Kwart Nederlandse bedrijven ervaart flinke roi dankzij ai

Nederlandse bedrijven geven aan dat met artificiële intelligentie (ai) echte voordelen worden geboekt, ondanks een groot tekort aan expertise, aldus een studie van Dell. De voordelen zijn bijvoorbeeld al duidelijk merkbaar in de hospitality-branche: zo’n 25 procent van de Nederlandse reizigers boekt al een zomervakantie met behulp van ai, stelt Adyen na onderzoek. ‘Nederlandse organisaties omarmen ai in toenemende mate als strategische pijler,’ stelt Dell Technologies vandaag. Uit navraag bij honderd zakelijke en it-beslissers in Nederland, concludeert het bedrijf dat 25 procent van de Nederlandse bedrijven een concrete productiviteitsverbetering of return on investment ervaart dankzij vroege ai-initiatieven. Bijna 85 procent ziet ai als een cruciale technologie voor optimalisatie van middelen en verduurzaming van bedrijfsvoering, en als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsstrategie. Ondanks de bemoedigende cijfers, vindt 93 procent van de Nederlandse respondenten het moeilijk om ai volledig te integreren in alle onderdelen van hun bedrijfsvoering. Twee derde zit zelfs nog pas in de begin- of middenfase van ai-adoptie. ‘Belangrijke obstakels zijn onder meer dataveiligheid, beperkte ondersteuning vanuit het management, en de complexiteit van integratie met bestaande infrastructuur,’ zo zegt Dell. De allergrootste uitdaging is echter dat de teams ‘niet over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om ai optimaal te benutten’, zo ervaren 99 van de 100 bedrijven volgens het onderzoek. Kwart Nederlandse reizigers boekt zomervakantie met ai Deze cijfers lijken te worden onderschreven door de bevindingen die Adyen vandaag bekend maakte. Een kwart van de Nederlandse reizigers boekt al zomervakantie met ai, ‘dat is een stijging van 91 procent ten opzichte van 2024,’ zegt het rapport over de nationale hospitality van de betaalverwerker. Daarin is ook gekeken naar leeftijdscategorie: ‘het aantal Boomers dat ai gebruikt, groeide met 125 procent ten opzichte van vorig jaar, maar Gen Z en Millennials zijn nog steeds de meest actieve ai-gebruikers, met (56 procent) respectievelijk 43 procent.’ Ruim drie kwart van de Boomers geeft als reden om ai te gebruiken, dat het helpt ‘om door de ruis op social media heen te prikken’: twee derde van de reizigers ergert zich namelijk aan de ‘overvloed aan advertenties, gesponsorde berichten en influencercontent’, die ai weet weg te filteren.
computable
24-07-2025 07:00