resultaten er heel wat florissanter uit. Alibaba sloot het eerste kwartaal af met een recordomzet van 29 miljard dollar, 64 procent meer dan een jaar geleden (pdf). De retailactiviteiten waren goed voor 18,8 miljard dollar. Een deel van de omzetgroei komt door de overname van Sun Art, een van de grotere supermarktketens in China, waarvoor Alibaba vorig jaar 3,6 miljard dollar neertelde. Het bedrijf heeft een belang van 72 procent in Sun Art. Ook was er sprake van groei voor Freshippo, een netwerk van inmiddels 257 zelfbedieningszaken. De internationale retail groeit enorm, met 77 procent, naar 1,4 miljard dollar, grotendeels dankzij Lazada, AliExpress en Trendyol. Het aantal maandelijks actieve klanten van de marktplaatsen groeide naar 925 miljoen, 23 miljoen meer sinds december.  De aanwas werd vooral gerealiseerd in minder grote plaatsen. Alibaba sloot met het kwartaal tevens een fiscaal jaar af, waarin de omzet steeg naar 109,4 miljard dollar en een handelsomzet (van partners) van 1,2 biljoen. Diverse onderdelen deden het goed. Videodienst Youki registreerde 35 procent groei. Alibaba Pictures wist ondanks de sluiting van bioscopen zijn verlies te beperken. De cloudactiviteiten groeiden 50 procent en brachten 9,1 miljard dollar op in het afgelopen jaar. Alleen al in het laatste kwartaal bedroeg de omzet 2,5 miljard. Alibaba is de grootste leverancier van clouddiensten in China naast Amazon, Microsoft en Tencent.
Azerion mede-eigenaar van Fortuna Sittard
3 dagen
Gamebedrijf Azerion wordt mede-eigenaar van Fortuna Sittard na het stuklopen van de overname door Acun Ilicali. Hoeveel geld daarmee is gemoeid maakt Azerion, bij het grote publiek bekend van games als Habbo Hotel, Governor of Poker en Hotel Hideaway, niet bekend. Azerion wil Fortuna Sittard naar eigen zeggen helpen een stabiele middenmoter in de Eredivisie te worden. Onder meer met nieuwe vormen van exclusieve en entertainende content, games en interactieve communicatiemiddelen. Ook Fortuna-voorzitter Isitan Gün ziet daar de voordelen van in: ‘In de voetbalwereld worden technologie en innovatieve en interactieve manieren van communicatie steeds belangrijker’.
Tesla accepteert geen cryptomunten meer, koersen storten in
3 dagen
De Bitcoin en andere cryptomunten hebben vannacht een flinke tik gekregen nadat autofabrikant Tesla liet weten dat het niet langer mogelijk is om met bitcoins te betalen. De Bitcoin leverde in eerste instantie 15 procent in en noteerde nu ruim 12 procent lager. Topman Elon Musk zegt dat hij zich zorgen maakt over de hoge milieu-impact van de cryptomunt. De CO2-voetafdruk van de Bitcoin zou vergelijkbaar zijn met de uitstoot van een land als Nieuw-Zeeland. Pas als er bij het delven van bitcoins meer duurzame energie gebruikt kan worden, wil Tesla de cryptomunt weer overwegen als betaalmiddel. Ook andere munten die minder dan 1 procent van de energie van Bitcoin gebruiken wil Musk overwegen. Dat zit er voorlopig niet in. Het delven van de munten, met behulp van krachtige computers die de hele dag staan te stampen op complexe wiskundige formules, gebeurt veelal door schimmige bedrijfjes in met name China, die zo goedkoop mogelijke energie inkopen. Het besluit is opvallend, want de milieu-impact van cryptomunten was al jaren bekend toen Musk de Bitcoin als betaalmiddel voor Tesla auto’s aankondigde. Die aankondiging zorgde er zelfs voor dat de waarde van de Bitcoin enorm (met 14 procent) steeg. Alle cryptomunten (de zogeheten altcoins) leverden vannacht in: Ethereum daalde 7,9 procent naar 3929 dollar, XRP daalde 13,8 procent naar 