emerce

312 nieuwsberichten gevonden
NOS op 3 experimenteert op Twitch
1 uur
NOS op 3 gestart met wekelijkse livestreams op Twitch. Elke maandagavond kijken redactieleden terug op een nieuwsonderwerp of productie van de week ervoor. Ondertussen kunnen kijkers de hosts van alles vragen in de live chat. NOS op 3 is hiermee het eerste Nederlandse nieuwsmedium dat experimenteert met het platform. NOS op 3 is het nieuwsmerk voor mensen tussen 18 en 35 jaar. Het meest bekend zijn de wekelijkse explainers op YouTube en de podcast Lang Verhaal Kort. Daarnaast is NOS op 3 te vinden op Instagram,Twitter en op 3FM en FunX met dagelijkse nieuwsbulletins. Twitch is een online video- en chatplatform dat zich sinds 2011 focust op het (live)streamen van video’s met een interactieve chat. Het platform heeft wereldwijd meer dan 21,5 miljoen bezoekers per dag. In Nederlands zijn er zo’n 1,3 miljoen unieke gebruikers, waarvan ongeveer 226 duizend dagelijks actief zijn (Twitch, 2020).
Amazon.nl opent grootste foute Kersttruien winkel van Nederland
2 uur
Amazon.nl opent vandaag online naar eigen zeggen de grootste online foute kersttruien winkel van Nederland, met honderden verschillende foute kersttruien waaronder een exclusieve limited edition foute kersttrui van Dries Roelvink. Met de ‘Internationale Foute Kersttruien Dag’ (Ugly Christmas Jumper Day) op 16 december in aantocht, wordt de vraag naar foute kersttruien steeds groter. In samenwerking met Dries Roelvink is er een limited edition kersttrui ontwikkeld om de kersttruienwinkel ‘extra glans te geven’. Deze limited edition kersttrui is verkrijgbaar voor 39,95 euro in de maten small, medium, large en extra large. De gehele opbrengst van deze trui zal worden verdubbeld door Amazon, en geschonken worden aan het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht.  
BUX neemt retail klanten over van Spaanse branchegenoot
2 uur
De Amsterdamse neobroker BUX neemt per direct het retailklantenbestand over van de Spaanse concullega Ninety Nine. Deze acquisitie verstevigt de positie van BUX op de Spaanse markt. De Spaanse neobroker stopt met het verlenen van brokeragediensten aan particuliere beleggers. Zo kunnen zij bij Ninety Nine enkel handelen in (hele) Amerikaanse aandelen; via de Nederlandse neobroker krijgen klanten echter toegang tot ETF’s, fractionele aandelen, meerdere financiële markten en het BUX Spaarplan. Met BUX kunnen beleggers sinds 2019 in fractionele aandelen, ETF’s en crypromunten investeren, ook kan beleggen op de automatische piloot gezet worden via het BUX Spaarplan. BUX is op dit moment beschikbaar in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk en Ierland.
‘Schikking Amazon en EU is rond’
4 uur
Amazon zou overeenstemming hebben bereikt met de Europese Commissie over de manier waarop met verkooppartners wordt omgegaan. Al eerder ging het gerucht dat de online retailer wilde aansturen op een schikking om een miljardenboete te ontlopen. De EU zou de schikking 20 december bekend willen maken. Volgens The Financial Times heeft Amazon toegezegd dat de zichtbaarheid van rivaliserende producten wordt vergroot. Onder meer aan de hand van de vermelding van alternatieve aanbiedingen. Ook krijgen verkopers meer vrijheden wat betreft de levering van hun producten, ook al ze onderdeel zijn van het Prime programma. Ze hoeven dan geen gebruik te maken van de logistieke diensten van Amazon zelf. De verschillende toezeggingen zouden gelden voor de duur van vijf jaar. Of ze daarna verlengd worden, is niet duidelijk. De EU startte in 2019 een onderzoek naar de verkooppraktijken van Amazon, onder meer omdat Amazon gegevens van onafhankelijke verkopers zou hebben gebruikt om er zelf beter van te worden.
ACM voert controle op nepkortingen op
6 uur
Met de komst van de nieuwe regels schroeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de controle op nepkortingen op. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. De nieuwe, strengere regels gelden vanaf 1 januari 2023 voor alle Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten. Met ingang van 1 januari is de ACM bevoegd toezicht te houden op de regels voor van-voor prijzen. Deze regels gelden voor alle vormen van van-voor prijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Consumenten mogen niet worden misleid met nepkortingen. ACM geeft onder meer het volgende voorbeeld: Een bedrijf verhoogt de prijs van product X van 50 naar 70 euro, om vervolgens 25 dagen later een kortingsactie van 35 procent te starten. De prijs mét korting is volgens het bedrijf 45,50 euro. Met de komst van de nieue regels mag dit niet langer. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was €50. De 35 procent korting moet dan ook over die prijs berekend worden. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus ‘slechts’ 9 procent.
