Terwijl Temu sleutelt aan zijn bedrijfsmodel is de verwachting dat Europa de grootste markt zal worden, nog boven Noord-Amerika, met een aandeel van 35 tot 40 procent. Dit blijkt uit een nieuw rapport dat Emerce vandaag publiceert.
Binnen enkele jaren heeft Temu een voorname plaats in de westerse e-commerce geclaimd. Het wordt – onder politieke en economische kritiek – als een bedreiging voor de westerse markt gezien. En het bedrijf toont aan sterk vooruit te plannen. Reden voor Emerce om in samenwerking met Tech Buzz China de veranderende bedrijfsvoering onder de loep te nemen. Waarbij de nadruk ligt op Europa en lessen worden getrokken uit Noord-Amerika, waar het Chinese bedrijf al verder is in zijn ontwikkeling.
Daaruit blijkt onder andere dat Temu in 2024 veel producten onder de één dollar verwijderde en subsidies terugschroefde. Daarnaast is het bedrijf overgestapt van ‘full-category operations’ naar een aanpak waarbij specifieke categorieën afzonderlijk worden beheerd door kleine teams van drie tot vijf personen.
Het semi-managed model, dat Temu steeds verder uitrolt, maakt snellere levering mogelijk door lokale voorraad. Ook geeft dit een hogere gemiddelde orderwaarde en lagere fulfilmentkosten per order. Maar het blijkt niet zonder uitdagingen. Zo is er sprake van verlies van kleine en middelgrote merchants, lage verkoopratio (sell-through lager dan vijftig procent) en hoge retourpercentages en fulfilmentproblemen.
Ondertussen verschuift de focus naar winstgevendheid. Temu verhoogt prijzen voor bepaalde categorieën (zoals kleding en meubels) met 15 tot 35 procent. Het bedrijf heeft als doel om 10 tot 15 procent onder Amazon-prijzen te blijven, maar deze marge slinkt snel.
Het volledige rapport vind je hier.
emerce
10-04-2025 06:01