Het Ministerie van OCW doet een verkennend onderzoek naar de vraag of STER kan terugkeren als commercieel online exploitant. Dat kan tientallen miljoenen euro’s toevoegen aan de NPO-begroting.
Dat zou geen overbodige luxe zijn, want vanaf 2027 moeten de publieke omroepen honderd miljoen euro gaan besparen.
In de OCW-begroting die afgelopen dinsdag werd gepresenteerd staat dat het onderzoek ‘ter versterking van de mediasector’ naar verwachting nog dit jaar zal worden afgerond (p. 186).
In 2021 is in de Mediawet bepaald dat STER zijn lineaire commerciële tv-reclamezendtijd moet halveren en de online reclameruimte enkel beschikbaar kan stellen aan partijen van algemeen nut. Deze regels maken STER digitaal vleugellam en kosten de Nederlandse burger uiteindelijk geld, omdat de NPO dan financiering uit andere bronnen moet betrekken.
De rijksoverheid begroot de reclame-inkomsten bij de publieke omroepen voor 2025 en de jaren erna op 165 miljoen (p. 116).
Terwijl de opbrengsten niet stijgen, moet de NPO wel bezuinigingen. STER-directeur Frank Volmer denkt dat zijn organisatie kan in korte tijd tientallen miljoenen euro’s extra kan verdienen voor de publieke omroepen met een eenvoudige wetswijziging.
De exploitant verdient via internet nu zo’n twee miljoen euro per jaar met commercials van ideële en culturele instanties. Dat kan makkelijk groeien met een factor tien.
Adverteerders geven in Nederland zo’n 1 miljard euro uit aan online videoreclame. Dat gaat nu voor het overgrote merendeel naar Google, Meta en Amazon en een beetje naar lokale commerciële uitgevers.
Om bezuinigingen te realiseren maakte de NPO gisteren bekend te gaan stoppen met de digitale doelgroepkanalen NPO Campus Radio, NPO Soul & Jazz, NPO 2 extra en BVN.
Foto: met AI gegenereerd
emerce
19-09-2025 06:15