Vijfde ‘Premium Partner’ van Apple ter wereld in Breda
6 uur
Amac, de Apple-specialist met vijftig winkels in Nederland, opent zaterdag 17 december een nieuwe winkel in het centrum van Breda. De vestiging in de Brabantse stad wordt de eerste Apple Premium Partner in Nederland en de vierde in Europa die aan de voorwaarden voldoet om dit label te mogen voeren. Apple Premium Partner is een nieuw winkelconcept van de tech-onderneming uit Cupertino voor winkels die uitsluitend Apple-producten en accessoires verkopen. Eerder openden in Zürich, Praag, Kuala Lumpur en Granada winkels met dit label en nu volgt dus Breda. Het nieuwe ontwerp is mede tot stand gekomen door de ervaring die Apple heeft opgedaan in winkels over de hele wereld. Het is een vervolg op het Apple Premium Reseller (APR)-concept dat in 2009 bij Amac in Eindhoven de wereldprimeur beleefde. In Nederland waren er lange tijd verschillende ketens die dat label mochten voeren. Dankzij diverse overnames, zoals die van iCentre, Xando en ivizi, groeide Amac uit tot de enige APR in Nederland met vijftig winkels door heel het land. Daarmee is het bedrijf tevens de grootste APR van Europa. Omdat er in de nieuwe winkel geen toonbank met kassa meer komt is er meer ruimte voor de Apple-producten en bijbehorende accessoires. Nieuw is dat de accessoires voor iPhone, iPad, MacBook en Apple Watch direct naast de producttafels staan. Bijkomend voordeel is dat onze medewerkers met ieder hun eigen specialisme de klanten nog beter kunnen adviseren. Er is een aparte ruimte ingericht om zakelijke klanten te ontvangen. Naast een servicetafel voor inname van reparaties is er een technicus voor iPhones in het pand aanwezig waardoor de iPhone meestal dezelfde dag nog gerepareerd kan worden. Verder krijgt de winkel een trainingsruimte voor zowel persoonlijke trainingen als groepstrainingen.
Eerste schermloze horloge met Philips-technologie
6 uur
De Amsterdamse tech-startup NOWATCH lanceert donderdag de allereerste ‘awareable’: een schermloos horloge met het doel dragers ervan ‘meer in het nu te laten leven’. NOWATCH (prijs nog onbekend) is de eerste wearable met Philips Biosensing Technology om stress te meten. De wijzerplaat is vervangen door een handgeslepen edelsteen. NOWATCH is opgericht door Hylke Muntinga en Timothée Manschot met als doel om innovatieve technologie te verenigen met wetenschappelijke bevindingen op het gebied van mentale gezondheid. Ze zijn ervan overtuigd dat technologie in dienst moet blijven staan van mensen, en niet andersom. De NOWATCH registreert ademhaling, hartslag, slaap, beweging en zogenoemde ‘ElectroDermal Activity’, wat een goede indicator voor het stressniveau is. Subtiele vibraties zijn een uitnodiging om bewuster in het moment te leven.
Bloomberg: Apple Car in 2026 voor minder dan een ton
7 uur
De Apple Car gaat er volgens Bloomberg nu toch echt komen, in 2026, voor minder dan 100.000 dollar, en met een speciale Apple Silicon-chip. Volgens Bloomberg heeft Apple zijn ambities bijgesteld en heeft men afgezien van een volledig autonoom rijdende auto. Wel komt er een soort autopilot voor de snelweg, zodat bestuurders een film kunnen kijken of een game kunnen spelen. Deze functie zou aanvankelijk alleen in de VS worden gelanceerd. Het hart van Apples technologie is een krachtig boordcomputersysteem – codenaam Denali, naar de hoogste bergtop in Noord-Amerika – en een aangepaste reeks sensoren. Apple zijn zou verder zijn overgestapt van een limousine-achtig interieur met passagiers die tegenover elkaar zitten naar een standaardopstelling. De ontwikkeling van de Apple Car is nu al tien jaar gaande en verliep alles behalve naar wens. In 2017, na enkele jaren werk, leek het erop dat Apple de productie van een fysiek voertuig had opgegeven en zich wilde concentreren op autonome voertuigsoftware. Vervolgens kwam er geruchten dat Hyundai en Kia het voertuig wilden produceren, maar over de voorwaarden werden de bedrijven het naar verluidt niet eens.  
Nederlandse automatische AI-schrijfmachine gelanceerd
8 uur
Journalisten, copywriters, audio-en videomakers en verhalenschrijvers krijgen er in de vorm van Schrijven.ai een ‘slimme tekstschrijver’ bij als directe collega. De site van Sjoerd de Kreij en Sam Baud is vandaag live gegaan na een periode van uitvoerig testen en tweaken met ongeveer honderd mensen die in de media werken. Schrijven.ai is een AI-tekst assistent die het leven van werknemers en freelancers in media makkelijker willen maken. De schrijfmachine werkt op basis van GPT-3, een taalmodel van OpenAI die op grond van een input automatisch tekst schrijft. Het model heeft eerst miljoenen en miljoenen tekst, kort en lang, geanalyseerd en leren snappen. Het resultaat daarvan is, dat gerichte schrijfopdrachten puntig geformuleerde teksten en verhalen oplevert. In het geval van De Kreijs project wordt er gewerkt met sjablonen die geschikt zijn voor journalisten, marketeers, PR en SEO-schrijvers. Hij legt uit: “Die sjablonen zijn per user case gegroepeerd. We hebben onderzocht wat een journalist of tekstschrijver nodig heeft en analyseerden vervolgens long form content, koppen, inleidingen, conclusies enzovoorts. Daar hebben wij onze modellen op getraind. Daarnaast putten we uit standaard cases van OpenAI.” OpenAI is een onderzoekscentrum dat dit soort nieuwe technieken publiceert voor onderzoekers en ontwikkelaars om te gebruiken. Een andere instantie, een commercieel bedrijf, is Stability AI. Beiden komen uit Amerika. De Kreij: “Ik verwacht veel long form content te zien, complete en unieke artikelen die met minimale redactionele inspanning ontstaan. De kwaliteit van computermodellen valt en staat met de feedback, bijsturing. In