emerce

316 nieuwsberichten gevonden
Universal op NFT marktplaats LimeWire
12 uur
Het legendarische LimeWire, ooit een platform voor het delen van (illegale) muziek, wordt een NFT marktplaats. Onder meer heeft Universal Music Group zich op het platform ingeschreven. Onder de Universal Music Group paraplu vallen grote artiesten zoals Taylor Swift, Kendrick Lamar, U2, The Weeknd, Abba en The Rolling Stones. Maar ook andere artiesten van platenlabels Interscope Records, Republic Records, Def Jam Recordings, Capitol Records, Motown Records, Geffen, EMI en Virgin Music kunnen de LimeWire-markt gebruiken om digitale muziekcollecties aan te bieden. LimeWire heeft met het uitgeven van een eigen token vorige maand 10,4 miljoen dollar opgehaald.
Digital twin voor onderzoek naar afvalscheiding
13 uur
Onderzoekers van het MUNITION-project gaan een digital twin van de inzameling en recycling van plastic bestuderen om de economische en maatschappelijke waardes van het uiteenlopende afvalinzamelingsbeleid te vergelijken. De inzameling van afval verschilt per regio omdat de afvalstromen, het menselijk gedrag en de technische mogelijkheden per regio verschillen. Het huidige beleid is verre van optimaal, waardoor slechts 30 procent van het plastic afval van consumenten wordt gerecycled. Om die reden ontwikkelt het nieuwe MUNTION-project, een groot onderzoeksconsortium dat wordt geleid door Jeroen Jansen, een digitale tool die empirisch onderbouwde keuzes voor bronscheiding of nascheiding mogelijk maakt. Het multidisciplinaire team kwantificeert de dimensies technologie, milieu, psychologie en economie en kijken hoe deze samenhangen in het uiteenlopende afvalinzamelingsbeleid. Vervolgens scoort de twin het beleid op de ‘Key performance indicators’ (KPI’s) voor deze bijkomende aspecten. Het KPI-dashboard dat hieruit voortvloeit kan vervolgens worden gebruikt om beleid te optimaliseren. Ook kan het effect van toekomstige of regionale beleidswijzigingen van afvalinzameling en de kwaliteit, duurzaamheid, winstgevendheid en welzijn van de burger als gevolg van de resulterende plasticstromen worden beoordeeld.
Bol.com met afstand populairste marktplaats
14 uur
De eerste keuze van Nederlandse consumenten bij marktplaatsen is met afstand Bol.com (68%), gevolgd door Zalando (13%) en Amazon (12%). Dat komt naar voren in een internationaal onderzoek van logistiek dienstverlener Sendcloud, uit Eindhoven. Een belangrijke factor voor populariteit is flexibiliteit bij de bezorging. Consumenten willen flexibele bezorgopties en na standaard thuislevering (81%) zijn de meest populaire opties: afhalen bij een servicepunt (35%), levering op een bezorgdag naar keuze (28%), levering op de volgende dag (27%) en avondlevering (23%). Sterker nog: qls de gewenste bezorgoptie niet beschikbaar blijkt, haakt zestig procent van de shoppende consumenten zelfs tot in de checkout af. Een te lange levertijd is een andere afhaker (45%). Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 88 procent van de consumenten regelmatig een bestelling plaatst via een marktplaats.
Goldfish Global wil startups helpen aan investeringen of exits
15 uur
Dave Dirks en Arjan Brienen slaan de handen ineen en starten Goldfish Global. Het bedrijf helpt ondernemers om investeringen op te halen of om een exit of secondary te realiseren. Dave Dirks heeft meer dan twintig jaar ervaring als venture capital advocaat bij DLA Piper, Certa Legal Group en Steelman; de laatste twee mede opgericht door hem. Hij is ook al sinds 2012 actief als angel investeerder en is partner van investeringsfondsen Keadyn, EVO Venture Partners en Velar Capital die wereldwijd investeren in e-commerce, fintech en bedrijfssoftware. Dirks beheert ook investeringen in technologiebedrijven namens verschillende familiekantoren. Arjan Brienen heeft meer dan twintig jaar ervaring als corporate finance en M&A adviseur bij First Dutch Capital, IMPROVED Corporate Finance en KPN. Hij is sinds 2010 ook actief als angel investeerder en als co-founder van verschillende ondernemingen. De ambitie van Goldfish is om een ‘nauwe partner’ te worden van ondernemers in hun reis van het allereerste begin tot aan de exit en verder. Goldfish is aan het eind van vorig jaar al ingeschreven en heeft tot nu toe onder de radar geopereerd. Het bedrijf adviseerde succesvol bij twee exits: Customer data platform Squeezely is overgenomen door de Spotler bedrijvengroep in augustus 2021. In maart dit jaar begeleide Goldfish het Nederlandse datafeed management platform DataFeedWatch bij een overname door het in de VS gevestigde e-commerce bedrijf Cart.com.
