Samen met Accenture en Google Cloud gaat Air France-KLM een nieuwe gen-ai-fabriek opzetten. Dankzij de nieuwe agentic ai-mogelijkheden die daarmee ondersteund worden, hoopt men ontwikkelingscycli 35 procent sneller te laten gaan.
‘Het benutten van gen-ai is meer dan technische innovatie: het is de drijvende kracht achter een fundamentele bedrijfstransformatie,’ zo legt Julie Pozzi, hoofd data & ai bij Air France-KLM, uit waarom het bedrijf in zee is gegaan met Accenture en Google Cloud om een geavanceerde generatieve ai-fabriek op te zetten. ‘Deze is gebaseerd op de cloud en biedt de technologische infrastructuur en strategische basis om generatieve ai breed binnen de organisatie toe te passen. Hierdoor worden waardevolle ai-toepassingen sneller herkend en is efficiënte implementatie mogelijk,’ zegt het bedrijf. KLM wil gen-ai vooral inzetten om beter te anticiperen en te reageren op ontwikkelingen om zo de passagiers een betere ervaring te kunnen geven.
Recent migreerde Air France-KLM bestaande applicaties naar de cloud, om zo gen-ai-oplossingen sneller en effectiever in te kunnen zetten. Daarna zijn toepassingen ontwikkeld voor retrieval-augmented generation. ‘Hierbij wordt taaltechnologie gecombineerd met intern documentzoekwerk, wat leidt tot betere antwoorden bij bijvoorbeeld het opsporen en herstellen van vliegtuigschade. Deze aanpak wordt inmiddels breder uitgerold binnen de organisatie.’
Snelle implementatie ai-toepassingen
Nu is het dus tijd voor een gen-ai-projectenfabriek. Die wordt gehost op Google Cloud en ondersteunt agentic ai-mogelijkheden. ‘De technologische infrastructuur stelt ons in staat om ai-toepassingen met grote impact snel te identificeren. Met gedeelde tools en methodes kunnen deze vervolgens op schaal worden uitgerold en kunnen ze de juiste expertise bundelen om ze te ontwerpen, testen en implementeren binnen verschillende bedrijfsprocessen.’
Het bedrijf verwacht door de stap van experimenteren naar grootschalige inzet de ontwikkelingscycli met meer dan 35 procent te kunnen versnellen. Er zouden al tastbare resultaten geboekt zijn in cruciale bedrijfsgebieden, zoals grondoperaties, engineering & onderhoud en klantenservice.
computable
18-07-2025 10:23