eerste instantie vindt dat op generiek niveau plaats, door gescrapete teksten te blijven analyseren. Binnenkort echter, voegen de ondernemers een feature toe die persoonlijke tone of voice kan genereren. Teksten dan klinken zoals men gewend is geraakt van de betreffende schrijvers. “Dat is cruciaal om een verhaal te laten aansluiten bij de titel waar men voor schrijft.” Belangstellenden kunnen Schrijven.ai de eerste twintig dagen gratis gebruiken. Daarna moet men kiezen tussen een abonnement van dertig of vijftig euro per maand. Deze prijsstelling tot de zomer niet denkbaar. Eind augustus verlaagde OpenAI zijn tarieven aanzienlijk, waardoor nieuwe initiatieven betaalbare diensten konden gaan aanbieden. De dienst is getest bij medewerkers van onder meer NOS, Talpa, DPG en Mediahuis. Bij DPG Media was De Kreij tot voor kort hoofd Analytics. Compagnon Baud is Business Analyst bij NU.nl. Een bedrijf als Jasper.ai uit de VS gebruikt GPT-3 om unieke marketingteksten voor website te laten schrijven. In 25 talen. Het is even goed denkbaar, dat computers delen van klantenservice gaan overnemen. Vorige week verscheen een submodel onder GPT, ChatGPT, dat dit mogelijk maakt. Foto: Paul Hudson (cc)

Spotify vangt duizenden nieuwe reclameklanten met campagne
8 uur
Een b2b-campagne voor de reclamemarkt heeft Spotify vele duizenden nieuwe klanten opgeleverd die het audioplatform willen inzetten voor hun reclameboodschappen. De ‘All Ears On You’-campagne van Spotify viel afgelopen maandag in de prijzen in Engeland vanwege zijn onconventionele, gerichte aanpak. Bij de bekendmaking van de winnaars van The Drum Awards vielen er ook enkele gebruikscijfers die het succes verklappen. Spotifys b2b-campagne genereerde 1,5 miljard impressies en bereikte 185.000 gebruikers van de muziekdienst. Een deel van hen, zeker tienduizend man, wordt omschreven als ‘met hoge potentie’. De campagne had twee onderdelen. Het eerste richtte zich op veertien CMO’s van internationale bedrijven. Zij krijgen elk een eigen liedje, album art en playlist opgestuurd. Elk creatie was uniek en gebaseerd op de online profielen van de betreffende persoon. Daarmee wilde Spotify de kwaliteit van zijn targetingmogelijkheden illustreren. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen Vervolgens werd de campagne breder getrokken en verspreid onder honderdduizenden professionals uit de reclame- en marketingindustrie. Met deze video illustreren de Zweden hoe betrokken hun publiek is: Aan het einde van het derde kwartaal van 2022 (PDF) had Spotify 456 miljoen geregistreerde gebruikers (+20%). Het aantal gebruikers zonder abonnement steeg in een jaar tijd met 24 procent tot 273 miljoen. Deze groep krijgt tijdens het luisteren naar muziek, podcasts en boeken reclame voorgeschoteld. De ‘All Ears On You’-campagne moest dit waarde van dit reclamevehikel duidelijker onder de aandacht brengen. In de drie maanden tot 1 oktober realiseerde Spotify een omzet van drie miljard euro (+21%). De reclame-omzet steeg met negentien procent tot 385 miljoen euro, oftewel dertien procent van de omzet. De grootse groei in de reclamebusiness is afkomstig uit podcasts.
Reparatieprogramma Apple naar acht Europese landen
23 uur
Apple heeft zijn Self Service Repair-programma uitgebreid naar acht Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het VK en Zweden. Nederland moet nog even geduld hebben. Het programma is volgens Apple alleen bedoeld voor klanten die ervaring hebben met complexe reparaties van elektronische apparaten. Zij kunnen meer dan 200 verschillende onderdelen en tools voor de iPhone 12, 13 en MacBooks met een M1- of M2-soc bestellen. Apple levert ook handleidingen. Ook zijn eventuele huurkits beschikbaar voor wie geen speciale uitrusting wil aanschaffen.
Brazilië legaliseert crypto als betaalmiddel
1 dag
Brazilië heeft een wet aangenomen die crypto legaliseert als betaalmiddel. De Braziliaanse Kamer van Afgevaardigden heeft een regelgevend kader goedgekeurd dat het gebruik van cryptomunten als betaalmiddel mogelijk maakt. Zowel de Centrale Bank van Brazilië (BCB) als de securities and exchange commission (CVM) van het land en de federale belastingdienst (RFB) hielpen wetgevers bij het opstellen van de wetgeving. Brazilië is momenteel het land met de meeste cryptofondsen in Latijns-Amerika. Itaú, een van de grootste particuliere banken van Brazilië, werkt aan het tokeniseren van activa als onderdeel van zijn toekomstige dienstenpakket. De wet schrijft wel voor dat dienstverleners hun fondsen moeten scheiden van die van hun klanten om. Een clausule die probeerde staats- en federale belastingen op aankopen van bitcoin-mijnmachines te verlagen is verworpen. De wet vereist alleen nog de handtekening van de president van het land.
AR headset Apple mogelijk weer uitgesteld
1 dag
De langverwachte AR-headset van Apple loopt naar verluidt weer vertraging op. Volgens analist Ming-Chi Kuo heeft Apple de levering van de headset uitgesteld tot de tweede helft van 2023. Bloomberg meldde vorige week dat de headset van Apple op het xrOS-platform zal draaien, in plaats van het eerder gemelde realityOS. Volgens Kuo hebben veranderingen en bugs binnen xrOS ervoor gezorgd dat Apple moet wachten met leveren. Aanvankelijk werd gespeculeerd dat Apple de headset al in januari wilde aankondigen. Dat is toch al geen maand waarin Apple nieuwe producten aankondigt, maar een vroege aankondiging geeft ontwikkelaars wel de gelegenheid om toepassingen voor te bereiden. Waarschijnlijk gaat het apparaat niet goedkoop worden. Kuo herhaalt zijn verwachting dat het voorlopig een nicheproduct zal blijven en er in eerste instantie slechts een half miljoen exemplaren te koop worden aangeboden.
