emerce

289 nieuwsberichten gevonden
(Emerce TV) ‘GenAI wordt heel belangrijk voor marketing automation’
1 uur
Generatieve AI gaat een belangrijke rol spelen bij marketing automation. Zegt Martech-expert Frans Riemersma bij Emerce TV. ‘HubSpot heeft een chatbot ontwikkeld die voor jou belangrijke leads selecteert en gerichte gepersonaliseerde teksten schrijf. Marketing automation wordt straks een interaqctieve bezigheid.’ Riemersma doet onderzoek naar martech-mogelijkheden, -stacks en -verkopers om zoals hij het zelf zegt ‘het leven van bedrijven makkelijker te maken’. Hij heeft Marketing Technology stacks (een verameling oplossingen) ontworpen voor bedrijven als HP, Adidas, Audi, Unilever, Philips en IKEA. ‘Om het even helemaal plat te slaan: marketing automation is een bak met leads die je wilt binnenhalen en in vakjes kunt stoppen. Dat gaat op een gegeven moment converteren. Dan worden het klanten en gaan ze de CRM in,’ aldus Riemersma. ‘De meest simpele manier is gewoon de hele technologie vergeten. Er zijn wel 14.000 oplossingen in de markt. Begin met wat je wil bereiken als bedrijf. Dan blijft er een hanteerbaar aantal tools, tien of twintig over. En soms heb je maar een paar stukjes nodig om je doel te bereiken. Wat ik vaak zie is dat een een strategieprobleem met technologie moet worden opgelost. Technologie komt echt aan het eind.’ Het aan elkaar rijgen van essentiële stukjes software is met composibility een stuk eenvoudiger geworden. Je moet het zien als logoblokjes. DDan kun je de klantreis goed ondersteunen.’ De video De toekomst van Marketing Automation is na registratie gratis te bekijken.
OOH-markt groeit weer met dubbele cijfers
2 uur
De Out of Home-markt (OOH) is in het derde kwartaal 10 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim 70 miljoen euro tegen 64 miljoen een jaar eerder. De groei van de markt was zowel bij traditioneel te zien (6%) als bij digitaal (14%). Het aandeel van digitaal kwam uit op 58 tegen 56 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Binnen digitaal wordt 27 procent op basis van programmatic ingekocht. De totale omzet van de eerste drie kwartalen geeft een vergelijkbaar beeld. De groei van de markt is 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en digitaal loopt met +22 procent voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de cijfers van de eerste drie kwartalen komt de prognose voor heel 2024 uit op iets meer dan 300 miljoen. De data van Nielsen laat op basis van bruto mediabestedingen zien dat Unilever in de eerste drie kwartalen van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21 procent op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12 procent De bestedingscijfers voor OOH zijn uitgebreid met die van Jumbo, die na Albert Heijn als tweede retailer is toegetreden tot brancheorganisatie Outreach. Dat betekent dat de schermen van Jumbo binnenkort ook opgenomen zullen worden in BRO Next, het bereiksonderzoek voor OOH. Screenshot
‘Satoshi Nakamoto maakt identiteit bekend’
2 uur
De geheimzinnige ontwikkelaar achter Bitcoin zou donderdag in Londen na jaren eindelijk zijn identiteit bekend willen maken. Dat staat in elk geval te lezen in een persuitnodiging die onder meer aan Emerce werd verstuurd. De crypto gemeenschap gelooft er niks van. Nakamoto, die in 2008 een whitepaper publiceerde, noemt in het persbericht de groeiende juridische druk als belangrijkste factor voor deze beslissing. ‘Het is tijd dat ik mijn identiteit officieel bekendmaak. Ik sta voor aanzienlijke juridische uitdagingen en ik geloof dat de wereld het verdient de waarheid te kennen’. Het is niet duidelijk welke juridische kwesties worden bedoeld, of het zouden de recente rechtszaken rond Faketoshi moeten zijn. De Australiër Craig Wright claimde telkens dat hij de persoon was die het Bitcoin-systeem heeft gecreëerd. Wright eiste onder meer auteursrechten op het ‘witboek’ dat de basisprincipes van de cryptomunt bevat en op de code van de virtuele munt. De Crypto Open Patent Alliance (Copa), een non-profitvereniging waar onder andere cryptofirma’s zoals het platform Coinbase lid van zijn, eiste dat Qright zou stoppen met het voeren van rechtszaken. De zaak werd door de rechter in het voordeel van Copa beslist. Wright heeft een nieuwe rechtszaak aangekondigd waarin hij beweert dat de Bitcoin Core-ontwikkelaars Bitcoin (BTC) ten onrechte hebben aangewezen als de eerste echte Bitcoin, terwijl hij stelt dat bitcoin sv (BSV) de ware versie is. Niet verwonderlijk is dat de versie die hij zelf heeft ontwikkeld. De onthulling zou donderdag 31 oktober plaatsvinden in The Frontline Club, Norfolk Place, Paddington, Londen, om half twaalf plaatselijke tijd. Ook wordt er een livedemonstratie gegeven waar Sakamoto zal bewijzen dat hij de ware Sakamoto is. Maar het zou ook een of andere pr-stunt kunnen zijn, temeer daar voor een dergelijke belangrijke onthulling geen livestrean wordt aangeboden.