Proton wordt alternatief voor Google-diensten
16 uur
Het Zwitserse technologiebedrijf Proton voert een nieuwe abonnementsstructuur in en geeft zijn diensten een nieuw design. Het lijkt Google Workspace, maar dan privacyvriendelijk. Acht jaar geleden werd Protonmail gelanceerd als een privacyvriendelijk alternatief voor Gmail. Sindsdien voegde CEO Andy Yen drie diensten toe: Calendar, Drive en een VPN en zette de fundamenten neer voor een softwaresuite die deels vergelijkbaar is met die van Google. Het verschil: bij Proton moet je betalen voor gebruik en worden persoonsgegevens niet vastgelegd. Eerder deze week zette de organisatie weer een stap in de professionalisering van zijn diensten. Een nieuw grafisch design brengt de vier diensten bij elkaar. Als gebruiker klik je moeiteloos van de ene naar de andere dienst. Nieuwe abonnementen vergroten de beschikbare capaciteit. Terloops werd er ook een rebranding doorgevoerd. ‘Proton’ is nu de stamnaam, niet meer het oerproduct Protonmail. Belangstellenden kunnen de producten gratis gebruiken, ook het VPN, maar met beperkingen. Voor meer capaciteit moet de portemonnee worden getrokken. Een Europese concurrent van Proton is het Duitse Tutanota. Foto: Web Summit (cc)
E-Commerce Live: hoe flitsbezorging de markt voorgoed verandert
17 uur
Er gaat geen dag voorbij of flitsbezorgers zijn in het nieuws. Zo lijken zij zich niet neer te leggen bij het besluit van het Amsterdams college om distributiecentra alleen nog op bedrijventerreinen toe te staan. Gorillas liet een dezer dagen weten ‘van toegevoegde waarde voor Amsterdam’ te zijn en dat inmiddels ‘meer dan een derde’ van de stad al klant is. Je hoort er ongetwijfeld meer over tijdens de presentatie van Sadik Cevik van Gorillas op E-Commerce Live! De missie van Gorillas is consumenten tegen retailprijzen moeiteloos direct toegang te geven tot verse en lokale producten. Cevik begon zijn carrière in Investment Banking & Strategy Consultancy, onder andere bij Rothschild en J.P. Morgan in Londen. Daarna maakte hij de overstap naar Online Pharmacy en was hij twee jaar lang Head of Strategy and Operations bij Atida. Sinds april 2021 is Sadik werkzaam bij Gorillas; eerst als Deputy General Manager Benelux en inmiddels heeft hij de rol van General Manager Benelux op zich genomen. Wat is nu, nieuw en next in e-commerce? Sprekers van vooraanstaande merken geven je 1 juni online de allesomvattende e-commerce update vol strategische sessies, trend talks en praktijkcases. Voor jou om uit te blinken en je positie te verstevigen in e-commerce. Tickets hier.
C&A vernieuwt online shop met DEPT
17 uur
C&A heeft samen met digitaal bureau DEPT zijn online shop opnieuw ingericht. Op technisch, strategisch en visueel gebied is er een volledig vernieuwd customer experience platform ontstaan. C&A en DEPT, die al sinds 2020 samenweken,hebben monolithische e-commerce platform te vervangen door een headless microservice architectuur. Het idee was om een flexibel en schaalbaar systeem te creëren dat beter aan de gebruikerseisen voldoet. Het team ontwikkelde en implementeerde nieuwe front- en back-endcomponenten. Winkelervaringen in de online shop en in de filialen worden zo naadloos met elkaar verbonden, zegt DEPT. Niet alleen de IT-architectuur van het customer experience platform werd aangepast, maar de hele klantreis is herzien. De nieuw ontworpen online shop moet ruimte bieden voor inspirerende content en belichaamt moderniteit. Grote beelden en sterke portretten worden gecombineerd met close-ups. Elementen zoals de overzichtelijke winkelwagen en het geïntegreerde maatadvies vereenvoudigen de shoppingervaring voor gebruikers.
Oprichter Jack Dorsey nu echt weg bij Twitter
18 uur
Jack Dorsey, de medeoprichter en voormalig CEO van Twitter, is uit de raad van bestuur van het sociale netwerk gestapt. In november, ruim voor de overnameplannen van Elon Musk, trad Dorsey al terug als CEO van Twitter en droeg hij de rol over aan Parag Agrawal. Dorsey kondigde destijds aan dat hij tot het einde van zijn termijn, die woensdag afliep, in het bestuur van Twitter zou blijven. Dorsey was medeoprichter van Twitter in 2006. Hij blijft CEO van Square, het digitale betalingsbedrijf waarvan hij medeoprichter is. Hoewel de onderhandelingen even zijn gepauzeerd omdat Elon Musk duidelijkheid wil over nepaccounts, is hij nog steeds bezig met de financiering. Musk wil de overname van Twitter voor een groter deel met eigen middelen te betalen, zo bleek woensdagavond uit een document ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Musk betaalt 33,5 miljard dollar zelf, aangevuld met leningen. In het oude bod zou hij zelf 27,25 miljard dollar bijdragen. De hoogte van het bod blijft circa 44 miljard dollar, ofwel 54,20 dollar per aandeel Twitter. Intussen wordt Musk aangeklaagd door een Twitter-investeerder die vindt dat hij de beurskoers van het bedrijf heeft gemanipuleerd. De investeerder zegt Musk een bod deed zonder zijn toekomstige aankoop goed te bestuderen, de zogenoemde due dilligence.  
