bpost lanceert met ‘Secure Delivery’ extra beveiliging tegen fraude bij pakjesleveringen

bpost lanceert naar eigen zeggen een nieuw wapen in de strijd tegen fraude bij pakjesleveringen, een ‘fenomeen in opmars’. Vanaf nu kunnen webshops via bpost kiezen voor een ‘Secure Delivery’. Daarbij wordt een pakje door de postbode enkel overhandigd wanneer de bestemmeling een geheime code kan voorleggen. Uit onderzoek* van bpost blijkt dat 75 procent van de online shoppers in ons land graag een extra beveiliging wil op bestellingen met hoge waarde. Deze vraag naar meer zekerheid bestaat ook bij de webshops, die de incidenten ten gevolge van fraude jaar na jaar zien toenemen. Zo publiceerde de Consumentenombudsdienst (COD) eerder deze maand nog in haar jaarverslag dat het ‘een verontrustende trend ziet in een stijgend aantal vermoedens van fraude bij pakjesleveringen’. De beveiligde code wordt gegenereerd door bpost en uitsluitend gecommuniceerd met de bestemmeling van het pakje. Die ontvangt de code via mail en via de My bpost app op twee momenten. Een eerste maal wanneer de bestelling bij de webshop vertrekt, een tweede maal op de dag van levering door de postbode. Wie de code ontvangt, kan deze ook doorsturen naar huisgenoten of familieleden zodat zij het pakje in ontvangst kunnen nemen. Dit kan enkel aan de deur, op het adres dat bij de bestelling werd doorgegeven. Wanneer niemand thuis is of de code niet gegeven wordt, brengt de postbode het pakje naar een afhaalpunt in de buurt. De klant heeft dan 14 dagen de tijd om het daar af te halen met de correcte code.
emerce
30-04-2025 08:55