Netflix: Reclame-inkomsten verdubbelen in 2025

Streamingdienst Netflix heeft het eerste kwartaal achter de rug waarin in alle landen een reclame-abonnement actief was. De omzet, hoewel klein, zal dit jaar naar verwachting verdubbelen. Het bedrijf zet kunstmatige intelligentie in voor ontwikkeling advertentieformaten en wil in 2026 tientallen nieuwe varianten testen. Dat laat het entertainmentbedrijf weten bij de publicatie van de financiële cijfers over het derde kwartaal. Netflix, dat pas sinds eind 2022 een advertentie-ondersteund abonnement aanbiedt, spreekt van een ‘solide fundament’ en spreekt vertrouwen uit over de vooruitzichten van het reclamebedrijf. Concurrenten exploiteren een vergelijkbaar concept waarbij abonnees minder maandgeld betalen en in ruil daarvoor zo’n vier à zes minuten reclametijd per uur zien. Ter vergelijking: In Nederland kiest bijna de helft van de nieuwe abonnees van Videoland voor het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest. Netflix’ groei in reclame-omzet komt voort uit een combinatie van factoren. Netflix heeft inmiddels voldoende schaalgrootte bereikt in alle twaalf markten waar het advertenties aanbiedt. Dat valt Nederland niet onder. Daarnaast heeft het bedrijf zijn eigen technologische infrastructuur uitgebouwd met de lancering van Netflix Ads Suite, een eigen advertentietechnologie-platform dat inmiddels volledig operationeel is in alle advertentiemarkten. In het vierde kwartaal van dit jaar experimenteert Netflix met kunstmatige intelligentie om nieuwe advertentieformaten te ontwikkelen. De technologie moet ervoor zorgen dat de meest relevante advertenties aan gebruikers worden getoond en dat mediaplanning sneller tot stand komt. Het bedrijf verwacht door deze ontwikkelingen in 2026 tientallen nieuwe advertentieformaten te kunnen testen en verder te ontwikkelen. De Amerikaanse ‘upfront-onderhandelingen’, waarbij mediabureaus en adverteerders voor het nieuwe seizoen afspraken maken, zijn achter de rug. De toegezegde budgetten zijn meer dan verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar. Kortom, adverteerders slaan aan de formats, doelgroepselecties en de prijzen die daarvoor worden gerekend. De exacte reclame-omzetten rapporteert Netflix nog niet. De focus op advertentie-ondersteunde abonnementen past in een bredere verschuiving binnen de streamingindustrie. De omzet van Netflix in het derde kwartaal kwam uit op 11,5 miljard dollar (+17%). De nettowinst steeg met ruim een derde tot 2,5 miljard dollar. In de handel nabeurs daalde het aandeel Netflix gisteren met een kleine vijf procent. De winst per aandeel lag iets lager dan verwacht.
emerce
22-10-2025 06:03