‘Groei in online boodschappenbezorging vlakt af’

Na jaren van stevige groei lijkt de opmars van boodschappenbezorging door supermarkten te vertragen. Dat blijkt uit geanonimiseerde en geaggregeerde betaalgegevens van ABN Amro. Hoewel Albert Heijn al in 2001 begon met het bezorgen van online bestellingen, bleef het succes lange tijd uit. Pas met de komst van Picnic in 2015 begon de bezorgmarkt serieus terrein te winnen. De coronapandemie gaf die groei een flinke impuls. Sinds de zomer van 2023 is die trend echter aan het afzwakken. Uit cijfers van marktonderzoeker Circana blijkt dat het online marktaandeel in 2024 uitkwam op 7,3 procent, ten opzichte van 6,6 procent een jaar eerder. Ondanks het afvlakken blijft er sprake van groei, meldt de Levensmiddelenkrant. Het aantal online bestellingen lag in april 2025 nog altijd drie keer zo hoog als in april 2019. Toch is het tempo flink teruggelopen: waar de groei in 2023 nog 69 procent bedroeg, was dit in 2024 slechts 21 procent. In de afgelopen twaalf maanden lag de gemiddelde maandelijkse groei op 11%. Ter vergelijking: het aantal betalingen in fysieke supermarkten nam sinds 2019 met slechts 21 procent toe. Volgens ABN Amro zijn er meerdere oorzaken voor de afnemende groei. De hoge inflatie dwingt consumenten tot prijsbewust winkelen. Daarnaast zorgen geopolitieke onzekerheden – zoals oorlogen en handelsspanningen – voor een terughoudender koopgedrag. Ook de fysieke supermarkten blijven niet buiten schot. Cijfers van het CBS tonen aan dat het verkochte volume in deze winkels met 3,9 procent is gedaald, terwijl de omzet met 1 procent terugliep. Dit wordt deels verklaard door de grotere prijsgevoeligheid onder consumenten. De verdere ontwikkeling van de thuisbezorgmarkt zal steeds meer afhangen van demografische trends en veranderingen in consumentengedrag. Alle grote supermarktketens bieden inmiddels landelijke bezorging aan. Nieuwe spelers zoals Crisp proberen zich te onderscheiden door te focussen op verse, hoogwaardige producten.
emerce
23-05-2025 06:20