emerce

3059 nieuwsberichten gevonden
Google bevestigt hardware evenement voor 15 oktober
9 uur
Google heeft de uitnodigingen verstuurd voor de perspresentatie op 15 oktober in New York City, waar in elk geval de nieuwe Google Pixel smartphones worden gelanceerd. Zoals gebruikelijk onthult Google niet wat er gaat gebeuren, anders dan dat ‘een paar nieuwe dingen ontwikkeld door Google’ zullen worden gepresenteerd. Over de Google Pixel 4 zijn al veel details gelekt. De grote vraag is wel of Google dit keer meteen goedkopere modellen (4a) aankondigt. Nederlandse gebruikers konden Googles smartphones niet rechtstreeks bestellen, maar waren aangewezen op importexemplaren. Mogelijk toont Google een nieuwe ChromeOS Pixelbook en Google Home slimme luidsprekers. Ook gaat het bedrijf het vermoedelijk hebben over het nieuwe gameplatform Stadia.
Chrome OS krijgt ondersteuning voor Google Assistant
13 uur
Chrome OS, de systeemsofware voor Chromebooks, voegt ondersteuning voor Google Assistant toe voor vijftien landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Spanje en Nederland. De functionaliteit komt vanaf Chrome OS 77 beschikbaar voor particuliere klanten, zakelijke klanten volgen later pas. Ook Chrome OS gebruikers in de VS en Engeland krijgen toegang tot Google Assistant. De toevoeging is niet onlogisch. Systeemsoftware als macOS en Windows beschikt al langer over spraakassistenten als Siri en Cortana.
Thuisbezorgd.nl lanceert ‘Afhalen’ op Leiden Centraal en Station Eindhoven
14 uur
Thuisbezorgd.nl gaat samenwerken met retailers op station Eindhoven en Leiden Centraal. Reizigers kunnen eten bestellen bij hun favoriete stationsformules, zoals Julia’s, AH to go en Burger King, direct online afrekenen en meteen hun bestelling afhalen zonder in de rij te hoeven staan. De stations Eindhoven en Leiden Centraal zijn uitgekozen voor de proefperiode. Deze steden zijn volgens het bezorgbedrijf ‘uiterst geschikt’ om het concept uit te proberen, voordat mogelijke uitbreiding naar andere locaties volgt. De steden zijn gekozen vanwege de vele treinreizigers en studenten die gebruikmaken van de stations. In Leiden komen dagelijks ongeveer 103.000 reizigers en in Eindhoven zijn dat er gemiddeld 84.000. Dagelijks maken meer dan 1,2 miljoen reizigers gebruik van de treinstations. Foto NS
Fraude via nepklantenservice neemt toe
16 uur
De Fraudehelpdesk constateert dat steeds meer Nederlanders slachtoffer worden van nepklantenservicesites. Het is een variant van de helpdeskfraude, waarbij consumenten worden gebeld door helpdeskmedewerkers van bijvoorbeeld Microsoft en beweren dat er een probleem is met de computer. Het verschil is dat consumenten de bedrijven zelf bellen. Om het probleem op te lossen, vertellen de veelal Engels sprekende klantenservicemedewerkers dat ze wel even moeten mee kijken op het computerscherm. Slachtoffers worden naar een betaalpagina geleid en via slimme manipulatie zijn ze vervolgens een paar honderd euro kwijt. Websites als klantenservicetelefoonnummernl.com claimen de helpdesk te zijn van vele grote bedrijven waaronder Gmail, Hotmail, HP, Dell en Amazon. Sommige van deze bedrijven (Gmail, Hotmail) hebben geen telefonische helpdesk. De neppe helpdesksites staan hoog in de zoekresultaten van Google. Het Landelijke Meldpunt Internetoplichting (LMIO) waarschuwde enkele jaren geleden al voor de klantenservicetelefoonnummernl.com, maar die is nog steeds in de lucht. Het nagenoeg identieke klantenservicenederland.nl werd wel uit de lucht gehaald, maar is terug in de Duitse taal. Ook andere sites waarvoor LMIO waarschuwde zijn nog steeds in de lucht. Ook nog altijd actief (dankzij domeinverkoper Go Daddy) gmailklantenservice.nl, nortonklantenservicenederland.nl, mcafeeklantenservicenederland.nl en avastklantenservicenederland.nl Foto Pixabay
Waals kabelbedrijf Voo niet naar Telenet
16 uur
Het Luikse kabelbedrijf Voo van Nethys komt niet in handen van Telenet. Volgens Le Soir heeft is de telecomdochter al maanden geleden verkocht aan de Amerikaanse groep Providence. Reden dat dit nu pas bekend is geworden is dat Nethys zijn moederbedrijf Enodia niet over deze verkoop heeft ingelicht. Afgelopen weekend hebben de raden van bestuur van Nethys en Enodia zich daarom alsnog over de deal gebogen. Telenet was al jaren geïnteresseerd in Voo, dat een perfecte geografische aanvulling zou zijn voor zijn netwerk in Vlaanderen. Foto Voo via Facebook
