Nieuws

363 nieuwsberichten gevonden
Europese adviesraad voor TikTok 3 uur
Video-app TikTok heeft een Europese adviesraad opgericht waarin ook een bestuurslid van de Blijf Groep, een non-profit gericht tegen huiselijk geweld, heeft plaatsgenomen. Behalve Kristine Evertz van de Blijf Groep maakt ook de Belgische Robin Sclafani deel uit van de adviesraad. Zij werkt voor CEJI, een Joodse anti-discriminatieorganisatie. De Consumentenbond en 17 andere Europese consumentenorganisaties hebben onlangs een klacht ingediend tegen de video-app, Het platform zou kinderen onvoldoende beschermen tegen advertenties en ongepaste inhoud. Zo dagen populaire influencers hun vaak jonge volgers uit om content te creëren rondom specifieke producten. Maar voor de gebruikers die aan de uitdagingen meedoen, is meestal niet duidelijk dat dit een commercieel doel heeft en eigenlijk bedoeld is om te adverteren. De consumentenorganisaties hebben hun klacht ingediend via de Europese koepelorganisatie BEUC in bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van toezichthouders CPC. De vorming van een adviesgroep is een eerste stap om aan de bezwaren tegemoet te komen.
emerce business
Genomineerden Shopping Awards 2021 bekend 4 uur
LEDDirect, CameraNU, Jumbo, fonQ en Bugaboo zijn enkele van de bedrijven die in aanmerking komen voor de Shopping Awards, die donderdag 25 maart aanstaande worden uitgereikt. De volledige lijst is hier te vinden. Vanwege de maatregelen rondom de covid-19-pandemie vindt de uitreiking van de Shopping Awards, de prestigieuze onderscheidingen op het gebied van digital commerce, dit jaar online plaats. De Shopping Awards zijn opgedeeld in verschillende categorieen. Ze belonen de algemene kwaliteit van online activiteiten, de integratie van kanalen en de digitale stappen die bedrijven hebben gezet. De prijswinnaars worden bepaald door een combinatie van publieksstemmen en beoordelingen van vakexperts. Naast de Shopping Awards worden dit jaar ook Vakprijzen uitgereikt. Hieronder vallen onder meer prijzen rondom de actuele e-commerce thema’s logistiek en marktplaatsen en de Beste Starter Award. De genomineerden, op alfabetische volgorde: B2B Award powered by Intershop eki.nl Eshuis Vanderlande Beste Starter Award Bloom Makery Fotobehang.com www.12taste.com Logistiek Award powered by DHL Blokker BV https://testalize.me Kleertjes.com Marketplace Seller Award powered by bol.com DGM Outlet b.v. MaxiMondo.com Mies to Go TOM B.V. Hieronder vind je de tien hoogst genoteerde bedrijven in de Ecommerce50, de lijst van snelgroeiende Nederlandse e-commerce bedrijven. De ranking wordt 25 maart bekendgemaakt. Genomineerden Ecommerce50 powered by Sound of Data Bloeddrukmeter.shop Case2go.nl HUUS.nl Muscle Meals Pip Studio Refurbished.nl TOM Toppy Werk aan de Muur www.sbsupply.nl Uitreiking De uitreiking is te volgen via de website van de Shopping Awards. Deze vindt op 25 maart plaats van 19:00 tot 20:00 uur.
emerce business
Algoritme opent verzegelde zeventiende-eeuwse brief 4 uur
Het is voor het eerst gelukt om een verzegelde brief uit de zeventiende eeuw te lezen. Met geavanceerde scantechnologie en een computergestuurd algoritme wist een internationaal onderzoeksteam de brief digitaal te openen. Het team wist de nog opgevouwen brief te lezen met behulp van röntgen-microtomografie, een geavanceerde scantechnologie. Duizenden scans pikten de ijzerdeeltjes in de inkt op en maakten zo de letters zichtbaar. De brief werd daarna digitaal geopend door een computergestuurd algoritme dat alle puzzelstukjes aan elkaar legde. Het kostte de onderzoekers vier jaar om het algoritme te ontwikkelen. Dankzij dit proces kon het team de inhoud van de brief voor het eerst in drie eeuwen lezen zonder het zegel te verbreken. De brief werd verstuurd op 31 juli 1697 door Jacques Sennacques aan zijn neef Pierre Le Pers, een Franse koopman in Den Haag. Jacques vroeg hem om een gewaarmerkt afschrift van een overlijdensbericht van ene Daniel Le Pers.
emerce business
Parkeerwekker in beroep tegen Amsterdams verbod 5 uur
Parkeerwekker, de start-up die automobilisten een bericht stuurt wanneer er een scanauto voorbij hun geparkeerde auto rijdt, gaat in hoger beroep tegen het verbod in Amsterdam. Begin vorige maand heeft de voorzieningenrechter de dienst verboden in de hoofdstad. Parkeerwekker is het niet met het vonnis eens en heeft bij het gerechtshof in Amsterdam een spoedappel aangevraagd. Als het appel door het gerechtshof wordt goedgekeurd zou er in april al een nieuwe uitspraak kunnen liggen. Inmiddels hebben de steden Rotterdam, Utrecht en Leiden ook stappen aangekondigd indien Parkeerwekker de activiteiten niet in die steden staakt.
emerce business
Webhoster SoHosted voert prijzen op 5 uur
Webhoster SoHosted voert een flinke prijsverhoging doorvoor zijn webhostingpakketten. Het goedkoopste pakket verdubbelt in prijs en kost per 1 april tien euro per maand. De nieuwe prijzen voor de hostingpakketten Standaard, Pro en Premium zijn respectievelijk 10, 15 en 20 euro per maand. Nu is dat nog 5, 10 en 15 euro per maand. SoHosted stopt met de oude abonnementen, ook voor bestaande klanten. Volgens SoHosted krijgen kwel meer waar voor hun geld. De vernieuwde pakketten bieden onder andere meer ram, nieuwe tools voor het maken van websites en webshops, automatische beveiligingspatches en ddos-protectie.
emerce business
Platform Orderchamp naar Duitsland 6 uur
Orderchamp, een online marktplaats voor merken en retailers, breidt uit naar Duitsland. De Nederlandse startup voegt ‘officieel’ een vijfde markt toe na de Benelux en Frankrijk. Duitsland is de grootste markt van Europa. Het Duitse verkoopvolume is de afgelopen drie maanden verviervoudigd en al 2.000 Duitse winkeliers kopen bij het platform in. Maandelijks voegt het platform nieuwe collega’s toe aan het Duitse team. Het platform bevat een aanbod van meer dan 125.000 producten, waaronder Home & Living, Eten & Drinken, Sieraden en Kids & Baby. Retailers kunnen meer dan 1500 verschillende Europese merken inkopen voor hun eigen (web)winkel.
emerce business
Eurofiber met Point of Presence (PoP) in Frankfurt 7 uur
Eurofiber verstevigt zijn aanwezigheid in Duitsland met een zogeheten Point of Presence (PoP) in Frankfurt. Dit maakt het voor internationale klanten mogelijk om vanuit Frankfurt direct te worden aangesloten op het Europese glasvezelnetwerk van Eurofiber. De PoP wordt opgesteld in Equinix’ FR5 datacenter. Daarnaast sluit Eurofiber meteen zijn interconnectiviteitsplatform DCspine aan op de nieuwe PoP. Eurofiber exploiteert sinds 2000 hoogwaardige digitale open infrastructuur.
emerce business
‘Websites hebben nog altijd lak aan privacyregels’ 7 uur
Drie jaar na invoering van de AVG blijken veel websites zich nog altijd niet aan de privacyregels te houden. Dat concludeert de Consumentenbond na een uitgebreide steekproef. Meer dan de helft van de bezochte sites plaatst volgcookies zonder daar toestemming voor te vragen of dwingt die toestemming af. De Consumentenbond heeft 100 populaire websites onderzocht. 53 daarvan gaat in in de fout. Een kwart plaatst al volgcookies voordat ze überhaupt om toestemming hebben gevraagd. Bunq plaatst de meeste: 9. En twintig websites, waaronder Coolblue, NLZiet en OKCupid, plaatsen tóch volgcookies ondanks dat de bezoeker ze geweigerd heeft. De cookiemuren, die de onderzoekers in 2018 en 2019 nog veel aantroffen, blijken gelukkig grotendeels verdwenen. Alleen Tweakers gebruikt deze techniek nog, ondanks dat die niet is toegestaan. Wel moeten op 41 sites bezoekers allerlei menu’s doorworstelen om reclamecookies uit te schakelen, terwijl het accepteren van alle cookies op diezelfde sites juist heel simpel is. Ook zijn de cookieverklaringen soms erg uitgebreid. Marktplaats.nl spant de kroon met een ruim 68.000 woorden tellende verklaring. En wie wil controleren of alle cookie-instellingen goed staan, moet pagina’s lang scrollen om 20 cookieschuifjes te controleren. De bedrijven die gebruik maken van ingewikkelde menu’s weigeren meestal iets aan te passen.
