Verzekeraars kunnen de toename in cyberrisico’s niet bijbenen. Ze betalen slechts een klein deel van de schade, ongeveer tien tot vijftien procent. Die financiële schade groeit bovendien enorm. In 2023 bleef wereldwijd 190 miljard dollar aan schade onverzekerd. Tegen 2030 kan dat oplopen tot wel 1.100 miljard dollar.
Bain & Company meldt dat in het rapport ‘Bridging the Protection Gap: Affordability, Access, and Risk Prevention‘. Dit gat dreigt groter te worden, nu generatieve ai nieuwe mogelijkheden tot aanvallen creëert en ransomware-aanvallen in omvang en complexiteit toenemen.
Traditionele verzekeringsmodellen hebben moeite om de risico’s te voorspellen én te spreiden. Om nieuwe producten te ontwikkelen, risico’s te delen en preventie te stimuleren, is grootschalige samenwerking tussen publieke en private partijen nodig. Slimme technologieën zoals ai-gedreven detectiesystemen kunnen helpen om aanvallen eerder te signaleren en in te dammen.
De snelle toename van ongestructureerde data en de opkomst van ai veranderen het verzekeringslandschap. Van gesprekslogboeken en productreviews tot dashcamvideo’s: een explosie aan realtime-data stimuleert ai-gestuurde analytische taken. Het benutten van deze data biedt verzekeraars een kans om de betaalbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren
Bain & Company verwacht dat ai-gestuurde verbeteringen verzekeraars in staat zullen stellen een omzetstijging van tien tot vijftien procent te realiseren, tot dertig procent functionele kostenbesparingen te realiseren en de P&C-lekkage (verliezen door fouten, inefficiënties of fraude bij de schadeafhandeling) met dertig tot vijftig procent te verminderen.
Om succesvol te zijn, moeten verzekeraars hun processen heroverwegen in plaats van ai simpelweg toe te passen op bestaande workflows.
computable
22-04-2025 15:13