emerce

167 nieuwsberichten gevonden
Russische straf voor Google wegens negeren boetebevelen
3 uur
Een Russische rechtbank heeft Alphabet, moederbedrijf van Google, een boete van 8 miljard roebel (77,9 miljoen dollar) opgelegd voor het niet naleven van eerdere boetebevelen. De rechtbank van Chertanovo in Moskou zei dinsdag dat de boete was opgelegd voor het niet naleven van een administratieve straf door Google. Om welk delict het gaat is niet bekend, schrijft Reuters. Rusland heeft al enkele jaren buitenlandse technologieplatforms bevolen om content te verwijderen die het illegaal acht. Vooral YouTube wist in het verleden de woede van Russische autoriteiten op te wekken. Het videoplatform trok ooit ongeveer 50 miljoen dagelijkse gebruikers in Rusland, maar die aantallen zijn gedaald tot ongeveer 12 miljoen. Critici zeggen dat de Russische autoriteiten de downloadsnelheden van YouTube opzettelijk verstoren om te voorkomen dat Russen gaan kijken.
‘Groei globale creatoreconomie zet door’
3 uur
De globale creatoreconomie, de wereld rondom social influencers, groeide afgelopen jaar met 22 procent tot 156 miljard dollar. Verscheidene trends drijven zorgen ervoor dat dat aanhoudt. Naar verwachting zullen grotere bureaus en netwerken dit jaar talentmanagementbureaus blijven kopen. Dat wijst op een beweging naar schaal en geografische expansie in de vertegenwoordiging van makers. Hand en hand daarmee gaat de verwachting dat de creatoreconomie internationaler van aard wordt. Influencers en hun bureaus worden onderdeel van grotere internationale gehelen, zo verwacht Quartermast Advisors uit Los Angeles. Het financiële adviesbureau publiceerde onlangs zijn beschouwingen op de internationale creatoreconomie en deelde die met Emerce. Een derde onmiskenbare trend is dat social media transactioneel van aard wordt. Anders gezegd: het wordt steeds vaker mogelijk om te shoppen bij uitingen op sociale netwerken. Zie je iets dat een influencer promoot, dan koop je dat direct met een druk op een knop. “Voorts zijn er meer overnames gedaan van door AI ondersteunde tools voor makers. Die helpen bedrijven hun technologische mogelijkheden op het gebied van contentoptimalisatie, publieksbetrokkenheid en het genereren van inkomsten verbeteren”, aldus het rapport waar Sebastian Wulff aan meeschreef. Vorig jaar werden er 65 overnames gedaan in de socialmediasferen. De grootste overnames werden gedaan door partijen als Voodoo, Publicis Groupe en Lectra. Zestig procent van de transacties vond plaats in de VS en 23 procent in Europa. Het type overnames:
Kieskeurig.nl verandert van CPC- naar CPS-model
5 uur
Kieskeurig.nl voert een betaalmodel in voor retailers die verkeer krijgen uit de prijsvergelijker. Zij betalen niet meer per klik naar hun site, maar per daadwerkelijk gerealiseerde aankoop. Vanochtend maakte de dienst uit de stal van mediabedrijf Reshift Digital de strategische verandering bekend. Die is sinds het begin van dit jaar van kracht, zo blijkt nu. Jarenlang werkte Kieskeurig.nl volgens een Cost Per Click-model (CPC), waarbij retailers betaalden per klik, of die nu leidde tot een verkoop of niet. Hierdoor optimaliseerden retailers hun productfeeds sterk op conversie, maar ging dat vaak ten koste van het assortiment op het platform. “Het nieuwe CPS-model draait dit principe om. Retailers kunnen hun volledige aanbod live zetten op Kieskeurig.nl, wat zorgt voor een completer platform. Tegelijkertijd deelt Kieskeurig.nl inzichten op basis van conversiedata, wat leidt tot een intensievere samenwerking en een hogere Return on Ad Spend (ROAS) voor retailers.”, zo legt de vergelijker uit Haarlem uit. Om dit risicovrije model te ondersteunen, vraagt Kieskeurig.nl een mediabudget van de retailer. Deze investering wordt volledig benut voor promotie via Kieskeurig.nl en andere kanalen binnen het Reshift Digital-netwerk. Daartoe behoren onder meer BesteProduct.nl, Review.nl, Computer Idee, Computer Totaal, Zoom en Power Unlimited. Foto: Saif71.com, Unsplash
Bezwaar Epic tegen boetes en bindende aanwijzing Fortnite ongegrond
6 uur
Toezichthouder Epic handhaaft de boetes en bindende aanwijzing die zij aan gamebedrijf Epic heeft opgelegd voor overtredingen van de consumentenwetgeving in het spel Fortnite. In het spel Fortnite werden kinderen onder druk gezet tot het doen van aankopen door in te spelen op hun kwetsbaarheden, met name hun impulsiviteit. In de Item Shop van het spel stonden misleidende timers, werden kinderen door reclame-uitingen rechtstreeks aangezet om aankopen te doen en moesten zij onder tijdsdruk beslissen over een onduidelijk en complex aanbod. Bij het aanbieden van producten aan kinderen moeten bedrijven extra zorgvuldig te werk gaan. Daarom legde ACM het bedrijf voor twee overtredingen boetes op van in totaal 1.125.000 euro. Voor de derde overtreding legde de ACM het bedrijf een bindende aanwijzing op om deze te doen beëindigen. Epic heeft bij de rechtbank Rotterdam beroep ingesteld tegen de beslissing op bezwaar.