1,32 dollar en de Stellar met 13,5 procent naar 0,6 dollar. De prijs van de Bitcoin daalde zelfs even naar 45.700 dollar, maar krabbelde in Azië weer op. Tesla kocht eerder 1,5 miljard dollar aan Bitcoin. Musk zegt dat het bedrijf die voorlopig aanhoudt. Overigens propageert Musk de laatste tijd steeds de dogecoin, ooit begonnen als grap. Zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX zal volgend jaar een satelliet naar de maan lanceren die volledig wordt gefinancierd met de cryptomunt. Tesla & Bitcoin pic.twitter.com/YSswJmVZhP — Elon Musk (@elonmusk) May 12, 2021
Facebook schaalt plannen voor stablecoin terug
3 dagen
Facebook schaalt de ambities met zijn eigen stablecoin sterk terug. Vooralsnog wordt de munt Diem alleen in de VS gelanceerd. De Diem Association, de onafhankelijke organisatie achter de munt, verhuist haar hoofdactiviteiten van Zwitserland naar de VS. Ook wordt de aanvraag voor een betaallicentie bij de Zwitserse Autoriteit voor Financiële Markten ingetrokken. Diem werd in 2019 met veel tamtam als Libra aangekondigd. Facebook had als visie om de virtuele munt vooral te gebruiken in derdewereldlanden, waar bankrekeningen voor grote groepen mensen onbereikbaar zijn. De munt zou worden gekoppeld aan stabiele valuta’s zoals de dollar en de euro. Van de ambities is weinig meer over. Na de aankondiging kwam er van alle kanten kritiek. Toezichthouders vreesden een ontwrichting van het financieel stelsel. Anderen dachten dat Libra niet zou voldoen aan financiële regelgeving. Partners die elk 10 miljoen dollar moesten inbrengen haakten stuk voor stuk af. Het is onduidelijk wat het bedrijf nu nog wil met de Diem.
ACM ondersteunt verzoek tot onderzoek overname Kustomer door Facebook
3 dagen
De Europese Commissie gaat de overname van Kustomer door Facebook onderzoeken. Verschillende Europese mededingingsautoriteiten, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), ondersteunen het verzoek van Oostenrijk aan de Europese Commissie om deze overname te beoordelen. Kustomer maakt geavanceerde klantservicesystemen voor bedrijven voor onder andere het afhandelen van vragen, bestellingen en retouren. In die systemen worden verschillende contactmogelijkheden, bijvoorbeeld via Facebook, Instagram en WhatsApp geïntegreerd in de klantafhandeling. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft zorgen dat deze overname slecht kan zijn voor de concurrentie en kan leiden tot hogere prijzen, slechtere kwaliteit of minder innovatie in Nederland en de Europese Unie. De ACM heeft vooral zorgen dat de overname gevolgen kan hebben op de markten voor klantservicesystemen en online advertenties. De ACM ziet zowel in de farmaceutische industrie als bij bedrijven in de digitale economie dat grote bedrijven kleine, vaak innovatieve bedrijven opkopen. Op die manier kan een groot bedrijf bijvoorbeeld sneller innovatieve producten maken en op de markt brengen. Maar er zijn ook risico’s. Zo kan toekomstige concurrentie worden belemmerd of weggenomen.
7400 meldingen van cyberincidenten in België
3 dagen
De Belgische federale overheid heeft nog nooit zoveel meldingen gekregen over cyberaanvallen als vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Cybersecurity België. In 2020 kreeg de organisatie meer dan 7400 meldingen, ruim 60 procent meer dan een jaar eerder. In 2018 telde de dienst nog 1600 meldingen van cyberincidenten, een jaar later was dat aantal al meer dan verdubbeld tot 4484. In 2020 kwam daar nog eens 66 procent bij: 7433. In de eerste vier maanden van het jaar kreeg het CCB al 3331 meldingen.
