Op de consumentenmarkt sloot het Belgische Proximus het eerste kwartaal van 2025 af met 7000 nieuwe aansluitingen voor mobiele telefonie, maar de zakelijke tak zag 15.000 klanten vertrekken.
De fibervoetafdruk van Proximus bereikte 2,3 miljoen aansluitbare woningen en bedrijven eind maart 2025. Er waren 607.000 actieve fiberlijnen, waarvan er 43.000 werden toegevoegd in het voorbije kwartaal.
Proximus voert gesprekken met BIPT, de BMA, Telenet en Wyre over toekomstige samenwerking rond gigabitnetwerkprojecten. Men verwacht tegen het einde van het tweede kwartaal meer informatie te kunnen geven.
Het aantal tv-abonnementen en vaste lijnen nam verder af, met respectievelijk 16.000 en 41.000 abonnementen.
Het eerste kwartaal van 2025 werd afgesloten met een stijging van de onderliggende omzet op de thuismarkt met 1,2 procent tot 1,2 miljard euro. In het eerste kwartaal van 2025 bedroeg de EBITDA op de thuismarkt 430 miljoen, een stijging met 1,5 procent vergeleken met dezelfde periode in 2024.
De totale omzet steeg onderliggend met 8,8 procent op jaarbasis naar 1,64 miljard euro. Analisten mikten gemiddeld op een kwartaalomzet van 1,61 miljard euro.
Proximus heeft nog weinig gemerkt van de concurrentie van de nieuwe Belgische telecomoperator Digi. Die werd deze week door Minister van Telecom Vanessa Matz (Les Engagés) op het matje geroepen vanwege ‘de talrijke klachten’ tegen het bedrijf bij de ombudsdienst.
Volgens zakenkrant L’Echo registreerde de ombudsdienst in vijf maanden tijd driehonderd klachten tegen Digi. De klachten gaan onder meer over lange wachttijden bij de klantendienst, problemen bij de nummeroverdracht van een andere operator, factuurproblemen of moeilijkheden in het buitenland. Matz zegt dat ze onmiddellijke maatregelen zal eisen.
emerce
09-05-2025 07:45