Duizenden vandaag weg van Twitter/X door crowdactie
7 uur
Zeventien organisaties en vierduizend particulieren vertrekken maandag van Twitter/X als statement tegen online desinformatie, haat, discriminatie en politieke beïnvloeding. Ze nemen deel aan de crowdactie ‘Wij gaan weg bij X’, opgezet bij De Goede Zaak. Het doel is om tienduizend toezeggingen te krijgen van sympathisanten. Dat waren er halverwege de ochtend vandaag 4.053. De campagne loopt sinds afgelopen donderdag. “Onder Musk is X verworden tot een platform voor desinformatie, haat, discriminatie en politieke beïnvloeding. Als hoofd van Trump’s ‘Department of Government Efficiency’ krijgt hij nog meer macht over Amerikaanse overheidsinstellingen.” “Ook in Nederland ondermijnt X de democratische rechtsstaat. X heeft nog maar één Nederlandstalige moderator in dienst, waardoor online haat en intimidatie vrij spel hebben. “ De zogeheten detoX is een gezamenlijk initiatief van DeGoedeZaak en Stem op een Vrouw, als onderdeel van de Make Socials Social Again-campagne van Public Spaces, Waag Futurelab, Noorderlicht, Bits of Freedom en DeGoedeZaak. Naast De Goede Zaak en Stem op een Vrouw zelf vertrekken, zo weet NU.nl, onder meer Oxfam Novib, COC, Urgenda, Bits of Freedom en Terre des Hommes van X. Twitter-alternatief Bluesky won afgelopen twee weken 2,5 miljoen nieuwe inschrijvingen. De teller staat daar op 28,2 miljoen registraties. De makers brengen binnenkort een feature uit die zich ook leent voor jongere, meer beeldgedreven gebruikers: een videofeed: We had to get in on the video action too — Bluesky now has custom feeds for video! Like any other feed, you can choose to pin these or not. Bluesky is yours to customize. [image or embed] — Bluesky (@bsky.app) 20 januari 2025 om 04:41 X kondigt op dezelfde dag eenzelfde intentie aan. Foto: Trevor Marron (cc)
DIGI en Proximus moeten duizenden glasvezelkasten in Brussel vervangen wegens verkeerde kleur
8 uur
Telecomproviders DIGI en Proximus moeten duizenden internetkastjes aan Brusselse gevels vervangen omdat ze niet voldoen aan de bouwvoorschriften, zo meldt TechPulse. Aan de technische kant is er niets mis met de internetkastjes. De overtreding van de voorschriften heeft te maken met de kleur van de kastjes: ze zijn allemaal zwart, terwijl de bouwvoorschriften bepalen dat de kleur van de gevel bepalend moet zijn voor de kleur van de internetkastjes. Providers zetten vraagtekens bij de verplichting die in de bouwvoorschriften is vastgelegd. Die zou te onduidelijk zijn. Hoeveel kastjes DIGI en Proximus precies moeten vervangen, is nog onduidelijk. DIGI zegt bij 150.000 Brusselse panden langs te zijn geweest, maar geeft geen exact aantal kastjes dat vervangen moet worden.
Europese Commissie breidt onderzoek naar X uit
9 uur
De Europese Commissie gaat sociaal netwerk X nader tegen het licht houden. De commissie wil onder meer weten hoe X inhoud aanbeveelt, met name in relatie tot politieke verkiezingen. X wordt al sinds 2023 doorgelicht op grond van de Digital Services Act (DSA). Maar nu wil de commissie ook weten welke algoritmen ten grondslag liggen aan aanbevelingen. Daartoe moet X alle interne documenten en informatie over toekomstige wijzigingen bewaren en die mogen ook niet worden verwijderd. De stap was al aangekondigd: in een interview met de zakelijke nieuwsdienst Bloomberg kondigde Henna Virkkunen uit Finland aan het begin van de week aan dat de Europese Commissie een verlenging van de reeds aan de gangsprocedure onderzoekt. Transparantie geëist In een brief aan het Europees Parlementslid Damian Béselager (Volt) heeft de Commissie woensdag uitgelegd dat zij van de platformexploitanten maximale transparantie zal eisen.
Fusie Perplexity AI en TikTok is niet realistisch
9 uur
Het Amerikaanse bedrijf Perplexity AI heeft zaterdag voorgesteld om te fuseren met TikTok, waarbij moeder ByteDance zijn aandelenbelang zou kunnen behouden. Dat Perplexity AI dit voorstelt lijkt vanuit het bedrijf zelf geredeneerd logisch: het zou zijn technologie voor video kunnen inzetten, maar het is niet de oplossing die toezichthouders willen zien. TikTok is zaterdagavond op zwart gegaan voor zeker 170 miljoen gebruikers.14 uur later kwam het platform weer beschikbaar nadat Donald Trump toezeggingen had gedaan aan zakenpartners van TikTok. Trump had al eerder laten weten dat hij TikTok nog 90 dagen extra tijd wil geven om een koper voor zijn Amerikaanse activiteiten te zoeken. Deze mogelijkheid staat ook in de wetgeving die vorig jaar zowel door Democraten als Republikeinen is goedgekeurd. TikTok kan zich na het oordeel van het Hooggerechtshof niet langer beroepen op de vrijheid van meningsuiting en ByteDance zal dus zijn Amerikaanse activiteiten moeten afstoten. Trump zelf heeft aangegeven dat hij een joint venture wil met een Amerikaanse partij. Potentiële kopers zijn zeker, maar niet al deze partijen zijn serieuze kandidaten. Perplexiteit AI, een startup die concurreert met OpenAI en Google, begon 2024 met een waardering van ongeveer 500 miljoen dollar en eindigde het jaar met een waardering van ongeveer 9 miljard. TikTok is naar schatting een veelvoud van die waardering, een kleine 40 tot 50 miljard dollar. Vandaar een fusie is voorgesteld, waarbij ByteDance mede-eigenaar wordt. Dat zou dan het bezwaar moeten wegnemen dat China niet wil dat het algoritme van TikTok wordt verkocht. De Amerikanen wilden de banden met China juist volledig verbreken. Een koper zou dan hooguit de rechten op het merk en de 170 miljoen klanten kunnen overnemen, maar moet TikTok US dan weer geheel opbouwen. Er zijn meer beren op de weg: de Chinese TikTok zoals we die in Europa gebruiken zal dan vermoedelijk geen video’s meer kunnen uitwisselen met de Amerikaanse entiteit, wat het platform minder aantrekkelijk maakt. Ook is X van Elon Musk genoemd als potentiële koper, maar die lijkt zelf eerder te denken aan de terugkeer van Vine, een videoapp die na acht jaar in 2016 plotseling verdween. Een joint venture zoals door Trump voorgesteld zal sowieso niet meteen gerealiseerd kunnen worden, nog los van de vraag of ByteDance daarmee akkoord gaat. Een optie zou kunnen zijn dat de VS TikTok voorlopig gaat gedogen en niet gaat handhaven. Daarvoor is vermoedelijk toestemming van het Congres en de Senaat nodig. Een groot deel van de Republikeinse senatoren wil van ByteDance af. Daarmee blijft het voortbestaan van de Amerikaanse TikTok nog altijd onzeker.
