Alphabet, het moederbedrijf van Google, rapporteert een beter dan verwachte omzet van 96,43 miljard dollar in het tweede kwartaal, grotendeels dankzij de inzet van nieuwe AI‑functionaliteiten en een stabiele markt voor digitale reclame.
Het tweede kwartaal leverde een nettowinst op van 28,19 miljard vergeleken met 23,62 miljard een jaar geleden (pdf).
In het tweede kwartaal bedroegen de advertentie-inkomsten van YouTube 9,79 miljard (tegenover 8,66 miljard een jaar eerder), terwijl Google Cloud een omzet rapporteerde van 13,62 miljard dollar (vergeleken met 10,35 miljard vorig jaar).
De categorie Google-abonnementen, platforms en apparaten (voorheen Google Overige) — waaronder hardware en de Play Store — noteerde een omzet van 11,20 miljard, tegenover 9,31 miljard in hetzelfde kwartaal een jaar geleden.
Tegelijkertijd kondigde Alphabet aan dat het zijn kapitaaluitgaven voor het hele jaar zal verhogen naar ongeveer 85 miljard dollar, een forse stijging boven de eerder gecommuniceerde 75 miljard.
Alphabet staat onder enorme druk van AI-concurrenten. Het bedrijf wil investeerders dan ook geruststellen dat de eigen uitgaven aan kunstmatige intelligentie helpen om een stevigere verdedigingslinie rond zijn zoek- en advertentieactiviteiten op te bouwen.
Concurrenten van Alphabet – waaronder AI-startups zoals OpenAI en Perplexity – hebben tientallen miljoenen gebruikers naar hun platformen weten te trekken. Zij proberen de dominantie van Google Chrome te doorbreken met hun eigen browsers, terwijl een Amerikaanse rechter overweegt of het techbedrijf moet worden opgesplitst, mogelijk met als gevolg een gedwongen verkoop van Chrome.
Om zijn greep op de markt te behouden, heeft Alphabet nieuwe AI-tools geïntroduceerd, zoals AI Overviews: AI-gegenereerde samenvattingen die boven traditionele zoekresultaten worden weergegeven en maandelijks 1,5 miljard gebruikers trekken. Ook zijn er meer Gemini-modellen beschikbaar gesteld voor zakelijke klanten. De integratie van AI in Google Search is cruciaal voor het advertentiemodel van het bedrijf, omdat dit adverteerders in staat stelt effectievere campagnes te voeren en hogere rendementen te behalen.
In maart heeft Google extra functies toegevoegd aan zijn zoekmachine. En Alphabet wist ook op ander gebied een grote slag te slaan: concurrent OpenAI werd klant van zijn cloudtak.
Foto van by Lisa (cc)
emerce
23-07-2025 22:01