Nederlandse consument ziet wel wat in koelbox voor de deur
17 uur
Nederlandse consumenten voelen wel wat voor een koelbox bij de deur voor het afleveren van de online bestelde boodschappen. Een huissleutel voor de bezorger valt minder goed in de smaak. Dat blijkt uit een exclusief voor Distrifood uitgevoerde analyse binnen het Consumentenonderzoek 2019 van Deloitte. De helft van de ondervraagde klanten wil aan bezorgers geen sleutel achterlaten, zoals dat in de VS al gebeurt. Slechts 16 procent vindt het geen oninteressante optie, maar slechts 4 procent geeft aan dit ook echt te willen. Uit het onderzoek van Deloitte onder 2272 mensen van 18 jaar en ouder blijkt dat het respondenten dat alleen boodschappen doet in de supermarkt significant is afgenomen ten opzichte van 2017. Het aantal respondenten dat zowel offline als online winkel is toegenomen. Foto Pixabay
Ook Expert in Google Assistant
17 uur
Digitaal bureau gracious heeft de nieuwe Google Assistant applicatie van retailer Expert ontwikkeld. Deze luistert naar het commando Praat met Expert. Google Assistant helpt klanten onder meer met het aanwijzen van de dichtsbijzijde winkel. Door een reeks van vragen te beantwoorden geeft de assistent daarnaast advies door de best passende televisie aan te bevelen. Heeft de consument al enig idee dan haalt de assistent eenvoudig, met de opgegeven informatie, de best passende televisie naar voren. Toekomstige versies kunnen meer adviseren dan televisies, bijvoorbeeld tablets en wasmachines. Ook kan straks specifiek advies ingewonnen worden via de assistent. Ten slotte komt er de mogelijkheid om specifieke filters toe te passen aan zoekopdrachten. Expert volgt met de Google Assistent onder meer bol.com, Mediamarkt, Jumbo, Albert Heijn en Karwei.
Johan Groeneveld (ANP) gedetacheerd bij Talpa Network
17 uur
Johan Groeneveld van persbureau ANP wordt voor een jaar gedetacheerd bij Talpa. Hij gaat meewerken aan de opbouw van het nieuwsmerk van Talpa Network, bevestigt algemeen directeur Martijn Bennis aan Villamedia. Vorige maand nog meldde Het Parool dat Talpa af zou zien van een eigen nieuwsdienst. In een uiterst summiere verklaring liet Talpa daarop weten dat de nieuwsvoorziening zich nog in de onderzoeksfase bevindt en Talpa Network met informatie hierover naar buiten komt op het moment dat de plannen definitief zijn. ‘Op korte termijn worden Hart van Nederland en Shownieuws versterkt, als eerste stap in de versterking van haar totale nieuwsvoorziening.’ Deels zal Peter Dingelhoff, chef ANP producties, de taken van Groeneveld overnemen.
T-Mobile stelt glasvezelnetwerk Den Haag Segbroek open
18 uur
T-Mobile stelt het glasvezelnetwerk dat nu in Den Haag Segbroek wordt aangelegd per direct open voor concurrenten. Het zogenaamde wholesale aanbod is vandaag openbaar gepubliceerd. Het telecombedrijf kondigde bij de start van de graafwerkzaamheden al aan het netwerk zo snel mogelijk open te stellen voor andere aanbieders. Helden van Nu heeft zich als eerste concurrerende aanbieder gemeld om gebruik te maken van het aanbod in Segbroek. Helden van Nu gaat op het FttH netwerk van T-Mobile innovatieve diensten aanbieden voor het MKB. Foto T-Mobile

CM.com bevestigt plannen beursgang
18 uur
Technologiebedrijf CM.com vraagt een beursnotering aan en wil daar in de komende weken 100 miljoen euro mee ophalen. Het geld wordt gebruikt om de buitenlandse groei te versnellen, zowel organisch als via overnames. Vanochtend bevestigde het bedrijf zelf hetgeen dat Het Financieele Dagblad vorige week al vernam en publiceerde. De begeleidende zakenbanken zijn ABN AMRO en Jefferies. Zij helpen nieuwe aandelen CM.com uitgeven. Mogelijk verkopen de twee oprichters Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers een deel van hun aandelen. Met de beursgang wil het bedrijf zijn financiële positie verstevigen en de groei versnellen. In de afgelopen vijf jaar heeft het lokale kantoren geopend in acht landen met gemiddeld zes medewerkers per locatie. Dat moet groeien tot gemiddeld 25 per kantoor. De kantoren in Frankrijk Hong Kong, het Midden-Oosten en Afrika zullen groter worden, omdat van daaruit meer landen zullen worden bediend. Daarnaast wil CM.com op korte termijn kantoren openen in Singapore en de VS en op middellange termijn in Scandinavië en Oost-Europa. In het jaar 2018 werd een omzet geboekt van 85 miljoen euro. In de eerste helft van 2019 lag het verkooptotaal op 44 miljoen euro. CM.com exploiteert een platform voor messaging (RSC, SMS, WhatsApp, Apple Business Chat), ticketing, payments en e-signatures. In 2018 verwerkte het 2 miljard berichten, ruim honderd miljoen minuten aan voice calls en voor 595 miljoen euro aan transacties. Foto: Sarah Laval (cc)
