Temu en Shein gaan door handelsoorlog hun prijzen verhogen

Temu en Shein hebben aangekondigd dat ze vanaf deze week de prijzen voor hun Amerikaanse klanten zullen verhogen. Beide bedrijven geven aan dat hun bedrijfskosten zijn toegenomen door de escalerende handelsoorlog met de Verenigde Staten. Sinds de lancering in de Verenigde Staten hebben Shein en Temu tegen extreem lage prijzen producten kunnen verkopen, maar nu hakken de Amerikaanse maatregelen er flink in. Maar liefst 4 miljoen goedkope pakketten – waarvan de meeste afkomstig uit China –arriveren dagelijks in de VS. Het tarief van 145 procent dat Trump op de meeste Chinese producten heeft ingevoerd, samen met zijn besluit om een vrijstelling van invoerrechten te schrappen voor goederen onder de 800 dollar, heeft een flinke deuk geslagen in de bedrijfsmodellen van beide platforms. Trump heeft deze maand een decreet ondertekend waarmee de zogenoemde ‘minimis-regeling’ voor goederen uit China en Hongkong per 2 mei wordt afgeschaft. Vanaf die datum vallen deze producten onder het invoertarief van 145 procent. Shein verkoopt goedkope kleding, cosmetica en accessoires, voornamelijk gericht op jonge vrouwen door partnerschappen met influencers op sociale media. Temu, dat zijn goederen promootte via online advertenties, verkoopt een breder scala aan producten, waaronder huishoudelijke artikelen, humoristische geschenken en kleine elektronica. Vorig jaar behoorden de bedrijven tot de grootste adverteerders op sociale mediaplatforms, maar de uitgaven zijn al teruggeschroefd, volgens data-analyseprovider Sensor Tower.
emerce
22-04-2025 08:19