CEO Stewart Butterfield verlaat Slack
1 dag
Kort nadat nadat Salesforce co-CEO Bret Taylor zijn ontslag aankondigde, maakt nu ook Slack CEO Stewart Butterfield zijn aftreden bekend. Hij vertrekt in januari. Salesforce heeft gelijk een opvolger benoemd: Lidiane Jones, die executive VP is geweest voor digitale ervaringen clouds bij Salesforce. Butterfield schijnt zijn opvolger zelf te hebben aangewezen. Butterfield kwam naar Salesforce toen het bedrijf Slack eind 2020 kocht voor 27 miljard dollar. Eerder maakte ook Tableau CEO Mark Nelson zijn aftreden bekend.
Toename verwacht in stalkerware-apps
1 dag
Beveiligingsbedrijf SANS Institute verwacht volgend jaar een toename in de inzet van stalkerware-apps door cyberboeven. Niet enkel om personen heimelijk te volgen, maar ook om achterdeurtjes geforceerd te openen naar bedrijfssystemen. Dit soort software speelt in op het toenemend gebruik van trackers, bijvoorbeeld van familieleden, routes of postpakketjes, maar wordt door hackers gemaakt. Die publiceren hun kwaadaardige stalkerware-apps in de appstores en maken gebruik van het feit mensen sneller toestemmingen geven om hun gedrag te laten tracken. Inzicht in toetsaanslagen, locaties, foto’s en video’s kunnen voor corrupte doeleinden worden misbruikt. Bedrijven kunnen hier last van ondervinden, omdat deze stalkerware volgens SANS Institute multifactor beveiliging kan omzeilen. Dat zin technieken zoals wachtwoordsleutels, FIDO 2-authenticatie, SMS of een wachtwoordengenerator. Boevensoftware die toestemming kreeg mee te luisteren met het gedrag van zijn eigenaar, kan deze extra beveiligingslagen ‘kraken’. De onderzoekers verwachten dat deze betrekkelijk nieuwe benadering in 2023 zal exploderen. “Ook ransomware-aanvallen vormen komend jaar een grote bedreiging”, stelt John Pescatore, director emerging security trends. “Aanvallers zullen echter voor een eenvoudigere en minder opdringerige strategie kiezen. We zullen zien dat meer aanvallen gericht zijn op back-ups die minder vaak worden gecontroleerd, die doorlopende toegang tot data kunnen bieden en mogelijk minder veilig zijn of afkomstig zijn van vergeten oudere bestanden.” Onderzoeker BlackFog laat zien dat ransomware in 2022 fors is blijven stijgen ten opzichte van 2021 en 2020. De meeste aanvallen gebeuren met scripttaal PowerShell en richten zich op met name op onderwijs, overheid en gezondheidszorg. Foto: Garry Knight (cc)
Nieuwe mediawet Nieuw Zeeland verplicht Google en Meta te betalen voor nieuws
1 dag
De Nieuw-Zeelandse regering wil een wet introduceren die grote online digitale bedrijven zoals Google en Meta Platforms verplicht om Nieuw-Zeelandse mediabedrijven te betalen voor nieuws dat op hun sites wordt gebruikt. Minister voor Mediazaken Willie Jackson wil de wet naar eigen zeggen modelleren naar vergelijkbare wetten in Australië en Canada. Nieuw-Zeelandse nieuwsmedia, met name kleine regionale en gemeenschapskranten, worstelen om financieel levensvatbaar te blijven naarmate meer advertenties online gaan, aldus Jackson. ‘Het is van cruciaal belang dat degenen die profiteren van hun nieuwsinhoud er daadwerkelijk voor betalen.’ De nieuwe wetgeving zal in stemming worden gebracht in het parlement, en de verwachting is dat de regerende Labour-partij de regelgeving zal goedkeuren. Australië introduceerde in 2021 een wet die de overheid de macht gaf om internetbedrijven te laten onderhandelen over contentleveringsovereenkomsten met mediakanalen.
‘Microsoft werkt aan mobiele superapp’
1 dag
Microsoft zou werken aan een super-app voor de iPhone en Android smartphones die een aantal verschillende functies combineert, zoals winkelen, een berichtendienst, zoeken op het web, nieuwsfeeds en meer. Volgens The Information zou WeChat van Tencent als voorbeeld dienen. De bedoeling van zo’n app is of was om vooral het gebruik van de eigen zoekmotor Bing Search te stimuleren, en meer gebruikers naar Teams te trekken. Het is niet duidelijk of Microsoft zijn plannen doorzet, maar CEO Satya Nadella zou er een groot voorstander van zijn. Microsoft is het niet gelukt om een groot aandeel in de zoekmarkt te pakken, deels door een miljardendeal tussen Apple en Google.Google betaalt aan Apple tussen 18 miljard en 20 miljard dollar per jaar om de standaardzoekmachine op de apparaten van Apple te blijven. Nu regelgeving deals tussen techreuzen ingewikkelder maakt, zou Microsoft weer kansen zien om Bing naar voren te schuiven. Apple zou met 200 programmeurs werken een concurrent van Google Search, zo suggereerde The Information al eerder, maar tegelijkertijd is de status van het project onduidelijk. Vijf jaar geleden werd door Apple Laserlike overgenomen, een start-up voor kunstmatige intelligentie die interessante sites aan gebruikers voorstelt op basis van hun surfgedrag. De start-up, opgericht door een groep Google-ingenieurs, vertoont nu echter tekenen van desintegratie en de oprichters zijn teruggekeerd naar Google. Het team rapporteert aan John Giannandrea, vicepresident machine learning en kunstmatige intelligentie. Het zoekmachineproject van Apple werkt onafhankelijk van het team dat werkt aan de Spotlight-zoekfunctie en spraakassistent Siri. Srinivasan Venkatachary, mede-oprichter van Laserlike, leidde aanvankelijk dit team. Samen met andere oprichters van Laserlike keerde ook hij terug naar Google.  