Topoverleg banken in Basel over cryptomunt libra
19 uur
Afgevaardigden van 26 centrale banken en Facebook praten vandaag in Basel over de libra, de digitale munt die het sociale netwerk volgend jaar wil invoeren. De bijeenkomst van het comité betalingen en marktinfrastructuur van de Bank voor Internationale Betalingen (BIS) wordt voorgezeten door Benoît Coeuré van de Europese Centrale Bank. Voor de cryptomunt is in Zwitserland een consortium van 28 bedrijven en organisaties opgericht. Vandaar het overleg in Basel plaatsvindt. De bedoeling is dat libra een zogenoemde stablecoin wordt, oftewel een stabiele munt met weinig koersschommelingen, bedoeld voor de miljoenen mensen in armere regio’s die geen toegang hebben tot bankdiensten. Facebook wordt vermoedelijk wel het eerste platform waar de libra zal worden verhandeld. Tot nu toe is de libra nergens met groot enthousiasme ontvangen. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire ziet de munt in het geheel niet zitten. De veiligheid van consumenten, de stabiliteit van de financiën binnen de EU en ook de soevereiniteit van de Europese staten zou op het spel staan, verklaarde Le Maire op een vergadering van Europese ministers van Financiën in Helsinki. De Amerikaanse Federal Reserve vreest dat de munt de financiële stabiliteit zou kunnen ondermijnen. Minister Wopke Hoekstra van Financiën was in augustus positiever over de munt. Wel moet volgens hem gekeken worden naar de risico’s die deze financiële innovaties met zich mee brengen, bijvoorbeeld ten aanzien van consumentenbescherming en de gevolgen voor de financiële stabiliteit. Foto Pixabay
Amazon vestigt luchtvaarthub in Dallas
20 uur
Amazon breidt zijn logistieke netwerk verder uit met een regionale luchtvrachthub op Fort Worth Alliance Airport in Dallas. Er komen zeker 300 mensen te werken. Amazon Air begon in 2016 en moest de retailer minder afhankelijk maken van derden. Ook al heeft Amazon distributiecentra door heel de VS, er moet nog veel worden vervoerd, over de weg, maar ook via de lucht. De luchtvaartpoot is nu op twintig Amerikaanse vliegvelden actief en eerder dit jaar werd ook al een Air Hub aangekondigd voor Cincinnati/Northern Kentucky International Airport. Daarmee is een investering gemoeid van 1,5 miljard dollar. De hub gaat in 2021 open. Foto Pixabay
Marketing automation specialist Rise + Shine overgenomen door Springbok
20 uur
De Belgische marketing automation specialist Rise + Shine maakt voortaan deel uit van digitaal communicatie- en servicebureau Springbok uit Mechelen. Financiële details zijn niet bekend gemaakt. Rise + Shine werd opgericht in 2015. In drie jaar tijd groeide het bureau naar een omzet van 1,8 miljoen en een team van 20 personen. Tot de klanten behoren onder meer Burger King, Quick, D’Ieteren, Brico, Tom&Co, Brantano, Siemens, Edenred, AXA, vacature.com, Accent Jobs en Brussels South Charleroi Airport. ‘Deze krachtenbundeling met Springbok zet ons sterker in de markt en past perfect in het groeiscenario dat we vanaf de oprichting voor ogen hadden,’ zo laat Rise + Shine in een toelichting weten. Bovendien was ook Springbok al heel datagedreven. Springbok werd opgericht in 2014, maar telt al ruim negentig medewerkers, onder meer met kantoren in Amsterdam en sinds dit jaar ook Parijs. Daarnaast werd geïnvesteerd in Addrelevance, een startup gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie. Eerder dit jaar nam het bedrijf al de grafische studio Unides over. De ambitie: het grootste digitale bureau van Belgie worden. Met Rise + Shine zet de Springbok Groep ook voet aan de grond in Brussel. Rise + Shine blijft gevestigd in de kantoren aan het Zuidstation in Brussel. De Brusselse hub moet de uitvalsbasis worden om  ten zuiden van de taalgrens een vooraanstaande speler te worden. Met de komst van Rise + Shine breidt Springbok zijn Selligent en Salesforce activiteiten uit. Rise + Shine kan marketing automation advies en diensten aanbieden voor beide platforms. Het gecertificeerde bedrijf won onder meer ook de Benelux Gold Selligent Award voor hun vacature.com case. De beide oprichters van Rise + Shine blijven aan boord.