(Emerce TV): Rabobank werkt naar ‘autonomous engagement’ marketing
3 uur
Rabobank wil nieuwe technologie zodanig inzetten dat AI automatisch de juist uitingen genereert voor een gegeven gebruiker of gebruikersgroep. Dat automatiseert weer een deel van het werk van marketeers, die zich dan op andere taken kunnen richten. Voor Rabobank is wel duidelijk wát dat andere werk inhoudt. In een interview met Emerce TV geven Coen Wiers en Ludo Voorn van Rabobank hun visie op hoe zij nieuwe AI-technologie willen inzetten op de marketingpraktijk van de bank. Wiers: “Binnen de Rabobank proberen wij zo veel mogelijk op basis van datapunten te voorspellen voor welke berichten en proposities een klant het meest openstaat. Als je de targeting goed doet, dan gaan die inzichten naar de marketeer. Die stemt daar dan weer zijn assets op af. Met generatieve AI kun je assets voorstellen aan de marketeer.” Rabobank noemt dit ‘autonomous engagement’. Volgens zijn collega Voorn is het niet nuttig om alle menselijke werkprocessen tot in detail te automatiseren. De rol van de mens althans wordt bij AI steeds belangrijker. “Een klant wil niet alleen persoonlijke communicatie, hij wil ook dat de telefoon wordt opgenomen en een goede propositie. Dit zijn allemaal losse stukjes geworden. Je hebt mensen nodig om dit bij elkaar te brengen. Iemand moet immers de regie voeren.” In het interview, afgenomen in het kader van de videoreeks Marketing Automation 2024, geeft het duo een informatieve blik achter de schermen. Genderneutraliteit bij aanspreekvormen? Op het oog is dat één vakje of vinkje extra. Maar dan wel keer acht miljoen, keer het aantal kanalen en dat voor elk product. Ander voorbeeld. Wiers: “Bij predictive targeting leren we bijvoorbeeld wanneer níet te spreken. Zo voorkom je opt-outs.” Andere onderwerpen: de balans vinden tussen personalisatie en privacy (“Eigenlijk zoek je de balans met het klantbelang.”) en fijnmazige marketingautomation. Over dat laatste schetst Wiers: “Als je een mail genderneutraal uitstuurt, moet de website daar op reageren. Maar als deze persoon de klantenservice belt moet ook die de voorkeur overnemen. Daarover krijgen we van mondige klanten al wat feedback, maar we denken dat dat standaard wordt.” De videoreeks Marketing Automation 2024 gaat live op donderdag 31 oktober op Emerce TV. Andere video’s in deze collectie: Marketingplatform kiezen? Dit zijn de valkuilen én oplossingen Marten Dames legt uit hoe je tot de keuze komt van een marketingplatform dat echt bij je organisatie past. Hij benadrukt dat een gebrek aan voorbereiding een van de grootste valkuilen is bij digitale transformatie. Dames vergelijkt de keuze voor een marketing automation-platform met het kiezen van een auto: het moet naadloos aansluiten bij je doelen. De toekomst van Marketing Automation Martech-expert Frans Riemersma over het gebruik van Marketing Automation in de toekomst, waaronder de verschillen tussen Marketing Automation en CRM, de opkomst van composability, de nieuwe rol van Marketing Automation, het meten digitale volwassenheid en hoe bedrijven dit kunnen bereiken.    
Winst chipdivisie Samsung levert flink in
4 uur
Samsung Electronics meldde donderdag een iets hoger dan verwachte omzet en bedrijfsresultaat in het derde kwartaal, maar de winst van het chipbedrijf krompt met 40 procent. Samsung Electronics had begin deze maand al een winstwaarschuwing afgegeven vanwege de slechte prestaties in de chipmarkt. De winst blijft achter omdat de techgigant achterloopt op zijn rivalen bij het leveren van high-end chips. Samsung is al drie decennia ’s werelds grootste geheugenchipmaker, maar worstelt met groeiende concurrentie in zowel conventionele als geavanceerde chips. Met name Chinese bedrijven hebben het aanbod van conventionele chips verhoogd. Volgens interne bronnen die de Zuid-Koreaanse publicatie E-Today raadpleegde, overweegt Samsung een nieuw high-endmerk smartphones dat moet concurreren met de iPhone-reeks van Apple. Dat zou kunnen betekenen dat de Galaxy naam niet langer of beperkt gebruikt gaat worden. Momenteel verkoopt Samsung al zijn smartphones, van instaptelefoons tot ultra-premium telefoons, onder het merk Galaxy. Deze branding strekt zich zelfs uit naar smartwatches en tablets. De verwachting is dat de grote concurrent Apple vanavond zijn grootste omzetstijging in twee jaar gaat aankondigen dankzij de sterk gegroeide vraag naar iPhones in China.
eBay ziet vraag afnemen
4 uur
Veilinghuis eBay ziet de vraag naar afgedankte artikelen dalen door de relatief hoge inflatie op de thuismarkt. eBay verwacht een omzet van 2,53 tot 2,59 miljard dollar voor het vierde kwartaal, waar analisten op 2,65 miljard hadden gerekend. Het bedrijf genereerde het afgelopen kwartaal 2,6 miljard dollar aan omzet, 3 procent meer dan een jaar eerder. Het handelsvolume bedroeg 18,3 miljard, 3 procent hoger dan een jaar terug. Onder de streep bleef 588 miljoen dollar over (pdf). eBay verdient steeds meer aan advertenties op zijn platform. Het gaat om een bedrag van 396 miljoen dollar.