Vertrouwen in Bitcoin komt te voet komt en gaat te paard
18 uur
Het vertrouwen in Bitcoin is scherp gedaald, zelfs voor de recente crash. Dat blijkt uit cijfers van de Markteffect Bitcoin Monitor. Daar waar het vertrouwen in Bitcoin eerder dit jaar nog door consumenten met een gemiddeld rapportcijfer van 5,2 werd uitgedrukt, is dat in het tweede kwartaal van 2022 slechts een 4,1. Een daling van één heel punt en tegelijkertijd het laagste niveau sinds april 2021; tot op heden was dit in oktober 2021 met een 4,6 het laagst. De steekproef onder 1018 Nederlandse consumenten heeft plaatsgevonden tussen 25 april 2022 en 6 mei 2022, kort dus voor de problemen met de stablecoins Luna en Terra, die de waarde van de Bitcoin onderuit haalden. Uit de volgende meting in juli zal het effect hiervan terug te zien zijn. Met name ouderen (55 jaar en ouder) hebben met een gemiddelde van 3,2 weinig tot geen vertrouwen in deze cryptovaluta. Terwijl het vertrouwen onder jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar met een 5,1 het hoogst ligt. 17 procent van alle Nederlanders geeft een 1,0, meer dan een kwart (26%) geeft een voldoende (6,0 of hoger) en één op de tien (10%) zegt dat zijn of haar vertrouwen het afgelopen kwartaal gedaald is.Het vertrouwen in fiat geld, zoals de euro (7,7) en de dollar (7,2) ligt onder dezelfde doelgroep nog altijd vele malen hoger. Alleen in het Verenigd Koninkrijk is het vertrouwen in Bitcoin met een gemiddeld rapportcijfer van 3,6 lager dan in Nederland, de Spanjaarden drukken het daarentegen uit met een 6,0. Gebrek aan kennis wordt vaak als oorzaak genoemf. Slechts 9 procent vindt dat hij of zij over een (zeer) goed kennisniveau beschikt. Bijna zeven op de tien ederlanders omschrijft zijn kennis als slecht of zeer slecht, waarvan iets minder dan een kwart (24%) zegt er daadwerkelijk meer over te willen leren of te weten komen. De verwachting is dat de koers van de Bitcoin over exact een jaar slechts 15.126 euro bedraagt. Een daling van bijna 50 procent in waarde. Toch bezitten inmiddels bijna 2 miljoen Nederlanders een of meerdere cryptovaluta en verwacht 8 procent het komende jaar waarschijnlijk – voor het eerst – te gaan investeren. ECB onderzoek Een op de tien huishoudens in de eurozone heeft crypto-activa gekocht. Dat blijkt uit onderzoek van de ECB. Er zijn grote verschillen per land: van zes procent van de huishoudens in Frankrijk tot veertien procent in Nederland. Ongeveer 37 procent van de respondenten gaf aan cryptovaluta te hebben met een waarde tot 999 euro. 29 procent had tussen de 1000 en 4999 euro en 13 procent had tussen de 5000 en 9999 euro. Gelet op de risico’s adviseert de ECB de regelgevende instanties van de Europese Unie om dringend nieuwe wetten vast te stellen voor crypto-activa. Op basis van de tot nu toe waargenomen ontwikkelingen, vertonen crypto-activamarkten volgens de ECB momenteel alle tekenen van een opkomend financieel stabiliteitsrisico.

Amazon opent eerste fysieke modezaak
19 uur
Amazon heeft zijn eerste fysieke kledingwinkel, Amazon Style, geopend in Los Angeles, in The Americana at Brand mall. Het is een toevoeging aan de andere fysieke retailmerken van Amazon, waaronder Whole Foods en de kassaloze Amazon Go- en Amazon Fresh. Amazon Style zal kleding bevatten van merken zoals Levi’s, Tommy Hilfiger, Champion en meer. In de winkel kan niet kassaloos worden afgerekend. Wel heeft elk kledingstuk in de winkel een QR-code die klanten kunnen scannen om een lijst samen te stellen met kleding die ze in een paskamer willen passen of rechtstreeks willen verzenden om op te halen voor aankoop. Elke paskamer is ook uitgerust met een touchscreen-monitor waarmee klanten om meer kleding kunnen vragen om te passen. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
Klarna houdt internationaal koopjesfestijn
20 uur
Betaalbedrijf Klarna houdt aanstaande weekend een internationaal driedaags koopjesfestival op zijn site en in de app. Voor de bühne heet het ‘ter viering van de 150 miljoenste klanten en 400 duizendste aangesloten winkelier’. Het effect van de gecoördineerde kortingsactie is echter dat de fintech zichzelf als e-commercebestemming profileert. Vrijdag, zaterdag en zondag verschijnen honderden, zo niet duizend, aanbiedingen op de site en in de app van Klarna. Tot vrij recent betekenden die twee bestemmingen niets op de consumentenmarkt. Immers, het bedrijf verkocht betaaldiensten voor webwinkels. Sinds begin 2021 richt het zich steeds actiever op marketingdiensten voor retailers en e-commerce voor consumenten. Aan de zogeheten ‘Dream Deal Days‘ doen retailers mee uit sectoren als fashion, electronics, beauty en homeware. De betreffende verkopers zullen de acties ook op hun eigen sites promoten. Betalingen kunnen natuurlijk met Klarna worden verricht, om het merk verder te laden. De Dream Deal Days vinden plaats in negentien landen, waaronder Nederland, België en Duitsland. Onlangs lanceerde het Zweedse betaalbedrijf nog zoiets als virtual shopping. Dat is een technologie om digitaal winkelen mogelijk te maken in een fysieke verkooppunt. Een andere koppeling tussen fysieke en digitale retail kreeg eerder al gestalte met bijvoorbeeld de overname van wallet-app Stocard.