Online omzet in juli 15,4 procent hoger
21 uur
De online omzet was in juli 15,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 14,8 procent meer omgezet, zo meldt CBS. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 16,3 procent. In totaal heeft de detailhandel in juli 3,4 procent meer omgezet dan in juli 2018. Het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juli de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was hoger dan een jaar eerder. De drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in juli minder omgezet. Foto Shutterstock
HTC lanceert premium pc-gebaseerde VR-systeem
21 uur
HTC VIVE kondigt de nieuwe VIVE COSMOS, het nieuwste premium pc-gebaseerde virtual reality-systeem van het bedrijf met een zogeheten modulair faceplate design. Cosmos wordt op 3 oktober gelanceerd in Europa voor 799 euro. Bestellen kan nu al. De Vive Cosmos bevat zes camerasensoren voor nauwkeurige inside-out tracking en haalt een pixelresolutie van 2880 x 1700, een toename van 88 procent ten opzichte van de originele Vive – voor heldere tekst en graphics. Geheel nieuwe LCD-panelen verkleinen de afstand tussen de pixels. Gebruikers kunnen binnen enkele seconden schakelen tussen realiteit en virtual reality. Cosmos beschikt ook over volledig opnieuw ontworpen controllers die extra comfort moeten bieden tijdens lange speelsessies. Vive Cosmos komt met een inbegrepen Viveport Infinity-abonnement van 12 maanden. Viveport Infinity geeft onbeperkte toegang tot honderden best beoordeelde VR-apps, games en video’s zoals Fisherman’s Tale, Fujii en Ninja Legends evenals premium video’s van topmerken zoals GoPro, Discovery Channel en Animal Planet. Tegelijkertijd met de lancering van Vive Cosmos, zal Viveport Infinity nieuwe titels toevoegen zoals BBC’s Doctor Who: The Edge of Time door Maze Theory, SYFY’s Eleven Eleven, Battlewake van Survios, Gloomy Eyes door Atlas V en 3dat, Swords of Gargantua door Yomuneco en Gumi en MLB Home Run Derby door MLB.
Dag en Nacht Media met nieuwe rapportage podcastcijfers
22 uur
Het Nederlandse podcastnetwerk Dag en Nacht Media zet zijn oude meetsysteem overboord en omarmt een nieuwe, gebaseerd op IAB-standaarden. Dat leidt cijfermatig tot een bereiksdaling van een kwart, maar is op lange termijn het duurzaamst. “Eigenlijk zijn de rapportages met luistercijfers bij podcasts nu een zooitje”, zegt Tim de Gier. “We zijn overgestapt op een nieuw systeem om duidelijk te kunnen rapporteren wat de impact van een podcast is aan zowel de maker als ook de adverteerder.” Lang was er geen overeenstemming wat ‘een luisteraar’ is. Is dat iemand die een podcast downloadt of telt dat pas als iemand één of meer minuten heeft luistert? Makers en uitgevers voelen niet echt haast om afspraken te maken over standaarden in rapportages. NPO en BNR spreken wel over de materie, maar dat was De Gier niet concreet genoeg. Dag en Nacht Media gebruikt sinds deze maand de standaard die het IAB internationaal heeft opgesteld. Eind 2017 werd ‘Podcast Measurement v2’ gepubliceerd (PDF) en sinds eind 2018 wordt het door een groep grote, voornamelijk Amerikaanse partijen, ook geïmplementeerd. In Nederland werden IAB-standaarden tot nu toe doorgaans zonder al te veel discussie overgenomen. In de wereld van de IAB-standaarden geldt een podcast als ‘beluisterd’ als hij minimaal één minuut is beluisterd. Op basis van externe cijfers van Apple gaat De Gier er vanuit dat de uitluistertijd op zijn podcastnetwerk rond de negentig procent ligt. In het netwerk van Dag en Nacht Media zitten zestig podcasters die samen veertig shows uitgeven. In de maand augustus werden er 2,7 miljoen afleveringen beluisterd. “Met de nieuwe luistercijfers gaat dat dalen”, vertelt de mede-oprichter van het podcastbedrijf “tot ongeveer 75 procent, omdat we onszelf een hogere standaard willen opleggen.” Voor de metingen wordt gewerkt met het IAB-compliant platform ART19, dat bijvoorbeeld ook door de NY Times wordt gebruikt. “Omdat wij het belangrijk vinden dat de podcastwereld beweegt naar een universele manier van luisteraantallen tellen, stappen wij over.” Zeker 2,2 miljoen Nederlanders geven aan naar podcasts te luisteren. Met een maandbereik van meer dan 13 procent zijn met name de hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de wederopstanding van de podcast, zo bleek dit voorjaar uit een grootschalig onderzoek van MeMo². Het aantal maandelijkse podcaststreams bij de NPO steeg van 2,4 miljoen per maand begin 2019 naar 4,3 miljoen in juli, vertelt Jurre Bosman, directeur audio van de NPO, tegen het NRC. Foto: honou (cc)
Relatief veel datalekken bij MKB
22 uur
Een kleine 36 procent van de kleine bedrijven wereldwijd is slachtoffer geweest van datalekken. Dat blijkt uit recent onderzoek van Kaspersky onder 1138 ondernemingen. De Russische online beveiliger signaleert een groei van 6 procent in vergelijking met 2018 toen 30 procent van de organisaties tot 50 medewerkers te maken kregen met datalekken. Beveiligingsmaatregelen om cyberincidenten te voorkomen, lijken ontoereikend bij kleine ondernemingen. Een van de drie bedrijven laat de beveiliging over aan de individuele computergebruiker. De toename van het aantal cyberincidenten bij kleine bedrijven is ook hoger dan bij grotere organisaties, waar een stijging van maximaal 3 procent van toepassing is. De impact op bedrijfsprocessen is even groot. Het verstoren van bedrijfsprocessen, -uitval en verlies van vertrouwelijke gegevens kan grote financiële en/of negatieve reputatiegevolgen hebben. Zeker nu ook de AVG-wetgeving van toepassing is. Bij ruim een kwart van de bedrijven is geen sprake van een centraal cyberbeveiligingsbeleid. Bovendien maakt een op de vier bedrijven gebruik van consumentenproducten ter bescherming van hun digitale gegevens. Oplossingen voor thuisgebruikers zijn niet toereikend voor bescherming van servers of andere bedrijfsspecifieke digitale producten of applicaties.
