De e-commerce-omzet van de Duitse sportkledinfgfabrikant Adidas steeg in 2024 met zes procent naar 4,3 miljard euro.
De totale direct to consumer-omzet, dat is inclusief de verkopen via eigen fysieke winkels, kwam uit op 9,7 miljard euro. Dat is elf procent meer dan het jaar ervoor.
E-commerce en verkopen via eigen winkels, versus via franchises en groothandel, is goed voor veertig procent van de omzet.
In 2024 realiseerde Adidas een omzet van 23,6 miljard euro. Europa steeg met twintig procent qua omzet en is goed voor een derde van het totaal. In Amerika hadden de Duitsers te kampen het tegenvallende verkopen, maar die waren ingecalculeerd.
In de VS moesten eerst overtollige voorraden worden verkocht en de besmette relatie met de hakenkruizen dragende Kanye West worden beëindigd. Dat soort symboliek is geen grapje, misverstand of een cultuur verschil.
Met schoenenlijn Yeezy realiseerde Adidas in 2023 nog een winstbijdrage van driehonderd miljoen, in 2024 nog tweehonderd miljoen. Met jaarwisseling was alles dat enigszins naar de samenwerking met Kanye West ruikt de deur uitgezet. Letterlijk. Die gelijknamige .com-site is leeg.
Foto: Henry & Co., Unsplash
emerce
11-03-2025 06:04