Acht op de tien shoppers bij webwinkels vertrouwt tijdens de feestdagen meer op pakketautomaten en afhaalpunten dan op thuisbezorging.
Uit een internationaal onderzoek voor Sendcloud blijkt verder, dat 63 procent de voorkeur geeft aan lockers of afhaalpunten om mislukte leveringen te voorkomen.
Deze cijfers laten een duidelijke verschuiving zien: van bezorging aan huis naar veilige en voorspelbare alternatieven.
Ceo Rob van den Heuvel van Sendcloud: “Lockers geven shoppers meer controle over wanneer en waar ze hun bestellingen ontvangen. Voor retailers betekent dat minder mislukte leveringen, lagere bezorgkosten en tevredener klanten. Het is een win-winsituatie die iedereen ontlast tijdens de drukste weken van het jaar.”
Het softwarebedrijf voor de logistieke sector voorziet grote verandering in de wereld van de pakketbezorging. “Nu de vraag naar e-commerce blijft toenemen en bezorgnetwerken hun limiet bereiken, bieden pakketautomaten een duurzame manier om de druk te verlagen.“
De infrastructuur voor pakketbezorging in Nederland verandert met de komst van pakketkluizen. In 2024 verdubbelde dat aantal bijna tot vijfduizend. Daar komen er dit jaar honderden zo niet duizenden bij, zowel van gevestigde partijen als een nieuwelingen als Inpost. Die laatste is in Nederland klein, maar op Europese schaal exploiteren ze tegen de honderdduizend pakketkluizen en afhaalpunten.
In Duitsland, zo werd eerder deze week nog bekend, springt Shell ook in deze markt door op vijftig tankstations pakketmuren te plaatsen.
emerce
13-11-2025 08:46