emerce business
Belgische inspectie: geen oneerlijke praktijken Deliveroo en Uber Eats 8 uur
Ondanks klachten van Belgische restaurants over hoge kosten maken maaltijdbezorgers Deliveroo en Uber Eats zich niet schuldig aan ‘oneerlijke praktijken’. Dat stelt de economische inspectie. Onder de noemer #Savemyresto trokken vorig jaar in juli een zestigtal restaurants aan de bel over de hoge kosten die Deliveroo en Uber Eats rekenen. Zij moeten soms wel 30 à 35 procent commissie betalen, terwijl ze het vanwege corona al heel moeilijk hebben. De toenmalige minister van Middenstand en Zelfstandigen Denis Ducarme (MR) speelde het dossier door naar de economische inspectie. Dagblad De Tijd zegt dat het onderzoek is afgesloten en dat geen ‘oneerlijke praktijken’ zijn vastgesteld. De inspectie heeft dus geen dossier doorgestuurd naar het parket voor een eventuele vervolging. Dat wordt bevestigd door de woordvoerder van huidig federaal minister van Economie, Pierre-Yves Dermagne (PS). Het neemt de onvrede over de hoge kosten en ‘wurgcontracten’ bij Deliveroo en Uber Eats overigens niet weg.
emerce business

Succesvolle YouTubers vaak hoogopgeleid 9 uur
Relatief veel prominente Nederlandse YouTubers zijn hoogopgeleid. Vier op de tien YouTube-sterren hebben een HBO- of WO-opleiding afgerond, terwijl dit aandeel voor alle Nederlanders ruim 10 procent lager ligt. Dit blijkt uit onderzoek van CVSter.nl naar de opleidingen van Nederlandse YouTubers met meer dan 100.000 abonnees. Met name gamers blijken vaak een vervolgopleiding te hebben in het hoger onderwijs. Meer dan de helft van de YouTubers die gaming-video’s maakt heeft een HBO- of WO-diploma (53,6%). Zo volgde Joost Bouhof van het kanaal JoostSpeeltSpellen (558.000 abonnees) een HBO-opleiding en rondde Rick Broers van SerpentGameplay (115.000 abonnees) een WO-master af. Veel YouTubers volgden een vervolgopleiding die relevant is voor het opbouwen van een succesvol YouTube-kanaal. Zo is de meest gekozen richting audiovisueel/multimedia, gevolgd door opleidingen in marketing/communicatie. Er zijn echter ook YouTubers die zich hadden voorbereid op een andere carrière. Zo volgden sommige YouTube-sterren een opleiding in bijvoorbeeld Luchtvaart, Onderwijs, Scheikunde, Werktuigbouwkunde, Biologie of Rechtsgeleerdheid. Bijna driekwart van de succesvolste Nederlandse YouTubers is geboren in de jaren negentig. De gemiddelde YouTuber is momenteel 26 jaar en 7,1 procent is nog minderjarig. — einde persbericht —
emerce business
Al 5000 winkelafspraken voor Wibra 9 uur
Retailketen Wibra gaat vanaf woensdag klanten op afspraak ontvangen. In een paar dagen tijd hebben vijfduizend mensen zich aangemeld, zegt een woordvoerder tegen RetailNews. De discounter spreekt van een ‘overweldigend aantal mensen’. Na de gedwongen sluiting in december had Wibra al een webwinkel opgetuigd. Klanten kunnen zowel producten thuis laten bezorgen als ophalen via click & collect. Ook veel andere winkel zullen vanaf vandaag klanten mondjesmaat ontvangen. Onder meer Action, HEMA en Blokker lieten ook al weten hiervan gebruik te maken. Grote ketens als IKEA en Bijenkorf vinden de maatregel niet werkbaar.
emerce business
Digitaliseringsdebat rond actuele thema’s 10 uur
Op 3 maart organiseren Bits of Freedom, Amnesty International, Waag en Open State Foundation een nationaal verkiezingsdebat rondom digitalisering. In een toenemende digitaal wordende overheid en samenleving spelen data en digitale processen een belangrijke rol. Desondanks laten huidige indicenten zoals de toeslagenaffaire, de datalek bij de GGD en een machtige Big Tech zien dat de politiek nog achterloopt op dit thema. Queeny Rajkowski (VVD), Harry van der Molen (CDA), Lisa van Ginneken (D66), Andrew Harijgens (Groen Links), Barbara Kathmann (PVDA) en Mahir Alkaya (SP) gaan met elkaar in debat over digitale onderwerpen die hoog op de agenda staan. Thema’s rondom digitalisering spelen een belangrijke rol in het politieke debat en kunnen niet ontbreken in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Het rapport tijdelijke commissie Digitale toekomst sprak eerder al over een ‘digitale transitie’: er moet meer parlementaire grip komen op digitale onderwerpen. Thema ronde 1: de toeslagenaffaire & toezicht op algoritmes De toeslagenaffaire heeft blootgelegd dat zelflerende algoritmes vergaande effecten kunnen hebben. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens had de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst de (dubbele) nationaliteit van aanvragers van kinderopvangtoeslag niet zo mogen verwerken als jarenlang gebeurde. Deze verwerkingen waren onrechtmatig, discriminerend en daarmee onbehoorlijk – zware overtredingen van de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Thema ronde 2: Big Tech-bedrijven & sociale media De bestorming van het Capitool in de Verenigde Staten op 6 januari heeft de discussie over regulering van sociale media aangezwengeld. Sociale media zouden mensen door middel van ondoorzichtige algoritmes meer nepnieuws en complottheorieën voorschotelen, met als gevolg dat mensen media, overheden, wetenschap en andere instituties wantrouwen. Hoe zorgen we ervoor dat de invloed van sociale media onder democratische controle komt? Kan wetgeving zoals de Digital Services Act en Digital Markets Act toezicht op sociale media beter reguleren? Thema ronde 3: Massasurveillance De afgelopen jaren zijn op dit vlak ook de bevoegdheden van de politie en de inlichtingen en veiligheidsdiensten in Nederland uitgebreid. De wet computercriminaliteit 3 (de hackwet) maakt het mogelijk voor de politie om telefoons of andere apparaten te hacken om informatie te vinden en de WIV (Wet inlichtingen en veiligheidsdiensten 2017) geeft inlichtingendiensten meer bevoegdheden om informatie te verzamelen. Hierover is destijds het welbekende referendum geweest waarbij de wet is verworpen en op onderdelen is aangepast. Tegelijkertijd is er ook een toename in de hoeveelheid sensoren in de publieke ruimte, zoals camera’s, microfoons, kentekencamera’s en zelfs hartslagsensoren. Het verkiezingsdebat is live te volgen voor iedereen via de online stream op digitaliseringdebat.nl en via de televisiezender NPO Politiek. Kijk en luister mee op woensdag 3 maart tussen 16:00 en 17:30 uur. Dit debat wordt mede mogelijk gemaakt door Engage!TV.
emerce business
‘We posten zo veel op sociale media, omdat we leren van beloningen’ 10 uur
Het sociale-mediagebruik van mensen wordt vaak vergeleken met een verslaving, met als ‘craving’ het willen krijgen van zo veel mogelijk positieve feedback – likes – uit je omgeving. Empirisch bewijs voor sociale-mediagebruik als op beloning gebaseerd gedrag is echter schaars, maar  UvA-psychologen Björn Lindström en David Amodio trekken nu toch conclusies. Met een big data-analyse en gedragsexperiment laten ze zien dat reward learning-mechanismen van invloed zijn. Het onderzoeksteam analyseerde meer dan een miljoen posts van ruim 4.000 gebruikers op Instagram en drie online fora (over herenmode, damesmode en tuinieren). De onderzoekers zagen dat mensen hun berichten op zo’n manier spreiden dat het aantal likes dat ze gemiddeld ontvangen, wordt gemaximaliseerd. Ze posten sneller nadat ze een hoog aantal likes krijgen en minder vaak wanneer ze minder ‘likes’ ontvangen’. Dit patroon sluit nauw aan bij het bekende mechanisme van reward learning (leren door beloning) en suggereert dat er sprake is van vergelijkbare principes die bij dieren te zien zijn. De onderzoekers gingen vervolgens op zoek naar bevestiging van hun resultaten door een online experiment te doen op een Instagram-achtig platform. Hierin konden deelnemers grappige beelden met een spreuk erbij of memes posten en ontvingen zij likes als feedback. Ook uit het experiment bleek dat dat mensen vaker iets posten als ze gemiddeld meer likes krijgen. Foto Shutterstock
emerce business
Samsung lanceert tv line up van 2021 10 uur
Samsung heeft dinsdag tijdens het virtuele event Unbox & Discover de nieuwe tv line-up van 2021 onthuld. De nieuwe schermen zijn gebaseerd op de microLED technologie. De anorganische LED’s, waaruit de geavanceerde technologie is opgebouwd, gaan inbranden tegen. Zo blijven de kleuren levenslang levendig. In 2018 introduceerde Samsung MICRO LED in de vorm van The Wall, een visueel installatiesysteem bestaande uit modules. Zo kun je een scherm bouwen van wel 292 inch (4,42 meter) groot. Al het goede van The Wall brengt Samsung in 2021 samen in een traditioneel tv-formaat. Omdat de televisies vrijwel randloos zijn, is de ervaring volgens Samsung extra intens. MICRO LED komt deze lente wereldwijd beschikbaar in 110- en 99 inch, terwijl in de herfst de 88 inch uitkomt. De MICRO LED verschijnt later ook nog als 76 inch. Door de royale afmeting kijk je met de functie 4Vue (Quad View) ontspannen naar vier bronnen tegelijk. Je volgt bijvoorbeeld meerdere sportwedstrijden of je streamt al gamend een walk-through. Samsung heeft zijn QLED toestellen nog niet bij het oud vuil gezet. Het geheim zit in de Neo Quantum Processor en de nieuwe Quantum Mini LED’s, die 40 keer zo klein zijn dan gewone LED’s. Dat zorgt voor dieper zwart en helderdere lichttonen, terwijl de opschaaltechnologie van de Neo QLED ‘slimmer is dan ooit’. Op de Samsung Neo QLED zitten ook functies waarmee je je gameplay makkelijk verbetert. Met Game Bar kun je eenvoudig in één overzicht zien welke gamefunctionaliteiten je hebt in- of uitgeschakeld. Verder krijg je met de Super Ultrawide Gameview extreem brede beeldverhoudingen op je TV, van 21:9 tot zelfs 32:9, die je normaal alleen hebt op gaming monitors. In 2021 zullen de 8K-modellen van Samsung Neo QLED (QN800A en QN900A) beschikbaar zijn in de maten 65 -, 75 – en 85 inch, terwijl de 4K-modellen (QN90A en QN85A) in nog meer formaten beschikbaar komen, beginnend bij 50 inch.
