Perplexity AI heeft een ongevraagd en zelfs contant bod van 34,5 miljard dollar uitgebracht op de Chrome-browser van Alphabet (Google). Dat is zelfs meer dan wat het bedrijf waard is.
Perplexity, geleid door Aravind Srinivas, doet wel vaker ambitieuze voorstellen, zoals recentelijk het bod om samen te gaan met TikTok US.
Door Chrome te kopen, zou Perplexity toegang krijgen tot meer dan drie miljard gebruikers, wat de startup een belangrijke voorsprong zou geven in de concurrerende AI-zoekmarkt, vooral nu de regulerende autoriteiten Google onder de loep hebben genomen.
Google heeft nog niet gereageerd op het bod. Het bedrijf heeft Chrome niet aangeboden voor verkoop en wil in beroep gaan tegen een Amerikaanse rechterlijke uitspraak van vorig jaar die Google schuldig bevond aan machtsmisbruik in de online zoekmarkt. Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil eigenlijk ook dat Chrome wordt afgestoten.
Een woordvoerder van Perplexity verwacht dat de rechtbank binnenkort de voorwaarden voor de antitrustmaatregelen zal vaststellen, mogelijk later deze maand, vandaar het ongevraagde bod.
Perplexity heeft in juli zijn eigen webbrowser gelanceerd. De browser, genaamd Comet, integreert Perplexitys AI-zoektools en assistent en is alleen beschikbaar voor gebruikers die zich abonneren op het Perplexity Max-abonnement van 200 per maand dollar. De browser gebruikt Perplexity als primaire zoekmachine, die AI-gegenereerde antwoorden geeft op vragen op basis van resultaten van over het hele web. Ook zou de browser namens je aankopen kunnen doen en je helpen bij het boeken van hotels.
emerce
12-08-2025 19:48