Volgens gegevens van Sendcloud, het Europese verzendplatform, steeg het aantal verzonden pakketten in Nederland afgelopen maandag met 168 procent, waarmee Cyber Monday de drukste verzenddag van 2025 werd.
Volgens interne data van het bedrijf uit Eindhoven kunnen de pakketvolumes nog oplopen tot 40 procent meer dan op een normale dag, met piekdagen rond 8 december en 16 december.
Uit gegevens die vanochtend werden gepubliceerd blijkt verder dat de consument andere bezorgvoorkeuren begint te ontwikkelen.
Leveringen naar servicepunten namen toe met 23 procent, waar niet elke winkelier even blij mee is want uitpuilende magazijnen, terwijl zendingen naar pakketautomaten met 16 procent stegen. Dit laat zien dat out-of-home bezorgmethoden een grotere rol krijgen tijdens het piekseizoen. Dit soort hogedrukperiodes ligt vaak aan de basis van veranderingen in voorkeuren en gedrag.
Next-day-leveringen naar servicepunten en pakketautomaten daalden met 17% ten opzichte van een normale dag, wat laat zien dat het steeds moeilijker wordt om next-day-beloftes voor out-of-home-locaties na te komen bij stijgende verzendvolumes.
Rob van den Heuvel, ceo en mede-oprichter van Sendcloud, zegt in een persbericht: “Hoewel de drukste dag van het jaar achter ons ligt, blijven de pakketvolumes in de eerste helft van december ruim boven het gemiddelde. Nu zowel thuisbezorging als out-of-home opties onder druk staan, is het belangrijk dat retailers duidelijk zijn over levertijden en proactief communiceren wanneer bepaalde bezorgmethoden mogelijk langer duren dan verwacht.”
emerce
04-12-2025 10:52