Op Wannago zoekt de vakantie de consument
21 uur
Een nieuw online reisbureau Wannago is deze week uit de startblokken gekomen. Oprichter Robbert Dirksen wil het anders doen dan een Booking.com, AirBnB of TUI. ‘Ín plaats van dat de consument een vakantie zoekt, zoekt de vakantie de consument’. Het platform brengt reisaanbieders in direct contact met een geïnteresseerd publiek. Consumenten plaatsen hun persoonlijke vakantieaanvraag op de site, waarna reisbureaus heel gericht een aanbod kunnen doen. Op wannago.nl vullen consumenten hun wensen in voor hun komende vakantie. Door een flink aantal voorkeuren in te vullen, ontstaat een persoonlijke en gedetailleerde vakantieaanvraag. Hierdoor krijgen reisaanbieders volgens Wannago ‘precies de oproepen te zien die aansluiten bij hun specialisme’. Voor een kleine vergoeding kunnen reisaanbieders dan persoonlijk contact leggen met een potentiële klant. Wannago speelt naar eigen zeggen in op een aantal belangrijke ontwikkelingen. Enerzijds is gemak voor consumenten steeds belangrijker. Niet uren klikken, kijken en vergelijken, maar een passende vakantie in hun inbox. Anderzijds biedt het reisorganisaties een kans om in direct contact te komen met klanten die passen bij hun expertise, nu de regelgeving voor privacy, retargeting en cookies flink verscherpt zijn. Voor consumenten is het gebruik van Wannago gratis. Reisbureaus betalen een kleine vergoeding. Organisaties besparen op hun marketing, SEO, SEA en advertentiekosten, zegt Dirksen. ‘Hierdoor is het werven van klanten via Wannago vaak goedkoper.’ Een deel van de opbrengsten gaat naar de Wannago Foundation. Deze stichting helpt mensen voor wie een vakantie niet vanzelfsprekend is.
Alibaba profiteert van lockdowns
1 dag
Alibaba versloeg donderdag de marktverwachtingen voor het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar, dankzij de groeide vraag naar zijn e-commerce- en clouddiensten. Het lijkt erop dat Alibaba juist wel profiteerde van de Covid lockdowns van de afgelopen weken, in tegenstelling tot rivaal JD.com. Analisten hadden juist rekening gehouden met de slechte resultaten. De winst- en omzetprestaties waren het afgelopen jaar al verzwakt. Maar Alibaba bediende voor het eerst 1 miljard actieve gebruikers in China zelf. Het totale aantal gebruikers wereldwijd bedroeg in het eerste kwartaal 1,31 miljard. In totaal groeide het aantal met 28,3 miljoen (pdf). De eigen omzet steeg 9 procent naar omgerekend 32,18 miljard dollar (204,05 miljard yuan), de nettowinst kwam uit op 16,2 miljard Chinese yuan, of 2,6 miljard dollar, De omzet voor de clouddochter steeg in het kwartaal met 12 procent tot 18,97 miljard yuan. De kernactiviteiten (handel) groeide met 8 procent tot 140,33 miljard yuan. In het hele boekjaar steeg de omzet van Alibaba met 19 procent tot 853 miljard yuan, ondanks de ‘uitdagende macro-omgeving’. Foto Shutterstock  
Groot-Brittannië start tweede onderzoek naar advertentiepraktijken van Google
1 dag
De Britse mededingingstoezichthouder heeft donderdag een tweede onderzoek gelanceerd naar de advertentiepraktijken van Google. De zoekgigant zou aan zijn eigen diensten voorrang hebben gegeven. Het laatste onderzoek van de Competition and Markets Authority (CMA) betrof een overeenkomst die Google en Meta hebben gesloten. Deze Jedi Blue-overeenkomst dateert uit 2018. Google was bang dat Facebook een eigen universeel advertentieveilingplatform zou opzetten en zou toen met Meta (toen nog Facebook) afspraken hebben gemaakt waarbij werd afgesproken dat Meta tegen gunstige tarieven advertenties kon inkopen bij Googles advertentieplatform. Groot-Brittannië legde vorig jaar de techindustrie een nieuw concurrentieregime op om te voorkomen dat Google en Facebook hun dominantie zouden gebruiken om kleinere bedrijven te verdrijven en klanten te benadelen. Een woordvoerder van Google vertelde Reuters dat het bedrijf zou blijven samenwerken met de CMA.
Traagste omzetgroei in maanden voor Baidu
1 dag
De Chinese zoekmachinegigant Baidu heeft donderdag een nettoverlies van 885 miljoen yuan (131 miljoen dollar) geboekt voor het kwartaal dat eindigde op 31 maart. Een jaar eerder was er nog een winst van 25,65 miljard yuan. De omzet steeg met 1 procent naar 28,41 miljard yuan, de traagste groei in zes kwartalen, maar beter dan de gemiddelde schatting van analisten van 27,82 miljard. Net als andere Chinese internetbedrijven heeft Baidu last van de lockdowns in het land. De omzet van Baidu Core, dat voornamelijk online marketingdiensten en -producten levert uit zijn AI-initiatieven, steeg met 4 procent tot 20,48 miljard dollar. Ook was er groei voor AI cloud, zijn openbare clouddienst en een van de snelstgroeiende eenheden van het bedrijf. Vorige maand verkreeg Baidu voor het eerst vergunningen om robotaxi’s zonder mensen aan het stuur in te zetten op open Chinese wegen.
Massa-ontslag bij flitsbezorger Getir, ook Zapp krimpt in
1 dag
Flitsbezorger Getir loost wereldwijd ongeveer 4480 medewerkers, zo’n 14 procent van het totale personeelsbestand van het bedrijf. De bezorger snijdt ook in kortingsacties en marketing. Oorzaak is de stijgende inflatie en de verslechterende macro-economische vooruitzichten. Eerder deze week maakte ook flitsbezorger Gorillas bekend het mes te zetten in het personeelsbestand om precies dezelfde reden. Het Britse Zapp wil 10 procent van de banen schrappen, naar schatting zo’n 200 tot 300 werknemers. Zapp is al gestopt in Cambridge en Bristol, en ook Manchester gaat dicht. Daarmee zou alleen Londen overblijven. Gtir heeft in totaal 32.000 medewerkers en is actief in negen landen, waaronder Nederland. Of daar ook banen verdwijnen is niet bekend. Getir wil inkrimpen, maar zich niet uit bepaalde landen terugtrekken. De correctie komt niet als een complete verrassing. De markt voor instant boodschappenbezorging was overspannen met te veel aanbieders die tegen lage marges werken.  