emerce business
CDA wil geen Minister voor Digitale Zaken 12 uur
Het CDA wil geen minister voor Digitale Zaken omdat een dergelijk departement te veel op zichzelf zou staan. “Digitalisering zit in de haarvaten van de maatschappij”, aldus Mona Keijzer. “Je moet ervoor zorgen dat elke bewindspersoon wordt aangesproken op zijn onderdeel van het beleid in Nederland”, aldus de staatssecretaris voor Economische Zaken en Klimaat. Ze staat als nummer zeven op de kieslijst van haar partij. Iets meer dan een week geleden betoogde Victor Knaap van MediaMonks dat Nederland gebaat is bij een Minister van Digitale Zaken. “Deze moet zich bezighouden met de overkoepelende strategie van de overheid en hoe technologie daarbij een waardevermeerderende factor kan zijn. Zo kan er innovatie en vernieuwing ontstaan, naast dat er onderhoud moet worden gepleegd.” Zijn plan werd positief ontvangen door onder meer Frans van Houten van Philips, IT-ondernemer Jan Baan, prins Constantijn en D66-kamerlid Kees Verhoeven. CDA’er Keijzer was gisteren een van de deelnemers aan het RTL Z Verkiezingsdebat over de Slimme Economie. Het debat moest een beeld geven van hoe de politieke partijen innovatie willen helpen zekeren en versnellen. Het grootste deel van het een uur durende debat leverde geen nieuwe inzichten, veelbelovende vergezichten of nieuwe plannen op. De deelnemers waren het in grote lijnen met elkaar eens: alles begint bij het onderwijs en dat kan kwalitatief beter. En: het moet makkelijk zijn om een techbedrijf te beginnen. Over zaken als verminderen van afhankelijkheid van techgiganten, een Europese cloudstrategie of investeringen in continentaal onderscheidende technologieën werd niet gesproken. Over het vergroten van de politieke digitale expertise zei Renske Leijten van de SP: “De expertise wordt opgebouwd, maar dat gaat heel stroperig en is vaak gericht op de gewenste uitkomst.” Tom van der Lee van GroenLinks: “Het gaat niet om ministeries maar ook om de Kamer zelf. Ik vind het winst dat we hebben besloten om na de verkiezingen een aparte vaste commissie voor digitale zaken in te stellen zodat wij zelf ook veel beter de vinger aan de pols houden.” De hierboven beschreven passages zijn terug te zien vanaf 1:00:23 in onderstaande video Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
emerce business
Ruim 1 miljoen Nederlandse gebruikers voor Clubhouse 12 uur
Ruim 1 miljoen Nederlanders gebruiken Clubhouse, volgens onderzoek van MeMo². Met een maandbereik van meer dan 8 procent zijn met name de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle adoptie van het audioplatform. Clubhouse is dé nieuwe social media sensatie. Media, merken, influencers, creatieven, goeroes en ondernemers, iedereen vindt er wat van. De downloadteller (de app is er momenteel alleen voor iOS) stond op half februari wereldwijd al op 8,1 miljoen. Iets meer dan een derde van de downloads vond in de VS plaats. Ook in Nederland gaat het snel. Vijf procent van de Nederlanders zegt wekelijks actief te zijn en 2 procent is dagelijks al met de app in de weer. Wat de data ook laat zien is dat Clubhouse het meest populair onder jonge mannen is. De vraag is natuurlijk of Clubhouse deze explosieve groei weet vast te houden en Nederland definitief weet te overtuigen, of dat iedereen de app alleen een keer of wat aan het proberen is. Daar is nog weinig duidelijkheid over. Het succes van merken en de advertentiemogelijkheden binnen Clubhouse wordt nu met name besproken in de rooms zelf, constateert MeMo². Vol verwachting wordt gekeken naar de eerste cases. Foto Shutterstock
emerce business
Amerika grootste markt voor HelloFresh 1 dag
Meer dan de helft van de omzet van HelloFresh genereert het bedrijf in de VS. Het aantal klanten op de andere markten groeide daarentegen harder. De bezorger van maaltijdboxen HelloFresh zag zijn klantenbestand in 2020 met 78 procent toenemen tot 5,3 miljoen. Daarvan zitten er 2,6 miljoen in de VS en 2,7 miljoen daarbuiten. De omzet steeg met 107 procent tot 3,7 miljoen euro. Dit is af te leiden uit de jaarcijfers die het bedrijf uit Berlijn vanochtend publiceerde (PDF). De winst voor belasting van 7,5 miljoen naar 92 miljoen euro. Het bedrijf profiteerde afgelopen jaar enorm van de uitbraak van het coronavirus. Dat geeft ook de CEO Dominik Richter toe: ” Effectief zijn onze groeiverwachtingen voor vier à vijf jaar gecondenseerd in één jaar. Daarvoor hebben we de kapitaalbestedingen verdubbeld om de productie en infrastructuur versneld op te schalen. En met resultaat, want we bereidden meer dan zeshonderd miljoen gezonde maaltijden”, 114 procent meer dan het jaar ervoor. Ondanks de focus op de operatie heeft Richter ook aandacht kunnen besteden aan productvernieuwing. Klanten kunnen nu ook soepen, salades en vlees als extra aan het pakket toevoegen en snacks en brood. Ook is HelloFresh begonnen met de uitrol van het goedkopere merk EveryPlate buiten de VS.
emerce business
Stationswinkels bezorgen via Thuisbezorgd 1 dag
De stationswinkels van Julia’s zijn deze week begonnen met bezorgen aan huis, zodat reizigers niet alleen onderweg ‘kunnen genieten van hun favoriete Italiaanse pasta of broodje’. NS werkt hiervoor samen met Thuisbezorgd.nl. Julia’s bezorgt thuis vanaf 16 stationswinkels verspreid door het land. Bestellen kan via Thuisbezorgd.nl of de Thuisbezorgd.nl-app en is elke dag mogelijk vanaf 11.00 uur tot sluitingstijd. Eerder was het al mogelijk om via Thuisbezorgd.nl bij deze Julia’s winkels een bestelling af te halen op een tijdstip naar keuze. De thuisbrengservice is hierop een aanvulling. Julia’s biedt de afhaal- en thuisbrengservice tot 1 juli 2021 aan als proef.
emerce business

Nog maandenlang productieproblemen bij PlayStation 5 verwacht 1 dag
De PlayStation 5 zal voorlopig maar mondjesmaat beschikbaar zijn als gevolg van een tekort aan computerchips. Dat heeft Jim Ryan, de CEO van de gamingdivisie van Sony (Sony Interactive Entertainment), gezegd tegen de Financial Times. Sony kan zelfs niet garanderen dat er voldoende consoles geproduceerd kunnen worden om de vraag te volgen. In november en december gingen al wel zo’n 4,5 miljoen exemplaren van de nieuwe PlayStation over de toonbank. Sony had naar eigen zeggen meer toestellen kunnen leveren. Het tekort aan computerchips is een direct gevolg van de coronapandemie. Doordat veel mensen thuis moeten blijven, is de vraag naar elektronica, zoals smartphones en laptops, fors gegroeid.
emerce business
Beursapp Robinhood zelf naar de beurs 1 dag
Beursapp Robinhood, een van de hoofdrolspelers in de beursgekte rond fondsen als GameStop en AMC Entertainment, wil versneld naar de beurs. Het bedrijf lijkt te willen profiteren van de populariteit van de app. Het platform verkeerde onlangs in geldnood als gevolg van acties van kleine beleggers op internetforum Reddit. Vanwege de kapitaalvereisten had het bedrijf te weinig geld in kas om eventuele aankopen bij te passen. Robinhood wist uiteindelijk 3,4 miljard dollar aan extra financiering aan te trekken. Robinhood werd bij een financieringsronde vorig jaar gewaardeerd op 11,7 miljard dollar.
