KPN heeft inmiddels twee derde van Nederland voorzien van een supersnelle en toekomstbestendige glasvezelverbinding. Dat maakte de telecomprovider vandaag bekend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Samen met joint venture Glaspoort vervangt KPN het kopernetwerk door glasvezel. Inmiddels is een ruime meerderheid van alle KPN-klanten kosteloos overgestapt op glasvezelinternet.
Met eigen middelen investeert KPN fors in de uitrol van glasvezel. Jaarlijks investeert KPN gemiddeld bijna 600 miljoen euro in glasvezelaanleg en daarmee in de digitale infrastructuur van Nederland. Hierdoor kunnen huishoudens en bedrijven beschikken over de beste toegang tot digitale diensten. Naast supersnel internet, maakt het glasvezelnetwerk van KPN het mogelijk om efficiënter te werken, innovatieve technologieën te gebruiken en de digitale samenleving verder te ontwikkelen. KPN verwacht dat tegen 2026 ongeveer 80 procent van alle Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel, waarmee Nederland tot de best verbonden landen van Europa behoort.
In het tweede kwartaal zag KPN opnieuw een stijging van de groepsomzet uit diensten. Alle segmenten droegen hieraan bij. Binnen de consumentenmarkt groeide het aantal postpaid- en breedbandklanten. Ook de zakelijke en wholesale-segmenten presteerden sterk.
Er kwamen 13.000 breedband en 37.000 postpaid (mobiele) klanten bij. Het aantal zakelijke breedbandlijnen groeide met 3000.
De omzet in het tweede kwartaal groeide naar 1,4 miljard euro, 5 procent meer dan een jaar geleden. De nettowinst daalde echter 7,6 procent naar 210 miljoen euro.
emerce
23-07-2025 07:06