Meer dan vijftig procent van de mediaconsumenten heeft drie of meer streamingdiensten. Daarnaast heeft tien procent helemaal geen tv-abonnement meer. De favorietste digitale bezigheid is app’en en social media scrollen.
Dat beeld komt naar voren in het NMO Mediatrends rapport 2024. Daarin geeft de onafhankelijke media- en bereikonderzoeker NMO zijn inzichten over het afgelopen jaar.
Daaruit komt bijvoorbeeld naar voren dat twaalf procent van de mediagebruikers dagelijks aan het online shoppen is. En dat dat voornamelijk vrouwen. Een in omvang kleinere publieksgroep zijn mannen die dagelijks sportsites en -apps gebruiken. NMO’s trendrapport schetst in grote lijnen hoe Nederland media nuttigt, ook radio en gedrukte zoals kranten en tijdschriften.
Opvallend is hoe het dagelijks kijkgedrag bij video over de jaren heen is veranderd. Dat is op zich geen verrassing, maar het nieuwe bereikonderzoek brengt dat dit keer kraakhelder in beeld.
Men kijkt bijvoorbeeld vaker on demand video dan live televisie. En dan zijn het de over the top-aanbieders, de betaalde videostreamers dus, die nog steeds kijktijd winnen. Sterker nog, Nederland sloot in 2024 meer streamingabonnementen af dan het jaar ervoor. Gemiddeld heeft meer dan de helft drie of meer betaalde streamers op zijn tv-scherm en smartphone beschikbaar.
Slechts vijftien procent heeft helemaal geen streamingdienst om series of films te nuttigen wanneer hij wil.
Het NMO-onderzoek laat ook zien, dat tien procent van de huishoudens wel een tv-toestel heeft maar helemaal geen kijkabonnement. Die groep schakelt bijvoorbeeld YouTube, NPO Start of Twitch naar het grote scherm. Of gebruikt het scherm als veredelde radio.
emerce
12-03-2025 06:00