Buitenreclame laat solide groei zien in eerste helft van 2025

Na een gematigd eerste kwartaal met een groei van 1 procent zijn de bestedingen aan buitenreclame in het tweede kwartaal van dit jaar uitgekomen op een plus van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. De totale omzet bedroeg 80,6 miljoen euro, waarvan 43 procent naar traditioneel ging en 57 procent naar digitaal. Samen met het eerste kwartaal is de eerste helft van 2025 goed voor een omzet van 141 miljoen euro en een groei van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei in het tweede kwartaal werd vooral gedreven door het traditionele segment, dat met 10 procent groeide tegenover 2 procent voor digitaal. De toename in het tweede kwartaal hangt volgens branchevereniging Outreach deels samen met het gemiddeld hogere vlaktarief voor traditioneel OOH. Maar ook Pasen, dat dit jaar in het tweede kwartaal viel en vorig jaar in het eerste kwartaal, speelt mee. Binnen digital is het aandeel van progammatic opgelopen naar 28 procent. Vorig kwartaal was dat 26 procent en een jaar geleden 24 procent. De ontwikkeling van de OOH-markt ligt in lijn met de onlangs gepresenteerde cijfers van WPP. Die stelde de verwachtingen voor de totale markt naar beneden bij, maar verwacht zowel voor als na de bijstelling van die prognoses voor OOH een groei tussen de 3 en 6% voor heel 2025.
emerce
23-07-2025 08:15