Alsnog advertenties in WhatsApp

Meta rolt dan toch wereldwijd advertenties uit binnen WhatsApp, maar deze worden bewust beperkt tot de Updates-sectie (Status-chats). Met meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers, waaronder ongeveer 200 miljoen bedrijven, introduceert WhatsApp niettemin zijn eerste in-app advertenties. WhatsApp bestaat al sinds 2009, en heeft nooit advertenties willen tonen. Voor de overname door Meta in 2014 moesten gebruikers een bescheiden bedrag betalen voor de app. Tot op heden is Meta terughoudend geweest met reclame in WhatsApp, maar dat gaat dus veranderen. De plaatsing is zodanig ontworpen dat je nooit advertenties ziet in je privé-chats. WhatsApp blijft bovendien end‑to‑end encryptie bieden voor al je persoonlijke communicatie. Targeting gebeurt enkel op basis van beperkte informatie, zoals je locatie, taalinstellingen en welke kanalen je volgt of interacties aan gaat met advertenties. Daarnaast introduceert Meta binnenkort twee extra verdienmodellen: Abonnementen voor Kanalen (waarbij gebruikers betalen voor exclusieve content) en Promoted Channels, waarbij kanalen betalen om beter zichtbaar te worden in de Kanalen-lijst.
emerce
17-06-2025 05:40