PostNL: huidige bedrijfsmodel niet langer houdbaar
10 uur
PostNL noemt 2024 financieel gezien een teleurstellend jaar. De genormaliseerde EBIT over 2024 komt naar verwachting uit op circa 53 miljoen euro. In december is er minder kerstpost verstuurd dan we eerder hadden ingeschat. Een groter dan verwachte verschuiving naar niet-24-uurspost zette de marges onder druk, terwijl de loonkosten stegen door personeelstekorten en hoger dan verwacht ziekteverzuim. Hierdoor was het resultaat in december nauwelijks toereikend om het verlies van derest van het jaar te compenseren. Voor heel 2024 kwam het resultaat ruim 30 miljoen euro lager uit dan vorig jaar (pdf). Deze financiële resultaten laten volgens PostNL opnieuw zien dat het huidige bedrijfsmodel niet meer houdbaar is. Het bedrijf wil naast een financiële bijdrage van de overheid, de postvoorziening aanpassen. Bij Pakketten zag PostNL een volumegroei van 10,5 procent. De klantconcentratie nam echter sneller toe dan verwacht en dat zorgde voor een toenemende druk op de marges. Daarnaast kwam de volumegroei in de laatste 2 maanden van 2024 iets lager uit dan de prognoses. Het recordaantal pakketten in de zeer korte piekperiode resulteerde in een minder gunstige volumedistributie. In combinatie met de hoge kosten om de volumes op piekdagen op te vangen, zorgde dit voor druk op de operationele efficiëntie.
Trump wil haast maken met cryptowetgeving, geeft eigen memecoin uit
11 uur
Donald Trump zal in zijn eerste paar dagen in functie een crypto-adviesraad oprichten die de regering moet adviseren over crypto-vriendelijk beleid. De raad telt naar verluidt 20 leden. Trump heeft dit weekend alvasr zijn eigen digitale munt gelanceerd, genaamd OFFICIAL TRUMP. In enkele uren tijd is die miljarden dollars waard, al is het niets meer dan een aandenken voor Trump-fans. Er wordt ook maar 20 procent van de digitale munten verkocht. De rest blijft drie jaar in handen van Trump. Trump zal later deze week diverse executive orders ondertekenen, waaronder het bevel om de boekhoudregels van de Securities and Exchange Commission (SEC) te hervormen, beter bekend als SAB 121, waardoor het voor banken makkelijker wordt om crypto van derden aan te houden. Trump wil ook een einde maken aan Operation Choke Point 2.0, zo genoemd omdat banktoezichthouders het cryptobedrijven vaak extra lastig hebben gemaakt. Onder Biden hebben toezichthouders hard opgetreden tegen cryptobedrijven en de beurzen Coinbase, Binance, Kraken en tientallen anderen aangeklaagd in federale rechtbanken. Het lijkt er niet op dat Trump ook meteen een strategische cryptoreserve wil invoeren, zoals onder meer Coinbase heeft gepropageerd. Daaraan zijn te veel risico’s verbonden. De cryptomarkt reageert niettemin positief op het nieuws. De koers van Bitcoin is alweer ruim boven de 100.000 dollar gestegen.  
Amerikaanse techmagnaten zichtbaar aanwezig bij inauguratie Trump
14 uur
De drie rijkste mensen ter wereld – Elon Musk, Jeff Bezos en Mark Zuckerberg – zullen vandaag de inauguratie van Trump bijwonen en een prominente plaats krijgen bij de ceremonie. De techmagnaten zullen samen op het podium plaatsnemen naast voormalige presidenten, de familie van Trump en genomineerden van het kabinet. Het is nauwelijks een verrassing dat Musk, de eigenaar van X, Tesla en SpaceX, aanwezig is in Washington DC. Hij heeft meer dan een kwart miljard dollar gedoneerd aan het campagnefonds. Musk leidt het nieuw ministerie van overheidsefficiëntie. Zuckerberg, de CEO van Meta, heeft de afgelopen maanden geprobeerd de gunst van Trump te winnen door zijn beleid voor moderatie bij te stellen en afscheid te nemen van ‘politiek gemotiveerde’ factcheckers. Shou Zi Chew, de CEO van TikTok, is ook van plan om de inauguratie van Trump bij te wonen en werd naar verluidt uitgenodigd om op dezelfde steiger te zitten als de andere technische leidinggevenden. Andere Big Tech-managers die naar verluidt aanwezig zullen zijn, zijn Sam Altman, de CEO van OpenAI, Sundar Pichai, de CEO van Google, Tim Cook, de CEO van Apple, en Dara Khosrowshahi, de CEO van Uber. Altman, Cook en Khosrowshahi, evenals de bedrijven Meta, Amazon, Google en Uber, hebben onlangs elk minstens 1 miljoen dollar bijgedragen aan het inaugurelefonds van Trump. De huidige Biden waarschuwde in zijn afscheidsrede dat de Amerikaanse democratie afgleed in een oligarchie van tech-miljardairs. De inauguratiegastenlijst van Trump bevat verder rechtse populisten zoals de Argentijnse president Javier Milei, en Italiaanse premier Giorgia Meloni, een Trump-bondgenot, naast de Belgische Vlaams Belang-partijvoorzitter Tom Van Grieken, Éric Zemmour van de Franse nationalistische Reconquête-partij, Tino Chrupalla van de Alternative for Germany (AfD)-partij, de Spaanse Vox-partijvoorzitter Santiago Abascal en Nigel Farage, leider van de populistische Reform UK-partij.
TikTok US in de loop van zondag weer in de lucht na toezeggingen Trump
22 uur
Nadat het platform 14 uur offline is geweest in de Verenigde Staten, zal TikTok vandaag weer beschikbaar zijn voor Amerikaanse gebruikers. Dat is volgens het bedrijf in overleg met partners gebeurd. ‘We danken president Trump voor het bieden van de nodige duidelijkheid en zekerheid aan onze serviceproviders dat ze geen sancties zullen krijgen.’ TikTok ging zaterdag om 22.30 uur Eastern Time offline. Apple verwijderde de app meteen uit de App Store omdat het bedrijf zich aan de regels moest houden. Sommige gebruikers wisten het verbod overigens te omzeilen door de regio-instelllingen van hun smartphone aan te passen. Trump gaat TikTok wat langer de gelegenheid geven om een partner te zoeken. Daardoor blijft de toekomst van TikTok onzeker. ‘Ik zou graag zien dat de Verenigde Staten een belang van vijftig procent krijgen in een joint venture. Dan houden we het in goede handen,’ schrijft Trump.
