Honderden Nederlanders naar SxSW London

Zeker tweehonderd Nederlanders hebben zich aangemeld bij de eerste Europese editie van SxSW, in Londen. De handelsdelegatie van New Dutch Wave zit vol. Meer dan tweehonderd Nederlandse creatieven, merken en bureaus reizen begin juni af naar Londen. Vijftig van hen nemen deel aan de uitverkochte tour van de creatieve handelsmissie van New Dutch Wave, in samenwerking met stichting Dutch Digital Design. Het is de eerste editie van een Europese SxSW, het event waarvan de Amerikaanse editie al jaren tot de verbeelding spreekt. South by Southwest is een meerdaags festival in het liberale Austin, Texas, dat een combinatie brengt van interactieve media, film, muziek en technologie. Het is een ontmoetingsplaats voor vernieuwers, artiesten en ondernemers uit verschillende creatieve industrieën. De Britse organisatie vertelt Suzanne Visser van de stichting Dutch Digital Design dat er zeker tweehonderd Nederlanders een ticket hebben gekocht. Dat kunnen er komende weken makkelijk meer worden, niet in het minst omdat vervoer en verblijf in Londen makkelijk last-minute zijn te boeken. Deelnemers aan de Nederlandse tour stappen zondagmiddag in de trein, waarbij de VPRO een game presenteert. Vanaf dan bestaat elke dag uit een programma met ontbijtsessies, geplande ontmoetingen bij lokale bureaus en avondprogramma’s. Daaronder zijn een Dutch & Danish speeddating, UK House, een exclusieve CMO lunch van BIMA, Belgium House Reception, een ontbijtsessie met Peter Skillman, Design Director van Philips en een avond bij de British Music Embassy. Het doel van de handelsdelegatie is inspiratie en internationale zakelijke contacten opdoen. Visser tegen Emerce: “Wat deze missie bijzonder maakt, is de samenwerking tussen bureaus, merken en makers. Juist die kruisbestuiving zorgt ervoor dat we als Nederlandse creatieve industrie niet alleen meebewegen met verandering, maar ook richting geven aan de toekomst.” SxSW London wordt georganiseerd door Panarise, een live-entertainmentbedrijf opgericht door en eigendom van Panarae. Oprichter Ali Munir is directeur van Penske Media Corporation, de meerderheidsaandeelhouder van SxSW, en ook eigenaar van mediamerken zoals Rolling Stone, Variety en Billboard en mede-eigenaar van Vox Media.
emerce
27-05-2025 06:41