Meer reclameomzet Meta dankzij duurdere advertenties
12 uur
Meta Platforms verwacht een hogere omzet van het lopende kwartaal. Het bedrijf rekent op een omzet van 45 tot 48 miljard dollar in het vierde kwartaal, vergeleken met schattingen van analisten van 46,31 miljard. Dat geld het bedrijf goed gebruiken voor de stevige investeringen in kunstmatige intelligentie. ‘We hebben een goed kwartaal achter de rug, gedreven door AI-vooruitgang in onze apps en ons bedrijf’,aldus CEO Markt Zuckerberg, die spreekt van een sterk momentum met Meta AI, de adoptie van Llama (taalmodel) en AI-gestuurde brillen. Meta genereerde het afgelopen kwartaal 40,5 miljard dollar omzet, een stijging van 19 procent. De nettowinst steeg ook flink, van 11,5 miljard naar 15,6 miljard. Reclame is nog altijd goed voor het overgrote deel van de omzet van Meta. Advertenties op het platform werden gemiddeld 11 procent duurder. Het aantal dagelijks actieve gebruikers bedroeg 3,29 miljard, vijf procent meer dan een jaar eerder. Voor het lopende kwartaal rekent Meta op een omzet van 45 tot 48 miljard dollar, terwijl analisten rekenden op 46,2 miljard dollar. Deze week werd bekend dat dat Meta van plan is om een zelfontwikkelde zoekmachine in zijn AI-chatbot Meta AI te installeren. Meta maakt voor de zoekfunctionaliteit in Meta AI nu nog gebruik van de zoekfunctionaliteit van Google en Microsoft, maar dat moet gaan veranderen. Meta heeft verder een meerjarige licentieovereenkomst met persagentschap Reuters gesloten. Hierdoor kan de AI-chatbot van het technologiebedrijf (Amerikaanse) gebruikers informatie geven over actuele gebeurtenissen. Uiteindelijk moet de komst van de zoekmachine ook de concurrentie met ChatGPT van OpenAI verder opvoeren.  
Coinbase lijdt onder een slappe cryptomarkt
12 uur
Beleggers zijn niet te spreken over de winst en omzet van cryptobeurs Coinbase over het derde kwartaal. Het aandeel van het beursgenoteerde leverde woensdag nabeurs fors in. De totale omzet kwam uit op 1,2 miljard dollar, vergeleken met een gemiddelde schatting van 1,26 miljard. De aangepaste Ebitda van 449 miljoen kwam ook lager uit. Onder de streep leed het bedrijf 75 miljoen verlies. De belangrijkste bron van inkomsten van Coinbase zijn transactiekosten, die met 27 procent daalden ten opzichte van het tweede kwartaal doordat de koers van cryptomunten vrij stabiel bleef. Bitcoin heeft na meer dan 200 dagen overigens een nieuw prijsrecord bereikt in euro’s. Ook in Amerikaanse dollars kwam zit de koers tegen een all-time high. Particuliere beleggers laten de cryptohandel echter nog steeds links liggen. Op de Amerikaanse markt is Coinbase niet langer de grootste. Crypto.com haalde Coinbase voor het eerst in juli in en dat is zo gebleven tot en met oktober. Het handelsvolume van Crypto bedraagt 173 miljard dollar. Kraken is de op twee na grootste beurs met 10 miljard dollar aan handelsactiviteit. Een belangrijke reden voor de populariteit van Crypto.com kan het brede scala aan aangeboden tokens. Dat zijn er inmiddels 378. Coinbase is sinds kort sponsor van de Canadian Football League (CFL) en de 111e Grey Cup. Het bedrijf ziet kansen op de Canadese markt, met zo’n vijf miljoen cryptohouders, ongeveer 13 procent van de bevolking.  
Microsoft maakt verwachtingen waar
12 uur
Microsoft heeft in het afgelopen kwartaal meer omzet en winst behaald dan verwacht. De omzet uit Microsoft Cloud steeg alleen al met 22 procent naar 38,9 miljard dollar. De groepsomzet steeg met 16 procent tot 65,6 miljard dollar, ongeveer een miljard dollar meer dan de verwachting van analisten van 64,6 miljard dollar. Een jaar eerder was dit nog 56,5 miljard dollar (pdf). De nettowinst van Microsoft steeg met 11 procent tot 24,7 miljard dollar, of 3,30 dollar per aandeel. De focus van beleggers ligt tegenwoordig op de ontwikkelingen van de Intelligent Cloud divisie. De omzet uit Intelligent Cloud steeg met 20 procent tot 24,1 miljard dollar. Bij Productivity and Business Processes pluste het bedrijf met 12 procent tot 28,3 miljard dollar bij Productivity and Business Processes. De omzet van Xbox is met 61 procent gestegen door de acquisitie van Activision. Microsoft verkocht verder 18 procent meer advertenties. Deze week beschuldigde Microsoft Google ervan antilobbycampagnes ‘vanuit de schaduw’ te dirigeren. In een blog haalde Rima Alaily, plaatsvervangend algemeen adviseur, fors uit naar Google. Het zit Microsoft vooral dwars dat Google zich heeft aangesloten bij de Open Cloud Coalition, een vereniging van een tiental cloudaanbieders uit de EU en het Verenigd Koninkrijk. Alaily noemt de vereniging een ‘pseudo-organisatie’ die opgericht is om ‘samen te zweren tegen Microsoft’, Google zou veel moeite hebben gedaan om zijn betrokkenheid, financiering en controle te verdoezelen. In september klaagde Google op zijn beurt bij de EU over ‘concurrentiebeperkende’ cloudpraktijken van Microsoft.
Booking verkocht meer hotelkamers
13 uur
Booking Holdings boekte in het derde kwartaal hoger dan verwachte resultaten dankzij een toename van het aantal verkochte hotelkamers. Het online reisbedrijf uit Norwalk, Connecticut – moeder an het Nederlandse Booking – rapporteerde woensdag een winst van 2,52 miljard dollar, vergeleken met 2,51 miljard vorig jaar. Er werden 8 procent meer kamers geboekt. Het handelsvolume bedroeg 43,5 miljard, 9 procent meer dan het jaar ervoor (pdf). Wel heeft Booking voor 365 miljoen dollar aan niet betaalde belastingen moeten schikken met de Italiaanse overheid.  
