Atos is terug. De nieuwe leiding van de groep die vorig jaar nog langs de rand van het ravijn scheerde, herhaalde dat gisteren meerdere keren tijdens de investeerdersdag.
Een nieuw strategisch plan, gericht op meer eenvoud, een sterkere focus in de organisatie, kostenreductie en grootscheeps gebruik van artificial intelligence (ai), moet de it-dienstverlener weer snel winstgevend maken. Verlost van een schuldenlast van 2,1 miljard euro moet Atos in een groeiende markt weer potten kunnen breken. De nadruk gaat liggen op winstgevende en perspectief biedende activiteiten, alsmede ai.
Genesis
Het vierjarige strategische en transformatieplan Genesis betekent dat er een heldere koersroute is uitgestippeld. Wereldwijd hebben vijftienhonderd Atos-medewerkers een bijdrage geleverd aan die visie. Genesis staat in het teken van SOTA, een acronym dat staat voor ‘Simplify’, ‘Orchestrate’, ‘Trim’ en Ai-enable’.
De operationele marge moet van 4 procent dit jaar naar 10 procent in 2028. In dat jaar en wellicht al in 2027 moet Atos verlost zijn van herstructureringskosten. Ook in andere kosten wordt nog gesneden, een nog onbekend aantal banen wordt geschrapt. Hoe sneller de reorganisatie verloopt, des te eerder de operationele marge in de dubbele cijfers zal raken.
‘We gaan het waarmaken,’ – Philippe Salle, ceo Atos Group
Philippe Salle, de nieuwe baas van Atos, gaf gisteren tijdens de investeerdersdag een drie (!) uur durende toelichting op de plannen. Maar belangrijker nog dan al die plannen is de uitvoering ervan. ‘We gaan het waarmaken,’ zei de Fransman.
De verkoop wordt krachtiger aangepakt. Maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat medewerkers van verschillende afdelingen elkaar voor de voeten lopen. Tachtig procent van de groei moet komen van bestaande klanten. Vooral cross-selling krijgt een flinke impuls. Van de zes grote business-lijnen die Atos heeft, neemt een klant er gemiddeld maar 1,6 af. Dat cijfer moet flink omhoog. Wie bijvoorbeeld de werkplekken door Atos laat beheren, kan ook cybersecurity afnemen. Salle benadrukte dat weinig it-dienstverleners als Atos zo’n breed scala aan oplossingen en technologie kan aanbieden.
Een belangrijke pijler voor commercieel succes wordt het vasthouden van bestaande klanten. Dat percentage moet boven de 92 procent worden, terwijl in 2028 het ‘target’ voor extra inkomsten door nieuwe orders op 10 procent of meer komt te liggen.
Grote deals en defensie
Philippe Salle
Verder gaat Atos zich sterker richten op megadeals. Het streven is jaarlijks vijf tot acht grote vissen binnen te hengelen. Dit jaar zijn al drie grote contracten binnengehaald. Atos wil ook versneld ‘high potential services’ en innovatieve partnerships met hyperscalers aan de man brengen. Ook die activiteiten kunnen tot aanzienlijke omzetgroei leiden.
Salle kondigde in dit verband een verdrievoudiging van het aantal sales-managers aan, die met deze diensten ervaring hebben en bovendien kennis hebben van een bepaalde sector of bedrijfstak. Ai helpt hen om mooie deals te maken met de juiste prijsvorming, is het idee.
Daarnaast biedt de defensiesector waar Atos 6 procent van zijn omzet uithaalt, groeimogelijkheden. Salle noemde naast Nederland ook Zweden, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Spanje als markten waar Atos kan profiteren van hogere defensie-uitgaven.
Rabobank
Veel groei kan bovendien komen uit ai. De Atos-leiding gaat in de hele groep het gebruik van ai pushen. Ook de advisering op dit terrein biedt kansen. Salle zei dat Atos de Rabobank door de Europese AI-verordening ‘gidst’. Dit moet leiden tot een raamwerk voor het verantwoord gebruik van ai. Atos zorgt er niet alleen voor dat bij ai-projecten de regulering in acht wordt gehouden, maar let ook op de veiligheid en voorkomt hallucinaties van ai.
Atos probeert af te komen van contracten die nauwelijks (5 procent) of weinig (15 procent) marge opleveren. De stofkam gaat door het gehele contractenbestand. Ook het werken met onderaannemers krijgt in een aantal landen, waaronder België, aandacht.
Geografisch komt er meer focus. Atos trekt zich terug uit een kleine dertig van de 68 landen waar de groep nu actief is. Maar het it-concern blijft ondanks deze reductie een wereldwijde speler, haastte Salle te zeggen. Versimpeld wordt de merkenstrategie. Het merk Tech Foundations, waar veel dienstverlening onder valt, verdwijnt. De diensten komen onder het merk Atos.
Rustiger vaarwater
R&D krijgt de komende vier jaar een impuls van vijfhonderd miljoen euro, waarvan honderd miljoen euro dit jaar. Een nieuwe ‘chief technology officer’ (cto) wordt hiervoor binnenkort benoemd. Verder is er een potje van honderd miljoen euro voor de overname van startups en ecosysteem-spelers. Als de kasstroom tegenvalt, wordt dit bedrag minder.
Financieel zit Atos thans in rustiger vaarwater. Hoewel de kasstroom (vóór schuldaflossing) nog steeds negatief is, vormt de kaspositie geen probleem meer. Ceo Salle heeft zelf negen miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd. Op vragen van een financieel analist zei hij zonder tekengeld of welkomstpremie aan zijn werk bij Atos te zijn begonnen. De ceo zou graag nog meer aandelen willen kopen, maar daar zijn momenteel geen mogelijkheden toe. In de loop van dit jaar worden de beperkingen waarschijnlijk opgeheven waarna Salle zijn aandeel kan vergroten.
computable
15-05-2025 17:00