Thuiswinkel en partners lanceren scamadviseur
2 dagen
Veiliginternetten.nl, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en Thuiswinkel.org lanceerden vandaag op SIDN Inspire 2022 de Nederlandse versie van de scamadviseur ScamCheck. Daarmee kunnen consumenten checken hoe groot de kans is dat een website onveilig is. Consumenten kunnen websites controleren, terwijl ondernemers beter kunnen aantonen dat hun website veilig is. ScamCheck werkt samen met consumenten en ondernemers. Iedereen kan informatie aandragen over de (on)betrouwbaarheid van een website. Hiervoor wordt input gebruikt van onder andere Nederlandse partijen zoals Thuiswinkel.org, Kamer van Koophandel en internationale partijen als Trustpilot (voor reviews), Quad9 (malware), ScamAdviser (scams) en Netsweeper (o.a. phishing). Daarnaast worden technische controles gedaan, zoals de oprichtingsdatum van een website en de domeinnaam. Dat geeft een eindresultaat op basis waarvan ScamCheck aangeeft hoe groot de kans is dat het om een veilige of onveilige website gaat. Gedurende de zomer wordt ScamCheck verder toegespitst op Nederlandse gebruikers en gaan ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en Thuiswinkel.org actief op zoek naar nieuwe partners voor ScamCheck
TP Innovation Award naar zelfdiagnose-app voor huidziektes
2 dagen
De TP Innovation Award is tijdens het Telecom Insights 2022 congres in Bussum uitgereikt aan Skinnive, een zelfdiagnose-app voor huidziektes. Met de app maak je foto’s van een verdachte plek op je huid, zoals een sproet of eczeem. De algoritmes van Skinive stellen direct een diagnose. Skinive can een groot aantal huidziektes detecteren zoals moedervlekken in het voorstadium van kanker, HPV (veroorzaker van baarmoederhalskanker) en rosacea. De startup begon in 2018 in Wit-Rusland en kwam vis het Rockstart AI Accelerator programma naar Nederland. Telecompaper koos vijf start-ups die een goed voorbeeld zijn van het samenspel tussen telecom en innovatie. De winnaar krijgt een stand in het Holland Paviljoen op het startup onderdeel van het Mobile World Congres, 4YFN, in Barcelona.

The Best Social Awards 2022 naar Hammerfest en YouTube-serie BOOS
2 dagen
Onder andere Hammerfest (Beste Agency), de YouTube-serie BOOS van BNNVARA (Beste Merk op YouTube) en Theorie Toppers (Beste Merk op TikTok) hebben The Social Awards 2022 gewonnen. Hammerfest, winnaar van de Beste Agency award, werd dit jaar genomineerd in meerdere categorieën. Dat gold ook voor GoSpooky: deze social agency werd in vier categorieën genomineerd en won – samen met Complex Climate en SNAP Inc. – de prijs voor Beste Augmented Reality. Ook bol.com werd genomineerd in verschillende categorieën. Zij gingen er dit jaar vandoor met de titel Beste Community Management, dankzij het concept ‘Gerda van Accounting’. Net als vorig jaar werden zowel IJssalon La Dolce Borger (winnaar Beste Merk op TikTok 2021) als Theorie Toppers opnieuw genomineerd voor de categorie Beste Merk op TikTok. De winst ging dit jaar naar Theorie Toppers. Daarnaast werden ook My Jewellery en Pathé Theatres (met Dept Agency) genomineerd in deze categorie. Milieudefensie en Wefilm kregen een obnderscheiding voor Beste Positive Impact, gesponsord door Boomerang Agency. Zowel in bereik, als in de politiek en de boardroom van vervuilende bedrijven zorgde deze campagne voor grote impact. In de nieuwe categorieën bij de businessawards ging de prijs voor Beste Branded Podcast naar Marc Marie en Aaf Vinden Iets (van mediabedrijf Tonny Media). NS op Facebook (met Johnny Wonder) mocht de award voor Beste Merk op Facebook in ontvangst nemen.
