Channable koopt grote Google CSS-partner Producthero

Het technologieplatform voor e-commerce Channable neemt zijn Europese concurrent Producthero voor een onbekende som over. De partijen maakten de overname zojuist bekend, nadat het personeel gisteren al op de hoogte was gesteld. Het is de tweede overname in een jaar tijd voor CEO Rob van Nuenen. In juni 2024 kocht hij WakeupData uit Denemarken om een positie in Scandinavië op te bouwen. Het bedrijf van Wouter Veenboer is niet de laatste, vertelt Van Nuenen aan Emerce. Met groeigeld van Partech en Peak zoekt hij expansie in geografie, expertise en klantaantallen. Producthero is een bedrijf dat webwinkels helpt zich te positioneren in Google Shopping, Channable-klanten zijn op praktisch alle kanalen actief, want hun leverancier weet veel over feedmanagement. Van Nuenen: “We waren al actief met CSS (Comparison Shopping Service, red.) en gaan in plaats van tegen met elkaar samenwerken.” Klanten van Producthero kunnen in de nieuwe constellatie hun producten behalve op Google ook gaan adverteren op Facebook, Instagram, Amazon, bol of een van de vele internationale marktplaatsen waar Channable koppelingen mee heeft. “Onze missie is altijd geweest om shoppingadverteerders superkrachten te geven,” zegt mede-oprichter Wouter Veenboer, van Producthero. “Door ons aan te sluiten bij Channable reiken deze krachten nu verder dan Google, naar elk productadvertentie- en marktplaatskanaal dat onze klanten belangrijk vinden. Channable-gebruikers krijgen ook de mogelijkheid hun concurrentievermogen te vergroten met tools zoals Products AI, Price Benchmark data en Labelizer voor productsegmentatie.” Tegen deze uitgave zegt hij: “We zijn allebei Nederlandse bedrijven die internationaal sterk groeien. Voor retailers is Google vaak het belangrijkste kanaal. Dat is niet het einde, maar het begin van wat uiteindelijk een multichannelstrategie wordt.” Channable krijgt er met de overname 52 medewerkers bij en twintig procent extra omzet. Het heeft zelf 11.000 klanten, onder wie IKEA, Vodafone, Rituals en MediaMarkt. De nieuwe loot helpt meer dan 10.000 webshops in Europa hun campagneresultaten te verbeteren Google CSS is een advertentiedienst die uniek is voor Europa in het portfolio van de zoekgigant. Het bedrijf kreeg in 2017 een straf van de Europese Commissie voor monopoliegedrag met zijn prijsvergelijker. Die hield in: een geldboete van 2,4 miljard euro en de verplichting zijn Shopping-advertentienetwerk open te stellen voor derde partijen. Producthero werdn partij. Het wrange is dat wat bedoeld was als stráf, een uitermate populair product werd van Google. Dat bekende Margarethe Vestager in 2019. Productvergelijers bleven in een koud hoekje van het web staan en profiteerden niet.
emerce
13-05-2025 10:30