emerce business
CM.com koopt PayPlaza om omnichannel kassabusiness 1 dag
Techbedrijf CM.com neemt voor tien miljoen euro de verkoper van kassasystemen PayPlaza over. De acquisitie geeft CM.com een voet tussen de deur richting de fysieke retailmarkt. PayPlaza heeft namelijk technologie waarmee winkeliers in fysieke zaken en onderweg betalingen kunnen ontvangen. Het werkt met de point of sale-terminals van Sunmi en Ingenico. Die ondersteunen alle gangbare betaalvormen, inclusief Apple Pay en Google Pay. Het bedrijf uit Amsterdam is tien jaar oud, heeft vijftig man in dienst op kantoren in Nederland, Duitsland en Spanje. Er zijn zo’n twintigduizend betaalterminals verbonden met de gateway. Buiten de coronatijd faciliteerde het via vijftig partnerbedrijven ruim een half miljoen transacties per dag. Tot de klantenkring behoren onder meer Zeeman en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De jaaromzet van PayPlaza ligt op vier miljoen euro. CM zegt dat de nieuwe loot aan zijn stam hoge winstmarges heeft en direct aan het resultaat zal bijdragen. Verkopend directeur Edgar Plasa wil zijn bedrijf in de nieuwe constellatie verder naar het buitenland uitrollen. CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com zegt (PDF) in te spelen op toenemende vraag naar technologie die gecombineerd online en offline betalingen kan afhandelen in winknels. Zijn eigen digitale betaaldiensten leverden in de eerste helft van 2020 een omzet op 3,3 miljoen euro (+16%). Als payment service provider verwerkten de Brabanders een volume van 349 miljoen euro (+18%) in het digitale domein. In september 2020 gaf de communicatieleverancier nieuwe aandelen uit om via de beurs 31,8 miljoen euro nieuw kapitaal te verwerven. Dat zou worden gebruikt voor overnames. Foto: Michael Kumm (cc)
emerce business
Uber in Brussel gemuilkorfd 1 dag
Een fikse tegenslag voor Uber in Brussel. Het stadsbestuur heeft bepaald dat Uber-chauffeurs geen ritten meer mogen aanvaarden via de app. Bovendien moet een verzoek voor een rit minimaal drie uur van tevoren worden ingediend. Brussel trekt hiermee de regelgeving voor Uber gelijk aan die voor verhuurders van auto’s met chauffeur. Onder de mogelijke sancties voor chauffeurs vallen een inbeslagname van hun wagen, strafrechtelijke vervolging, of een tijdelijke schorsing of permanente intrekking van de vergunning. Parlementariër Christophe De Beukelaer zegt dat het verbod gelijk staat aan een kok vragen om geen pannen meer te gebruiken. Zijn partij zal de minister-president deze week vragen om uitleg bij het parlement. Foto Pixabay
emerce business
Emerce magazine #182 is uit, lees hem gratis 1 dag
Het nieuw verschenen maartnummer van Emerce magazine is – naast de gebruikelijke fysieke distributie – kosteloos te lezen als digitale variant. Met in deze editie onder andere: Een coverstory over The Future of Work: de toekomst van werk is er eerder dan gedacht. Een blik op hoe werken verandert volgens onder andere GitLab, Dropbox en Softbank. Een achtergrondverhaal over de positieve businesscases van synthetische media en hoe onder andere video’s en foto’s al door algoritmen worden gemaakt. Een feature over innovatie in videobellen. Een interview met Rutger Tuit, Agency Partnership Leader bij YouTube, over de veranderende focus binnen advertising naar ‘brand suitability’. Een artikel over het nieuwe Nederlandse sociale-videonetwerk Follow en de behoefte aan gespecialiseerde social platformen. Plus nog veel meer interviews, korte items, expert- en opiniestukken, zodat je ook in deze tijd up to date blijft met de ontwikkelingen in online business. Enkele van de stukken zullen later ook integraal op deze site zijn te lezen. Je vindt de nieuwe Emerce via deze link.
emerce business
Oudgediende Worldpay wordt nieuwe CEO Mollie 1 dag
Shane Happach wordt per 1 april aanstaande de nieuwe CEO van het Nederlandse, internationaal werkende betaalbedrijf Mollie. De leiderspositie was al enkele maanden vacant, omdat Happachs voorganger Gaston Aussems eind augustus 2020 na bijna acht jaar vertrok. Happach is afkomstig van Worldpay, waar hij de functie vervulde van EVP en Head of Global eCommerce. Oprichter Adriaan Mol zegt in een persbericht: “We weten dat hij de juiste persoon is om de internationale expansie van Mollie te stimuleren en ervoor te zorgen dat onze productinnovatie tegemoet komt aan de steeds veranderende behoeftes van de meer dan 110.000 klanten van Mollie in Europa.” Anders dan Adyen richt Mollie zich juist op het faciliteren van de kassa bij kleine webwinkels. Dat betekent dat belangstellenden makkelijk en snel met de betaaldienst aan de slag moeten kunnen gaan. En dat moet weer in balans zijn met het monitoren, signaleren en uitsluiten van klanten die te grote risico’s opleveren. Dat zijn beiden technologische vraagstukken waar de unicorn bedreven in is. De aanstelling van een nieuwe CEO lijkt het sluitstuk van een behoorlijke stoelendans https://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-cto-mollie-daniel-ropers-aangesteld-strategisch-adviseur in de top. In juli 2020 kreeg de scale-up er een CCO en CTO bij in de personen van Ken Serdons en Marco dos Santos. Miriam van Dongen en Koen Köppen werden lid van de supervisory board en oud-directeur bol.com Daniel Ropers werd strategisch adviseur. Enkele weken daarna kondigde Mollie aan dat het negentig miljoen dollar venture capital kreeg van de Amerikaanse investeerder TCV.
emerce business
Zalando test duurzaam bezorgen met Fietskoeriers.nl 1 dag
Zalando is in Amersfoort, Nijmegen, Arnhem en Zwolle een samenwerking gestart met de Nederlandse bezorgdienst Fietskoeriers.nl. De fietskoeriers bezorgen de pakketjes van Zalando tussen 17.00 en 22.00 met bakfietsen. Zalando wil naar eigen zeggen zo de bezorging duurzamer maken en bijdragen aan het verminderen van verkeer in en om steden. De eigen bedrijfsvoering van Zalando en het bezorgen en retourneren zijn sinds 2019 klimaatneutraal. Fietskoeriers.nl, onderdeel van Cycloon, is een landelijke dekkende pakketdienst met meer dan 700 fietskoeriers. Het is Cycloons ambitie om in 2025 in tenminste 75 steden met de fiets te bezorgen.
emerce business
bol.com sluit deuren voor particuliere verkopers 1 dag
Bol.com stopt per 3 mei 2021 met de mogelijkheid voor particulieren om tweedehands boeken, muziek en films te verkopen. Het platform zal enkel nog bruikbaar zijn voor professionele handelaren. Dit besluit vloeit voort het uit succes van de marktplaatsfunctie die juist door deze particuliere verkopers is ontgonnen. Die functie wordt inmiddels overwegend gebruikt door professionele verkopers, van klein tot heel groot, en de verwachtingen van deze groepen beginnen te ver uiteen te lopen. “Zakelijke en particuliere verkopers verlangen andere functionaliteiten die niet meer passen in hetzelfde verkoopaccount. Omdat deze diensten te ver van elkaar verschillen en zakelijke verkopen de focus heeft, is de keuze gemaakt om alleen nog te richten op de ontwikkeling van zakelijke verkoopmogelijkheden.” Het is niet bekend hoeveel particulieren actief verkopen op bol.com. In 2014 was er sprake van een totaal van ‘enkele honderdduizenden’ tegenover vijfduizend professionele. Tegenwoordig zijn dat er iets meer dan veertigduizend. Inmiddels wordt bijna zestig procent van het aanbod op bol.com verkocht door zakelijke verkooppartners. Tot begin 2007 was bol.com een ‘gewone’ webwinkel waar het bedrijf het aanbod bepaalde. Vanaf april van dat jaar werd het voor particulieren mogelijk om tweedehands boeken in de schappen te leggen pal naast de nieuwe. Vier jaar later, in 2011, besloot het bedrijf om ook professionele handelaren toe te laten op zijn handelsplatform. Het productaanbod van derde partijen staat sindsdien schouder aan schouder met het eigen assortiment. Foto: Tiomax80 (cc)
emerce business
Instagram lanceert Live Rooms 1 dag
Instagram heeft de nieuwe functie Live Rooms uitgerold. Het was al mogelijk om via Instagram met twee mensen tegelijk te streamen, nu lukt dat ook met vier mensen. Streamers kunnen deelnemers één voor één uitnodigen voor een livepresentatie. Instagram belooft ook moderatie-opties en audiofuncties. Mogelijk wil het bedrijf concurreren met Clubhouse, een app voor audio groepsgesprekken. Ook in Clubhouse kunnen meerdere mensen tegelijk spreken. Naar verluidt komt ook Facebook, moederbedrijf van Instagram, met een Clubhouse kloon.
emerce business

Budbee lanceert shopping-app 1 dag
Budbee publiceert een app om mee te shoppen bij aangesloten winkeliers. Het techbedrijf laat de gebruiker daarnaast ook het bezorgen van pakketjes qua tijd nauwkeurig regelen. CEO en oprichter Fredrik Hamilton vertelde vorige week dat hij zijn bedrijf niet zozeer als logistieke speler ziet, maar eerder als techbedrijf. “We willen online winkelen makkelijk maken en bouwen daarom producten die dat faciliteren.” De Zweed benoemt de gevestigde logistieke partijen als zijn concurrenten, maar met enig bravoure ook weer niet. “Zij zijn bezig hun oude werkprocessen te moderniseren. Wij richten ons op het gemak van de gebruiker.” Vanuit die gedachte lanceerde Budbee in Zweden een shopping-app. Daarin zitten onder meer alle aangesloten webwinkels en een zoekmachine. De gewenste items kunnen vanuit de app worden gekocht en bezorgd laten worden. Het hoofdkantoor laat per e-mail aan Emerce weten: “Nederland staat [voor de uitrol van de app] hoog op de prioriteitenlijst.” Strikt genomen gaat het niet om een aparte app, maar een toevoeging op de bestaande app waarin de consument alle verzendopties beheert. Het bedrijf lanceerde vorig jaar ook een abonnement op zijn bezorgdienst. Die is al wel beschikbaar in Nederland. Budbee Plus kost vijf euro per maand. Winkelend publiek krijgt daarmee meer en geraffineerder opties voor welke orders, los of gebundeld, wanneer worden thuisbezorgd. Het is de eerste bezorgdienst die naast zijn reguliere dienstverlening ook een apart abonnement aanbiedt. Fredrik Hamilton was vorige week een van de sprekers op een investeerdersdag van kapitaalverstrekker Kinnevik. Dat heeft zijn belang van 29 procent voor 767 Zweedse Kronen, ongeveer 75 miljoen euro, in de boeken staan.