‘Gamingbedrijven ontwikkelen zich tot verticals’
2 dagen
Dankzij de lockdowns en sluiting van alle niet-essentiële winkels en instellingen, waren we bijna twee jaar lang aangewezen op ons eigen thuis. Daardoor is het (media)landschap flink veranderd: We streamen en gamen meer dan ooit en investeerden ook flink in het slimmer maken van onze huizen. De aandacht gaat de laatste maanden vooral uit naar het gevecht tussen online videodiensten als HBO Max en Viaplay, maar interessanter zijn de ontwikkelingen rond gaming. Gamingbedrijven ontwikkelen zich tot verticals. Videodiensten op hun eigen manier ook. Dat was de conclusie van een specialistentafel op het Telecompaper jaarcongres in Bussum, waaraan Koen Schobbers (Koenz, TEDx Speaker), Kenny Henderyckx (Telenet), Ton Koonen (Hoogleraar TUe) en Niels Baas (NLziet) deelnamen. Baas is nog niet onder de indruk van de recente gamingactiviteiten van Netflix, dat gaat momenteel niet verder dan aanbieden van mobiele games buiten de eigen app om, “maar ik begrijp wel waarom ze erin stappen,” zegt Baas. “Je kunt je intellectueel eigendom nog beter verzilveren door een game rond een serie te ontwikkelen.” Het Belgische Telenet is een voorbeeld van een traditioneel kabelbedrijf dat de vleugels heeft uitgeslagen naar VR experience locaties in België en Nederland en straks zelfs het Verenigd Koninkrijk. In 2018 werd de potentie van gaming al onderkend, want internet en televisie groeien niet meer. Koen Schobbers denkt eerder dat gamingbedrijven de potentie hebben om uit te groeien tot mediaspelers van formaat, “ook al omdat je gamers niet met klassieke marketing kunt bereiken.” We gaan gaming thuis in elk geval technisch heel anders beleven, belooft Ton Koonen (Hoogleraar TUe). “De beperking van wifi zit de verdere ontwikkeling van gaming in de weg.” Je kunt betere responstijden realiseren door Light Fidelity toe te passen. Li-Fi is net als Wi-Fi in staat om data bilateraal en met hoge snelheid te versturen en kan elektronische apparaten zoals computers, tablets en smartphones draadloos met het internet verbinden. Wifi zou kunnen worden verbeterd door hogere frequenties en gerichte antennebundels te gebruiken.  
Platform bezorgveilig.nl voor betere verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers
2 dagen
Jongerenorganisatie TeamAlert startte, samen met ROV Zuid-Holland, de provincies Gelderland en Overijssel en de gemeente Rotterdam, Bezorg Veilig. Dit online platform heeft als doel om de verkeersveiligheid onder maaltijdbezorgers te verbeteren. Wethouder Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal lanceerde het platform dinsdag door een bezorgmaaltijd in ontvangst te nemen. De bezorger volgde vervolgens een online training. Rotterdam werkt al langer samen met maaltijdbezorgers om de verkeersveiligheid te verbeteren. Samen met TeamAlert is die samenwerking doorgegroeid tot het nieuwe platform. De bezorgers krijgen er informatie en inzicht over hun plek in het verkeer. De maaltijdbezorger is een kwetsbare verkeersdeelnemer, vanwege de vaak jonge leeftijd die ze hebben en het snelle voertuig waarop ze rijden, vertelt Suzanne van der Geest, onderzoeker bij TeamAlert. Elke dag rijden er duizenden maaltijdbezorgers dwars door Rotterdam om maaltijden bij mensen thuis te bezorgen. Deze bezorgers zijn vaak jongeren, die op een snelle e-bike of scooter hun werk doen. Uit onderzoek van TeamAlert blijkt echter dat één op de vier maaltijdbezorgers wel eens is betrokken bij een verkeersongeval. Een ruime meerderheid vertoont ook risicogedrag tijdens het bezorgen van maaltijden.          
Europese smartphonemarkt krijgt flinke tik
2 dagen
De impact van de Russische invasie van Oekraïne treft ook de Europese markt voor smartphones. Het aantal verscheepte exemplaren is in het eerste kwartaal met 10 procent gedaald. Niet verwonderlijk stortte de markt in Rusland en Oekraïne bijna volledig in, met respectievelijk 31 en 51 procent in vergelijking met 2021, aldus Canalys Research. In de rest van Europa was er een daling van 3,5 procent op jaarbasis, maar het wordt er wellicht niet beter op nu het consumentenvertrouwen daalt. Het wereldwijde chiptekort speelde ook een rol. In de marktverhoudingen veranderde niet veel. Apple stond op de tweede plaats achter Samsung en voor Xiaomi. Door de sterke vraag naar iPhone 13 steeg het marktaandeel licht, naar van 8,9 miljoen exemplaren. Foto Shutterstock
‘Inflatie zal telecommarkt niet hard treffen’
2 dagen
De hoge inflatie zal niet leiden tot massale opzeggingen, wel zullen jongeren sneller opzeggen dan ouderen. Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek door Telecompaper dat vanochtend werd uitgelicht op het Telecompaper congres in ’t Spant in Bussum. Na twee jaar afwezigheid wordt het jaarcongres weer fysiek gehouden en werd een oude traditie hersteld. Directeur Ed Achterberg mocht weer een aantal onderzoeken samenvatten. Dit keer kreeg de massale uitrol van glasvezel de meeste aandacht. In sommige gemeenten zijn al drie partijen actief met de aanleg van glasvezel. Volgens Achterberg is glasvezel wat vroeger DSL of kabel was. “De meest gekozen snelheden zijn helemaal niet zo hoog, overal worden 1 Gbps netwerken aangelegd, maar slechts een beperkte aantal consumenten vindt dat interessant.” Sterker nog: de meeste gebruikers weten niet precies wat de snelheid van hun verbinding is. Slechts 15 procent kiest glasvezel voor de download snelheid. “Betrouwbaarheid en prijs worden belangrijker gevonden,” zegt Achterberg. Ook worden weinig exotische apparaten aangesloten, meerendeels laptops en spelcomputers. “Dingen als Chromecast of Apple TV vind je vooral bij jongeren, ouderen kijken liever lineair.” Wel heeft jong en oud een tablet in huis. Smart home wordt maar mondjesmaat gebruikt. Bij 5G, inmiddels overal beschikbaar in Nederland, heeft nog geen 12 procent een onbeperkt abonnement. Volgens Achterberg zit de prijs een grotere adoptie in de weg. Achterberg keek zelf het meeste op bij het onderzoek naar thuiswerken. “Een jaar geleden was 20 procent van plan om weer naar werk te gaan, nu is dat nog vijf procent. Thuiswerken blijft goed te zijn bevallen.” Hij toonde in grafieken de enorme adoptie van Teams en Zoom. Bij zzp’ers is Google Meet meer ingeburgerd. Vanmiddag komen onder meer entertainment en zorg aan bod.