‘Digital outdoor in HTML5 nu schaalbaar’
1 dag
Een nieuw systeem van Sage+Archer maakt het mogelijk om vanuit templates schaalbaar HTML5-gebaseerde dynamische advertenties te maken voor digital outdoor. Het Nederlandse inkoopplatform voor digitale buitenreclame lanceerde het framework vorige week om het voor marketeers eenvoudiger te maken om buitenreclame te maken. HTML5 biedt veel flexibiliteit voor creatieve invulling en opmaak, maar techniek staat schaalbaarheid in de weg. Martine Hammink van het bedrijf legt uit: “Exploitanten hebben allemaal hun eigen techniek en combinaties met SSP’s die het heel foutgevoelig maakt. Anderzijds ervaren wij dat veel marketeers wel gebruiken willen maken de creatieve mogelijkheden van DOOH, maar dat ze qua content en creatie afhankelijk zijn van creatieve partijen. Dit komt vaak te laat. Met onze kunnen ze bestaand campagnemateriaal gebruiken en daar bepaalde dynamiek of motion aan toevoegen.” Behalve beperkingen in design is het met huidige systemen ook lastig om specifieke data te gebruiken. “Op slechts zeven procent van alle DooH-campagnes werd een data-element gebruikt. Dat wil zeggen: op programmatic en op direct ingekochte campagnes bij exploitanten zelf. En dat terwijl het gebruik van data in de creatie wel to vijftig procent meer aandacht kan leiden.” In Nederland spendeerden adverteerders in het eerste half jaar van 2022 108 miljoen euro aan buitenreclame. Dat was een record voor die periode. Het aandeel van digitaal in outdoor is inmiddels opgelopen tot 44 procent over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal. Sage+Archer is sinds mei 2022 onderdeel van Vistar Media, het internationale platform voor programmatic out-of-home technologie.

Specsavers breidt uit naar België met webshop en drie winkels
1 dag
Het Britse familiebedrijf Specsavers heeft haar deuren in België geopend. In Vlaanderen zijn een webshop en de eerste fysieke winkel nabij Antwerpen een feit. Het is de eerste van de drie geplande winkels in de regio. De eerste winkel bevindt zich aan de Statielei 67 in Mortsel en winkelen via de webshop is mogelijk via specsavers.be. Specsavers opent volgend jaar nog twee winkels in de regio Antwerpen, in Wijnegem Shopping Center en in het centrum van Antwerpen. De activiteiten in Vlaanderen worden ondersteund vanuit Nederland, dat volgens het bedrijf zelf vorig jaar alle omzetrecords brak. Specsavers investeerde de laatste jaren op internationaal vlak fors in de digitalisering van zowel haar assortiment monturen en lenzen, als de dienstverlening die ermee gepaard gaat. Zo wil de optiekketen in België een klantervaring bieden die digitaal en fysiek in de winkel nagenoeg identiek is.
Kabinet weigert motie over Europese digitale identiteit
1 dag
Het kabinet legt een motie over de Europese digitale identiteit die door een meerderheid in de Tweede Kamer is aangenomen naast zich neer. In die motie werd de regering gevraagd om niet in te stemmen met de Raadsconclusie over de Europese digitale identiteit omdat er veel onduidelijkheden zijn. Staatssecretaris Van Huffelen van Digitale Zaken wil de motie niet uitvoeren omdat Nederland zich daarmee buitenspel zou zetten. Een jaar geleden presenteerde de Europese Commissie plannen voor de invoering van een digitale identiteit waarmee burgers zich in de gehele Europese Unie kunnen identificeren. Dat moet gebeuren met een zogeheten wallet-app, waarmee burgers bijvoorbeeld elektronische documenten kunnen delen. Met de Europese id-wallet kun je bijvoorbeeld in alle EU-landen veilig inloggen; makkelijk iets over jezelf aantonen, bijvoorbeeld dat je een rijbewijs hebt (als je een auto wilt huren) of een diploma hebt behaald. De plannen gaan een stuk verder dan het huidige DigID: de nieuwe European Digital Identity Wallet moet veel breder bruikbaar zijn, ook over landgrenzen heen. Tijdens de onderhandelingen is het Nederland niet gelukt om een aantal zaken over de Europese digitale identiteit te regelen, zoals het verplicht gebruik van open source voor wallet-apps en een expliciet verbod op het verhandelen van de gegevens van gebruikers. Het oorspronkelijke wetsvoorstel van de Europese Commissie wekte de suggestie dat burgers zich bij onlinedienstverlening in de gehele Unie met één unieknummer zouden moeten identificeren. De kamer wees op het risico dat zo’n universeel nummer het profileren en monitoren van burgers in de digitale wereld wel heel erg vergemakkelijkt. Nederland heeft bij herhaling tekstvoorstellen ingediend voor een expliciet verhandelverbod in het compromisvoorstel. Ook de staatssecretaris wilde nadrukkelijk vastgelegd hebben dat afgevers van id-wallets geen persoonlijke data mogen verkopen of op een andere wijzen verstrekken aan derden. Toch bleek daar bij de lidstaten geen meerderheid voor te zijn. De staatssecretaris kan op dit moment ook geen garantie afgeven dat er geen sprake zal zijn van een verplichting tot het gebruik van het identificatienummer, aangezien de onderhandelingen met het Europese parlement nog moeten starten. Hoewel de staatssecretaris aangeeft dat zij heeft bepleit dat het gebruik van een digitale id-wallet altijd vrijwillig moet zijn, is het voorstelbaar dat vrijwilligheid wordt ingeperkt door de mogelijkheden van deelname te beperken. Door mensen uit te sluiten van diensten, of de procedure voor mensen die geen digitale portemonnee willen of kunnen gebruiken aanzienlijk ingewikkelder te maken, kan immers ook dwang ontstaan. De motie van SP-Kamerlid Leijten om niet in te stemmen met de Raadsconclusie werd met 76 stemmen voor aangenomen. VVD, D66, CDA, Fractie Den Haan en Gündogan stemden tegen, de overige partijen in de Tweede Kamer waren voor.