Dominique Leroy stapt komende week al op bij Proximus
2 dagen
Dominique Leroy stapt al 20 september op als CEO van Proximus. Dat heeft het telecombedrijf zaterdag bekendgemaakt. Leroy wordt CEO van KPN en zou pas 1 december de overstap maken. Onder druk van de vakbonden vertrekt zij nu eerder. Met het oog op het herstellen van een ‘sereen klimaat’ binnen het bedrijf en in het belang van de onderneming, zijn de Raad van Bestuur van Proximus en Leroy onderling overeengekomen dat ze haar functie als CEO neerlegt op vrijdag 20 september 2019. De vakbonden willen niet met Leroy verder onderhandelen over een reorganisatie. Daarom waren ook al spontane reacties uitgebroken. Ook was er er de vrees dat ze strategische informatie kon blijven raadplegen, hoewel KPN zich jaren geleden al uit de Belgische markt heeft teruggetrokken en na de verkoop van dochter BASE aan Telenet geen plannen heeft om terug te keren. Leroy zal haar dossiers overdragen aan financieel directeur Sandrine Dufour, die als CEO ad interim is aangesteld.

eDay 2019: ‘We gebruiken Russische technologie om Russische machthebbers te ontzenuwen’
2 dagen
Burgerjournalistiek wordt steeds belangrijker, en de nonprofitorganisatie Bellingcat is daar een sprekend voorbeeld van. Namens die organisatie spreekt op eDay Henk van Ess. Van Ess wist onder meer het huis van de voortvluchtige crimineel Shahin Gheiybe – gezocht door justitie sinds 2011 – op te sporen. Uit het verleden kennen we Van Ess vooral als zoekspecialist. Hoe komt een zoekspecialist terecht bij Bellingcat en wat doe je voor ze? “Ik werk elf jaar als zelfstandig trainer/adviseur bij Europese mediahuizen, universiteiten en ondernemingen en freelance voor NBC News in New York en International Fact Checking Network van Poynter. Er is veel vraag naar ‘verhalen vinden in big data’. De oprichter van Bellingcat, de Brit Eliot Higgins, vroeg me op de allereerste Bellingcat training, in Londen, te laten zien hoe je sociale media filtert. Ik voelde me meteen thuis. “Bij Bellingcat werken slimme mensen die voor hun lol fanatiek rechercheren en net als ik, ook nog eens God-games spelen. Sinds die workshop in Londen werk ik vrijwel elke maand mee aan cursussen in Berlijn, Londen, Zurich, Amsterdam en Kopenhagen. Als het zo uitkomt, help ik media met zoekvragen. Voor mijn werk ben ik per jaar pakweg 140 nachten van huis. Bellingcat geeft mij waar dan ook virtuele collega’s met wie het goed toeven is. “Het speelkwartier is nu voorbij. Bellingcat is verhuisd naar Nederland en is nu een start-up met eigen kantoor, een staf van specialisten en een zakelijk directeur, Dessi Damianova. Alles wordt nu veel professioneler. Wat mijn rol gaat worden, weet ik nog niet. Ik ben elf jaar eigen baas en vind het fijn mijn eigen tijd in te delen. Bellingcat vroeg me laatst of ik misschien een formelere band wil. Dat onderzoeken we nu. Ik blijf hoe dan ook vrijwilliger.” Je geeft als gezegd trainingen aan journalisten, maar hebben Bellingcat collega’s jou ook iets geleerd? “Ik heb er geleerd goed naar foto’s en video’s te kijken. Op de cursussen ontmoet ik bijzondere mensen, zoals de maker van Tweetdeck, ingenieurs van Google en programmeurs met wie ik losse ideetjes kan uitproberen. Dat geeft me meer technisch inzicht in hoe tools worden gemaakt. Ook geniet ik als eenpitter van de inmiddels echte sociale contacten, zoals zelfgemaakte Bellingcat-wijn drinken in Berlijn met Timmi Allen, beelddexpert bij Bellingcat. “Media moeten met minder geld meer doen. En daardoor missen ze nieuws dat onder de oppervlakte ligt. Bellingcat vult dat vacuüm. Veel van de leden zijn geen journalist. En toch wint Bellingcat regelmatig journalistieke prijzen. Wereldwijd houdt Bellingcat media en machtshebbers een spiegel voor. Met geduld en dadendrang binden ze de kat de bel aan en dat leidt tot onthullingen zoals bij MH-17 en Skripal. Ik vind dat geen slechte ontwikkeling.” Onwetendheid en slordigheid, daardoor geven mensen van alles bloot op internet. Nog wel. Maar denk je niet dat mensen na de onthullingen van Bellingcat voorzichtiger worden met foto’s en bijvoorbeeld geolocating moeilijker wordt? “Nog niet. Mensen laten niet alleen door slordigheid digitale sporen achter. Dat gebeurt ook uit ijdelheid, ‘gehoord’ willen worden en wat de reden ook is dat elk jaar sociale media meer informatie produceert dan het jaar ervoor. Bij Bellingcat is het idee nog steeds dat vooral laaghangend fruit wordt geplukt.” Je Nederlandse Bellingcat-collega Christiaan Triebert is bij de New York Times terechtgekomen. Daar zit nu een soort redactioneel zoekteam. Verwacht je dat meer grote kranten zo’n