Een groep van ruim 10.000 hotels uit heel Europa heeft een gezamenlijke rechtszaak aangespannen tegen Booking.com. De aanleiding is een uitspraak van het Europese Hof van Justitie uit het najaar van 2024, dat zogenaamde besteprijsclausules als onwettig volgens het mededingingsrecht bestempelde. Deze clausules verboden het de hotels om op hun eigen websites kamers goedkoper aan te bieden dan via Booking.com.
De hotels eisen schadeloosstelling voor de periode tussen 2004 en 2024, inclusief rente en commissiekosten. Volgens klagers hebben zij onnodig hoge provisies betaald en hun prijsautonomie verloren door het gebruik van deze clausules. 
De zaak wordt gecoördineerd door de Hotel Claims Alliance met steun van meer dan 30 nationale hotelverenigingen, waaronder Hotrec, en wordt behandeld bij de rechtbank in Amsterdam, waar Booking.com is gevestigd. Deelnemers kunnen zich aanmelden tot de verlengde deadline van 29 augustus 2025.
Op 1 augustus hebben al ruim 230.000 consumenten zich aangemeld voor een andere collectieve actie, die van de Consumentenbond en stichting CCC, tegen Booking.com. Zij willen dat Booking.com stopt met het misbruiken van zijn macht, het beperken van de concurrentie en het misleiden van consumenten. Ook vragen zij Booking.com om een schadevergoeding voor consumenten.
Consumenten betalen volgens beide organisaties al jarenlang te veel voor hun hotelkamers. Uit eigen onderzoek blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. ‘Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt.’
Alle consumenten die vanaf 1 januari 2013 minimaal 1 keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com hebben volgens beide organisaties schade geleden. Dit geldt ook voor consumenten die hebben geboekt via andere websites voor online hotelboekingen, zoals Agoda en Expedia. Of via de website van een hotel zelf.
De geleden schade is voor elke consument anders, afhankelijk van het aantal boekingen, de kamerprijzen en bestemmingen. De schade kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro’s per consument. In totaal gaat het voor alle Nederlanders samen om honderden miljoenen euro’s aan schade.
Booking.com domineert de Europese markt met een geschat aandeel van 70–72 procent, terwijl het aandeel directe boekingen via hotelwebsites tussen 2013 en 2023 met meer dan 8 procent daalde.
emerce
04-08-2025 08:00