PostNL experimenteert met robots in pakketbezorging

PostNL houdt experimenten met bezorgrobots ter ondersteuning van de menselijke pakketbezorger. Na deze initiële testfase gaat de pakketbezorger de kaders stellen waar binnen het nieuwe technologie kan opschalen. Een winkelcentrum in Leerdam was gisteren het toneel waarop PostNL het experiment met robotbezorgers aan een kleine groep journalisten presenteerde. Om half acht die ochtend bleek de niets vermoedende pakketbezorger waarom daar moest opdraven. Die dag zou er een nieuwe medewerker met hem meelopen. Een robot. Of eigenlijk: drie robots. PostNL gebruikte gisteren de hele dag om verschillende soorten robots, zoals robothonden en service- en humanoïde-robots, uit te proberen in het logistieke proces. Meer in het bijzonder: het af- en uitleveren van pakketjes aan de consument aan de deur en aan de servicebalie van een PostNL afhaalpunt. De ervaringen die gisteren in Leerdam zijn opgedaan gaan terug naar de interne innovatieclubs van PostNL. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat de hondachtige robot op drukke dagen gebaat is bij een karretje waar de pakketbezorger meerdere doosjes in kan stoppen. Dat scheelt hem een paar stops per straat. En dat de mensachtige robot andere schoenen moet dragen voor betere grip op natte paden. Of dat hij alleen lichte pakketje kan dragen. Bovendien worden de bezorgbots vandaag de dag nog aangestuurd door een menselijke operator die het apparaat via een controller bestuurt. Die zijwieltjes zullen moeten verdwijnen wil een robot een wezenlijke compagnon op de weg worden voor Nederlands pakketbezorgers. Na de jaarwisseling, als de grote logistieke drukte van de feestdagen achter de rug is, worden de aangescherpte randvoorwaarden doorgevoerd en volgen nieuwe proeven. Geavanceerde Tesla-robots lenen zich hier niet voor, omdat die – in tegenstelling tot de bezorgbots van Smart Robot Solutions https://smartrobot.solutions/ – geen open SDK hebben. Anders gezegd: de Nijmegenaren kunnen op verzoek van PostNL de robotsoftware aanpassen en pushen naar een vloot. De nieuwe software wordt eerst getest in een digital twin-omgeving. Pas als alles tip top in orde is, krijgen alle bezorgbots de software-update. De eigenaar van Pakje Tabak vindt de noviteit van PostNL “Geweldig. Het scheelt ons veel loopjes met pakketjes op ons afhaalpunt.” Pas als PostNL alle technische wensen en eisen voor bezorgbots goed kan formuleren, kan directeur Commerce Stephan van den Eijnden zijn team containers met bezorgrobots laten bestellen op de internationale markt. De innovatiestudio van Nederlandse grootste pakketdienst heeft alle nationale en internationale fabrikanten al op de radar.    
emerce
22-10-2025 06:17