investering aandurven? “Momenteel is de ontwikkeling dat Bellingcat de media op zo’n hoog peil brengt via cursussen, dat ze zelf de Bellingcat-methode leren. NGO’s, bedrijven en media snappen steeds beter hoe belangrijk het is om van data informatie te maken. Intelligent gebruik van open bronnen kan daarbij enorm helpen. Er wordt niettemin voortdurend getrokken aan medewerkers. BBC Africa heeft een jaar lang een Bellingcatter in het team gehad en was zeer enthousiast. Je hebt jaren geleden via Voelspriet geschreven over zoekmachines. Zijn ze volgens jou beter of slechter geworden? Wat kun je nu beter dan vroeger en wat niet? “Voor het grote publiek zijn zoekmachines veel beter geworden. Voor mij en andere researchers juist niet. Ik wilde weten voor een witwas-verhaal of je ook contant mag betalen bij Wehkamp. Tik contant en Wehkamp maar eens in Google. Ongevraagd maakt Google er contact van. Waarom? Omdat zo de massa zoekt. “Researchers zoeken vaak een detail, hebben een hyperfocus. Google en andere zoekmachines passen hun zoekresultaten echter steeds meer aan de massa aan. Mijn ‘So you think you can Google’ college bij universiteiten duurt geen uurtje meer, maar een hele dag, zoveel is er nodig om het algoritme van Google weer in het gareel te krijgen. “Beeldherkenning heeft een fantastische vlucht genomen. Bij Bellingcat merken we dat niet meer Google de kroon spant, maar Yandex. Dat is enigszins ironisch. We gebruiken Russische technologie om Russische machthebbers te ontzenuwen.”
Infographic: de wereld van online betalen
2 dagen
De wereld van bankieren en betalen is de laatste jaren volop in beweging, mede door de komst van het internet. Vandaag worden meer specifieke eisen van PSD2 van kracht, zoals het gebruik van Strong Customer Authentication (SCA) voor online betalingen. Voor online betalen denk je al snel aan iDEAL en PayPal om in webshops te betalen. Er zijn inmiddels al 34.000 webwinkels die iDEAL ondersteunen. Onderling betaal je elkaar met een Tikkie. Marketingbureau Team Nijhuis zette alle methoden op een rij. Foto Pixabay
Strengere beveiliging online betalen vandaag van kracht
2 dagen
Sinds vandaag is de strengere beveiliging voor online betalingen van klacht. Voortaan is een tweestapsverificatie vereist. Deze maakt deel uit van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 (Payment Services Directive 2) die daarmee definitief is ingevoerd. Voor Nederlandse webwinkels heeft de maatregel weinig betekenis. Consumenten die online betalingen verrichten moeten zich voortaan kunnen identificeren aan de hand van verschillende kenmerken: naast een pincode kan dat ook een vingerafdruk zijn. Het invoeren van een credit card nummer en de bijbehorende CVC-code is niet voldoende meer. De twee verplchte stappen moeten een combinatie zijn van een wachtwoord of persoonlijk identificatienummer (pin), het bezit van een creditcard of een smartphone en een persoonlijke eigenschap, zoals een vingerafdruk of een irisscan. Apple Pay maakt bijvoorbeeld gebruik van gezichts- en vingerafdrukherkenning. De sterke klantenauthenticatie geldt weer niet voor contactloze betalingen in fysieke winkels en voor onlinetransacties met kleine bedragen. In uitzonderlijke gevallen kan uitstel worden verleend voor wat Strong Customer Authentication (SCA) wordt genoemd. Landen als Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland hebben de deadline inmiddels al voor zich uitgeschoven. Handelsvereniging European Association of Payment Service Providers for Merchants (EPSM) pleit zelfs voor een uitstel van de deadline van 18 maanden. De Nederlandsche Bank (DNB) verleent partijen extra tijd als het gaat om creditcardbetalingen. Handhaving laat ook nog even op zich wachten. Voor Nederland is de verplichting geen al te grote overstap. De meeste Nederlandse webwinkels gebruiken iDEAL als betaalmiddel en die voldoet al aan de voorwaarden. Thuiswinkel.org raadt webwinkels die ook credit card betalingen accepteren en nog geen maatregelen hebben genomen aan hun payment service provider te bellen en te bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Mozilla lanceert betaalde support voor zakelijke klanten
3 dagen
Mozilla introduceert betaalde ondersteuning voor zijn Firefox browser voor zakelijke klanten. Die betalen daarvoor 10 dollar per installatie. Klanten krijgen daarvoor een privaat klantkanaal en geconstateerde fouten in Firefox worden meteen verholpen. Bij de ondersteuning kijkt Mozilla niet naar versienummers van Firefox. Ook maakt het niet uit of de browser draait op Windows, Mac of Linux. Een dezer dagen lanceerde Mozilla ook een betaalde VPN dienst.