Apple presenteert MacBook Pro met M4 serie
17 uur
Apple heeft de nieuwe MacBook Pro onthuld met chips uit de M4-serie: M4, M4 Pro en M4 Max. De nieuwe MacBook Pro is gemaakt voor Apple Intelligence. Met dit persoonlijke AI-systeem kun je op een compleet nieuwe manier werken, communiceren en je creativiteit de vrije loop laten, schrijft Apple. De 14‑inch MacBook Pro is er nu in spacezwart en zilver, bheeft drie Thunderbolt 4-poorten, minimaal 16 GB geheugen en is verkrijgbaar vanaf 1929 euro. De 14‑inch en 16‑inch modellen met een M4 Pro of M4 Max zijn voorzien vanThunderbolt 5-poorten met een hogere overdrachtssnelheid. Alle modellen hebben een Liquid Retina XDR-display met een helderheid tot 1000 nits voor SDR-content en optioneel displayglas met nanotextuur, een geavanceerde 12MP Center Stage-camera en een batterij die tot 24 uur meegaat – een record voor Mac. De nieuwe MacBook Pro is vanaf vandaag alvast te bestellen en verkrijgbaar vanaf 8 november.
HackHelpdesk introduceert AI-chatbot Cyberwijzer
19 uur
Ondernemers die geconfronteerd worden met een hack kunnen voortaan terecht bij HackHelpdesk.nl, een initiatief van Platform Veilig Ondernemen (PVO). Dit digitale platform biedt via de Cyberwijzer, een AI-gestuurde chatbot, ondersteuning bij cyberincidenten. De Cyberwijzer begeleidt ondernemers om verdere schade bij verdachte activiteiten op bedrijfsnetwerken of vreemde e-mails te beperken. Cybercriminaliteit treft inmiddels één op de vijf bedrijven. Vaak weten ondernemers niet direct hoe te reageren bij een hack, waardoor kostbare tijd verloren gaat. HackHelpdesk.nl is een digitaal platform waar ondernemers snel toegang krijgen tot betrouwbare informatie over wat te doen bij cyberaanvallen. De AI-chatbot Cyberwijzer staat altijd klaar met het meest actuele advies, doordat deze wekelijks wordt geüpdatet met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit. HackHelpdesk.nl is tot stand gekomen in samenwerking met de Nationale Politie, Digital Trust Center, MKB-Nederland, VNO-NCW en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (Het CCV). Deze samenwerking is onlangs erkend met de SBO Innovatie Ondermijning Award 2024, waarmee de innovatieve aanpak van de HackHelpdesk en de Cyberwijzer werd bekroond.
Een kleine 500 werknemers ontslagen bij Dropbox
19 uur
Dropbox stuurt 20 procent van zijn personeelsbestand naar huis. Dat komt neer op 528 werknemers. Dropbox, het opslagbedrijf voor digitale documenten, heeft marktaandeel verloren aan rivalen, waaronder Box en Google Drive. In het meest recente fiscale kwartaal voegde het bedrijf slechts 63.000 nieuwe gebruikers toe – een fractie van zijn ongeveer 18 miljoen gebruikers. De getroffen werknemers ontvangen naast een ontslagvergoeding en een overgangsuitkering begeleiding naar een nieuwe baan.
Bluesky overweegt betaald abonnement
20 uur
X-kloon Bluesky overweegt een betaald abonnement met exclusieve mogelijkheden voor zijn inmiddels 13 miljoen gebruikers. Het betaalde abonnement zou vergelijkbaar zijn met X Premium (voorheen Twitter Blue). In eerste instantie wil Bluesky de mogelijkheid bieden om video’s van hogere kwaliteit te uploaden, evenals aanpassingen van het profiel, zoals andere kleuren. Bluesky maakt wel duidelijk maakt dat het platform ‘altijd gratis zal zijn’. Bluesky ontstond in 2021 als een proof of concept voor een gedecentraliseerd AT-protocol. In 2019 evolueerde Bluesky tot een sociaal medium. Oud Twitter CEO Jack Dorsey werd de belangrijkste financier.
Google rolt volgende maand AI model Gemini 2.0 uit
22 uur
Bijna een jaar na de aankondiging van AI hulpje Gemini staat Google op het punt om Gemini 2.0 te lanceren. Dat zal in december gebeuren. Volgens The Verge wil Google in december Gemini 2.0 op grote schaal uitrollen. Toch zou het onderliggende taalmodel niet de prestaties laten zien waar het door Demis Hassabis geleide team op had gehoopt. Verdere details ontbreken nog. In februari van dit jaar is naast een Pro versie versie 1.0 Ultra beschikbaar gesteld in Gemini Advanced. Dit keer komen er tegelijkertijd versies voor zowel ontwikkelaars als eindgebruikers. Het gerucht gaat ook dat ook rivaal OpenAI zijn volgende model in december zal uitbrengen, hoewel het bedrijf dat heeft ontkend.
Nieuwe zakelijk directeur INretail
23 uur
Het bestuur van Koninklijke INretail heeft Arno Commandeur (58) unaniem benoemd tot zakelijk directeur. Samen met algemeen directeur Jan Meerman vormt hij vanaf 1 december de directie van de brancheorganisatie voor ondernemers in non-food retail. Commandeur brengt ruime ervaring mee in ondernemerschap en zakelijke dienstverlening, organisatieontwikkeling en ICT en was eerder verbonden aan onder andere The Future Group en Conclusion. De directiefunctie bij INretail kwam vacant door het vertrek van Udo Delfgou die op 1 oktober startte als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland.