H&M integreert Snap-technologie in zijn app
1 dag
H&M integreert bij wijze van actie AR-technologie van Snap in zijn app. Wie de noviteit gebruikt, kan drie creaties ‘passen’ maar niet kopen. Los van de H&M-integratie is de marketingdeal ook zichtbaar als lens in de Snaps eigen app. De partijen kondigden de samenwerking gisteren aan. De marketeers van H&M zullen de ervaringen met interesse volgen, omdat het snijvlak van AR-technologie, social media en e-commerce wordt gezien als een transactioneel ideale drie-eenheid. De twee partijen brengen entertainment, inspiratie en transactie dichter bij elkaar dan een gemiddelde webwinkel zou kunnen. Dat is ook de reden dat TikTok en YouTube dezelfde mechanismes bij elkaar proberen te brengen in hun respectievelijk apps. De exclusieve ‘experiences’ zijn ontworpen door H&M in samenwerking met het Institute of Digital Fashion, een in Londen gevestigde digitaal atelier en denktank. https://www.emerce.nl/content/uploads/2022/12/1738-329e7adba76d0c59a14951a14e6d9c59.mp4 Snapt vertelt in een persbericht over zijn bereik: sinds januari 2021 hebben meer dan 250 miljoen Snapchatters meer dan 5 miljard keer gebruik gemaakt van AR Shopping Lenzen. Wereldwijd bereikt Snapchat meer dan 75 procent van de 13-34 jarigen in meer dan twintig landen en heeft het meer dan 363 miljoen dagelijks actieve gebruikers. In Nederland bereikt Snapchat meer dan 4,5 miljoen gebruikers, met een bereik van 90 procent in de leeftijd 13-24 en 70 procent in de leeftijd 18-34.
DPG Media sluit Blendle-kloon Topics.nl
1 dag
DPG Media zet zijn eigen Blendle-kloon Topics aan de kant. Het nieuwsplatform biedt geen toegevoegde waarde meer. Naar nu blijkt is op 2 december de stekker uit Topics.nl getrokken. Als een verklaring voor het verdwijnen van de online kiosk geeft DPG: “een daling van het aantal gebruikers op het Topics-platform en een stijging in het gebruik van de eigen digitale producten van kranten.” De uitgeverij raadt de resterende gebruikers van Topics aan om zich in te schrijven op DPG-nieuwsbrieven of een abonnement op een krant te nemen. In juli 2016 werd Topics gelanceerd als online dienst waarbij abonnees toegang krijgen tot alle stukken uit de kranten van de uitgever. Het idee is dat onderwerpen centraal staan, niet de afzender van de artikelen. DPG’s online kiosk werd gezien als een concurrent voor Blendle. DPG was vanuit dat perspectief een leverancier aan zijn eigen concurrent, wat een reden zou zijn geweest om begin dit jaar uit Blendle te stappen. De website Kiosk.nl, in handen van de Belgisch-Nederlandse uitgever, fungeert als portal voor proefabonnementen op DPG-titels.
WK in Qatar: adverteerders echt terughoudender
1 dag
Adverteerders zijn dit jaar voorzichtig met het adverteren rond het WK. De schrijnende arbeidsomstandigheden bij de bouw van de stations en de mensenrechtensituatie kleurden het maatschappelijke sentiment over het gastland en het sportevenement. Het negatieve beeld over dit wereldkampioenschap voetbal, of eigenlijk over gastland Qatar, had dus duidelijk effect. Tegelijkertijd zijn er andere omstandigheden die van invloed zijn op het (niet) adverteren rondom dit WK. Het evenement valt in een periode waarin ook Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis de aandacht en budgetten van adverteerders vragen. Het grootste opvallende verschil tussen dit jaar en 2021 is het bruto totaalbedrag dat werd uitgegeven aan TV-, radio-, buiten-, bioscoopreclame en advertenties in dagbladen en tijdschriften, schrijft AdFact. In de weken voorafgaand aan het EK vorig jaar werd er voor 50,9 miljoen euro aan reclames geregistreerd. Nu is dat met 8,2 miljoen ruim zes keer minder. Bij het EK in 2021 startten adverteerders al zes weken voor het toernooi. De bruto besteding in die week was ruim 7 ton. Dit jaar werden er zes weken voor de eerste wedstrijd weliswaar enkele uitingen in dagbladen geregistreerd, maar de bruto waarde daarvan was slechts 11.000 euro. Voor zover adverteerders dit jaar op gang kwamen, gebeurde vijf weken voorafgaand aan het toernooi met een bedrag van ongeveer 278.000. Dat lag vorig jaar 6 ton hoger. Ook het aantal adverteerders was