Toch weer verkooprecords Black Friday en Cyber Monday

Ondanks de steeds vroegere start van de kortingsacties in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst boekten Black Friday en Cyber Monday toch weer verkooprecords. De online omzet op Black Friday heeft dit jaar een nieuw hoogtepunt bereikt met 6,25 miljoen transacties, maar de grootste run vond plaats in de dagen vóór de eigenlijke koopjesdag. Die verschuiving tekent een fundamentele verandering in het koopgedrag van Nederlandse consumenten. Black Friday is uitgegroeid tot een shoppingmarathon van meerdere weken waarin de spanning zich al dagen voor de officiële vrijdag opbouwt. Cijfers van iDEAL laten zien dat dinsdag 25 november, drie dagen voor Black Friday, met 6,12 miljoen online transacties zelfs de piek vormde https://www.emerce.nl/nieuws/dinsdag-grootste-bestelpiek-deze-black-week van de hele periode. Dat betekent een stijging van ruim 18 procent vergeleken met dezelfde dag vorig jaar. De verklaring ligt mogelijk in het gedrag van consumenten die steeds meer op zoek gaan naar early bird-aanbiedingen. Webwinkels zijn de afgelopen jaren begonnen met het vervroegen van kortingsacties, waardoor kopers niet meer hoeven te wachten tot vrijdag. Die tactiek werpt vruchten af: de dagen voorafgaand aan Black Friday lieten dit jaar allemaal hogere cijfers zien dan in 2024. Op Black Friday zelf werden 6,25 miljoen aankopen gedaan, het hoogste aantal sinds de coronapiek in 2023. Toen schoot het aantal transacties naar 7,13 miljoen, maar dat gold als uitschieter in een jaar waarin veel Nederlanders thuiszaten. De groei ten opzichte van vorig jaar bedraagt 7,4 procent, wat past in een meerjarige trend van gestage stijging. Sinds 2020 is het aantal transacties op Black Friday met bijna 32 procent toegenomen. Opvallend is dat de dagen ná Black Friday juist een forse terugval laten zien. Waar het koopgeweld vroeger doorliep tot Cyber Monday en verder, lijkt de energie nu grotendeels vóór het weekend op te zijn. De Sint heeft zijn spulletjes ruim op tijd binnen. Die concentratie voorafgaand aan de dag zelf suggereert dat Nederlandse consumenten strategischer te werk gaan. Ze vergelijken prijzen, wachten deals af en slaan toe zodra die er zijn, zonder nog te wachten op vrijdag. Retailers anticiperen daarop door hun acties steeds vroeger te lanceren, waardoor een wekenlange Black Friday-periode ontstaat in plaats van één explosieve dag. De verschuiving heeft ook impact op logistiek en voorraadplanning. Webwinkels krijgen de drukte nu meer gespreid over meerdere dagen, wat de bezorgketen minder zwaar belast. Foto: Jahanzeb Ahsan / Unsplash
emerce
03-12-2025 08:43