Handelsmissie Lions-festival: ‘Nederland naast Facebook, Snap’
2 dagen
De Nederlandse online industrie organiseert dit jaar weer een handelsmissie naar het Lions-festival in Cannes. Over vijf weken kunnen bedrijven tussen reuzen als Spotify en Google staan. De inschrijvingen voor deelname aan de Embassy of Dutch Creativity lopen vol. Over vijf weken reizen honderden Nederlanders af naar zuid-Frankrijk om vanaf 20 juni te netwerken met de top van de creatieve en digitale industrie. Voor het eerst wordt het Cannes Lions International Festival of Creativity weer zonder enige coronarem georganiseerd. Sinds jaren heeft de Nederlandse digitale industrie een eigen aanwezigheid aan de boulevard. Rado Beach staat van het ontbijt tot de late avond open voor presentaties, afspraken, debatten, toevallige ontmoetingen en opnames van podcasts en live streams. Vorig jaar werd de locatie door vierhonderd man uit zo’n dertig landen bezocht. Aan het programma wordt nog gewerkt. Vast staat dat staatssecretaris Alexandra van Huffelen voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering ook op bezoek komt. De handelsmissie wordt mede georganiseerd door bvA, DuPho, VIA, ADCN, DDD, IAA, SAN, MWG en Medianetwerk. Andere deelnemers zijn onder meer Massive Music, New Amsterdam, Sizzer, Amp.Amsterdam, Buma, Dawn, Springbok, TUI, KPN, TBWA\Neboko en iO. De organisatie staat open voor meer actieve deelnemers. Foto: Franck Michel (cc)
Pricewise: Het aantal overstappers voor energie is met 68 procent gedaald
2 dagen
De interesse in het online vergelijken van energiecontracten daalde in de periode 1 januari 2022 tot en met 17 mei 2022 in vergelijking met diezelfde periode één jaar eerder met nog geen 6 procent. De vraag en zoektocht naar nieuwe energiecontracten bleef daarmee bijna even urgent als een jaar eerder, zegt vergelijker Pricewise. Door de energiecrisis valt er momenteel weinig te vergelijken. Waar consumenten normaal gesproken uit bijna 100 aanbiedingen konden kiezen, moesten ze het afgelopen tijd doen met geen of een handvol aanbiedingen met doorgaans een variabele prijs. Het aantal overstappers voor energie is met 68 procent gedaald. Toch blijft de consument gedwongen op zoek naar nieuwe aanbiedingen. Vroegere vaste één- of meerderjarige contracten lopen af en consumenten belanden door de huidige situatie automatisch in een variabel contract. Het variabele contract dat een consument nu vaak afsluit, is altijd maandelijks opzegbaar. Mochten de energietarieven binnenkort weer bijtrekken, dan zit je als consument dus niet vast aan een hoog tarief. Energieleveranciers bieden voorzichtig weer meer variabele prijscontracten aan en consumenten hebben hierdoor weer iets meer keuze. Een aantal energieleveranciers biedt daarnaast ook dynamische (uur- of dagprijzen) energiecontracten aan. Veel consumenten gaan de échte financiële gevolgen pas halverwege het jaar merken. Per 1 juli maken energieleveranciers traditiegetrouw hun nieuwe tarieven bekend en deze vallen door de crisis een stuk hoger uit. De verwachting van de Vastelastenbond is dat veel huishoudens in grote financiële problemen komen.
PostNL lanceert de eerste Nederlandse cryptopostzegel
2 dagen
PostNL geeft dit najaar de allereerste Nederlandse cryptopostzegel uit. De lancering komt voort uit een samenwerking met de Oostenrijkse Post, die gelijktijdig een cryptopostzegel uitbrengt. De ‘NL crypto stamp’ bestaat uit een fysieke postzegel om te gebruiken en een ‘digitale tweeling’. Die digitale versie wordt zichtbaar door de QR-code op de fysieke postzegel te scannen. Daarna kun je deze activeren, verzamelen, uitwisselen en verhandelen via de blockchain. De digitale tweeling is een zogenoemde non fungible token (NFT). De NL crypto stamp is niet alleen nieuw in Nederland, maar volgens PostNL ook een wereldwijde primeur. Het is namelijk de eerste cryptopostzegel die gezamenlijk uitgegeven wordt door twee postbedrijven. Het ontwerp van deze joint issue cryptopostzegel kent net als de voorgaande edities van de Oostenrijkse Post, een uniek symbool. Bij die eerdere edities waren dat de symbolen van een eenhoorn, een walvis en een panda. PostNL en de Oostenrijkse Post onthullen het ontwerp dat straks op deze cryptopostzegel prijkt, nu nog niet. Via de website NLcryptostamp.nl, de Collect Club nieuwsbrief van PostNL en de social mediakanalen van PostNL zal de komende tijd het ontwerp stap voor stap onthuld worden. De NL crypto stamp is verkrijgbaar in een gelimiteerde oplage voor 9,05 euro. Wanneer de voorverkoop start, hoe groot de oplage is en waar de cryptopostzegel te koop is, maakt PostNL later bekend.
