Zalando ziet versnelde groei en stijgende winstgevendheid

Zalando heeft naar eigen zeggen een sterk kwartaal achter de rug met versnelde groei en verbeterde winstgevendheid in het eerste kwartaal. Het bedrijf handhaaft zijn prognose voor 2025 en blijft investeren in nieuwe groeimogelijkheden. Het bruto handelsvolume (GMV) steeg 6,5 procent tot 3,5 miljard euro, terwijl de omzet met 7,9 procent groeide naar 2,4 miljard euro. De aangepaste winst voor rente en belastingen (aangepaste EBIT) kwam uit op 46,7 miljoen euro, wat neerkomt op een margeverbetering van 0,7 procentpunt naar 1,9 procent. Business-to-Consumer groeide dankzij de stijging in het aantal actieve klanten naar 52,4 miljoen, een succesvolle seizoensuitverkoop en een volgens Zalando veelbelovende start van het lente- en zomerseizoen. De omzet uit Business-to-Business (B2B) steeg met 11,6 procent, gedreven de fulfillmentdiensten die het Duitse bedrijf aanbiedt. Zalando blijft zijn vernieuwde loyaliteitsprogramma, Zalando Plus, verder uitrollen en is inmiddels actief in 13 markten. Meer dan 15 procent van de klanten is al aangesloten. Het uiteindelijke doel van Zalando is om met dit programma het merendeel van zijn klanten te bedienen, hun bestelgedrag te intensiveren en zo een groter aandeel van hun uitgaven aan mode en lifestyle te verkrijgen. De eerste data uit de pioniersmarkten tonen volgens het bedrijf ‘veelbelovende vooruitgang richting deze ambitie’. Daarnaast boekte Zalando dubbele groeicijfers in diverse lifestylecategorieën, waaronder Lounge by Zalando, Sport, Designer en Beauty. Deze segmenten worden versterkt met uitgebreidere collecties, zorgvuldig samengestelde content en een naadloze klantervaring. Een opvallend hoogtepunt was de samenwerking met de iconische ontwerpster Diane von Furstenberg (DVF). Zalando werd haar exclusieve retailpartner voor Europa, wat werd bekrachtigd met een marketingcampagne waarin zij zelf een rol speelde. Ook het prestigieuze merk Marc Jacobs, onderdeel van LVMH, werd onlangs toegevoegd aan het platform. Verder heeft Zalando zijn interactieve functie ‘boards’ nu beschikbaar gemaakt in alle markten. Met deze functie kunnen gebruikers inspiratie opdoen rond specifieke thema’s of lifestyles. Populaire voorbeelden zijn Urban Running en New Boho, die goed aansluiten op actuele trends. Inmiddels hebben meer dan een miljoen klanten met deze beleving geëngageerd. De volgende stap is om gebruikers in staat te stellen zelf borden aan te maken, te delen en te reageren op curated én door gebruikers gegenereerde content, wat de inspiratie en ontdekkingsreis binnen het platform verder moet stimuleren.
emerce
06-05-2025 07:30