‘Kleine bedrijven goed voor 48 procent datalekken’

Datalekken komen in de helft van de gevallen van MKB-bedrijven met tot 250 werknemers. Retail en de groothandel zijn de prettigste doelwitten voor cybercriminelen. Dat komt naar voren in onderzoek van het Zwitserse techbedrijf Proton, dat gisteren zijn Data Breach Observatory lanceerde. Detailhandel en groothandel zijn goed voor meer dan een kwart (25,4%) van de datalekken. Technologiebedrijven volgden met 15 procent, terwijl media- en entertainmentbedrijven goed waren voor 11 procent van de datalekken. Het onderzoek moet ondernemers wijzen op de omvang van hun kwetsbaarheid. Tegelijkertijd nemen de Zwitsers de gelegenheid een nieuwe zakelijke dienst te introduceren. Met het Data Breach Observatory monitort het Zwitserse privacybedrijf rechtstreeks het darkweb, daar waar hackers hun buit aan gestolen data verhandelen. Het nieuwe observatorium onderscheidt zich van bestaande rapportages door niet te vertrouwen op informatie van getroffen bedrijven zelf, maar door data te verzamelen bij de bron: de criminelen. Proton ontdekte op deze manier dat er in 2025 al meer dan 300 miljoen individuele records zijn gelekt via bijna 800 datalekken. De digitale observatiepost is ontwikkeld in samenwerking met Constella Intelligence uit de VS. Uit een eerder project van de twee bedrijven kwam naar voren, dat persoonlijke gegevens van 41 van de 225 leden van de Eerste en Tweede Kamer (18%) circuleren op het darkweb. Foto: Mike McCune (cc)
emerce
31-10-2025 08:54