Het Nederlandse bedrijf Hyvä zet een strategische stap in de concurrentie met Shopify door een deel van zijn software weg te geven. Directeur Willem Wigman wil bedrijvigheid aanjagen onder jonge ontwikkelaars, startende ondernemers en studenten.
De strategische stap is het gratis en open source maken van het nieuwe Hyvä-sjabloon, versie 1.4 (Aava). Voor webwinkels betekent dit een kostenvoordeel op een razendsnelle digitale winkelpui. Voor ontwikkelaars is dit behalve een kostenvoordeel ook een stimulans om extensies te bouwen op Magento.
Iedereen die vóór versie 1.4 ooit betaald heeft voor een Hyvä-sjabloon krijgt een tegoedbon van duizend euro op het Commerce-pakket van het Nederlandse bedrijf.
Met zijn bedrijf richt Wigman zich op alle webwinkels met een omzet tot pakweg honderd miljoen euro. Internationaal heeft hij zesduizend gebruikers. Nederland is met duizend de grootste markt, maar het VK en Duitsland groeien snel. Dat is mede te danken aan effectieve samenwerkingsverbanden met betaalbedrijf Mollie en hostingbedrijf met Hypernode/Maxcluster.
Aan Emerce legt hij uit: “Door het theme gratis te maken, verlagen we de drempel om Hyvä te gebruiken aanzienlijk. Er is veel interesse uit de markt om andere sjablonen te bouwen op ons thema. Voorheen moest een webwinkel dan én bij ons én bij de andere partij een licentie kopen. Wij nemen nu een kostenpost weg. Zo creëren we een commerciële markt óp ons eigen template en maken zo een makt om onze andere producten te verkopen. Dat is een upsell richting onze andere commerciële producten.”
Met deze stap wil Wigman met zijn team van 28 man de concurrentie “aan de onderkant van de markt stevig aangaan met andere platformen.” Dat is met name Shopify, dat voor de beginner aantrekkelijk lijkt. Totdat hij meer transacties gaat draaien en per transactie een vergoeding afdraagt. “Bij ons betaal je één keer en wordt je eigenaar van de software. We horen van onze partneragencies dat gebruikers van Shopify zich gaan realiseren dat ze met Shopify duurder uit zijn dan met Magento”, het basisplatform waar Hyvä op draait.
“Door onze oplossingen wordt het goedkoper om Magento te gebruiken.”
Komend jaar zal Hyvä een aantal grote internationale e-commercebeurzen aandoen, onder meer in Duitsland en Engeland om zijn producten te promoten.
Sinds mei van dit jaar won het Limburgse bedrijf duizend nieuwe klanten.
Het Hyvä-sjabloon op Magento is populair omdat het erg licht en snel is. Voor webwinkels betekent dat, dat klanten zonder frictie door de site kunnen lopen en producten kunnen bekijken en kopen. Snelle sites hebben hogere conversieratio’s, verkopen beter dan anderen.
“Door het theme gratis op Github aan te bieden, hoop ik studenten, ontwikkelaars en beginnende ondernemers te helpen. Iedereen moet makkelijk kunnen beginnen, fouten kunnen maken en kunnen doorgroeien. Zo komt er nieuw bloed in de community.”
De gratis producten krijgen support via Slack. De premium commerciële producten via een nieuw ticketsysteem dat de vragen naar Wigmans eigen medewerkers leidt.
emerce
11-11-2025 06:33