Olav Mol zoekt geld digitale sportzender
23 uur
Journalist en F1-presentator Olav Mol zoekt financiering voor een nieuw te bouwen sportzender op de digitale radio. Mol is bekend van Grand Prix Radio, de streaming- en DAB-zender waarop F1-programma’s en muziek worden uitgezonden. Het idee is om meer sporten te coveren. “Sportradio is heel normaal in Amerika. Wij denken dat er een gat in de markt is.” Aan Humberto Tan legde hij afgelopen maandag uit (vanaf 01:40): Totaal TV wist vorige week reeds te melden dat Mol vier miljoen euro wil ophalen. Belangstellenden kunnen instappen vanaf 1.500 euro. Het is niet duidelijk of daarnaast ook met venture capital of andere geldschieters wordt gesproken. Foto: Marc Kleen, Unsplash
Duitse e-recept goed voor Nederlandse online apothekers
1 dag
De introductie van het Duitse e-recept begin dit jaar heeft gezorgd voor een opleving in de online handel van geneesmiddelen. Daar profiteren vooral Shop Apotheke en DocMorris van, beide gevestigd in Nederland. Het e-recept is het digitale alternatief voor het roze briefje. Er zijn drie manieren om in te wisselen: via de zorgpas, via de app of een papieren afdruk. Smartphonegebruikers kunnen ook de app Das E-Rezept gebruiken. Dat vergt wat geduld en vooral een gezondheidskaart van de nieuwste generatie. In Nederland was het online verzenden van medicijnen al eerder toegestaan dan in Duitsland. Bovendien hoef je in Nederland geen apotheker te zijn om een postorderbedrijf voor medicijnen te beginnen. De meeste klanten van de online apotheek DocMorris komen dan ook uit Duitsland. Shop Apotheke en DocMorris hebben ook webwinkels in Nederland, maar daar worden vooral artikelen zonder recept besteld. DocMorris zou alleen al 10 miljoen Duitse klanten hebben. DocMorris is in 2000 in Nederland opgericht omdat daar al postorderbedrijven met medicijnen mogelijk waren. In Duitsland was dat pas vanaf 2004 toegestaan. In Duitsland mag een apotheek alleen door één apotheker worden gerund. In Nederland is dat eigenlijk anders.
X verhoogt prijzen API abonnementen
1 dag
Het sociale netwerk X, eigendom van Elon Musk, heeft de tarieven aangepast voor het gebruik van API’s, oftewel softwarekoppelingen. Het basisbedrag gaat van 100 naar 200 dollar per maand, zij het dat het aantal ‘leesacties’ wordt verhoogd van 10.000 naar 15.000. X heeft ook nieuwe jaarlijkse abonnementen geïntroduceerd voor Basic- en Pro API-niveaus die goedkoper zijn dan de maandelijkse abonnementen. Het Basic jaarplan kost 2.100 dollar en het Pro jaarplan 54.000 dollar.
Multiplay-markt groeit door overname Youfone door KPN
1 dag
De overname van Youfone door KPN zorgde in het tweede kwartaal van 2024 voor een duidelijke groei in de Nederlandse multiplay-markt. En dan met name in de markt van FMC (Fixed-mobile convergence), breedbandinternet gecombineerd met mobiele telefonie en eventueel uitgebreid met vaste telefonie en/of tv. Dit blijkt uit recent onderzoek door Telecompaper. In deze periode steeg het totale aantal FMC-huishoudens met 101.000 tot 3,69 miljoen. Dit komt neer op 54,8 procent van de totale multiplay-markt, waaronder ook breedbandcombinaties zonder mobiele telefonie vallen. Door de overname vormen veel breedband- en mobiele producten van Youfone ineens een combinatie van KPN. Het gaat bijvoorbeeld om Youfone-breedbandaansluitingen via het DSL- en glasvezelnetwerk van KPN. Aan het eind van het tweede kwartaal waren er ongeveer 58.000 mensen die dit product afnamen. Door deze en andere nieuwe combinaties steeg het aantal multiplay-klanten bij KPN in Q2 met 69.000. Door de toename van FMC-abonnees groeide ook de totale multiplay-markt. De afgelopen jaren was de trend juist negatief. In totaal hebben 6,74 miljoen huishoudens in Nederland een multiplay-abonnement, bijna 3,7% meer dan een jaar eerder. De verschillende aanbieders genereren ermee bijna EUR 1,4 miljard omzet. Marktleider is VodafoneZiggo, goed voor 42% van het totale aantal multiplay-abonnees. Dit marktaandeel daalt, terwijl het multiplay-potentieel van de aanbieder aanzienlijk is. Nog niet de helft van Ziggo-breedbandklanten heeft namelijk mobiele telefonie via Vodafone of Hollandsnieuwe. KPN volgt met een aandeel (naar aantal abonnees) van 36,2%, op afstand gevolgd door Odido, Delta en Caiway. De marktaandelen van Odido en Delta groeiden het afgelopen jaar gestaag.