TikTok in VS voorlopig op zwart, Amerikanen ontdekken RedNote
1 dag
Vannacht is TikTok in de VS alsnog op zwart gegaan, zelfs uren voor de deadline en mogelijk tijdelijk omdat Donald Trump na zijn inauguratie het verbod wellicht weer ongedaan zal maken. Het verbod op TikTok heeft nu al een averechts effect: Amerikanen doen precies wat het Congres hoopte dat ze niet zouden doen: massaal overstappen naar Chinese alternatieven. President Trump overweegt om TikTok negentig dagen uitstel te geven, zo maakte hij zaterdag bekend. In die periode zal ByteDance wel een koper moeten zien te vinden, want daarover heeft het Congres al een besluit genomen. Bovendien heeft het Hooggerechtshof het verbod reeds bekrachtigd. Tot nu toe was ByteDance niet bereid om zijn Amerikaanse activiteiten af te stoten. Inmiddels heeft Perplexity AI gezegd dat het wil fuseren met TikTok onder de naam TikTok US. TikTok gebruikers zoeken inmiddels alternatieven. Met name een app genaamd Xiaohongsh, met nu al ruim 300 miljoen gebruikers, heeft een enorme golf van TikTok-vluchtelingen aangetrokken. Zo noemen ze zich ook. Het platform van Xingyin Information Technology uit Shanghai is grotendeels bekend als RedNote, maar vertaalt zich letterlijk naar Klein Roodboek – een historisch geladen uitdrukking in China, want het verwijst naar het beroemde boek met citaten van de oprichter en oude leider Mao Zedong. De app werd opgericht door een andere Mao, Mao Wenchao, die naar eigen zeggen a-politiek is. Het rode kleurenpalet is naar verluidt geïnspireerd op de kleuren van de Stanford Business School en het adviesbureau Bain & Company, opgericht door de inmiddels gepensioneerde Republikeinse politicus Mitt Romney, waar Wenchao stage liep. Xiaohongshu heeft meer dan TikTok sterke banden heeft met het communistische regime van China. Gebruikers hebben er geen enkele moeite mee om akkoord te gaan met de in Chinees gestelde voorwaarden. En realiseren zich wel degelijk dat de overheid al hun gegevens kan opvragen. RedNote heeft onmiskenbare nadelen: Er zijn veel onderwerpen die verboden zijn op het platform, zelfs zaken als gezondheidszorg en financiën. Volgens een gelekte database van de in Californië gevestigde nieuwssite China Digital Times zijn maar liefst 546 bijnamen voor de Chinese leider Xi Jinping, waaronder Foreskin Xi, Xissolini en The Devil Mao Incarnate, uitgesloten van de app. De overige platforms zitten niet stil. In het openbaar zijn Meta en Google relatief stil gebleven over het verbod op TikTok, maar Metas Instagram en Googles YouTube zijn klaar om TikTok-gebruikers te verwelkomen. Meta heeft zelfs teams samengesteld om Amerikaanse TikTok-vluchtelingen op te vangen. YouTube heeft enkele wijzigingen aangebracht in de app – met name YouTube Shorts – om TikTok-makers aan te spreken. Afgelopen week nodigde YouTube enkele makers uit die de app en TikTok gebruiken voor een YouTube Shopping bootcamp-programma. Het staat nu al vast dat Instagram Reels de meeste TikTok gebruikers zal aantrekken, volgens het recente onderzoek van TD Cowen onder 2.500 consumenten. Adverteerders willen zich ook op Reels richten, waarbij YouTube Shorts duidelijk op de tweede plaats komt.
Infographic: Houd je personal trainingen veilig en privé in 2025
2 dagen
Het nieuwe jaar is begonnen en gezondheids- en fitnessdoelen staan uiteraard bovenaan het jaarlijkse wensenlijstje wereldwijd. Online personal training is de nieuwste rage geworden, aangewakkerd door de invloed van sociale mediaplatforms a la Instagram en TikTok. Terwijl mensen dit nieuwe jaar aan hun fitnessplannen beginnen, wenden velen zich tot deze diensten zonder zich te realiseren dat er best wat mogelijke risico’s zijn wat betreft persoonlijke en gegevensbeveiliging. Online beveiliger Kaspersky deelt een aantal tips over hoe iemand kan voorkomen dat zij/hij het slachtoffer wordt van deze risico’s en welke maatregelen genomen kunnen worden om privacy te garanderen. Sociale-medianetwerken geven personal training een nieuwe vorm op een manier die offline services niet kunnen evenaren. Met trainingsdemo’s, transformatieverhalen, fitnesstips en meer, worden personal trainers selfmade influencers, bereiken ze een wereldwijd publiek en inspireren ze volgers om voor hun diensten te betalen. Sterker nog, de wereldwijde online fitnessmarkt zal naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 29.6 procent tot 2033. Wie zich aanmeldt voor zulke virtuele programma’s moet vaak persoonlijke informatie, zoals gezondheidsgegevens, voortgangsfoto’s en betalingsgegevens delen met een persoon of partij die nog nooit in het echt ontmoet is. Vaak vindt een groot deel van de data uitwisseling plaats via het sociale media profiel of de berichtentools van de trainer, mogelijk zonder contracten of formele overeenkomsten. Dit verhoogt het risico dat de persoonlijke informatie van gebruikers wordt gecompromitteerd of misbruikt. Terwijl specifieke inbreuken die verband houden met online persoonlijke trainingsdiensten niet op grote schaal gekend zijn, hebben fitness-apps wel al vaak krantenkoppen gehaald met soortgelijke ongelukken. Gezien de parallellen tussen fitness-apps en virtuele coaches, is het dan ook noodzakelijk dat gebruikers voorzichtig zijn.    
Britse consumenten eisen 1,5 miljard pond van Apple voor oneerlijke commissies App Store
2 dagen
Apple heeft zijn dominante positie misbruikt door app-ontwikkelaars een oneerlijke commissie van 30 procent in rekening te brengen via zijn App Store. Dat is de inzet van een class action zaak die maandag voor de Britse rechter is gestart en zeven weken zal duren. Britse consumenten zeggen dat zij hierdoor te veel voor apps hebben betaald, naar schatting zo’n 1,5 miljard pond (omgerekend 1,8 miljard dollar). De zaak is gestart door 20 miljoen iPhone- en iPad-gebruikers in het Verenigd Koninkrijk. ‘Apple is niet alleen dominant … het bedrijf heeft een 100% monopoliepositie, aldus een van de advocaten. Apples chief financial officer Kevan Parekh zal de verdediging gaan voeren bij het London Competition Appeal Tribunal, de eerste massale rechtszaak tegen een techgigant.