aanmerkelijk minder. Adfact registreerde vorig jaar 57 merken. Dit jaar 18. De grote afwezige in de top 5 is dit jaar Jumbo, die zijn tv-campagne onder maatschappelijke druk annuleerde. Vorig jaar stond Jumbo nog bovenaan de lijst met EK-adverteerders met een bedrag van 13,5 miljoenb. Ook Lidl, Staatsloterij, Plus en Thuisbezorgd.nl komen dit jaar niet voor in de totaallijst. De manier waarop bedrijven reclame maken lijkt dit jaar ook iets af te wijken. Adfact ziet dat sommige partners van de KNVB, maar ook andere bedrijven, indirect adverteren voor het WK. Ze refereren bijvoorbeeld aan het Oranjehuis, aan het oranjegevoel, of aan het feit dat ze partner zijn van de KNVB. Een van de weinigen die wel rechtstreeks verwijzen naar het WK in Qatar is Hyundai. Timing De 5 grootste adverteerders van dit jaar zijn 1. Hyundai – €1,5 mln. 2. Coca-cola – €1,2 mln. 3. Mediamarkt – €1,1 mln. 4. Albert Heijn – €0,8 mln. 5. Koopjedeal.nl – €0,6 mln. Het WK voetbal in Qatar is wel het eerste grote voetbaltoernooi dat via alle platforms massaal wordt gekeken. Na twee weken WK voetbal – en nog twee weken te gaan – blijkt uit de cijfers dat veel mensen via meerdere platforms naar het WK kijken: via televisie maar ook veel online via NPO Start, NOS.nl en de NOS-app. Halverwege het WK heeft 78,7% van alle Nederlanders van zes jaar en ouder via televisie naar het voetbaltoernooi gekeken. Dat komt neer op ruim 12,7 miljoen mensen. Dat is een hoger bereik dan het EK Voetbal van vorig jaar (12,5 miljoen, 77,4% van de bevolking) en het WK van 2018 (11,4 miljoen, 71,9% van de bevolking) na 15 dagen. Het grote verschil ten opzichte van de voorgaande grote voetbaltoernooien zit in de livestream-cijfers. In de eerste vijftien dagen van het toernooi is er op NOS.nl en de NOS-app 33,6 miljoen keer een livestream gestart. Dat is halverwege het WK al bijna het dubbele van het gehele EK 2021 (17,5 miljoen) en veel meer dan het WK 2018 (13,5 miljoen). Ook op NPO Start zijn de cijfers hoger dan normaal. In de NPO-app en op NPOstart.nl is in totaal 17,4 miljoen keer een wedstrijdverslag live gestart.
Hoogvliet en Thuisbezorgd.nl gaan boodschappen aan huis bezorgen
1 dag
Hoogvliet supermarkten en Thuisbezorgd.nl gaan samenwerken voor het bezorgen van boodschappen aan huis op dezelfde dag. Vanaf nu zijn de eerste twee Hoogvliet filialen beschikbaar via Thuisbezorgd.nl. Klanten kunnen via Thuisbezorgd.nl kiezen uit een uitgebreide selectie uit het Hoogvliet assortiment, waaronder vers brood uit eigen bakkerij en verspakketten voor een gezonde, snelle maaltijd. Klanten in Rotterdam en Leiden kunnen hun boodschappen vanaf nu bestellen via Thuisbezorgd.nl. De bezorging vindt plaats in een range van enkele kilometers van de winkels door bezorgers op e-bikes. De bezorgers zijn in dienst dus worden per uur betaald, bouwen vakantieuren en -geld op, rijden verzekerd rond en worden voorzien van materialen zoals de herkenbare oranje kleding en bezorgtas. Hoogvliet is een supermarktketen met 71 winkels en e-commerce in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Het distributie- en servicecentrum en de centrale slagerij bevinden zich in Bleiswijk.
Verzenden via Marktplaats nu ook mogelijk met DHL
2 dagen
Marktplaatsgebruikers kunnen vanaf vandaag ook producten versturen via bezorgdienst DHL. Door de samenwerking krijgen kopers of verkopers de mogelijkheid om pakketten op een van de 4.000 DHL-punten te laten bezorgen en af te halen. Bij het versturen van het betaalverzoek, selecteert de gebruiker DHL of PostNL voor de verzending van het pakket. De verkoper ontvangt hiervoor een digitaal verzendlabel in Marktplaats Berichten. Het pakket hoeft vervolgens alleen nog maar afgegeven te worden op de PostNL- of DHL-locatie in de buurt. Hier wordt het digitale verzendlabel gescand. De koper en verkoper ontvangen vervolgens allebei een track & trace-code in Marktplaats Berichten. De koper betaalt het bedrag voor het gekochte product en de verzendkosten via een betaalverzoek. Hierdoor hoeft de verkoper de verzendkosten niet voor te schieten. Dankzij de track & trace-code blijven beide partijen op de hoogte van het moment van bezorging.
