De advertentie-inkomsten van LinkedIn stijgen dit jaar naar 8,2 miljard dollar, een toename van ruim 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Het platform van Microsoft stevent daarmee af op een omzet van 9,7 miljard dollar in 2026 en 11,3 miljard in 2027.
Die groei komt vooral op het konto van opkomende bedrijven in de AI-sector, B2B-contentmakers en een uitbreiding naar connected tv-campagnes.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van WARC Media, dat het advertentielandschap van LinkedIn heeft doorgelicht.
Het Britse onderzoeksbureau concludeert dat het zakelijke sociale netwerk zijn dominante positie in de B2B-marketing blijft uitbouwen. De zakelijke markt erkent het platform als een interessant en effectief kanaal.
“LinkedIn vormt weliswaar een klein onderdeel van de totale omzet van Microsoft, maar de advertentie-activiteiten groeien harder dan bij vergelijkbare platforms zoals Snapchat en Pinterest”, zegt Celeste Huang, media-analist bij WARC Media en auteur van het rapport.
De reclamebusiness van LinkedIn is inmiddels groter dan die van Snapchat (6 miljard dollar), Pinterest (4,2 miljard) en Reddit (2,2 miljard), aldus de meest recente wereldwijde advertentieprognoses van WARC Media voor 2025.
Opvallend is dat bedrijven die generatieve AI-producten ontwikkelen LinkedIn meer dan enthousiast inzetten. Wereldwijd besteden zij 12 procent van hun digitale advertentiebudgetten op LinkedIn, terwijl het gemiddelde over alle sectoren op 3 procent ligt.
De grootste adverteerders op LinkedIn komen uit de sectoren business en industrie, gevolgd door technologie en elektronica. Ook overheden en non-profitorganisaties doen flink mee. De retailsector blijft daarentegen een bescheiden adverteerder met slechts 2 procent van de totale advertentie-inkomsten.
LinkedIn bereikt maandelijks zo’n 350 miljoen actieve gebruikers met advertenties, een fractie van de in totaal 1,2 miljard geregistreerde accounts.
Europa telt 257 miljoen LinkedIn-gebruikers en Noord-Amerika 233 miljoen.
Video wordt een steeds prominenter onderdeel van de contentstrategie op LinkedIn. Het gebruik van kortere video’s groeit met 12 procent per jaar.
Foto: Trayan / Unsplash
emerce
23-10-2025 06:23