TikTok gaat op zwart zonder toezeggingen Biden
2 dagen
TikTok gaat zondag alsnog op zwart in de Verenigde Staten als de regering van president Biden geen toezeggingen doet. ‘De verklaringen die vandaag zijn afgelegd door zowel het Witte Huis van Biden als het ministerie van Justitie hebben niet de nodige duidelijkheid en zekerheid geboden aan de dienstverleners die een integraal onderdeel zijn van het behoud van de beschikbaarheid van TikTok voor meer dan 170 miljoen Amerikanen’, aldus TikTok. Vrijdag besliste de Hooggerechtshof dat een verbod op TikTok legaal is, maar het is aan het Ministerie van Justitie om het verbod te handhaven. Experts hadden verwacht dat de app zondag zou worden verwijderd uit de app stores van Apple en Google, maar de regering Biden heeft gezegd dat er geen boetes worden uitgedeeld aan Google en Apple als ze de app blijven aanbieden en dat de handhaving aan de volgende regering van Trump wordt overgelaten. Trump heeft laten weten over de kwestie gebeld te hebben met de Chinese president Xi. Hij wil een ‘politieke oplossing’. Het zou dus kunnen dat TikTok enkele dagen niet beschikbaar zal zijn. De wet om TikTok te verbieden werd op grote schaal gesteund, waarbij het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden het voorstel goedkeurde met een stemming van 360-58. Het wetsvoorstel werd vervolgens versneld door de Senaat aangenomen. Een groep geleid door miljardair-ondernemer en voormalig Los Angeles Dodgers-eigenaar Frank McCourt en investeerder Kevin O’Leary deed eerder deze maand een formeel bod om TikTok van het in China gevestigde ByteDance over te nemen. De groep wil de Amerikaanse activa van TikTok kopen, zij het zonder het algoritme van de app – waarvan China heeft aangegeven dat het niet zal toestaan dat het wordt verkocht – en het platform opnieuw opbouwen met meer controle van de gebruiker over zijn of haar gegevens. Amerikanen kunnen de app zondag nog wel blijven gebruiken met een VPN.
Amerikaans Hooggerechtshof zegt dat TikTok in de VS kan worden verboden
3 dagen
Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft vrijdag geoordeeld dat een verbod op TikTok rechtsgeldig is en de eigenaren zich niet kunnen beroepen op het Eerste Amendement, dat de vrijheid van meningsuiting waarborgt. De beslissing, die volgt op waarschuwingen van de regering Biden dat de app een ernstige bedreiging vormt voor de nationale veiligheid vanwege de banden met China, maakt het mogelijk dat TikTok zondag op zwart gaat. Of dat ook zal gebeuren is de vraag. President Joe Biden laat de handhaving over aan president Trump, die al heeft aangegeven dat hij een ‘politieke oplossing’ wenst. Trump zou moeder ByteDance de mogelijkheid kunnen bieden om het verbod met 90 dagen uit te stellen, maar dat vereist bewijs dat ByteDance al in onderhandeling is met een koper en daar lijkt geen sprake van te zijn. ‘Ons standpunt hierover is duidelijk: TikTok moet onder Amerikaans eigendom blijven opereren’, zegt een functionaris van de regering Biden tegen CNN. In zijn oordeel erkende het Hooggerechtshof dat TikTok voor 170 miljoen Amerikanen ‘een onderscheidende en expansieve uitlaatklep biedt voor expressie en middelen van betrokkenheid’. Maar de rechtbank zegt dat de nationale veiligheid voorop staat en afstoting van de Amerikaanse activiteiten gewenst is.
Goldman Sachs stapt vermoedelijk uit Apple Card
3 dagen
Goldman Sachs wil de relatie met Apple verbreken voor de Apple Card, waarmee in de VS betalingen kunnen worden verricht. Reuters meldt dat Apple in gesprek was met Barclays en Synchrony Financial over het vervangen van Goldman Sachs als Apple Card-partner. Goldman Sachs heeft miljarden dollars verloren aan haar creditcardactiviteiten voor consumenten. Het bedrijf heeft belangrijke delen van dat bedrijf teruggeschroefd, waaronder persoonlijke leningen die via het merk Marcus worden aangeboden. Goldman Sachs stopte zijn samenwerking met General Motors en gaf de GM-creditcard door aan Synchrony Financial. De overeenkomst van Goldman met Apple zou aanvankelijk lopen tot 2030. De Wall Street Journal meldde eerder dat Apple ook in gesprek was met JP Morgan Chase en Capitol One. Synchrony Financial heeft donderdag de samenwerking met Apple aangekondigd. Momenteel biedt Apple Card aantrekkelijke rentevrije financiering voor Apple-aankopen en worden er geen kosten in rekening gebracht.
Belgische mobiele VO-markt krimpt terwijl concurrentie toeneemt
3 dagen
Virtuele mobiele operators in België verliezen de komende jaren naar verwachting klanten door de toegenomen concurrentie aan de onderkant van de markt. Uit de laatste editie van Telecompapers rapport Belgian Mobile Virtual Operators blijkt dat de VO’s over het derde kwartaal van 2024 ongeveer 1,8 miljoen sims hadden. Dat komt overeen met 20 procent van de totale mobiele markt. De groei werd vooral gedreven door het no-frills segment, waar providers zich richten op eenvoudige aanbiedingen en lage prijzen. Dat trekt consumenten aan die op zoek zijn naar besparingen na de hoge inflatie. Orange-merk Hey! en het onafhankelijke Yoin (voorheen Youfone) voegden de meeste nieuwe klanten toe gedurende de negen maanden. Telecompaper voorspelt een samengestelde jaarlijkse groei van -2,4 procent voor de VO-markt in de vier jaar tot 2028. Dit is gebaseerd op de verwachting dat de onafhankelijke MVNO’s de komende jaren klanten zullen blijven toevoegen, onder leiding van no-frills aanbieders zoals Yoin. Deze groei wordt echter waarschijnlijk beperkt door de komst van Digi in de Belgische markt, eind 2024. Daardoor komt er meer concurrentie aan de onderkant van de markt. Bovendien verlaten enkele merken de VO-markt, zoals Citymesh en Voo. Hierdoor nemen de groeivooruitzichten verder af. B2B-speler Citymesh stapt naar verwachting in 2025 over op zijn eigen mobiele netwerk, wat betekent dat het niet langer een virtuele operator zal zijn. Orange haalt naar verwachting het merk Voo van de markt, waarmee een einde komt aan een van drie grootste virtuele merken.
Nederland wil EU-consortium voor digitale infrastructuur
3 dagen
Nederland wil samen met Frankrijk, Duitsland en Estland een Europees consortium oprichten voor digitale infrastructuur, zo maakte staatssecretaris Zsolt Szabó (Digitalisering) bekend in een debat. Hij wil volgens VillaMedia een ‘meer weerbaar Europees online-ecosysteem waarbij privacy, transparantie en keuzevrijheden centraal staan’. Directe aanleiding voor die zorgen is de invloed die miljardair Elon Musk via zijn platform X openlijk probeert uit te oefenen op Europese regeringen en verkiezingen. Ook op Facebook zal desinformatie naar verwachting toenemen nu Meta-topman Mark Zuckerberg heeft gezegd dat hij stopt met de onafhankelijke factcheckers, voorlopig alleen in de VS. Barbara Kathmann van GroenLinks-PvdA is bang dat dit kabinet ‘ligt te tukken’. terwijl op dit moment digitale platforms worden ingezet om geopolitiek te bedrijven. De Kamer twijfelt of een recente Europese wet (DSA) burgers digitaal goed genoeg beschermt tegen illegale inhoud.