Amazon hoeft miljoenenaanslag EU niet te betalen
4 dagen
Amazon hoeft een belastingaanslag van 250 miljoen euro die de Europese Commissie het bedrijf had opgelegd niet te betalen. Dat heeft de Europese rechter woensdag bepaald. Luxemburg heeft volgens de EU aan webwinkel Amazon ten onrechte belastingvoordelen van ongeveer 250 miljoen euro toegekend. Volgens de Europese Commissie is dat in strijd met de EU-staatssteunregels. Luxemburg moest de onrechtmatige steun terugvorderen, maar was het daar niet mee eens. De Commissie heeft op basis van eigen onderzoek geconcludeerd dat een in 2003 door Luxemburg uitgevaardigde en in 2011 verlengde fiscale ‘ruling’ de door Amazon in Luxemburg betaalde belasting zonder geldige rechtvaardiging heeft verlaagd. Daardoor kon Amazon het overgrote deel van zijn winst verschuiven van Amazon EU naar Amazon Europe Holding Technologies, een niet-belastbaar bedrijf gevestigd in Luxemburg. Maar volgens het Gerecht van de Europese Unie, de een na hoogste rechter in de EU, heeft de Europese Commissie zijn huiswerk niet goed gedaan. De berekeningen zouden zijn gebaseerd op aannames. Ook andere beschuldigingen zouden onvoldoende zijn onderbouwd. Vorig jaar haalde het gerecht ook al een streep door de mega-naheffing van 13 miljard euro die Apple moest betalen aan de Ierse belastingdienst. Foto Pixabay
Clarity neemt digitaal marketingbureau 3WhiteHats over
4 dagen
Clarity, het internationale bureau voor geïntegreerde communicatie, neemt 3WhiteHats over, een creatief digital marketingbureau gespecialiseerd in SEO, PPC (Pay-per-click) en Analytics. Het bureau heeft kantoren in Londen en Cornwall, en bedient internationale klanten zoals Abellio, Aon en Invesco. De combinatie van PR en digital marketing helpt creatieve campagnes te optimaliseren voor maximaal commercieel effect, zo schrijft Clarity. Het is de vierde overname door Clarity in de afgelopen 18 maanden, en de tweede sinds het begin van de pandemie. In september 2020 sloot Yellow Communications zich bij Clarity aan, waarmee Clarity voor het eerst voet op het Europese vaste land zette. De overname van 3Whitehats brengt het wereldwijde personeelsbestand op 86.
ING: Data biedt uitzenders nieuwe kansen voor groei
4 dagen
Data-analyse wordt naar verwachting binnen nu en vijf jaar het belangrijkste onderdeel van de uitzendorganisatie. Desondanks hebben data bij veel kleinere en middelgrote uitzendorganisaties nog geen prioriteit, signaleert het ING Economisch Bureau. Door automatisering en digitalisering komt in de uitzendbranche steeds meer data beschikbaar. Binnen nu en vijf jaar zal de HR-dienstverlening dan ook steeds meer gebaseerd worden op data, wat daarmee een belangrijke asset wordt voor uitzendorganisaties, vermoedt men bij ING. De toegevoegde waarde komt meer te liggen bij het leveren van dienstverlening op maat. Door gericht te zoeken naar patronen en verbanden in data kunnen nieuwe inzichten worden opgedaan, waardoor zowel opdrachtgevers als uitzendkrachten zo goed mogelijk kunnen worden geadviseerd. Zo kan data-analyse worden ingezet om de mismatch op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Met behulp van data kan je gerichter matchen door schaarsteprofielen in kaart te brengen en zo te kijken welke kennis en vaardigheden er nu en in de toekomst worden gevraagd. Uit gesprekken met verschillende uitzendorganisaties blijkt dat data-analyse weliswaar de aandacht heeft, maar dat het nog zeker geen gemeengoed is binnen de sector. De stap naar een data-gedreven organisatie, zoals advies op maat en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen, is voor veel uitzendbedrijven nog toekomstmuziek. Eén van de grootste uitdagingen is een verouderde IT-infrastructuur, wat het moeilijk maakt om verschillende systemen op elkaar aan te laten sluiten. Bovendien is de kennis van data-analyse binnen organisaties vaak onvoldoende, ook door de vele mogelijkheden. Een derde knelpunt is het waarborgen van de kwaliteit van de data. Er gaat veel tijd zitten in zowel de invoer van de data als het opschonen van de data. Daarnaast is de markt voor data-analisten erg krap, waardoor het een uitdaging is om geschikt personeel te vinden.

