‘Trouwe internetklanten betalen vaker hogere tarieven’

Consumenten die lang bij dezelfde internetprovider blijven, betalen meestal hogere prijzen dan mensen die korter bij de aanbieder zitten. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Van de Nederlanders die al vier jaar of langer bij dezelfde provider zitten, betaalt 61 procent meer dan 60 euro per maand voor internet en tv. Bij consumenten die minder dan een jaar geleden een nieuw contract afsloten, ligt dat aandeel op slechts 25 procent. Ruim 40 procent van hen betaalt minder dan 40 euro per maand. De cijfers zijn afkomstig uit de nieuwste editie van het kwartaalrapport Dutch Household Connected van Telecompaper. Het rapport analyseert de breedbanddiensten en multi-play-pakketten in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de breedband-tv-abonnees (55%) al langer dan vier jaar bij dezelfde provider zit. Minder dan één op de vijf wisselde in het afgelopen jaar van aanbieder. Hoewel ze relatief meer betalen, zeggen abonnees die hun internetprovider langer dan vier jaar hebben het vaakst dat ze niet van provider willen veranderen (75%). Dit aandeel neemt zelfs toe, volgens het rapport dat is gebaseerd op gegevens verzameld in het vierde kwataal van 2024. Opvallend is dat het grootste deel van de mensen die willen overstappen degenen zijn die hun huidige contract het kortst hebben. Meer dan een vijfde (22%) van de klanten die hun provider minder dan twaalf maanden hebben, zegt binnen de komende twaalf maanden opnieuw van provider te willen wisselen. Het is verrassend dat huishoudens met de laagste inkomens het minst geneigd zijn om van provider te willen veranderen. Zeven op de tien huishoudens met een jaarinkomen van 30.000 euro of minder (70%) zeggen niet van plan te zijn over te stappen, vergeleken met 67 procent van de totale markt. Met name mensen met het hoogste jaarinkomen, 80.000 euro of meer, blijken het meest geneigd om binnen de komende twaalf maanden te switchen: 17 procent van deze groep, vergeleken met 10 procent van de totale markt. Tot slot blijkt uit het onderzoek dat breedbandabonnees op de kabel (coax) vaker meer betalen, met bijna zes op de tien (57%) die meer dan 60 euro per maand betalen voor internet en TV, vergeleken met 41 procent van de glasvezelabonnees. Ziggo, de grootste kabelexploitant in het land, introduceerde onlangs nieuwe, lagere prijzen voor bepaalde breedbandplannen, wat duidt op een verschuiving in de strategie om nieuwe abonnees te winnen. Onder consumenten die van breedbandprovider willen veranderen, komt Ziggo op de tweede plaats na KPN. Ruim een vijfde van de potentiële overstappers heeft geen voorkeur voor hun volgende ISP.
emerce
19-03-2025 06:12