Cloudflare haalt 525 miljoen op met beursgang
3 dagen
Technologiebedrijf Cloudflare heeft met zijn beursgang gisteren 525 miljoen dollar opgehaald. Het aandeel kwam in de handel tegen een prijs die boven de toch al verhoogde bandbreedte lag. Eerst wilden de begeleidende zakenbanken gaan voor een prijs tussen de tien en twaalf dollar, maar verhoogden dat tot twaalf à veertien dollar. De handel opende gisteren uiteindelijk op vijftien dollar per aandeel, wat tekenend is voor de interesse in het bedrijf. Beleggers aan de NYSE waarderen Cloudflare nu op 4,4 miljard dollar. Cloudflare is een bedrijf met een groot netwerk van server verspreid over de hele wereld. Het omschrijft zichzelf als ‘een pleister voor cloudactiviteiten’. Bedrijven die bijvoorbeeld onder vuur liggen van DDoS-aanvallers kunnen het netwerk van Cloudflare inzetten als schild dat de verkeersgolven opvangt. Maar het biedt naast security en netwerkmanagement ook een gratis VPN, eigen DNS-server, marktplaats voor cloudapps en een ontwikkelaarsomgeving. In 2016 boekte de onderneming van CEO Matthew Prince (foto) een omzet van 85 miljoen dollar en dat groeide tot 193 miljoen in 2018. Het netto resultaat kleurde in die periode steeds roder: van een verlies van zeventien miljoen naar een verlies van 87 miljoen dollar. Foto: Christopher Michel (cc)
iPad mini zorgt voor groei marktaandeel Apple in tabletmarkt
3 dagen
De iPad mini heeft gezorgd voor groei van het marktaandeel van Apple in de markt voor tablets. De markt als geheel vertoonde wederom een flinke daling van 11,7 procent. Het marktaandeel van Apple groeide volgens IDC van 21,9 procent in het tweede kwartaal van 2018 naar 25,1 procent dit jaar., althans in EMEA. In de cijfers is de zevende generatie, deze week aangekondigd, nog niet meegenomen. De populariteit van de iPad mini is opmerkelijk. Apple bracht vier jaar lang geen nieuw model uit. Grote winnaar was overigens Amazon met zijn Fire tablet. Die groeide 53,7 procent. Samsung daarentegen leverde wederom in, met 13,4 procent. Lenovo daalde met 12,2 procent, maar het grootste verlies incasserde Huawei met 19,6 procent.
ABN AMRO verkent mogelijkheden quantumsoftware
3 dagen
ABN AMRO en het Amsterdamse onderzoeksconsortium QuSoft gaan gezamenlijk de kansen van quantumsoftware en quantumcomputers onderzoek. De samenwerking, genaamd DisQover, moet duidelijk maken welke problemen in de financiële sector beter op te lossen zijn met quantumcomputers. Met quantumalgoritmen kunnen bedrijven en onderzoekers een compleet nieuwe wereld van technische mogelijkheden betreden, zo meent de bank. Toekomstige quantumcomputers kunnen wellicht zeer geschikte hulpmiddelen zijn om bijvoorbeeld data van financiële transacties te verwerken en te monitoren. De behoefte aan meer kennis over die mogelijkheden neemt toe, nu nieuwe producten en toepassingen een steeds grotere hoeveelheid data genereren. Beide partners erkennen dat zij aan het begin staan van een heel nieuwe ontwikkeling. Nu experimenteren en buiten de gebaande paden denken, om straks voorbereid te zijn op de kansen en bedreigingen die quantumtechnologie brengen, zo heet heet.
Jet-Stream met gratis videospeler voor publishers
3 dagen
Nederlands oudste specialist in videostreaming Jet-Stream publiceert een nieuwe videospeler voor uitgevers. Directeur Stef van der Ziel spreekt over ‘een bommetje’. Een bommetje, omdat de videospeler alle conventies van alle andere streamers loslaat. De speler ondersteunt alle standaarden, werkt op alle platformen en browsers, bevat nul trackingopties van kijkers, nauwkeurige analytics, veel features en is onbeperkt gratis te gebruiken. Uitgevers kunnen er geld mee verdien omdat de player IAB’s VAST-standaard ondersteunt. De publicatie van de HTML5-player is een statement van Van der Ziel en vloeit voort uit zijn visie. Hij verwoordt het waarom kort met ‘Don’t pay to play. Don’t pay with your data.’ Geld verdient het bedrijf onder meer met de verhuur van toegang tot zijn CDN, een distributienetwerk voor streams, en nieuwe zakelijke videosoftware. I have some great news to share: All customers who used licensed video players, have now switched over to the new @jetstreamCDN Privacy Player. Explanation video here: #DontPayToPlay #DontPayWithYourData Check https://t.co/d03AZuCe2Z pic.twitter.com/GvWQdeABwt — Stef van der Ziel (@stefvanderziel) 11 september 2019 Foto: Mark Vletter (cc)
Kaspersky zet software in tegen valsspelen bij e-sports
3 dagen
Kaspersky introduceert een nieuw cloudoplossing in de strijd tegen valsspelen bij e-sports. Het Russische bedrijf spreekt van realtime sjoemelopsporingssoftware. De software beleefde zijn debuut tijdens het StarLadder Berlin Major 2019 evenement van 7 september 2019. Wedstrijddeelnemers kunnen de software zelf installeren. Na installatie verzamelt de applicatie informatie over het spelproces. Deze gegevens worden naar de zogeheten Kaspersky Anti-Cheat cloud gestuurd waarop analyse van verdachte gebeurtenissen volgt. Via een webinterface ontvangt de toernooischeidsrechter realtime rapporten over mogelijke valsspeelpraktijken. Toernooi-organisatoren en scheidsrechters beslissen uiteindelijk zelf of er al dan niet actie nodig is naar mogelijke valsspelers. Tegelijkertijd kan deze Anti-Cheat oplossing valsspelers wel afschrikken van deelname aan verschillende competities. Zo wordt kwaad van goed onderscheiden zonder dat betrokkenen in lastige situaties terecht komen. Bovendien draagt de inzet van een dergelijke tool voor het opsporen van valsspelers bij aan de reputatie van eSports toernooien. Kaspersky claimt hiermee het eerste cyberbeveiligingsbedrijf ter wereld te zijn dat een dergelijke cloudoplossing biedt.

