Met een bijna onopgemerkte update neemt Google nog meer werk uit handen van online marketeers bij het maken van hun reclamecampagnes.
De zoekmachine is natuurlijk bekend van het crawlen en indexeren van websites. Die praktijk breiden ze voor zakelijke gebruikers nu uit. Google gaat álle commerciële content die beschikbaar is lezen en, vervolgens, gebruiken als input voor online reclame van het betreffende bedrijf.
In een nieuwe expertbijdrage beschrijft Gerrit van Leeuwen van Springbok Agency deze ontwikkeling. Het gaat om: koppelingen naar socialemediakanalen, komende en lopende sales en promoties, afbeeldingen en video’s van het merk, tone of voice en merkwaarden en – wanneer mogelijk – zelfs e-mailnieuwsbrieven.
“Google zal die content automatisch gaan gebruiken in onder meer Google Search, Shopping en Maps. Denk dus aan content op het gebied van de nieuwste producten, een aankomende sale en alles wat er tussen zit. Dat deed Google uiteraard al op je website, maar nu dus ook in owned kanalen zoals social en marketing automation.”
Van Leeuwen ziet hierin een volgende stap van Google om werk uit handen te nemen van marketeers en met slimme technieken nog meer van hun werk over te nemen door automatisering.
Digitale reclame vormt in Nederland nu 73 procent van alle reclame-uitgaven, met paid search als grootste categorie (1,9 miljard euro). In totaal investeerden adverteerders in Nederland 4,1 miljard euro in digitale commerciële media-uitingen.
Foto: Dominik Vanyi, Unsplash
emerce
24-04-2025 06:27