Domeinbeheerder SIDN: .nl-domein kent matige start 2025

Het .nl-domein is in de eerste drie maanden van 2025 met 50.000 domeinnamen gekrompen. Ten opzichte van 1 april 2024 bedroeg de krimp 2,2 procent. Op 1 april waren er 6,1 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Diverse factoren drijven de afname, maar de twee belangrijkste zijn toch wel het ondernemersklimaat en het veranderende internetgebruik, zegt domeinbeheerder SIDN. De krimp wordt gedreven door zowel meer opheffingen als minder nieuwe registraties. In het eerste kwartaal werden er 213.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd en 253.000 opgeheven. Dat is minder dan in het eerste kwartaal van 2024 toen er respectievelijk nog 227.000 domeinnamen werden geregistreerd en 245.000 opgeheven. De Nederlandse domeinnaammarkt als geheel groeide in dezelfde periode juist met 2%. Vooral door meer .com-registraties. Dit domein introduceerde een nieuw marketingprogramma in 2024, waarbij registrars het domein met flinke kortingen mochten aanbieden. Startende ondernemers zijn een belangrijke bron van nieuwe registraties, terwijl bedrijfsbeëindigingen juist tot opheffingen leiden. In 2024 steeg het aantal beëindigingen met 11 procent en daalde het aantal starters met 8 procent. Er was onder meer veel onrust over de handhaving op de wet tegen schijnzelfstandigheid die vooral zzp’ers trof. Begin 2025 zette deze trend door en daalde het totaal aantal zzp’ers zelfs, zij het zeer licht. Ongeveer 50% van de 2,8 miljoen zzp’ers in Nederland heeft een eigen domeinnaam. Voor de vraag naar nieuwe domeinnamen is dit dus een zorgelijke trend. Een andere factor is de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT. Deze tools vervangen functies van websites en zoekmachines zoals Google. In samenwerking met NIQ GfK is onderzoek gedaan naar het verband tussen AI-gebruik en het aantal bezoeken aan .nl-websites. Dat toonde een negatieve correlatie tussen gebruik van deze tools en websitebezoek. Een enquête onder het SIDN Panel onthulde dat veel gebruikers AI-tools als vervanging voor traditionele zoekmachines en websites beschouwen, waarbij 44 procent aangeeft minder vaak zoekmachines te gebruiken en 36 procent minder vaak websites bezoekt. AI heeft echter ook positieve impact. Zo gebruiken registrars sinds een jaar AI-tools om direct websites voor hun nieuwe klanten te genererenv. Daarmee voorkomen zij dat domeinnamen ongebruikt blijven, omdat de houder er niet aan toekomt om een website op te zetten.
emerce
02-05-2025 06:31