Audioreclame blijft populair onder adverteerders. In het eerste kwartaal van 2025 investeerden zij 3,7% meer dan dezelfde periode vorig jaar. De totale bestedingen aan audioreclame kwamen daarmee uit op ruim 51 miljoen euro. Dat blijkt uit de nieuwste audioreclameomzetcijfers die Audify publiceert.
Digitale radioreclame stijgt met maar liefst 35 procent naar 3,1 miljoen euro. Ook reclame in podcasts zit duidelijk in de lift, met een groei van bijna 10 procent naar 0,9 miljoen euro. Spotreclame op radio blijft met 44,4 miljoen euro (een plus van 3%) het grootste segment en maakt 87 procent uit van het totaal. Branded contentreclame liet een daling zien en kwam uit op 2,6 miljoen euro.
De top 3 branches zijn gezamenlijk goed voor de helft van de radioreclame; Retail doet 30 procent, Financiële Dienstverlening en Transport hebben elk 10 procent van de reclameaandacht op radio. De top 10 van 875 merken die in het eerste kwartaal gebruik hebben gemaakt van de kracht van radio, kent zes retailers, drie telecomaanbieders en een loterij. Door de radioreclame meer dan te verdubbelen pakt Lidl de koppositie over van KPN, nu dus op plaats 2, op de hielen gevolgd door nummer 3 Odido. Aldi en Jumbo completeren de top 5.
emerce
15-04-2025 06:02