Aanscherping exportcontrole op geavanceerde productieapparatuur voor halfgeleiders
3 dagen
Nederland past per 1 april 2025 de nationale exportcontrolemaatregel aan voor geavanceerde productieapparatuur voor halfgeleiders. Vanaf die datum geldt voor meer soorten technologie een nationale vergunningplicht. Het gaat bijvoorbeeld om specifieke meet- en inspectieapparatuur die gebruikt kunnen worden bij de productie van geavanceerde halfgeleiders. Dat heeft minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) woensdag bekendgemaakt in de Staatscourant. De uitbreiding van de maatregel is gericht op een zeer beperkt aantal technologieën en goederen. De nieuwe vergunningplicht is de tweede aanpassing van de nationale exportcontrolemaatregel die sinds 1 september 2023 geldt. Tot op heden zag de nationale maatregel toe op een aantal zeer specifieke technologieën in de productiecyclus van halfgeleiders, zoals de zogenoemde lithografische apparatuur. Een beperkte set technologieën voor andere stappen in het productieproces wordt nu ook vergunningplichtig. De veiligheidsrisico’s van ongecontroleerde export van deze technologie zijn toegenomen. Zij kan worden gecombineerd met technologieën uit andere landen om geavanceerde halfgeleiders te maken. Zulke geavanceerde halfgeleiders kunnen op hun beurt weer een belangrijke rol spelen in geavanceerde militaire toepassingen. De nationale vergunningplicht houdt in dat ook bij de export van deze technologieën voortaan een exportvergunning moet worden aangevraagd. Het kabinet bepaalt per aanvraag of de vergunning wordt toegekend. De nationale maatregel geldt voor uitvoer uit Nederland naar alle bestemmingen buiten de EU. Er is geen sprake van een exportverbod.
LinkedIn breidt AI tools uit
3 dagen
LinkedIn breidt zijn AI-aanbod uit om werkzoekenden onmiddellijk advies geven over de vraag of een bepaalde vacature de moeite waard is om te solliciteren. Daarnaast lanceert het een wervings-AI-agent gericht op kleinere bedrijven. Beide diensten zijn ‘gratis’ te gebruiken. LinkedIn heeft een lange geschiedenis van het ontwikkelen van AI-tools voor zijn platform, maar deze waren tot nu toe gericht op algoritmen en verbindingssuggesties, evenals tools voor het beheren en bouwen van de database.
Geldboetes zijn druppel op gloeiende plaat voor bigtech
3 dagen
Google, Apple, Amazon, Microsoft en Meta hadden vorig jaar 16 dagen nodig om al het geld te verdienen dat ze aan landen moesten betalen als geldboete voor hun overtredingen. Zestien dagen en 21 uur om precies te zijn, zo rekent de Europese technologieleverancier Proton voor met zijn ‘Tech Fines Tracker’. Zo weinig tijd hadden de bigtechbedrijven nodig om de geldstraffen, opgelegd in 2024, uit hun cashflows te verdienen. Deze nieuwe site tot doel de boetes te verzamelen die aan Big Tech zijn opgelegd om het publiek meer inzicht te geven. Proton laat zien dat de techreuzen vorig jaar in totaal 8,2 miljard dollar aan boetes kregen opgelegd door de EU, VS, Zuid-Korea, Rusland, Frankrijk, Italië, Turkije, Nigeria, Ierland en India. Google en Meta kregen elk zeven boetes. Foto: Brigitta Schneiter, Unsplash
‘Biden zal TikTok-verbod niet afdwingen’
3 dagen
Joe Biden zal naar verluidt geen verbod op de sociale media-app TikTok afdwingen, ook als het Hooggerechtshof TikTok in het ongelijk stelt. Daarmee lijkt het lot van de app in handen te liggen van Donald Trump. Die al heeft aangegeven dat hij TikTok wil behouden. Officieel is dit allemaal nog niet bevestigd. Er dreigt daarmee nog steeds een verbod van TikTok op zondag 19 januari, een dag voor de presidentiële inauguratie. Mogelijk geeft het Hooggerechtshof vrijdag uitsluitsel over het verbod. Het is bovendien niet gezegd dat Trump geen voorwaarden stelt aan een ‘doorstart’ van TikTok. Ooit was Trump zelf verklaard tegenstander van TikTok. TikTok CEO Shou Zi Chew zal de inauguratie van Trump bijwonen. Amerikaanse wetgevers willen TikTok verplichten om zijn activiteiten in de VS te verkopen wegens zorgen over de verzameling van data. Moederbedrijf ByteDance kan makkelijk 40 tot 50 miljard dollar krijgen voor de verkoop van TikTok, maar kan dat niet doen zonder toestemming van de Chinese overheid. Chinese overheidsfunctionarissen zouden hebben overwogen de Amerikaanse operaties van TikTok te verkopen aan de aan Trump gelieerde miljardair Elon Musk, hoewel ByteDance dit zelf heeft ontkend. TikTok zou daarom de app zelf willen blokkeren voor Amerikaanse gebruikers mocht het verbod worden afgekondigd. Gebruikers zouden in dat geval een scherm te zien krijgen met informatie over het verbod. In principe hoeft bij een verbod alleen een blokkade te worden ingesteld voor de appwinkels van Google en Apple.
Nog steeds twijfels over efurbished laptop of telefoon
3 dagen
Uit een peiling van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal onder een representatieve steekproef van 1.000 Nederlanders uit een panel van Norstat, blijkt dat bijna de helft van de mensen bereid is om een refurbished laptop of telefoon te kopen. Toch gebeurt dit in de praktijk niet altijd en is nieuw nog steeds de norm. Dit komt mede door twijfels op het gebied van levensduur en kwaliteit, maar ook door onzekerheid over software ondersteuning. Daarbij geeft één of de vijf aan niet te weten wat refurbished is. Met de lancering van kiesrefurbished.nl wil Milieu Centraal mensen helpen door praktische tips en betrouwbare informatie te verstrekken over het kopen van refurbished apparaten en het onafhankelijke Keurmerk Refurbished onder de aandacht te brengen. De bijbehorende campagne ‘Tijd voor iets nieuws? Kies refurbished.’ gaat vandaag van start. Voor meer informatie zie www.kiesrefurbished.nl. Op de vraag ‘Weet je wat ‘refurbished’ betekent?’ geeft één op de vijf Nederlanders aan dit niet te weten. Van de ondervraagden geeft 46% aan het logisch te vinden om een refurbished laptop of telefoon te kopen wanneer deze aan vervanging toe is. Maar een refurbished apparaat kiezen wordt niet door iedereen als gemakkelijk ervaren. Dat mensen het moeilijk vinden om goede refurbished apparaten te kopen hangt vaak samen met twijfels over de levensduur (50%) en kwaliteit (41%). Daarnaast twijfelen ze over hoe lang software-updates nog beschikbaar zullen zijn.
