Kaufland breidt zijn marketplace uit naar Frankrijk en Italië en bereikt daardoor tegen de 140 miljoen Europese online consumenten. De Duitsers positioneren hun dienst als lokaal alternatief voor Amazon en eBay.
De lancering van beide marktplaatsen staat gepland voor het einde van de zomer, zo maakt het bedrijf uit de Schwarz Gruppe bekend. De marktplaatsen hebben dan maanden de tijd om zich te positioneren voor de in e-commece belangrijke decembermaand.
Handelaren die vandaag de dag op alle Kaufland-marktplaatsen verkopen, bereiken potentieel 81 miljoen. Met 37 miljoen in Frankrijk en 22 miljoen in Italië stijgt het aantal online shoppers dat Kaufland kan bereiken naar bijna 140 miljoen.
“Wij zijn het alternatief voor wereldwijde e-commercegiganten, van Europa voor Europa. Daartoe zetten we nu de volgende twee stappen, die zeker niet de laatste zullen zijn”, aldus Gerald Schönbucher, CEO van Kaufland e-commerce. Dat wekt de speculatie op dat meer landen zullen volgen.
Vanaf veertig euro per maand sluit een handelaar aan op alle Europese Kaufland-kanalen. Naast Duitsland zijn dat: Polen, Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk. In het westen ontbreken enkel de Benelux en het Iberische schiereiland nog.
Kaufland Global Marketplace wist in 2024 zijn omzet te verhogen ten opzichte van het jaar ervoor. De omzetgroei in bruto handelsvolume bedroeg 7,85 procent in alle landen waar de Kaufland-marktplaats actief is. De succesvolste categorieën waren Elektronica & Computers (24%) en Tuin & Doe-het-zelf (20%). Topverkopers waren onder
meer smartphones, televisies, tablets, robotstofzuigers, boxspringbedden en laptops.
Kaufland is sinds 2020 onderdeel van de Schwarz Gruppe, een internationale retailgroep waar Lidl de basis van vormde. De overname van Real.de in 2020 was de basis voor diens marktplaatspropositie. Schwarz Gruppe is een van de weinige bedrijven die fors investeert in de bouw van een Amazon AWS-achtige infrastructuur.
Foto: Erim Berk Benli, Unsplash
emerce
14-04-2025 14:48