emerce business
‘Onderwijs software Google niet veilig genoeg’ 1 dag
Onderwijsministers Van Engelshoven en Slob raden het gebruik van Google Workspace en Google Workspace for Education (voorheen G Suite for Education) ten zeerste af, zo schrijven ze in een brief aan de Tweede Kamer. In het onderwijs worden steeds meer (persoons)gegevens digitaal opgeslagen en uitgewisseld. Het is belangrijk dat dit op een veilige en verantwoorde manier gebeurt, stellen de bewindslieden. Onderwijsinstellingen zijn verantwoordelijk voor de keuze van veilige digitale leermiddelen en platforms, voor een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens van leerlingen, studenten en docenten, en de naleving van privacywetgeving, waarvan de AVG de belangrijkste is. Uit onderzoek blijkt dat er privacyrisico’s zijn bij het gebruik van Google G Suite en G Suite for Education. Een van deze risico’s betreft de omgang met metadata. Google heeft als standpunt dat zij zichzelf als enige verwerkingsverantwoordelijke ziet voor metadata. Dit betekent dat zij mag bepalen voor welk doel zij metadata verzamelen en op welke manier dat gebeurt. Ook heeft Google in de privacyovereenkomsten opgenomen dat zij de voorwaarden rondom metadata eenzijdig mag aanpassen, zonder de gebruiker om toestemming te vragen. Dat betekent dat onderwijsinstellingen die Google G Suite for Education gebruiken, geen of onvoldoende grip houden op wat er met deze gegevens gebeurt. De scholen en onderwijsinstellingen zullen in de komende periode via de diverse informatiekanalen die hen ter beschikking staan (websites, nieuwsbrieven) vanuit SURF, SIVON, PO-Raad en VO-raad worden geïnformeerd en ondersteund. Ook wordt de Autoriteit Persoonsgegevens om advies gevraagd. Overigens kunnen de scholen de Googleproducten gewoon blijven gebruiken, schrijven de onderwijsminsters. Rijksambtenaren zullen geen gebruik maken van Google Workspace, schrijft minister Grapperhaus van Justitie in een andere Kamerbrief. Foto Arenda Oomen voor Rijksoverheid
emerce business
Dertig miljoen euro voor supermarkt-app Crisp 1 dag
De Nederlandse supermarkt-app Crisp haalt dertig miljoen euro venture capital op om zijn groei te versnellen. Nieuwe aandeelhouder is Target Global, een fonds uit Berlijn dat eind vorig jaar zelf nog driehonderd miljoen euro ophaalde. Ook Keen Venture Partners is een fonds dat instapt. Verder participeren Nederlandse onder meer oprichters van Just Eat Takeaway en Adyen in deze ronde en hernieuwen ook bestaande aandeelhouders waaronder Opportunity Partners hun steun. Crisp is anders dan andere boodschappen-apps omdat het zich vooral richt op vers aanbod uit het seizoen uit de nabije omgeving van de afnemer. Het nieuwe geld wordt, aldus het persbericht, vooral geïnvesteerd in het verstevigen van de basis onder de groei: de uitbreiding van het elektrische wagenpark, een forse toename van het assortiment en digitalisatering van de gehele bevoorradingsketen. Het bedrijf uit Amsterdam geeft geen cijfers over aantallen klanten of verkopen. De enige vrij abstracte indicatie luidt: ‘Crisp groeide in 2020 ruim zeven keer in omzet’ en ‘sinds een jaar is het bedrijf blijvend winstgevend per bestelling’. Er werkt vijfhonderd man en meer dan 85 procent van de omzet komt van terugkerende klanten. In juni 2019 haalde Crisp reeds vijf miljoen euro op. Foto: Gemma Billings (cc)
emerce business
Koers Zoom omhoog na gunstige vooruitzichten 1 dag
De koers van het aandeel Zoom is maandag flink gestegen nadat het Amerikaanse bedrijf een omzet voorspelde van tussen de 900 miljoen en 905 miljoen dollar. Analisten hadden op minder gerekend. Het bedrijf rapporteerde een kwartaalomzet van 882,5 miljoen, vergeleken met schattingen van 811,8 miljoen. De winst kwam uit op 260 miljoen. Het platform heeft 1.644 klanten die meer dan een ton bijdragen. Bijna een half miljoen klanten heeft meer dan 10 werknemers. Toen de COVID-19-pandemie toesloeg, was Zoom een kleine starter van een voormalige Cisco-werknemer die naar de beurs was gegaan met de belofte om videoconferentiesoftware gemakkelijker te gebruiken. Omdat het platform voor een korte tijdsduur gratis kon worden gebruikt, nam het aantal gebruikers explosief toe.
emerce business
ABN: Corona zorgt voor tweedeling in retail; online platforms blijven terrein winnen 1 dag
ABN AMRO verwacht dat online platforms sterk blijven groeien als gevolg van de grote behoefte aan gemak en lage prijzen. Zo zijn in 2020 de online verkopen met 35,8 procent gestegen en dit jaar wordt een groei van 20 procent verwacht. De coronacrisis heeft voor een tweedeling in de retailsector gezorgd. Zo profiteren retailers in voedingsmiddelen – zoals supermarkten en voedingspeciaalzaken – van de lockdown, terwijl retailers in non-food juist zwaar getroffen worden, blijkt uit de sectorprognose Retail 2021/2022. Na een dip in 2020 van min 2 procent is 2021 voor de sector een overgangsjaar. Zo zullen in de eerste helft van dit jaar nog allerlei restricties gelden, terwijl er in de tweede helft van 2021 uitzicht is op licht herstel. De crisis heeft zowel winnaars als verliezers opgeleverd. Branches die in 2020 het sterkst zijn gegroeid, zijn de bouwmarkten (+17,8 procent), woon- en meubelwinkels (+5,8 procent), consumentenelektronica (+5,7 procent) en supermarkten (+4,6 procent). Deze groei komt dit jaar vrijwel tot stilstand. Voor supermarkten en voedselspeciaalzaken geldt dat zij in 2022 rekening moeten houden met krimp (-1 procent), en ook bij woon- en meubelwinkels (-4) is de verwachting dat de rek er uit is. Omdat veel consumenten in 2020 hebben geïnvesteerd in een nieuwe bank of klussen in en rondom het huis. Retailers die het zwaarst zijn getroffen door corona zijn kledingwinkels (-19,2 procent) en schoenenwinkels (-17 procent). Voor hen ligt dit jaar wel groei in het verschiet, met respectievelijk 4 en 2 procent. Na de lange lockdown zal een deel van de consumenten het namelijk fijn vinden om weer te kunnen ‘funshoppen’ in fysieke winkels. Maar de coronacrisis heeft de ontwikkeling waarbij de fysieke kleding- en schoenenwinkels steeds meer concurrentie krijgen van online kanalen verder versterkt.
