Social advertising in Nederland naar 1 miljard euro (+18%)

Steeds meer adverteerders in Nederland hanteren een social first-strategie. Dat is te zien aan de omvang van dit subsegment in de totale digitale reclametaart: +18 procent naar 967 miljoen euro. Dat hangt direct samen met de populariteit van sociale platformen en de groeiende features die zijn voor adverteerders bieden. Anders gezegd: het publiek zat al op social-apps, de adverteerders volgen en de platformen faciliteren dat. Deze ontwikkeling is niet gunstig voor Nederlandse uitgevers, want zij pakken ruwweg nog maar twintig procent van de reclamebudgetten die jaarlijks worden vrijgemaakt. Dat gaat om achthonderd miljoen euro. De overige 3,3 miljard gaat naar Meta, Google en snelgroeier TikTok. Dit beeld komt naar voren in het vorige week gepubliceerde Ad Spend-rapport van VIA Nederland. Volgende maand worden de Europese cijfers gepubliceerd, in de vorm van de AdEx Benchmark. De rol van social media in de mediamix begint zich duidelijk af te tekenen. Ook de verhouding richting het nog steeds dominante paid search is duidelijk. De rapporteurs verwoorden het met: “Met een verhoogd gebruik van sociale media tijdens de inspiratiefase ontstaan er meer, langere, specifiekere zoekopdrachten.” TikTok laat bij social advertising de grootste groeicurve zien en wordt door adverteerders gewaardeerd om de brand engagement die aan het platform wordt toegeschreven. Paid search (=Google) groeide vorig jaar met tien procent naar 1,9 miljard euro. Display eindige op 1,8 miljard euro, met 559 miljoen (+13%) daarvan voor videoreclame. Digitale reclame is goed voor 73% van alle reclame uitgaven in Nederland. Televisie speelt amper een rol in de mediamix bij de allerjongste mediaconsumenten, het meest bij de oudsten. Naar schatting 63 procent van de advertentie-uitgaven vindt plaats zonder cookies van derden. In 2023 was dat 53 procent. Trackingcookies zijn passé, “waardoor het belang van gegevens in de eerste partij voor targeting toeneemt.” Samengevat Nederlandse adverteerders kiezen steeds vaker voor social first-strategie, met een stijging van social spend met 18% naar 967 miljoen euro. Nederlandse uitgevers ontvangen slechts 20% van digitale reclamebudgetten (800 miljoen), terwijl 3,3 miljard naar grote buitenlandse techbedrijven gaat. Digitale reclame vormt nu 73% van alle reclame-uitgaven in Nederland, met paid search als grootste categorie (1,9 miljard euro). Foto: Hatice Baran, Unsplash
emerce
23-04-2025 06:03