(Emerce TV) Retailmedia Bol: 1 miljard ads per maand

De reclametak van Bol genereert maandelijks meer dan een miljard reclame-impressies en bereikt dagelijks 2,5 miljoen klanten, waarvan een deels zelfs meerdere keren per etmaal. Voor het eerst deelt Bol details over zijn retailmediaprogramma en de resultaten van 360 graden-campagnes op het platform. Dat doet diens directeur Retailmedia Stefan Brzozowski in een interview op Emerce TV, samen met Vivienne Schuuring voor Philips OneUp. Zij deelt eerste resultaten van de introductiecampagne van de moderne, digitale dweil op Bol. Hoeveel van de ruim vijftigduizend verkooppartners de advertentiediensten van Bol gebruiken, houdt Brzozowski voor zich. Eigenlijk geeft het bedrijf daar al vier jaar geen exacte cijfers meer over. Destijds heette het, dat een kwart van de verkopers reclameruimte inkoopt om hun producten te promoten en omzet te vergroten. Sindsdien twee jaar is advertising strategische prioriteit en werkt er vandaag de dag 225 man hieraan. Pas op het moment dat een beursgang van Bol weer opportuun wordt, en er een prospectus verschijnt, zullen details over deze tak werkelijk bekend worden. Niettemin blijkt uit het interview met Brzozowski op Emerce TV dat retailmedia zich tot een volwassen reclamevorm heeft ontwikkeld. Media- en reclamebureaus kunnen er niet meer omheen wanneer het om productlanceringen gaat. Althans, dat laat het verhaal van Vivienne Schuuring zien. “Retailmedia is belangrijk, helemaal bij productintroducties. Het is een extra tease bij awareness. Het is de kers op de taart.” De casus die ze in het interview bespreekt, is de productlancering van het elektronische dweilapparaat, de Philips OneUp. “Hij is nieuw op de markt, maar op de Huishoudbeurs kon je hem al aanschaffen via Bol. We gingen viraal. Het was een waanzinnig succes. Hier kun je alleen maar van dromen.” De teams van Versuni en Bol werkten nauw samen voor de introductiecampagne. De Retailmedia-baas: “Dit is een eerste grote usecase waarbij we alle lagen gebruikten”, zoals hieronder weergegeven: Opvallend was, dat negen procent van de OneUps werd aangeschaft door de GenZ-doelgroep. “De groep die dit soort producten normaal niet koopt. Als men eenmaal op de OneUp-pagina landt, is de conversie extreem hoog. Veel hoger dan in andere categorieën. Het aantal pre-orders was insane.” In de categorie Vloerreiniging heeft 26 procent van de klanten in een periode van drie maanden een interactie gehad met Oneup. Eerder deed Bol met andere merken tien testen waarbij het alle registers open trok. Die groep, van niet bij naam genoemde merken, zag de merkvoorkeur met 36 procent verbeteren. De spontane merkbekendheid steeg 29 procent. De cost per effect zou 35 procent beter zijn dan de benchmark in Nederland. Brzozowski: “Maar ik denk dat dat voor heel retailmedia geldt, niet alleen voor Bol.” De reclamevorm digitale retailmedia kan zich sinds kort pas echt naar volwassenheid ontwikkelen en een vaste plaats in mediamixen verwerven. Sinds vorige maand worden de bereikscijfers van retailmedia meegenomen in het Nederlandse online bereiksonderzoek NMO Online. Uniforme bereikcijfers zijn in de media- en reclamewereld noodzakelijk om eenduidige uitspraken te kunnen doen over de waarde en het effect van commerciële mediakanalen. Dweilapparaat Philips OneUp is een product van Versuni. Dat is een particulier Nederlands bedrijf dat consumentenelektronica produceert. Het is een verzelfstandiging van een Philips-tak. Tot het portfolio van het bedrijf behoren ook koffiemachines en de Airfryer. Samengevat: • Bol’s retailmediaprogramma genereert maandelijks meer dan een miljard reclame-impressies en bereikt dagelijks 2,5 miljoen klanten. • De productlancering van Philips OneUp via Bol liet een opvallend succesvolle campagne zien, waarbij 9 procent van de aankopen kwam van de GenZ-doelgroep en de conversie extreem hoog was. • Retailmedia ontwikkelt zich naar volwassenheid, met recent opgenomen bereikscijfers in het Nederlandse online bereiksonderzoek NMO Online voor uniforme metingen.
emerce
17-06-2025 06:40