Gezondheids- en welzijnszorg maakt zich grote zorgen over digitale veiligheid
1 dag
Middelgrote en grote organisaties in Nederland maken zich grote zorgen over hun digitale veiligheid. Ongeveer een kwart van alle organisaties geeft aan onvoldoende voorbereid te zijn op een cyberdreiging. In de gezondheidszorg zijn de zorgen groter, daar zegt 40 procent van de ondervraagde IT-beslissers onvoldoende te zijn voorbereid op cyberdreiging, zo blijkt uit een onderzoek van KPN. Binnen de gezondheids- en welzijnszorg ligt men vooral wakker van diefstal van gevoelige patiëntgegevens, gevolgd door het (deels) stil liggen van de organisatie, reputatieschade en maatschappelijke impact. Deze branche maakt zich vergeleken met andere branches relatief gezien het meeste zorgen om digitale veiligheid (cybersecurity) en is naar eigen zeggen het minst voorbereid op een cyberdreiging. Zo weet men bv. minder goed wat de gevolgen van uiteenlopende cyberrisico’s zijn en wat de staat van digitale veiligheid is binnen hun organisatie. De financiële sector maakt zich eveneens veel zorgen over cybersecurity, en dan met name om de reputatieschade als gevolg van een cyberaanval. Financiële organisaties lijken wel goed op de hoogte van de cyberrisico’s. Volgens bijna alle respondenten in deze sector weten medewerkers wat ze moeten doen bij een aanval. De branche vindt de investering echter relatief vaak te hoog in verhouding tot de risico’s. De overheid maakt zich het minst zorgen over cybersecurity en beschouwt zichzelf relatief vaak als goed voorbereid. Diefstal van privacygevoelige gegevens is bij de overheid de grootste zorg. Zorgen over de maatschappelijke impact van een cyberaanval en het niet voldoen aan wet- en regelgeving worden eveneens vaak genoemd. Deze branche maakt zichzelf relatief gezien het minst zorgen om digitale veiligheid (cybersecurity) en beschouwt zichzelf vergeleken met andere branches het meest voorbereid op een cyberdreiging. Over het algemeen heeft men cyberrisico’s goed op de radar en de (mogelijk grote) gevolgen hiervan voor de organisatie. Grote uitdagingen voor de branche zijn een gebrek aan kennis en gekwalificeerd personeel, evenals de aanwezigheid van oudere systemen (legacy-software). In de industrie is het stilvallen van bedrijfsprocessen de grootste zorg, gevolgd door diefstal van bedrijfsinformatie en financiële schade. Men maakt zich gemiddeld zorgen om de digitale veiligheid (cybersecurity) en vindt zichzelf vergeleken met andere branches ook gemiddeld voorbereid op een cyberdreiging. Hoewel de industrie denkt cybersecurity redelijk goed op de radar te hebben , lijkt de sector een aantal risico’s te onderschatten. Er is bijvoorbeeld relatief vaak geen integraal cybersecuritybeleid en men denkt bijvoorbeeld niet interessant te zijn voor cybercriminelen. De financiële schade door cyberaanvallen is in de retail met voorsprong de grootste zorg, gevolgd door stilvallende bedrijfsactiviteiten en een onbereikbare webshop of website. Een overgrote meerderheid van de respondenten in deze sector denkt enigszins of zelfs goed of volledig voorbereid te zijn op een cyberdreiging. Binnen de transport en logistiek maakt men zich, net als binnen de retail, het meest zorgen om financiële schade. Vergeleken met de andere branches denkt men relatief vaak goed of zelfs volledig voorbereid te zijn op cyberdreigingen. Desondanks heeft minder dan een kwart een beleid voor het melden van beveiligingsincidenten. Ook kampt de branche onder meer met een gebrek aan kennis/bewustzijn en aan gekwalificeerd cybersecurity-personeel. Middelgrote organisaties zeggen minder vaak geconfronteerd te zijn met cyberrisico’s en onderschatten deze vaker. Ze maken zich minder zorgen over cyberdreigingen en denken ook minder interessant te zijn voor criminelen. Grote organisaties zijn zich daarentegen bewuster van de risico’s en ervaren vaker uitdagingen zoals een hoge werkdruk op hun IT- en cybersecurityafdelingen.
Op Polymarket heeft Trump al gewonnen
1 dag
Polymarket, het op bitcoin gebaseerde gokplatform, ‘denkt’ dat Donald Trump de aankomende Amerikaanse verkiezingen wint. Twee niet nader genoemde gokkers hebben al miljoenen dollars ingelegd. De gokkers geven Trump 67 procent kans op overwinning in de aankomende Amerikaanse verkiezingen. Een gokker genaamd Zxgngl heeft 9 miljoen aan bitcoin ingezet, een andere speler, onder de naam Fredi9999, in totaal 45 miljoen dollar. Van die laatste is bekend dat het om een Fransman gaat met ervaring in de financiële wereld. Hij zet Bitcoin in via vier accounts. Sinds vorige maand is er een duidelijke verschuiving zichtbaar op Polymarket. In september liep Trump nog achter bij Harris. Inmiddels loopt Trump ver voor op de Democratische kandidaat Kamala Harris. Maar Polymarket is geen poll. Crypto aanhangers hebben een voorkeur voor Trump omdat ze hopen dat hij een liberaler beleid ten aanzien van Bitcoin gaan voeren. Daar komt bij dat veel gokkers niet uit de VS komen. Sinds vorige maand is er een duidelijke verschuiving zichtbaar op Polymarket. Waar Trump’s kansen in september nog achterlagen, keerde dit begin oktober volledig om. Inmiddels loopt Trump ver voor op de Democratische kandidaat Kamala Harris.
Primeur voor zelfrijdende bus in Groningen
1 dag
De provincie Groningen, Qbuzz en robotTUNER presenteren op 8 november de eerste 12 meter lange bus die door een autonome toolkit zelf kan rijden. De bus was in september al te zien op InnoTrans, een Europese vakbeurs voor transportinnovatie in Berlijn. Het was de eerste keer dat de bus in het openbaar te zien is. Wereldwijd is Groningen de eerste provincie die gaat testen met een bestaande Qbuzz bus waar de autonome techniek van het Nederlandse bedrijf robotTUNER ingebouwd is. Deze streekbus van Qbuzz is de eerste bestaande reguliere streekbus met techniek, waardoor de bus zelfstandig kan rijden. Het gaat om techniek die in elke bestaande bus geplaatst kan worden. Deze techniek is ‘open source’. Dat houdt in dat de techniek voor alle OV-partijen beschikbaar komt. Zelfrijdende bussen komen in enkele andere landen vaker voor. Dat zijn altijd nieuwgebouwde bussen. Vnaf oktober rijdt de bus al rond op het busdepot van Qbuzz in Groningen. Later dit jaar is het de bedoeling dat de bus gaat rijden op de busbaan op de Peizerweg in Groningen. Op vrijdag 8 november is de zelfrijdende bus te zien voor een breed publiek tijdens een demonstratiemoment op het busdepot van Qbuzz. Zelfrijdend vervoer biedt in de toekomst oplossingen om op plekken te rijden waar dat anders financieel en operationeel niet (meer) haalbaar is. Met zelfrijdend vervoer kunnen de beschikbare chauffeurs efficiënter ingezet worden. Op eenvoudige trajecten kunnen bussen autonoom rijden. Het project is onderdeel van de landelijke samenwerking op het gebied van Automatisch Openbaar Vervoer (AOV). De provincie Groningen werkt voor dit specifieke project samen met robotTUNER, Qbuzz en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Weer 25.000 breedbandklanten vertrokken bij VodafoneZiggo
1 dag
Ziggo blijft maar breedbandklanten verliezen. Volgens cijfers van moederbedrijf Liberty Global waren dat er 25.000 in het derde kwartaal, maar in de zakelijke markt kwamen er 5100 bij. Er kwamen 15.300 klanten bij die zowel mobiel als breedband afnemen. Het aantal mobiele klanten groeide weer licht met 2300 na een verlies van 18.400 een jaar terug. VodafoneZiggo merkt de afname van het aantal klanten ook echt in de cijfers. De omzet daalde met 0,5 procent op jaarbasis, het nettoverlies nam toe tot 121 miljoen euro. Een jaar geleden bedroeg het verlies 58,3 procent. De omzetschade viel enigszins mee door prijsverhogingen afgelopen zomer. Nog eens 15.000 klanten zijn de nieuwe Mediabox, waaronder de Mediabox XL, gaan gebruiken.