emerce business
Groot datalek bij Ticketcounter, ook hack bij InHolland 2 dagen
Gegevens van bezoekers van Diergaarde Blijdorp, Apenheul, Dierenpark Amersfoort en tientallen andere attractieparken liggen op straat. Kaartverkoper Ticketcounter wordt ook nog eens afgeperst voor 3 ton. Een medewerker heeft per ongeluk gegevens ergens online neergezet waar dat niet moest. Daardoor waren de gegevens daar maandenlang (van 5 augustus 2020 tot 22 februari 2021) te vinden. De gegevens worden daarna te koop aangeboden op het darkweb. Het betreft voornamelijk gegevens van mensen die via de website dagtickets hebben gekocht. Het lek kon zeer snel worden gevonden en is ook direct dichtgezet. Het verschilt per attractiepark om welke tijdsperiode het gaat. De dierentuinen hebben hun klanten via e-mail ingelicht over het datalek. De hackers dreigen meer gegevens vrij te geven als niet 7 bitcoins, zo’n 3 ton, wordt betaald. Directeur Sjoerd Bakker van Ticketcounter is dat niet van plan. De Volkskrant meldt dat de persoonsgegevens van mogelijk 56.000 studenten met een Inholland Moodle-account op een forum aangeboden. De gegevens zijn vorige week buitgemaakt bij een hack. De data bevat mailadressen, woonadressen, telefoonnummers en versleutelde wachtwoorden. Foto Pixabay
emerce business
‘Google Stadia mist interne doelen met grote marges’ 2 dagen
Googles gamedivisie Stadia mist de interne maandelijkse doelen voor omzet en controlerverkopen met honderdduizenden, aldus Bloomberg. Het persbureau baseert zich daarbij op interne bronnen bij Google die enkel anoniem willen optreden. Google Stadia zou een gameplatform worden dat de spellenindustrie op zijn kop zou zetten. Voor pakweg tien euro per maand zouden gamers veel spellen onbeperkt vaak kunnen spelen. Grote, bekende spellen zouden ze kunnen kopen. Vele miljoenen dollars maakte de techgigant vrij om zijn ambitie vorm te geven. Er werden zelfs eigen gamestudio’s aangelegd om in eigen beheer spellen te ontwikkelen. Die zouden naast de titels van grote uitgevers komen te staan. De belofte blijkt echter groter dan de praktijk. Waar andere platformen honderden games huisvesten, komt Stadia niet verder dan tachtig. En de eigen Google-games gaan voor eeuwig de vriezer in, want de bouwstudio’s zijn al weer gesloten. Googles initiatief heeft toch effect, want Microsoft en Amazon investeren serieus in een vergelijkbaar Netflix-achtig model voor gamestreaming. Het evangeliewerk is al gedaan en beide partijen hebben een betere staat van dienst met het exploiteren van eigen werk dan de zoekmachine. Foto: Falco Ermert (cc)
emerce business
Klarna haalt 1 miljard dollar op 2 dagen
De betaalprovider voor webwinkels Klarna heeft een miljard dollar opgehaald bij private investeerders. De waardering van het bedrijf lag daarbij op 31 miljard dollar, drie keer meer dan een half jaar geleden. Vanochtend werd het nieuws over de nieuwe financiering bekendgemaakt. Dertig nieuwe en reeds zittende investeerders doen mee in deze nieuwe ronde. Ondanks de hoge waardering, te vergelijken met die van sommige traditionele banken, zien zij nog steeds groeimogelijkheden met een beursgang op de horizon. Het geld wordt gebruikt om Klarna’s positie op de Amerikaanse markt uit te bouwen. In Europa is het bedrijf al een redelijk gevestigde naam. Het levert financiële diensten om bij winkels achteraf te betalen. In de VS is dat concept bekend bij creditcards, maar online niet op de geruisloze manier zoals de Zweden die bieden. De onderneming belooft een procent van het nieuw aangetrokken kapitaal in te zetten voor duurzaamheidsprojecten. De details daarvan wordt bekendgemaakt op 22 april 22 op World Earth Day. Vorige week publiceerde Klarna financiële kerncijfers over het jaar 2020. In het eerste coronajaar verwerkte het voor 48 miljard euro aan betalingen bij webwinkels, 46 procent meer dan in 2019. Het aantal actieve gebruikers kwam vorig jaar uit op 87 miljoen, waarvan vijftien miljoen in de VS. De winst ligt net onder de miljard euro.
emerce business
Blockchain geen wondermiddel bij digitale transformatie van agrifood 2 dagen
In potentie biedt blockchain veel kansen voor het verbeteren van transparantie, traceerbaarheid, efficiëntie, en de positie van de boeren en tuinders in agrifoodketens – aspecten die essentieel zijn voor een duurzame agrifood. Maar de technologie heeft ook zijn beperkingen en knelpunten. Dat concludeert Wageningen University en Research dat in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur, en Voedselkwaliteit (LNV) onderzoek deed naar de toepasbaarheid van blockchain in agrifood. Bij een blockchain moet je deelnemers in een informatiesysteem, bijvoorbeeld boeren, producenten en verkopersinformatiesysteem, voorstellen als zogenaamde nodes of knooppunten in een digitaal netwerk. Elke node heeft alle informatie van het hele netwerk. Hierdoor is er bij het overdragen van informatie tussen partijen geen centrale toezichthouder meer nodig: de nodes in het netwerk controleren onderling of hun kopieën nog overeenkomen. Als er bij één van de nodes afwijkende informatie wordt gevonden, is het duidelijk dat die gegevens niet kloppen. Hierdoor kunnen data betrouwbaar en transparant worden gedeeld, waarbij alle stukken informatie voor iedereen toegankelijk blijven. Toch is blockchain niet een wondermiddel. Door de complexiteit van het proces van informatiecontrole kan blockchain juist minder efficiënt worden dan een centrale database. En er is bij cryptovaluta veel rekenkracht en dus energie nodig om transacties te verwerken. In de agrifood wordt blockchain al door verschillende partijen ingezet. Zo heeft binnen Nederland Albert Heijn een blockchainplatform en zijn er wereldwijd honderden initiatieven die blockchain toepassen in de land- en tuinbouw. Doel: duurzaamheid of meer transparantie creëren richting consumenten.
emerce business

Uitgeverij BigSpark in handen van Shatho Beheer 2 dagen
De uitgever van AndroidPlanet.nl en iPhoned.nl, BigSpark uit Nijmegen, is overgenomen door de Rotterdamse investeerder Shatho Beheer. Financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt. Afgelopen vrijdag werden de finale handtekeningen gezet en vanochtend om tien uur is het personeel van BigSpark geïnformeerd over de overname. Veertien jaar geleden begon Peter Geurts uit hobbyisme zijn website over iPhone-nieuws. Vandaag de dag is het een bedrijf met vijftien man personeel, waaronder reviewers en journalisten, en een stabiele toestroom van drie miljoen bezoekers per maand. Tegen Emerce zegt de Geurts dat hij met meerdere investeerders en uitgevers sprak. Een belangrijke voorwaarde was dat het team niet uit Nijmegen zou hoeven verhuizen. Shatho Beheer belooft te investeren in de verdere groei van het bereik en het merkenportfolio. Omgekeerd hoopt de investeerder te leren van de digitale expertise van het team aan de Waal. De dagelijkse leiding blijft in handen van interim-directeur Marco van Veen. Hij werd vorig jaar aangesteld om de dagelijkse leiding over te nemen. Peter Geurts verlaat het bedrijf om zich te oriënteren op nieuwe ondernemerskansen, maar blijft beschikbaar als adviseur. Shatho Beheer is een Rotterdamse informal investor en participeert voor de lange termijn. Een van de mensen achter het bedrijf is Anne Ringsma, een man met een geschiedenis in de drukwereld. De investeerder participeert ook in Senefelder Misset, Veen, Bosch & Keuning Uitgevers Groep (VBK) en F&L Media, ook uit Nijmegen. De laatste is bekend van magazines als iCreate, c’t, en Auto Review.
emerce business
Veel praktijk op Google Analytics User Conference 2 dagen
De Google Analytics User Conference geeft op aanstaande donderdag 4 maart veel beschouwingen en experttips over data-analytics, maar staat ook bol van praktische tips. Thomas de Ruiter van CloudNine, een spin-off van Netprofiler, is direct duidelijk. “Google Analytics 4 is nog niet af, maar begin wel alvast met plannen van de overgang naar deze versie.” De huidige versie gaat naar end of life en GA4 is geen update maar iets totaal nieuws. “Het is dus een planningsvraagstuk.” In zijn verhaal gaat hij in op planning, verloop en rollen. Timo Rietveld van HEMA laat zien dat de overgang van Universal Analytics naar Google Analytics 4 niet helemaal geruisloos liep. Maar ook, nuttig, hoe hij daar in de praktijk van alledag mee omgaat. HEMA heeft in het digitale domein zoals veel winkeliers uit zeker twee gezichten: een website en een app. De dataspecialist geeft laat zijn publiek met heldere illustraties zien hoe zijn datastructuur eruit ziet en hoe die wordt gebruikt. Wat verder de diepte gaat de presentatie van Charles Farina van Adswerve. Ook met veel illustraties schetst hij de verschillen tussen Universal Analytics naar Google Analytics 4. Hoe zijn ze anders? Wat kun je wel wat voorheen niet kon? Hoe maak je pathing en tunnel analyses? Wat kun je met ruwe data die je nu gratis tot je beschikking hebt? Brian Stark van Google verklapt in zijn presentatie wat de duurste knop in Universal Analytics was. Dat was de knop ‘create view’. Elke keer dat die werd aangeklikt maakte Google een volledige kopie van de dataset van de gebruiker. Op Google-schaal is dat een kostbaar grapje. En vanuit het perspectief van energiegebruik niet efficiënt. Stark geeft met zijn presentatie een interessant kijkje in de keuken van Googles datacentra en hoe het bedrijf streeft naar een klimaatneutrale werkomgeving. Teun de Keizer van Orange Valley blijft dichtbij de huidige analyticspraktijk: het verbeteren van datakwaliteit van de data die je al hebt. “Kwaliteit en het monitoren daarvan is een continu proces. Heb je goed materiaal voor je analyses, dan heb je goede inzichten voor vervolgstappen.” Hij behandelt een brede waaier aandachtspunten om die kwaliteit te bewaken. *) Voor een oriëntatie op het complete programma, klik naar de lijst met sprekers en thema’s staat online. Alle video’s blijven ook na 4 maart on demand te bekijken.