Stijging ransomware aanvallen door versplintering criminelen
3 dagen
In 2024 zijn wereldwijd 5.414 ransomwareaanvallen zijn uitgevoerd op organisaties, een stijging van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. 2024 zag de opkomst van 95 actieve ransomware-groepen, een toename van 40 procent ten opzichte van 2023. Van deze nieuwe groepen maakte de ransomwaregroep FunkSec, waarvan de operatoren lijken gebruik te maken van AI-ondersteunde malwareontwikkeling, al meer dan 85 slachtoffers in december 2024 alleen. Dat blijkt uit het Ransomware Report van Check Point Software Technologies. Terwijl 2024 begon met een afname in ransomware-activiteit tijdens het eerste kwartaal, steeg de frequentie van de aanvallen in het tweede kwartaal en bleef stijgen tijdens de rest van het jaar. Dit culmineerde in een dramatische piek in het vierde kwartaal, met 1.827 incidenten – 33 procent van alle ransomware-aanvallen van het jaar, waarmee dit het meest actieve kwartaal was. Dit kan grotendeels worden toegeschreven aan het ontstaan van veel nieuwe groepen door het uiteenvallen van bepaalde ervaren groepen. Dit jaar resulteerden wettelijke acties tegen grote ransomware-operaties zoals LockBit in februari 2024 in arrestaties, onthullingen van de identiteit van groepsleiders en de inbeslagname van cybercriminele infrastructuur. Het aanpakken van grote ransomware-groepen leidde tot hun versplintering, waardoor de concurrentie tussen kleinere ransomware-bendes toenam en andere dreigingsactoren konden opvallen. Deze verschuiving is duidelijk zichtbaar in de opkomst van 95 actieve ransomware-groepen in 2024, een toename van 40 procent ten opzichte van de 68 groepen die actief waren in 2023. Onder de 46 nieuwe groepen die opdoken, viel RansomHub op als een dominante kracht, die zelfs het gevestigde LockBit in activiteit overtrof. Deze nieuwkomers, zoals FOG, Lynx, APT73 en Eldorado, hebben het dreigingslandschap een nieuwe vorm gegeven en nemen een steeds groter deel van de ransomware-incidenten voor hun rekening. Met name de top 10 groepen waren verantwoordelijk voor 52,8 procent van de aanvallen, wat zowel de invloed van nieuwkomers als een afname in de dominantie van oudere groepen benadrukt. De combinatie van gevestigde leiders zoals RansomHub, LockBit, Play, Akira, IncRansom en Medusa, naast de opkomst van nieuwe groepen, had verwoestende gevolgen voor wereldwijde organisaties, met financiële verliezen en verstoorde activiteiten. De FunkSec ransomware-groep dook voor het eerst op in het openbaar eind 2024 en werd snel bekend door het publiceren van meer dan 85 geclaimde slachtoffers (voornamelijk in de VS, India en Europa) – meer dan elke andere ransomware-groep in de maand december. FunkSec presenteert zichzelf als een nieuwe RaaS-operatie en geeft de voorkeur aan dubbele afpersingstactieken, waarbij gegevensdiefstal wordt gecombineerd met versleuteling om slachtoffers onder druk te zetten losgeld te betalen. FunkSec lijkt geen bekende connecties te hebben met eerder geïdentificeerde ransomware bendes. De meeste kernactiviteiten van FunkSec worden waarschijnlijk uitgevoerd door onervaren spelers, met ondersteuning van AI. Daarnaast is het moeilijk om de authenticiteit van de gelekte informatie te verifiëren, omdat het voornaamste doel van de groep lijkt te zijn om zichtbaarheid en erkenning te krijgen. Bovendien heeft FunkSec banden met hacktivistische activiteiten, met leden die actief zijn in Algerije. Dit benadrukt de steeds vager wordende grens tussen hacktivisme en cybercriminaliteit, en de uitdagingen om het ene van het andere te onderscheiden. De VS bleef het meest aangevallen bleef, met 936 ransomware-aanvallen binnen de landsgrenzen. In de top 10 landen die het doelwit zijn van ransomware staan echter ook veel Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk.
Duitse IT-branche: Te afhankelijk van VS-technologie
3 dagen
De helft van de Duitse bedrijven moet zijn bedrijfsstrategie (56%) aanpassen of waarschijnlijk hun toeleveringsketens te veranderen (50%) als gevolg van de verkiezingsoverwinning van Donald Trump. Het besef dringt namelijk door dat ze in de afgelopen jaren te afhankelijk zijn geworden van technologie uit Amerika. Negentig procent is afhankelijk van het importeren van digitale technologieën en diensten uit andere landen. Vrijwel alle bedrijven eisen dat Duitsland onafhankelijker wordt van de VS, zo laten resultaten van een rondvraag door IT-brancheorganisatie Bitkom zien. De afhankelijkheid is zó sterk, dat de helft van de bedrijven het geen jaar kan overleven als ze geen digitale technologie van buiten de EU zouden importeren. Seda Gürses, onderzoeker computer science & privacy engineering aan de TU Delft legt uit hoe die afhankelijkheid werkt: “Techbedrijven bieden clouddiensten niet alleen aan voor opslag van data, maar ook als productieomgeving. Gürses: “In deze omgeving gebruiken engineers en ontwikkelaars data om software te ontwikkelen of te verbeteren. Het probleem is dat hoe meer de omgeving hen ondersteunt bij het uitvoeren van hun taken, hoe minder de ontwikkelaars in staat zijn om zelf te beslissen hoe ze omgaan met de privacy van gebruikersgegevens in het ontwerp. Om het werk van ontwikkelaars makkelijker te maken, neemt deze omgeving steeds vaker die beslissingen voor hen.” Bitkom-voorzitter Ralf Wintergerst: “Donald Trump wordt maandag opnieuw president van de Verenigde Staten. Dit is een uitdaging voor Duitsland en Europa. Hoewel de VS een van onze belangrijkste partners zullen blijven, moeten we onszelf nu sterker, veerkrachtiger en meer op kansen gericht positioneren en technologisch en economisch onafhankelijker worden. De nieuwe federale regering moet de economie weer in het middelpunt van de politiek plaatsen en van digitale soevereiniteit een topprobleem maken.” Van de bedrijven die digitale technologieën of diensten uit het buitenland importeren, zal de overgrote meerderheid slechts korte tijd kunnen overleven als de import wordt stopgezet. Zeventien procent zou slechts zes maanden kunnen overleven, 36 procent zeven tot twaalf maanden. Iets meer dan een derde (39 procent) zou dertien tot 24 maanden kunnen overleven. Slechts drie procent van de bedrijven zou het langer dan twee jaar kunnen volhouden zonder digitale import.
