Caya Kerkhof heeft bij Vitaminstore 400 uur aan werk weten te besparen met de inzet van AI, terwijl de content menselijk aanvoelt en ook nog eens converteert. Vitaminestore werd in 2024 Website van het Jaar.
De kern van hun aanpak is om AI te benaderen als een nieuwe collega. Dit betekent dat je de AI moet inwerken en trainen door zoveel mogelijk kennis mee te geven, zoals de tone of voice en voorbeelden van goed presterende teksten. Om oppervlakkige content te voorkomen, is het essentieel om met een specifiek doel te beginnen en de AI zoveel mogelijk relevante en juiste input te geven, vertelt Kerkhof bij Emerce TV. Bijvoorbeeld, voor productteksten moeten specifieke claims en regelgevingen meegenomen worden, wat voor andere teksttypen minder relevant kan zijn.
De grootste misvattingen over AI binnen marketingteams zijn dat je er lui van wordt en dat je er geen menselijke content mee kunt schrijven. Kerkhof benadrukt dat menselijke content wel degelijk mogelijk is als de AI goed wordt ingezet. De teksten worden niet getest met AI-detectietools, maar door middel van paneltests waarbij collega’s de output beoordelen. Kerkhof traint ook haar collega’s om te herkennen waar de AI nog tekortschiet, zodat ze de AI beter kunnen inzetten.
De aanpak bij Vitaminestore is dat iedereen die met een toetsenbord werkt, met AI moet gaan werken. Het team bestaat uit ongeveer 20 fysieke collega’s (waarvan vijf marketeers) en een exponentieel groeiend aantal van ongeveer 40 digitale AI-experts, die elk een microtaak hebben. Denk hierbij aan aparte AI-agents voor onderwerpregels van e-mails, intro’s, korte productteksten voor nieuwsbrieven, of A/B-teksten voor buttons. Kerkhof heeft zelfs een ‘bouw je eigen GPT’-GPT gemaakt om het proces van het aanmaken van nieuwe GPT’s te versnellen.
Kerkhof past naar eigen zeggen de 80/20-regel toe: de AI levert 80 procent van de output goed aan door de juiste input en format te volgen, en de laatste 20 procent van de tijd wordt besteed aan menselijke fine-tuning. Dit ‘laatste sausje’ zorgt ervoor dat de content de juiste tone of voice heeft, voldoet aan de regels, en het menselijke element terugbrengt.
De noodzaak om Custom GPT’s te bouwen ontstond door repetitieve taken, zoals het herschrijven van productteksten. Het doel was gemak, comfort en snelheid te realiseren, benadrukt Kerkhof. Open AI werd gekozen omdat het op dat moment de enige tool was die het mogelijk maakte om Custom GPT’s te maken en ze te voeden met alle kennis en voorbeelden voor consistente output. Voor redundantie worden alle prompts en instructies van de GPT’s opgeslagen, zodat ze in principe in andere AI-tools gegoten kunnen worden, mocht Open AI onverhoopt uitvallen.
Een verrassende toepassing was het gebruik van de beeldgenerator van ChatGPT (DALL-E 3) voor campagnes. Omdat er geen tijd was voor fotoshoots, werden realistische AI-afbeeldingen gemaakt, wat kosten bespaarde op modellen, fotografen en visagie. Dit heeft geleid tot campagnes met AI-beeld waar het team achter staat, hoewel ze erkennen dat de kracht van de menselijke basis nog steeds waardevol is.
De video AI is efficiënt, maar hoe zit het met de menselijke touch is gratis te bekijken
emerce
09-10-2025 10:55