Persgroep heet voortaan DPG Media
3 dagen
Voortaan heet de Persgroep, uitgever van dagbladen, DPG Media. De naamswijziging was al eerder aangekondigd en wordt vandaag ingevoerd. ‘Kwaliteit is daarmee hét onderscheidende vermogen in ons Nederlandse media speelveld,’ zegt het uitgeversbedrijf in een toelichting. ‘En dat is precies de reden waarom we een nieuwe naam zochten. We zijn niet meer alleen een Nederlandse partij. We maakten een grote stap in onze internationale koers, met de overname van Independer in Nederland en Medialaan in België. We zijn een groot internationaal bedrijf geworden. Sterker nog; een groot internationaal bedrijf waarbij de digitalisering sneller gaat dan ooit.’ Alle bedrijfsonderdelen in België en Nederland dragen vanaf nu de naam DPG Media, net als de holding DPG Group. De uitgeeftak in Denemarken zal Berlingske Media (a DPG company) blijven. De mini-docu van DPG Media vertelt het verhaal. Allemaal portretten met één overeenkomst; de passie voor kwaliteit in alles wat zij maken.
Vakanties.nl, Lampenlicht en Schiphol genomineerd voor Dutch CRO Awards
3 dagen
De genomineerden voor de jaarlijkse DDMA Dutch CRO Awards 2019 zijn bekend. Het gaat om onder meer Vakanties.nl, Lampenlicht en Schiphol. Zij nemen het tegen elkaar op tijdens de finale op 3 oktober in Vrijstaat, Amsterdam. De nominaties zijn onderverdeeld in vier categorieën: Acquisitie, Mobiel, Conversie en Personalisatie. De awards zijn een initiatief van de DDMA commissie CRO (Conversion Rate Optimisation) en zijn bedoeld om het beste werk in conversie-optimalisatie en A/B testen te belonen. De jury bestaat uit de tien commissieleden, professionals werkzaam bij leden en kennispartners van branchevereniging DDMA. Zij vormen een mix van tooling partijen, digital bureaus en adverteerders. De finale van de DDMA Dutch CRO Awards 2019 vindt op 3 oktober plaats in Vrijstaat, Amsterdam. Tijdens deze bijzondere avond delen twee inspirerende sprekers hun visie op het vak: Vanja Mlaco (Global Digital Experience Lead AkzoNobel) en Manuel da Costa (Effective Experiments) Het is de derde keer dat de awards worden uitgereikt. Genomineerden categorie Acquisitie • Vakanties.nl • Flinndal • Bruynzeel Keukens Genomineerden categorie Mobile • Lampenlicht.nl • New York Pizza • Landal Genomineerden categorie Personalisatie • Schiphol • Transavia Genomineerden categorie Conversion Tests • Condoom anoniem • Transavia • Beerwulf
Nieuwe baas voor Scoopy
3 dagen
Martijn Standaart start per 1 oktober als directeur van Scoupy, onderdeel van Sanoma Media Netherlands. Hij vervangt Maurits Priem. De verdere integratie van Scoupy en Sanoma ligt niet in zijn ambitie. Standaart (45) heeft de laatste jaren gewerkt als commercieel directeur bij FC Utrecht waar hij verantwoordelijk was voor sales, marketing, data en e-commerce. Langer geleden was hij Chief Commercial Officer bij Shopping Minds (2014-2016) en NRC Media (2010-2014). Voor NRC Media was hij jarenlang actief in diverse functies bij Reed Elsevier. Via het platform worden door sponsors bepaalde producten gepromoot. Met een foto van de kassabon krijgt de consument binnen een dag (een deel van) zijn of haar aankoopbedrag teruggestort. Ook worden spaarpunten toegekend. Standaard ziet veel mogelijkheden voor Scoupy. ‘De meeste FMCG-merken werken inmiddels met Scoupy samen. Ik heb de laatste jaren ervaren dat data hét verschil maakt.’

Pagina's

Abonneren op emerce