emerce business
Streaming muziek nu 83 procent van de muziekomzet in VS 2 dagen
In het afgelopen coronajaar werd er nauwelijks nog live muziek gespeeld, maar volgens de Recording Industry Association of America steeg de totale omzet uit opgenomen muziek desondanks met 9,2 procent tot 12,2 miljard dollar in 2020. De groei kwam vooral door streamingdiensten, tegenwoordig goed voor 10,1 miljard aan inkomsten, een stijging van 8,9 miljard in 2019. 2020 was het vijfde opeenvolgende groeijaar op dat vlak. Van de grote streamingplatforms waren Spotify en Apple Music de belangrijkste met gezamenlijk 7 miljard aan inkomsten. Tegelijkertijd steeg het gemiddelde aantal Amerikaanse abonnementen tot 75,5 miljoen, tegen 60,4 miljoen in het voorgaande jaar. Als je al die cijfers bij elkaar optelt, was streaming goed voor 83 procent van de totale omzet van de industrie. De verkoop van cd’s en digitale downloads bleef dalen, al had vinyl ook nu weer een sterk jaar. De verkoop steeg met 29,2 procent op jaar tot 619,6 miljoen. Toch is er niet alleen goed nieuws. Het streamingmodel betaalt royaal uit aan ’s werelds grootste acts, maar maakt het voor kleinere en onafhankelijke artiesten moeilijk om er van te leven. Foto Pixabay
emerce business
Brugge laat digitale 3D-kopie van de stad maken 2 dagen
In Brugge zal het stadsbestuur tegen het einde van dit jaar een digitale 3D-versie van de stad hebben, zo meldt de VRT. Via computersimulatie zal elke straat te zien en je zal er ook dingen kunnen uittesten. Op een congres in Barcelona zag schepen Esquenet hoe op een scherm een digitale kopie in 3D van een stad in China werd getoond. Voor veranderingen in het verkeer is zo’n digitale kopie nuttig. Om de mobiliteit te verbeteren onderbreekt men soms het verkeer in een bepaalde straat. Zo’n knip zorgt ervoor dat het verkeer andere wegen gebruikt. Nu moet men dat eerst in het echt uitproberen. Dat kost veel tijd en soms moet de ingreep bijgestuurd of herzien worden.
emerce business
Bol.com heeft Trustpilot verbannen 2 dagen
Bol.com toont sinds kort niet langer de sterrenrating van Trustpilot op zijn webpagina. De beoordeling zou volgens de retailer onbetrouwbaar zijn. Vaak laten ook niet-klanten beoordelingen op het Deense reviewplatform achter, onder meer over Zwarte Piet. Ook kan iedereen – klant of niet – meermaals achter elkaar beoordelingen op het Deense reviewplatform achterlaten. Het Deense bedrijf stelt tegenover het AD dat bol.com een totaal onjuist beeld schetst van de kwaliteit en werkwijze. Bol kan niet-relevante recensies rapporteren, maar laat dat na. Van de 2,2 miljoen verwijderde recensies in 2020 werd 70 procent gewist via de intelligente software en 30 procent handmatig, stelt Trustpilot.
emerce business
Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen over toename hacks 2 dagen
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meet een explosieve toename van het aantal hacks, gericht op het buitmaken van persoonsgegevens. Het aantal meldingen steeg in 2020 met maar liefst 30 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt de toezichthouder in zijn Rapportage Datalekken 2020 die AP-voorzitter Aleid Wolfsen vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Steeds vaker krijgt de AP meldingen van hacking, phishing of malware. Dat persoonsgegevens steeds vaker het doelwit zijn van criminelen is volgens de AP zeer verontrustend. Criminelen gaan volgens de toezichhoyder zeer geraffineerd te werk. Ze hebben vooral organisaties die veel persoonsgegevens verwerken in het vizier. Steeds vaker is daar een datalek ontstaan doordat criminele hackers al langere tijd in een netwerk aanwezig zij. De criminelen gebruiken deze tijd om het netwerk van de organisatie te verkennen en in kaart te brengen. Ze proberen om meer bevoegdheden te krijgen in het netwerk, bijvoorbeeld door ‘systeembeheerdersrechten’ te verwerven. In 2020 ontving de AP maar liefst 1173 meldingen van dergelijke datalekken, waarbij hacking, malware of phishing werd ingezet om persoonsgegevens te stelen. Opnieuw een stijging, want in 2019 waren dit soort meldingen ook al met 25 procent toegenomen. Door tekort aan personeel en budget kan de AP slechts bij een beperkt deel van de gemelde datalekken in actie komen. Naar schatting zijn er in 2020 tussen de 600.000 en 2.000.000 personen getroffen door een datalek waar slechts één stap nodig was om in te loggen. Vaak zijn complete systemen beveiligd met slechts één wachtwoord. Vooral bij datalekken door hacking, malware of phishing had ‘meerfactorauthenticatie’ de schade vaak kunnen beperken of voorkomen. Bij meerfactorauthenticatie moet een persoon of systeem op minimaal twee verschillende soorten inloggen om toegang te krijgen. Bijvoorbeeld met een wachtwoord én met een code die je per sms ontvangt.
emerce business
Omzet horeca krimpt ongekend hard, ophalen en bezorgen verlicht de pijn nauwelijks 2 dagen
De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse opleving door toen de maatregelen werden versoepeld. In heel 2020 kromp de omzet van de horeca met 33,9 procent ten opzichte van 2019. De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. De cijfers maken duidelijk dat ophalen en bezorgen de verliezen nauwelijks hebben gecompenseerd. In het vierde kwartaal van 2020 daalde de omzet van cafés het hardst. Cafés hebben 70,4 procent minder omgezet dan een kwartaal eerder. Restaurants boekten 56,7 procent minder omzet dan in het derde kwartaal en hotels 51,1 procent minder. Hotels hebben vorig jaar 50,8 procent minder omgezet dan in 2019. De krimp bij de overige logiesverstrekkers was met 13,1 procent een stuk kleiner. In totaal kromp de omzet van de logiesverstrekkers in 2020 met 40,6 procent. De reisbranche werd ook in het vierde kwartaal hard geraakt door de coronacrisis. De omzet was volgens het CBS 76,6 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Een kwartaal eerder daalde de omzet met 60,4 procent. Op jaarbasis daalde de omzet van de reisbranche in 2020 met 63,2 procent ten opzichte van 2019. Het reclamewezen zette in het vierde kwartaal 8,4 procent minder om en boekt daarmee na de reisbranche de grootste omzetdaling binnen de zakelijke dienstverlening. Markt- en opinieonderzoek zette in het vierde kwartaal 1,4 procent meer om en herstelde daarmee sterk na omzetdalingen van 20,2 procent en 9,2 procent in het tweede en derde kwartaal van 2020. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het vierde kwartaal 7,1 procent lager dan een jaar eerder, in het derde kwartaal lag de omzet 11,1 procent lager. Over heel 2020 daalde de omzet 9,1 procent ten opzichte van 2019. De omzet van IT-dienstverleners was in het vierde kwartaal daarentegen 1,8 procent hoger dan een jaar eerder, over heel 2020 steeg de omzet 1,2 procent ten opzichte van 2019. Dit is aanzienlijk lager dan de voorgaande 3 jaar waarin de omzet met 5 tot 8 procent per jaar steeg.
emerce business
Modulaire laptop 2 dagen
Startup Framework uit San Francisco doet een beetje denken aan de Nederlandse smartphonefabrikant Fairphone. De eerste laptop van het bedrijf die ook Framework heet is grotendeels modulair opgebouwd. Je kunt daardoor makkelijk het geheugen van de laptop uitbreiden, USB-aansluitingen aanpassen en het toetsenbord vervangen. Hij wordt geleverd met een Intel Core i5-1135G7, i7-1165G7, or i7-1185G7 Tiger Lake processor met Intel Xe graphics. Je kunt kiezen tussen Windows 10 Home of Pro. Een lanceerdatum en een prijs zijn nog niet bekend gemaakt. Het wordt nog wel ergens in 2021.  
emerce business
PostNL sluit uitzonderlijk jaar af met 337 miljoen bezorgde pakketten 2 dagen
PostNL vervoerde in 2020 1,7 miljoen pakketten op piekdagen. Er werd een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgd, zo blijkt uit de jaarcijfers. Het bedrijf spreekt van een uitzonderlijke resultaatontwikkeling in 2020 bij zowel Pakketten als Mail in Nederland als gevolg van de coronacrisis. Dat leverde een handelsresultaat op van 245 miljoen, waarvan naar verwachting 55 miljoen eenmalig resultaat. De omzet ging naar 3,2 miljard. Voor 2021 verwacht de postvervoerden een handelsresultaat van 205 miljoen tot 225 miljoen. PostNL trekt 80 miljoen euro uit voor de versnelling van digitale transformatie ter versterking van concurrentiepositie. Door de coronamaatregelen werden in Nederland 103 procent meer pakketten bezorgd in 2020 dan in het jaar ervoor, blijkt uit vandaag vrijgegeven cijfers van Sendcloud. De groei werd gerealiseerd via het platform van Sendcloud. Het sluiten van de winkels in december leidde tot een hoogtepunt met een verdriedubbeling (+202 procent) van het pakketvolume. De drukste dag vond al plaats in november: op Cyber Monday gingen maar liefst 271 procent meer pakketten op de post. Zo’n 83 procent van de pakketten werd de volgende dag geleverd. Gemiddeld was de levertijd per pakket 1,25 dag. In december daalde het percentage dat binnen een dag geleverd werd licht, naar 74,3 procent. Dat heeft met name te maken met het lange kerstweekend, waardoor pakketten wat langer bleven liggen.