Koeriersdiensten in Spanje moeten freelancers in dienst nemen
4 dagen
Bedrijven als UberEats en Deliveroo worden in Spanje verplicht om freelancers in vaste dienst te nemen. Minister van Arbeid Yolanda Daaz kondigde het besluit van de regering aan na een kabinetsvergadering. ‘Er is geen enkel land in de wereld dat het heeft aangedurfd om wetgeving op dit gebied te maken’, aldus de politicus van de linkse alliantie Unidas Podemos. Freelancers die werkten voor koeriersdiensten werden door de Spaanse media, vakbondsleden en politici al vaak omschreven als ‘slaven van de 21e eeuw’. Zij hadden geen rechtsbescherming en de arbeidsomstandigheden waren onzeker. Als werknemers genieten zij straks alle bescherming van de wet en hebben zij onder meer recht op betaald verlof en betaling bij ziekte. De koeriers zelf zijn niet onverdeeld gelukkig met het besluit. Zij vrezen dat de nieuwe wet zal leiden tot ontslagen.
Forse investering voor kledingplatform Vinted
4 dagen
Het platform voor tweedehands kleding Vinted haalt 250 miljoen euro op tegen een waardering van 3,5 miljard. De financiering wordt geleid door EQT Growth, waarbij ook Accel, Burda Principal Investments, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners en Sprints Capital (alle eerdere financiers) deelnemen. Het is een grote sprong voorwaarts voor Vinted, die eind 2019 nog werd gewaardeerd op 1 miljard dollar. Vinted, opgericht vanuit Vilnius, Litouwen in 2008, heeft momenteel activiteiten in dertien markten: Frankrijk, Duitsland, België, Spanje, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Litouwen, Luxemburg, het VK en de VS. De financiering wordt gebruikt voor verdere expansie. In totaal heeft Vinted momenteel ongeveer 45 miljoen gebruikers die tweedehands kleding op het platform zetten.
Delivery Hero na twee jaar terug in Duitsland, Just Eat Takeaway krijgt klappen op beurs
4 dagen
Just Eat Takeaway is uit de gratie op de AEX na het nieuws dat zijn grote concurrent Delivery Hero weer de Duitse markt betreedt. Twee jaar nadat het bedrijf de markt heeft verlaten, start Delivery Hero weer activiteiten in zijn thuisstad Berlijn. Delivery Hero verkocht zijn Duitse activiteiten december 2018 aan Takeaway – nu Just Eat Takeaway – om zich te concentreren op markten in Azië, Europa, het Midden-Oosten en de VS. Daardoor leek Takeaway de Duitse markt grotendeels voor zich alleen te hebben. Topman Niklas Oestberg geeft zijn rivaal zelfs een veeg uit de pan. ‘We hadden het gevoel dat de service in Duitsland de afgelopen twee jaar niet beter is geworden – soms zelfs een beetje slechter’, vertelde Oestberg woensdag aan Reuters. Delivery Hero begint in juni met de ‘zachte’ lancering in Berlijn onder de noemer foodpanda en belooft gelijk levertijden van slechts 7 minuten aan klanten die bestellen via de smartphone-app. Na 10 augustus volgt een bredere uitrol in Duitse steden. Welke dat zijn is niet bekend. Lieferando, de Duitse dochter van Just Eat Takeaway.com, gaat intussen boodschappen bezorgen in Duitsland. Het gaat nog wel om test, die later ook naar Nederland wordt uitgebreid. Foto Shutterstock

Pagina's

Abonneren op emerce