Vierde fonds Partech: 120 miljoen euro
2 dagen
Investeringsfonds Partech uit Parijs gaat met zijn vierde geldpot de markt op. Dit keer zit er 120 miljoen euro in, te besteden bij beginnende bedrijven. Geld voor het zogeheten seedfonds komt van financiële instituties, multinationals, familiekantoren en tientallen ondernemers die hun geld willen herbeleggen bij andere bedrijfjes. Partech Entrepreneur IV beoogt bij vijftig start-ups in te stappen in de pre-seed- en seedfase. De vorige twee Entrepeneur-fondsen waren elk honderd miljoen euro groot. De nieuwe loot is niet wezenlijk groter. Anderen fondsen kozen een andere route. Wellicht ligt de verklaring hiervoor in het feit dat Partech naast zijn Entrepeneur- ook Growth-fondsen heeft. De laatste was 750 miljoen euro groot. Daarmee kan het beleggen in latere groeifases van techbedrijven. Recent richtte het Nederlands Peak nog een fonds op voor startende techbedrijven met daarin 150 miljoen euro. Momenteel heeft de onderneming, met gedeelde roots in de VS en EU, belangen in 210 bedrijven in veertig landen. Foto: Web Summit (cc), op afbeelding: Reza Malekzadeh, general partner van Partech
Netwerk Groene Stadhubs (NGS) naam van coöperatie die vervoerders met elkaar verbindt
2 dagen
Netwerk Groene Stadhubs (NGS) heet de coöperatie die sinds 2 november 2022 verschillende vervoerders in Nederland met elkaar verbindt. Hun hubs minimaliseren het aantal transportbewegingen in de stad en regio door zendingen te bundelen. Eén zero-emissie voertuig bezorgt dan alle leveringen, in plaats van meerdere (vervuilende) voertuigen die door de stad rijden. De handtekening onder deze samenwerking is nog nat, maar dat deze manier van bezorgen aanslaat is duidelijk: Packaly (onder andere voor Blokker) en StoreShippers hebben zich al aangesloten met hun Ship-From-Store zendingen. Maar ook CB (stads- en last mile distributie) werkt al samen met NGS in diverse steden. Ook lopen er meerdere pilots om zero-emissie te bezorgen voor verschillende andere landelijke partijen. Bijkomend voordeel voor de klanten is dat alle stadhubs werken met één systeem. Ze gaan dus een samenwerking aan met het logistieke bedrijf in hun stad, maar krijgen daarmee toegang tot een landelijk, duurzaam netwerk in alle steden. Waarbij ze indirect samenwerken met alle lokale partijen. En omdat die plaatselijke vervoerders allemaal in hetzelfde systeem werken, zijn ook services zoals track & trace en klantenservice centraal geregeld.

Eigen webshop voor Huishoudbeurs
2 dagen
De Huishoudbeurs keert vanaf 18 februari aanstaande na drie jaar afwezigheid weer terug. Het grootste lifestyle-evenement van Nederland heeft de noodgedwongen corona pauze onder meer benut om een online platform met webshop te lanceren. Al meer dan 70 jaar trekt De Huishoudbeurs jaarlijks honderdduizenden vrouwen naar Amsterdam. Het evenement is bekend geworden als een plek waar nieuwe producten hun vuurdoop beleven, zoals de stofzuiger in 1965, of de tentoonstelling van de allereerste magnetron in 1981. Via Facebook, Instagram en het maandelijkse digitale magazine had de beurs al contact met 500.000 vrouwen. Deze groep bedient men vanaf nu het hele jaar door via het vernieuwde online platform. Op Meer Huishoudbeurs verschijnen wekelijks nieuwe artikelen over alles wat met lifestyle te maken heeft. De onderwerpen zijn gekozen na grootschalig onderzoek naar de interesses en activiteiten die er voor de doelgroep echt toe doen. Een eigen webshop maakt nu ook onderdeel uit van het platform. W De Huishoudbeurs 2023 vindt van 18 februari tot en met 24 februari plaats. Er wordt deze editie gewerkt vanuit vijf segmenten: Home & garden, Life & living, Body & mind, Food & drinks en Shop till you drop. Onder meer Weleda, SAPPH, Unox en Tombola zijn aanwezig op het evenement.
Ontevreden riders in Amsterdam met petitie naar flitsbezorgers
2 dagen
Ruim tweehonderd Amsterdamse riders die werken voor flitsbezorgers Gorillas, Getir en Flink zijn hun erbarmelijke arbeidsomstandigheden zo zat dat ze in een petitie onder meer betere materialen en een eerlijk loon eisen. Woensdag 7 december overhandigt een delegatie van zo’n 25 riders de petitie aan het management van de drie bedrijven in Amsterdam. De riders in Amsterdam zijn het volgens vakbond FNC ‘helemaal zat’. Ze moeten van hun werkgevers met slechte regenkleding, op krakkemikkige fietsen of scooters door de zwaarste stormen of met mist de weg op om Amsterdammers van hun boodschappen te voorzien. Met soms levensgevaarlijke situaties als gevolg. En in ruil daarvoor belonen de flitsbedrijven hun hardwerkende riders met een ‘schamel minimumloon’. Om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen, wordt er tijdens de overhandiging een grote banner opgehangen. Ook worden er gekleurde fakkels ontstoken en zingen de riders een zelfgeschreven lied. De riders in Amsterdam zijn het volgens vakbond FNC ‘helemaal zat’. Ze moeten van hun werkgevers met slechte regenkleding, op krakkemikkige fietsen of scooters door de zwaarste stormen of met mist de weg op om Amsterdammers van hun boodschappen te voorzien. Met soms levensgevaarlijke situaties als gevolg. En in ruil daarvoor belonen de flitsbedrijven hun hardwerkende riders met een ‘schamel minimumloon’. Om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen, wordt er tijdens de overhandiging een grote banner opgehangen. Ook worden er gekleurde fakkels ontstoken en zingen de riders een zelfgeschreven lied.
Passieve betaalwearables ABN stoppen
2 dagen
ABN AMRO stopt vanaf 1 april 2023 met het ondersteunen van de betaalfunctie op wearables van SwatchPAY!, Mondaine, LAKS, K-RING en Olympic. Klanten kunnen dan niet meer betalen met sleutelhanger, horloge, armband of ring. Het gebruik van de passieve wearables is in de afgelopen jaren sterk afgenomen, meldt de bank. Steeds meer klanten kiezen voor contactloos betalen met Google Pay of Apple Pay. Deze methodes zijn bovendien veiliger en handiger in gebruik. Na 1 april 2023 blijft het nog wel mogelijk om te betalen via Garmin Pay en Fitbit Pay.

Pagina's

Abonneren op emerce