Online-aanbieder van planten- en tuinartikelen Bakker.com failliet
2 dagen
E-commerce speler Bakker.bom is opnieuw failliet verklaard. Het faillissement te wijten aan een zeer fors omzetverlies. In 2018 is het bedrijf ook al eens failliet gegaan, Bakker.com, online-aanbieder van planten- en tuinartikelen, investeerde fors in de transitie van postorderbedrijf naar webwinkel. De hoge omzet en toenemende groei in 2020 en 2021 zorgden ervoor dat de kosten gedragen konden worden. Hieraan kwam abrupt een einde toen de coronamaatregelen in verschillende Europese landen werden opgeheven en de consument de winkel weer wist te vinden. Bakker.com levert rechtstreeks aan miljoenen consumenten in acht landen. Het hoofdkantoor van Bakker-groep is gevestigd in Lisse. Bij het bedrijf werken circa 90 vaste medewerkers en afhankelijk van het seizoen, tot wel 300 seizoensmedewerkers.

‘Maaltijdbezorgers misleiden met verstopte kosten en aanbod’
2 dagen
Maaltijdbezorgers Deliveroo en Uber Eats misleiden consumenten door servicekosten te verstoppen. Uber Eats laat ook het aanbod van restaurants veel groter lijken dan het daadwerkelijk is. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Deliveroo en Uber Eats zijn niet duidelijk over de servicekosten die klanten moeten betalen. Bedrijven zijn wettelijk verplicht deze kosten vooraf duidelijk te vermelden. Maar bij deze bezorgdiensten komen de kosten pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn., schrijft de bond. Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn en dat is niet toegestaan. Uber Eats misleidt consumenten ook nog met een veel te rooskleurig aantal bezorgrestaurants. Zo toont het bedrijf restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Hierdoor lijkt het bijvoorbeeld alsof consumenten in hartje Amsterdam kunnen kiezen uit ruim 160 Indiase restaurants, maar dat zijn er slechts 14. En daarvan blijken er ook nog eens acht gevestigd in dezelfde straat, in drie aangrenzende panden en van dezelfde eigenaar. Daardoor blijver er uiteindelijk nog maar 8 over. Ook Deliveroo toont soms meerdere restaurants die op hetzelfde adres zitten. Thuisbezorgd.nl misleidt zijn klanten niet, maar hanteert wel een prijsgarantie die het vaak niet waarmaakt. Volgens het bedrijf zou een maaltijd via zijn platform nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen.
Merendeel flitsbezorgers zit niet in woongebied
2 dagen
Meer dan de helft van de vestigingen van flitsbezorgers zit buiten wijken met woningen. Dat zegt vastgoedadviseur Colliers op basis van eigen onderzoek. Van alle distributiecentra van flitsbezorgers zit volgens de telling van Colliers maar 11 procent in een puur woongebied. 34 procent zit in een woon-winkelgebied, zoals een winkelstraat met daarboven appartementen. Verder zit 31 procent in een winkelgebied zonder woningen en 24 procent op een bedrijventerrein, dus ook zonder woningen. Het vastgoedbedrijf adviseert, vermoedelijk niet zonder eigenbelang, om de locaties in woongebieden te verplaatsen naar bedrijventerreinen of winkelstraten. Cruciaal voor hun groei is volgens Colliers dat flitsbezorgers overlast actief blijven beperken en ervoor zorgen dat ze goed in het straatbeeld passen. Dit kan ook door etalages niet langer af te plakken.
YouTube Shorts krijgt shoppable videoreclame
2 dagen
YouTube Shorts is de nieuwe hit in de Google-wereld. Elke dag worden de korte filmpjes dertig miljard keer bekeken. Natuurlijk wordt ook hier een reclameprogramma op geplakt. Google maakt bekend dat YouTube Shorts drie reclameopties krijgt. Adverteerders kunnen er vanaf vandaag terecht voor het promoten van mobiele apps in de Play Store en voor videocommercials. Wie die niet leuk vindt, kan ze gewoon weg swipen zoals andere korte video’s. De Shorts, video’s van maximaal zestig seconden, worden deze dagen vier keer meer bekeken dan een jaar geleden. Google heeft het nieuwe short form-concept een vaste plek gegeven in de interface van de YouTube-app en promoot de kortjes bijzonder actief in de timelines van reguliere videokijkers. Later dit jaar wordt het voor webwinkels ook mogelijk om hun productfeeds door te lussen naar Shorts. Dan kunnen kijkers met een tik op hun scherm boodschappen doen bij de betreffende shop. Achter de schermen verdient Google aan elke klik uit Shorts naar de winkel. Nicky Rettke, director product management YouTube Ads, omschrijft de eerste resultaten met de nieuwe reclamevormen als ‘veelbelovend in termen van interactie’. “Adverteerders hebben zich eerst op branding gericht bij online video, nu wordt het meer performance.” Behalve voor YouTube werd ook voor Search een nieuwigheid gepresenteerd. Bij Google Lens wordt de camera gebuikt om zoekopdrachten in te dienen. Die optie wordt nu maandelijks acht miljard keer gebruikt, drie keer meer dan een jaar geleden. Afgelopen jaar hebben negentig merken twintigduizend cosmeticaproducten geüpload naar de zoekmachine. Vrouwen konden dan, kijkend met de selfiecamera, bijvoorbeeld verschillende tinten lippenstift op zichzelf uitproberen. Google voegt nu een nieuwe productgroep toe aan ‘kijkend zoeken’: huisraad in augmented reality. Fabrikanten kunnen het 3D-model van hun objecten invoeren en consumenten kunnen via hun telefooncamera uitproberen hoe een bank of tafel in hun huiskamer zou staan. Een klik op het scherm brengt de shopper naar de winkel. Proeven hiermee lopen nu in de VS en worden later dit jaar internationaal uitgerold. Foto: muddy_lens (cc)

Pagina's

Abonneren op emerce