Van acht procent deze zomer naar 25 procent in uiterlijk twee jaar. Creatief- en mediabureau VaynerMedia verwacht dat het zoekgedrag van de consument op het punt staat drastisch te veranderen.
Die verandering wordt gedicteerd door de opkomst van nieuwe technologie. De tijd dat ‘googlen’ hetzelfde betekent als ‘zoeken’, begint voor te gaan. De consument pakt steeds makkelijker en vaker ChatGPT of Gemini erbij om iets op te zoeken. Daar komt geen resultatenpagina met blauwe linkjes bij aan te pas.
Dat zegt Aengus Boyle van VaynerMedia in een opiniestuk op de Engelse vakuitgave The Drum.
Hij baseert zich daarbij op de wijze waarop de consument makkelijke informatie opzoekt, zoals ‘wat is de hoofdstad van Frankrijk’. Zelfs, of juist, daarvoor schakelt men een AI in.
“Bij zoekopdrachten met een hogere intentie, bijvoorbeeld navigatiezoekopdrachten zoals ‘VaynerMedia website’ en aankoopgerichte zoekopdrachten zoals ‘hardloopschoenen kopen’, vindt het leeuwendeel van de zoekopdrachten vooralsnog plaats via traditionele zoekmachines.”
Local search via Maps zal binnenkort ook via AI-search verlopen. Google faciliteert dat sinds vorige week althans met het publiceren van Maps-informatie in de Gemini-API.
“De laatste grote verschuiving die we waarnemen is de toename van zero-click zoekopdrachten bij traditionele zoekmachines. [Interfaces als Google AI Overviews] onderstrepen de noodzaak voor bedrijven om zichtbaar te blijven in AI-antwoorden.”
emerce
30-10-2025 07:44