Twinkle 100: 5 bedrijven goed voor 1/3 Nederlands e-commerce

Bol is op weg naar een omzet van 5 miljard, AH.nl ging over de twee miljarden. De top vijf bedrijven in de nieuwe Twinkle 100 zijn samen goed voor 1/3 van het complete Nederlands e-commerce. Dat beeld komt naar voren in de nieuwe Twinkle100, die zojuist werd gepresenteerd op het Shopping Today-event in Utrecht. De redactie van vakblad Twinkle brengt jaarlijks de grootste online verkopers in kaart, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. Bij elkaar opgeteld is de top 5 in de nieuwe lijst goed voor een gezamenlijke omzet van 10,4 miljard euro. In 2024 bedroeg, naar calculatie van Thuiswinkel.org, de totale e-commerceomzet in Nederland 29,5 miljard euro. Kortom, deze top vijf is goed voor 35 procent van het totaal. Er staan twee nieuwe namen in de top 10. kea is de eerste nieuwkomer. De woonwinkel stond in de vorige editie nog op positie 13 en maakt een sprong naar positie 8. Ook MediaMarkt maakt zijn opwachting en staat op plek 9 (vorige editie plek 11). Dat gaat ten koste van Wehkamp en Apple, die net buiten de top-10 vallen. In de top-5 wisselen Zalando (4) en Amazon (5) van positie. Temu staat op positie 32, een stijging van 23 plekken. AliExpress staat op plek 37, zes plaatsen hoger dan de vorige editie. Shein staat op plek 47, een plek lager dan vorig jaar. Foto: Sebastiaan ter Burg (cc)
emerce
09-10-2025 13:30