Zoekmachine Perplexity voortaan in Snapchat

Snap realiseerde in het derde kwartaal meer omzet dan analisten hadden verwacht, en kondigde woensdagavond een samenwerking aan met de AI-startup Perplexity AI om diens door kunstmatige intelligentie aangedreven zoekmachine te integreren in de app van Snapchat.  De integratie biedt gebruikers van Snapchat verifieerbare antwoorden op hun vragen binnen de app. Perplexity zal Snap gedurende één jaar 400 miljoen dollar betalen, in contanten en aandelen. Met deze stap wil Snap zich beter positioneren tegenover grotere rivalen zoals TikTok en apps van Meta Platforms. In het derde kwartaal steeg de omzet van Snap met 10 procent tot 1,51 miljard dollar, wat boven de schatting van 1,49 miljard dollar uitkwam.  Het nettoverlies daalde naar 104 miljoen dollar, tegenover 153 miljoen dollar een jaar eerder. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers nam toe met 8 procent naar 477 miljoen wereldwijd, iets boven de voorspelling van 476,3 miljoen. Wel waarschuwde Snap dat het aantal dagelijkse actieve gebruikers in het vierde kwartaal mogelijk zal afnemen, als gevolg van veranderende investeringsprioriteiten en verwachte impact van regelgeving, zoals een wet in Australië over minimale leeftijd voor social-mediagebruik. Voor het vierde kwartaal verwacht Snap een omzet tussen 1,68 en 1,71 miljard dollar, wat ongeveer overeenkomt met de gemiddelde schatting van analisten. Natascha Chamuleau is inmiddels vertrokken als general manager bij Snapchat Benelux. Zij vervulde de functie sinds twee jaar. Daarvoor werkte zij onder meer bij WeTransfer, Facebook en eBay. Chamuleau zegt zich in alle rust te oriënteren op een nieuwe stap.  
emerce
06-11-2025 05:53