Al is Amazon een webwinkel, het zijn niet de retailactiviten die het hardst groeien. In tegendeel. E-commerce groeit slechts 5 procent. Advertising en AWS daarentegen groeiden dit kwartaal met 18 procent.
De reclametak van Amazon boekte in het net afgesloten eerste kwartaal een omzet van 13,9 miljard dollar. Dat is een kleine negen procent van de 156 miljard (+9%) die het hele concern optekent.
Bij de huidige trend gaat Amazon in 2026 over de psychologische grens van 100 miljard reclame-omzet op jaarbasis.
Hoewel het branchevreemd lijkt, staat Advertising vol in de aandacht. De consument beweegt zich namelijk weg van Google als primaire zoekmachine en gaat vaker rechtstreeks naar bijvoorbeeld bol.com of Amazon, maar ook Instagram en TikTok. Elk van deze platform heeft daarom verfijnde reclamediensten voor adverteerders.
Opvallend genoeg groeit de retailtak van Amazon nog maar met enkelcijferige procenten. ‘Online stores’ pluste met vijf procent tot 57 miljard, ‘physical stores’ met 6 procent tot 5,5 miljard dollar.
Clouddienst AWS rapporteert een omzet van 29,3 miljard dollar (+17%). Samen met de reclametak is AWS goed voor een kwart van de concernomzet. Nieuwe business is tegenwoordig ‘serious business’.
Amazons nettowinst steeg met de helft naar 17,1 miljard dollar. Beleggers belonen de cijfers in de handel nabeurs met een daling van vier procent. Dat komt door een gemengd beeld qua verwachtingen voor komen kwartaal. De omzetgroei wordt geraamd ‘ergens tussen de zeven en elf procent’.
emerce
01-05-2025 22:28