NMO meet vanaf mei ook global merken en retailmedia

Het Nederlandse online bereiksonderzoek NMO Online wordt volgende maand met de toevoeging van global merken en retailmedia zwaarder, betekenisvoller. Door de toevoeging van nieuwe data kan de rapporteur van bereik van sites en apps in Nederland ook uitspraken gaan doen over, naar mag worden aangenomen, het bereik van Amerikaanse en Chinese techreuzen. Die doen zelf niet mee aan de onderzoekspoule, dus meet men via een omweg. De basis voor de uitbreiding is het Ipsos-panel dat ook het ‘luisteren’ voor NMO in kaart brengt. “Van deze respondenten weten we nu ook het website- en appverkeer, echter zonder gebruik te maken van de meetcodes, zoals die voor de huidige mediamerken wel worden gebruikt. Dit zogeheten ‘untagged’ meten, zowel binnenshuis als buitenshuis, geeft inzicht in het bereik van onder andere de globals en grote retailmerken.” Dit schrijft NMO in een e-mail aan zijn achterban waarin deze wordt uitgenodigd voor de presentatie van de uitbreiding. “Hiermee wordt NMO Online een onderzoek dat het complete digitale landschap in kaart brengt. Deze fase is een volgende stap in de ambitie om te komen tot één marktstandaard voor het meten en rapporteren van website- en appbezoek.” Uniforme bereikcijfers zijn in de media- en reclamewereld noodzakelijk om eenduidige uitspraken te kunnen doen over de waarde en het effect van commerciële mediakanalen. De presentatie vindt op 8 mei plaats bij Kantar Media in Amsterdam. De eerste versie van de destijds nieuwe standaard voor het meten en rapporteren van websites en apps, NMO Online, is sinds januari 2024 beschikbaar voor de mediamarkt. NMO staat voor Nationaal Media Onderzoek en omvat onderzoek waarin paneldata en censusdata worden gecombineerd. Kantars ‘Focal Meter’ is een centraal onderdeel in de crossmediale ambities van NMO.
emerce
30-04-2025 08:35