Reclametak Google groeit amper 10 procent
1 dag
Googles omzet uit reclame-activiteiten groeide niet eerder zo langzaam als nu, nog maar nét tien procent. Daar staat tegenover dat nieuwe business met dertig of meer procenten groeit. Het is niet nodig medelijden te hebben met Google, of eigenlijk met de houdstermaatschappij erboven Alphabet. Bij het huidige groeitempo duurt het slechts niet meer dan een of enkele kwartalen voordat het concern kwartaalomzetten gaat rapporteren van honderd miljard dollar of meer. Van de 88 miljard dollar (+15%) die in de drie maanden tot 1 oktober binnenkwam, gaat 26 miljard (+34%) de boeken in als nettowinst. Dat blijkt uit de cijfers die zojuist werden gepubliceerd. Maar het signaal is duidelijk: de grote groei in advertising bij Google is achter de rug. Bij de reclame-omzetten op Google Network is zelfs sprake van een kleine daling. Analisten hadden hier al rekening mee gehouden en prijzen dat dan ook direct in in hun waardering van het aandeel. De kwartaalcijfers worden door beleggers positief ontvangen, want in de handel nabeurs staat de koers ruim drie procent hoger. Dat komt mede door de sterke groei die nieuwe activiteiten an Alphabet doormaken. Cloud: +35%, Subscriptions, Platforms, & Devices: +28%. Samen zijn zij inmiddels goed voor een kwart van de concernomzet. Die laatste tak bestaat uit abonnementsinkomsten uit bijvoorbeeld YouTube Music, TV en Premium, cloudopslagdienst Google One en de verkoop van Pixel-telefoons. De maker van technologie van robotaxi’s Waymo staat los van Google. Het is Alphabet dat daarin investeert. Op concernniveau wordt hier een operationeel verlies geschreven van 3,2 miljard dollar, het dubbele van vorig jaar. Andere dochters naast Waymo zijn Calico, Google Fiber, Verily en Wing. Daarnaast heeft het nog een portfolio investeringen in veertig andere beursgenoteerde bedrijven, ter waarde van twee miljard dollar.
Adverteerders terughoudend bij Snapchat
1 dag
Snap, het bedrijf achter Snapchat, presenteerde dinsdag beter dan verwachte cijfers over het derde kwartaal, maar de vooruitzichten zijn minder goed. Het bedrijf heeft moeite om grote adverteerders aan te trekken. De omzet steeg 15 procent naar 1,5 miljard dollar, 15 procent meer dan een jaar geleden. het nettoverlies daalde ten opzichte van een jaar eerder met 58 procent naar 153 miljoen dollar (pdf). Het aantal dagelijks actieve gebruikers groeide 9 procent naar 443 miljoen. En die keken gemiddeld 25 procent meer naar de content dan een jaar eerder. Snapchat Plus heeft inmiddels 12 miljoen betaalde gebruikers. Er werden  1 miljard Snaps werden dagelijks op het platform gedeeld. Snap wil meer reclames tonen in zijn Snapchat-app in de hoop meer advertentie-inkomsten te genereren. Investeerders zouden zich zorgen maken om het trage tempo waarin de advertentietak van Snap groeit. Snapchat heeft meer dan 850 miljoen maandelijkse gebruikers, maar verdient nog steeds relatief weinig aan advertenties. Een betaald abonnement heeft inmiddels ruim 11 miljoen gebruikers, maar daar moet de groei niet van komen. CEO Evan Spiegel meldde in september aan zijn personeel: ‘De groei van onze digitale advertentieactiviteiten is een van de belangrijkste factoren voor ons potentieel voor inkomsten op de lange termijn.’
Reddit nadert de 100 miljoen gebruikers
1 dag
Het aantal dagelijks actieve gebruikers van discussieplatform Reddit is het afgelopen kwartaal; flink gestegen, met 47 procent naar 97,2 miljoen. Ook de omzet nam fors toe, met 68 procent naar 348 miljoen dollar. De nettowinst was 28,9 miljoen tegen een verlies van 7,4 miljoen een jaar eerder. Vrijwel de gehele omzet haalde Reddit uit advertenties. Toch waren er ook andere inkomsten die met 547 procent stegen (pdf). Analisten zien het aandeel van Reddit wel zitten vanwege de nieuwe advertentieproducten van Reddit, zoals dynamische productadvertenties, en de recente partnerschappen met grote sportcompetities, waaronder de NFL. Deze ontwikkelingen zullen naar verwachting de advertentie-inkomsten van het platform sterk verbeteren. B.Riley en Deutsche Bank hebben beide hun koersdoelen voor het bedrijf verhoogd. Het vertrouwen wordt verder versterkt door de strategische deals van het bedrijf met Google en Open AI voor het trainen van taalmodellen. De verwachting is dat Reddit vergelijkbare contracten zal afsluiten, wat voor extra inkomstenstromen zou kunnen zorgen. Voor het vierde kwartaal rekent Reddit op 385 tot 400 miljoen dollar.
