Het Duitse e-commercebedrijf Otto trekt zich terug uit Nederland. Dat meldt de Duitse vakkrant Lebensmittelzeitung. Ook op de Nederlandse website van Otto wordt inmiddels melding gemaakt van een ‘final sale’.
Bij de Nederlandse vestiging van Otto werken momenteel zo’n 70 medewerkers. Wat de gevolgen voor het personeel zullen zijn, is vooralsnog niet bekendgemaakt.
Otto was jarenlang actief op de Nederlandse markt en stond bij velen bekend om de populaire catalogus waaruit kleding besteld kon worden.
Als één van de eerste postorderbedrijven in Nederland, ontwikkelde Otto zich in 30 jaar tijd (sinds 1979) van een postorderbedrijf naar een post, -en online organisatie. Met name begin deze eeuw verschoof de focus naar het verkopen via het online kanaal.
Medio 2009 kondigde Otto B.V. een nieuwe strategie aan: in 2010 wilde zij een ‘online only’ speler zijn. Als aanbieder van een compleet assortiment in onder andere Fashion, Living en Multimedia en als een bedrijf dat veel investeert in een langetermijnrelatie met haar klanten en ‘oog heeft voor haar omgeving’.
Vorig jaar nog had Otto aangekondigd dat de Nederlandse dochter zou fuseren met Oostenrijk en Zwitserland met het oog op synergie en schaalvoordeel, maar nu blijkt de groep zich te willen focussen op de Duitstalige markten.
emerce
04-08-2025 11:06