Klanten van Zalando kunnen geen abonnement meer afsluiten om voordeeltjes te genieten. Het nieuwe klantenprogramma beloont veelkopers met veel spaarpunten. Deze verandering is onderdeel van de nieuwe winkelinrichting.
Vanaf nu gaat de kledingwinkel zich meer presenteren als lifestyle-partner van klanten. De Zalando-shop is geen verzameling van schappen meer, maar wordt meer een zaak met verschillende hoeken. Dat zijn hoeken als Algemeen en Beauty, maar Sport blijkt zo aan te slaan dat het assortiment daar snel wordt uitgebreid.
Hoe gesegmenteerder het aanbod, en hoe herkenbaarder als zodanig, hoe makkelijker klanten er naar binnen lopen om te shoppen. Dat
Dat is een van de inzichten die Zalando co-CEO’s Robert Gentz en David Schröder gisteren deelden met pers en analisten na publicatie van de jaarcijfers. Gentz: “Er komt meer lifestyle, want je bent meer dan je kleding.”
Dat betekent ook dat er een soort social component in de app ter inspiratie en voor entertainment. Gebruikers zien daar bijvoorbeeld knipselboeken van andere gebruikers (boards), live shopping, kunnen er merken liken en volgen of de chatbot aanroepen voor hulp.
“Sinds de lancering van Stories hebben we ruim vijfhonderd verhalen gepubliceerd voor 700 merken.”
Een andere nieuwigheid is het verdwijnen van het abonnement bij Zalando Plus. Dat is het klantentrouwprogramma. Eerst kon je daar enkel gebruik van maken als je een abonnement nam. Dus: betalen voor extraatjes. Dat doet maar tien procent van de gebruikers. De leiding van het bedrijf ziet daarentegen dat dit soort trouwe klanten vaker shopt en meer uitgeeft. Daarom is het abonnement verdwenen bij Plus en krijg je meer punten naarmate je meer koopt. De klanten met de meeste punten krijgen de leukste extraatjes, zoals primeurtjes qua assortiment, kortingscodes en gratis verzendingen.
emerce
07-03-2025 06:29