Schermtijd blijft stijgen: jongeren zitten gemiddeld 5,1 uur per dag op hun telefoon

Uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest blijkt dat Nederlandse jongeren meer tijd op hun telefoon doorbrengen, maar minder actief zijn op social media dan vorig jaar. Tegelijkertijd staat een opvallend grote meerderheid positief tegenover het nieuwe telefoonverbod op middelbare scholen, terwijl online haat en pesten fors toenemen. Jongeren kijken gemiddeld 5,1 uur per dag op hun mobiele telefoon; een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen dit 5 uur was. Zoals verwacht spendeert de jongste groep (15-21 jaar) hier de meeste tijd aan: gemiddeld 5,5 uur per dag. Opvallend is dat de tijd die jongeren aan social media besteden op alle apparaten samen juist is gedaald, van 4 naar 3,5 uur per dag. Ook hier zijn het de jongsten die het meest actief zijn (3,9 uur), terwijl de oudste groep (29-35 jaar) met 3 uur het minst tijd op social platformen doorbrengt. Terwijl velen een storm van kritiek hadden verwacht, blijkt het telefoonverbod op middelbare scholen verrassend populair. Maar liefst 67% van de jongeren staat positief tegenover de maatregel. Zelfs onder scholieren die er d irect mee te maken hebben, is een meerderheid (55%) voorstander van het telefoonverbod. Social media biedt jongeren vooral vermaak, maar zorgt ook voor negatieve gevoelens. Een derde voelt zich door social media soms verdrietig, onzeker of depressief, vooral jongeren tussen 22 en 28 jaar (van 30% in 2024 naar 37% in 2025). Vrouwen geven vaker aan geraakt te worden dan mannen (38% vs. 27%). Ook overweegt 29% van de jongeren volledig te stoppen met social media, waarbij mannen dit vaker aangeven. De toename van online haat blijft zorgwekkend. Ruim twee derde (69%) vindt haatreacties op social media een serieus probleem. Vooral vrouwen maken zich zorgen (80%), jongeren van 15-21 jaar wat minder. Zes op de tien jongeren komen regelmatig haatreacties tegen. De zorgen over online pesten en shaming zijn ook flink toegenomen: van 40% in 2024 naar bijna 60% in 2025. Een kwart van de jongeren geeft aan zelf slachtoffer te zijn geweest van online pesten. Opvallend is dat mannen tussen de 22 en 28 jaar dit relatief vaak rapporteren (31%). Ook online shaming komt steeds vaker voor, waarbij mannen vaker slachtoffer zijn dan vrouwen (23% versus 14%). Social media blijft een belangrijke nieuwsbron voor jongeren, maar het belang neemt af. Dit jaar noemt 41% van alle jongeren social media als hun hoofdbron voor nieuws, terwijl dit bij de jongste groep (15-21 jaar) in 2022 nog 70% was. Binnen die jongste groep vertrouwt nu 56% op social media voor nieuws. Vrouwen halen vaker dan mannen hun nieuws van social media. Instagram is het populairst, terwijl TikTok en Facebook vooral binnen specifieke leeftijdsgroepen een rol spelen. Online nieuwsartikelen en digitale kranten worden juist populairder. Eén op de drie jongeren noemt dit nu als belangrijkste nieuwsbron, een flinke stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar. Vooral de oudste groep (29-35 jaar) en mannen kiezen vaker voor online journalistiek. Zeven op de tien jongeren komen wekelijks nepnieuws tegen, 20% zelfs dagelijks. Vooral mannen denken nepnieuws goed te kunnen herkennen. Slechts 8% twijfelt aan het eigen vermogen om nepnieuws te spotten, terwijl 3% denkt nooit nepnieuws te zien, maar ondertussen wel veel vertrouwt op wat zij lezen. Jongeren lijken iets milder geworden als het om reclame gaat. Ze zijn minder negatief over vrijwel alle vormen van reclame dan vorig jaar. Vooral buitenreclame en advertenties in kranten en tijdschriften worden positief beoordeeld. Daarnaast wordt branded content door jongeren als de meest geloofwaardige en minst storende vorm van reclame ervaren.
emerce
08-07-2025 06:35