‘Meerderheid Nederlandse online shoppers haakt af bij hoge verzendkosten’

Hoge verzendkosten blijven een belangrijke drempel bij online aankopen: 59,4 procent van de Nederlandse consumenten zegt een bestelling te annuleren bij hoge verzendkosten. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de E-commerce Delivery Compass 2025 van Sendcloud, gebaseerd op 8000 consumenten in acht Europese landen, waaronder Nederland. Onder invloed van aanhoudende inflatie zijn Nederlandse consumenten kritischer geworden op hun uitgaven. Tweederde zegt prijsgevoeliger te zijn gaan shoppen, en 45,6 procent vergelijkt actief verzendkosten tussen verschillende webshops om de beste deal te vinden. Hoewel consumenten niet principieel tegen het betalen van verzendkosten zijn, blijft ‘gratis verzending’ een sterke stimulans. Gemiddeld betalen Nederlanders 4,47 euro aan verzendkosten bij een bestelling van 50 euro. Toch zegt 70,1 procent bereid te zijn extra producten toe te voegen aan hun winkelmandje om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Die drempel ligt gemiddeld op een bestelbedrag van 25,28 euro. Wanneer consumenten mogen kiezen, blijkt gratis verzending vaak belangrijker dan andere voordelen: 78,7% kiest liever gratis bezorging dan voor snelle levering. 77,1% geeft gratis verzending de voorkeur boven het zelf kiezen van een verzendmethode. 72% kiest liever voor gratis levering dan voor levering op een locatie naar keuze. Opvallend is dat ondanks de nadruk op kosten, prijs niet allesbepalend is. Een ruime meerderheid (80,2%) is bereid meer te betalen voor extra gemak of service. Populaire premium bezorgopties zijn onder meer: Bezorging op dezelfde dag (36,2%) Keuze voor een specifiek tijdstip voor levering (22,4%) Levering volgende dag (21,2%) Levering binnen een uur (21,1%) Avondbezorging (19,3%) Tegelijkertijd vindt twee derde (69,3%) dat verzendkosten omlaag moeten wanneer men bereid is langer op een pakket te wachten. Dat duidt op een duidelijke voorkeur voor flexibele verzendopties met bijbehorende prijsniveaus. Denk aan goedkopere, tragere bezorging naast snellere, premium alternatieven. Consumenten verwachten bezorging die eerlijk geprijsd is en aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren én budget. Gratis bezorging trekt de aandacht, maar is geen one-size-fits-all oplossing. Voor veel retailers is het volgens het onderzoek simpelweg niet te betalen. De echte uitdaging zit in het bieden van flexibiliteit zonder de marges onder druk te zetten. Door flexibele verzendtarieven te hanteren, bijvoorbeeld door langzame, goedkope verzending naast snelle, betaalde alternatieven aan te bieden, kunnen webshops aan de verwachtingen voldoen én winstgevend blijven.
emerce
21-05-2025 08:06