emerce business

AI-hub Brightlands van start in Heerlen 2 dagen
De regio Limburg start de AI-hub Brightlands met de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen als kern. Dit initiatief verbindt Limburgse bedrijven, kennisinstellingen en andere organisaties die werken aan kunstmatige intelligentie en datawetenschap. Kunstmatige intelligentie en data zijn sterk medebepalend voor onze toekomstige welvaart en welzijn, zo stellen de betrokken partijen. ‘We staan pas aan het begin van het optimaal benutten van de meerwaarde voor de sociale en economische opgaven in onze regio en daarbuiten.’ De AI-hub Brightlands richt zich zowel op technisch AI onderzoek als op onderzoek naar de toepassing van AI in toepassingsgebieden zoals de publieke dienstverlening, publieke veiligheid, duurzame industrie, gezondheid en zorg. Qua technologie ‘onder de motorkap’ bezit de hub veel kennis en expertise op het gebied van onder andere machine learning, explainable AI, speltheorie, cognitieve robotica en mens-machine interactie. Wat de toepassing van AI betreft is er ook veel ervaring met veilig data delen, blockchain, privacy beschermende technieken, datavisualisatie, ethiek, en maatschappelijke en juridische aspecten. Limburg, met de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen als aanjager, heeft al een sterke positie op het gebied van kunstmatige intelligentie, datawetenschap en digitalisering. Op de in 2016 gestarte Brightlands Campus in Heerlen is een ecosysteem actief van 80 bedrijven, kennisinstellingen, overheden en andere organisaties die zich inzetten voor het ontwikkelen en toepassen van AI en data science. Bovendien maakt de campus deel uit van de vier Limburgse Brightlands Campussen. Ook op de Chemelot Campus in Sittard-Geleen (circulariteit), de Health Campus in Maastricht (gezondheid) en de Food Campus in Venlo (voeding) spelen data science en AI een belangrijke rol. De AI-hub Brightlands wordt onderdeel van het nationale netwerk van de Nederlandse AI Coalitie. De AI-hub Brightlands is een initiatief van de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen, de Universiteit Maastricht, Open Universiteit, Zuyd Hogeschool, VISTA College, de Provincie Limburg, Accenture, APG, de Gemeente Heerlen, Stadsregio Parkstad Limburg, LIOF, LWV, MKB-Limburg, Regitel, de Brightlands Chemelot Campus, de Brightlands Maastricht Health Campus, de Brightlands Campus Greenport Venlo, het Maastricht UMC+, Zuyderland, VDL Nedcar, de Nederlandse Politie en het CBS. Om de AI-hub Brightlands te realiseren, ontvangt de hub de zogeheten kickstartfinanciering van de Nederlandse AI Coalitie, waarmee ze een bijdrage kan leveren aan de ambities van de NL AI Coalitie om Nederland een leidende rol te bezorgen op het gebied van kunstmatige intelligentie. De komende maanden worden de plannen voor de AI-hub Brightlands verder uitgewerkt. Men verwacht dat veel partijen aanhaken.
emerce business
Vlaamse taxibedrijven starten eigen Uber 2 dagen
Vlaamse taxibedrijven gaan de concurrentie aan met Uber door hun krachten te bundelen in de applicatie Wave-a-cab. 170 Vlaamse taxibedrijven hebben hun schouders gezet onder dit initiatief, meldt Techpulse.be. De mobiele applicatie is sinds vorige week beschikbaar voor Android en iOS. De applicatie werkt net als Uber en Heetch. Via de app kan een rit aangevraagd en betaald worden, hoewel contante betalingen aan de chauffeur ook mogelijk zijn. Wave-a-Cab houdt 5 procent commissie in van de taxichauffeurs. Lager dan wat Uber en Heetch opeisen. Uniek is dat je via de applicatie je eigen chauffeur kunt kiezen. Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
emerce business
Martijn Lindeman (Follow): ‘Er is behoefte aan gespecialiseerde socials’ 4 dagen
Het Nederlandse sociale-videonetwerk Follow zal in april live gaan in Europa. Om ‘positieve uitkomsten voor mens en natuur te bewerkstelligen’. “Mensen volgen aanbevelingen van vrienden, niet van bedrijven”, aldus CEO en oprichter Martijn Lindeman. In Follow komen de belangrijkste interesses van Lindeman samen: media en reizen. Hij begon zijn loopbaan bij de omroep, onder meer bij de programmabladen van de toenmalige AKN en als licentiespecialist bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, maar de laatste jaren richtte hij zich meer op de reiswereld met Besthoteloffers en HotelKing. Follow is in eerste instantie een videoapp, zoals TikTok, maar dan met video’s over buitenactiviteiten. Het wordt een platform dat ‘slaagt als je naar buiten gaat om plezier te hebben, optimaliseert op duurzaamheid, culturen overbrugt en positief bijdraagt aan de sociale structuur van de samenleving’. Follow indexeert miljoenen (buiten)activiteiten naar hun CO2-voetafdruk, waaronder accommodaties, activiteiten, restaurants, winkels, musea, parken en ‘natuurwonderen over de hele wereld’. De duurzaamsheidsscore is ontwikkeld als onderdeel van SASTDes (Smart Assessment Sustainable Tourist Destinations) van Breda University. Negativisme Toch wil Lindeman niet alleen milieubewuste consumenten bereiken. “Dat is niet zo’n grote groep. Maar je kunt wel de duurzaamheid benadrukken. Wandelen is bijvoorbeeld duurzamer dan een busreis.” Onder buitenactiviteiten verstaat Lindeman overigens een breed aanbod van bezigheden, waaronder in de toekomst festivals en concerten. Die ontbreken nu nog. Het zakelijke model: Follow rekent een variabele commissie over boekingen of reserveringen. Lindeman erkent dat de lancering van een dergelijke app (in eerste instantie alleen voor Android) in coronatijd wat ongelukkig is. “Maar ik verwacht dat we dit jaar snel uit het dal zullen kruipen en mensen er dan massaal op uit gaan trekken.” Bovendien is er een reden dat Lindeman de app rond de Amerikaanse verkiezingen wilde aankondigen. “Ik zag enkele jaren geleden al dat de polarisatie op sociale media door de politieke ontwikkelingen toenam. Tegenover al dat negativisme wilde ik iets positiefs stellen. Ik denk sowieso dat we in de toekomst meer gespecialiseerde sociale platforms rond een bepaald thema krijgen. Je kunt dan beter gelijkgestemden samenbrengen. Dat vinden we belangrijk: je volgt de aanbevelingen van vrienden, niet die van bedrijven.” Minimale middelen Ook is er volgens Lindeman bewust voor video gekozen, “Want consumenten oriënteren zich steeds meer visueel.” Platformen als Instagram of TikTok faciliteren de reiswereld onvoldoende, zegt de CEO. “Wij zorgen dat je altijd op een landingspagina uitkomt waar je meer informatie kunt vinden. Bij veel platforms moet je gelijk reserveren.” Follow begint met een beperkt aantal partners die samen een miljoen hotels, enkele honderdduizenden activiteiten en veertigduizend restaurants aanbieden. In de toekomst zijn allerlei partijen die evenementen organiseren welkom. Lindeman kondigde Follow aan op de geheel virtueel georganiseerde Consumer Electronics Show (CES), maar voor de internationale uitrol heeft het jonge bedrijf nog wel nadere financiering nodig. De huidige app is volgens Lindeman met minimale middelen ontwikkeld, samen met partnerbedrijven. Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce) * Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#182).
emerce business
Infographic: Van keukentafel tot thuiskantoor 4 dagen
Het is bijna een jaar geleden dat werkend Nederland vanwege corona massaal verhuisde van kantoor naar keukentafel. Online beveiliger Kaspersky deed daarom onderzoek onder Nederlanders die meer vanuit huis zijn gaan werken. Als thuiswerken blijft, wil 55 procent van de Nederlanders die meer vanuit huis zijn gaan werken, zaken verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat thuiswerkers zich het afgelopen jaar meer zorgen zijn gaan maken over de veiligheid met oog op virussen en hacker. Daarbij zijn er zelf al extra maatregelen getroffen, zoals een goede virusscanner en het regelmatig updaten van software. Ook checkt 61 procent of de webcam en/of microfoon uitstaat als deze niet wordt gebruikt. Desondanks werkt vier op de tien nog steeds met minder middelen dan op kantoor.
emerce business
Onderzoek ACM naar Apple App Store bijna afgerond 4 dagen
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt zou zijn onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik van Apple in de App Store bijna hebben afgerond. Dat meldt Reuters naar aanleiding van mails die de toezichthouder aan betrokkenen heeft verstuurd. Het onderzoek loopt al sinds 2019 en richt zich op de verplichting van ontwikkelaars om gebruik te maken van in-appbetalingen die via Apple zelf lopen. App-ontwikkelaars moeten 15 tot 30 procent commissiebetalen aan Apple. Een alternatief is er niet. Appaanbieders geven aan dat zij drempels ervaren in de toegang tot de eindgebruiker. Onder meer door het goedkeuringsproces. Appaanbieders zeggen dat zij de voorwaarden van Google – maar voornamelijk Apple – te vaag vinden. Het is vaak onduidelijk waarom een app geweigerd wordt. Ook zetten verschillende appaanbieders vraagtekens bij de reden voor de weigering. Daarnaast ervaren appaanbieders problemen met interoperabiliteit met het besturingssysteem of bepaalde functionaliteiten op de telefoon, zoals met Siri of de NFC-chip. Bovendien geven appaanbieders aan niet altijd een eerlijke kans te hebben ten opzichte van eigen apps van Apple dan wel Google die al op de telefoon geïnstalleerd staan of de wijze waarop ranking in de appstore geregeld wordt. Het is het eerste mededingingsonderzoek naar de App Store. De Europese Commissie is vorig jaar een soortgelijk onderzoek gestart. Het is overigens niet gezegd dat de ACM gaat ingrijpen. Vermoedelijk zal de toezichthouder ook rekening houden met het oordeel van de EU.
emerce business

Pagina's