Apple maakt de Mac mini de helft kleiner
1 dag
Apple heeft de nieuwe Mac mini onthuld, voorzien van een M4- of nieuwe M4 Pro-chip. Het ontwerp is helemaal aangepast aan Apple silicon en is veel kleiner: nog geen 13 x 13 cm. Met de M4-chip is de CPU van Mac mini tot wel 1,8x sneller en de GPU tot wel 2,2x sneller dan het M1-model. Met nog geen 13 x 13 cm is de nieuwe Mac mini meer dan de helft kleiner dan zijn voorganger. Dit supercompacte systeem is te danken aan de energiezuinigheid van Apple silicon en een innovatieve thermische architectuur. De luchtstromen worden dankzij die architectuur door de diverse systeemlagen gevoerd, terwijl de ventilatie via de voet loopt. Aan de voorkant zitten twee USB-C-poorten die USB 3 ondersteunen plus een mini-jack-aansluiting die geschikt is voor koptelefoons met een hoge impedantie. Aan de achterkant zitten drie Thunderbolt 4-poorten op het M4-model, terwijl dat op het M4 Pro-model drie Thunderbolt 5-poorten zijn. Mac mini is standaard uitgerust met Gigabit Ethernet en configureerbaar met 10‑Gb ethernet voor hogere netwerksnelheden. Ook standaard is de HDMI-poort waarop je zonder adapter een tv of HDMI-display kunt aansluiten. Op de Mac mini met M4 kun je twee 6K-displays en één 5K-display aansluiten. Op de Mac mini met M4 Pro kun je drie 6K-displays bij 60 Hz aansluiten, samen goed voor meer dan 60 miljoen pixels. De nieuwe Mac mini met M4 en M4 Pro is vanaf vandaag te bestellen. Vanaf vrijdag 8 november kunnen klanten hun bestelling thuis verwachten en ligt de nieuwe Mac mini bij Apple en erkende Apple resellers in de winkel. Mac mini met M4 is verkrijgbaar vanaf 719 euro, en nog voordeliger voor het onderwijs. Mac mini met M4 Pro is verkrijgbaar vanaf 1669 euro.
Internationale opsporingsdiensten ontmantelen infostealers
1 dag
In een internationaal gecoördineerde actie van opsporingsdiensten zijn maandag de infostealers RedLine en META ontmanteld, software die specifiek is ontworpen om gevoelige gegevens te stelen van de computer van nietsvermoedende slachtoffers. Hierbij is ook een grote hoeveelheid data in beslag genomen. De actie vond plaats in het kader van Operation Magnus. Aanleiding van het onderzoek door Team Cybercrime is een tip van het beveiligingsbedrijf ESET Nederland over de in Nederland aanwezige servers in relatie tot malware. Het onderzoek werd onder leiding van het Openbaar Ministerie Parket Limburg ruim een jaar geleden opgestart. Door dit onderzoek heeft Team Cybercrime zicht gekregen op de technische infrastructuur van de infostealers, de gebruikte communicatiekanalen en het volledige gebruikersbestand. Een infostealer is een vorm van malware die ontwikkeld is om gegevens van computers van slachtoffers te stelen. Via onder andere downloads van software uit onbetrouwbare bronnen worden slachtoffers besmet. Vervolgens worden ongemerkt gevoelige gegevens zoals inloggegevens, financiële informatie, e-mails en systeeminformatie van de computer van het slachtoffer gestolen en doorgestuurd naar de crimineel. De buitgemaakte gegevens kunnen door de criminelen verkocht worden of gebruikt worden voor onder andere identiteitsdiefstal, financiële fraude en ransomware. Ransomware is een virus dat je computer of bestanden blokkeert totdat je betaalt om deze terug te krijgen. RedLine en META behoren tot de meest bekende infostealers wereldwijd met miljoenen slachtoffers en zijn al jaren actief. In het onderzoek zijn duizenden afnemers van deze dienst in beeld gekomen die op hun beurt zelfstandig slachtoffers hebben gemaakt. De buitgemaakte data wordt verhandeld of rechtstreeks misbruikt bij het plegen van andere cybercriminaliteit, zoals hacking of diefstal van data of cryptovaluta. Vanwege de wereldwijde verspreiding van de malware werden internationaal de krachten gebundeld in de Joint Cybercrime Action Taskforce (J-CAT). Hierin werken de autoriteiten van Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, België, Portugal en Australië met ondersteuning van Europol en Eurojust samen. Tot op heden is door de autoriteiten van de Verenigde Staten één beheerder in staat van beschuldiging gesteld en zijn door de Belgische politie twee personen aangehouden. Een persoon is inmiddels weer in vrijheid gesteld, de andere persoon zit nog vast. Dit betreft een afnemer van de infostealer. Ook heeft doorzoeking plaatsgevonden in diens woning. De in beslag genomen data wordt onderzocht. Vervolgacties en aanhoudingen zijn niet uitgesloten. Ook is bewerkstelligd dat meerdere Telegram accounts uit de lucht zijn gehaald. De infostealers RedLine en META werden via deze groepen aangeboden aan de afnemers.
Compensatie voor uitval internet in België
1 dag
Wie in België minstens acht uur zonder internet of telefoon zit, zal daarvoor vanaf 1 november in bepaalde gevallen een compensatie krijgen van zijn telecomaanbieder. De regeling voorziet in een schadevergoeding van minstens één euro. Na 24 uur komt er per dan nog een euro bij plus vijftig eurocent voor elke dag dat de onderbreking duurt. De telecomaanbieders kunnen de klant ook een compensatie in natura voorstellen, zoals een gratis film. Die moet dan wel minstens de waarde van de financiële schadevergoeding hebben.

Pagina's

Abonneren op emerce