Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor 34,7 miljard euro online uitgegeven, een groei van 3 procent vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1 procent naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
De groei wordt verklaard door de aanschaf van diensten. Het aantal online aankopen in de dienstensector is met 4% gestegen en de online bestedingen zelfs met 10 procent. Daarnaast is er een lichte verschuiving van fysiek naar online te zien. Aankopen van en online bestedingen aan producten zijn nagenoeg gelijk gebleven.
Er werd in 2023 21 procent meer online uitgegeven aan pakketreizen en 15 procent meer aan losse vliegtickets en accommodaties. Dit is meer dan ooit tevoren. Ook gaven we online niet eerder zo veel uit aan tickets voor attracties en evenementen, met een groei van 10 procent.
De online cross-border bestedingen zijn met 13 procent gestegen, en bedragen nu bijna 4 miljard. Het aantal online cross-border aankopen laat een nog sterkere groei zien van 17 procent, goed voor 40 miljoen aankopen. Nederlandse consumenten geven nu 12 procent van hun totale online bestedingen cross-border uit.
Duitsland staat op nummer 1, een kwart van de online cross-borderbestedingen gaat naar onze oosterburen. China laat de grootste stijging zien, in zowel online cross-border bestedingen (van 5% naar 7 procent in aandeel, goed voor 265 miljoen bestedingen) als aantal online cross-border aankopen (van 18 naar 22 procent in aandeel, goed voor 8,9 miljoen aankopen).
Categorieën die vaak online bij Chinese webshops worden gekocht zijn bijvoorbeeld DIY/Garden, Home & Living en Kleding.
Ongeveer de helft van alle online aankopen werd in 2023 gedaan via de desktop/laptop. Dit aandeel is stabiel ten opzichte van 2022. Het gebruik van de smartphone is opnieuw toegenomen (van 33% naar 35 procent), maar de snelle groei van de afgelopen jaren lijkt iets af te zwakken. Daar waar het toegenomen gebruik van de smartphone de afgelopen jaren vooral ten koste is gegaan van het gebruik van desktop of laptop, is dit in 2023 vooral ten koste gegaan van het gebruik van de tablet.
iDEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt voor het betalen van online aankopen, op afstand gevolgd door creditcards. In 2023 is het aandeel iDEAL op het totaal aantal online aankopen weer licht gestegen van 70 naar 72 procent. Het aandeel creditcards is met 8 procent stabiel. IDEAL wordt niet alleen het meest gebruikt bij Nederlandse websites, maar ook cross-border. Daar ligt het aandeel met 51 procent echter een stuk lager.