Drupal lanceert nieuw CMS, vol met AI
3 dagen
Drupal heeft een nieuwe zogeheten no-code versie van zijn CMS uitgebracht. De makers denken dat het vooral interessant is voor marketeers, ZZP’ers en bedrijven in het MKB. Drupal CMS, zoals de jongeling heet, vergt namelijk geen technische kennis om een site mee te bouwen. De organisatie mag zijn sitebouw- en redactiesysteem dan ook graag vergelijken met WordPress, maar dan opensource. Uniek aan de software is de diepe integratie van AI-functionaliteiten. Op alle pagina’s van het CMS-dashboard zit een AI-chat. De gebruiker kan daar opdrachten geven als: ‘Voeg een beeldgallerij in met afmetingen van minimaal 1920×1080’, of ‘Ik wil categorieën aanmaken voor de twintig lekkerste kazen’. Een AI zoekt eerst uit welke zijn en voegt vervolgens deze categorieën toe. Alt-tags voor fotografie zijn eveneens met AI te genereren. Daar komt geen handwerk meer bij aan te pas. Met een paar extra promps kan de AI in het CMS ook configuraties aan de website toevoegen, wijzigen of verwijderen. Elke relevante CMS-functie kan via een API met een AI-provider worden gekoppeld. De AI zit dus niet ingebakken, maar wordt extern aangeroepen. Drupal-bedenker Dries Buytaert schetste afgelopen najaar: “Ik voorzie dat een site tientallen of honderden AI-agents kan hebben om in de toekomst een site bouwen.” Foto: Bram Driesen (cc)
ING: omzet e-commerce stijgt dit jaar met 8 procent
3 dagen
De omzet in e-commerce groeit dit jaar naar verwachting opnieuw met 8 procent. Daarbij blijven pure online spelers het beter doen dan multichannel retailers, die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Dit staat in het nieuwe vooruitzicht retail van ING Research. Vorig jaar realiseerden pure online spelers gemiddeld 8% meer omzet, terwijl de omzet bij multichannel slechts met 1 procent groeide. Dit komt met name doordat consumenten toch relatief vaker in de fysieke winkel kopen dan via het online verkoopkanaal van de betreffende retailer. Dit geldt vooral voor kledingzaken die zowel fysiek als via het onlinekanaal verkopen. Voor dit jaar verwacht ING Research voor de totale detailhandel een omzetgroei van 3,5 procent. Door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geven consumenten dit jaar meer uit in de winkelstraat dan vorig jaar. Supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei nadat deze vorig jaar voor het eerst in twintig jaar kromp door het tabaksverbod dat werd ingevoerd. Desondanks blijven het uitdagende tijden voor retailers. Enerzijds moet worden geïnvesteerd in duurzaamheid en technologie, anderzijds staan winstmarges onder druk door oplopende kosten. Voor de detailhandel non-food verwachten ING in 2025 een omzetgroei van 4 procent. Net als vorig jaar geven consumenten vooral meer geld uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. Door de aantrekkende woningmarkt slaat de omzetkrimp bij woonwinkels om in een lichte groei dit jaar. Ook het doe-het-zelfsegment profiteert hiervan. De grootste prijsstijgingen in de detailhandel zijn inmiddels achter de rug, al betekent dat niet dat alle prijsstijgingen voorbij zijn. Vorig jaar werden goederen gemiddeld 1,5 procent duurder, en dan vooral persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo en parfum (+3,6%) en schoenen (+2,6%). In 2024 gingen er 364 retailers failliet, 8 procent meer dan in 2023. Een meerderheid van de faillissementen betrof fysieke winkels in de non-food. Zo gingen vorig jaar onder meer Blokker, Bristol, The Body Shop, Adam Brandstore en Game Mania failliet. Ook waren er vorig jaar fors meer bedrijfsbeëindigingen. Driekwart van de bedrijfssluitingen betrof een webwinkel. Het aantal webwinkels is in vijf jaar tijd verdubbeld van circa 53.000 in 2019 naar ruim 106.000 in 2024. Een deel hiervan realiseert een minimale omzet en wordt daarom vrijwillig gestaakt. Voor dit jaar is de verwachting dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel non-food verder toeneemt. Door sterke kostenstijgingen staan bij veel retailers de winstmarges onder druk.
Omzetaandeel online bestelde boodschappen bij Jumbo licht gestegen
4 dagen
Het omzetaandeel van online bestelde boodschappen bij Jumbo is in 2024 licht gestegen naar meer dan 7 procent. Met haar dekking voor thuisbezorging bereikt Jumbo inmiddels nagenoeg 100 procent van de huishoudens in Nederland, zo stelt het bedrijf. Uit eigen onderzoek blijkt dat onlineklanten van Jumbo trouw zijn aan het merk en thuisbezorging afwisselen met winkelbezoek. De sterkste groei heeft Jumbo wederom gerealiseerd in de zakelijke markt voor onlinebestellingen. Vooral het aantal klanten in de zorgsector blijft toenemen; inmiddels bestellen wekelijks duizenden zorginstellingen hun boodschappen bij Jumbo. Sinds eind 2024 krijgen alle 726 Jumbo winkels in Nederland en België én alle onlineklanten hun langer houdbare versproducten geleverd vanuit het nieuwe gemechaniseerde Centraal Distributiecentrum (CDC) voor verse producten in Nieuwegein. Met het bedrijf als geheel ging het minder goed. Niet alleen daalde de omzet bij de tweede supermarkt van het land, ook verloor het bedrijf uit Veghel een half procent marktaandeel. De omzetdaling van bijna 3 procent, naar 10,72 miljard euro, is volgens CEO Ton van Veen zo goed als volledig toe te schrijven aan het wegvallen van de tabaksverkoop in supermarkten.  

Pagina's

Abonneren op emerce